הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-21 באוקטובר, 2003 אין תגובות

לנשיא ג’ורג’ דבליו בוש מזכירים ועוזרים רבים: חוץ ופנים, הגנה ואוצר, ביטחון לאומי ומסחר. השבוע התבשרנו על משרה חדשה: העכבר הנשיאותי, שהוטל עליו לטעום מכל מאכל ומשקה, המוצעים למנהיג העולם החופשי, נשיאה של מעצמת העל היחידה, מלך שרון וירושלים. העכבר, שזהותו הוסתרה מטעמי ביטחון (או צנעת הפרט) – ידיו מלאות עבודה, או נכון יותר: פיו וקיבתו. הנשיא מרחף על פני אסיה ואוסטראלסיה, מלוא כל הארץ כבודו, ממריא ונוחת, מדלג וקופץ ממשתה למשתה והעכבר, ממלא את תפקידו, לפי שעה, באמונה: גם הוא וגם הנשיא, עדיין לא הורעלו. תודה לאל.

במנילה, בירת הפיליפינים, שהה הנשיא בוש השני, רק שש שעות. "זה הביקור הראשון של נשיא אמריקאי בפיליפינים, מאז ביקורו של הנשיא איזנאוור", כתבו הכתבים הנפעמים, המרחפים בעקבות הנשיא-הטס, ללא עכברים לשריון קיבותיהם. בוש, דיווחו, העלה על נס את הישגיה של הדמוקרטיה בפיליפינים. הנשיאה ארויו היתה מרוצה. היא שכחה כנראה (או לא, נימוסי הדיפלומטיה חייבו אותה לשכוח), שרק עשרים שנים חלפו מאז ביקר בארצה אביו של הנשיא הנוכחי, אז סגן נשיא ארצות הברית ג’ורג’ בוש וגם הוא שיבח והילל את הדמוקרטיה בפיליפינים. אז היתה זו ה"דמוקרטיה" של משטר האימים הרודני של אימלדה ופרדינאנד מרקוס. הייתי באותו יום במנילה ונוכחתי בעת נאומו המכוער והכוזב של בוש האב.


ממנילה מיהר בוש הבן אל בנגקוק, בירתה של תאילנד, כדי להשתתף בוועידת המדינות של הים הפסיפי. הכתבים הנלהבים הבטיחו לקוראיהם שהוא לא ישוחח, אף לא מילה אחת, עם ראש ממשלת מלזיה, שהעצים את כוחם של "היהודים השולטים בעולם". הוא התכוון כמובן לבני הדת היהודית. בעת נחיתתו בבירה התאילנדית פירסם ה"וושינגטון פוסט" מאמר ראשי, המותח ביקורת חריפה על אחד מראשי משרד ההגנה של הנשיא בוש, הגנרל ג’רי בויקון, שנשלח לסדרת הרצאות מטעם משרדו, כדי להזהיר את העם האמריקאי והעולם כולו, "מפני האיסלם". הגנרל מסביר, כותב העיתון החשוב, ש"ארצות הברית של אמריקה היא יהודית-נוצרית ואין בה מקום לאיסלאם הרצחני…"


"תרבות יהודית-נוצרית" היא מילת הקוד של הניאו-שמרנים האמריקאיים, שנושאי הדגל שלהם הם יהודים ושראשיהם, ממוקמים רובם ככולם, במשרד ההגנה האמריקאי, המנהל את מלחמות הצלב של בוש נגד "הטרור האיסלמי", כשהנימוקים האידיאולוגיים למלחמה זו נעוצים במקבילה של אותה "אנטישמיות" של ראש הממשלה המוסלמי של מלזיה: הוא רואה ב"יהודים" את הסכנה לאיסלם ואילו יהודי החצר של בוש ורמספלד, רואים בדת האיסלמית את הסכנה לשלטון הגלובלי של ארצות הברית, על העולם כולו. לכן, הם מנהלים מלחמת-חורמה נגדה תחת הכותרת: "מלחמה בטרור".


בבנגקוק התכוונו ראשי הממשלות ונשיאי המדינות השוכנות לחופי האוקיינוס הפסיפי – ממקסיקו, ארה"ב וקנדה במזרח ועד לאוסטרליה וניו זילנד במערב, כשבתוכן סין ומדינות-ענק אחרות כאינדונזיה – לדון בשאלות הבוערת של המסחר ביניהן. לבוש סדר יום משלו: הוא פתח ב"מלחמה בטרור", המשיך ב"מלחמה בטרור" וסיים באותה מלחמה, כשהוא נשמע כתקליט שרוט, המסתובב סביב עצמו. ראשי הממשלות והנשיאים נדו בראשם, מחו כף בנימוס ופרשו לפגישות בינם לבין עצמם, כשאפילו הנימוס הדיפלומטי, לא יכול היה להסתיר את מורם רוחם מהדיבוק שאחז בנשיאה של ארה"ב, המנותק סופית מהמציאות החברתית והכלכלית של מדינותיהם, בהן גובר הניכור ומתעצמת האיבה לאמריקה של בוש ולחבורת הקנאים בבית הלבן ובפנטגון.


"בתוך כך" (בעגה המקובלת על עורכים המשלבים ידיעות שונות, באותו נושא), נמשך הקטל בעיראק ובאפגניסטן, כשעתה ברור כבר אפילו לתומכים הנלהבים ביותר בעלילות השווא של בוש ובלייר, טרם הפלישות לשתי המדינות: לבוש, לרמספלד, לפאול ולבלייר לא היתה אפילו טיוטת-תוכנית לשיקומן של המדינות הכבושות. באפגניסטן תוהו ובוהו והטליבאן שולט למעשה ברוב חלקיה של המדינה. בעיראק, הנכס היחיד, שהיה ניתן למימוש – הנפט – קבור היטב בבארותיו, כשהגרילה העיראקית מחבלת יום ולילה בצינורות שהיה עליהם להובילו לטורקיה, כשנמל הנפט היחיד במזרח, סתום בתור ענק של מכליות. מי שנהנה ומתעשר עוד יותר מה"בוננזה" העיראקית הן חברות-ענק אמריקאיות שזכו בחוזי-עתק של מיליארדי דולרים ללא מכרז. בעלי המניות של חברות אלה הם קבוצת חבריה של משפחת בוש, האב הבן, בהם כאלה הנושאים עתה במשרות בכירות בבית הלבן, בפנטגון ובמשרדים אחרים של הממשל האמריקאי. כספו של משלם המסים האמריקאי נשפך כמים לעיראק ומוחזר ממנה בנחלי דמם של חיילי ארה"ב, הנופלים חלל, כעשרים-שלושים בכל שבוע, כשאת מספרם של המתים מפצעיהם ואלה שהצבא טוען ש"נהרגו בתאונות" – אין מוסיפים למניין. חבר קונגרס רפובליקאי שחזר מסיור בעיראק, אמר ל-CNN: "אנחנו עושים עבודה מצוינת בעיראק וזה שווה (כך אמר) את מחיר שניים שלושה החיילים שנהרגים בכל יום…"


בבריטניה איבד כבר בלייר את אמון הציבור, למרות שעבר בשלום את ועידתו האחרונה של ה"לייבור". בארצות הברית של אמריקה ירד ממד הפופולאריות של בוש, מתחת למחצית. "בסרט הזה כבר היינו", אומרים רוב האמריקאים ואינם מתכוונים לסרטיו של ארנולד שוורצנגר, ידידו של בוש ושליחו המיוחד לעיראק לבידור הגייסות, בטרם נבחר למושלה של קליפורניה, כדי שישב על כיסאו של שחקן ממדרגה שנייה, כמוהו, שקדם לו: רונלד רייגן, שבוש האב היה סגנו ויורשו בבית הלבן, לתקופת כהונה בודדת. ה"סרט" היא מלחמת וייטנאם, בה ניגף צבא ארה"ב ונסוג ממנה בבושת פנים – מפלה, הנראית כבר כחוזרת על עצמה, באופק החזית העיראקית.


עתידו של בוש בבית הלבן ביום שלאחר הבחירות בנובמבר 2004, כבר אינו מובטח. לדמוקרטים, שיבחרו את מועמדם לנשיאות בעוד פחות מששה חודשים, יש כבר שני מועמדים המסוגלים לנצח את בוש ולהחזירו לחווה בטקסס: ד"ר הווארד דין משמאל כשמימין לו, מתחרה על המועמדות: הגנרל בגמלאות ווסלי קלארק, מי שהיה מפקד צבא נאט"ו והתנגד בתוקף, כשהשתחרר מהשירות, לתוקפנותם של בוש ומרעיו. אם "ירוצו" השניים על "כרטיס" אחד, כפי שפרשנים רבים צופים, יהיה זה הקלף המנצח את ציר הרשע של בוש-צ’ייני-רמספלד.


הימין הישראלי וגרוריו ב"שינוי" סומך על הנשיא בוש, הניאו-שמרנים בממשלו וכנופיות "הנוצרים הציונים", שיעמדו לצידם של שרון-מופז-לפיד-ליברמן, במסע השמד שלהם נגד העם הפלסטיני ושעבוד העובדים השכירים בישראל. המצביעים האמריקאיים עשויים לאכזב אותם. לשני המועמדים המובילים של המפלגה הדמוקרטית, דין וקלארק, אין כל מחויבות ל"לובי הישראלי" של יהודים עתירי-הון או ל"וועידת הנשיאים". קופת הבחירות של דין עולה ותופחת מתרומות-אינטרנט של לא יותר מ-100 דולר לתרומה ואילו קלארק ממומן בכספי חוואים ותעשיינים במרכז ודרום ארה"ב (הוא בא מארקנסו בדרום) שאין להם כל עניין במלחמת הקודש של היהודים והצלב של הנוצרים.


שרון ולפיד, עם נתניהו מופז איתם וליברמן, שבנו את מגדל הקלפים שלהם על "הניצחון" האמריקאי בעיראק – יטמנו, אני מקווה, בין הריסותיהם של מגדלי החול מחדר המשחקים המסוכנים של הבושים ויהודיו בימין הקיצוני. מי שנדמה היה לו שהוא מוגן בניכוס השטחים הכבושים ודריסת העם הפלסטיני, במלתעות האריה השואג מוושינגטון – יאכל את הדייסה המורעלת שבישל ואפילו העכבר הנשיאותי, לא יציל אותו.

תגובות
נושאים: מאמרים

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים