הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 בנובמבר, 2002 3 תגובות

לא במקרה נותנת התקשורת הישראלית בימה לאותם דוברים ערבים, הקוראים להחרים את הבחירות לכנסת. החרמה כזאת תהיה מתנה לימין. שאלת השתתפותם של האזרחים הערבים בבחירות היתה אחד ממרכזי הכובד של הסתת ראשי הימין בכנסת נגד האוכלוסיה הערבית. דוברים בוטים של הימין כמו ח"כ איווט ליברמן, השר עוזי לנדאו, ח"כ ישראל כ"ץ ואחרים, הצביעו על הקטנת ייצוגם של האזרחים הערבים כעל אחת מהמשימות העומדות בפניהם. בנימוק זה הם תירצו את החוקים שיזמו, ואשר נועדו להקשות על מתנגדי הימין, ובעיקר על ערבים, להתמודד בבחירות לכנסת. בנימוק זה הם ניסו כל העת ליצור פרובוקציות, שיביאו לעימותים מילוליים קשים בינם לבין ח"כים ערבים.

ההתמקדות בנסיון להקטין את השתתפות האזרחים הערבים בבחירות ולהוריד את ייצוגם בכנסת היא חלק בלתי-נפרד מהנסיון של הימין להבטיח את המשך שלטונו ולמנוע את עלייתה של ממשלה חלופית. בתנאים הקיימים, המפלגות שמבחינה מדינית מצויות שמאלה לליכוד, לא יוכלו להקים ממשלה חלופית לממשלת הימין בראשות הליכוד ללא תמיכת חד"ש, הסיעה היהודית-ערבית, והסיעות הערביות.


בימי ממשלת רבין השנייה, התמיכה של ששת הח"כים של סיעת חד"ש וסיעת מד"ע (בראשות דראושה), שהרכיבו את "הגוש חוסם ליכוד", הכריעה את הכף בעת אישור הסכמי אוסלו (1993) וההסכמים שבאו בעיקבותיהם. רבין, כראש ממשלה, הבין זאת, וניסה לקיים דיאלוג עם חד"ש ומד"ע בנושאים מדיניים וגם בנושאים פנים-ישראליים. גם לאחר הבחירות לכנסת ה-16, אין שום סיכוי שעמרם מצנע ירכיב ממשלה שתנסה לקדם את מדיניותו המוצהרת, ללא תמיכה, כנראה מבחוץ, של חד"ש והסיעות הערביות.


לכן הקריאה לציבור הערבי להחרים את הבחירות, אותה משמיע, למשל, זוהיר אנדראוס, עורך העיתון "כל אל-ערב" מעל כל בימה אפשרית, היא קריאה לבידוד מרצון של הציבור הערבי וחבלה באפשרות, קטנה ככל שתהיה, להקים ממשלה חלופית לממשלת הדמים, הכיבוש, השבר הכלכלי ושוד הקיצבות בראשות הליכוד.


מק"י וחד"ש, נאבקו בכל שנות קיומם המדינה נגד האפלייה של האוכלוסייה הערבית, נגד נישולה מאדמותיה וקיפוחה בכל תחומי החיים. אך הן גם הדגישו וממשיכות להדגיש, כי הקריאות להתבודדות ולהסתגרות של הציבור הערבי מחבלות בסיכוי להתגבר על האפלייה הלאומית הקשה. הרי כדי שמיעוט לאומי יזכה בשוויון זכויות מלא, לאומי ואזרחי, החברה שבקרבה הוא חי חייבת להשתנות ולאמץ לעצמה דפוסי חשיבה ופעילות שונים, המבוססים על שוויון, צדק חברתי וכיבוד השונה.


מק"י וחד"ש, בהרכבן היהודי-ערבי, מבטאות את החשיבה הדמוקרטית המתקדמת, השוללת כל אפליה, ואשר מציעה מאבק משותף של כל שוחרי הדמוקרטיה, השוויון והקידמה החברתית, יהודים וערבים, כדי ליצור בישראל חברה של שלום ושוויון.


הקריאה להשתתפות בבחירות אין פירושה, אדישות לשאלה, למי מצביעים. אך כאשר מדובר במיעוט לאומי מקופח, המהווה אובייקטיבית כוח דמוקרטי בחברה הישראלית, להתנגדות להחרמת הבחירות יש משמעות רבה, ובתנאים מסויימים – אפילו גורלית.


גם כאשר הקריאה להטיל בקלפי פתק לבן באה מקרב אזרחים יהודים המכנים עצמם "אנשי שמאל", הנזק אינו פחות. הלל שוקן (במאמר שפורסם באתר זה),מנמק את קריאתו להטיל פתק לבן בחוסר אמון בהבטחותיו של מצנע להשיג היפרדות מהפלסטינים. אך אם שוקן אינו מאמין למצנע, מדוע לא יתן קולו לרשימת חד"ש, למשל, אשר עמדותיה ברורות בכל הנוגע לפינוי ההתנחלויות והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית, שבירתה ירושלים המזרחית, בצד ישראל?

תגובות
נושאים: מאמרים

3 תגובות

  1. נאור דוד הגיב:

    גוז’נסקי – את צריכה להיות ראש הממשלה. את ולא אחר. ואם לא ראש הממשלה אז נשיאת ישראל. ואם לא שם – אז לפחות ח"כית. אל תעזבי אותנו ככה.

  2. דן תמיר הגיב:

    שלום לתמר גוז’נסקי, חברת הכנסת הטובה ביותר שיש לנו.

    קודם כל, ברצוני להצטרף לתגובה הקודמת, ולהביע תקוה שמאמציך והשפעתך על החיים הפוליטיים בארצנו לא תמו ושתמשיכי לתרום להפצת עוד קצת אור באפלה הקהה שסביבנו.

    שנית, אני שב ומוחה על השמוש בביטוי הבעיתי "יהודי-ערבי". הביטוי הזה (הבא לציין דיכוטומיה ולא שילוב), איננו "חשיבה דמוקרטית מתקדמת, השוללת כל אפליה…". זהו מונח המשמר את אחת הרעות החולות הבסיסיות של השלטון ה(פוסט-? פסאודו-?) ציוני במדינת ישראל.
    "השוויון והקידמה החברתית" בישראל לא יבואו משימור הדיכוטומיה של "יהודים וערבים", אלא רק מיצירת אלטרנטיבה אמיתית – במעש ו_ב_מ_ל_ל – לשלטון הציוני בה.

    בברכת חג שמח,

    דן

  3. אמנון הגיב:

    דן תמיר – אם אין הבדל בין יהודים וערבים איפה המקביל שלך בצד הפלשתיני ?
    שם אם מישהו יתבטא כמוך נגד עראפת מייד יקוצר בראש . אני גאה שאנשים תמימים כמוך יכולים להביע את דעתם בחופשיות למרות שאיני מסכים עמם.
    נראה לי כי רוב הפלשתינים אינם מחזיקים בדעות שמאלניות . כל מה שמאחד פלשתינים בין אם מוסלמים ובין אם לאומיים הוא שנאת יהודים בפרט ושנאת תרבות המערב בכלל .

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים