הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-31 באוגוסט, 2003 15 תגובות

העיתונות מדווחת על התקדמות במו"מ בין החיזבאללה לבין ממשלת ישראל באמצעות התיווך הגרמני, וכי הסכם על חילופי חטופים קרוב. לממשלת ישראל היתה מטרה ראויה: לקבל מידע על גורלו של הנווט רון ארד שמטוסו הופל מעל לבנון. הבה נזכיר נשכחות. בשנתיים הראשונות לשבייתו של רון ארד, שוביו היו ידועים, ארגון אמל הלבנוני, וישראל ניהלה מו"מ לשחרורו, אלא שישראל לא היתה מוכנה לשלם את המחיר שהלבנונים דרשו. כאשר עקבותיו של רון ארד נעלמו, ושוביו החדשים כבר לא היו ידועים, זנחה ישראל את האמצעים הקונבנציונליים של מו"מ באמצעות מתווכים, אימצה את פשע החטיפות ונהגה כארגון טרור מזרח תיכוני. פשעי ממשלת ישראל בנושא החטיפות לא זו בלבד שלא השיגו את המטרה, אלא עלו בחייהם של חיילים ישראלים ובסבל של החטוף אלוף משנה במילואים טננבוים.

תחילה חטפה ישראל את השייח’ עבד אל כרים עובייד, מנהיג רוחני שלא היה לו כל קשר לרון ארד, אולם ישראל קיוותה כי באמצעות חטיפתו תוכל לקבל מידע על גורלו. כאשר התברר כי חטיפה זו אינה נושאת פירות, חטפה ממשלת ישראל כעבור כמה שנים את מוסטפא דיראני, שנטען כי בשלב מסוים החזיק ברון ארד. מוסטפא דיראני עבר עינויי תופת בשבי הישראלי, כולל טרור מיני שהפעילו עליו חוטפיו, חוקריו אנשי צה"ל, אולם דבר לא עזר. הוא לא סיפק טיפת מידע חדש. היום אנו יודעים כי חיילי היחידה שחטפו את דיראני גם גנבו מביתו סכום נכבד במטבע חוץ שהיה בביתו. חיילי צה"ל הוכיחו כי הם לא רק טרוריסטים, אלא גם מאפיונרים.


בין לבין המשיכה ישראל לחטוף לבנונים נוספים, כולל קטינים, ושום דבר לא עזר. אין מידע על רון ארד. במקום להודות בטעות ולשחרר את הלבנונים, המשיכה ממשלת ישראל להחזיק את החטופים בכלא. השייח’ עובייד כלוא כבר כ-14 שנים ודיראני קרוב לעשר שנים.


התעקשותה של ישראל להמשיך ולהחזיק בחטופים, ולא נשכח להזכיר כי בביזיון הנפשע הזה השתתפו גם שופטי בית משפט העליון שנתנו הכשר כאילו משפטי לטרור הישראלי ובכך הפכו גם הם לטרוריסטים, כפו על החיזבאללה לחטוף ישראלים כדי שגם להם יהיו קלפי מיקוח אנושיים. שלושת חיילי צה"ל החטופים, שעל פי המידע שפורסם נהרגו במהלך חטיפתם, ואלוף משנה במילואים טננבוים, הם פרי הבאושים של מדיניות ממשלת ישראל. החיזבאללה הצליח במכת חטיפות התגמול להוריד את ישראל מהעץ של רון ארד, ועתה מתנהל המו"מ על חילופי חטופים, עובייד ודיראני ושאר הלבנונים תמורת גופות חיילי צה"ל וטננבוים, שעדיין חי בשבי החיזבאללה.


הורי שלושת חיילי צה"ל ההרוגים, במקום לייסר את ממשלת ישראל שבגין איוולתה שילמו ילדיהם בחייהם, התגייסו למכונת התעמולה הישראלית שמחקה את אשמת ישראל והפילה את כל התיק על החיזבאללה. יש סיבות למכביר לאדם חילוני נאור לבקר את החיזבאללה, אבל בל נשכח כי ארגון החיזבאללה בלבנון, כמו החמאס בשטחים הכבושים, הינו יציר ממשלת ישראל, שנתנה ידה לטירוף המלחמתי של אריאל שרון שהיה אדריכל הפלישה ללבנון, שגבתה את חייהם ופציעתם של עשרות אלפי בני אדם, ישראלים, לבנונים ופלסטינים. ממשלת ישראל, משעה שאימצה את החטיפות כמדיניות, נושאת גם באחריות לחטיפתם והריגתם של הישראלים הנמצאים היום בידי החיזבאללה.


ועוד לקח ראוי להזכיר בהזדמנות זו. מי שסירבו להשתתף במלחמה בלבנון, נזכיר כאן לטובה את סרבני תנועת "יש גבול", לא נהרגו ולא נחטפו. אילו רון ארד היה מסרב לקחת חלק בפשעי הפלישה הישראלית ללבנון, הוא היה נמצא כיום חי ושלם עם משפחתו ועמנו.


הנשיא בוש מייצא אנרכיה


מי שהזהיר כי הפלישה האנגלו אמריקאית לעיראק תיצור מציאות של טרור, התנגדות לכיבוש וכאוס כללי, רואה למגינת ליבו כיצד אזהרותיו מתממשות. היומרה של הנשיא בוש וראש ממשלת בריטניה בלייר לייצא דמוקרטיה לעיראק באמצעות צבאות פלישה חמושים בטילים, מטוסים וטנקים, היתה מלכתחילה בלתי אמינה לכל מי שלא איבד את כושר חשיבתו העצמאי. אותם דו"חות מודיעין שפורסמו על ידי ממשלות ארה"ב ובריטניה כאילו יש לעיראק נשק השמדה המונית מוכן לפעולה מיידית, התגלו כמזויפים ומוליכי שולל שנועדו לגייס את דעת הקהל למען המלחמה. מרבית אזרחי בריטניה כבר מבינים כי רומו על ידי ממשלתם. בארה"ב זה ייקח קצת יותר זמן, אולם הדיווח היומיומי על חיילים הרוגים ופצועים מצבא הכיבוש האמריקאי יעשה את שלו. המטרה האמריקאית להשתלט על הנפט העיראקי נתקלת אף היא בקשיים כי גם למימוש מטרה זו יש צורך באיזה מינימום של יציבות חברתית ושלטונית. עיראק הולכת ושוקעת לתוך מרחץ דמים, וצבאות הכיבוש של ארה"ב ובריטניה, שחייליה האמינו כי הם באים כמשחררים, הופכים יותר ויותר לצבאות כיבוש קלאסיים שמפעילים טרור ודיכוי נגד אוכלוסייה אזרחית הולכת וגדלה. כפי שהדברים נראים שם היום, הישגם הגדול של בוש ובלייר מתמצה במספר הולך וגדל של עיראקים שמתגעגעים לשלטונו הרודני של סדאם חוסיין.


מתחבאים


ממשלת ישראל ממשיכה ביתר שאת את מדיניות ההוצאות להורג. מישהו בצמרת הצבא או השב"כ מחליט כי איש זה או אחר הוא בר מיתה, המסוק מוזנק, הטילים נורים ובני אדם נרצחים. בהזדמנות חגיגית זו נהרגים גם ילדים או זקנים פלסטינים אבל בעיתונות הישראלית אין להם פרצוף ואין להם שם. "ילדה בת 10 נהרגה מירי טנק ליד רפיח". ילדה אלמונית שעיתוני ישראל בדיווחיהם היומיומיים לא יקדישו מקום לדמותה, לחלומותיה וליגון משפחתה. בז’רגון ישראלי הרשמי ילדה כזו לעולם לא נרצחת. רק ילדים יהודים נרצחים.


מדיניות ההוצאות להורג על פי רשימה שמית, היא ללא ספק פחות אכזרית ממתאבד פלסטיני שמתפוצץ בתוך אוטובוס וגורר עמו עשרות נוסעים, לעתים משפחות שלמות. אבל היא מעוררת אצלי לא פחות התנגדות. ראשית, כי אני נגד עונש מוות, ושנית, כי מדיניות זו אינה יעילה וגוררת בעקבותיה התאבדויות נקמה שקורבנותיה הם שוב נוסעים תמימים. ראשי הצבא והממשל בישראל הספונים בטירותיהם ובבונקרים שלהם ומחליטים על ההרג ונהנים מחומות הגנה, לא נפגעים. הנה שאלה פשוטה. אילו היתה בידי החמאס והג’יהאד היכולת לבצע חיסולי מנהיגים ומפקדי צבא, למשל את שרי ממשלת ישראל ואלופי המטכ"ל בידי טיל חכם, ("סיכול ממוקד" במכבסת שפת הכיבוש), האם לא היו מתמנים למחרת מחליפים שהצהרתם הראשונה היתה כי "המדיניות תימשך" ו"שום דבר לא יעצור" וכו’ וכו’?


באחד העיתונים קראתי ידיעה כי בעקבות מדיניות ההוצאה להורג של ממשלת ישראל ירדו ראשי החמאס ברצועה למחתרת. העיתון מצטט "מקורות ביטחוניים" הטוענים נגד ראשי החמאס כי הם "מתחבאים ברבי קומות מאחורי נשים וילדים".


ומה בישראל? היכן מתחבאים ראשי הטרור והממשל הישראלים? נתחיל במטכ"ל. איפה הקימו הגיבורים האלה את צומת העצבים של הצבא? איפה מצוי בור הפיקוד? באזורים הצחיחים של הנגב? לא חברים, במרכז תל-אביב, ליד אחד האזורים היותר צפופים בהם מתגוררת אוכלוסייה אזרחית.


אגלה לכם סוד. בשיחה שהיתה לי עם אחד מאלופי צה"ל שהשתחרר, (שמגלה סימני חרטה על כמה מתפקידיו בצבא הכיבוש), בה העליתי את התמיהה הזו, הוא ענה לי בגילוי לב (תוך הבטחה מצדי שלא אציין את שמו), כי העובדה שראשי הצבא ומשרד הביטחון שוכנים בעיבורה של העיר המרכזית בישראל בה מצויה אוכלוסייה אזרחית לרוב, נעשה בין השאר מתוך הנחה כי הדבר ירתיע אולי אויבים מהפצצות מסיביות של המקום, בגלל מה שקרוי "נזק סביבתי" לאוכלוסייה אזרחית. מתברר כי הרמטכ"ל ואלופיו מתחבאים אף הם מאחורי גבם של נשים וילדים.


אבל לא רק הם. איפה בחרו להם נשיא המדינה וראש הממשלה את משכנם? ממש בתוך תוכה של אוכלוסייה אזרחית. זאת אף זאת. בית ראש הממשלה בירושלים מצוי ליד בית ספר שלומדים בו ילדים ומי שירצה לפגוע בו, למשל בפצצה בת טונה כמו זו שצה"ל השתמש בה ברצועת עזה, מסכן עשרות אזרחים, ביניהם נשים וילדים, שהם כאמור שכניו של ראש הממשלה.


לכן אני מציע, כפתרון זמני עד סיום הסכסוך, כי כל ראשי הממשל והטרור, הן הישראלים והן הפלסטינים, יעברו להתגורר באזורים צחיחים ולא מיושבים כדי שכל צמאי הדם יוכלו להרוג איש את רעהו בלי לערב אוכלוסייה אזרחית לא לוחמת. אם הדבר יחסוך לנו את תופת המתאבדים, ולפלסטינים את הטילים ופצצות הטנקים הנורים לעבר אזורי מגורים, הרווח הוא של החפים מפשע משני הצדדים.

תגובות
נושאים: מאמרים

15 תגובות

  1. לגדעון הגיב:

    אחרי שקראתי את המילים האלו אין לי כל רצון להמשיך ולקרוא את דבריך.אתה יורה לעצמך כדור ברגל!! " חיילי צה"ל הוכיחו כי הם לא רק טרוריסטים, אלא גם מאפיונרים" .

  2. איל רימון הגיב:

    מאמר מצוין. חבל שבידיעות לא יסכימו לפרסם אותו. כנראה שגם לא בהארץ.

  3. נעמי הגיב:

    אני טוענת כבר שנים שה"מנהיגים" שלנ ושלהם מעונינים שהמלחמה צמשך "על אש קטנה"לאורך דורות. המנהיגים מפיקים מכך תועלת אדירה:1.הם מפורסמים בעולם ומנהיגי המעצמות נמצאים עמם בקשר כל הזמן.2. קלף הג’וקר =המצב הבטחוני מאפשר להם להמנע באופן קבוע מפתרון בעיות קשות יותר בתחום הכלכלי-חברתי-משפטי-מוסרי 3.עם עושיםעסקים פרטיים ועושים לביתם ,למשפחותיהם ולמקורביהם בחסות "המצב הבטחוני". ומאחר וכל עיסקה חיבת בתשלום הרי האזרחים משלמים את מחיר האינטרסים הפרטיים של שליטיהם.

  4. עמי מרון הגיב:

    גדעון, האם האלימות ה"אידיאולוגית" והביטויים הקשים הכרחיים? אני מתקשה להזדהות כך אפילו עם דברים שמבטאים את דעתי.

    להגיד שחיילים הם טרוריסטים ומאפיונרים, זה כמו לומר שעיתונאים הם מסיתים ודמגוגים. אני מודע לתפקידו של הסגנון הבוטה בהעברת המסר, אבל גם דברים טובים מזיקים במינון יתר…

    רון ארד הופקר ע"י אנשים שחושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם. זה קרה לפניו לחיילי המעוזים ב-1973, ואחריו למדחת יוסף (האם במקרה של מדחת היה מניע נוסף?). המיתוס האומר שאצלנו חיי אדם חשובים יותר, הוא מיתוס כוזב.

    אגב, עיבורה של עיר הוא שולי העיר. לפיכך יש לומר כי מקומו של "הבור" הוא בליבה של ת"א.

  5. מאמר טוב, אך-מה לגבי האו"ם? הגיב:

    עקב האבידות בחיילי ארה"ב ואנגליה, בוש מחפש עתה לגרור את האו"ם לתמונה. האו"ם כבר עכשיו מזוהה עם כוחות הכיבוש (ראה הפיגוע בבנייני האו"ם מלפני מספר ימים), וכבר מזכ"ל האו"ם אמר שבמידה ותיהיה מעורבות יותר מסיבית, "יצטרכו בלית ברירה לשתף פעולה באופן הדוק עם הכוחות האמריקאיים בשטח". הניטרליות המפרסמת של האו"ם היא פיקציה,ואחרי נפילת בגדאד האו"ם עושה הכל על מנת לתת לגיטימציה לכיבוש עיראק ולשליטיה הממונים ע"י ארה"ב.

  6. למר ספירו הנכבד הגיב:

    לא אכפת לי שלא תישן כל הלילה , העיקר שתוציא כתבה (כמו שרק אתה יודע) על וועדת אור ומסקנותיה ועל רמתם של השופטים בישראל כמו דורית בייניש שאתר האינטרנט מחלקה ראשונה מפרסם עליה דברים איומים.

  7. שמוליק הגיב:

    לגדעון

    אני רוצה להצטרף למה שאמר עמי מרון
    אני מסכים אם הדברים שאתה אומר, אבל השפה שלך באמת קצת קשה.

  8. עמית הגיב:

    גדעון שלום,
    כרגיל, נחמד לקרוא את מאמריך..
    רציתי לדעת אם תוכל לפנות אליי לאימייל
    amitcarp@hotmail.com
    על מנת שאוכל לבקש ממך להפנותי למספר מאמרים שאיני יודע איך לאתר…

    תודה

  9. אלמוג שבתאי הגיב:

    סליחה, וגם טפשית (ההחלטה לחטוף, למקרה שתגובתי תפורסם במקום אקראי ברשימת התגובות ולא מיד אחריהקודמת).

  10. יורם בר-חיים הגיב:

    יש הבדל
    חיזב-אללה, "חטף" שלושה חיילים וסוכן מוסד, רון ארד לא נחטף בכלל אלא נשבה כשכשל במשימתו להפציץ אזרחים בלבנון. ישראל, לעומת זאת, חטפה אזרחים, חלקם נערים ואחד איש זקן שאיננו ממלא תפקיד צבאי בהתנגדות.
    בשנת 1982 ישראל חטפה מלבנון דיפלומטים איראנים, לאחר שלא הצליחה להרוויח מהם היא רצחה אותם. בתגובה הופסקו מצד תנועות ההתנגדות כל ההידברויות בנוגע לרון ארד.

  11. מס הכנסה הגיב:

    האם דיראני שומר החוק שילם מס על 250,000$ שקיבל עבור רון ארד?

  12. אלמוג שבתאי הגיב:

    החטיפות הישראליות לא "כפו" על החיזבאללה לחטוף ישראלים, כשם שחטיפת רון ארד לא "כפתה" על ישראל לחטוף נערים לבנוניים ולהחזיק אותם שנים ארוכות. זו גם זו החלטה אכזרית, בלתי מוסרית ולא מחוייבת.

  13. שלמה הגיב:

    מי שעושה טועה
    מי שנותן עצות בדיעבד צודק
    ארגון החיזבלה ארגון אכזרי שמופעל ע"י אירן כדי להשמיד את ישראל.שום ערך מוסרי לא חשוב לו. לא כבוד החי ולא כבוד המת ולא משפחות שכולות ולא משפחות של חטופים.
    הדבר היחיד שיעצור אותו זה החלפת השילטון החשוך באירן שאני מקווה שיבו בצורה פנמית ודמוקרטית.
    עד אז אין שום צעד שהוא אכזרי או פסול כלפיו.

  14. רהב יוסי הגיב:

    גדעון, עד כמה מאמריך רציניים נוכל ללמוד מהפסקה הבאה
    "היום אנו יודעים כי חיילי היחידה שחטפו את דיראני גם גנבו מביתו סכום נכבד במטבע חוץ שהיה בביתו. חיילי צה"ל הוכיחו כי הם לא רק טרוריסטים, אלא גם מאפיונרים.,"
    האם אתה גם המאשים,וגם השופט שכבר הגיע לפסק דין?
    לא אציין אי דיוקים מרובים נוספים

  15. נתן הגיב:

    עם שר אוצר כמו ביבי אנחנו באמת לפני פשיטת רגל מוסרית וכלכלית.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים