הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-25 באוקטובר, 2003 29 תגובות

הסיבה הפשוטה מדוע יש להצביע עבור רשימת "יאפא" בתל-אביב היא שאין רשימה זולתה שאנשי שמאל רדיקלי וחד"ש יכולים לתת לה את קולם. איני בקי בכל רזי המו"מ בין חד"ש יפו לתל-אביב – מו"מ שנכשל. אני יודע שאנשי תל-אביב אומרים שבימים האחרונים של המו"מ התברר כי חברי חד"ש מיפו מעדיפים רשימה יפואית ערבית משותפת עם בל"ד – על פני רשימת חד"ש יהודית-ערבית הפועלת למען העיר כולה.

אנשי יפו טוענים, ששני חלקי חד"ש בעיר ויתרו על ריצה ברשימה נפרדת של חד"ש, מכיוון שאין לה כל סיכוי אלקטורלי – והגיעו להסכמה על רשימה משותפת עם בל"ד. אלא שברגע האחרון ממש דרשו אנשי תל-אביב שבנוסף לאיש חד"ש בראש הרשימה, תופיע גם חברת חד"ש במקום השני, ובשל כך לטענתם נכשל המו"מ.


מבלי להתייחס לשאלה מי צודק (או מי צודק יותר), עובדה היא שבשטח נשארה רק רשימה אחת לה שותפה חד"ש, וזאת יאפא. זו רשימה יהודית-ערבית (שליש מחבריה הם יהודים) ובראשה ניצב איש חד"ש. כאיש חד"ש, קרובים לי ערבים אנשי חד"ש הרבה יותר מהאנשים המאכלסים את שאר הרשימות, שהן כולן ממסדיות וחד לאומיות. נראה לי לכן שאיש הדוגל בשותפות יהודית-ערבית הלכה-למעשה אינו יכול שלא להתייצב לצד רשימה זו, ובוודאי אם הוא דוגל באינטרנציונליזם.


אומרים שרבים וטובים מחברי חד"ש בתל-אביב יסרבו להצביע עבור רשימה זו, ויתנו קולם למרצ. לא אבין לליבם (הפוליטי) של חברים אלה. האם לא פורסם בעיתונים שיעל דיין לא תתמודד על ראשות העיר נגד חולדאי כי יש הסכם בינה לבינו על מינויה לסגנית ראש העיר לאחר הבחירות? האם יכולים אנשים בעלי תודעה פוליטית להתעלם מן ההיבט הפוליטי הארצי של הצבעה עבור מרצ, כלומר להתעלם מן התפקיד המביש שמילאה מפלגה זו דווקא בשנים האחרונות? האם שכחו שיוסי שריד היה הסמן השמאלי של ברק בשכנוע אנשי שמאל ש"אין פרטנר", כאשר הכריז שכבר מזמן היה שלום אלמלא יאסר ערפאת. ורן כהן שהכריז שלפלסטינים כבר מזמן היתה מדינה אלמלא התחילו באינתיפאדה?


הצבעה למרצ תהיה המשך לאותה תופעה שתחילתה בבחירות הקודמות, כאשר רבים מתל-אביב המרו החלטות של חד"ש ומק"י והצביעו עבור ברק – במקום להימנע. אותו ברק שאחרי הבחירות נודע כי בכיסו הסכם עם שרון לכהן כשר הביטחון בממשלתו אם הלה ייבחר, ורק סערה ציבורית מנעה זאת. וחשוב מכך: ההצבעה בעד ברק נערכה בעת שהציבור הערבי כולו נמנע או החרים את הבחירות האלה. האם לא חשבו על כך, כיצד הצבעה כזו תשפיע על היחסים בין יהודים לערבים בחד"ש ובמק"י? האם חשבו בצורה מעמיקה כיצד ישפיע שוב צעד כזה גם היום? נוצר מעין מודל של הצבעה נפרדת מהצבעתם של הערבים – שכבר קשה לשבור אותו.


סירוב להצביע עבור יאפא הוא גם המשך של הוויכוח הסוער שהתנהל במועצת חד"ש לקראת הבחירות האחרונות, ובו הכריע רוב גדול שאחמד טיבי יופיע במקום השלישי ברשימת מק"י לכנסת. היה בכך הפרת עיקרון מקודש של נציגות יהודית-ערבית בכנסת. אכן שיתוף יהודי-ערבי לא צריך רק להיעשות אלא גם להיראות. ובכל זאת יש לזכור שאינטרנציונליזם אינו מתמצה רק בנציגות בכנסת – חשוב ככל שיהיה. האינטרנציונליזם כולל גם הבנה והתחשבות במיעוט שסובל מהפליה מאז קום המדינה. רגישות לתחושותיו ועמידה סולידרית לצידו (גם בבחירות!). הוויכוח ההוא בא אחרי אירועי אוקטובר בהם נהרגו מפגינים ערבים-ישראלים רבים, והיתה תחושה שיש להתלכד אל מול הסכנות העורבות לציבור הערבי-ישראלי בעתיד.


הציבור הערבי הביע כמיהה לאיחוד ולשיתוף כוחות בתוכו (ארגון תע"ל במקרה זה), ולהצבת אחמד טיבי אפילו במקום איש מוערך כמו עו"ד דב חנין. הרוב הגדול מחברי המועצה, ואני בתוכם, סברו שאכן יש להיענות לרחשי הלב של הציבור הערבי בסיטואציה זו.


בבחירות הקרובות יש אלמנט דומה. הציבור הערבי במצוקה גדולה. אפילו ועדת אור הכירה באפליה המובנית של הציבור הערבי בישראל וביחס העוין של המשטרה כלפיו. בנוסף לאפליה והמצוקה המקומית רואים הערבים הישראלים בחרדה עמוקה את הנעשה לאחיהם מעבר לגבול. לכל זוועות הכיבוש מצטרף לאחרונה הנורא מכל, טרנספר שקט ורחוק מעיני הציבור (ראו דיווחיהם של דני רובינשטיין, עמירה הס ומירון בנבנישתי ב"הארץ"). ערביי ישראל מבינים היטב את גודל סכנת הטרנספר מסוג זה גם לגביהם.


הצבעה רחבה ומרשימה עבור רשימת יאפא מן הסתם לא תחסל את המצב העגום של האוכלוסייה הערבית בישראל, ואפילו לא בעירית תל-אביב (אף כי אני משוכנע שנציגיה יעשו את המרב לשינו המצב) אבל היא תהיה מפגן סולידריות חשוב מעין כמוהו עבור האוכלוסייה הערבית ביפו ובארץ כולה.


יש האומרים כי ההבדל בין מה שנקרא "חד"ש תל-אביב" ובין רשימת יאפא היא בין בעלי אג’נדה חברתית כללית לבין בעלי אורינטציה לאומית ר"ל. זו אמירה אומללה הטומנת בחובה את זרע הפילוג בחד"ש ומק"י. פילוג שאחריו לא תהיה אג’נדה חברתית ולא כלום. אומרים שמי שלא לומד מן ההיסטוריה נידון לשוב על שגיאותיה. הייתי מציע לעיין שוב בתולדות הפילוג של 65′. מפילוג זה לא התאוששה המפלגה עד היום שכן רוב חבריה היהודיים עזבו את המפלגה. גם אז הועלו האשמות דומות כנגד החברים הערביים. גם אז הועלתה קריאה של הסתערות חברתית מחודשת אחרי ההיפרדות מן החברים הערביים. כיצד נגמר – זה ידוע.


הפניית המפלגה לאוריינטציה חברתית של פעולה בקרב העובדים היא אכן חשובה במיוחד בעת הזו, נוכח המאבקים החברתיים העזים הניטשים בארץ כנגד מדיניות של קפיטליזם דורסני ללא מצרים. אולם טעות היא לחשוב על תוכנית חברתית בישראל שמתעלמת או מפחיתה מן "ההתעסקות" בסכסוך היהודי-ערבי ובשלום. יש לזכור שלאומנות ושוביניזם הם הנשק החזק והיעיל נגד כל מאבק חברתי. לאומנות היא הסקס-אפיל של הבורגנות. היא מעמידה את האחדות הלאומית כנגד המאבק המעמדי המפלג את האומה. מפלגי האומה כידוע מעדיפים ("אוהבים") את הערבים, פוגעים בביטחונה, חשודים בבגידה וכו’ וכו’. במציאות כזו המאבק החברתי והמאבק לשלום הם מערכה אחת. בעבר כל הניסיונות לשנות באופן מלאכותי את האג’נדה הזו נסתיימו בכישלון.


חילוקי הדעות בחד"ש ומק"י נושאים בתוכם את זרע הפילוג. החרמת רשימת יאפא – רשימה המומלצת ע"י הנהגת חד"ש – תעמיק עוד את הפירוד ותוסיף שמן על מדורת הפילוג. אני פונה לחברי חד"ש בתל-אביב להבליג אפילו נוכח קובלנות מוצדקות בעיניהם ולהתגייס למען רשימת יאפא על מנת להרחיק סכנה זו. אחרי הבחירות יש לקרוא לדיון פתוח, איך ליצוק דפוסים חדשים לאחדות חד"ש ומק"י.

תגובות
נושאים: מאמרים

29 תגובות

  1. מדוע אין להצביע "יאפא"/אלכס מסיס הגיב:

    מסיבה פשןטה: אין לרשימה זו סיכוי לעבור את אחוז החסימה וחבל לבזבז את זכות הבחירה,
    ובעניין אחר (שאינו לנושא זה, אך הכותב הוא שערבב מין בשאינו מינו): שמואל אמיר כתב שנוכח,בעת הדיון במועצת חד"ש, בו נעשה המחטף לניקוייה של רשימת המועמדים לכנסת ממועמד לא-ערבי: עד כמה רצו החברים הלא-יהודים, בשיתופו של ד"ר אחמד טיבי ולכן הצביע בעד סילוקו של ד"ר דב חנין למקום לא ריאלי. שתי ההחלטות של מועצת חד"ש שהסבה את הסיעה בכנסת לסיעה ערבית-ישראלית והחלטת מזכירות חד"ש לתמוך ב"יפא",הרשימה הבדלנית של ערביי-יפו –
    שתיהן היו ונשארו בלתי דמוקרטיות.
    לגבי המצביעים חברי חד"ש – יש הבדל בשני המצבים שנקפו עליהם. בבחירות לכנסת, הצביעו חד"ש כדי לנסות בכל זאת להכניס את דב חינין
    ולשמר את דמותה היהודית-ערבית של הסיעה, לפחות למראית עין ואילו, ביום השלישי הקרוב,
    אין מה לשמר כי ל"יםא" אין כל סיוי לעבור את אחוז החסימה ולכן אצביע בעד אחת משתי הרשימות האופוזיציוניות: גילה הרץ או "הירוקים".

  2. תגובה לאלכס מסיס הגיב:

    מי שמערבב מין שבאינו מינו הוא אלכס מסיס. כנראה שלא נותרה לו, בעקבות דברי הטעם של שמואל אמיר, אלא דמגוגיה.

    אין שום סיבה שרשימת יאפא לא תעבור את אחוז החסימה. הסקרים "מפספסים" אותה כיוון שעיקר קולותיה מרוכזים במקום אחד.

    הסקרים גם צופים אחוז הצבעה נמוך במיוחד. ייתכן שהפעם יספיקו 2500 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה (בניגוד ל-3000 בבחירות הקודמות).

    לחד"ש ובבל"ד הצביעו ביפו בבחירות לכנסת 1,700 קולות (1000 לבל"ד ו-700 לחד"ש), ובתל-אביב 1100 קולות נוספים (1000 לחד"ש ו-100 לבל"ד).סה"כ 2800 קולות.

    לרשימת יאפא יש תומכים רבים שאינם חברי חד"ש ובל"ד, יפואים ואנשי שמאל, ערבים ויהודים – הריצה המשותפת מאפשרת גם לאנשים שלא שייכים לאחד משני הזרמים להצטרף.

    לאור כל זאת, גם אם רק מחצית ממצביעי חד"ש יצביעו ליאפא – היא תעבור בקלות את אחוז החסימה.

    נקווה שכל מצביעי חד"ש יפנימו את דבריו החשובים של שמואל אמיר, ואז גם במקרה של עלייה באחוז ההצבעה הכללי יאפא תעבור בקלות את אחוז החסימה.

    ולאלכס מסיס -כמה טיפוסי למי שמשתמש בכינוי "ערבי-ישראלי" בלי למצמץ, לתמוך ברשימות שמתעלמות לחלוטין מקיום האוכלוסיה הערבית ביפו. ולזה קוראים שמאל…

  3. כל קול חשוב הגיב:

    למרות שעל פניו נראה שרשימת יאפא תעבור בקלות את אחוז החסימה – כל קול חשוב. זכרו שבבחירות הקודמות חסרו 14 קולות בלבד (שהושגו רק בהצבעה חוזרת במספר קלפיות שנפסלו בעיר).

  4. הממצמצים הגיב:

    הם מכנים את מי שאינם ערבים:"יהודים"וצועקים
    חמס על "ישראלים-ערבים". רשימת "יאפא" כשמה
    כן היא: רשימה ערבית-לאומנית,פרי הרעה-חולה של רשימת חד"ש לכנסת, שגם היא היתה לרשימה ערבית (אך לא לאומנית). "יאפא" לא תעבור את החסימה ומי שכותב אחרת, הוא הדמאגוג ומאחז העיניים.

  5. נעם קמינר הגיב:

    מאמרו של שמואל אמיר הןא מאמר מצוין המסביר מדוע למרות הכל צריך להצביע יאפא. זו הדרך היחידה להראות שיש גוף אנטי גזעני המציב דרך אחרת מזו המקובלת בפוליטיקה הישראלית.
    אני רואה בהתקרבות בין חד"ש לבל"ד תופעה מבורכת כשלעצמה.
    אלכס זכור שגם על חד"ש אומרים שהיא רשימה לאומנית אבל אנחנו יודעים שזה אחרת (משום כך אנחנו בחד"ש). לבוא ולטעון שיאפא היא רשימה לאומנית בלי כל ביסוס זה לא הוגן.

    חזקה עלי שאנשי חד"ש ברשימה דוגלים בשותפות יהודית ערבית ואני מקווה שיהי כך עם שאר חברי הרשימה.
    בסך הכל נציג ליאפא בעירית ת"א יפו יהיה הישג שמאלי חשוב.
    נעם

  6. אלכס מסיס הגיב:

    רק בנות יענה יכולות לטעון ש"יאפא" אינה רשימה לאומנית – שמה מעיד על כך.חד"ש הייתה
    חייבת להעמיד רשימה תל-אביב-יםואית לבחירות
    ולא עשתה זאת. ועוד: מישהוא כועס עלי על שכתבתי "ערבים-ישראלים" או "ישראלים-ערבים" במקום "פלסטינים-ישראלים" (?) – ובכן, גם אני נולדתי בפלסטין-א"י. האם עלי לכנות עצמי כ"פלסטיני-א"י-ישראלי"? או,איך ? כל "האינטרנציונליסטים" מבלבלים את מוחותינו, במחילה מכבודם: אנחנו כולנו ישראלים ואילו הרוב במדינה מכונה "יהודי" –
    אך מה לעשות ואני אינני "יהודי" אלא ישראלי ותו לא. מצמצו בעיניכם שלכם,על כי השמש היוקדת מעוורת אותכם ומבלבלת את כוח השיפוט שלכם,חד"ש עדיין איננה תנועה ערבית-לאומנית,
    אך אם תעצמו את עיניכם ותטמנו ראשיכם בחול,
    כמנהג בנות היענה – היא עלולה להיות כזו.
    למזלנו, מק"י עדיין עוצרת את הסחף הלאומני בחד"ש אך אינה מצילחה לסכלו, למרבה הצער.

  7. לאומנות??? הגיב:

    לקרוא לרשימה "יאפא" זו לאומנות?? אפילו המדינה הציונית מכירה בערבית כבשפה רשמית…

  8. כן, לאומנות הגיב:

    שמה של העיר תל-אביב יפו.אם היה שמה של הרשימה:תל אביב(עברית)-יאפא(ערבית) – היתה זו חצי נחמה.

  9. נח הגיב:

    רק ל"יאפא"

    בשמה של הפרגמטיות הידועה מראש מבקש מאיתנו אלכס מסיס לא להצביע לרשימת יאפא למועצת העיר ת"א-יפו, שהרי "אין לה סיכוי לעבור את אחוז החסימה" כך ממש לדבריו.. אך ראה זה פלא, מר מסיס מציע לנו להצביע בעד הרשימות האופוזיציות של גילה הרץ או הירוקים. והנה בסקר המקומון תל-אביב, מתברר היטב שגם רשימתה של הגב’ הרץ, מתנדנדת סביב אחוז החסימה, ואולי האומנם ראוי שנקדיש משנה מאמץ ופעילות לרשימתה הדהויה פוליטית של הגב’ הרץ, בשעה שמולנו ממש קיימת רשימת שמאל ממש, גם אם היא לא טהרנית ממש, עפ"י אמות המידה של מר מסיס. ועבור מי, מר מסיס, נצביע בעד ראשות העיר, שהרי עפ"י הפרגמטיזם הישן נושן,מכיון שלשום מועמד אחר, אין סיכוי מול מר חולדאי, שומא עלינו כבעלי תודעה וחינוך פוליטי לוותר כלל על הצבעה לראשות העיר ??????
    יפה, הצביע כאן, אחד המגיבים על המספר הקטן יחסית של מצביעים העשוי להידרש לצורך הדילוג מעל משוכת אחוז החסימה בת"א.(אולי רק כ-1,400 קולות ) הפיזור הגאוגרפי הקטן יחסית של מצביעיה הפוטנציאליים של רשימת "יאפא" – עשוי, בהתגייסות כוחות, ללא מאמץ מיוחד לאפשר מעבר מעל אחוז החסימה. ספק אם יתרון זה שמור לרשימתה של הגב’ הרץ.ואולי לענין זה היה מר מסיס ראוי להפנות את קריאת האתר הזה, להתגייסות כל הכוחות למעבר מבית לבית ביפו ( או יאפא, איך שתרצה..) כדי להביא לידי מודעות את קיומה של הרשימה הזאת ולהביא כל קול לקלפי…
    אבל למר מסיס, לא די בכך, מניה ובניה נשלף הנשק הישן והחלוד של האשמה "בלאומנות" רחמנא ליצלן, ועל כך לדבריו, יעיד יותר מכל שמה של רשימת יאפא (שמה הערבי של העיר יפו)..ואולי מר מסיס, השימוש בשם הזה , הוא התרסה הגונה ולגיטימית נגד כל הנסיונות להסתיר לכסות, תחת שכבות של בינוי, הרס והכחשת עברה המפואר של יפו (יאפא) העיר שעד 1948 נודעה "ככלת הים" של המזרח התיכון ומאז הצימוד שלה לת"א היא הפכה מקור לאשפה, גזל קרקעות תושביה למען מתעשרים חדשים, דחיקת רגלי תושביה הוותיקים ומאגר לפשע. ואילו נציגי "יאפא" באים להציג לנו מודל חדש של פיתוח אורבני, הגון יותר, שיוויוני, ושאינו בא להערים שכבות של כחש ושקר על עברה של העיר היפה הזאת, שאני ואחרים כל כך אוהבים להיות בה..
    יפו, שניטלה ממנה ההיסטוריה שקדמה ל-1948 עשויה להיראות בדיוק כמו המוצר האדריכלי האנמי התפל של "יפו העתיקה" שמשווק לתיירים אך תושביה הוותיקים ואוהביה של יפו מדירים ממנה בסלידה את רגליהם.
    אני לא יכול להימנע מתחושה חוזרת ונשנית לגבי רשימתה ופועלה של הגב’ הרץ. זולת העובדה והתואר "אופוזיציונרית" שנקשר לפעילותה בקדנציה הנוכחית, דומני שעיון קפדני יותר, יביא למסקנה שבמידה רבה היתה פה רדיפת כותרות בתיקשורת ,עד כדי התמכרות ממש, ואוסף של קלישאות נבובות על "שחיתות", ( תמיד טענות שלא הבשילו לשום ענין ממשי). במידה לא מעטה הגב’ הרץ היא המקבילה המוניציפאלית של "מפלגות הגדר" במישור הלאומי. בהעדר כל השקפת עולם פוליטית ראויה, והסתפקות בזעקה הבלתי נפסקת כנגד "שחיתות" בסופו של דבר תחת הרצון להפרדה ולהקמת גדר צמחה לנו הזוועה של הטרנספר בין גדילי התיל שלה. תושבי יפו (יאפא) לא יכולים לצפות לחסד רב מידי הגב’ הרץ. היא תוצר של השקפת עולם בורגנית שקוד ההתיחסות שלה הוא לב העיר וצפונה…

  10. יורם בר-חיים הגיב:

    ככל שאני רחוק מחד"ש, זו בושה וחרפה שמישהו המזוהה עם חד"ש טוען ששם ערבי הופך רשימה ל"לאומנית" (ושם עברי הוא כמובן בסדר גמור). גל שמו של חבר הכנסת עיסאם מח’ול הוא שם ערבי, הם זה הופך אותו ללאומן ? האם הוא אמור לעברת את שמו ? יש הסבורים בערך כך, וראינו שלשום מה הם עושים בנידון…

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אלקס מסיס משקף זרם לאומני פרו ציוני, הוא לא יצביע בל"ד משום{ שזו "מפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה, כאילו והוא היה מצביע עבורה אם יכלה לעבור את אחוז החסימה), אך הוא יצביע עבור הירוקים ועבור גילה הרץ, רשימות קיקיוניות שהיתרון החשוב שלהן בעיניו הוא שהן יהודיות. היש הוכחה טובה יותר לאופי של הפוליטיקה של זרם זה.
    ולא רק זאת אלא הוא עובד עתה במלוא המרץ לחסל את הקשר בין חד"ש ( אותה הוא מכנה לאומנים ערבים אנטי דמוקרטים) ובין מק"י, כאשר למעשה הוא בין אלו הדורשים שנים לחסל את מק"י לטובת חד"ש.
    איזה מרוץ עכברים מאוניה שוקעת, כאשר במרוצם הוא עושים חורים יותר גדולים והמאיימים להטביע את האוניה במהירות רבה. אנו שוב אומרים לקוראים שאינם רוצים בחיסול מק"י משום שזו מפלגת פועלים, אף כי רפורמסיטית, הדרך היחידה להציל מפלגה זו היא על ידי חזרה לשורשי המפלגה בתקופה שזו הייתה מפלגת פועלים מהפכנית.
    י.ש

  12. חיים ברעם הגיב:

    התגובות הולכות ונעשות יותר ויותר מאקבריות. המונח גוויות פשוט איננו מתאים, בארץ זרועה גוויות אמיתיות. לגופו של עניין, אם הייתי תל-אביבי, יאפא הייתה עבורי האופציה היחידה. יש לי ביקורת נוקבת על בל"ד, בעיקר בנושא הסורי ובנושא הסוציאלי, אבל הקמת יישות צבנית מיקוניסית חדשה מפחידה אותי עוד יותר. אנשי מק"י בשל"י הרסו אותה באורח שיטתי, ערגו למפ"ם ז"ל, והוכיחו, שאין להם שום פרספקטיבה היסטורית וגם לא הבנה פוליטית.צריך להציל את חד"ש ואת אחדותה כמעט בכל מחיר, אחרת נפקיר את עיסאם מחול ואת חבריו לחולי הכלבת הפשיסטים המקננים עתה בכל פינה בחברה הישראלית.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני רואה ויכוח עקר הדן אם יהיה ציר אחד או אפס ציר . הרי במועצה יש עשרות חברים .
    לברעם – אתה מזדעזע מהמילה גוויות ואחר כך קורא לרוב העם שהצביע שלא לפי דעתך " חולי כלבת פשיסטיים" . האם זה שיח תרבותי . לברעם קרא אימרה נחמדה – מחשבות גדולות דנות ברעיונות . מחשבות בינוניות דנות במקרים . מחשבות קטנות דנות באנשים ודי לחכימא …

  14. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    זה שהטמין פצצה במכוניתו של מח’ול (בהנחה והוא באמת שייך לימין הקיצוני היהודי), וכל אלו אשר תמכו ותומכים במעשה זה, הם חולי כלבת פאשיסטים. אין בכלל טעם בעטיית עדינות כשנלחמים באנשים שרצחו ראש ממשלה, ומסוגלים להרבה יותר מזה.

  15. מבקר (תרתי משמע) הגיב:

    לאלכס מסיס: אם חד"ש אכן מגלה סימנים של לאומנות ערבית, איך זה מתיישב עם התמיכה שלה בהסכם ז’נבה? אם היא אכן היתה לאומנית ערבית, היא היתה מגנה את ההסכם בגלל היותו "מתרפס" או משהו כזה, אתה לא חושב?

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מה יקרה אם את המטען טמנו ערבים ממתנגדי מחול . גם אז יהיו חולי כלבת ?

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    לברעם – נראה לי יש לך בעיה בהבנת הנקרא . המאמר עוסק ברשימה לעיריית תל אביב .מה הקשר לנסיון לחבל במכונית מחול . הרי בשארה נפגש עם אסד ולא נעשה לו דבר . מדוע אתה נעשה השוטר החוקר השופט והתליין כאשר לא ברור אם "הימין" ביצע זאת או אחד מ"חבריו" של מחול . מההתגשויות המילוליות בין הניצים על כן או לא הקמת רשימה יכול להיות כי דוקא ערבים טמנו את המטען . הרי היו דברים מעולם .
    תן לחקירה להתנהל ימים יגידו מי ביצע זאת .

  18. אלכס מסיס הגיב:

    המוני "המרקסיסטים" – שלושתם ביחד (בחתימת "יש") וכל אחד לחוד ("אלמוני")יצאו בהתקפת המחץ היומית שלהם (X7 ימים בשבוע) על
    "מסיס" או "אדון מסיס".הם "מאשימים" אותי כמי שברשותו ויכולתו כוחות-על לפירוק חד"ש, או מק"י (אין אצלם עקביות: פעם אני מפרק את זו ובפעם אחרת,את השנייה) וכל כך למה (הםעם) מםני שכתבתי שיש בחד"ש מגמות לאומניות (אמת)
    והמחזה העלוב של רשימת "יאפא" הוא אחת מהן.
    לפיכך,כותבים ההמונים-המקרסיסטים,יומם ולילה,שאני "ציוני",או "ציוני-בורגני" או אף גרוע מזה (יש ?) ועוד כל מיני קללות ונאצות,שאת רובן לא זכו קוראי "הגדה השמאלית" לקרוא על כי הוסרו בידי העורך התורן. ובכן,אני מודה: אני שליחם עלי-אדמות של סטאלין/ הובר/מקארתי/זדנוב/פוטין/צבן/שרון/רובינשטיין – עגשיו אתם מרוצים ?

  19. למה ל א אצביע יאפא – אלא גילה הרץ הגיב:

    להצביע יאפא רק כי זו רשימה ערבית – זו אינה סיבה מספקת. יפו ותושביה (הערבים) נמצאים בתחתית סולם הקיפוח העירוני (והארצי) – על כך אין כל ויכוח. אך רשימת יאפא אינה מציעה שום אלטרנטיבה ל-55 שנות הקיפוח. לאמיר באדיר (מס’ 1 ברשימה) הסכם עם חולדאי לשבת בקואליציה אם ייבחר. כלומר, יאפא הולכת לתמוך במקפח מספר 1 כיום של יפו ושל ערבייה (לצד אינספור עוולות שחולדאי אחראי להן, של מכירת נכסי העיר לידים פרטיות על גבו של הציבור). הטיעון כאילו מתוך הקואליציה אפשר להשפיע יותר, אינו עומד בממבחן המציאות. ב-5 השנים האחרונות מצב העיר (תל אביב ויפו) הורע. החינוך והתרבות בשפל, העיר מלוכלכת, פחיה פזורים בכל רחוב, כבישיה פקוקים, ורכבת אין. מנגד, מגדלים מכעורים צצים כפטריות אחרי הגשם ע"ח עתודותיה הירוקות האחרונות של העיר (לכו ליפו וראו מה נעשה שם על שפת הים).

    אני גם יוצא נגד דפוס ההצבעה לפי חלוקה כלשהי של יהודים וערבים. זהו משגה גדול. ההצבעה צריכה להיות לפי העניין. מה זה משנה מוצאו הלאומי, הדתי או האתני של מועמד או רשימה? הזהו אינטרנציונליזם? אם היה מועמד ערבי ראוי לראש העיר, הייתי תומך גם בו. זו הסיבה שאצביע לגילה הרץ. היא אומנם לא קישטה את רשימתה במועמד ערבי, אך לא תיתן יד לשום מהלך של חולדאי כנגד הציבור (הערבי והיהודי כאחד). אמיר

  20. הלך לאיבוד הגיב:

    הצלחתם לבלבל אותי לחלוטין. אני הבנתי שהאדונים האינטרנציונליסטיים החליטו לא לתמוך בשום אופן ברשימת יאפא (בדומה למסיס) ואף קראו בשמות נוראיים את אלה שהביעו תמיכה לרשימה המשותפת של חד"ש-בל"ד. הם קראו להצביע פתק לבן (נכון?) עם טיעונים די דומים לאלה המושמעים ע"י מסיס. אז מעניים מיהו ה"ציוני" כאן? או שמא יש יותר מאחד?

  21. ואת הגיב:

    חשבת פעם על העובדה שכבר 14 שנים אם אלפחם נשלטת ע"י עירייה שמנסה לדחוק את הנשים החוצה מהספירה הציבורית, להקים חינוך נפרד לבנים ולבנות (זה כתוב במאמר בהארץ של היום או אתמול).

    חשוב רגע.
    האם במידה והיית חי בעיר בה העירייה נשלטת ע"י חרדים לא היית פועל ליצירת גוש חילוני?

  22. כלומר? הגיב:

    בין להצביע לירוקים או להצביע יאפא, עדיף להצביע יאפא, נכון?
    ועדיים לא מבין מאיפה אתה מסיק שחד"ש הוא הארגון של מעמד הפועלים המאוחד.

  23. רק "יאפא" היא רשימת שמאל הגיב:

    הכותב האלמוני שחלק שבחים לגילה הרץ שכח לציין שגילה הרץ קישטה את רשימתה במועמד שבהצגת קורות חייו מפואר שהיה קצין בצבא ולוחם ב"הגנה" מגיל 15, וכן במועמד אחר שבסיפור תולדותיו מפוארת הפעילות שלו בתנועה הציונית בארגנטינה. איזה ציבור יכולה לשרת רשימה שגאה במועמדים כאלה? רק את הציבור שנהנה מפריבילגיות.

    כאשר הכותב הנ"ל מציג את ה"אינטרנציונליזם" שלו במשפט: "מה זה משנה מוצאו…. של מועמד או רשימה" הוא למעשה מדגיש את חוסר המודעות שלו לגזענות שמושלת כאן בכל תחומי החיים. כנגד הגזענות חשוב לבחור ברשימה שהתארגנה בקרב ערביי יפו. רק "יאפא" יכולה לייצג את המקופחים ביותר.

    הכותב הנ"ל מתפאר במידע (הוא אינו מציין מאיפה לקח מידע זה, דבר שמראה שהוא אינו אמיתי) על "הסכמים" שונים וכותב ש"יאפא אינה מציעה שום אלטרנטיבה" בזמן שאפילו את שמות המועמדים של "יאפא" אינו יודע (הוא משבש את השם לגמרי). לדעתי הוא אפילו לא ראה את המצע של "יאפא" ואינו מכיר את המועמדים.

    הצבעה ל"יאפא" היא הצבעה נגד הגזענות ובעד ציבור המקופחים ביותר.

  24. אלמוני הגיב:

    חברים יקרים היום יום הדין . בחצות נדע האם יפא או הרץ כבשו את עיריית תל אביב .למגיב מעלי אם כרטיס כניסה לרשימה הוא אי שרות בצהל מבחר המועמדים קטן ביותר .

  25. לא חייבים להיות סרבנים הגיב:

    אבל הרשימה של גילה הרץ מתגאה במועמדים שיש להם עבר של מפקדים בצה"ל או פעילים ציוניים בחו"ל
    ומצד שני מתביישת במועמדים שיש להם עבר של פעילי שמאל רדיקליים – ולא מזכירה את זה (למרות שיש מועמדים כאלה ברשימה).

    אני מבינה שהמשמעות של זה היא שהרשימה של גילה הרץ רואה בפעילי שמאל "אנטי ציוניים" משהו שיש להסתירו

  26. אני הגיב:

    האם מישהו שם לבו לעובדה שבאום אל פאחם רשימה לאומנית חדשה בשם "הברית הלאומית העירונית, רצה לבחירות? רשימה שמשתתפים בה נחשו מי? בל"ד, אבנא אל באלד, חד"ש… מה נותר עוד לאומר חוץ מאשר ההתפרקות של חד"ש למרכיביה הלאומיים בפתח.

  27. לאומית ולא לאומנית/אלדר משוש הגיב:

    שמה של הרשימה באום אל פחם:לאומית ולא "לאומנית" וההבדל הוא כמרחק בין אום אל
    פחם לאפגניסטן. חרדתם של כמה מהגיבים מתייחסת למגמות לאומניות בחד"ש ולא ללאומיות.

  28. אלמוני הגיב:

    ההר הוליד עכבר . בשביל מה הויכוח נדמה לי כי יפא לא עברה את אחוז החסימה .

  29. הוא אשר אמרנו הגיב:

    לא היה לה כל סיכוי מלכתחילה לעבור את החסימה

הגיבו לאלכס מסיס

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים