הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-23 ביולי, 2003 13 תגובות

שר האוצר נתניהו משמיע סיסמה קליטה: הוא רוצה שאזרחי המדינה יתפרנסו מעבודה ולא מקיצבאות. החרה החזיק אחריו ראש הממשלה שרון, שאמר בישיבת הממשלה כי לא יתכן שמקבלי קיצבאות ירוויחו יותר ממי שעובדים. גם אני מסכים עם הרעיון שמוטב כי אנשים יתפרנסו משכר עבודה ולא מקיצבאות. הפתרון פשוט: לדאוג למקומות עבודה שיפרנסו את עובדיהם בכבוד. כל עוד אין מקומות עבודה כאלה, אין לפגוע בקיצבאות. אם ראש הממשלה כה רגיש לתופעה של מקבלי קיצבאות שהכנסתם עולה על שכרם של עובדים, גם לכך פתרון פשוט: במקום להוריד את הקיצבאות לרמה שכופה על מקבליהם חרפת רעב, להעלות את שכר המינימום לרמה שתעבור את הקיצבאות ותאפשר חיים מכובדים.

המקורות לכך קיימים. להוריד מההתנחלויות, להוריד מצבא הכיבוש, ולבטל את המתנות בסכומים של מיליארדים שנתניהו העניק לשני העשירונים העליונים במסגרת תוכניתו הכלכלית.


כופין אותו עד שאומר הן


חברת הכנסת מהמפד"ל גילה פינקלשטיין העמידה פנים שאכפת לה מאוד מגורלן המר של מסורבות גט. מסורבות גט הן נשים שלא יכולות לסיים את נישואיהן ולהתחיל חיים חדשים, בגלל הנוהג הדתי הפרימיטיבי שמחייב את הבעל לחתום על כתב הגירושין. אם לא חתם, הוא יכול לסחוב את האשה שנים, לאמלל אותה ולמנוע ממנה להתחיל בפרק חיים חדש. זוהי תופעה ייחודית לישראל, אין לה אח ורע בעולם הדמוקרטי, וכולה נובעת ממונופול של נישואים דתיים בגירסה אורתודוכסית השולט בישראל.


המחוקק הישראלי החליט להתמודד עם התופעה בצורה עקומה, באמצעות סנקציות שיכול בית דין רבני להטיל על הבעל הסרבן. סנקציות אלו לא מופעלות מיד עם סרבנותו של הבעל, אלא בית הדין מפעילו רק לאחר שעבר זמן רב מאז החל הבעל בסרבנותו. וגם אז, יש בעלים שלא נבהלים מהסנקציות, וממשיכים לסרב. וכל עוד הוד מעלתו הבעל לא חתם בכתב ידו, אין גט והאשה משועבדת לעולמי עד.


מה מציעה הגברת פינקלשטיין? תיקון בחוק לפיו יהיה מותר לחבוש בעל סרבן 12 ימים בצינוק במקום 5 ימים כיום. ממש מהפכה!!! עושה צחוק מהעבודה. הגברת פינקלשטיין לא מעלה על דעתה פתרון הרבה יותר פשוט, גם יותר הומני, גם יותר דמוקרטי, והוא, הנהגת נישואים אזרחיים שישחררו אחת ולתמיד את הנשים החילוניות שאינן מאמינות בכל השטויות, ההבלים, ובעיקר ההשפלות, שהם פרי ההילולים של הדין הדתי בתחום זה. מי שמאמינה בבתי דין רבניים ומוכנה לשאת על גבה את הביזוי שהחוק הדתי "מעניק" לה, יבושם לה. היא תהיה כמובן רשאית להמשיך בנתיב יסוריה.


אולם אשה חילונית, מדוע להתאכזר לה? מדוע בכלל להגיע למצב המטומטם של הכנסת בעל לצינוק, במקום לאפשר לבית משפט חילוני להחליט על פירוק נישואים, אם השתכנע כי אלה הגיעו לקיצם.


טרוריסטים יהודים או יהדות טרוריסטית


שופטת בית המשפט העליון דליה דורנר קבעה כי שני המתנחלים יצחק פס ומתתיהו שבו, חשודים בחברות בחוליית טרור יהודית. מניסיון העבר אנו יודעים כי טרוריסטים יהודים בשטחים הכבושים רוצחים, או מתכננים לרצוח פלסטינים חפים מפשע, כולל סטודנטים ותלמידות בית ספר.


השניים עצורים בידי השב"כ ומנועים לראות עורך דין. זו כמובן שערורייה מתמשכת, שקורבנותיה הם בדרך כלל פלסטינים, אלא שכאשר זכויות ניגרעות מהפלסטינים, המתנחלים דוגמת פס ממש צוהלים, אז המעט שניתן לומר, שיש איזה צדק פואטי בכך שמדי פעם נפגעים גם טרוריסטים יהודים מחוקי העריצות שמאפשרים לטרוריסטים מהשב"כ לבצע את חקירותיהם במחשכים ללא עינו הצופייה של שומר זכויות אדם. (במאמר מוסגר ראוי להוסיף כי הפגיעה בזכויות טרוריסטים יהודים פחותה בהרבה בהשוואה לפלסטינים, שהרי המתנחלים לא עוברים אותה סאת עינויים כמו הפלסטינים).


המתנחלים, חבריו של פס, הגיבו על המעצר "איך זה עוצרים אב שכול", כאשר כוונתם לבתו התינוקת, שלהבת, שנרצחה בחברון בידי צלף פלסטיני. זהו טען אווילי. האם רצח בתו של פס הוא מתן רשיון לפס לרצוח פלסטינים כנקמה?


זאת אף זאת, במדינה מתוקנת היה צריך להעמיד לדין את הוריה של שלהבת פס בגין הפקרת חייה של בתם, שעה שהציבו אותה בכוונת מכוון באזור הכיבוש והאפרטהייד של המתנחלים בחברון, ביודעם שהפלסטינים מנהלים שם פעולות התנגדות לכיבוש. הם סיכנו את חייה מתוך קנאות דתית לאומנית.


מעצרם של יצחק פס ומתתיהו שבו הוא חלק מטרוף המערכות של שלטון הכיבוש הישראלי. מחד גיסא תומך השלטון הישראלי במושבת האפרטהייד היהודית בחברון, מממן אותה בסכומי עתק, מציב שם יחידות צבא ומשטרה של אלפי חיילים ושוטרים, כדי להגן על הטרוריסטים היהודים, (גם זה עולה מאות מיליונים, אולי מיליארדים במצטבר לאורך השנים), ומאידך גיסא עוצר כמה מהם, באשמה של פעולות טרור.


מה המשחק הזה? החבר’ה האלה הם טרוריסטים כל ימות השנה, פושעי מלחמה על פי החוק הבינלאומי שצריכים לעמוד לדין, הם ופטרוניהם. גם השב"כניקים החוקרים הם חלק מממלכת הטרור ופשעי המלחמה של ישראל.


הנה לנו יצור כלאיים מבית היוצר של הכיבוש הישראלי: פושעי מלחמה עוצרים פושעי מלחמה וחוקרים אותם בחשד לפעולות טרור. אנו עדים למאבק בין המאפיה של השב"כ והמשטרה בשטחים הכבושים לבין מאפיית המתנחלים, כשכל אחת מן מבקשת את המונופול לטרור. המדינה אומרת למתנחלים "הטרור זה אני", ואתם תפעלו כשלוחה שלנו רק בהיתר שלנו.


שימותו הזקנים


לאחר ששר האוצר הודיע כי אין כסף למשפחות חד הוריות, בא תורה של מערכת הבריאות. עתה אין כסף לבתי החולים. הטיפול באנשים מבוגרים עולה כסף, אבל בממלכת שרון-נתניהו-פיין-ליברמן מהווים הזקנים מטרד מיותר. הם לא מביאים תועלת, אי אפשר לשלוח אותם לשטחים, לא כמתנחלים ולא כחיילים. שימותו.


העשירים שבהם, מיעוט קטן מבחינה מספרית, יוכלו לדאוג לעצמם באמצעות בתי חולים פרטיים. גם שרון הזקן לא ייפגע, כי הוא גם עשיר וגם זכאי לטיפול רפואי חינם מכוח מעמדו השלטוני. גם אביו הקשיש של נתניהו לא ייפגע.


הכיבוש הופך את ישראל למדינת סלקציה בחיי אדם. הזכות לחיים כבר אינה זכות אוניברסלית מובנת מאליה. הכיבוש וההתנחלויות קודמים לבריאות ולחיים.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. צור שפי – לגדעון הגיב:

    אני מסכים עם דבריך במלואם ונדמה לי שכך גם רוב המגיבים. אתה בסכנת כניסה לקונצנזוס – מה יהיה?

  2. דן תמיר הגיב:

    גדעון,

    זהו אחד הטורים המעניינים ביותר שקראתי בזמן האחרון. חזק ואמץ.

  3. הבלתי נמחק הגיב:

    למר ספירו מצב רוח מר

    תנו לו, ויעמיד לדין כמלא החופן:

    "זאת אף זאת, במדינה מתוקנת היה צריך להעמיד לדין את הוריה של שלהבת פס בגין הפקרת חייה של בתם, שעה שהציבו אותה בכוונת מכוון באזור הכיבוש והאפרטהייד של המתנחלים בחברון,"

    "שצריכים לעמוד לדין, הם ופטרוניהם. גם השב"כניקים החוקרים הם חלק מממלכת הטרור "

    אין ספק שלדעת מר ספירו ראוי היה להעמיד לדין גם את תושבי המדינה טרום 1967 , זאת על שהעזו לסכן את משפחותיהם בשטח המוכרז על ידי חבריו הערבים של ספירו כשטח כבוש משנת 1948.

    אז מר גדעון ספירו, במדינות רבות ופחות סובלניות ממדינת ישראל, מי שהיה עומד מזמן לדין, זה אתה.

  4. אמנון הגיב:

    לא הוכח עדיין כי הנישואים האזרחיים הביאו למשפחות יציבות יותר ואנשים מאושרים יותר .
    לנושא הבריאות יש ביטוחי בריאות זולים כגון כללית מושלם . אם זה לעשירים אז אני עשיר ויש כמוני מליונים .
    לגבי הבריאות גם המערכת הבסיסית שלנו היא בין הטובות בעולם .
    סור לבית חולים מאיר וראה חולים יהודים וערבים שוכבים זה לצד זה ורופאים ואחיות ערביות ויהודיות עובדים ביחד .
    הקישקוש בדבר אביו של נתניהו . כדאי שתבקר בבית חולים ותראה כיצד רופאים עמלים ימים ולילות כדי להאריך חיי זקנים .
    נראה לי שמרוב כתיבת מאמרים אינך חי במציאות
    למרות הכל היא לא רעה כל כך .

  5. יעל-גדעון כתבה לעניןאך איך אינך חושש אישית להתבטא כך ? (להלן ציטטה מהכתבה:) הגיב:

    הישראלי: פושעי מלחמה עוצרים פושעי מלחמה וחוקרים אותם בחשד לפעולות טרור. אנו עדים למאבק בין המאפיה של השב"כ והמשטרה בשטחים הכבושים לבין מאפיית המתנחלים, כשכל אחת מן מבקשת את המונופול לטרור. המדינה אומרת למתנחלים "הטרור זה אני", ואתם תפעלו כשלוחה שלנו רק בהיתר שלנו.

  6. אלמוג שבתאי הגיב:

    גדעון ספירו, אני מתפלאה עליך. האם לדעתך אשה דתייה, שכן מאמינה בשטויות ובהבלים – והרי מותר לכל אדם להאמין באיזה שטויות והבלים שהוא רוצה – מגיע לה להיות עגונה? איזה מן צדק אתה רואה לנגד עיניך? כמובן, אני מסכימה שיש לפתוח את מונופול הנישואין, ובעיקר את מונופול הגירושין, לכל הזרמים וגם לנישואין אזרחיים, אבל לא להשאיר במקביל את הנשים הדתיות לסבול.

    מחקרים מראים שנישואין רק מפחיתים את אושרן ובריאותן של נשים. אבל מי שבוחרת להאמין בשטויות, בהבלים ובהשפלות של נישואין ("באושר ובעושר עד עצם היום הזה…"), עדיין לא מגיע לה להיות מופקרת לגורלה משעמדה על טעותה. כך גם לגבי מי שמאמינה בדת היהודית.

    אמנון, אין אישוש לכך נישואים אזרחיים הם מאושרים יותר. כאמור, אין גם אישוש לכך שנישואים בכלל מאושרים יותר מאשר רווקות, עבור נשים. זה לא אומר שלא צריך לאפשר נישואים אזרחיים, כמו שזה גם לא אומר שלא צריך לאפשר נישואים בכלל. פשוט, אין קשר. צריך לאפשר כי זה לגיטימי וכל אחד צריך להיות מסוגל לבחור כיצד להתחתן.

  7. צופה הגיב:

    גדעון, מדוע אתה מתעקש להמשיך לחיות כאן? אילו הייתי מרגיש כמוך, הייתי מזמן עוזב או מתאבד (או לכל הפחות פונה לקבלת עזרה). האם זוהי הנאה מזוכיסטית משהו, לחיות דוקא כאן, במקום שלפי תאורך הוא גהנום עלי האדמות? העולם הנאור כל כך גדול, וכל כך זקוק לאנשים כמוך (מי יודע, אולי אפילו יהיו מוכנים לשלם לך , שם בחו"ל, עבור כתבות מהסוג שבו אתה מתמחה).

  8. אמנון מגיב לאלמוג הגיב:

    אני מבין שאת עדיין לא נשואה . מוסד הנישואין גובש במשך אלפי שנים ויש בו חכמה רבה . להזכירך כי לזוג נשוי יש ילדים . הילדים זקוקים לאבא ואמא , כאשר יש חסר באבא או אמא נפגעים הילדים .
    האם הבנתי מדבריך כי את בעד חיי אהבה חופשיים
    כדאי שתדעי כי הבאת ילדים לעולם הם נושא רציני ביותר . לדוגמא ראי את הנשים המביאות ילדים לעולם כי בא להם , האבא הוא המדינה אשר צריכה לפרנס אותן.

  9. הילדה הגיב:

    גדעון הנכבד! אני מסכימה עם הבקורת הכלכלית והחברתית שבדבריך, ובטוחה ששר האוצר הנוכחי דואג רק לאוליגרכיה השלטת ופוגע ברווחה (המעט שנשאר), בבריאות , בחינוך ובעתיד המדינה. ראיתי באחד המדורים באינטרנט כתבה של אישה שראתה, לפני שנים, בדרכה מאילת ,שלט גדול ועליו היה כתוב…ביבינימאט…והיא התרגזה וכתבה מכתבים והשלט הוסר. היום,לדבריה,לא הית כותבת שום מכתב ואני מסכימה איתה. מר גדעון הנכבד, אשמח מאד לקרוא עוד בקורות כאלו. תודה.

  10. הגר הגיב:

    אני גאה בך!

  11. היכן גדעון? הגיב:

    כידוע, גדעון הינו הכותב היחידי שמגיב לתגובות. היכן הוא נעלם?

  12. אלמוג – לאמנון הגיב:

    לא שזה מעניינך, אבל אני נשואה וגם יש לי ילדים. כך שתודה על הטפת המוסר בקשר לרצינות שבהבאת ילדים לעולם, אך אין לי צורך בה. אני לא יודעת איפה ראית את המילים "אהבה חופשית" בתגובתי, לי אישית אין מושג מהי "אהבה חופשית" בניגוד לאהבה אחרת. גם ילדים לא הוזכרו, לא במאמר ולא בתגובתי. כשאתה יורד להתקפות אישיות אתה רק חושף את העובדה שאין לך תשובה עניינית, ואכן לא הגבת עניינית לדברי. נישואים אינם מיטיבים עם נשים, כך מראים המחקרים, ולא, גם לא נישואים אורתודוקסיים כדת משה וישראל. נקודה.

  13. הילדה-גדעון , ירדת מהפסים !! הגיב:

    לאחר שקראתי את כתבתו האחרונה של גדעון ספירו,לפיה נראה שהאדון פשוט ירד מהפסים,והכוונה ל"פשע החטיפות"….. אני מבקשת לבטל את תגובתי האוהדת בתגובה זו(נכתבה ב-25 ליולי), תודה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים