הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 באפריל, 2003 25 תגובות

סרטו של הבמאי (עלום השם) פייר רחוב, "הדרך לג’נין", הוא סרט זול. גם קולנועית וגם דוקומנטרית. בוודאי אין מה לדבר על תחקיר עיתונאי. אם הסרט "ג’נין ג’נין" של מוחמד בכרי הוא החטא, בעיני "פטריוטים ישראליים", הרי "הדרך לג’נין" הוא העונש.

עוד כשהסרט של בכרי היה בשלבי עריכה סופיים, הוא הוקרן ב"בכורה עולמית" על גג דירתי בחיפה. יותר מארבעים צעירים ערבים התקבצו על הגג החיפאי הקיצי וצפו ב"ג’נין ג’נין". לאחר ההקרנה היה שקט שנמתח לאורך דקות ארוכות. הסרט של בכרי, שישראלים מנועים מלראות, הוא סרט קשה. הוא גם חד צדדי מבחינת הנרטיב שבו. זהו סיפורו של קרב ג’נין בעיניים פלסטיניות. ללא הודעות דובר צה"ל, ללא נספחי דובר צה"ל במחלקות החדשות בתקשורת הישראלית, ללא געגועי הנשים לבעליהן שמקריבים את הכל למען המולדת. בכרי יצא לג’נין וחזר עם הסיפור של תושבי המחנה. הוא לא התיימר להביא את "האמת". אין ביכולתו של אף במאי או עיתונאי להביא את האמת. כשרונו של כל במאי או עיתונאי הוא בלספר את הסיפור שלו בצורה הכי טובה. כך היה וכך יהיה לעולם.


אז מה בכל זאת מבדיל את "ג’נין ג’נין" הפלסטיני, מ "הדרך לג’נין" הישראלי?..


"ג’נין ג’נין" נולד מההכרח הפשוט שהנרטיב האחר, "שלהם", אינו מתבטא בתודעה הישראלית. זהו סרט מאזן בתכליתו, מאיר באור חדש, "מוזר" בעיני רבים, את מה שהתרחש במחנה הפליטים בג’נין. אם "ג’נין ג’נין" לא היה קיים, היה צריך להמציאו. לא מתוך התרפסות בפני התכנים שבו, בפני מי שעשה אותו, והוא עשה מלאכה טובה, אלא בגלל הצורך הבסיסי בביקורת, בהצבת שאלות ועובדות אחרות, כיאה לכל דמוקרטיה בעולם. מדינה שחוששת מפני הקרנת סרט כלשהו וחשיפת אזרחיה לתכניו, מודה במשתמע שיש לה ממה לפחד. המועצה לביקורת הסרטים (שפסלה את הסרט לשידור) עשתה יד ביד עם האו"ם (שביטל את הקמת הוועדה לבדיקת הטבח בג’נין) למניעת חשיפת זווית אחרת שונה מה"אמת" השלטת, המוכתבת והמעוצבת ע"י כוחות ההגמוניה בישראל.


"הדרך לג’נין" הוא סרט עם מטרות ברורות ותוכנית פעולה. אשכרה מבצע צבאי. המטרות: להוכיח שלא היה טבח בג’נין; להראות כמה הומניים הם חיילנו; לקעקע את הנרטיב הפלסטיני על ידי הפרכת רוב הסיפורים שסופרו ב"ג’נין ג’נין". אזרחי ישראל שצפו בסרט "הדרך לג’נין" בערוץ הראשון קיבלו תגובה הולמת ומוחצת על דבר שמעולם לא ראו. הנה לכם התגובה על סרטו של בכרי (בכרי, בן משפחת "סייעני המוות". זוכרים?), שלב אחרי שלב, שקר אחרי שקר. מה עוד יגידו הפלסטינים?


אין לי בעיה אישית להתוודות שהפלסטינים, כחלק מהלחמה התקשורתית והתעמולתית, הגזימו מדי פעם. זהו תוצר לוואי של מאבקו של קורבן חלש שרוצה למשוך תשומת לב. איני מצדיק זאת ובוודאי איני רוצה שזה יישנה בעתיד. אך בעולם קהה החושים שבו אנו חיים יש צורך עז להגביה את הרף כל פעם מחדש. לצעוק שחמישים נהרגו זה כבר פאסה. 500 כבר יעשו את העבודה. איני שלם עם מצב זה, אך גם להגזמות יש מניע, והוא טמון במצב המסובך שבו נמצאים הפלסטינים. רחוב ניצל עובדה זו עד תום. 53 פלסטינים, 26 ישראליים. זהו המספר האמיתי של ההרוגים. תשאלו את האו"ם. אך טבח אינו נמדד רק במספר הקורבנות. טבח בעיקרו, במהותו, זה רצח אזרחים ע"י כוחות צבא, או כוחות חמושים. כך טובחים. כמה קורבנות צריך בשביל שזה ייקרא טבח?.. לדעתי מספיק אחד. הלינץ’ ברמאללה היה טבח. האזרחים במחנה הפליטים שנהרגו מאש צה"ל או שנמחצו מתחת לדחפוריו, נרצחו בטבח. אלו עובדות פשוטות וכואבות בו בזמן. מי שמתכחש לעובדות אלו ופוטר את עצמו מאשמת הטבח שהיה, רק בגלל שלא היו 500 קורבנות, הוא אדם שנמצא בשלבי הדחקה מסוכנים, לו ולסביבתו. אם נורמה זו של מחשבה אודות מהותו של טבח תשתרש בחברה הישראלית, הקרב בג’נין יהיה פיקניק לעומת מה שיכול להיות בעתיד.


ומה בנוגע ל"חיילנו"?.. תמונה שווה אלף מלים: חיילינו מחלקים אוכל ומים לפלסטינים, ואפילו מאכילים את הכלבים שלהם. היה גם מישהו שנתן את פרוסת העוגה האחרונה למישהו מהמחנה. קל מאד להתרברב בדברים אלו. אך צריך לזכור שני דברים חשובים ומכריעים. הדבר הראשון הוא שהמזון והמים שחילקו החיילים היו תרומות שנאספו מהערבים בישראל ומארגוני שמאל אמיתי כמו "תעאיוש". לא פעם הצבא אישר את כניסת המשאיות לתוך הערים הפלסטיניות, אך סירב לחלק את הסיוע ההומניטארי לתושבים. זה קרה אחרי ההפגנה במחסום "סאלם" ליד ג’נין וזה קרה בשכם ובמקומות אחרים. בכלל, היו ישראלים ועיתונאים שהתרעמו על כך שצה"ל מונע סיוע הומניטארי לפלסטינים, בזמן שהוא יכול היה לצלם את חייליו פורקים משאיות אלו ולחלק את התמונות בכל העולם.


הדבר השני שצריך לזכור באותו הקשר הוא הדיסוננס החמור שבתוכו מתפקדים לא מעט חיילים ישראליים, שמצביעים "מרצ" ושמאלה ממנה בעיקר, ושנאלצים לצאת למלחמה שהם מסרבים לה. הם לא יכולים לסרב לשרת בשטחים כי אין להם את האומץ ואת הנחישות לעמוד על עקרונותיהם, אך מצד שני הם מנסים "לאזן" בין השתתפותם במלחמה לבין "מחוות הומניטריות" כלפי הילידים הנכבשים. כך יוצא שישנו חייל שמחלק ממתקים לילדים, שישנו חובש שבודק את ידו של פצוע פלסטיני. ובכלל, הרופא שכיכב בסרטו של רחוב, שצולם בזמן שהוא מטפל באישה פלסטינית "למרות הכל", הוא לא יותר מרופא רגיל. זאת חובתו. זה המינימום הדרוש שהוא חייב לבצע בכדי להיקרא רופא ובן אדם בכלל. מכאן והלאה הוא צריך להוכיח את ההומניות שלו. ההומניות שלו עודנה מוטלת בספק, למרות שבעיני עצמו הוא משרת בצבא הכי מוסרי בעולם. ובסופו של דבר, כובש שזה עתה סיים להרוג את השכנים שלך ולהרוס את בתיהם, הוא כובש לא הומני ולא מוסרי בעליל, גם אם הוא יעזור לזקנה שהרס את ביתה עתה, למצוא לה כסא לשבת בנוח בכדי להתייפח בשקט.


ומה בנוגע להוכחות "החותכות" שהביא הסרט לגבי הסיפורים "המופרכים" שהובאו בסרטו של בכרי?.. למען האמת אין לי מושג. יכול להיות שהעדים שדיברו בסרטו של בכרי אכן שיקרו, ויכול להיות שלא. אפשר להיטפל לפרטים קטנים ושוליים, אפשר לנסות למחוק כל זכר לזוועות שנעשו שם בלצעוק: "אהה.. תפסנו אתכם!!"; אפשר לנבור בכל מילה שנאמרה, בכל משפט ובכל בדל של אינפורמציה; אך בלתי אפשרי למחוק את התמונה הכללית, הכל כך ברורה, באמצעות הטלת ספק בפרטים זניחים או שוליים.


רחוב עשה סרט זול מכיוון שהוא נאלץ להישען על קיטש ועל סחיטת רגשות שמעוררות תמונות של קורבנות. מעין זריקת הרדמה להיגיון ולחוש הביקורת. מה גם שהסכסוך הפלסטיני הישראלי החל מבחינתו במלון "פארק" בנתניה, בתאריך 27 במארס 2002. כל מה שקדם הוא לא רלוונטי, כי תאוות הדם וההרג טבועים עמוק בלבם של הפלסטינים. ובכדי להוכיח את זה הוא הביא כמה ילדים שמדברים על שהם רוצים מלחמה ולא שלום ועל זה שמושאם בחיים הוא להיות שהידים. תהרוס לי את הבית, תכלא את אחי הבכור לעשרים שנה, תיקח לאבא את האדמות שלו, תכריח את אימי ללדת במחסום, ואני אצעק לך עד סוף ימי: מלחמה עכשיו! מלחמה עכשיו!!

תגובות
נושאים: מאמרים

25 תגובות

  1. ציוני הגיב:

    אני גאה שבארצי אתה יכול לשאת דברים אלה . ברשות או בכל ארץ של " אחיך" אם היית נושא דברים אלה היית מתנדנד מזמן על חבל התליה .
    ברוב חוצפתך אתה סוחט את הדמוקרטיה הישראלית עד הסוף .בין השורות של מאמרך מבצבצת הנקבה הבאה . אם ירבו מחבלים כקרובי מוחמד בכרי , תפקע סבלנות העם היהודי וחבל שאדם אינטלגנטי כמוך לא רואה את הכתובת על הקיר . "הלוחמים" הערביים בג’נין הסתתרו מאחורי שמלות נשים וילדים ניתן היה להשמיד אותם ללא אבדות . אך נעשה נסיון שלא לפגוע באזרחים . ומה בסוף גם שלמנו באבדות וגם הושמצנו בטבח .
    הצדקת המתאבדים ו"לוחמי החופש" , לא תעזור . בינתים ה"עם" שמולנו הינו אוסף כנופיות , במקום שתטיפו להם להתעשת ולהגיע לפשרה אתם מצטרפים אליהם בעזרת קומץ יהודים. כל מדינות ערב מעונינות בכם רק כבשר תותחים. כל מדינות ערב היו יכולות לשקם מזמן את הפליטים וגן עדן היה שורר פה .אם נדמה את מדינות ערב למשפחה עדיף לכם להיות יתומים .

  2. ציוני גאה הגיב:

    ה"צוני" מתגאה בכך שהוא, אדון הארץ "מרשה" לפרסם
    מאמר זה.

  3. עמי הגיב:

    אם כבר משהו רוצה בדיקה עובדתית:
    דו"ח אמנסטי, המתפרסם באתר של אמנסטי באינטרנט, קובע לאחר בדיקות של מומחים מטעם האירגון, כי ישראל ביצעה בגנין "פישעי מילחמה".
    כלומר גם אם המלה טבח אינה מתאימה, אל לה לישראל לרחוץ בניקיון כפיה. בכל אופן הטלוויזיה הישראלית אינה זקוקה כלל לעובדות, הטלוויזה הישראלית הפכה למכשיר תעמולה מהסוג הרע ביותר.

  4. ציוני הגיב:

    לעמי – האומ הכריז בזמנו שהציונות היא גזענות האם גם לזה אתה מסכים ?

  5. סתם אחד הגיב:

    אתה מר עלא אינך פטריוט
    מה עשית למען מדינת ישראל?
    מי אתה שתטיף מוסר? האם המשקל שיש לדעתך אינו המשקל של מעשיך ?
    ועל דעתך על משפחת בכרי ו סרט נתעמולה נאמר "והמשכיל בעת ההיא ידום"

  6. סתם שניים הגיב:

    סתם אחד: מה א ת ה עשית בשביל מדינת ישראל ?

  7. שי הגיב:

    הוא לא עשה דבר. הוא ביקר וקילל ואמר והסיט. אבל חוץ מזה – לא עשה דבר.

    הלוואי היו במדינה הזו במקומות השפעה וסתם כך עוד עלא חליחל ולא עוד סתם אחד.

  8. צה"ל צבא מוסרי והומניטרי הגיב:

    אף אחד מאיתנו לא מעונין להיות בשטחים. צעירינו שנמצאים שם במסגרת שירותם הצבאי עושים זאת רק מסיבה אחת:אם לא נהיה שם הם יהיו כאן ויתפוצצו לנו ויפוצצו לנו. אם ראשיהם ומנהיגיהם היו משכילים להפנות את האנרגיות שלהם ושל אנשיהם לאפיקים חיוניים כמו: להקמת מדינה משלהם עם גבולות מוסכמים,להשקיע ברווחת אנשיהם ולמנוע מהם לנסות ולפגוע בנו,אזי חילינו היו חוזרים בשמחה הביתה ולא היו נשארים שם ולו דקה אחת. אבל למנהיגים מ-2 הצדדים יותר קל ללחוץ על ההדק מאשר לטפל ברווחת התושבים.

  9. חיים ברעם הגיב:

    תארו לעצמכם עיתון שמאלי בברצלונה 1935, שהיה מפרסם את הגיגיהם של אנשי הפלאנגה הקיצוניים ביותר, שהפכו תחת חסותו של פראנקו לתליינים.
    האישד שמתהדר בתואר "ציוני" מאיים בבמה שלנו על הערבים ב"נקבה", כלומר, בגירושם ואולי בהכחדתם. בעיני זוהי התבטאות פשיסטית על גבול הנאציזם. אני לא תומך בסתימת פיות, אבל אין לנו שום דיאלוג עם משמידי עמים, ציונים או לא ציונים.

  10. דעת מיעוט הגיב:

    הלינץ’ ברמאללה לא היה טבח. מה עושים החיילים שלנו בשטחים? הם לא מגינים עלי, הם תוקפים אותי. השהייה שלנו בשטחים מסכנת אותי, את המדינה שלי ואת העם שלי.

    נכון שדעתי היא דעת מיעוט, אבל יש לזכור שקבלת החלטות על פי רוב, אינה בהכרח קבלת החלטות נבונה.

  11. שי הגיב:

    ממתי טבח הוא טבח? האם רצח אכזרי של 2 אינו טבח? אכן דעת מיעוט.

  12. מיכל (דעת מיעוט) הגיב:

    אני בדעת מיעוט גם בעניין הבא: הכיבוש מבזה את היהדות ואת אלוהי היהדות. אין שום דבר יהודי בלקדש אדמה על פני חיים, ולא בכליאת מיליוני אנשים בגטאות.

    הכיבוש יכול לייצג בכבוד את פרעה, את הרומאים, את האינקוויזיציה, ואת כל מי שהתעלל בנו אי פעם. האם זו היתה מטרתה של הקמת המדינה? להפוך אותנו לנציגי הרוע עלי אדמות? אנחנו ממיטים על עצמנו שואה רוחנית.

    ועל כך נאמר: "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו"

  13. סתם אחד הגיב:

    תגובה לסתם שנים ולשי
    שילמתי מיסים
    בניתי בתים
    נטעתי עצים
    זרעתי וקצרתי
    שרתתי את המדינה ועשיתי את מיטב יכולתי כדי להגן עליה.
    תרמתי מכספי ממרצי ומזמני לטובת אלה שאין להם
    עשיתי לא מעט כדי להראות את הצד ההומני שלי ושל חילי תוך כדי שמירה על חיי ערבים ויהודים.
    עברתי התפרעות ממרחק של 10 מטר של אנשים שמטרתם היתה לרצוח אותי ואחירים בדם קר, והצלחתי לצאת משם חי ובלי שאיש משני הצדדים יפגע.

    איבדתי חברים טובים שנפגעו על ידי עובדי האלילים שחפשו קורבן אדם .(מתאבדים ושאר פלסטינים).

    בקשתי רשיון לבניה על שטח שלי ולא קיבלתי ולכן לא בניתי. כי אני אזרח שומר חוק.
    ו – כן אני פטריוט
    אני גאה בעם שלי במולדת שלי ובארץ שלי. אני כאן כדי לבנות ולהיבנות. ולהלחם על שלי .
    הבנתם ??

  14. סתם אחד – מוסא הגיב:

    גם אני גאה בעם שלי, חי בארץ שלי, מוכן להילחם עבורה ועל זכויותי, הבנת אתה??
    חוץ מזה, גם אני בניתי בתים (אתה באמת בנית? בידיים שלך? וגם זרעת? באמת, בידיים שלך?)אני בניתי המון בתים, אולי אחד מהילדים או הקרובים או החברים שלך גרים באחד מהבתים שאני בניתי? בניתי ברמת גן, באור יהודה, בחולון (הרבה בחולון), בקרית אונו, וגם בנתניה. אני בניתי ואחרים נבנו, הרבה עולים חדשים גרים בבתים שבניתי. אני כאן כדי לחיות, לא רוצה "להיבנות". אני בונה ובונה וכמו שאתה אומר, יש כאלה ש"נבנים" עלי. הבנת??

  15. לסתם אחד ולמוסא הגיב:

    שניכם צודקים. צריך וחיבים להגיע להסדר בין 2 העמים לשביעות רצון 2
    העמים . אחד צריך ללכת לקראת השני. בחיפה חיים ועובדים יהודים וערבים בשותפות ובעזרה הדדית . קחו מהחיפאים דוגמא.

  16. לעלא הגיב:

    יפה כתבת.

    אני בטוח שרוב המגיבים לא ראו את ג’נין ג’נין ועדיין מגיבים על הסרט. כל הכבוד לצנזורה הראשית שביטלה את הקרנתו. מוזר – אך דבר זה יצר את הגלים הנכונים לדיון עליו – דבר שספק אם היה קורה לו התקשורת היתה מעלימה את הסרט בין הררי האייטמים החדשים כל יום מחדש.

    והקטע הוא, שהם לא ילמדו לקח. נמשיך לחיות עם א-סחף משלנו ועם צנזורה דיקטטורית. גם כן הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

  17. חליחל בעצמו מי לא יודע מה פטריוט הגיב:

    מעניין מדוע מר חליחל אינו דואג לפרסם מאמרים פוליטיים בעיתונות הערבית אלא מסתפק בכתיבה בצהובונים זולים כמו "אל-נאס" שהוא ערך,
    האדם הזה בדרך כלל כותב על סקס..
    כאתה מחבר בין פוליטיקה לסקס אז אתה מקבל שילוב פטאלי בו מר חליחל מתמחה

  18. למגיב בעניין פטריוטיזם וסקס הגיב:

    לפני שאני נכנס לעניין הסקס ברצוני לציין שמר. חליחל כותב בכמה עיתונים ערביים כמו "אלאיאם" ובעבר ב-"אלאיתיחאד" אבל בור שכמותך אולי לא מודע. בנוסף אני חושב שלכתוב בעיתונות הישראלית הוא דבר חשוב ביותר – שכן אם תמשיך לפנות לקהל שלך בלבד סופך ידוע מראש… אולי בעצם בגלל אנשים כמוך נאמר "אין נביא במולדתו"!
    ולענייננו – מר. חליחל הוא גם סופר וכותב סיפורים קצרים. ואם לא מוצא חן בעיניך הכתיבה על סקס הרי זו רק בעית אימפוטנציה חברתית-אישית משלך. טפל בה בהקדם או מצא את החוגים להם אתה משתייך (עצתי בכל אופן היא שתתרחק מהמחשב ומקריאה בספרים לפחות).

    לעלא – כל הכבוד – אחי!!

  19. יחי ההבדל הקטן.. הגיב:

    מר חליחל הוא "עיתונאח הבית" של משפחת חמאם, שיש לה גם רדיו פירטי וגם היה פעם צהובון שבועי..
    אז כפי שיש עיתונאים מסחריים במדיה הכלל-ישראלית אז גם אצל הערבים יש כמה אנשים שקרובים לצלחת וטבעי מאוד שכותב חסר עמוד שדרה של בגרות מקצועית ונפשית כמו חליחל יתחברו לצלחת

  20. לא ראינו את חליחל בהפגנות של ג’נין! הגיב:

    הכותב מבקש לסנגר על ג’נין?
    אני פעילת "תעאיוש" ואף פעם לא ראיתי את עאלא בהפגנות שהיו במחסומים של אלפי יהודים וערבים שקצה נפשם בכיבוש.
    יפה לכתוב אבל בסופו של דבר היה צריך שם המון ידיים כדי להעביר את המזון שסחבנו מהמשאיות תחת מטר של כדורים ופצצות של גז מדמיע.. ידיו של עלאא לא היו שם..
    ל.ק
    (גבעתיים)

  21. אליאס- חיפה הגיב:

    תגובה לפעילת תעאיוש: במו עיני ראיתי את עלא חליחל בשתי הפגנות לפחות שבהם סחב אוכל והעמיס משאיות: בקלנדיה ובסאלם.

    חבל שאת לא קוראת ערבית, אחרת היית קוראת את המאמרים שכתב על ההפגנות האלה, ובשבחי תעאיוש…

    לא יפה. מילא להיות בור, אבל גם לא להיות מודע לזה???

  22. plz reply הגיב:

    אני אתגייס עוד חודשיים בערך,
    אני נגד הכיבוש והיחס שנותנים להם.

    אך עם זאת, למרות שקשה לי להודות, איני יודע מה עליי לעשות.
    לסרב לשירות בשטחים – אני לא אסרב.. בתור בן של איש צבא שאביו לימד אותו שצה"ל לא "אשם" בכיבוש והוא רק הזרוע המבצעת של הממשלה ואין טעם להעניש את הצבא בכך שלא אתרום לו את חלקי.
    מצד שני, כיצד אוכל לשנות את המצב הקיים?
    להגיד, שאני הצבעתי או אצביע למפלגה זו או אחרת, זה לא מספק אותי..

    מאוד הטריד אותי שעלא חליחל כתב:
    כובש שזה עתה סיים להרוג את השכנים שלך ולהרוס את בתיהם, הוא כובש לא הומני ולא מוסרי בעליל, גם אם הוא יעזור לזקנה שהרס את ביתה עתה, למצוא לה כסא לשבת בנוח בכדי להתייפח בשקט.

    אולי מה שבעצם הטריד אותי הוא האמת שבדבר..
    אבל עכשיו איני רואה עצמי מסרב לפקודה, כמה נוראית שהיא נראת בעיני, כל עוד היא "חוקית" אחרת, לא תהיה לנו משמעת צבאית (בתור חיילים) וצה"ל לא יוכל לבצע אף פעולה..

    אני חייב לקבל תשובה, מה אני אמור לעשות אם לא לשרת כמיטב יכולתי בצבא?

    ד"א,
    אני מורעל, ואני רוצה למצות את המיטב שבי בצבא לכן ביקשתי ואלך לתפקיד קרבי ככל שאוכל..

    עידן

  23. הייתי בג’נין… הגיב:

    אני הייתי בכוחות המחלצים בג’נין וכואב הלב לראות יהודים מגיבים ככה…….
    אתם לעולם לא תבינו איך היינו שם ומה היה שם.
    אני אבדתי חברים בשביל הומניות ולבוא בסוף ולהגיד לי שעשיתי טבח זה ממש כואב..
    היום , במחשבה לאחור חבל על הדם שנשפך שם וחבל שלא נכנסנו ישר עם דחפורים לזירת המטענים והיינו עוזרים לאלה שרוצים למות לעשות את זה בגבורה.
    אחים יקרים – אם לא נאמין לצדקת דרכנו ונהיה תלויים כל הזמן בערבים ובשווק המוצלח שלהם אין לנו מה לעשות פה!!!
    קיץ טוב לכל עם ישראל וטרנספר נעים בקרוב לכל אזרחי ישראל הערבים ותושבי השטחים הערבים הקיצונים.

  24. אלמוג שבתאי הגיב:

    עידן היקר,
    אף אחד לא יכול לתת לך את התשובה שאתה מבקש. בטח לא אני, שכשהייתי בגילך עוד לא עמדתי על דעתי לחלוטין מבחינה פוליטית, ועשיתי את מה שציפו ממני. אני יודעת היטב כמה קשה ההתלבטות שבה אתה נמצא היום. גם אם נדמה לי שאני יודעת מה התשובה, איני יכולה להציע לך אותה. אני מאחלת לך שתהיה שלם עם כל בחירה שתעשה.
    אלמוג.

  25. מי מכיר מי יודע הגיב:

    מי זה עידן ובמה הוא "מתלבט" ?

הגיבו לאלמוג שבתאי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים