הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-10 בפברואר, 2004 2 תגובות

היומן הכלכלי של "הארץ" (5 בפברואר) פירסם תיאור נלהב של "טיסות מלאות במשקיעים זרים" הבאים לישראל, למרות הפיגועים. כך היתה הכותרת, אך למי שקרא את היומן, הוברר כי כותבה, מתכוון רק למשקיעים בהיי-טק. כל מי שמתמצא בתחום ההשקעות במשק, יודע כי אין למצוא משקיע זר לרפואה, למרות מחירי החיסול בהם מוצעות השקעות בישראל.

הסיכון בהשקעה בהיי-טק, ידוע כמובן גם לכתבי "הארץ", אינו דומה כלל להשקעה בנדל"ן או בתעשייה. השקעה בהיי-טק היא השקעה במוחות, בבני-אדם שבתוך שעה, הם בקפריסין ומשם בכל מקום אחר בעולם. חלק-הארי של חברות ההיי-טק הישראליות פועלות מחוץ לישראל – וכאן הן מקיימות רק את מה שהכרחי. השקעה בצ’ק-פוינט, אינה דומה להשקעה במפעלי האשלג. עם הפגז הראשון עולים אנשי המחשבים על המטוסים ותוך 24 שעות, הם כבר במשרדים שבעמק-הסיליקון האמריקאי, שם הם ממשיכים לתפקד. את הנדל"ן והתעשייה לא ניתן לשנע. לכן, הסיפור של "הארץ", על כך שכמה משקיעים בענף אולי הגיעו ארצה , מטעה – מספר המשקיעים אינם "ממלאים" אפילו מטוס אחד.


הסיפור על המטוסים המלאים, מונה שלושה שמות של חשובים בענף בקנה מידה עולמי אותם נראה אצלנו. אחת מהם, קרלי פיורינה מהיולט-פקארד – כבר ביטלה את ביקורה. סטיב באלמר ממיקרוסופט בא בגלל החלטת האוצר להפסיק להשתמש במוצרי החברה. מטרת ביקורו היא חידוש היבוא של מוצריו ולא השקעות בישראל. קרייג בארט מנהל אינטל הוא היחיד מחברות הענק שהשקיע בישראל, ורק אחרי שקיבל החזרים של 60% על ההשקעה – מה שאף מדינה אחרת לא היתה מוכנה לתת לו, הוא גם קיבל ביטוח מלא להשקעתו מממשלת ישראל. אין לו מה להפסיד. המפסידה היא ישראל.


על פי הודעה לציבור של בנק-ישראל (3 בפברואר), ההשקעות הזרות היחידות בישראל הן בבורסה. בשנת 2003 השקיעו "תושבים זרים" 400 מיליון דולר בבורסה, לאחר ארבע שנים בהן מימשו השקעות של 1.3 מיליארד דולר. הגדרתם כ"תושבים זרים" מטעה: מדובר בדרך כלל, בישראלים המשקיעים כאן, באמצעות חברות בבעלותם הרשומות בחו"ל. זה הוא ה"שיפור" שחל בתחום ההשקעות וגם הוא מיוחס לדעת הכלכלנים שאינם מלחכי הפנכה של האוצר: לערבויות האמריקאיות ולא להבטחות שרון ונתניהו. השקעות אלה בבורסה בתל-אביב, גרמו לדעת בנק-ישראל ל"פריחה" המחודשת של שוק ההון. זו משרה אוירה של התאוששות כלכלית מדומה.


גורם חשוב נוסף לביקושים שנוצרו לאחרונה הוא פירעון חובות המדינה לקבלנים וספקים שונים. חובות שלא שולמו יותר משנתיים – כ-2 מיליארד שקל. הזרמתם לשוק הביאה גם כן לשיפור מה. אולם העובדה המכריעה היא כי התוצר הלאומי גדל ב-2003 רק ב-1.8 אחוזים – פחות מהגידול הטבעי באוכלוסיה שהיה 2% . כלומר: הצמיחה היא עדיין שלילית וזה מה שחשוב ולא "המטוסים המלאים" במשקיעים מדומים.

תגובות
נושאים: מאמרים

2 תגובות

  1. נתן. הגיב:

    אני מתפלא על יגאל לביב.
    הכותרת ב"הארץ" נכתבה באירוניה מתוך כונה ללעוג.
    לביב מתפרץ פה לדלת פתוחה.

  2. לנתן הגיב:

    מתוך הארץ:

    העניין הגובר בישראל נובע גם מהעובדה שהאלטרנטיבות שקמו לה, ובראשן אירופה, איכזבו בשנים האחרונות. גם השנה ישראל מובילה בטבלת השקעות ההון סיכון מול מדינות אירופה. יותר ויותר משקיעים אמריקאים ואירופאים, שחיפשו השקעות באירופה, מפנים את ההון לכיוון החברות הישראליות, ללא קשר לדעתם הפוליטית על הנעשה כאן.

    כלומר אין פה ציניות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים