הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-10 ביולי, 2003 8 תגובות


אֵין צוֹרֶךְ לִדְפּוֹק עֲל דַלְתוֹת אוּלַמֵי גַנֵי הָעֶדֶן
בַּעֲיָרָה נְתִיבוֹת,
שָם,
הַצִיפּוֹר עַל תִּקְרַת הַתְּכֶלֶת הַמְצוּיֶרֶת
נִרְאיֵת כְּמוֹ אִבְּדָה אֶת הַכַּרַתָה וְאוּלַי אֶת נִשְמַתָה,
מִפְּגִיעַת רוּגַטְקָה מְמוּקֶדֶת שֶל יֶלֶד צַלָף,
וְעוֹד רֶגַע הִיא צוֹנַחַת עַל דָג הַדֶנִיס
הַמְעוּלָף גָם הוּא, בַּצַלַחֲתִי,
מָמְתִין לַלִימוֹן שֶיָבוֹא וִירַעֲנֵן אֶת רוּחוֹ הַמְטוּגֶנֶת.

בְּגַנֵי הָעֶדֶן שֶל נְתִיבוֹת הַזְקֶנִים הַמָרוֹקָאִים פּוֹעֲרִים עֵינֵיהֵם לִרְוַחָה
מוּל חֶזְיוֹן לֵייזֶר מָלֶא הוֹד וְאֵימָה וְנִיחוֹח מַחֲנִיק שֶל גָפְרִית –
עָמוּד שֶל עָשַן וְזִיקוּקִין סָבִיב וּמוּסִיקָה חָלַלִית
וּמִתוֹך הֶעָשַן הֵם רוֹאִים אֶת הַקוֹלוֹת,
שֶל "דִי.גִ’י. אֵיָל מְיוּזִיק" בְּחִיקוּי לא רַע שֶל הָאֱלוֹהִים עַל הַר סִינַי:
"וּקְשַרְתָם אוֹתָם עַל יְדֶכֶם, וְהַיוּ לְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֵיכֶם…"
וְהָעָם מִשְתַעֲלִים וְצוֹחֲקִים, צוֹחֲקִים וּמִשְתַעֲלִים,
וְאמִי, אַשֶר כָּל הַדֶּרֶך מִיַּד-מָרְדְכָי חִיפְּשָה אֵת עַזָה מִיַּמִין,
אוֹמֶרֶת, כַּמָה חֲבַל שֶלא נַעֲבוֹר אֶצֶל בַּבָּא סָאלִי,
וַאֲנִי נִתְקַעְתִי עִם עַזָה מִיַּמִין וְאִמִי מַזְכִּירָה לִי,
אֲחֲרֵי שֵשֶת הַיָמִים נַסָעְנוּ אִתְכֶם לְעַזָה, אֵיזֶה שוּק יָפֶה כְּמוֹ בְּמָרוֹקוֹ,
קָנִינוּ לַכֶם כְּלוּב עִם צִיפּוֹרִים שֶהָחֲיָלִים הֶחֱרִימוּ בַּמָחֲסוֹם
וּבָכִיתֶם כָּל הַדֶּרֶךְ לְאָשְדוֹד עַל כְּלוּב בְּלִי צִיפּוֹרִים.


וַאֲנִי בְּתוֹך הֶעָשָן וְקָרְנֵי הַלֵייזֶר רָצִיתִי לוֹמָר לָה,
אמָא, הַמֵרְחָק מִפּה לְעָזַה כְּמוֹ הַמֵרְחָק שֶלָנוּ מֶאֲהֶבֶת עָצְמֵנוּ,
כְּמוֹ תְּהוֹם בְּתוֹך לִבֵּנוּ פְּעוּרָה כְּפֶצַע עָתִיק וְדוֹאֵב,
אִמָא, הַמֵרְחָק שֶהָלַכְנוּ כָּאן כְּמוֹ מֶרְחֲק הָאֱלוֹהִים בַּסִינְתִיסַיְזֶר שֶל הַדִי. גֵ’יי.,
כְּמוֹ מֵרְחָק הַצִיפּוֹר מִן הַתִּקְרָה אֶל הַצַלַחַת שֶלִי עֲכְשָיו עָרֵמַת עָצְמוֹת דַּג,
כְּמוֹ מֶרְחָק הַצִיפּוֹרִים מִן הַכְּלוּב אִמָא, וְאֲנַחֲנוּ לא הַצִיפּוֹרִים בַּמָשָל הַזֶה,
וְאַנַחֲנוּ דָוְקָא כֵּן הַכְּלוּב בַּמָשָל הַזֶה, אִמָא.


אֵין צוֹרֵך לִדְפּוֹק עַל דַּלְתּוֹת גָנֵי הָעֶדֶן בִּנְתִיבוֹת,
לְאֲנָשִים וְלַנָשִים פְּנֵי מָלְאָכִים
וּבְּעֵינֵיהֶם עָפוֹת עָדַיִּין הַצִיפּוֹרִים,
כְּלוּאוּת כּמוֹ בְּחָלוֹם שֶל זְכוּכִית,
וְרַק הַדְּמָעוֹת לָהֵן דְרִישַת שָלוֹם,
לִתְכֶלֶת אָהוּבָה וּרְחוֹקָה.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. שמעון הגיב:

    למה כל המקופחים הם שטרית כנפו טוויטו ודוד לוי?

  2. לשמעון הגיב:

    אין שאלה טובה מזו. שאל את שרון, נתניהו, רובינשטיין, ברק, קליין, פרנקל, שוחט, לפיד, רמון ופרס. את בגין, גולדה ובן גוריון ואת האשכנזים האחרים שהלכו לעולמם ושלטו פה ביד רמה ומפלה כבר אי אפשר לשאול.

    אבל שאלה חשובה יותר. איך זה שהמזרחים ששלטו (או כאילו שלטו כמו שטרית ובן אליעזר) הצטרפו מאליהם לשלטון המפלה והמושחת של האשכנזים?

    פנתרים שחורים – אתם כל כך חסרים.

  3. שוב שמעון הגיב:

    לא הבנת אותי . התכוונתי שיש מזרחיים ספציפיים שתורתם אמנותם להתבכיין . יש עדות שלמות שהתערו בארץ ואין להן רגשות קיפוח יוצאי עיראק , אירן בולגריה מצרים סוריה ועוד . לגבי הסליחה שבקשו מהמזרחיים יש לי שאלה . פולני התחתן עם עירקית ילדם התחתן עם מרוקאית ונכדם התחתן עם אשה ממוצא מעורב רוסי ותימני . כמה סליחה מגיעה לילדם ?

  4. רועי צ’יקי ארד הגיב:

    שיר יפה כמו קרן לייזר.
    אני ערבי.

  5. דווקא הגיב:

    היתה כתבה בהארץ על כך שנתיבות תיכף הופכת לבירות של הנגב. האין זה כך? אה, מטאפורי. אולי פשוט לוקח זמן לאחד בין שתי אוכלוסיות הרחוקות כמו מזרח ממערב? אני באמת לא יודע. ברור שיש כשלים אבל נגיד הם לא היו – כמה דורות היה לוקח לחברה להתערות? והאם התרבות המערבית לא היתה מנצחת גם פה – כאחת שרגילה לנצח אפילו תרבותית.

    מדוע אשדוד לא הולכת כולה ברגל לירושלים? מה מונע בעדם לעשות זאת? או שהתרבות המערבית שלא שלהם ואשר מאומצת בדרכי כסף ושליטה – מיטיבה בסופו של דבר – אפילו היא תודעה כוזבת.

  6. אורית העפולית הגיב:

    כשרוני הכותב – אכן.
    אך כמה כשרוני ככה יהיר שחצן ואלטיסתי.
    האני – הנאור, היפה, התל אביבי, האשכנזי, בעל הדעה (שמאל) ובעל מאה.
    ולעומתי – עמך, אספסוף דתי לאומי קיצוני, ברברי…אוי כמה שכיף ללטף אותו אולי גם נאכיל את תושביי נתיבות בבוטנים ובננות.
    ובקיצור – לא כשרון כי אם בושה.

  7. לאורית הגיב:

    אם היית מכירה את שלום שטרית – בטוח לא היית כותבת כך. כתיבתך מעידה עליך יותר מאשר עליו. אני מצר על התפרצותך. בשבילך. לפחות לא השתמשת בשמך.

  8. p-files.org הגיב:

    יפה מאד ולא פלצני לשם שינוי. שיר עם רמת קוהרנטיות אפשרית, אבל גם חידתי משהו (אניגמטי אם אתם מתעקשים)

הגיבו ללאורית

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים