הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 באפריל, 2003 14 תגובות

מאת כתב "הגדה השמאלית"


ביום ו’ ה-11 לאפריל התכנסו בצומת הרחובות נמיר-ארלוזורוב בתל-אביב כ-600 מפגינים להביע סולידאריות עם סרבני הכיבוש על כל סוגיהם ולמחות על העוול הנמשך עם המשך השלטון הצבאי על הפלסטינים בשטחים הכבושים. בארגון ההפגנה נטלו חלק ארגוני הסירוב השונים: אומץ לסרב, יש גבול, מכתב השמינסטים והתנועה לדה- מילטריזציה של החברה הישראלית "פרופיל חדש". אל קבוצות אלה הצטרפו קבוצות נוספות הנאבקות נגד הכיבוש ולמען שלום ישראלי פלסטיני.

בעצרת השתתף הזמר אביב גפן ששר: "בוא ונצעד לחלום, בלי גזע ולאום, נקבור את הרובים ולא את הילדים, נכבוש את השלום ולא את השטחים". גפן שינה לעתים את מלות השיר וכלל בו ביטויי גינוי לראש הממשלה שרון. הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות ובקריאות "הכיבוש הוא טרור, הסרבן הוא הגיבור".


המשתתפים הניפו כרזות בהן נאמר "לא נמית ולא נמות/בשירות ההתנחלות"; "המסרבים לעשות שלום כולאים את המסרבים להיות כובשים", ו"מסרב לכבוש, מסרב לדכא, מסרב לקנות תוצרת ההתנחלויות". בין המשתתפים בלטה קבוצה של דרוזים מהגליל, הוריהם של תשעה סרבנים דרוזים המוחזקים בכלא הצבאי, אשר נשאו שלטים בעברית וערבית "בני לא ישרת בצבא כיבוש ודיכוי", וכן הורי סרבנים כלואים מיוצאי ברית המועצות לשעבר שנשאו שלטים ברוסית.


לאחר סיום הצעדה התכנסו המפגינים לעצרת מחאה. נועה קאופמן, נציגת "מכתב השמיניסטים" עליו חתומים כשלוש מאות תלמידי תיכון, קראה לכל הצעירים בישראל לסרב לשרת את הכיבוש, ואמרה: "כולנו מסרבים לכיבוש – נשים וגברים, צעירים וקשישים. יש דרכים רבות לסרב לכיבוש, מלבד הסירוב לפקודות בצבא. סירוב להיות שותפים למעשי דיכוי, הרג והרס, זה גם לשלוח חבילות שי לבתי חולים ולא לחיילים".


שרת החינוך לשעבר שולמית אלוני תקפה את הפרקליט הצבאי הראשי, מנחם פינקלשטיין, המנהל את המתקפה של שלטונות צה"ל נגד הסרבנים במעצרים חוזרים ונשנים ומשפטים המוניים בבתי דין: "מר פינקלשטיין, אתה אדם דתי  ואתה יודע מה זה ‘נבל ברשות התורה’ – אדם שמוצא הצדקות בסעיפים מסעיפים שונים למעשי הנבלה שלו, והם בכל זאת מעשי נבלה!".


איתי ריב, דובר תנועת "יש גבול" המרצה כעת תקופת מאסר בכלא 6 הצבאי, הצליח לטלפן מכלאו ודבריו הועברו ברמקול: "עמדו בפני שתי ברירות – להיות סוהר בכלא הענקי שמקיימת מדינת ישראל למיליוני הפלסטינים, או להיות אסיר בעצמי. כאן בכלא אני יכול להיות שקט עם מצפוני ולדעת שאני נאבק נגד הכיבוש". דבריו שוסעו במחיאות כפיים סוערות וקריאות "אחרי לסרבנים".


ישי שגיא מתנועת "אומץ לסרב" סיפר: "לפני זמן קצר זומנתי למילואים, קיבלתי פקודה ישירה ממפקדי להגיע לבסיס בשטחים וסירבתי לפקודה. העדפתי בלי צל של פקפוק להגיע לכלא 6. על החזון שהיה פעם במדינה הזאת השתלטה קבוצה של אנשים מתועבים למען אידאולוגיה מתועבת של כיבוש והתנחלות. אני לובש פה חולצה עם דגל המדינה, כי זהו הדגל שלי ולא אשאיר אותו בידי המתנחלים והימין".


המשורר יצחק לאור, מראשוני הסרבנות בישראל שישב בכלא תקופה ממושכת, קרא למשתתפים שלא להסתפק בפעולה של סירוב פקודות בצבא, שבה רק גברים בגילאים מסוימים יכולים לנקוט, אלא למצוא דרכים נוספות להביע התנגדות חד משמעית לכיבוש. בין השאר קרא לשומעיו להגיע לשטחים הכבושים לא כחיילים אלא כפעילי שלום המנסים למנוע מעשי דיכוי, כמו שעשתה רחל קורי, פעילת השלום האמריקאית שנהרגה בידי דחפור צבאי כאשר ניסתה למנוע הריסת בית ברפיח.


השבוע משפטם של חותמי מכתב השמיניסטים


ביום ב’ 14.04.03 בשעה 09:00 יחל בביה"ד הצבאי ביפו משפטו של יוני בן ארצי. למחרת יישמע פסק הדין בעתירתו של יוני בן ארצי בבית המשפט העליון. בן ארצי דרש להעביר את משפטו לבית דין אזרחי. 


ביום ג’ 15.04.03 בשעה 09:00, יחל בביה"ד הצבאי ביפו משפטם של חמשת סרבני הגיוס (מיוזמי וחותמי מכתב השמיניסטים לשעבר) חגי מטר, מתן קמינר, שמרי צמרת, אדם מאור ונועם בהט. החמישה מסרבים להתחייל בשל התנגדותם המצפונית לכיבוש ולפעולות אותן מבצע הצבא במסגרתו. משום כך, הם מבקשים לפטרם משירות ביטחון, במקומו הם מתחייבים לשרת שירות קהילתי-לאומי במשך שלוש שנים. החמישה מיוצגים על-ידי עו"ד ד"ר דב חנין ממשרד עוה"ד אמנון זכרוני ושות’.


החמישה הודיעו "רצוננו היחיד הוא לשרת גם את מצפוננו במקביל לשירות הצבאי. לכן נבקש לעסוק בפעילות שתקדם את מטרות החברה האזרחית ולא את אלו של צה"ל". משלושה מתוך העומדים למשפט (שמרי צמרת, אדם מאור ומתן קמינר) נמנעה הזכות להופיע בפני ועדת המצפון הצה"לית. חגי מטר ונועם בהט הופיעו בפני הוועדה וטענותיהם נדחו, על-אף פניותיהם לשר הביטחון טרם גיוסם ולמרות האופי המצפוני המובהק של עמדותיהם.


לקראת הדיון, טוען עו"ד חנין כי למעשה לביה"ד הצבאי אין סמכות לשפוט את חמשת הסרבנים וכי המשפט כולו צריך להתנהל בערכאה אזרחית, הן מהטעם העקרוני הנובע מחשיבות העניין הכלל ציבורי הטמון במשפט, והן מהטעם הפורמלי, לפיו לא עברו חמשת הסרבנים הליכי חיול כלשהם, ולכן אינם יכולים להיחשב לחיילים בצבא ולעמוד למשפט בבי"ד צבאי. עוד מדגיש עו"ד חנין, את העיוות הקיים במצב הנוכחי בו הוועדה הדנה בענייני מצפון היא ועדה צבאית.


קבוצת הורי הסרבנים קוראת לכל המתנגדים לכיבוש לבוא ולעודד את הסרבנים בעת הדיון בבתי הדין הצבאיים. כיום יושבים בבתי הכלא הצבאיים כ-18 בחורים צעירים המסרבים להתגייס לצה"ל בגלל הכבוש והפעולות שהוא מבצע בשטחים, בנוסף יושבים ברגע זה בכלא 6 חמישה אנשי מילואים על סירוב לשרת  בשטחים.

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. תיקון הגיב:

    זה לא "קשקןש מטופש" אלא:"קשקוש מכובס".

  2. הודיה הגיב:

    תוספת לתגובה הקודמת שלי
    יוספה, לכי את וחברותייך לאנשי נטוריי קרטא
    (או לאנטי-ציונים אחרים מהמחנה החרדי) בזמן
    שהם שוחטים את הכבש לפסח, ושכנעו אותם
    שהטבעונות היא התשובה לציונית. אני בטוחה
    שהם יתעניינו מאוד במה שיש לכן לומר בנושא.

  3. אבי בלום הגיב:

    מחזק את ידיכם ורואה בעמידה האיתנה שלכם את מהות האומץ וה"אמיתיות" שיש לכל אדם אלא שהיא מכוסה בכיסוי עבה של צביעות ושקרים. פרי תוצאת חייו. חזקו בעמדתכם זו ואני מקווה לבוא מחר ולהפגין את תמיכתי.

  4. אלמוג שבתאי הגיב:

    מבקשת להצטרף למגיב שלפני ולחזק את ידי הסרבנים. המעשה שלכם הוא מעשה של גבורה אזרחית.
    אלמוג.

  5. יוספה הגיב:

    אני כותבת בשמי ולא בשם כביסה שחורה

    האם בכוונה או שמא מתוך זיכרון סלקטיבי במיוחד הושמטה נוכחותה השונה, הפמיניסטית, הלא-ציונית, הקווירית, של כביסה שחורה מהדיווח על האירוע?

    לאורך כל הצעדה צעקנו סיסמאות הקושרות את הכיבוש לרעות אחרות: שוביניזם, קפיטליזם ("עוד ועוד ועוד כיבוש – עד שלא נשאר לי גרוש"), קוויריות ("נשים מסרבות לשכב עם חיילות") וזכויות בעלי-חיים ("התשובה לציונות – לעבור לטבעונות").

    התייחסנו גם את ל"אנטי-גיבורות": הסרבנות האזרחית והסרבנות האפורה ("לא רוצחת לא קורבן – אחרי אל הקב"ן) – מול האתוס הגיבוריסטי-מצו’ואיסטי של "הבנים לכלא – הבנות לסרבנים".

    השלטים שלנו נשאו סירוב להזדהות עם דגל האפרטהייד הציוני (שהופיע על חולצות ובאנרים של "אומץ לסרב") סירוב לעמוד לשירת התקווה, סירוב לקנות מוצרים מהתנחלויות, סירוב להשלים עם דיכוי נשים, סירוב להאמין לתקשורת, סירוב לגזירות הכלכליות ועוד.

    כשירד יצחק לאור, שסיפורים על הטרדותיו המיניות כלפי סטודנטיות באוניברסיטה העברית בירושלים נפוצו מאד, מהבמה צעקנו לו: "יצחק לאור-המטריד הנאור".

    נוכחותנו הבולטת, לדעתי, באירוע, אין לה זכר בכתבה… האם יהיה נכון להמר שהכתב הוא גבר סטרייט קצת ציוני ושוביניסט ולכן זכרונו בוגד בו?

  6. ליוספה הכביסה הגיב:

    "אל קבוצות אלה הצטרפו קבוצות נוספות הנאבקות נגד הכיבוש ולמען שלום ישראלי פלסטיני."

    זה מה שכתוב? השאלה אם אתם הייתם בין המארגנים או כמו תמיד קפצתם על העגלה ועשיתם הרבה רעש ותפסתם כותרות לא שלכם? כמו עכשיו. הרי מן הסתם לא הייתם הקבוצה היחידה שהצטרפה לעניין לא?

    תני לי לנחש מה התשובה.

    שביס אפור

  7. יוספה הגיב:

    דוקא היינו בין המארגנות.
    מה תגיד עכשיו?

  8. מכבסים בפומבי הגיב:

    למה אתם מכבסים את כביסתכם בפומבי ? – זה הוא האסון
    האמיתי של "מחנה השלום" בישראל: אין סוף קבוצות,
    וקבוצונות, ארגונים, ארגונונים,תנועות ועמותות…
    אין סוף אי מילס החוזרים על עצמם בטור גיאומטרי.
    התאחדו, עבדו במשותף, הפסיקו לסכסך ולהסתכסך.

  9. שביס אפור הגיב:

    שאני מתנצל. ואני מקווה בשבילכן שיתקנו את הידיעה. וכך, למרות הנימה של התוקפנות כלפי הכתב, אני גם מצטרף לבקשתה של הכביסה השחורה לתקן את הידיעה.

  10. אבי בלום הגיב:

    יוספה ושאר המגיבות של הכביסה השחורה… אין לי חלק עמכם לא לי ולא לאחרים. אתם משחירים את שמי כסרבן ןתומך בסירוב. כדאי שתרדו מייד מהעץ שעליתם עליו. אנחנו – לא צריכים אתכם!!! אנשי שמאל קיקיוני!

  11. כביסה אדומה הגיב:

    "קשקוש מטופש" – לא. צריך היית לכתוב: קשקוש מכובס.

  12. הודיה הגיב:

    ליוספה
    מה הקשר בין ציונות ואכילת בשר?
    כל מי שאנטי-ציוני הוא טבעוני או צמחוני?
    הערבים לא אוכלים בשר? מדינות אחרות לא
    פוגעות בבעלי-חיים?
    איזה קישקוש מטופש…

  13. נועה קאופמן הגיב:

    לאבי בלום
    ממש נפלא- אין לך צורך בהן…
    גם לי אין צורך בך, שלא יודע לקשר בין מאבק זכויות אדם למאבק נגד הניצול המחריד של בע"ח. ועדין אינני מתיימרת לחשוב שיש לי זכות לבחור נמי יאבק צידי ומי לא.
    כביסה שחורה יודעות לעשות קישורים בין כל המאבקים, והן עושות זאת בצורה הנפלאה ביותר שראיתי.
    אני מעריכה אותן מאוד, ומכל קבוצות השמאל הרדיקלי הן היחידות שלא מתפשרות על דעותיהן.
    דווקא בתור חברה במכתב השמיניסטים אני כותבת זאת, הלוואי שהיינו יותר דומים להן.

    וליוספה- רואים אתכן ושומעים אתכן
    אני מתארת לעצמי שלא שמתן לב אבל גם השמיניסטים הצטפרו לקריאות נגד הגבורה, בעיקר בעקבות השיוכים ההולכים ומתרבים של הכלואים ל"גיבורי ישראל".
    אנחנו איננו חלק מזה
    בעיקר לא הבנות בינינו

    כל הכבוד לכן

  14. לנועה קאופמן הגיב:

    אם היית קוראת טוב את התגובה שלי, היית
    מבינה שלא שאלתי מה הקשר בין מאבק למען
    זכויות אדם לבין מאבק למען זכויות בעלי
    חיים (והקשר ברור) אלא שאלתי מה הקשר בין
    ציונות לבין אכילה או אי אכילה של בשר.
    הערבים למשל הם לא ציונים אז זה אומר
    שהם לא אוכלים בשר? אני גם מכירה ציונים
    שהם צמחונים נילהבים.
    זה ממש מגוחך מצד כביסה שחורה ליכרוך יחד
    את מאבקן נגד הציונות עם מאבקן נגד אכילת
    בשר

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים