הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 באפריל, 2003 8 תגובות

לא היה קל להם, לדרג המדיני ולמערכת הביטחון, להיפרד ממצב החירום שהוכרז בישראל עם פרוץ מלחמת עיראק. החל מיומה הראשון של המלחמה, גדשו תמונות המלחמה וניתוחי המהלכים הצבאיים באופן כמעט בלעדי את הטלויזיה והעיתונות ולא הותירו מקום לשום נושא מדיני או חברתי בסדר היום הלאומי. מצב זה טופח על ידי הממשל הישראלי וניתן אפילו לומר כי מבחינה זאת, המלחמה הסתיימה מהר מידי.

נוח וחמים להנהגה המדינית ולמערכת הביטחון לגרום לכך שכל עיני הציבור יופנו רק למדבריות וערי עיראק. הרבה פחות נוח לשוב ולעסוק במלחמת הרחוב, בתוך מחנות הפליטים, כאן אצלנו בחצר האחורית.


עם זאת, תופעה חמורה אשר עד כה לא זכתה לדיון הציבורי המתחייב היא מינויו של האלוף עמוס גלעד לתפקיד מיותר ומקומם. לראשונה אימצה מערכת הביטחון את מנהג העמים השכנים לנו ומינתה "מסביר לאומי" – שם בעל קונוטציות מאוד לא סימפטיות ושאינו יאה לישראל הדמוקרטית.


החסרים הסברה אנו? אמנם יש את ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש אמ"ן, ראש פיקוד העורף, דוברת צה"ל, שרים, אלופים ושאר מרואיינים פוטנציאלים, אך אין זה מספיק, לעם ישראל דרושה דמות נוספת שתרבה להתפרסם ותזכה אף היא במעט מהילת המלחמה.


ואכן, על מנת להתחרות בדובריהם שטופי הביטחון, מלאי האמונה ורוח הקרב המאפיינים את שרי ההסברה באזורנו, היה האלוף עמוס גלעד בחירה מצויינת.


עוד בטרם המריאו ראשוני המפציצים מנושאות המטוסים, כבר התייצב המסבירן הטרי על משמרתו ותיאר בדיוק מופתי את שכולנו ראינו ושמענו בטלוויזיה מפי הכתבים בשטח. האלוף גלעד הפך להיות המאצ’ו הלאומי, שש עלי קרב ועוסק בפרשנות אישית, כמעט נבואית, לגבי מקום הימצאו של סאדם חוסיין ביום הולדתו הבא. את מה שלא העז בוש לומר בדיונים סגורים, אמר עמוס גלעד, כאן אצלנו ב"הכל דיבורים".


אני סבור כי כל דבריו של המסביר הלאומי לא הוסיפו ולא חידשו דבר וכי לא היה בהם כל ניתוח מעמיק או נחוץ של המציאות. כן היה בהם שפע של סיסמאות ומילים, רובן ככולן מלחמתיות ופוליטיות, עמוסות בביטחון עצמי ואף במידה של שחצנות.


אך לא רק סגנונו ותוכן דבריו של האלוף גלעד הטרידו אותי, עצם המינוי של שר תעמולה, לבוש מדים, עטור דרגות קצונה, חייב להדליק עוד נורה אדומה בקרב שוחרי הדמוקרטיה.


בשונה ממלחמת המפרץ הראשונה, הפעם קולו של צה"ל נשמע לא רק בענייני ביטחון וצבא, אלא בעיקר בנושאים פולטיים ומדיניים, חובקי עולם ושנויים במחלוקת. התנהלות זאת של הצבא היא רק סימפטום אחד של מגמה כללית ומסוכנת, המתחזקת מאז פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה. יותר ויותר ניתן לדרג הצבאי לקבוע לא רק את המהלכים הצבאיים, אלא גם את הצעדים המדיניים והפוליטיים.


צה"ל הוא המחליט מהו מעמדו של ערפאת, צה"ל הוא המחליט האם לישראל יש אופציה מדינית והוא המחליט האם זהו הזמן למשא ומתן או הקשחת העמדות ולחימה קשה בפלסטינים. הגבולות בין הדרג המדיני והדרג הצבאי מטשטשים וכבר לא ברור מיהו הדרג המחליט ומיהו הדרג המבצע. הצבא נותן את הטון והמדינה כולה צבא.


בעידן הנוכחי בו המלחמה המשמעותית היא המלחמה על דעת הקהל, מינויו ותיפקודו של גלעד היו סימן ברור כי לצה"ל יש עניין רב, לא רק בהגנה על מדינת ישראל ותושביה, אלא גם על עיצוב דעתם של האזרחים וקביעת עמדותיהם בסוגיות משמעותיות, רחוקות עדיין מלב הקונזצנזוס.


כן, הרבה דברים הבנו כולנו במלחמה הנוכחית, הרבה בזכות תקשורת מפורטת ותחרותית, הרבה בזכות פתיחת השמיים לתחנות זרות והרבה בזכות הניסיון האישי של כל אחד מאיתנו עם הרודן העיראקי.


דבר אחד טרם הבנתי וזקוק בעיני להסבר משכנע, לשם מה היינו צריכים אותך, כבוד המסביר הלאומי.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. גיא הגיב:

    נחמד מאוד לבקר בחוות הוירטואלייה בגדה השמאלית, זוהי חוויה פטטית במסווה של תפאורה אינטלקטואלית. כולם מסכימים עם כולם, כולם שונאים את ארה"ב וממשלת ישראל, כועסים על כל מי שלא מבין אותם ובעיקר כולם שונאים את עצמם. מסתבר שהגדה השמאלית צרה מאוד באוכלוסיותה, שלא לדבר על צרות מוחה.

  2. תגובות של כלום הגיב:

    מה הוא הקשר בין התגובה לעיל לבין המאמר ? – כלום,אין קשר – תגובה של כלום כיאה ונאה ל"מגיב"
    שבא מהגדה הימנית ומדשדש במימיה הרדורים.

  3. לא "ראשון" הגיב:

    בישראל היו כבר שרי הסברה/תעמולה: ישראל גלילי,
    אהרון יריב ואולי עוד. היו גם "מסבירים לאומיים":
    חיים הרצוג, נחמן שי. רצוי וכדאי לדייק בעובדות –
    גם אם מסכימים עם הטעון המרכזי במאמר.

  4. אמנון הגיב:

    זכותה של ממשלה למנות אדם שירכז את ההסברה וכך לא יתהוה בלבול בעת התקפת טילים .
    הרבה אנשים זקוקים בעת כזאת למעין אב שידריך אותם וזאת לא בושה גדולה . ראינו כמה אבירי שלום שעם תחילת המלחמה יצאו לחופש בהול באילת .למען גילוי נאות הייתי סקרן לראות מה הם מקורות המימון של שלום עכשיו ומי משלם את משכורות פעיליו ומשרדיו .נראה לי כי לאיחוד האירופי יש יד בדבר.
    אשמח מאוד אם כבוד הדובר יענה על דפים אלה בגדול – מה היא חלוקת ההכנסות של הארגון באישור רואה חשבון .

  5. שולה הגיב:

    לגיא.
    כנראה שלזה התכוונתי כשאמרתי כאן פעם שאני מרגישה שלקרוא בגדה זה קצת כמו לראות טלויזיה.
    אבל לא תמיד אתה צודק. המון מהמאמרים מעלים שאלות מאוד יפות ודיונים מעניינים בין הקוראים שלא תמיד מסכימים ביניהם. אז זה נהייה מעניין. אבל אסור בשום פנים ואופן להמשיך לחיות בבועה. צריך להוציא את הדברים החוצה. וחשוב מאוד שאנשים כמוך, שתתפלא, אבל עדיין יכולים ללמוד משהו חדש, מטיילים כאן, בגדה.
    שחס וחלילה לא נשכח שאנחנו לא הרוב. ושיש עוד הרבה עבודה.

  6. רואה חשבון הגיב:

    גוש אמונים מםרסם את מאזניו ?

  7. ציקו הגיב:

    למגיב1-חזק ואמץ!!!
    ממש מתוסכלים!!!
    הא הא הא…

  8. לדובר שלום אך – שווא הגיב:

    למה יש לי תחושה עזה שלו היה מתמנה אדם אחר לתפקיד
    המסביר הלאומי הקרוב לדיעותיך המאמר הנ"ל לא היה בא לעולם, משום מה אנשי השמאל היקרים מרבים לתקוף מקצועית/אישית את האלוף גלעד ולא בכדי, האלוף גלעד שבר המון מיתוסים לשמאל הישראלי מתוקף תפקידו כראש חטיבת המחקר באמ"ן,הוא בין הראשונים שצעק "הראיס
    הוא עירום" ושהשלום עם הפלשתינאים הוא בגדר חלום.
    קשה לקבל הערכות אלו מאדם שלא נחשד לרגע בימניות
    יתר אבל הוא כמו רבים טובים ומקצועיים במטכ"ל רואה
    את התמונה כמו שהיא ולא מערב לרגע שיקול פוליטי.
    לכן עמוס גלעד הוא אלוף התחזיות המדויקות!!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים