מונח לפני צילום משונה – קבוצה של נשים מוסלמיות לבושות מין אוהלים שחורים המסתירים את צורתן מכף רגל ועד ראש, פניהן חבויות מאחורי רעלות שחורות המשאירות רק חריץ צר לעיניים. אחת מהן מחזיקה שקית ניילון של חנות כלשהי. על הקיר מאחוריהן פרוס פוסטר ענק ועליו דמות צעירה בלונדינית, ערומה חוץ מחוטיני זעיר על ירכיה; היא רובצת על גחונה, ישבנה קצת מורם, גופה מוטה מעט אל המצלמה ושדיה המלאים חשופים עד הפטמות. פיה פעור. הפוזה בה היא רובצת וארשת פניה מזכירים חתולה מיוחמת.
הצילום הופיע לא מזמן בשבועון האמריקאי ניוזוויק בכתבה על טורקיה כמדינה המשלבת מזרח עם מערב (לדעתי, אם התמונה צולמה בטורקיה הרי הנשים בעטיפות השחורות לא היו טורקיות כי אם אורחות מאחת מדינות המפרץ). ולא יכולתי שלא לחשוב על משמעות הניגוד הזה, המעורר בי דחייה וזעם משני הכיוונים.
לפני שנים אחדות כתבתי מאמר נגד סוג מסוים של פרסומות המציגות נשים ערומות למחצה רוכנות על ארבע בפוזות מיוחמות, ופתאום קיבלתי מכתבי תמיכה מחוגים דתיים ובקשות שאדבר ברדיו ואתמוך בדרישתם לאסור על פרסומות מן הסוג שהם קוראים תועבה. זה היה מצב משונה למדי.
אבל בואו נחשוב רגע על הלבוש הנשי. זהו נושא רציני עד מאוד, כי הוא משקף הרבה יותר מאשר אופנה או מסורת. הלבוש הנשי ממחיש, לעתים לא פחות מאשר מחקר סוציולוגי, את מבנה החברה והיחסים שבתוכה. קחו למשל את הלבוש הנשי משלהי המאה ה-18 – ערב המהפכה הצרפתית. הנשים שיכלו להרשות לעצמן להתלבש בהתאם לאופנה הסתובבו בקרינולינות ענקיות שחייבו מבנים מסורבלים וכבדים מתחתיהן. את מותניהן הצרו במחוכים הדוקים שכמעט חנקו אותן. כדי להפגין מותניים צרים כשל צרעה, היו נשים שעברו ניתוחים מסוכנים – וזאת בתקופה בה עוד לא היתה הרדמה רפואית! – לסילוק צלעותיהן התחתונות. רוחב השמלה מנע מהן לראות את כפות רגליהן, והן הירבו לעקם או לשבור את קרסוליהן.
המהפכה הצרפתית לא רק כרתה את ראשיהם של האריסטוקרטים, היא גם השליכה לפח את הקרינולינות, המחוכים, תסרוקות הענק והפיאות הנוכריות. כמעט בן לילה החלו הנשים ללבוש שמלות קלילות ונוחות וסירקו את שערן בתסרוקות פשוטות וטבעיות. הלבוש הזה החזיק מעמד עד נפילתו של נפוליאון ושובן של השושלות המלכותיות. עד מהרה נמחקו הישגי המהפכה והנשים מצאו את עצמן שוב בקרינולינות ומחוכים הדוקים, כאשר את מקומן של הפיאות הענקיות תפסו כובעים שהקיפו את פניהן וכמעט הסתירו מעיניהן את העולם. פרט מעניין – בשעה שהצורה הטבעית של גוף האשה הוסתרה תחת שמלות וגלימות בקוטר של מטר וחצי (אפילו יותר בשמלות נשף), היו השדיים חשופים ככל האפשר. תיאורים מצוינים של האופנה הזאת – שהתקיימה לפני ואחרי התקופה המהפכנית – אפשר למצוא בספרו של טולסטוי "מלחמה ושלום", כשהוא מתאר את הלנה היפה, אשתו של פייר. גם בלזק למשל, בספרו "האב גוריו" – מתאר נשים מגישות את שדיהן על מצע של תחרה.
אפשר להמשיך בניתוח הזה – כיצד השמלות התקצרו עם התקדמות מעמדן האזרחי של הנשים, כיצד בשנות מלחמת העולם השנייה הנשים לבשו חליפות רחבות-כתפיים שרמזו על גבריותן (ויכולתן למלא תפקידים גבריים), וכיצד אחרי המלחמה הופיע פתאום המראה החדש, פרי השראתו של כריסטיאן דיור, שחזר ותחב את הנשים לתוך שמלות רחבות אימרה וצרות מותניים… מחקר רציני בנושא זה מן הסתם יערוך השוואות עם לבוש הגברים באותן תקופות, וכן השוואות בין-מעמדיות. אבל ברשימה זו היום אין מקום להרחיק לכת בנושא. מה שמעסיק אותי כאן היא השאלה מי קובע מה לובשות הנשים?
לכאורה, התשובה פשוטה – במקרה של הנשים המוסלמיות, קובעים הגברים המוסלמים. החרדות העמוקות שלהם בכל הנוגע לנשים הן שמכתיבות את לבושן. הגברים האלה פוחדים מן הנשים ורואים בהן כוח להרע, ואת המשיכה שהם חשים כלפיהן הם מפרשים כסימן לחולשה מצידם שלהם. וכמובן, ככל שהם מסתירים אותן יותר תחת גלימות ורעלות, כך יותר קשה להם שלא לראות בכל סנטימטר חשוף פיתוי נורא ואיום – אפילו העיניים מפתות, שלא לדבר על כפות הרגליים!
אבל מה עם הצעירה הבלונדינית הרובצת על גחונה עם הישבן באוויר? – גם היא מייצגת לא את האשה עצמה אלא את הפנטזיות הגבריות. תאמרו, איש לא כופה עליה להתערטל ולהצטלם בפוזה כזו, ומן הסתם הדוגמנית הרוויחה סכום נכבד עבור העבודה. אמת – אבל לא כל האמת! נשים מערביות בימינו מתלבשות לא כל כך בהתאם לצרכיהן שלהן אלא בהתאם לפנטזיות הגבריות. זו הסיבה שנשים רבות לבושות בעצם רק מן הישבן ומעלה, ובחורף ממש עצוב לראות נשים צעירות מתכרבלות במעיליהן הקצרים כאשר רגליהן הולכות ומכחילות מקור בטייטס הדקים, שנועדו לאפשר לבני המין הגברי לשטוף את העיניים. כל החיזיון הזה של רגלי נשים חשופות הוא אובססיה גברית מערבית, ולא משנה אם מדובר בשורת רקדניות בהצגה מוסיקלית או בילדות העומדות לאורך הכביש הידוע המוליך מגרמניה ללב הרפובליקה הצ‘כית – הכביש המכונה הבורדל הגדול בעולם – שגם הן לבושות רק מן הישבן ומעלה, כי רגליהן החשופות הן הפרסומת המקצועית שלהן.
אי אפשר שלא להסיק שאם הנשים בעולם המוסלמי לבושות בהתאם לחרדות הגבריות, הנשים בעולם המערבי לבושות בהתאם לפנטזיות הגבריות. אלה ואלה מתלבשות לא בהתאם למה שנוח ושימושי להן עצמן, כי אם בהתאם למה שהמין הגברי בסביבתן מצפה מהן. נכון שהאשה המערבית רשאית לצפצף על הציפיות הגבריות ולהתלבש כרצונה, אבל כמה נשים – או כמה בני אדם בכלל – אתם מכירים שמוכנים לצפצף על המוסכמות החברתיות?

המהפכה הצרפתית הרעה עם מעמד האשה. בזמן המלוכה האשה היתה יכולה להסתדר לבד, ואפילו לפתוח סלון, אם היתה בורגנית. לאחר המהפכה הנשים נשארו בבית ויצאו רק בשביל לעשות קניות. אפילו במהפכה עצמה הנשים בדרך כלל עמדו וסרגו ליד הגליוטינה, ולא השתתפו במאבק הפוליטי.
מכאן אפשר אולי להסיק שהמאבק האזרחי והמעמדי פוסח במידת מה על זכויות האשה ואיפלו נוגד אותה לפעמים. איך היה מעמד האשה ברוסיה הסובייטית? לא נהדר כל כך. איך בישראל בשנות הסוציאליזם המפא"יניקי? בקובה? להזכירך, בשוויץ העשירה הנשים קיבלו זכות בחירה רק לפני כ20 שנה.
ושוב תודה על החוויה האינטלקטואלית שאת מעניקה לנו ברשימותיך.
חבל שמצנזרים תגובות.
קודם כל אני לא מכיר את התצלום המדובר (על הנשים בטורקיה) אבל יש בטורקיה אוכלוסיה מוסלמית הדוקה גדולה מאוד!, לומר שמדובר באורחים מהמפרץ זה פשוט לא נכון.
חוץ מזה נשים בעולם המערבי מתלבשות עפ"י צב האופנה אותו מכתיבים הגברים, ככה היה תמיד.
גברים נמשכים לנשים יפות ומטופחות ונשים מצידם מתאמצות למצא חן בעיניי הגברים, ככה היה תמיד וככה יהיה.
אני לא מבין מה מפליא בצורת ההיתנהגות הזאת?
"כך היה תמיד וכך יהיה".
מזכיר לי משהו. ויכוח עם טרנסקסואלית שנורא התלהבה מתאילנד. כשהעירו לה שבתאילנד מוכרים ילדות לזנות, היא אמרה ש"בתאילנד יש משפחות שמתות ברעב, כך היה וכך יהיה תמיד. עדיף שבת אחת תעבוד בזנות ושהמשפחה לא תרעב."
ליעל שלום,
את צודקת. אני אומר לך את זה כגבר שנמאס לו לראות נשים מדוקאות על ידי גברים ועל ידי עצמן.
הלבוש הוא רק חלק מהשליטה בנשים. למה המצאנו את נעלי העקב ? כדי שהנשים לא יוכלו לברוח מאיתנו.
למה בגדים "צנועים" ? כדי שלא יראו את הסינמים של המכות וכו’. עוד בעיה היא שאמאות אומרות לבנות שלהן שכדי למצוא בעל הן צריכות להתנהג ולהתלבש בצורה מסויימת ואני פריצה של מעגל השליטה הגברית. אני שאת תוכלי לשבור את המעגל.
אז מדוע את מלינה על הגברים ןלא על הנשים שלא מצטרפות אליך המספרים מתאימים?
נהנתי לקרוא את התיאור נדמה לי שאני חולק על המסקנות. טוב אבל מה אני מבין הרי אני גבר? ולא אין לי כל כוונה לייצג את המין החלש המכונה גבר אני מייצג אך ורק את עצמי. כן באופן מוזר ובלתי מוכר לציבוריות הישראלית אין אני מתכוון לדבר בשם "ציבור".
רובספייר
הנשים בשוויץ קיבלו בתחילת שנות ה70 כי הן לא רצו, באמצעות משאלי עם שהתריימו, לשנות את מצבן.
היי יעל,
אני מסכים עם אמירותייך לגבי העולם המוסלמי או לגבי כל חברה שמרנית, אבל לא לגבי העולם המערבי.
כל אישה (וכל גבר) יכול להתלבש כרצונו. אבל, מה לעשות, אנחנו סוג של בעל חיים, וכמו כל בעל חיים, הפרט רוצה להיות כמה שיותר מושך בעיני המין השני.
אישה לא מתלבשת בצורה פרובוקטיבית כי הגבר מצפה לזאת ממנה, אלא כי היא רוצה להתבלט מעל
נשים אחרות ולשפר את סיכוייה להשיג גבר יותר "מוצלח".
זה נכון בדיוק גם לגבי גברים. נשים מודדות אצלנו כח ועצמה, ולכן רובינו עסוקים כל היום בעלייה בסולם הדרגות בעבודה, בחדר הכושר ו…
מסכימה עם הרעיון הכללי – נשים מתאימות את עצמן לגברים- אך אין לנו להלין אלא על הנשים עצמן שממשיכות לעשות כן בעידן פוסט פמיניסטי בו אנו שרויים. אחוז ניכר מאתנו ממשיכות לקיים את עצמן כאובייקט מין שימושי- לפחות בעולם המערבי- לאשה יש מספיק כוח למקם את מעמדה ולבחור את זהותה הנשית.
ובאשר לאיסלאם הרעלה- הגלימה- ביהדות- כיסוי הראש והחצאית- אלה נתפסים כציווים אלוהים- ולמקיימי מצוות למיניהם אין חופש בחירה או חופש חשיבה אינטלקטואלי- גם בכך לא אשמים הגברים.
אני מוסלמית ולבושה כראוי.
אבל אני רוצה לתקן דיעה שגויה, שיש אלוהים שהכתיב לנו מה ללבוש ולא את הגברים שהם מוגבלים גם במה ללבוש ולא רק את הנשים.
אני משוכנעת מהלבוש שלי בתור מוסלמית ואף גבר לא מכתיב לי מה ללבוש, רק מי שברא אותי ואותך יכול ואני לא מתביישת מזה בכלל.
אני מכבדת את רצונך ודתך, רק שתדעי – שהרעלות קדמו לאיסלאם, והיו נפוצות בחצי האי ערב גם לפניו.
זה לא ממש נכון שלבושם של הנשים נכפה על ידי הגברים… יותר נכון להגיד כי רצונן של הנשים למשוך ולרצות את הגברים גורם להם להתלבש בצורה פרובוקטיבית ומובן שאינה נוחה…. ואחר כך מתפאלים על מספר מקרי האונס
הגובר משנה לשנה- נשים: זו היא ההחלטה שלכם להתלבש כך… רק אל תופתעו אחר כך שיזלזו בכן