הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 בדצמבר, 2002 13 תגובות

בשבת שעברה (30 בנובמבר) יצאנו לדרום הר חברון בקבוצה קטנה (כחמישה עשר איש) מתעאיוש מרכז, ירושלים ודרום. מטרתנו היתה לפגוש את חברינו תושבי טואני, וצוות הבית ספר היסודי שם; לפגוש את התלמידים; לדבר על הפעולה ש(כמעט) היתה ולהתעדכן במצב הנוכחי במקום בכלל, ובביה"ס בפרט. משם קבענו שנבקר בסוסיא, בה התרבו באחרונה הנסיונות לערער את הסטטוס קוו (בולדוזרים שהופיעו בשטח והחלו לסלול שביל חדש, שדות של תושבי סוסיא שנחרשו ע"י מתנחלים, עצים שנטעו ע"י מתנחלים בשטח של תושבי סוסיא וכו’). במסגרת אי הוודאות הזו מתקשה ידידנו מסוסיא, מוחמד נוואג’ה, להבטיח כי הוא יכול לבצע את החריש הקרב ובא בכל האדמות השייכות לו.

מטרה נוספת שעמדה לנגד עינינו היתה להקים ועדה מצומצמת, "ועדת מעקב", אשר תלווה את חברינו מדרום הר חברון בבעיות השונות בהן הם נתקלים. הוועדה אינה אמורה לפתור את הבעיות אלא לרכזן ולהעבירן לארגונים אחרים ולגורמים האמונים על כך ביתר יעילות.


ראשית כל הגענו לטואני, לבית הספר היסודי שאת תלמידיו רצינו ללוות בדרכם הביתה, בפעולה האחרונה של תעאיוש באזור. נפגשנו שם עם המנהל ומורי בית הספר, עם ראש הכפר, ועם קבוצת אנשים מהמקום. קיבלנו מהם רשימה מפורטת של 16 התלמידים מתוך 20 סך-הכל מחירבות מע’יר, אל עביד ותובה (אשר שוכנות מעבר להתנחלות מעון ולמאחז הנמצא בחורשה סמוכה), שאינם מגיעים עוד ללימודים בטואני (חלקם, אגב, מגיע תחת זאת לבתי ספר של הבדווים המצויים מזרחה משם). ארבעה תלמידים מחירבות אלה ממשיכים למרות זאת להגיע ללימודים בטואני, לאחר הליכה בדרך הארוכה והמפרכת בכל יום. לאחר מכן נכנסנו לכיתה של תלמידים, אליה נכנסו גם תלמידים מהכיתה השנייה (כ-45 תלמידים לומדים כיום בבית הספר טואני). אינאס, המנוסה במעמדים שכאלה, הסבירה לתלמידים – בתוספת איורים סימולטניים על הלוח – מדוע לא הצלחנו להגיע ולפגוש אותם בפעולה שתיכננו, ומסרה לתלמידים, יחד עם עירית, שאנחנו עומדים מאחוריהם בהתמודדות האמיצה עם התנכלויות המתנחלים. שלוש תלמידות התנדבו לספר לכולנו על האירועים הקשים אשר פוקדים אותם, כולל התנכלויות מצד המתנחלים והצבא, וכן זכינו שוב לשמוע את הילדים בשירה מחרישת אוזניים. בסוף המפגש הלכו ארבעה מחברי הוועדה יחד עם ארבעת התלמידים מחירבות תובה ומע’יר אל עביד בדרך הארוכה חזרה הביתה.


הגענו לסוסיא, שם פגשנו את חברינו ממשפחת נוואג’ה. מוחמד הביא איתו מפות מדידה רשמיות אותן הוא הפיק כדי לפתור סוגיות סבוכות של קרקעות מול נציגי מינהלת התיאום והקישור (להלן מת"ק). מספר ימים לפני בואנו היו במקום אהוד ואנואר וצילמו את השביל החדש שנבנה במקום, שהשלכותיו עוד לא ממש ברורות לנו כרגע. למוחמד צפויה סדרת מפגשים עם נציגי המת"ק, ולפיכך הוחלט שנציגים שלנו ינסו להיות נוכחים בפגישות אלה, בהן ידונו בסוגיית קרקעות והיתרים לחריש. במקביל החלטנו שנגיע במסגרת קבוצה קטנה כדי לעזור לקיים את החריש בזמן הקרוב. העזרה בענין החריש תהיה דומה במתכונתה לעזרה במסיק: קבוצה קטנה אשר באה בתאום עם הפלסטינים ועוזרת/עובדת יחד אתם במהלך יום עבודה.


מאז הביקור בדרום הר חברון ועד כה נערכו שלוש פגישות (הרביעית בדרך) עם נציגי המת"ק, שניסו לדחות ולהתחמק מכל הפגישות, אשר התקיימו לבסוף לאחר לחץ מצדנו. מטרת מוחמד נוואג’ה, בעצה אחת עם עו"ד שלמה לקר, לנסות לתאם את עיבוד האדמה, בעוד שנציגי המת"ק מנסים להסיט את הדיון לכיוון בירור מורכב של בעלות על האדמות, דבר שאינו רלוונטי כלל, מכיוון שהמדד היחיד שאמור לשמש כרגע הוא שימור הסטטוס-קוו.


עבודת ועדת המעקב עשויה להוות דגם לעבודה גם במקומות אחרים בהם יצרנו קשרים טובים וחזקים עם אנשי המקום אשר מתקשרים אלינו באופן שוטף. סיכמנו שנלמד בעצמנו את מרחב הבעיות והפתרונות בחודש הקרוב, נסיק מסקנות, ונפיץ בהמשך.


בביקורנו הבאנו איתנו ארבע מצלמות חד פעמיות אותן נתנו לחברים בסוסיא, בחרבת מופקרה, בטואני, ולמוסא מחאמרה מהוועד להגנה על אדמות, על מנת שיוכלו לצלם בזמן אמת אירועי חבלה והפרות הסכמים מצד המתנחלים וכוחות הביטחון.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. ציוני הגיב:

    חבל שלא עברתם בעתניאל או שאתם בעד פיגועים מוצדקים במתנחלים? אתם מדברים על אדמות ופה שוחטים אנשים שהם במקרה יהודים התבוששו לכם !

  2. ציוני אחר הגיב:

    אין קשר בין מה שקרה בעתניאל למה שעושים תעאיוש. אנשים שמנסים לבנות דו שיח ושלום נתקלים כל יום בחומה בצורה של לוחמה משני הצדדים.

    הרצח בעתניאל לצערנו בא לאחר רציחתם של 9 פלסטינים ללא משפט על ידי הצבא. גם אם בעיניך ראוי מותם של כל הפלסטינים הללו (ואני מניח שלא כך) אינך יכול להתעלם מהתגובה לפעולה זו ולראות רק את חצי הכוס הריקה.

    כוס התרעלה באזורנו מתמלאת לה אט אט על ידי כל המעורבים כאן. פסקנו לספור מי התחיל קודם. התוצאה היא הרג.

    כל הכבוד לתעאיוש שמנסים לעשות משהו אחר. קול אחר בלאומנות המטורפת שמתרגשת עלינו. ברוך מרזל בכנסת הציונית שלך. מוזר שעל זה לא כתבת בהערתך. ולעומתו, פסילת טיבי – גם על זה לא כתבת. אזלה מראית העין של הח"כים.

    לימין שור.

  3. אמנון נוה הגיב:

    לתגובתו של "ציוני אחר"
    אכן אין קשר ישיר בין תעאיוש, לבין מעשה הטבח העתניאל.
    עינינם היחיד של אנשי תעאיוש הוא זכויותיהם של ערבים, וערבים בלבד.
    הטבח בעתניאל לא מעניין אותם למעט העובדה שנהרגו בו שני ערבים.
    תעאיוש היא הבבואה של איתמר מרזל, את מרזל לא מענינים הערבים ואת תעאיוש לא מענינים יהודים.
    תעאיוש לא מנסה לבנות שום דו שיח ושלום, לא ניתן ליצור דיאלוג במצב שבו מעניין אותך זכויות אדם של עם אחד בלבד (ערבים בקרה של תעאיוש).
    לפי דבריך נראה כי שהיית בחו"ל בשנתיים האחרונות ולא יודע, שחביבך הערבים הורגים וטובחים בתושבי ישראל (למעט בתושבים הערבים) כמעשה של יומיום, במרכזי קניות, באוטובוסים, במקומות בילוי, במסעדות, ובכל מקום ציבורי.
    למעלה משנה וחצי הבליגה מדינת ישראל, והחל מחודש אפריל שנה זו היא פועלת בנחישות להגן על אזרחיה.
    הגנה על אזרחי המדינה זוהי חובתה של הממשלה.
    טרוריסט עם נשק שמתנגד למעצר תוך שימוש בנשקו, יהרג, דרך זו מוסרית יותר בעיני מלתת לטרוריסטים הללו להמשיך ולהרוג יהודים באשר הם יהודים.

    אני מניח שלא ירדת לסוף דעתו של המגיב הראשון (זה דורש טיפה חשיבה), לכן אפרט:
    בכתבה למעלה מתואר המעקב של אנשי תעאיוש אחר המעשים הנלוזים המתנחלים שמהותם הוא למעשה סכסוך קרקעות. המגיב הראשון ציין שאנשי תעיוש מתעלמים ממעשי רצח של יהודים באותו האיזור.
    בתוך עמי (המגזר היהודי במדינת ישראל) אני חי, ויודע היטב שתושבי ישראל כמהים לשלום לשקט ושלווה כך גם רוב הבערבים שאני מכיר. הבעיה היא הבאתו של המחבל הראשי עראפת ותומכיו (טיבי) שגרמו לסחף בכוון של שימוש באלימות לצורך השגת מטרות פוליטיות. והרוב הדומם הערבי בישראל נסחף אחריהם.

  4. אני שמח לראות תגובות בריאות… הגיב:

    כתושב סוסיא אני יכול להגיד לכם שאני לא מבין איזה פעילויות הרחבה נלוזות אנחנו עושים!!!
    יתרה מכך, הבולדוזרים עליהם מדובר בכתבה סוללים או יותר נכון משפרים את הכביש לכיוון חברון… מה אכפת לכם? לשיטתכם זה יעבור לערבים לא? אז תנו למע"צ לעבוד בשקט.
    כמה עוד נסבול יהודים משתפי םעולה עם טרוריסטים? לא מספיק להו הערבים?
    תהיו בריאים

  5. תמנע העליון הגיב:

    הפעולות ההומניות שמתוארות בכתבה למעלה נראות לי שיועילו להבנה ושתוף פעולה בעתיד וחייבים לעודד פעולות כאלה .

  6. שרית סימון הגיב:

    תגובה לאמנון- יפה דיברת על היהודים המסכנים שנירצחים ואכן ליבי איתם.אולם ליבי נמצא גם עם אותו ילד פלשתיני שמעדיף להיפצע או למות כדי לא לחיות במציאות הנוראית והמעוותת- היחידה שהוא מכיר עם אותם הורים פלשתינים שנאלצים לוותר על כבודם , להשפיל את עצמם יום יום בפני הכיבוש ואז לנסות להיסתכל לילדם בעיניים. מעבר לדת ולאום כולם אנשים! הסיכסוכים האלה הורגים בנו ובהם. אז במקום לחשוב מי בא קודם, הביצה או התרנגולת? למה שלא ננסה להפיק את המיטב משניהם? סובלנות מעולם לא גרמה נזק וכך גם מעשים טובים(כמו שצוינו בכתבה למעלה) ולא משנה אם הם היטיבו עם ערבים או יהודים. השטחים הטריטוריאלים שעליהם הוקמה מדינת ישראל, והויכוח לגבי השייכות יכול להימשך עד אין סוף,מכילים בתוכם בני אדם משני צידי המתרס וכל עוד לא ננסה לחשוב על פתרון הוגן לשני הצדדים הדם ימשיך להישפך לחינם.ולי באופן אישי כואב על אותם חיילים ,ילדים בני 18 שמחרפים את נפשם למען המדינה וזה נראה לגיטימי. המדינה לא צריכה להיות המטרה אלא הפרט החי בה. טוב למות בעד ארצנו כיום בזמנים האלה נשמע לא נכון הגיונית ותחבירית. למה צריך להיות טוב למות? במיוחד כשאתה בן 18 עם תוכניות גדולות לעתיד.
    למה אמא צריכה להתמודד עם אובדם בניה כי מגזר אחד במדינת ישראל החליט להתעלם לגמרי מנוכחותם של מיליוני אנשים? אז כן! הם אנשים, וכן! זו גם הארץ שלהם! את העובדה הזו לא ניתן לשנות. תחת זאת רצוי להתמודד איתה בהומניות כיבוש השטחים לעניות דעתי הוא לא הגשר לעלות באמצעותו על דרך המלך לחיים שקטים. רק על ידי ויתור משני הצדדים ורצוי להתחיל בפינוי ההתנחלויות כצעד ראשון נוכל לחשוב על עתיד טוב יותר עבור דור העתיד.

  7. מאיר דרך הגיב:

    אני גר בדרום הר חברון במושב מעון ליד טוואני אני "מתנחל" ואני מןחה על השקרים שקראתי במסמך שלכם הרי הארץ הזאת היא של היהודים ואם תסכלו באטלס ותראו כמה מדינות ערביות גדולות יש מסביב וארץ ישראל היא כל כך קטנה ואתם רוצים עוד למסור אדמות מארצנו הקטנה תתבישו!

  8. בת המקום הגיב:

    יש לי היסתייגות על הדרך בה הדברים מצטיירים, אין לי ספק כי הכותב אינו אובייקטיבי מהסיבה שישנן כמה עובדות שלא הביא כאן והן חשובות מאוד לתפיסת המקרה והדברים.
    אין לאף מתיישב נורמלי מההר שום בעיה שיתיישבו ערביים בשיטחי האזור, אבל ברגע שאנו חשים איום על הימצאותנו בביתנו שלנו, מצווה עלינו להיתגונן, ומפה הדברים מתחילים.
    כל הסיכסוכים בנויים על בסיס רצח דריבן ז"ל, שאירע לפני כשש שנים. רצח זה אינו פרטי, הוא מחאה על זכות היהודים להיתיישב במקום שהורינו נילחמו ונהרגו עליו. תושבי המקום פועלים בצורה חוקית בלבד על מנת להסדיר את שייכות הקרקעות, הפעולות הלא חוקיות המובאות במאמר הינם של מיעוט שלא מייצג בשום דרך את השקפת המתיישבים ואנא הקפידו להבדיל בין האוכלוסיות השונות כמו שאתם מקפידים להבדיל במגזר הערבי. (למרות שהרוצחים של דב הם ללא ספק מחבריכם הערביים אבל כל אחד והחברים שלו)
    והכי חשוב לי להעיר שבליבי תחושה של עלבון על היחס שיהודי ההר, מקבלים מכם, ההשמצות, העובדות הלא אובייקטיביות בעליל, ההישתדלות האין סופית להקשות ולממר על חיינו המורכבים גם ככה. כשאני קוראת דברים הנכתבים עלינו, אני לא חשה שנאה כיוון שכל הזמן מצטיירת בעיני האפשרות שאולי הסבים שלנו ישבו יחד באותו בית כנסת בגולה או בנו ביחד היתישבות בארץ. ואני גם יודעת על הנסיונות החוזרים ונישנים של תושבי המקום להזמין את הפעילים שלכם אלינו לארוחה טובה או לשיחת רעים, כמו שאתם ממהרים לעשות עם הערבים. אך כנראה שלכם קשה להיתעלות על תחושות השינאה והכעס.
    וההיתנתקות הזאת יותר קשה מכל היתנתקות שלא תבוא עלינו…
    אשמח לתגובות.

  9. חגי הגיב:

    בת המקום: אם אכן כך הדבר, מדוע לא יוצא הרוב השפוי של המתנחלים כנגד הקומץ הניבזה הזה אשר מרעיל את האדמה ברעלים וממרר את חייהם של איכרים פלשתינים פשוטים???? מדוע לא ליצור קשרי מסחר עם שכניכם הפלשתינים? אחרי הכל הם מגדלים מזון בריא? למה לא ליצור בניכם איזה שהוא אינטרס כלכלי שיוכל להשליט שלום באיזור? מחכה לתגובה מימך

  10. נתן. הגיב:

    ל"מאיר דרך".

    לא ברורה לא מה הקשר בין תגובתך לבין המיסמך המדובר.
    הרח לפי אותו הגיון אפשר גם להצדיק אנטישמיות בגרמניה בטענה ש"אם תסתכלו במפה תראו את מדינת ישראל".

  11. ל-זוננפלד הגיב:

    אז לא רק אתם יושבים על קרקע שדודה – יש לכם גם תאילנדים משןעבדים???
    קשים חיי החלוץ…………

  12. אברהם אבינו הגיב:

    כל מה שכתוב פה זה שקר אחד גדול השמאלנים רואים ומספרים רק את מה שהם רוצים לירואת ולספר אני בתור רואה מין הצד כבר בהתחלה היה ברור לי שיש פה שקר כשאני באתי לראות את מושב מעון אז התמונה התבררה לי אני רוצה שמשהוא אחד יבוא לבקר במעון ויראה את השלווה הנוכחית ואז שיבוא ויאז לצעוק פה על משהוא ניראה עים יש לו לב לבוא ולצעוק על אנשים שב10 עצבעות בנו את המקום ואת ארץ ישראל בתור אחד שראה את שני הצדדים ברור לי כאן להחריאה שמושב מעון הצודקים כאן בכל הקומבינה

  13. רז בן מאיר הגיב:

    אני גר בישוב מעון

הגיבו לאברהם אבינו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים