הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-10 בנובמבר, 2002 8 תגובות

השבוע פגשתי שני אנשים שמאד מוטרדים ממה שקורה בישראל, והם מוגיעים את מוחם איך יוצאים מזה. הם בעלי מחשבה מאד תזזיתית. האחד עצר אותי ברחוב ומצא לנכון לשרטט את תוכניתו כדלקמן: "יש להזמין לישראל יחידה מובחרת מהמחתרת הצ’צ’נית, שתשתלט על הממשלה בשעת ישיבתה השבועית. לאחר שהצ’צ’נים יסיימו את כיבוש משרד ראש הממשלה, יודיעו באמצעות הטלפונים הסלולריים של השרים לתקשורת הממתינה להתפתחויות, כי יש להם דרישה אחת: שישראל תודיע על סיום הכיבוש, תסיג את צבאה לאחור לגבולות מדינת ישראל ותצהיר על התחייבות לפרק את כל ההתנחלויות. הממשלה שזה עתה נשבתה מגלה נחישות ומסרבת. טוב מותנו מכניעה. הרמטכ"ל וראש השב"כ מתחילים במו"מ במטרה להרוויח זמן, ובה בעת מכינה היחידה למלחמה בטרור תוכנית פעולה לשחרור חברי הממשלה שהפכו לבני ערובה.

מומחי היחידה מזרימים לחדר בו נמצאים החוטפים מנה קטלנית של גז מיוחד שפותח במכון הביולוגי בנס ציונה, וכתוצאה מכך מומתים החוטפים, וכבונוס מצטרפים אליהם כל שרי הממשלה". לאחר שפרש תוכנית גאונית זו, מודיע האיש בתרועת ניצחון: "השב"כ והמשטרה חיסלו את הממשלה וכך נפטרנו משרון וממשלתו".


עוד זה מדבר וכבר עומד על ידו חכם נוסף בעל מחשבה מחודדת, ובאמתחתו תוכנית נוספת לפתרון המצב הקשה. הנה היא: "האם לא הגיע הזמן שממשלת ישראל תטפל במתנחלים בשיטות הנשיא הסורי המנוח חאפז אל-אסד, תשחוט 30 אלף מתנחלים, בדומה למה שעשה הנשיא הסורי לאחים המוסלמים בחמה? המתנחלים הנותרים ינוסו מהשטחים חזרה לישראל כל עוד רוחם בם".


מדוע אני מביא את הדברים? כי תכניות דומות לאלו שמעתי ממתנחלים "יצירתיים", אלא שהן כוונו לפלסטינים והנהגתם.


מה שעשיתי, שיניתי מעט את התסריטים שלהם והפכתי אותם כבומרנג שפוגע בישראל.


הלקח שצריך להילמד: כל אלה המציעים הצעות מגונות כמו טרנספר לפלסטינים, ומשפשים ידיהם בהנאה על כך שההצעות האלה הופכות ליותר ויותר מקובלות בישראל, צריכים לקחת בחשבון כי מרגע שרעיון זה הוא לגיטימי, הוא יכול לעבוד לשני הכיוונים. רוצה לומר, המטרנספרים יטרונספרו.


"נהרגו בגלל יהדותם"?


למחרת הפיגוע במרכז הקניות בכפר סבא, הודיע ראש הממשלה שרון על פיזור הכנסת והקדמת הבחירות. את נאומו פתח במשפט כי קורבנות הפיגוע  "נהרגו בגלל שהם יהודים". זהו מטבע לשון שאוהבים לעשות בו שימוש בישראל, בעיקר אנשי הימין, אבל גם מי שמגדירים עצמם כמרכז עושים לעתים שימוש בביטוי השמנוני והמניפולטיבי. ח"כ לפיד הוא מומחה גדול בכך. זהו סגנון מאד טעון. מקובל להשתמש בו בהקשר של רדיפות ופוגרומים שהיו מנת חלקו של העם היהודי לדורותיו, כשהשיא הוא בשואה. הימין הצליח להעתיק את הדפוס הזה גם לסכסוך עם הפלסטינים. כלומר, אנו ממשיכים להיהרג, גם בארצנו, רק בגלל "היותנו יהודים". הגורל היהודי, מאז ימי הרומאים ועד השואה, לא עוזב אותנו ורודף אחרינו גם כאן. הפלסטינים ממלאים את תפקיד הצוררים לדורותיהם. קל מאד לגרור יהודים להסתופף תחת המטריה הזו, ובעזרתה להצדיק כל מעשה תועבה ונבלה שישראל עושה.


הבה נאמר את הדברים בקול גדול וצלול. היהודים שנהרגים בפיגועים, לא נהרגים בגלל יהדותם, והם אינם חולייה בשרשרת הפוגרומים והשואות. מאות היהודים שנהרגו בשנתיים האחרונות מאז תחילתה של אינתיפאדת אל אקצה, ואלה שנהרגו לפני כן במה שקרוי אירועי מנהרת הכותל בתקופת נתניהו, וקודם לכן באינתיפאדה הראשונה, וכל שאר ההרוגים מאז תחילת הכיבוש לפני 35 שנים, היו קורבנות מדיניות הכיבוש הישראלית. הם נפלו על מזבח הקולוניאליזם הישראלי, על מזבח הגזענות והקנאות הדתית. הם אינם שונים מבניו של כל עם כובש שנהרגים בגלל התנגדות והתקוממות של עם כבוש.


ואין לכך קשר לשואה או לפרעות חמלניצקי. מעולם לא שמעתי את האנגלים טוענים כי אלה שנהרגו כתוצאה מפעולות המחתרות היהודיות, "נהרגו רק בגלל שהיו אנגלים". הם נהרגו בגלל שהיו חלק מהעם הקלוניאליסטי שדיכא חירותו של עם אחר. כך הם, כך כאן.


זהירות: פושע מלחמה


למחרת מינויו של שאול מופז לשר הבטחון, פירסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח על הפרות זכויות האדם של צבא הכיבוש הישראלי  בג’נין ובשכם בין אפריל ויוני 2002. פלישת צבא הכיבוש הישראלי לערים אלה, קיבל את השם הכמעט פסטורלי "חומת מגן". חקירת אמנסטי היתה מאד יסודית ולא משאירה מקום לספק. צבא הכיבוש הישראלי ביצע פשעי מלחמה.


הנה ציטוט קצר מהדו"ח: "בארבעת החודשים הראשונים של חומת מגן הרג צה"ל כמעט 500 פלסטינים מתוכם יותר מ-70 ילדים. ההריגות הבלתי חוקיות והיעדר חקירה הולמת של מקרי הריגה, כמו גם מניעת גישה לסיוע רפואי והומניטרי לקורבנות, הרס בתים (3,000) ורכוש, הרס התשתית האזרחית, מבנים מסחריים, הסטוריים ודתיים, וכן עינויים ויחס אכזרי במעצרים שרירותיים והמוניים (8,000) וכן שימוש באזרחים כ’מגינים אנושיים’ – מהווים הפרה קשה של זכויות האדם ואף פשעי מלחמה על פי אמנת ז’נבה". ארגון אמנסטי קורא להעמיד לדין את האחראים לביצוע הפרות זכויות האדם במהלך מבצע חומת מגן.


לא יכול להיות ספק: שר הביטחון החדש מופז, שהיה הרמטכ"ל בתקופת חומת מגן, חשוד בביצוע פשעי מלחמה. יחד עימו ברשימה ניכללים מי שהיה אז שר הביטחון בן אליעזר, ראש הממשלה שרון, אלוף פיקוד המרכז, מפקדי החטיבות, מפקד חיל אויר והטייסים שיצאו להפצצות, ועד לחייל הבודד שרצח ילדים ואזרחים חפים מפשע.


אם מאות, מוטב אלפי, שוחרי זכויות אדם יעשו מה שאני עשיתי, יכתבו לכל חשוד כזה מכתב אישי בו מודיעים לו כי בגלל מעורבותו בביצוע פשעי מלחמה יש להעמידו לדין בבית המשפט הפלילי הבינלאמי בהאג, וכי אם יתקלו בו בחו"ל יבצעו בו מעצר בידי אזרח (הליך המוכר בחוק), כדי למסרו לתחנת המשטרה הקרובה, במגמה להעבירו להאג – הם יתחילו להבין, שפטור בלא כלום אינה אופצייה יותר. אני מקווה שלפחות חלק מהם ישקשקו ביודעם שיש יד זוכרת, רושמת, פועלת ומבצעת.
 


הבחירות בארה"ב – הנקודה היהודית


מרבית העיתונאים והפרשנים בישראל קיבלו בתרועות שמחה את ניצחונו של בוש בבחירות לקונגרס בארה"ב. עתה יש לו רוב בבית הניבחרים ובסנאט, והם מרוצים שאין יותר בלמים, שגם קודם לא היו מי יודע מה.


פעם היו היהודים חוד החנית של הקול השמאלי ליברלי, היום, בהשפעתה ההרסנית של ישראל, התעצם הקול השמרני לאומני בקרב יהדות ארה"ב. בראיון שנערך בערוץ הראשון של הטלוויזיה עם מנהלת השדולה הישראלית בקונגרס "איפאק" , היא כמבון הביעה סיפוק רב מתוצאות הבחירות. הקונגרס החדש, לדבריה, הרבה יותר "פרו-ישראלי". היא לא הסתירה את גאוותה על ש"איפאק" הצליחה באמצעות 80 אלף פעיליה ברחבי ארה"ב למנוע את בחירתם מחדש של אותם חברי קונגרס שהעיזו לבקר מעת לעת את מדיניותה של ישראל. בהם למשל חברת בית הנבחרים סינתיה מקיני מג’ורג’יה, שידועה בעמדותיה הפרוגרסיביות בתחומים רבים. מנהלת "איפאק" סיפרה כי כל מועמד לקונגרס התבקש למלא שאלון לגבי עמדותיו באשר לישראל, ואלה שלא סיפקו את הסחורה לשביעות רצון השדולה, נכללו במסע ש"איפאק" ניהל למניעת בחירתם. במקביל השקיעה השדולה כספים רבים לסייע לאותם מועמדים שהיא חפצה ביקרם.


מי שהאזין לה, קיבל את הרושם שהיהודים, על אף היותם מיעוט זעיר בקרב האוכלוסייה, באמת מכריעים את גורל הבחירות בארה"ב, ואני מתאר לעצמי כי כמה קטעים בפרוטוטקולים של זקני ציון קיבלו תנופה גדולה. 


מה שמשום מה כמעט ולא דווח בישראל, הוא, שבבחירות  לקונגרס השתתפו רק שליש מבעלי זכות הבחירה. ואין ספק שהשליש הזה הוא החלק היותר אמיד, שמרני, ושם יש היום, לצערי, משקל נכבד מאד לקהילה היהודית. במלים אחרות. ככל שהדמוקרטה בארה"ב היא נחלת ציבור קטן יותר, השפעתם של היהודים השמרנים גדולה יותר.


אז הבה נשיש ונגיל, יש לנו עכשיו נשיא אמריקני שבונה באזורנו מכונת מלחמה אדירה, הקונגרס לא ימחה, וראש ממשלת ישראל, שר הביטחון והרמטכ"ל, כבר לוגמים כמה כוסיות לחיי המלחמה הבאה.



טירוף מערכות


בימין הקיצוני שמח ורותח. בעיתון "הארץ" קראתי כי ח"כ מיכאל קליינר מתנועת "חרות" יפעל לחשיפת "שמאלנותו" של ח"כ אביגדור ליברמן. אילו היה מדובר במדינה נורמלית, אפשר היה לשבת בכורסא וליהנות מהפרודיה בה פשיסטים מאשימים איש את רעהו ב"שמאלנות". אולם מאחר והימין המטורף הזה הוא היום חלק מהשלטון (גם אם רק חלקו יושב בממשלה), זה בכלל לא מבדח. אם קליינר, שתפש את הנישה של חסיד הרב הגזען כהנא (השתתף ונאם בכנס לזכרו) מאשים את הטרנספריסט והמתנחל ליברמן ב"שמאלנות", אז יש סכנה שליברמן, בנסיונו להוכיח את ההיפך, יראה לקליינר "מי כאן השמאלן" ויקצין עוד יותר את פשיסטיותו. ומאחר וליברמן עלול לצאת בבחירות הבאות גדול ממה שהוא היום, וייתכן גם שיחבור לממשלה הבאה, אז הסיפור הזה מתחיל להיות ממש מסוכן.


למען האמת צריך להוסיף, כי סגנון כזה של האשמות אבסורדיות, קיים גם אצל רסיסי ארגונים המכונים "שמאל קיצוני". בחסידות טרוצקי למשל, יש שתי חצרות, ואחת מאשימה את השנייה בכניעה לאימפריאליזם, לציונות, לקפיטליזם, לבורגנות, לזעיר בורגנות, להון, ועוד ועוד. אבל שתי החצרות שותפות בחלוקת אותם כינויי גנאי לתנועות וארגוני שמאל שאינם נימנים על החסידות, וכך יוצא לשיטתן, שכולנו בעצם משרתי הציונות, האימפריאליזם, הגזענות, הקולוניאליזם, הכיבוש, וכו’. ובכל זאת יש הבדל קטן. שתי החסידויות האלה לא עומדות לכבוש את השלטון, ולכן סכנת הדיקטטורה של הפרולטריון, לה הן מחוייבות, לא עומדת ברוך השם על הפרק. לפחות מצרה זו ניצלנו, אלא שבמציאות הישראלית, זו שמחת עניים.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. שקוף הגיב:

    אין מילים.אכן גיבור אתה. בהצלחה במעצר האזרחי שתבצע במופז. אל תשכח לקחת אזיקים בפעם הבאה שאתה בחו"ל.

    משמח לדעת שמותם של ילדים יהודים הוא התנגדות לגיטימית לכיבוש ומות ילדים פלסטינים הוא פשע מלחמה.אני לתומי חשבתי שילד זה ילד.

    ואם זה לגיטימי "להתנגד לכיבוש"? מדוע אינך מצטרף ל"מעשי ההתנגדות" הללו, בהם אתה כה תומך?

    פחדנות?, נאורות?, בכל מקרה, הזכר לי להרחיק את ילדי ממך, שמא תתקף בדחף "התנגדות" פתאומי.

    "ידידי" – אם כבר הצדקת הרג אזרחים- אינך שונה במאומה מכל טרוריסט בסיסי. כל מה שנשאר זה רק לסגור את הקצוות האחרונים של האידיאולוגיה הגזענית שלך (יהודים מתים=לגיטימי, ערבים מתים=פשע מלחמה)

  2. יעקב גבריאל הגיב:

    לכבוד האדון שקוף,

    קראתי את רשימתו של גדעון ספירו ולא מצאתי שם, ולו מלה אחת, המצדיקה הרג ילדים יהודים.

    כמי שקורא לעתים קרובות את רשימותיו של ספירו, וגם מסכים עם מרבית דבריו, אם זה עדיין לא נוגד את החוק, עצתי לך כי תבחין (זה קשה להרבה ישראלים) בין תמיכה בהתנגדות לגיטימית לכיבוש, לבין הצדקת פגיעה באזרחים. ספירו דווקא חוזר ומדגיש חדשות לבקרים כי הוא מעדיף את דרך המאבק הלא אלים נוסח גנדי ההודי.

    דומני שההיסטוריה לא מכירה עם כבוש שלא ניסה להשתחרר מכובשו. גם הישוב היהודי תחת הכיבוש הבריטי, לא היה שונה, והמחתרות היהודיות, אצ"ל, לח"י וההגנה, היכו בכובש הבריטי, ולא בחלו במעשי רצח קשים, כולל פגיעה באזרחים, בנשים, בילדים.

    אם ברצונך למנוע מקרי רצח כמו אלה שקרו השבוע בקיבוץ מצר, הדרך לכך אינה בעוד מבצע צבאי שיגרום לעוד שפך דם, לעוד סבל, לעוד מצוקה, שיולידו מעשי נקם חדשים. את מעגל הדמים אפשר לחסל רק אם ישראל תפסיק את הטרור הממלכתי, שההתנחלויות הן חוד החנית שלו. ודרך אגב, אם אתה כה רגיש להרג ילדים, אזי מאות הילדים הפלסטינים שנהרגו-נירצחו על ידי הכובש הישראלי, הם מעשים לא פחות נפשעים מזה שהתרחש השבוע במצר. וגם זאת אל תשכח: גם אם אין לשחרר את הרוצח הפלסטיני ומשלחיו מהאחריות למעשה הנורא, אין זה מפחית מאחריות העל בה נושאת ממשלת שרון, גם לרצח במצר, שלא מוכנה להחליף את מאכלת האש בשרביט המו"מ.

  3. שקוף הגיב:

    לבי מלא צער על מות כל ילד פלסטיני. ילד הוא ילד הוא ילד. עוד אוסיף ואומר כי לו הפלסטינאים היו בוחרים בדרך המאבק הלא-אלים נוסח גנדי, כבר מזמן לא היו פה התנחלויות ומדינה פלסטינית ריבונית הייתה קמה לצד מדינת ישראל. אלא מאי- הדבר לא קרה, ולא קרה בגלל סיבה. והייתי אומר- סיבה טובה מאד.

    הסיבה היא השוני התרבותי בין ההודים(ההינדים)שבתגובתך, לפלסטינאים(המוסלמים).

    כל חוקר תרבויות מתחיל יבחין בשוני בין התרבויות הנאורות לתת התרבות הפנאטית המוסלמית שהתפתחה למימדים מפלצתיים, עד כדי איום על שלום העולם, כפי שמוכר לנו. חלק מהרבדים בתת התרבות הפנאטית האיסלמית הם גנריים לכל תרבות איסלמית שהיא וחלקם אופייני לגידולי פרא של תת תרבות פנטית המאפיינת כל דת (כולל היהודית).

    ההבדל המרכזי בין התרבות הפנאטית האיסלמית לכל האחרות הוא בכוחה של הראשונה. תקצר היריעה לתאר את אכזריות האיסלם הקיצוני כלפי נשים, אנשים חריגים ואחרים. למעשה, ניתן לומר במידה רבה של הכללה- כי האיסלם הקיצוני מייצג 180 מעלות לערכי התרבות המערבית, הליברלית, ההומניסטית והפלורליסטית. ואומר זאת חד וחלק – זוהי אבן מידה ראשונה במעלה לקביעה ולאבחנה בין רמות התפתחות של תרבויות.(גם לנו יש עוד כברת דרך לעבור..) בחן בעינך את התרבות הפלסטינאית/מוסלמית – אני מניח שאם עיניך בראשך, ואינני מבזבז את מילותי על פנאט שמאלני עיוור וחירש- תיווכח חיש מהר בהבדלים התהומיים בין תרבות הסובלנות של ההינדים לבערות והפנאטיות הרצחנית של האיסלם הקיצוני.

    לסיכום – לא לחינם אין אף דימוקרטיה מוסלמית, לא לחינם שיעורי השחיתות, האנאלפבתיות, הג’יהאד (במובן הלוחמני שלו), ההתעללות ,הטלת מומים בנשים וכיוב’, שוברים כל פעם שיאים חדשים ונפוצים כל כך בתרבויות איסלמיות ברבריות. עד שלא תשתנה ותתפתח התרבות האיסלמית – לא ישתנו האנשים. ועד שזה לא יקרה- ימשיכו הילדים להיהרג.

  4. יעקב גבריאל הגיב:

    שקוף נכבד,

    אינני חולק באשר למרבית סימני ההיכר שאתה תולה באיסלם הקנאי, אולם כאשר אתה מגיע לסוגיית האכזריות במלחמה, אתה מנסה לשרטט תמונה כאילו מדובר בתופעה יחודית המאפיינת את האיסלם מול דתות הההינדו, הנצרות והיהדות התרבותיות. ולא היא. אתה נתפש לכלל טעות נפוצה בישראל, שנעוצה לדעתי בגזענות היהודית שהתפתחה בישראל נגד ערבים ואיסלם.

    כאשר מגיעים למלחמה, ההבדלים או הפערים בין האיסלם הקיצוני והשאר, נעלמים כלא היו, ולעתים דווקא העמים המשתייכים לדתות "התרבותיות" מגלים אכזריות הרבה יותר קשה מהאיסלם.

    הגרמנים לפי החלוקה שלך בוודאי שייכים "לתרבותיים", אולם לא תמצא גירסה איסלמית, קנאית ככל שיהיה, שביצעה, אירגנה וביצעה השמדת עמים כמו גרמניה הנאצית. אכזריות האמריקנים "התרבותיים" במלחמת ויטנאם, היא מסוג הדברים שכל צופה קולנוע מכיר. פשעי המלחמה שביצעו חיילי ארה"ב, כמו השימוש באמצעי לחימה כימיים, הירי על אוכלוסיה אזרחית, גרמו ללמעלה ממיליון ויטנאמים הרוגים במלחמה המיותרת שארה"ב ניהלה שם.

    המלחמה שהרוסים מנהלים בצ’צ’ניה, כרוכה במעשים אכזריים איומים ונוראים, החל מאונס נשים וכלה בפעולות רצח של עשרות אלפי אזרחים.

    אתה מזכיר לטובה את ההינדים בגינו של גנדי, אבל לא כל ההינדים היו והינם גנדי, למעשה רובם לא. היום שלטת בהודו מפלגה לאומנית הינדית, והינדים קנאים מבצעים פוגרומים במוסלמים בהודו, כולל הריסת אתרים קדושים.

    ישראל היהודית, המתורבתת לשיטתך, מבצעת בשנתיים האחרונות פשעי מלחמה לרוב, החל מרצח מאות ילדים, עבור להרעבת עם שלם, המשך בהריסת בתים ועקירת זיתים וכלה בהשפלה וטרטור יומיומיים של אלפי פלסטינים על ידי חיילי הכיבוש הישראלי.

  5. צדק הגיב:

    גדעון חמוד!

    ימיך ספורים.

  6. אבי דביר הגיב:

    בנוגע לטרנספר:

    טען ספירו שהצעות מסויימות להפעלה על הפלסטינאים כגון שימוש בגז-הרדמה, טרנספר יכולות לפעול לכיוון ההפוך.

    הצרה היא שזה אכן פועל לכיוון ההפוך. יהודים רבים בורחים מהארץ בגלל הקזת הדם הבלתי פוסקת.

    סילוק היהודים, אנטישמיות, וחיסול מדינת ישראל הם אכן חלק מהשיח הפלסטיני היומיומי.

    מכאן, שמדובר במלחמה שכל אחד צריך להחליט לגביה איזה צד הוא לוקח. אני, למשל, יהודי, מוסרי, סולד מתרבות המוות הפלסטינית, ובאופן כללי, למעט מקרים קיצונים, נאמן למדינה שבה אני חי.

    וספירו?

  7. גדעון ספירו הגיב:

    לאבי דביר,

    זה מכבר אינני נאמן למדינות, בוודאי לא למדינות גזעניות המנהלות מלחמות כיבוש, מפרות זכויות אדם ומקימות משטרי אפרטהייד. לכן אינני נאמן לישראל או לכל מדינה אחרת המנהלת מדיניות דומה.

    מה לעשות, ועברתי את השלב הלאומי בחיי, ואני מצוי עתה בעידן האוניברסלי. נאמנותי נתונה אך ורק להצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם, מסמך שהתקבל באו"ם ב-10 בדצמבר 1948. (אחד הלקחים שהקהילה הבינלאומית הסיקה ממשטר האימים של גרמניה הנאצית).

    אני מציע לך לקרוא את 30 סעיפי ההצהרה, אולי בעקבותם תבין מדוע אין מקום להיות נאמן לישראל.

  8. גדעון ספירו-אתה בוגד בעמך ובהוריך! הגיב:

    לא יכול להיות ספק: שר הביטחון החדש מופז, שהיה הרמטכ"ל בתקופת חומת מגן, חשוד בביצוע פשעי מלחמה. יחד עימו ברשימה ניכללים מי שהיה אז שר הביטחון בן אליעזר, ראש הממשלה שרון, אלוף פיקוד המרכז, מפקדי החטיבות, מפקד חיל אויר והטייסים שיצאו להפצצות, ועד לחייל הבודד שרצח ילדים ואזרחים חפים מפשע.

    אם מאות, מוטב אלפי, שוחרי זכויות אדם יעשו מה שאני עשיתי, יכתבו לכל חשוד כזה מכתב אישי בו מודיעים לו כי בגלל מעורבותו בביצוע פשעי מלחמה יש להעמידו לדין בבית המשפט הפלילי הבינלאמי בהאג, וכי אם יתקלו בו בחו"ל יבצעו בו מעצר בידי אזרח (הליך המוכר בחוק), כדי למסרו לתחנת המשטרה הקרובה, במגמה להעבירו להאג – הם יתחילו להבין, שפטור בלא כלום אינה אופצייה יותר. אני מקווה שלפחות חלק מהם ישקשקו ביודעם שיש יד זוכרת, רושמת, פועלת ומבצעת.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים