הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 באוקטובר, 2003 39 תגובות

בשבת הודיעו שבעזה מתו מפצעיהם עוד שני אזרחים ערבים, שלפי ההודעות הרשמיות של שלטונות הצבא לא היו בסביבה כאשר מטוסי צה"ל התקיפו במחנה נוסיראת, אבל בכל זאת נהרגו. מספר ההרוגים עלה גם רשמית ל-14. רוני דניאל מהערוץ השני, זעום העפעפיים, הראה לנו בטלוויזיה צילומי מזל"ט וטען שיש בהם הוכחה שהפלסטינים משקרים כשהם אומרים שהיו שם 14 הרוגים ועשרות פצועים. הנה, אמר, תקיפה סטרילית לגמרי על איזה מחסן שבסביבתו לא רואים נפש חיה ועוד תקיפה של מכונית שנסעו בה שני מתאבדים. (מניין יודעים שהיו מתאבדים? – אנחנו אמורים לסמוך על המודיעין של צה"ל או על השב"כ, שאם הם אומרים סימן שהם יודעים. אפילו שכבר זמן ארוך מפמפמים לנו את השכל שבגלל העובדה שסביב רצועת עזה יש גדר יעילה אין יוצאים ממנה מתאבדים. נניח. אתם אומרים שני מתאבדים? – סימן שהיו שם שני מתאבדים ואל תשאלו שאלות מיותרות).

הפצצה הראשונה אמנם לא הרגה לפחות את הנהג, שכן רוני הראה לנו שאחרי שהמכונית נפגעה היא נסעה קדימה ונעלמה מעין המצלמה. ואז החלה פתאום לנסוע לאחור ונחתה עליה – כעבור זמן שאותו מדד ב"סטופר והוא אינו מספיק", משתמע מדבריו, לבואם של "המונים" – הפצצה השנייה והשלימה את "העבודה". אבל, הראה לנו רוני בשביעות רצון קודרת במקצת כמו של חתול שזה עתה בלע ציפור-שיר – מסביב אין בני אדם. שומם. ריק. נאדא. איך בכל זאת נהרגו ארבעה-עשר ונפצעו עשרות? את זה לא היה מי שישאל את רוני, הוא נשלח רק לומר מה שהצבא אומר לו שהוא צריך להגיד, אבל לא להשיב על שאלות, ובוודאי לא לשאול שאלות. מי ששואל שאלות לא יכול להיות פרשן (פרשן?) צבאי בטלוויזיה.


טוב, אז אני מתנדב לשאול: אתה אומר שהראית לנו הוכחה שהפצצות שפגעו במטרתן לא גרמו הרג המוני, ומכאן שלא היה הרג המוני בעזה. מבחינה לוגית זאת כמובן שטות מופלגת. צריך להיות אוויל משריש כדי לחזור עליה ולא פחות אוויל כדי להאמין בה. ההוכחה היא לכל היותר שמשלוש הפצצות שהראו לנו לא נפגעו המונים. האם זו הוכחה שלא היו עוד פצצות? שלא היתה פצצה רביעית וחמישית? שלא נפלו פצצות במקומות אחרים? ודאי שלא. אמנם זאת גם אינה הוכחה שהיו עוד פצצות, אף על פי שאפשר לשאול מה עשו שם מטוסי אף 16 שנאמר לנו שגם הם השתתפו בהפצצה? וגם אם נניח שהפלסטינים פיברקו את מספר ההורגים – שמו בובות סמרטוטים מתחת לדגלים ונשאו אותן בידי המונים מתלהמים ברחובות הערים – עשרות הפצועים בבתי החולים, שאותם יכול לראות כל מי שהסתכל ברשתות טלוויזיה זרות (לא הגיע הזמן לאסור עליהן לצלם בשטח הנתון לשליטת ישראל כדי שלא יפריעו ל"הסברה שלנו?") לא פוברקו. אז איך הם נפצעו? טוב, כבר אמרנו שפרשן צבאי לא שואל שאלות.


אמנם "הארץ" הסכים לתת למחרת כותרת ראשית שלפיה צה"ל הוכיח שלא נפגעו המונים מהפצצותיו. אבל נראה שמישהו הרגיש שההוכחה באמת אינה משכנעת כל-כך. כעבור יום נוסף גויס תותח כבד מרוני, הלא הוא זאב שיף, שהירשו לו לעיין במסמך של חיל האוויר. "המצלמה יכולה, לעתים, לא לתפוס בעדשתה את כל המתרחש על הקרקע", אומר זאב שיף שהוא יותר מדי אינטליגנטי שלא להרגיש עד כמה אין ההכחשה המצולמת ששוגרה אלינו בטלוויזיה יום קודם לכן מכחישה כלום, "ואולם במברק לכל יחידות חיל האוויר לא ניתן לשקר או לעוות עובדות". באמת? מה אתה אומר? מעניין. לא חשבנו על זה. במברק של חיל האוויר לא ניתן לשקר? אפילו לא לעוות עובדות? אלו באמת חדשות חשובות בשבילנו. וכדי שנשתכנע הוא מביא לנו את תוכנו של המברק המקורי, "להוציא פרטים מבצעיים מועטים העוסקים בעיקר בסוגי החימוש". עוד נחזור לסוגי החימוש. אבל לגבי ההרוגים, מסתבר שחיל האוויר לא טוען שלא היו, זה רק משתמע מטיעוניו. מה שהוא טוען הוא, ש"בוצע ניסיון מרבי לא לפגוע באנשים בלתי מעורבים". "חפים מפשע", אתם אומרים, זה המונח שהיינו משתמשים בו עד היום? מה פתאום חפים מפשע? יש לכם הוכחות שהם חפים מפשע? אין לכם. אז תסתמו. די שאנחנו, מהצבא הכי מוסרי בעולם, מסכימים להגיד שהם בלתי מעורבים, וזה צריך להספיק להם. וגם לכם. ואיך אמר ראש המודיעין שלנו – "מוטב שתבכה אם ערביה ולא אם יהודיה" כאילו ברור שאחת האמהות מוכרחה לבכות ולא יתכן להגיע למצב שלא תבכה לא זו ולא זו.


מכל מקום, מן "המברק" עולה שהיו חמש תקיפות ולא רק שלוש, כפי שראינו בתצלומי המזל"ט של רוני טלוויזיוני. "התוצאות היו טובות מאוד" מכריז מחבר המברק, שמספרים לנו שגם הקודקוד עצמו קרא אותו והסכים לתוכנו. אמנם "נעשה ניסיון מרבי לא לפגוע באנשים בלתי מעורבים. (אבל) למרות זאת, כאשר נלחמים נגד טרור החי בכוונה בסביבת אוכלוסייה אזרחית נפגעים לפעמים בלתי מעורבים". אהבתי מאוד את המלה "בכוונה". הערבים האלה משתמשים, כך כותבים באינטרנט, באזרחים כ"מגן חי". הנה, גם מסמך רשמי טוען שהטרוריסטים חיים "בכוונה" בסביבת אוכלוסיה אזרחית כדי שזו תיפגע והם ירוויחו נקודות בתחרות התעמולה הבין-לאומית. לא כמו לוחמי הלח"י והאצ"ל, למשל, שהתרחקו מ"סביבה אזרחית", חיו במחנות צבאיים שעליהם התנוסס דגל ישראל ושם היחידה ומהם יצאו כזכור לוחמים לבושי מדים ועונדי דרגות לפגע באינטרסים הבריטיים בארץ ישראל. אפילו לא כמו לוחמי הפלמ"ח שחיו ב"מחנות עבודה" בקיבוצים, יצאו מתוכם לפוצץ גשרים ובשובם התערבבו "בכוונה" בסביבת האוכלוסייה האזרחית של הקיבוצים והעמידו פנים שהם עובדים בפלח’ה ובמטבח. אבל סליחה, זאת היתה "מלחמת שחרור לאומית" ובה מותר ללוחמי החופש המחתרתיים להיות מעורבים באוכלוסייה אזרחית, וכאן מדובר בסתם טרוריסטים, נכון?


זאב שיף, מוסיף בסיום: "המברק מעיד על מה שידעו אנשי מפקדת חיל האוויר, – – – אך גם בו אין תשובה מלאה למספר הפצועים הרב בקרב הפלסטינים – שיתכן שנפגעו במרחק רב יותר מהמטרות". רב יותר? כמה רב הוא רב יותר, אם אתם טוענים ש"לא נצפו בלתי מעורבים" בסביבה? וזה מחזיר אותנו לשאלת "החימוש" (תוצר מובהק של מכבסת המלים שמנסה לטשטש שמדובר בהפצצות המיועדות להרוג בני אדם): אולי נעשה כאן שימוש במין "חימוש" כזה הפוגע גם מ"מרחק רב יותר מהמטרות"? לא שווה בדיקה?


בזמן המאבק ההוא הופיעה קריקטורה של אריה נבון, אחרי שהבריטים ירו במה שהם כינו "מתפרעים" יהודים ונפגעו גם ילדים. "החיילים הבריטים הם צלפים מעולים," היה הכיתוב, "הם מצליחים לפגוע גם במטרות קטנות". נראה שהחימוש של צה"ל משוכלל כל-כך שהוא פוגע גם בבני אדם שאינם נמצאים בסביבה אלא במרחק רב מהמטרות.


את הטיעון שהערבים עושים שימוש בנשים וילדים כ"מגן חי", הצליחו דוברי צה"ל למכור לציבור הרחב בזול. כל מי שקורא את מדורי התגובות באינטרנט אינו יכול שלא להתרשם מכך שהכותבים בהם עושים שימוש נרחב בנימוק הזה כדי להרגיע את מצפונם בכל פעם שנפגעים ילדים ונשים מהפגזות צה"ל. ואני מדבר על ה"הומניסטים" שבהם. אחרים קיבלו מזמן את הנימוק – שנשמע מקומם ביותר כאשר השתמשו בו פלסטינים להצדקת הרג ילדים ישראלים והוא מקומם לא פחות כמשתמשים בו ישראלים להצדקת הרג ילדים פלסטינים – שאת אלה צריך להרוג כשעודם קטנים, מפני שברור שכשיגדלו ייעשו למחבלים/קלגסי-צה"ל (מבחר הנתון לבחירה חופשית). שלא לדבר על אלה התומכים בפתרון יסודי – להשמיד ולהרוג את כל הערבים – וכותבים את זה באינטרנט.


אנשים לא אוהבים אצלנו כשמשווים את התנהגות צה"ל בשטחים להתנהגות צבא הכיבוש הגרמני. ואכן, אין מה להשוות. למחנות השמדה לא הגענו. אבל אני ממליץ לקרוא את התגובה האינטרנטית המובאת להלן כדי להיווכח שנאצים בנפשם כבר יש אצלנו. אני קורא לפעמים, כשאיני חס על זמני, את מדורי התגובות האלה. אני יכול להעיד שזו אינה חריגה. אחרי הריגת שלושת החיילים בעין יברוד הופיעו תגובות רבות הקוראות להשמיד את הערבים כולם. אבל זו מצאה חן בעיני במיוחד והעתקתי אותה כמו שהיא: "אימי, שהיא ניצולת שואה, מספרת לי לאחר כל אירוע מסוג זה שהיה אתמול, שרק הנאצים ידעו איך לטפל במצבים כאלה. למחרת היו אוספים את כל תושבי הכפר מעלים אותם על משאיות ומוציאים את כולם להורג. נשמע קיצוני, מזוויע, מיותר? גם אני חושב כך אבל זה יעיל בצורה בלתי רגילה. בצורה זאת שמרו על השקט במחוזות ומדינות שונות. כנראה שאין לנו ברירה אלא ללמוד מהעבר".


ותאמינו לי, הבן-אדם הזה שרוצה "ללמוד מהעבר" – כלומר משיטותיהם היעילות של הנאצים, מתוך שהוא שוכח איך נגמרה המלחמה ההיא ומה היה בסופה גורלם של הנאצים היעילים האלה ש"שמרו על השקט" – אינו יחיד. יש עוד הרבה כאלה.

תגובות
נושאים: מאמרים

39 תגובות

  1. אייל רימון הגיב:

    נכון, למחנות השמדה עוד לא הגענו אבל צה"ל כבר משתמש בשיטות של הנאצים: עונשים קולקטיביים אכזריים (הריסת הבתים בעזה) והקמת גטאות בשטחים.
    הפשיזם כבר כאן וגם הנאציזם בדרך.

  2. מיהו נאצי? הגיב:

    האם אינכם טועים?
    נאצי הוא רק מי שהורג יהודים: היטלר, ערפאת, החמס.
    מי שהורג ערבים הוא רק מחסל את "הרעים" לא???

  3. לניצולת שואה שהיא מכחישת כיבוש הגיב:

    אם את יוצאת נגד מכחישי שואה מדוע את מצטרפת לאלה שמבקשים למנוע הישנותה? את אולי ניצולת שואה אבל עם כל הכבוד לתואר הזה, את מכחישת כיבוש. בזכות הכחשה זו עלולה להיות שואה שנייה. התעוררי לפני שיהיה מאוחר.

  4. ארורים-המשווים יהודים לנאצים הגיב:

    כנצולת שואה ,אני מודיעה לכם שהשוואה כזו אינה נכונה ומהווה שיתוף פעולה עם הנאצים ולמעשה הינה נכחשת השואה. ארורים לדרעון עולם יהיו כל העושים השוואה כזו, וכל מי שמעודד/מתיר השוואה זו. על החתום: בוזדמג אוניו-גדו.

  5. השוואה קלוקלת הגיב:

    אני קוראת להנהלת האתר ולחברי הכותבים והמגיבים לחדול מכל השוואת הנעשה כאן למעשי הנאצים.אתם לא יודעים,כנראה, מה עשו אותם גרמנים.אני יודעת מהורי ,ניצולי אושוויץ מידאנק וטרבלינקה ועוד, מה הם עשו .אני קוראת,ממש בתחינה, אנא חידלו מהשוואות אלו.

  6. נאצים גם נאצים הגיב:

    "להשמיד את הערבים כולם" היא קריאה ניאו-נאצית, ובכלל לא אכפת לי שבראש הקוראים היה עומד אדם בלי שפם (אלא זקן) ועם כיפה. לא צריך מצעדים, דגלים והצדעות במועל (למרות שגם אלו קיימים, ולא בכדי), אלא מספיק התנהגות גזענית ולאומנית בצורה פסיכוטית בשביל להמשיך במורשת הרייך בן אלף השנים.

    ובאשר לערבים: אם פארטיזן יהודי היה קורא "מוות לגרמנים" האם זה עושה אותו לנאצי? לא. לבן אנוש, קצת טיפש, אבל אנושי.

  7. תגובה למר שחם הגיב:

    צר לי לאמר לך שהטור הנ"ל לא מתעלה לרמה גבוהה, וגם לא לרמה בינונית.
    אין בו כלל הישענות על עובדות אלא זהו ביטוי לפאראנויה תמוהה והתעלמות מוחלטת מהתנהגות הפלסטינים עד כה.
    לאמר ש "האם זו הוכחה שלא היו עוד פצצות? שלא היתה פצצה רביעית וחמישית?" זו פשוט דמגוגיה, ומי אמר שכן היו פצצות כאלה? אה… הפלסטינים אמרו! הם לא אמרו משהו גם על טבח בג’נין? ומה יצא מזה?
    אז כמו שאמרת:"צריך להיות אוויל משריש" כדי להאמין, אבל למי?
    לדובר צה"ל? או שמא לאלו שצולמו מפברקים הלויות?
    לאלו שמספרי ההרוגים אצלם מתחילים ממשהו אסטרונומי ואז לאט לאט יורדים למספר האמיתי?
    לאלו שמאיימים על חיי עיתונאים שצילמו אותם במערומיהם?
    אז למי צריך להאמין כדי לא להיות אוויל גמור?

  8. תגובה למר שחם 2 הגיב:

    ועוד משהו: אתה כנראה התבלבלת או שכחת מה זה נאצי (וכאן אני אשמח אם גם מר ספירו יקרא את תגובתי).
    כשמישהו אומר "להשמיד את הערבים כולם" הוא לא נאצי אלא בן אנוש, קצת טיפש, אבל אנושי.
    בטח לא פחות אנושי מהמון קוראי ה-"איטבח אל-יהוד". ומה איתם באמת? גם הם נאצים לשיטתך…
    בקיצור, צריך קצת לקמץ בשימוש בביטוי הנדון, ולהשתמש בו כלפי האנשים "הראויים" לכך כגון אלו שטובחים ב-כ-ו-ו-נ-ה אנשים חפים מפשע וכלפי אלו ששולחים אותם. אלו הנאצים האמיתיים!

  9. ציניות ציונית? הגיב:

    ואני תוהה דווקא – כיצד כל אלו אשר מוחים על אותה השוואה, שייכים במקרה לצד הפוליטי האחראי על הצדקת זוועות הכיבוש? זה מריח מדמגוגיה, תסלחו לי.

  10. ל "נאצים גם נאצים" הגיב:

    תקן אותי אם אני טועה:
    מה אתה בעצם אומר? פלסטיני עם סממנים נאצים (לשיטתו של שחם) הוא בעצם אינו כזה, משום שהנאצים פה הם בכלל אנחנו.
    אז רגע, "להשמיד את הערבים כולם" זה נאצי, ו-"איטבח אל-יהוד" זה כשר?
    ז.א אתה בעצם מתיר את דמינו? אבל כאיש שמאל אתה אמור לדעת שכל בני האדם שווים וכ"ו, הלא כן?

    הרשה לי שוב להפנות את תשומת ליבך למציאות:
    יושב לו ארכי-מחבל ומתכנן לטבוח במספר מירבי של אנשים חפים מפשע עם עדיפות לנשים וילדים.
    הוא בוחר "לוחם" חירות מבין שלל המתנדבים למעשה הלגיטימי הנ"ל . מלביש עליו מטען והופ לדרך (תוך קריאה לגיטימית שתבוא מייד לכדי מימוש – "איטבח אל-יהוד").
    אז אני מבין שכל זה בסדר, כי כמו שאמרת:
    אנחנו הנאצים (לא פחות ולא יותר), והם הפרטיזנים.

  11. לתומכי הכיבוש בכל מחיר הגיב:

    "כגון אלו שטובחים ב-כ-ו-ו-נ-ה אנשים חפים מפשע וכלפי אלו ששולחים אותם. אלו הנאצים האמיתיים!"

    כך נכתב מעלי. ואם הצבא טובח ללא משפט אנשים זה הופך אותו לצבא נאצי (או רק אלו שמבצעים ומורים על כך לכל הפחות). כך אני מבין מדברים אלו.

    ולא כך. כל ההשוואות שנעשות לנאצים נעשות לנאצים שהיו לפני המשרפות ותאי הגאזים. גם אז הם היו נאצים.

    ולגבי באים לכלותנו. מי שבא לכלותנו שנים היו האירופים ולא הערבים או המוסלמים. לכן העונש שאנו גוזרים כאן על הפלסטינים כי הנוצרים באו לכלותנו נראה משום מה לא פרופוציוני. לא רק זאת, אם הוא לא נאצי כהגדרתכם – הוא בוודאי דרום אפריקאי. את זה לא תוכלו להכחיש.

  12. אנו רוצים להתנתק מבני דודינו הגיב:

    כיליד פלסתינה-א"י 1943 אני זוכר שהיה טוב בארץ ישראל של גבולות 1967. אנו רוצים להפרד כאן ועכשו מכל השטחים הכבושים ולאפשר לפלסטינאים להקים מדינה,אבל מפחידים אותנו יודעי הדבר שהם רוצים שנחזור לגבולות 1943 -כלומר שנעלם לחלוטין מכאן. ולכן המצב המצחין הקים נשאר. הם שונאים אותנו ומחנכים את ילדיהם לשינאת יהודים ולרציחתם .מאחר וטראומת השואה משפיעה עלינו קשות אנו ננקוט בשעת הצורך בברירת שמשון.יותר לא יובלו יהודים כצאן לטבח.

  13. תסלח לי אתה! הגיב:

    אני לא תומכת בכיבוש. זהו הרע בהתגלמותו.ראה לאן הגענו(מכל הבחינות)בגלל הכיבוש. אבל אני ממש מתחננת חידלו מההשוואה הקלוקלת,זה עושה לציבור את ההפך ממה שאתם מצפים שיעשה.

  14. צבועי השואה הגיב:

    ניצולי השואה וצאציהם המגיבים כאן- מבלבלים את מוחנו וזורים עפר לעינינו:הזוהמה הנאצית,
    לא התחילה בזוועותיה בגיטאות ומחנות ההשמדה.
    הטרור הנאצי, המפלגתי והממלכתי החל בשנות השלושים לפני ומיד אחרי עלייתו של אדולף היטלר לשלטון. מי שמזהיר את ממשלת ישראל וצבאה מחזרה על מעשי הנאצים, אינו משווה את
    םשעי המלחנה של צה"ל ושאר "זרןעות הביטחון" למםעילי כבשני הגאז אלא, ממה שקדם והוביל אליהם. הימין הצבוע זועק "שואה, שואה" וסבור
    שיוכל לאחז עיניים לב ומוח.

  15. אבירם הגיב:

    מעניין, בכל תגובה של איש שמאל קיצוני שאני קורא יש תמיד את הנקודה שבה משהו בלוגיקה ובהגיון נפרץ ומןפיע איזה משפט תלוש ותמוה כגון: "הצבא טובח ללא משפט אנשים זה הופך אותו לצבא נאצי" (ע"פ זה שכינה עצמו "לתומכי הכיבוש בכל מחיר").
    משפט כזה מראה בדיוק את הנקודה. הרי כולנו יודעים שאותן "מטרות" הם בעצם רוצחים ששום מערכת מוסרית לא יכולה לנקות, ומולם אנחנו חייבים להתגונן.
    אז עפות כאן מלים כמו "טבח" ו-"נאצים" בהקשרים ההפוכים מהמציאות.
    מי ששילח פיגוע תופת הרויח את ה"כינויים" האלו ביושר, ולא מי שבאים להגן עלינו מפניו.

  16. "לצבועי השואה" הגיב:

    יש באתר שלנו כל מיני תועים, טועים ותוהים. ברור שחינוך הם לא קיבלו וגם דרך ארץ אין להם. לא כולם אנושיים ולא כולם מתחשבים .אבל למה הם עושים את זה כאן באתר שלנו?!

  17. נמאס גם לנן מצבןעים ןבורי0 הגיב:

    "הגדה השמאלית" נועדה לעיון והחלפת דעות ולא למגבירי-קול חסודים או בורים מוחלטים כמו מי שכתב ו"הציע" שהפלסטינים יניחו את נשקם ואז יקבלו "שלום וביטחון". האתר נועד למשכילים ואינו בית ספר לשוטים או מרפאת-נפש (יהודי הומייה).

  18. תגובה ל "צבועי השואה" הגיב:

    תגובתך היא מתלהמת, קצת ריסון לא יזיק!
    מה גם שאתה פשוט טועה, אם תקרא את מה שכותבים חבריך (כולל ספירו) תראה שהלשון בה הם נוקטים היא הרבה יותר קשה מ-"הזהרת" ממשלת ישראל.
    די לצביעות שלכם! עימדו מאחורי הדברים שאתם אומרים. שוב ושוב עולה ההשוואה הנלוזה שלכם (צה"ל=צבא הכיבוש הנאצי) על כל סוגיה.
    כולל הוספת חטא על פשע – דמוניזציה של אלו שמתרעמים על ההשוואה המדוברת.
    אני מוחה על הזילות שאתם עושים במינוחי הרייך השלישי.
    מוחה על חד צדדיות שלכם, על עצימת עיניים לנוכח המציאות ועל אלימות מילולית שהיא זהה לחלוטין לזו של אלו נגדם אתם יוצאים.

    ובעיקר – יצא שכרכם בהפסדכם, כי את מי תשכנעו עם התבטאויות כאלו? אף אחד!
    אתם גורמים לאנשים לאטום את אוזניהם ולעצום את עיניהם, והאם כוונתכם בעצם אינה הפוכה?

  19. נמאס מהבעיה הפלסטינית הגיב:

    אנו רוצים להפרד מהם ,להתנתק מהם ולא לשמוע או לראת אותם(חס ושלום איני מתיחס לערביי ישראל). אבל כנראה גורלם נקשר לעד לגורלנו. צריך להפסיק לדבר על הכיבוש. לא אנו פתחנו במלחמה ולא אנו רצינו בכיבוש,הם פשוט נכפו עלינו. .ההבדל הגדול ביננו לבין הערבים הוא: אם הם יניחו את נשקם הם יקבלו שלום,בטחון ושיגשוג אם אנו נניח את נשקנו הם פשוט ישמידו אותנו. …..אני מבקש לדעת מה דעתם של אנשי גוש שלום ומערכת הנדה השמאלית על הפיסקה האחרונה של תגובתי.

  20. למתחכם הגיב:

    תהיה בטוח שאם לערבים לא יהיה נשק וכוח כל העולם יגיע לקחת להם את הנפט. ישראל כמובן תשתתף בחגיגה. אם לירדן לא יהיה צבא כלל – כל הפלסטינים יגורשו לשם. פשוט לא?

  21. אנשים אוטמים את אוזניהם ממילא הגיב:

    התחושה היא, כי האטימות ממילא כבר כאן, והימנעות מהשוואה לגרמניה של שנות ה-30 או חזור והזכר – אינה מעלה ואינה מורידה למי שבחר לאטום את אוזניו. מי שחונך כל חייו כי בגלל השואה הוא קורבן, ולכן כל מעשיו כקורבן מוצדקים מוסרית, לא יפתח לפתע את ליבו וייתן דעתו לדומה ולשונה בין ישראל 2003 לגרמניה של 1933. מי שהצליח למרות חינוך זה להשתחרר מתחושת הקורבן, יכול לראות כיצד פני הדברים מתגלגלים. כיצד גזענות מובילה לאלימות, וכשזו נעשית בחסות המדינה היא מובילה לפאשיזם. לשלטון פאשיסטי צורות רבות, אך לעולם מחירו גבוה. אפשר ללמוד מההיסטוריה כי המעבר מדמוקרטיה (או כל שלטון אחר) לשלטון פאשיסטי הוא כמו גלישה במדרון חלקלק. ברגע מסוים קשה מאוד לעצור. היכן בדיוק עובר הקו בו מתחילה הסכנה? הגבול הוא דק. בכדי למנוע את המשך ההדרדרות, יש לנסות ולשכנע את מי שמוכן להקשיב כי הדומה רב על השונה. לנסות לשכנע כי ישראל צועדת בבטחה בנתיב בו עברו ספרד, איטליה וגרמניה במחצית הראשונה של המאה הקודמת. לא נצליח לשכנע את מי שנאטם לשמע כל איזכור של גרמניה הנאצית שלא בהקשר של היותו קורבן. ובכל זאת, למתי המעט שמוכנים להקשיב, יש לשוב ולהזכיר את ההיסטוריה שעברה האנושות במלחמת העולם השנייה.

  22. גדעון ספירו הגיב:

    אילו הכנסת היתה מקבלת חוק האוסר כל השוואה ואיזכור לנאצים בכל מה שקשור לסכסוך הישראל פלסטיני והישראלי ערבי, הייתי רואה בכך פגיעה בחופש הביטוי, הטלת הגבלות על המחקר האקדמי ועוד. אולם לפחות ניתן היה להתנחם בכך כי תחת החוק הבלתי חוקתי הזה, לא ניצטרך יותר לשמוע את המנטרות "לא נלך כצאן לטבח", "ערפאת הוא היטלר חדש", "החיזבאללה והחמאס רוצים להשלים את מלאכת הנאצים" וכיוצא באלה השוואות שמאד פופולריות בקרב הימין.

    אין סימטריה בין ההשוואות שעורכים בשמאל לבין אלה של הימין. הימין משתמש בשואה כדי להצדיק את מדיניות הכיבוש, הפרת זכויות האדם, ההתנחלות והגזענות. במלים אחרות, הימין עושה שימוש פרדוכסלי בנאציזם. לכאורה הוא מתנגד לנאציזם אבל מאמץ חלקים נכבדים מערכי התנועה הנאצית, כדי להצדיק את מדיניותו. אצל השמאל המגמה היא בדיוק הפוכה. ההשוואה נעשית מתוך התנגדות לערכי התנועה הנאצית כמו גם לערכי שלטון הכיבוש הישראלי. השמאל מזהיר את תומכי משטר הכיבוש והאפרטהייד בישראל כי דבקות בו מוליכה אותם לעוד ועוד צעדים המזכירים את שיטות הדיכוי הנאציות בטרם הקמת מחנות ההשמדה, אבל סופן באותם מחנות.
    באחת: השמאל מציב תמרור אזהרה מפני ההידרדרות ומבקש לעצור אותה, בעוד הימין דוהר לעבר התהום.

    השוואות מן הדין שתהיינה רלבנטיות לזכרון הקולקטיבי של העם בו מדובר. מאחר והיהודים היו קורבנות הגזענות הנאצית, חשוב להזכיר להם זאת, כאשר מדינתם מאמצת אידיאולוגיה ומדיניות גזעניות. שעה שהרב כהנא השתמש בביטוי "כלבים ערבים" והציע איסור נישואין בין יהודים לערבים, אפילו בית המשפט העליון לא יכול היה להימנע מההשוואה המתבקשת לחוקי נירנברג, ובצדק, כי חוקים אלה היו מכוונים נגד יהודים וניצרבו בזכרון הקולקטיבי שלנו.
    לעומת זאת, כאשר מדובר בביקורת על האכזריות והכיבוש הסיני בטיבט, ההשוואה הרלבנטית לזכרון הקולקטיבי הסיני תהיה לערוך השוואה בין הדיכוי הברוטלי של הכיבוש היפני בסין לבין השיטות הברוטליות שנקט השלטון הסיני נגד העם הטיבטי או נגד החולקים על חכמת השלטון שם.
    הנימוק כי עריכת ההשוואות אוטמות אזניים, הוא בעיקרו בעל ערך טקטי, אבל אני טרם ראיתי את ההצלחות המסחררות של אלה בשמאל שנימנעים מכך.

  23. סוף סוף מישהו מדבר בהגיון, אבל…. הגיב:

    אתה באמת חושב שאנו נמצאים במדרון והכיוון הוא למטה?
    לדעתי זה פשוט לא נכון.
    הרי רק לפי ההתיחסות ל "בעיה הפלסטינית" אתה יכול לראות שהתקדמנו כברת דרך (גם בעזרת סטירת לחי מצלצלת – האינתיפאדה). הרי לפני עשרים ושלושים שנה היה קונצנזוס לפיו אין דבר כזה "בעיה" או "עם" פלסטיני. וגם ערביי ישראל חיו תקופה תחת שלטון צבאי (לא שהמצב היום מזהיר…) אבל האם לא התקדמנו?
    האם הדיון הפתוח המנוהל בימינו הכולל אתרי אינטרנט, ערוצי טלוויזיה ועיתונות דומה במשהו ל "דמוקרטיה" נוסח שלטון מפא"י ההיסטורית?
    האם הפרה הקדושה הנקראת צה"ל דומה היום במשהו לשתיקה והיראה שאפפה אותו פעם?
    (פתיחות לתקשורת, תופעת הסרבנות, יחס לחיילות, התערבות הורים, טירטורים, פרופיל 21…).
    ידידי, הפחד שלך חסר בסיס! הרי מ-92 היו לנו חמישה ראשי ממשלה, שלושה ממחנה "השמאל" ושניים "מהימין", ראיה לכך שהציבור מפולג ולא החלטי.
    לצערי אני לא רואה שאנחנו "צועדים בבטחה" (כמו שאמרת) לשום מקום…

  24. למגיב שמעלי.. הגיב:

    מבחינה אנושית ,מוסרית ותרבותית הנך עמוק מתחתי.היסטורית הפורענויות שנעשו ביהודים רצופה באנשים כמוך שייצגו את הפורעים . הפסוק: "מהרסייך ומחריביך ממך יצאו…"נכתב עליך ועל שכמותך. בתקופת השואה מילאו אנשים כמוך תפקיד משתפ"י נורא הכינוי שלהם היה :…ו .אל יהי חלקי עמכם בני בליעל!!!!!!!

  25. לזה שנגרר. הגיב:

    כתוב "מותר האדם מן הבהמה".נגררת ונסחפת ירדת מתחת לחגורה וזה לא הוגן. לא כל שמאלני אנטי ציוני הוא משתף פעולה עם האויב,אני חולק עליך ממש ומבקש ממך להתנצל. אמנם רבים מהם שחצנים ומרימי אף וירדו למי אפסיים והשוו את חילי צבא ההגנה לישראל לנאצים ימח שמם וזכרם. אבל היזכר נא במשפט הפותח של דברי: מותר האדם מן הבהמה. בתגובתך נגררת לבהמיות.

  26. לזה שנמאס מהבעיה הפלסטינית הגיב:

    הבעיה "הפלסטינית" נוצרה עקב המפעל הקולוניאליסיטי הציוני. אם אתה לא מעוניין לראות אותם, ורוצה"להפרד" מהם אתה באמת בבעיה: באת/נולדת במקום בו האוכלוסייה המקומית היא ערבית ותשלים עם זה, כדי שגם הציבור הערבי יהיה מוכן להשלים עם נוכחותך. ואם כבר מדברים על רצון טוב, מדוע המדינה הציונית לא מפרקת את עצמה מהנשק להשמדה המונית שלה? למה אתה מתנה "שלום, ביטחון וכו’" בזה שה"ערבים" יפורקו מנשקם?

  27. יורם בר-חיים הגיב:

    גם לפלסטינים נמאס מהבעיה הפלסטינית, נמאס להם להיות כבושים, נמאס להם להיות פליטים, נמאס להם לסבול גזענות, דיכוי וקולוניאליזם. בצר להם הם דואגים שזה ימאס גם עלינו ונראה שהם מצליחים בזה…
    בקיצור, לכל אלו שנמאס להם, לרובנו נמאס, אז הגיע הזמן לפתור את הבעיה, להפסיק את הכיבוש והגזענות, לאפשר לפליטים לשוב, להקים במקום מדינת האפרטהייד הציונית מדינה חילונית ודמוקרטית, לכל תושבי הארץ ופליטיה, שתאפשר לכולנו לחיות כאן.

  28. יורם בר חיים הגיב:

    גם לנו אוהבי הפלסטינים נמאס מהבעיה הפלסטינית, נמאס לנו להיות כבושים, נמאס לנו להיות פליטים, נמאס לנו לסבול גזענות, דיכוי וקולוניאליזם. בצר לנו אנו דואגים שזה ימאס גם עליכם ונראה שאנו מצליחים בזה…
    בקיצור, לכל אלו שנמאס להם, לרובנו נמאס, אז הגיע הזמן לפתור את הבעיה, להפסיק את הכיבוש להקים מדינה פלסטינית עצמאית כקונפדרציה עם ממלכת ירדן לעזוב אתכם כאן במדינת היהודים ולהצטרף יחד עם יתר שונאיכם למדינה הפלסטינית החדשה ואז לא תראו יותר אותנו ואותם-כל זאת בתנאי שתקימו חומת הפרדה גבוהה ובלתי עבירה. שיהיה לכל הציונים בהצלחה, כי הצלחתכם היא גם הצלחתנו!

  29. צרויה הגיב:

    לכל מי שחושב שמדינת ישראל תסכים לגבול עם מדינה ערבית נוספת ,טועה ומטעה. אין בכל העולם מדינה קטנה מוקפת אויבים שגובלת ב-2 מדינות עוינות ו-2 פחות עוינות ועוד מדינה עשירה שיש לה עמה גבול ימי והיא מממנת את העוינות כלפיה. אם הערבים בשטחים רוצים שלטון עצמי הם יוכלו לממש זאת ,אך ורק, על ידי הצטרפות למצרים ולירדן. יש להפסיק עם כל המשאלות והתכניות להקים בצמוד למדינת ישראל עוד מדינה ערבית.

  30. מסכים עם צרויה הגיב:

    אין שום אפשרות ואין כל יכולת שתהיה לנו שכנה חדשה המובלת על ידי האיסלאם הקיצוני מבית היוצר של החומניזם. עזה תוחזר למצרים והגדה לעבדאללה .עם 2 מנהיגים אלו יש הסכם שלום והם יקפידו לשמור עליו.הם גם שולטים ,ברמה של שפת אם, בשפה שהערבים היושבים בשטחים אלו מבינים. לסיכום: בין הירדן לים יש מקום למדינה אחת בלבד וזאת מדינת ישראל-מדינת היהודים.

  31. מענין הגיב:

    שמעון פרס ראה את הנולד לפני הרבה שנים והגיע להסכם עם המלך חוסיין לפיו הגדה חוזרת לירדן אבל יצחק ייזרניצקי(יצחק שמיר) הרבזיוניסט בתפקידו כראש הממשלה טירפד את זה ותיראו למה זה הביא. אבל אל יאוש כי בבחירות הקרובות(האמינו,הן ממש קרובות) שמעון פרס ,המנהיג של דורנו, יכבוש את השלטון ויגיע להסכם עם מובארק ועם עבדאללה על מנת שיקבלו את עזה והגדה. אין ספק שארצות הברית של אמריקה וארצות הברית של אירופה יברכו על כך ובא לציון גואל.

  32. שתי גדות לירדן הגיב:

    זו שלנו זו שלכן.
    תגידו אתם השתגעתם (שאלה רטורית)? לכו לכם לאתרי הימין, היפוצו לכל עבר, לכו חפשו מי ינענע אתכם, רק עזבו אותנו במנוחה לעזאזל.
    תחזרו לנשק את התמונה של גאולה כהן, או מה שאתם עושים בזמנכם הפנוי.

    מוגש מטעם מועצת יש"ע
    עובדים בשבילך ולמענך

  33. זה מה שיהיה: הגיב:

    חזרה לגבולות רביעי ביוני אלף תשע מאות שישים ושבע. רבותי זה סגור!

  34. יש בזה משהו הגיב:

    שמעתי שהענין הולך בכיוון הגדה לירדן ועזה למצרים. בגלל זה שרון נשמע אתמול כל כך אופטימי.אני חושב שחוץ מהמתנחלים כולם יהיו מרוצים מהסידור.

  35. אינם מבחינים בין ימינם לשמאלם הגיב:

    להקת המגיבים השחורים משחור שעטה על "הגדה השמאלית"(ואולי זה הוא רק מגיב/ה אחד/ת?) –
    איבדה את הצפון. זה לא אתר שלכם/בשבילכם- אינכם מבחינים בין ימין שמאל. שורו לימין וצעדו בשורה עורפית אל אתרי הימין המטורף.

  36. היינו הראשונים/אלכס מסיס הגיב:

    פרסמנו ב20 לאוקטובר 2003 את מאמרו של דוד שחם "ללמוג מן העבר" שעסק,בין השאר,בשקריו של צה"ל ועדת החנפנים והשקרנים של "כתבים צבאיים".שחם התייחס למאמרו של זאב שיף ב"הארץ",שרמז במאמרו:"עוד נחזור לסוגי החימוש" וניסה בערפול להצביע על כך שהצבא עשה שימוש בתחמושת קטלנית.על כך כתב דוד שחם:"אולי נעשה שם מין שימוש בסוג חימוש, הפוכע גם במרחק רב יותר מין המטרות-לא שווה בדיקה?" – כך הייתה "הגדה השמאלית",למםרסמת הראשונה (!) של ה"סקופ" שיוסי שריד איים לפרסמו…

  37. יוסי שריד "איים" ולא קיים הגיב:

    הוא "איים" ונכנע כהרגלו,לתחינות "מערכת הביטחון" שלא לגלות מערומיה ושקריה ברבים.
    שריד הוא עבד נרצא לאל ה"ביטחון".

  38. בוז ל"בטחון" הגיב:

    ה"בטחון" הוא סתם כלי של השתקה ודמגוגיה פאשיסטית. הרי מערכת הבטחון עומדת על איתנו יציב וכל מעשיה מסתכמים בסחיטת כספי הציבור. אני קורא בזאת לסגירת של מערכת ה"בטחון" המיותרת והבזבזנית. אנחנו לא צריכים אותה, כאן בשוויץ המושלגת.

  39. פסגות שוויץ הגיב:

    בשוויץ ישנן רמות גבוהות ומושלגות ואילו
    התגובה שמעלי,יורדת ב"רמתה"-לשאול תחתיות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים