הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 באוגוסט, 2002 אין תגובות

מאת כתב "הגדה השמאלית"


המפלגה הקומוניסטית של אורוגואי (אחד הכוחות הפוליטיים הגדולים בשמאל) פרסמה ביום א’ (4 באוגוסט) מנשר בו מוגדר המצב הפוליטי במדינה הדרום-אמריקאית כ"משבר לאומי". עוד מסרו ראשי המפלגה, לאחר ישיבת ההנהגה שנערכה בסוף השבוע, כי "יש להיערך להתארגנות עממית נרחבת. יש לשים את ה’חזית הרחבה’ בראש המאבק ולהתארגן את המאבק העממי – עיר אחר עיר ושכונה אחר שכונה". עוד קוראת המפלגה להשתתף בהפגנה הגדולה המתוכננת ל-10 באוגוסט על ידי האיגודים המקצועיים ובתמיכת כל מפלגות וארגוני השמאל. על פי הערכות, מפלגות וארגוני ה"חזית הרחבה" מאגדים מאות אלפי תומכים. בבחירות פנימיות שנערכו במסגרת החזית בחודש מאי האחרון השתתפו יותר מ200- אלף מצביעים.

המנשר פורסם בעקבות התפרצויות של מאות צעירים רעולי פנים על עשרות חנויות מכולת וסופרמרקטים בסוף השבוע, בשכונות העוני במונטבידאו, בירת אורוגואי. לראשונה בתולדות המדינה שבעבר כונתה "השוויץ של דרום אמריקה", צעירי שכונות העוני פרצו אל חנויות המוכרות מזון – כפי שנשעה זה שנים במדינה השכנה ארגנטינה. במעשי אלימות שליוו את ההתפרצויות ביום חמישי ושישי (1 ו-2 באוגוסט) נעצרו 30 צעירים ועוד עשרה נפצעו. כמו כן, באותו יום נערכה הפגנת רבבות עובדים על פי קריאת פדרצית האיגודים המקצועיים – תחת הסיסמה: "להיאבק בקרן המטבע הבינלאומית".


ההפגה וההתפרצויות בשכונות העוני באו בעקבות המשבר הכלכלי החריף הפוקד את אורוגואי ושגרם להתפטרות שר האוצר אלברטו בנסיון (בן-ציון) ולמינוי שר חדש: גיליירמו סטרלינג. ההפגנות נגד קרן המטבע נערכו על רקע דרישת ראשי הקרן "לתוכנית קיצוצי נרחבים בתקציב המדינה והפרטה מסיבית" כתנאי להענקת סיוע כלכלי. באורוגואי, בה פועלים איגודים מקצועיים חזקים, קיימת התנגדות נרחבת לתהליך ההפרטה וזו אחת המדינות באמריקה הלטינית בה כמעט ולא הופרטו חברות גדולות בשנים האחרונות.


המחאה נגד קרן המטבע ומדיניות הממשלה קיבלה תמיכה פומבית מה"חזית הרחבה", חזית מפלגות שמאל שהיתה לכוח הפוליטי השני במדינה. ה"חזית הרחבה" מנהלת את ענייני הבירה זה שנים רבות ועל פי הסקרים, יש לה סיכויים רבים להגיע אל השלטון בבחירות הקרובות. דובר ממשלת האחדות הלאומית של שתי המפלגות המסורתיות: "בלנקו" ו"קולורדו" מסר כי "יד מכוונת וחתרנית עומדת מאחורי מעשי האלימות בפרברי הבירה". זהו הנימוק הנעשה שימוש על ידי ממשלתו של הנשיא הארגנטיני דה לה רואה טרם הודחה בדצמבר אשתקד. אם כי גם עיתונאים מקומיים וגם פוליטיקאים אינם מאמינים בקיומה של "היד המכוונת", אלא בפעולה ספונטנית של תושבי הפריפריה שהתרוששו לאחר שנים רבות של מדיניות כלכלית ממלכתית ניאו-ליברלית.


האיגודים המקצועיים דורשים תוספות שכר ריאליות, ועל פי הערכת כלכלני האיגודים, יש להעניק לשכירים פיצוי על כחמישים אחוז בעקבות עליית המדד שנרשמה בחודשים האחרונים. זו הסיבה שעובדים רבים הגיעו להפגנת הרבבות שצעדה כשני קילומטר, מבניין הפרלמנט ועד לארמון הנשיאות. דובר האיגודים מסר כי "נמשיך להפגין נגד קרן המטבע ומדיניות ארה"ב כלפי מדינות אמריקה הלטינית".

תגובות
נושאים: מאמרים

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים