הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-20 במאי, 2003 51 תגובות


גַּלִּית הַיְּקָרָה,
אֲנִי כּוֹתֵב לְךָ מֵאִינְטֶרְנֶט קָפֶה חָמוּד
מוּל מִשְׂרַד הַדֹּאַר הָעִירוֹנִי הָרָאשִׁי,
הַמְּשַׁמֵּשׁ כָּעֵת כְּמִפְקֶדֶת כֹּחוֹת צה"ל בְּאוֹסְטְרִיָּה.
בֵּינְתַיִם יֵשׁ כָּאן עֲבוֹדָה לִגְדוּד חי"ר אֶחָד
מִתֵּשַׁע עַד חָמֵשׁ. הֵם לֹא מִתְנַגְּדִים.
כַּנִּרְאֶה, בִּגְלַל רִגְשֵׁי הָאַשְׁמָה. אֲפִלּוּ יוֹרְג הַיְדֶּר
הוֹדִיעַ שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא פָּסַל עַל הַסַּף
אֶת סִפּוּחָהּ שֶׁל אוֹסְטְרִיָּה לִמְדִינַת יִשְׂרָאֵל.


אַתְּ זוֹכֶרֶת אֵיךְ צָחַקְנוּ אַחֲרֵי אֲרוּחַת הַחַג:
"מַהוּ אֹכֶל מֶרְכָּז אֵירוֹפִּי כָּשֵׁר?"
"כּוֹס מַיִם מֵהַדָּנוּבָּה".
עַכְשָׁו אֲנִי יוֹדֵעַ, אֲהוּבָתִי:
זֶה הַרְבֵּה יוֹתֵר טָעִים מֵהַיָּם שֶׁל עַזָּה.
הַשְּׁנִיצֶל הַשְּׁלִישִׁי שֶׁלִּי יוֹרֵד לְאִטּוֹ
לַמֵּעַיִם. צְלִילֵי הַוַּלְס מְעוֹדְדִים עִכּוּל תַּקִּין
וּמַצַּב רוּחַ רוֹמַנְטִי. גַּלִּית הַמְּתֻקָּה,
אַתְּ תִּהְיִי הַנְּסִיכָה הַהַבְּסְבּוּרְגִּית הַיִּשְׂרְאֵלִית הַיָּפָה,
שְׁחֹרַת הַשֵּׂעָר הָרִאשׁוֹנָה מֵאָז
הַבַּת הַבִּלְתִּי חֻקִּית שֶׁל אֲחִי הַקֵּיסָר
מֵהָרַקְדָנִית הַסְּפָרַדִּיָּה הַבִּלְתִּי נִשְׁכַּחַת.
אֲנַחְנוּ נִרְקֹד אֶת כָּל הַוַּלְסִים שֶׁל כָּל הַשְּׁטְרָאוּסִים בְּכִכְּרוֹת וִינָה,
אַתְּ בְּשִׂמְלָה לְבָנָה וַאֲנִי בַּמַּדִּים
הַיִּצּוּגִיִּים הַחֲדָשִׁים, עִם הַכֻּמְתָּה בְּצֶבַע דֶּשֶׁא צָעִיר.
אָנוּ נָקִים הֵאָחֲזוּת שֶׁל נח"ל בַּאֲחֻזַּת הַקַּיִץ
הֲכִי יָפָה שֶׁנִּתְפֹּס,
וּנְגַדֵּל חֲמִשָּׁה יְלָדִים.
הֵם יַחְלְמוּ עַל נְחָשִׁים פְּסִיכוֹאָנָלִיטִיִּים תִּקְנִיִּים
וְלֹא עַל בִּרְכֵּיהֶן הַסּוֹדִיּוֹת שֶׁל בְּנוֹת עֲקִיבָא הָעֲנֻגּוֹת.
וַאֲנַחְנוּ, גַּלִּית, נַעֲשֶׂה אַהֲבָה,
מְשֻׁלְהָבִים מֵרֵיחוֹת פְּרִיחַת הַתַּפּוּחַ,
שֶׁיְּעוֹרְרוּ זִכְרוֹנוֹת מְתֻקִּים מֵהַגַּרְעִין בְּמָנָרָה,
וְאַחַר כָּךְ נֵרָדֵם. נְסִיכָה פְרוֹיְדְיָנִית נוֹסְטַלְגִּית,
אַתְּ תַּחְלְמִי עַל מִגְדַּל דָּוִד,
וַאֲנִי – עַל צֶ’כוֹסְלוֹבַקְיָה.

תגובות
נושאים: מאמרים

51 תגובות

  1. יורגן הגיב:

    תת רמה בכל קנה מידה.

  2. יניב קובץ’ הגיב:

    כתוב יפה מאוד לדעתי. יוצר אווירה שאפשר ממש לחוש בה דרך המילים עם רק קצת דמיון !

    האם התכוונת להזכיר את סיפוח אוסטריה לגרמניה כהקבלה לכיבוש שלנו את שטחי הרשות הפלשתינית ?

  3. ציוני הגיב:

    כבר הבעתי את הרגשת התיעוב שלי מהשוואת צהל לצבא הגרמני הנאצי . בכל מיני גלגולי עיניים , לא התכוונתי . באם ברצונכם לשכנע את העם בצדקת דרככם אל תהיו צודקים היו חכמים השוואתנו לנאצים לא תביא לכם תומכים ורק תרחיק את רוב העם מכם לשנות דור .

  4. כככ הגיב:

    מקסים.

  5. יג-על(פעם יגאל) הגיב:

    צריך להיות עם איזשהו ליקוי כדי להבין :"למה התכוון המשורר………"

  6. ניצולת שואה הגיב:

    אני בזה לכותבת השיר. ולא אתן לה כלל להעכיר. את חדוות היצירה של עם נרדף בגלות ובבית. .כה לחי לגיבורי התהילה ולעמנו הזקוף והחזק. ולמלשינים ולמשטינים בל תהי תקומה. היטלר וגבלס לא הצליחו וגם ממשיכי דרכם לא יצליחו.

  7. למי שלא הבין את הרעיון הגיב:

    המשוררת (בוגרת אחד מהמוסדות הציוניים במדינה}אינה מתבישת כלל וכלל לצאת חוצץ נגד העם שמימן את לימודיה, ויתרה מזאת:משווה אותו לאבי אבות הטומאה, ל נ א צ י ז ם .

  8. יוספה מקייטון הגיב:

    מקסים, חד, מעורר.
    תודה, סיון!

  9. ניצול הגיב:

    השיר הזה מוכיח שאפשר להיות בוגר טכניון וטיפש בעת ובעונה אחת…סופרפוזיציה שקורסת לנוכח המציאות העצובה.

    השיר הזה מוכיח גם שמשוררים יכולים להיות שטחיים עם חשיבה בינארית שחורה ולבנה .

    השיר הזה מוכיח שמשוררים יכולים להיות גלוחי ראש וגלוחי מצפון

  10. תגובת הניצול הגיב:

    ה"ניצול" מוכיח בתגובתו שיש להציל אותו מעצמו ואותנו
    ממנו.

  11. כככ הגיב:

    -לשני-

    ביקשת הסבר מה כה מקסים בשיר.

    מצאתי אירוניה בצורה בה השיר מנוסח, בעובדה שהוא מדבר מלחמה- אך גם מסתייג ממנה. "אני במדים הייצוגים החדשים שלי- עם הכומתה בצע דשא צעיר" -החייל, הצעיר, שנושא את כל עולמו בקנה רובהו- מכנה את הדשא צעיר. את הכומתה כצעירה. כשלמעשה אנו מכנים אותו כצעיר. התמימות והרומנטיקה בה המוען מוהל את המתרחש- יוצרת תחושה אסקפיסטית מתוך הזוועות שוודאי התרחשו.משום מה, השיר הזכיר לי לא פחות את התפוז המכאני- מאין אירוניה שבאה להציג את היופי, הטוהר והתמימות שבתוך הרוע. ואולי, שכשם שכולנו מסתייגים בכל פעם שמבוצעת השוואה בין הכיבוש הישראלי לגרמניה הנאצית- חטא הגאווה ההזה, הניסיון שלנו לא לאפשר לאף אחד אפילו להשתמש במושגים נאצים כדי להגדיר אותנו- הוא האירוניה שמציג השיר לגבינו.
    וזה כמובן- בלי להתייחס לדקויות ההיסטוריות, לפיהם מדובר על גרמניה הכובשת בשיר ולא על שואת היהודים,וכידוע- הכיבוש הנאצי, ואני חוזר- הכיבוש ולא ההשמדה- כפי שהיו כל הכיבושים בעולם- אכזריים באותה מידה.

  12. שני איתני הגיב:

    לכככ וליוספה מקייטן הואילו נא בטובכם(אם רב הוא) והסבירו בבקשה לישראלית מהשורה(בעלת תואר שלישי בבמדעי ההתנהגות), מה מקסים ב"שיר הזה" . תודה

  13. מה אומר ומה אגיד הגיב:

    כמה את כותבת יפה בסקין סיון. האם תכתבי גם על סיפוחה של ישראל לערב הסעודית? האם תכתבי על חצי ערב המסנן לעברנו את משנתו המוסלמית כמו אינו מבין איך אנו מכולם לא התאסלמנו ראשונים? ואו אז תתארי את תיאורי בתי הקפה המענגים בישראל ואת הפלאפל שמזכיר משהו מטעמו של בית רק מוזיקת העוד חסרה כל כך. ואיך אפילו איתם לא התנגד לסיפוחה של פלסטין לפלסטין כי הרי לא פרש מן הממשלה שחתמה על המסמך.

    ושלא תביני לא נכון. אני כמוך בדעותיך. ושלא תביני לא נכון אין לי דבר וחצי דבר עם יושבי ההרים היהודים במזרח. רק חסרה לי טיפה של כנות.

  14. גב – לס הגיב:

    שיר מקסים…המשיכי…יש להציג את העם היהודי כעם חסר לגיטימיות כדי שנוכל לסיים את המלאכה

  15. מיה הגיב:

    שיר נהדר נהדר.
    את שדה אדומה סיון בסקין.

  16. זאכר טורט הגיב:

    תענוג צרוף. מה אני יגיד? גם השירים הקודמים של סיון בסקין שהתפרסמו כאן היו נהדרים. יש לי ביקורת סגנונית, אבל אתם יודעים מה, אין לי כוח להיכנס לזה. יאללה סיון.

  17. אלחנן הגיב:

    ענק!!! (וזאת בלי קשר לרעיון שמאחורי השיר)

  18. מן השורה הגיב:

    השיר ממש עשוי טוב – כל לחי
    השיר תורם תרומה צנועה לקיעקוע הציונות ולזכות הקיום של העם היהודי…אולי נצליח סוף סוף להיפטר מן העם הבעייתי הזה. כל כך הרבה צרות הוא מביא לעולם…כל כך הרבה רוע יש בעם הזה…זוהי תרומתה הצנועה של השירה העילית לפתרון הבעייה היהודית המציקה לכולנו
    אני מצפה בקוצר רוח לשירים נוספים…תודה לך סיוון היקרה

  19. איתי הגיב:

    אהבתי! משעשע וחד!!

  20. צור ישראל הגיב:

    מקסים! חומר מעולה למחקר פסיכולוגי.

    מסע אחורה במנהרת הזמן עד ליהודי גרמניה שמלפני בניית מחנות הריכוז.

    אותה תרבות!

    אותה הערצת הנאציזם!

    אותה האשמה כלפי ה"אוסט-יודן" (יהודים שהגיעו ממזרח אירופה)

    מוטיבים פתולוגיים נפלאים הדומים לאלו ששררו בקרב יהודי גרמניה שחלק מהם מאשים עד היום את היהודים עצמם בעליית הנאציזם.

    תודה! מרגש ומשתלם (אפשר לגמור את התיזה בעזרתך…)

  21. אוז’יאש צובטררו הגיב:

    תת-רמה, אכול שנאה להורים ולחברה. אוי למי שרוצה קצת נחת מצאצאיו ומקבל את זה. יש אנשים שבמקום להביא נחת להורים ולמחנכים עושה להם בושות. ליבי ליבי אתכם קוצרי הביאושים. אוי לעם שזו תוצרתו.

  22. למר צובוטרו היקר הגיב:

    בדשא הכי טוב והכי מטופח והכי מושקע יש עשבים שוטים.
    בחברה שלנו שהיא המוסרית ביותר בעולם יש גם תוצרת כזו,חבל אבל זה מה יש. האנטידוט לשכאלה הוא התעלמות מוחלטת. יש אנשים שבגלל חינוך לקוי(הורים קריריסטים שהזניחו את ילדיהם או אנשי עסקים רדופי ממון) מחפשים תשומת לב שלילית וזו התוצאה. קוד ההתנהגות עם שכאלה הוא: התעלמות מוחלטת. אבניאלי

  23. לקרוא ולהאמין הגיב:

    "החברה המוסרית ביותר בעולם" ?

  24. למשוררת הצעירה הגיב:

    כשקראתי את שירתך בא לי להלחין אותה וזה בטח היה יוצא להיט -פיצוצ חבל על הזמן. אבלמאחר והייתי צריך לשלם לך תמלוגים, ויתרתי על הרעיון.

  25. לאחי ואחיותי האנרכיסטים הגיב:

    לשפע השנאה ליהדות ולציונות הנובעים ,כמעיין המתגבר ,מהשיר וממירב התגובות האוהדות , ערכתי בדיקה קלינית- פסיכיאטרית והבאתי לקונסיליום של מרצים בעלי-שם וסטודנטים מצטיינים ולהלן המסקנות:1. השנאה האמיתית היא להוריהם. 2.מדובר בילדי מפתח שגדלו עם מטפלות, עם נוכחות קלושה של ההורים שבמקום לחנך את ילדיהם ולהשקיע בהם פנאי ואהבה נתנו להם סיפוק צרכים חומריים בלבד. 3. ההורים היו עסוקים בטיפוח הקרירה האישית ו/או עסקים חובקי עולם. 4. התוצאה היא צעירים חסרי מנוח שמתעלים את האנרגיות השליליות שלהם לשנאה עצמית ולשנאת החברה והמדינה בה הם חיים. אודה מאד למערכת האתר המרתק הזה , באם תאפשר לגולשים להגיב למסקנות הנ"ל.

  26. עוד פסיכולוגיה בגרוש הגיב:

    עוד פסיכולוגיה בגרוש עבשה ואנכרוניסטית מהתקופה שבגרוש היה חור. נו באמת, ילדי מפתח. כמי שגדל בשנות ה-60, הלכתי וחיפשתי ומושג זה לא היה קיים אז. אגב, גם לא בשנות ה-70 (לא בישראל לפחות). את הציונות שנאו הרבה לפני שהפכה כל כך פופולרית.

  27. למי שלא יודע מה זה אנשלוס הגיב:

    אנשלוס: סיפוח אוסטריה – במרץ 1938 פלשו צבאות גרמניה לאוסטריה. אוסטריה סופחה לגרמניה ללא שפיכות דמים וכתוצאה מכך גרמניה התעצמה וזכתה במשאבי התעשיה והחימוש האוסטרים.

  28. אורי חרובי הגיב:

    הדבר הזה לא עונה על שום קריטריון של שירה. לחשוב שמישהו חשב שכן ועוד הטריח מישהו אחר לנקד אותו…

    אני שמאלן ותיק המאושר על שממשלת שרון מאמצת היום את מצעו של מאירקה פעיל מ-74. ואילו בסקין המכנה עצמה "אמנית מחאה" רוכבת על סוסים זקנים שעשו את העבודה לפניה ומנצלת באופן פרובוקטיבי רגשות אנושיים וכאב אמת על-מנת לקדם עצמה למעמד של
    "משוררת קאלט" כהגדרתה שלה.

    ה"שיר" הזה מזכיר לי פמפלט בסגנון בטאון המתנחלים
    "נקודה", רק בהפוך, אשר מפורסם כדבר שירה לכאורה. אותן שנינויות, אותם צחצוחי לשון, אותם אזכורים הסטוריים כביכול. אותו סגנון "אינטלקטואלי" מתנשא.

    אותה גלותיות.

    בוגרת טכניון, שמאלנית יקרה. לכי לירוחם ללמד חוג העשרה לילדי המובטלים.

  29. פיטנגו הגיב:

    קראתי עשרות פעמים את ה"יצירה" ועדיין איני מבין אותה. אולי משהו משכיל ואינליגנט שקרא וכן הבין, יסביר לי אותה בלשון פרוזאית, תודה!

  30. שי מזרחי הגיב:

    בפעם הזו השיר ממצה את עצמו כבר מסוף השורה הרביעית

  31. לשי הגיב:

    אני לא מסכים. השיר אינו ממצה עצמו גם בסופו. ניגונו כל כך יפה שהייתי יכול לקרוא ממנו עוד ועוד.

  32. בדרכי נועם הגיב:

    לשי מזרחי! יתכן ואני לא מסכימה עם כל הדעות שמוצגות באתר אבל כל זה מקובל. יש דבר שאני לחלוטין לא יכולה להסתגל וזה לכך שבאתר התרבותי הזה יגיבו אנשים בציניות ,בלעג ובהתנשאות. אגב, מה דעתך על כך?

  33. עוד שוטה שמשווה אותנו לנאצים הגיב:

    כשחילקו מוסר, שכל ונאמנות את ישנת שינה עמוקה ולא שמעת שקראנו לך לבוא איתנו. אנו אנשי השמאל השפוי(אנש"ה) קוראים לך לחבור אלינו ואנו נשתדל להעביר לך ממה שחסר לך.

  34. ממתיןמ7/ 6/ 03 הגיב:

    ממתין לתשובה מחכמי הגדה, ממתין ולא מתבאס.

  35. סטודנט לתקשורת /דוגמה לשטיפת המח מבית מדרשם של צוררי ישראל(היטלר ואיכמן מקורם מווינה) הגיב:

    ה"משוררת"( אזוכנווי באידיש) משווה את ניצולי השואה, בניהם ונכדיהם להיטלר ולאיכמן. ויש כאן עשרות דוגמאות. היא "משוררת"מתחילה ויש כאן הרבה וותיקים שהיא למדה מהם.

  36. שי מזרחי- ל"בדרכי נועם" הגיב:

    נו, שוין. הייתי צריך גם לנמק מדוע אני חושב כך? סיון בסקין כותבת גם שירים יפים, הפעם, לדעתי, הלא מתנשאת, שירה מיצה את עצמו כבר משורותיו הראשונות. ולא היה ממש לטעמי, אז?

  37. שי מזרחי הגיב:

    ובכל זאת אסביר מעט-
    לא מצאתי טעם במכתב הקצין הישראלי שממוען לאהובתו, וגדוש בתאורים על הקולוניה, שלביכול הקים הצבא הציוני על אדמת אוסטריה. (ומדוע דווקא אוסטריה? מדוע ההשואה הגסה והלא מתוחכמת הזו לצבא הגרמני? אי אפשר היה להשוות את ישראל כאימפריה קולוניאליסטית ע"י מכתב מקצין ישראלי ששוכן באלכסנדריה (הנילוס), עמאן, בירות או בגדד (הפרת, החידקל)?). וכל התיאורים במכתבו על תרבות אירופאית-דמה, שממש אין להם מקום. בקצרה- שיר כתוב טוב, (אם כי ניגונו קשה, לא יפה לטעמי), אך לא חכם.

  38. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    כבר הבעתי את הרגשת התיעוב שלי מהשוואת צהל לצבא הגרמני הנאצי . בכל מיני גלגולי עיניים , לא התכוונתי . באם ברצונכם לשכנע את העם בצדקת דרככם אל תהיו צודקים היו חכמים השוואתנו לנאצים לא תביא לכם תומכים ורק תרחיק את רוב העם מכם לשנות דור .

  39. א. הבסבורג הגיב:

    הערה מעט קטנונית לאותו סטודנט לתקשורת: אייכמן הוא יליד בוואריה שעבר להתגורר באוסטריה בגיל צעיר, ואילו היטלר הוא יליד הכפר בראונאו שליד לינץ.
    שניהם אינם וינאים.

    מעבר לכך, השיר כתוב טוב, אך חוששני שרקדני ולס ושותי קפה כמותי אינם יכולים להזדהות עמו.

  40. א.ו. הגיב:

    סיוון בסקין היא גברת שיצא לי להתוודע לשיריה בזמן האחרון. אני נותנת לה אישור והיא בסדר גמור וממה שיצא לי לקרוא יש לנו השקפת עולם מאוד דומה. בקשר לכביכול השוואה של צה"ל לנאצים.. נו בחייכם, אפילו יפה ירקוני עשתה את זה.. לא הגיע הזמן להשתחרר קצת? אם תשתיקו אנשים שאומרים דברים כאלה ותאטמו את עצמכם מהאפשרות שאנחנו באמת צבא של כיבוש ( אני לא מאמינה שאני צריכה לשכנע שמאלנים בעובדה הזאת ), זה לא ימנע מצה"ל לעשות דברים בלתי הומאניים, זה רק יאיץ את ההתרחשות הזאת מבלי שנהיה מוכנים אליה. רק דרך איפשור סובלני להשמעתה של כל דיעה נוכל לבחור בצורה דמוקרטית, פלוראליסטית, צודקת ומוסרית את הדרך הנכונה לפעולה בעינינו. אם אתם מתנגדים להשוואה של צה"ל לצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה, פשוט אל תתנו לו להגיע למצב הזה שיש בו פעולות ותכונות דומות
    ( מעבר למדים וחיילים נניח )…

    יש לי בעיה באופן כללי עם שירה מודרנית אבל סיוון בסקין היא בין המשוררות המודרניות הישראליות הכי טובות שיצא לי להכיר. במקום להתגאות בסמלים לאומיים חסרי תוכן תכלית, משמעות והומאניות כמו צה"ל, אני במקומכם הייתי מתגאה בה.

  41. הצל מאחורי הפרגוד הגיב:

    אתייחס רק לעניין הספרותי ולא ההיסטורי:

    אפשר לכתוב על כאב הכיבוש,בלי ההשוואה השחוקה לנאציזם בהכרח. נראה כי נכנעת
    לקבעון מסויים ונצחון הבנאליות.

    יחד עם זאת, השיר נפלא.
    סמוך ובטוח כי כוונתך היתה טובה.

  42. לצל מאחורי התגובה הגיב:

    אפשר להתייחס לשואה. הלקח שלה הוא די לכיבוש ולפאשיזם די לגזענות

    מותר להביא את זה גם בשיר נפלא

  43. הצל מאחורי הפרגוד הגיב:

    גם המילה פשיזם שחוקה בשיח.
    השימוש בשואה נשחק בדימויים קבועים.
    הצורך של אנשים להעניק פרשנות בשמם של יוצרים- מיותר.

    אין לי בעיה עם חופש הבחירה
    אני יוצא נגד הקבעון ולא נגד הרעיון,

    ושוב, השיר נפלא.

  44. אמיר תיבון הגיב:

    קראתי כמה וכמה שירים של סיון בסקין, כולם היו טובים, אבל בשיר הזה יש איכויות נדירות… שיר יפהפה. ובעקבותיו הגעתי להחלטה לרכוש את ספרה של המשוררת.

  45. הגל נתיבו הגיב:

    מכתב זה, כתוב כפי שהגרמנית מצטלצלת
    מפיהם של האוסטרים – רהוטה, אנאליטית,
    מושחזת, דידאקטית, אקדמית.
    בחירת השפה הזו – היא סוג של משחק
    מילולי שמיוצר בכדי לחבר בין השפה
    העברית לשפה הגרמנית.
    אם זה העיסוק – שיעתוק של שפה לצורך
    אמירה כל שהיא, הדבר מעניין, אך לרגע.
    אם העיסוק הוא בשירה – זוהי לא שירה,
    אין להשתכנע כי זוהי שירה, זהו
    אבסורד שהכותרת "שירה" לא מתיישבת עליו
    מעליו או מתחתיו בשום דרך.
    אין פה מבניות של שיר, אין תבנית שיר,
    היגדים? שהכותבת תפיק מרגליות בכתיבה
    רגילה, ולא תתכסה באדרת ובציציות שאינן
    שלה, לא, זה לא שיר, גם לא שיריך האחרים
    ואת לא משוררת!!.
    זוהי אמירה, כמו אמירות אחרות שלך –
    אנא אמצי לעצמך כותרת אחרת תחת האמירות
    שלך – כמו למשל – מנתחת המערכות המשובטת המשורבטת של הבמה החדשה.

  46. איתן קלינסקי הגיב:

    אני מוצא לנכון להודות לסיון בסקין על החויה האמנותית שהעניקה לי בעת שקראתי את השיר.

  47. קיפי קיפוד הגיב:

    ההרגשה שלי-סיוון בסקין היא אשפית של מילים ולא ממש יודעת מה לעשות עם זה.

  48. לסיוון ב. הגיב:

    הלוואי והשיר יתורגם לאנגלית ולגרמנית. אם הייתי יודע לתרגם שירה, הייתי עושה זאת בהתנדבות.

  49. מ. תמרי הגיב:

    פעם (במקום אחר, ועד כמה שקראתי) חיבבתי את שירייך, עד שהגעתי לכאן.
    שומו שמיים, עד אנה מגיעים רגשי השנאה והניכור האלה. מהיכן? משחק מילים שנועד להרשים קוראים. אבל לא מצאתי אמירה בוגרת-מושכלת שיש בה טעם טוב, לפחות כמו זה של השניצל הוינאי שאת מציעה.. מה את באמת יודעת על האנשים שבנו, ולחמו על המדינה ‘הזו’? ואלס וינאי? הא הא. הצחקת אותי. הרצפה עקומה. ואחרי כל זה, אין לי חשק להתעסק בכלל עם צורות ותבניות פואטיות.
    אופ’ס, סו?ר?י .

  50. לא מזיזה לי הגיב:

    כנצר למשפחה שנכחדה ע"י הנאצים, לא חושב שיש לכעוס על סיוון, אז מה אם היא בין השמאלנים היחידים המעיזים להשתין מהמקפצה? והרי השמאל הקיצוני חי, נושם ומפיץ את תורת ה"קלגסות" היומית. רק להיות יום אחד במחסום ולחטוף מנשות ווטש.התרופה היא התעלמות ובוז.
    לאורי חרובי, אם סיוון תצא מ"גבולות" שנקין ותלמד בירוחם אתה חושב שיפרסמו זאת בגדה השמאלית?

הגיבו לציוני

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים