הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 ביולי, 2004 21 תגובות

מספר ארגונים פלסטינים הכריזו כי הם ביצעו את הפיגוע בתחנת האוטובוס למחרת החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, שקבע כי חומת האפרטהייד שישראל בונה בשטחים הכבושים היא בלתי חוקית ויש לפרקה. כאשר מספר ארגונים מתחרים על הקרדיט לפיגוע, עולה אפשרות מאוד סבירה כי אף אחד מאלה לא ביצע אותו. בפרשת פריצקי, ממליצים הכל לשאול את השאלה, למי היה עניין בפרסום הקלטת? את האינטרסים של מי זה שרת? אותה שאלה עלינו לשאול גם באשר לפיגוע: מי היה מעוניין בו ואת האינטרסים של מי זה שרת?

אין ספק כי הפיגוע שרת את האינטרסים של ממשלת ישראל. ההחלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מיקדה את תשומת הלב הישראלית והבינלאומית באי חוקיותה של החומה שבונה ישראל, וישראל היתה זקוקה באופן דחוף לאירוע שגם יסיט את תשומת הלב וגם יאפשר להטיל את האשמה על החלטת בית הדין. הפיגוע בתחנת האוטובוס מילא את שני התפקידים.


הפיגוע הוגדר על ידי המשטרה "כקל", רק הרוגה אחת ומספר לא גבוה של פצועים. "פיגוע לייט". שאלה: האם הפלסטינים נהיו כאלה נחמדים שמבקשים להניח מטען קטן שיגרום למספר נפגעים קטן? לא מתקבל על הדעת.


תמיהה: יש לנו פיגוע ללא מתאבד. יש לנו מטען לא גדול שהונח ליד תחנת אוטובוס די זניחה, שהופעל מרחוק. אין עקבות של המפעיל.


שאלה: כיצד ידע המפגע להפעיל את המטען ביום א’ בשעה 7 בבוקר, שעתיים לפני ישיבת הממשלה? האם זה מקרה ששעת הפיצוץ היתה במועד מאוד נוח לראש הממשלה שרון, שאיפשרה לו להכין ללא לחץ את הנאום שישא עם פתיחת ישיבת הממשלה ב-9 בבוקר באזני העיתונות הכתובה והאלקטרונית בה יאשים את שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג בפיגוע?


מסקנה: הפיגוע בוצע לפי דפוסי הפעלת רשת הריגול הישראלית במצרים בשנות ה-50 של המאה ה-20. רוצה לומר, מישהו בצמרת הממשל והשירותים החשאיים חשב שהפיגוע יועיל לישראל והפעיל את רשת המשת"פים בהתאם. כאשר יפתחו הארכיונים, או כאשר יימצא הגרון העמוק, נדע יותר. והכול פרי דימיונו של הכותב.


ותודה לפריצקי


חן חן לשר התשתיות לשעבר ח"כ פריצקי שסייע לפוצץ את בלון "הניקיון והמינהל התקין" שמפלגת שינוי התפארה בו. אם כן, לא נקי ולא תקין, אלא מפלגת יצרים אפלים, לא פחות מש"ס, שהחליפה את בבא יוסף הדתי בבבא יוסף החילוני.


הצעתו של פריצקי לחוקר הפרטי העבריין יעקב אשל, לתפור לחברו לסיעה ח"כ פורז תיק, היא כפי שאמר המדינאי והדיפלומט הצרפתי טלייראן, יותר גרועה מפשע – זו טפשות. מאחר וההצעה הועלתה לפני שנתיים, ולא מומשה, ופריצקי עצמו מכיר כי נהג בטפשות בסערת המאבק הפנימי במפלגתו, נותר לשים את הדגש במניעים של אלה שחשפו את הקלטת עתה.


חברי סיעת שינוי הגיבו בצורה היסטרית ונסחפו כאיש אחד אחרי "פוסק הדור" הבבא יוסף לפיד, נהגו כבית דין שדה והטילו חרם על חברם, מבלי לשמוע מה יש לו לומר.


בהזדמנות זו כדאי בכל זאת לבדוק גם כמה מההאשמות שהטיח פריצקי בשר הפנים פורז (אז ח"כ) באותה שיחת טלפון מוקלטת, הקשורות בעמותות שפורז הקים.


פוסקי הדור (ללא מרכאות)


פסיקת שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לא חידשה הרבה למי שנאבק בכיבוש הישראלי מזה שנים. הם אמרו את המובן מאליו, שחומת האפרטהייד היא בלתי חוקית, שההתנחלויות הן בלתי חוקיות, שהכיבוש הוא בלתי חוקי ושעל ישראל לפרק את החומה שניבנתה בתוך שטחי הכיבוש, לסגת מהשטחים הכבושים ולפצות את הפלסטינים על הנזקים שניגרמו להם. טוב שהדברים קיבלו גם עיגון משפטי בינלאומי מ-14 שופטים בני אומות שונות ממזרח וממערב. עתה ידעו גם בני ישראל, מה שאני טוען מזה שנים, כי פסיקות בג"ץ ובתי משפט אחרים בישראל, שנתנו גיבוי לכיבוש ולהפרות זכויות האדם, דווקא הן פסיקות פוליטיות המתעלמות מהחוק הבינלאומי.


להציל את בנות ישראל מהגזענות (ולא מהערבים)


בשעתו, כאשר כיהנתי ככתב "על המשמר" בגרמניה, פגשתי סטודנט מצרי שלמד שם רפואה. שנינו גילינו סקרנות איש כלפי רעהו, עובדה שהולידה סדרה של פגישות. בילינו במועדוני לילה, ישבנו שעות רבות בבתי קפה, והשיחות בינינו קלחו והקיפו עולם ומלואו.


באחת הפעמים הוא סיפר לי על הצלחותיו בקרב נשים גרמניות. שאלתי אותו מה יחסו לפתיחות ביחסי נשים גברים במערב? הוא מתייחס לכך בשלילה. האם אינו רואה פגם מוסרי בפגישותיו עם נשים שעה שבליבו הוא בז להן? תשובתו: הוא לא אחראי על המוסר בגרמניה. אם הנשים בגרמניה כה מטומטמות עד שהן מוכנות להתייחד עימו, זו בעייתן, אמר. מה היה עושה אילו אשה שחשובה לו היתה מנהלת את חייה בסגנון של הנשים אותן הוא פוגש? הוא עשה תנועה של שיסוף הגרון.


נזכרתי בפגישה זו כאשר קראתי את הידיעה על שלושה אנשי ציבור באשקלון (נציגים מהליכוד, עם אחד ושינוי) שיצאו בקריאה לאסור על הערבים העובדים בעיר ללון בה, משום שהם יוצאים עם נערות יהודיות ומבלים במועדוני הלילה.


דרישתם של שלושת נציגי הציבור הן כמובן חצופות וגזעניות ותואמות את חוקי האפרטהייד שהיו בעבר בדרום אפריקה וכיום נוהגים בשטחים הכבושים.


היה גם פן חיובי לידיעה, מתברר כי יש באשקלון נערות שלא נדבקו בחיידקי הגזענות ומוכנות להיפגש עם ערבים. כל הכבוד.


יחד עם זאת אני שואל, האם ערבים אלה רואים בפתיחות ביחסי נשים גברים בחברה היהודית החילונית ערך חיובי אותו יש לטפח גם בחברה הערבית או שמא מי מהם סבורים כי "אם המטומטמות האלה מוכנות להיפגש איתנו" זו הבעיה שלהן?


אפרטהייד בחיפה


ועד ההורים של תלמידי בית הספר הערבי בחיפה החליט כי בשנת הלימודים הבאה ירשמו התלמידים הערבים בבתי הספר היהודים, כל תלמיד לפי אזור מגוריו, כפי שנהוג לגבי יהודים, כמחאה על רמת הלימודים הנמוכה בחטיבת הביניים היחידה בחיפה לתלמידים ערבים.


אהרון זבידה, מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, נזעק לנוכח "הסכנה" של ערוב יהודי ערבי, והודיע כי לא יאשר את רישום התלמידים הערבים לבתי ספר יהודים.


אני מודה שלא ידעתי כי בחיפה מוסדה האפליה בין יהודים לערבים בעניין רישום לבתי הספר. בעוד היהודים נרשמים לפי אזורי מגורים, הערבים לומדים בבתי ספר על בסיס על אזורי, מובלים בהסעות. עתה נשבר לערבים מרמתם הנמוכה של בתי הספר שהועיד להם משרד החיוך, והם החליטו לשדרג את רמת הלימודים על ידי רישום ילדיהם בבתי ספר יהודים. במאמר מוסגר נוסיף כי בתי הספר היהודים לא ידועים ברמתם הגבוהה, כפי שמוכיחים המבדקים הבינלאומיים שמדרגים את ישראל בסוף הרשימה, אבל נראה כי רמתם של בתי הספר הערבים כה נמוכה, עד שלעומתם מתבלטת הרמה הנמוכה של בתי הספר היהודים כפסגת ההימלאיה. זבידה רואה בהצהרת ועד ההורים הערבי "איום". (לצערי גם ועד ההורים הערבי מתייחס לכך כאיום, וכל מטרתו לשפר את רמת חטיבת הביניים ובית הספר התיכון שמשרד החינוך מנפיק לציבור הערבי).


מה הפחד? בתי ספר מעורבים, עם מערכת לימודים והוראה פתוחה, סובלנית ומותאמת למציאות דו-לאומית, יכולים לעשות רק טוב. במקום לגדל דור של בורים, לאומנים וגזענים שחוכמתם מתמצית במידה רבה בקנה הרובה במחסומים, יגדל דור של צעירים, משני העמים, שידעו לכבד ולהוקיר איש את רעהו.


מכתב לשופטת שרה גדות


לכבוד שרה גדות                                           10 ביולי 2004
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב
ת"ד 34000 תל-אביב 61340


גברתי השופטת,
מונח לפני פסק דינך בעתירתו המינהלית (עת"מ 2067/04 מיום 27.6.2004) של פעיל השלום האירי קנת רוי אוקיף, בה ביקש למנוע את גירושו מישראל. בסעיף 3 של החלטתך נאמר כי אוקיף נעצר על ידי הצבא "בשל הפרת צו אלוף כאשר נכנס לשטחי המועצה הפלסטינאית ברצועת עזה" (צ"ל הרשות הפלסטינית).


הייתי נוכח בדיון ולכן אינני מתפלא על החלטתך לדחות את עתירתו ולאשר את גירושו. בישראל הגזענית הנשלטת בנושאים רבים על ידי השב"כ, ואשר השופטים משמשים בידיו כמריונטות כנועות, פעילי שלום הם "סכנה לציבור" ואת, כאחת מאותן מריונטות, ענית אמן.


אין כמובן שום קושי לעוות, לקמט וללוש את סעיפי החוק כפי שאת עשית. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי הסכמתך לשמש כעבד נרצע של השב"כ ולפעול על פי הנחיותיו אינה האופציה היחידה. שופטת נאורה היתה מגייסת את סעיפי החוק כדי לקבל תוצאה הפוכה.


אני מוצא לנכון, ולו למען הפרוטוקול ולמען ההיסטוריה, למחות על החלטתך, ובעיקר להביע תרעומת על נכונותך להזדקק להליך הטוטליטרי של התייחדות מאחורי דלתיים סגורות עם נציגי ונציגות השב"כ כדי לשמוע את סיפורי אלף הלילה ולילה שלהם, מבלי שלעותר ולפרקליטיו תהיה האפשרות להתגונן מפני מסכת האגדות, השקרים וההמצאות של השב"כ שנמסרו לך תחת המעטה של "מידע ביטחוני סודי". (בשעתו דיווח לי מכר על רישומי השב"כ הנוגעים אלי, וכדי לסכם את כמות השקרים וההמצאות שהכילו יש להזדקק למומחיות של מתמטיקאי).


בפסק דינך את מסתמכת על ההתייחדות שלך עם השב"כ (סעיף 17 "החומר החסוי שהוצג בפניי") מה שמוכיח כי גם מחסום הבושה לא עוצר אותך בדהירתך לתחתית ממלכת העוול, שהרי אילו נותר בך איזה שריד של השקפה משפטית דמוקרטית, לא היית מנפנפת בביזיון הזה בראש חוצות.


עוד אני למד מפסק דינך כי אימצת את לשון הכיבוש, אותה מכבסת מלים המאפיינת משטרי עריצות, שהופכת מושגים על ראשם.


בסעיף 18 את מאשימה את קנת רוי אוקיף בכניסה לרצועת עזה תוך הפרת צו האלוף "שמשמעותה פעילות כנגד קיום ממשל תקין", וכל השומע יזיל דמעה על הפיכת המשפט למשפח. רק במוחה הקודח של שופטת סוררת יכול צו אלוף של חיל הכיבוש והטרור הישראלי, שנועד להגן על משטר הכיבוש והאפרטהייד ומטרתו להדיר מיליוני פלסטינים מזכויות אדם בסיסיות, לקבל הגדרה של "קיום ממשל תקין". הפיוז הדמוקרטי שלך (בהנחה האופטימית שפעם הייתה לך מחויבות כזו) נשרף, גברתי.


בכבוד הראוי
גדעון ספירו


העתק: אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון
עו"ד אמיר לוי, פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)


 


מכתב לשופט עודד מודריק


לכבוד עודד מודריק                                           10 ביולי 2004
שופט בית המשפט המחוזי בת"א
ת"ד 34000 תל-אביב 61340


שופט מאוד לא נכבד,
בעיתון "הארץ" (9.7.2004) פורסמה הידיעה כי דחית את עתירתה המינהלית של פעילת השלום האמריקאית אן רובינסון-פטר נגד גירושה מישראל.


נכחתי באולם המשפט שעה שהתקיים הדיון, ולאור התבטאויותיך במהלכו, לא נותר ספק בליבי כי העתירה תידחה. התבטאויותיך היו לטעמי מאוד לא נבונות, בוודאי לא חכמות, אבל היתרון היחיד שאני יכול למצוא בהן הוא, שחשפו את העובדה שאינך יושב בתיק זה כשופט השוקל באופן עצמאי את הנתונים, אלא מכהן למעשה כסוכן שב"כ, או כזרוע מוארכת שלו.


אילו מילאת תפקיד של שופט במדינה דמוקרטית, היית זורק מכל המדרגות את נציגי השב"כ והפרקליטות שייחסו לאן רובינסון-פטר בת ה-44 "פעילות חבלנית עוינת". די להעיף מבט לעבר דמותה העדינה, האצילית והשברירית כדי להבין את האבסורד שבטעון זה, בוודאי ובוודאי שהיית צריך להבין זאת לאחר שהשמיעה בפניך את דבריה, כי היא פעילת שלום, כי היא נגד אלימות, כי היא פועלת למען שמירה על זכויות אדם בכל אתר ואתר לאור תורתם הפצפיסטית של מהטמה גנדי ומרטין לותר קינג, כי היא אמנית וידיאו שבאה לישראל יחד עם ניצולת השואה הדי אפשטיין בת ה-79 לצלם סרט שעה שהיא מהלכת לאורך חומת ההפרדה.


ליבך וראשך היו אטומים למלותיה מלאות ההשראה של אן רובינסון–פטר, כי אתה עדיין נתון תחת השפעת רעלי המיליטריזם הישראלי, אותו שרתת במסגרת צבא הכיבוש והטרור למעלה מעשרים שנה בתפקידים משפטיים עד לתפקיד שופט בית המשפט הצבאי לערעורים. אני חושש כי ערכי ומושגי צבא הכיבוש עדיין מפעמים בך ופועלים את פעולתם ההרסנית, ואלה פוסלים אותך לטעמי מלשבת בתיקים שקשורים לפעילי שלום וזכויות אדם.


מה לך, שוטה ושתוי מעשרות שנות לבישת מדי הכיבוש הישראלי (1967 – 1990) ולפעילת השלום אן רובינסון-פטר? אינך מבין כי בכפר הגלובלי שלנו, מאבק נגד הפרת זכויות אדם הוא זכות דמוקרטית חוצה גבולות ולאומים. זכותה להשמיע את מחאתה על הפרת זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים זהה לזכותי להשמיע את מחאתי בכל מדינה אחרת שם מתבצעות הפרות זכויות אדם. מותר לישראלים להפגין נגד האנטישמיות בצרפת ומותר לאמריקאים ולצרפתים להפגין נגד הגזענות בישראל ובשטחים הכבושים. של נעליך מעל רגליך כשאתה עומד מול אן ודומיה. היא צריכה לשפוט אותך, ולא אתה אותה.


החלטתך לגרש את אן רובינסון-פטר מישראל לא שונה מהחלטת שלטונות מזרח גרמניה בשעתו לגרש אותי ממדינתם, משום שבשיחות עם אזרחים ברחוב הבעתי דעות נגד המשטר ונגד חומת ברלין. אין ספק כי היית משתלב היטב בהגנה על העריצות המזרח גרמנית שניסתה להשתיק כל מחאה נגד החומה בברלין. תקוותי, שהחשבון איתך עוד ייעשה, על פי דין דמוקרטי כמובן, כפי שעשו עם שופטים מזרח גרמנים שהועמדו לדין על פשעים ועוולות שיפוטיים לאחר איחוד גרמניה.


לסיום, אני מבקש לציין בסיפוק כי מאבקי נגד ההליך המשפטי בישראל לפיו מתייחדים שופטים עם נציגי השב"כ ומקבלים מהם "מידע ביטחוני סודי" מבלי שלצד השני תהיה אפשרות להתגונן, נשא הפעם פרי. מרבית עורכי הדין חשים אי נעימות להתנגד להליך, כדי שהשופט לא יחשוד בהם כאילו אינם נותנים אמון בבית המשפט. האמת היא, שאסור בעניין זה לתת אמון בבית המשפט. הצעתי לעו"ד שמאי ליבוביץ להתנגד להצגת מסמכים כשאתה מסתגר עם אנשי השב"כ, ואלה שוטפים ומשתפים אותך בשקריהם. השופט יתרעם, אמרתי לו, נו, אז מה? ממילא זה לא ישנה את ההחלטה. כך או כך החלטתך לאשר את עמדת השב"כ היא נתון קבוע וידוע מראש, ולא צריך לתת לשופט את העילה לכתוב בפסק דינו מלים כמו "עיינתי במסמכים החסויים שגיבו את התביעה".


על אף שההתנגדות של עו"ד שמאי ליבוביץ נרשמה בפרוטוקול, לא יכולת להתאפק, ועם תום הדיון הוציאו אנשי משמר בית המשפט את כל הנוכחים מהאולם, נעלו את הדלת כדי שתוכל להתייחד עם אנשי השב"כ. האם הונית את העותרת ופרקליטיה?


בכבוד הראוי,
גדעון ספירו


העתקים: הנשיא אהרן ברק
פרקליטת מחוז תל-אביב

תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. מה שאסור לאשקלון הגיב:

    הדרישה של חברי עיריית אשקלון היא אכן גזענית ומגעילה.
    אבל לא יותר מגעילה ממאות היישובים ליהודים בלבד שישנם בישראל, רובם הוקמו על אדמות של פלסטינים.
    קיבוצים, מושבים, מצפים, יישובים קהילתיים זוכים משום מה לרשות שאיננה ניתנת לאחרים ואינה צריכה להינתן לאף אחד – הרשות לקבל או לא לקבל תושבים על-בסיס גזעני.
    בהחלט עולה הרושם שהסטנדרט הכפול הזה בעצמו מבוסס על גזענות – לאשכנזים מותר להקים יישובים ליהודים בלבד ועדיין להיחשב שיא הנאורות ומעוז השמאל ואילו האוכלוסיה העניה והמדוכאת (והמזרחית ברובה) של אשקלון נדרשת לנהוג כאחד האדם ולא להיות גזענית.

  2. אור דורון הגיב:

    גדעון שלום
    הכל קונספירציה?
    הימין טוען לקונספירציה של השמאל וכך השמאל מחרה מחזיק אחריו אבל לכיוון השני.!
    האם יש לך רושם שזה מה שיוציא אותנו מהבוץ?
    אז השופטים נשלטים על ידי השב"כ והעיתונות על ידי השמאל ואתה בעל דעות הנשלטות על ידי השמאל ואפשר להמשיך הלאה והלאה ולאן נגיע?
    אני איש שמאל!! אבל נדמה לי שבניגוד אליך אצלי מדובר בשמאל חברתי כלכלי – אני לא מכיר שמאל בטחוני אין מושג כזה זו המצאה של הציבוריות הישראלית שכל כך אוהבת לתייג – מאד נוח שלכל דבר יש תוית (אולי סטיגמה?!)
    אז במקום להודיע לעם ישראל שאתה יודע מראש מה יגידו השופטים – מין חוש נבואי כזה- אולי אולי יש מקום לעורר קצת יותר את הנושא החברתי.
    הכותב פרט להיותו חובב היסטוריה הינו מורה ועובד סוציאלי וגם איש שמאל גאה עם חברים בימין החברתי , דתיים חילוניים נשים גברים והמין השלישי ללא הבדל צב כלומר בני אדם.

  3. חגי הגיב:

    שוב חבל שמצנזרים כאן תגובות שלא אוהבים לשמוע.

    תאוריות קונספירציה זה תרגיל מחשבתי נחמד מאוד, אבל אפשר לבצע אותו לכל כיוון.
    חבל רק שהוא מגיע רק מכיוון אחד.

    יש אנשים שטוענים בלהט שיגאל עמיר לא רצח את רבין! אתה מאמין להם?

  4. דן תמיר הגיב:

    שלום גדעון,

    כמו תמיד, מלים כדורבנות. ישר כח. מספר הערות, ברשותך:
    שלטון אפרטהייד קיים במדינת ישראל מזה עשרות בשנים, עוד לפני 1967. שלטון האפרטהייד הנוכחי הנו להלכה המצאה ישראלית (חוקי השבות והאזרחות תש"י- תשי"ב), אך למעשה הוא פתוח של שיטת ה"מילט" העת’מאנית מן המאה התשע-עשרה: כל תושב שייך ל"עדה" מסוימת, ולכל עדה מוסדותיה, זכויותיה, וחובותיה. כך נוצרת הפרדה (באפריקאנס: APPARTHEID) בין “דרוזים”, “ארמנים”, “צ’רקסים”, “ערבים” "שומרונים", "יהודים" וכן הלאה, כיד הדמיון הטובה על הפחה, על הממונה על הסנג’ק או על פקיד משרד הפנים.
    לצד תחומים רבים אחרים (גיוס לצבא, שעות עבודה ומנוחה, נשואין, קבורה), גם החינוך נפרד: “ערבים" לומדים בבתי ספר ערביים, ו"יהודים" לומדים בבתי ספר עבריים (ודוק: עבריים ולא יהודיים; עוד לא אבדה תקותנו!). תפקידה של מערכת החינוך – במדינות בכלל, ובאידיאוקרטיות כמו גרמניה המזרחית ומדינת ישראל הנוכחית בפרט – הוא להנחיל לילדים ערכים ולעצב את תפיסתם. משום כך ההקפדה על בתי ספר (מה בתי ספר? גני ילדים!) נפרדים ל"יהודים" ול"ערבים".
    אין זו הפעם הראשונה שתלמידים "ערבים" נדחים מבתי ספר עבריים. סיפור ידוע הוא שעם הקמתו של בית ספר עברי במעלות בקשו הורים לילדים בתרשיחא השכנה לרשום את ילדיהם לביה"ס הנ"ל. הם נדחו, כמובן: החינוך העברי הוא פריוילגיה הנתונה ל"יהודים" ונגרריהם, לא ל"ערבים". משמרות הגטו עובדים שעות נוספות, בכל הקשור לשמירה על טוהר העדה בכתות.
    לא בכדי היתה דרישתו הראשונה של רטוש ע”ה (ומומלץ מאד לקרוא את ספרו על מדינת ישראל "מנצחון למפולת") חנוך עברי לכל. שויון בחינוך הוא תנאי בסיסי לחברה שפויה פחות או יותר ולטפול בחוליי החברה שלנו.
    לפיכך, ברכות חמות להורי התלמידים בחיפה. הלואי ומאבקם (גם אם נועד ל"שיפור תנאים" במסגרת הגטו בלבד) יפתח בתהליך שלוב תלמידי החינוך הערבי בבתי הספר העבריים. נפגש בסוף (חופשת) הקיץ, כמו שהושר בשיר.

  5. שוסטרמן הגיב:

    הצגת הדברים כפי שהמגיב יורם גת עמד עליה מאפיינת את גישתו של גדעון ספירו:
    אירופים/יהודים= מתקדמים/דמוקרטים ערבים/מוסלמים=מפגרים/פונדמנטליסטים

  6. אבנר הגיב:

    גדעון, בדרך כלל אני מסכים עם דבריך ודעותיך ותמיד הערכתי אותך כאדם הגון בעל עיניים פקוחות.
    צר לי, אך הפעם אני מוכרח להוקיע את דבריך, אני נדהם ומשתומם אל מול החלק הראשון במאמרך בו אתה טוען כי ישראל עומדת מאחורי הפיגוע.
    במקום להתחיל למנות את הטיעונים אשר פוסלים את הסברה הנ"ל אני אסתפק ב- "בוא נשכח את זה ונמשיך הלאה"…

  7. יורם גת הגיב:

    >>> האם ערבים אלה רואים בפתיחות ביחסי נשים גברים בחברה היהודית החילונית ערך חיובי אותו יש לטפח גם בחברה הערבית או שמא מי מהם סבורים כי "אם המטומטמות האלה מוכנות להיפגש איתנו" זו הבעיה שלהן?

    מדוע השאלה הזו מופנית כלפי ערבים בלבד? האם לא סביר להניח שישנם לא מעט יהודים שגישתם למערכות יחסים עם נשים היא דומה?

  8. יגאל הגיב:

    קונספירציה של פיגועים?
    מעניין מאוד.

    לא אחדש כאן דבר אם אומר שכמעט כל סדרה של אירועים ניתן לסדר בצורה המרמזת על קונספירציה, של השמאל או הימין….
    (למשל – רצח רבין?)

    לגבי הגדר – אע"פ שהגדר במתכונתה הנוכחית גזענית, לא הבנתי את הדברים הבאים:
    1. למה ההתנחלויות "גזעניות"?
    האם כי מתיישביהן גזעניים? (הכללה).
    האם כי הממשלה שבנתה אותן גזענית?
    (לא ברור).
    האם כי נבנו על קרקע פלשתינית?
    (למיטב ידעתי – הקרקעות היו קרקעות מדינה
    לש מדינת ישראל אומנם, אבל מדינה).

    2. האם פעולות האיבה של הפלשתינים ייפסקו
    כאשר, נומר, נגדיר מדינה פלשתינית על
    גבולות 67′? ומכך נגזר האם פעולות איבה
    אילו לא מצדיקים פיתרונות קשים?
    וכתשובה לשאילה מתבקשת – אני אכן עושה
    הבדלה (קטגורית!) בין פעולות האיבה
    הפלשתיניות לפעולות צבאיות הפוגעות גם
    באזרחים.

    3. האם יהודי יכול לבקש לגור, נומר,
    באום אל-פאחם?
    ברובע המוסלמי בירושלים?
    וכו’.
    שאלתי כאנטי תיזה לטענות הגזענות כנגד,
    נומר, ביקור הערבים באשקלון.

  9. ציוני גאה/ "גזענות" הגיב:

    מתוך דבריו של גדעון ספירו עצמו ברורה לגמרי הדו פרצופיות של חלק מהגברים הערבים

    על נשותהם הם מגוננים בשם המוסר וכבוד האשה אך את הנשים המערביות (כולל היהודיות) הם רואים "כקלות להשגה"
    בכנות,האם משהוא מהכותבים "המתקדמים" באתר זה היה רוצה מחזר לבתו מהסוג שגדעון ספירו תאר.

    וברמה הכללית יותר מדוע יהודי לא יוכל לבוא לאם אל פאחם ולהתחיל עם ערביה חמודה ?

    די לשובינזם ולגזענות…הערבית

  10. רלף יעקב הגיב:

    יורם גת ושוסטרמן צודקים. מאין לו לספירו ההערה שכתב? התשובה ברורה. ספירו הוא גזען. יש בעייה של מעמד האשה בחברה הערבית? הכל דמיון פורה של ספירו. האשה בחברה הערבית, להוציא יוצאים מן הכלל, נהנית משוויון, מנאורות, מפתיחות. אין מה שקרוי "רצח על על כבוד המשפחה", אין נישואי קרובים, אין לבוש צנוע המכסה את הגוף מהקודקוד עד כף הרגל, ויש מועדוני לילה למכביר בישובים ערבים, והבעייה, שספירו בגזענותו מסרב להכיר בה, נעוצה בכלל בצעירים יהודים הבאים לבלות במועדוני הלילה של אום אל פאחם וכפר קאסם במטרה לנצל את הפתיחות המינית של צעירות ערביות.

    לספירו אמות מידה מוסריות מוזרות. הוא סבור כי יהודים, גרמנים או אנגלים בעלי גישה שמרנית בתחום היחסים בין המינים בחברתם שלהם, כאשר הם משתתפים במסעי מין לתאילנד שכוללים לעתים אף יחסי מין עם קטינות, הם אנשים לא מוסריים.
    בדיוק כמו ערבי שדוגל בגישה שמרנית ומאמין כי אשה צריכה להינשא בתולה, ומגיב בחומרה אם נשים היקרות לו נוהגות בפתיחות מינית, לוקה באי מוסריות אם הוא פועל בציבור או חברה אחרים על פי נורמות שבחברתו שלו הוא רואה בהן הפקרות.
    שומרי חותם מסוגם של גת ושוסטרמן, המשימים עצמם כאילו מגינים על כבודו של הערבי, מוציאים שם רע לשמאליות.
    וכפי שנאמר בגמרא במסכת סוטה (דף כ"ב): "אל תתירא מן הפרושים ולא ממי שאינם פרושים אלא מן הצבועים שדומים לפרושים שמעשיהם כמעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס".

  11. שוםטרמן הגיב:

    אותם הדברים שהביא ספירו מפיו של "חברו" הערבי ניתן לצטט גם מפיו של יהודי ומעמד האשה בחברה הערבית אינו שונה ממעמד האשה בחברה החרדית למשל. אבל מה שקובע זה הקונטקסט שבהם נאמרים הדברים: במאבק בין הפלשתינים לגזענות הציונית ברור איזה מטרה משרתת הגישה "המתקדמת" (הצבועה) של ספירו-רלף.
    וכפי שנאמר בגמרא במסכת סוטה (דף כ"ב): "אל תתירא מן הפרושים ולא ממי שאינם פרושים אלא מן הצבועים שדומים לפרושים שמעשיהם כמעשי זמרי ומבקשים שכר כפנחס".

  12. יורם בר-חיים הגיב:

    אם כבר מדברים על בציעות של שמרנים שנהנים מהמתירנות של נשים בחברות אחרות (וזו אכן צביעות), אולי כדאי לדבר על המוני הישראלים שמאבדים עשתונות למראה תיירת סקנדינבית או רוקמים אגדות על "הפתיחות המינית" של רוסיות, אגדות שנחשבות חיוביות שבה להן להתחיל אם מישהי אבל הופכות ל"רוסיות זונות" יומים אחר כך.
    הגבר הישראלי ממהר לקבוע בעלות קולקטיבית יהודית על גופה של אשה יהודיה אבל שש לפזר את זרעו בין הגויות, ואחר כך עוד דורש לממש את זכות הפאודל על גופן של נשים באום אלפחם.

  13. צודק הגיב:

    לכן לתושב אום אלפחם צריך להיות מותר להפקיע אדמות באשקלון, למנות את מקורביו למנהלי בתי ספר באשקלון ולאיים עליה בגירוש (כשלרשותו עומד כוח צבאי שמאפשר זאת) כל פעם שמישהו באשקלון לא מרוצה מזה.

  14. ציוני גאה / מעמד האשה הגיב:

    לשוסטרמן
    זכויות האשה החרדית עולות בהרבה על זכויות האשה הערבית
    ראשית מעמדה כאשה יחידה לבעלה אינו מטל בספק לעומת תופעת רבוי הנשים בחברה המוסלמית ובעיקר הבדואית.
    שנית לא ניתן לגרש אותה ללא הסכמתה בעוד שבחברה הערבית מספיק לומר שלוש פעמים מגורשת

    במקרה של גרושין ברוב המקרים הילדים נשארים עם האם אצל הערבים זה הפוך

    ולבסוף במקרה של בגידה אצל החרדים זה גרושים ואצל המוסלמים הנאורים…..אללה ירחמה

    ןמשפט קצר ליורם בר חיים הערבי יהודי הגאה:
    מה שמותר לערבי באשקלון צריך להיות מותר ליהודי באם אלפאחם.
    אם שוויון אז עד הסוף !

  15. גדעון ספירו הגיב:

    ליורם בר חיים,
    ההערות שלך ושל חבריך "המהפכנים" המוציאים לטעמי שם רע לכל מה ששמאל ראוי לייצג, היו אולי רלבנטיות אם היה מדובר בכותב שמתעלם מהבעיות שהעליתם. אולם יש לי רקורד מוכח בכתיבה נגד דיכוי האשה בחברה החרדית ונגד סחר הנשים הנורא בישראל (בשעתו, כשהיה לי עדיין טור ב"ידיעות אחרונות" כתבתי מאמר תחת הכותרת: "ג’יהאד נגד סחר הנשים"). כאשר זהבה גלאון נבחרה לכנסת שלחתי לה את מאמרי ודחקתי בה להתגייס למאבק נגד סחר הנשים ולא להרפות ממנו (היא היססה מאחר ולא היתה בטוחה שזה הנושא איתו היא צריכה להיות מזוהה, ואני ממש "נזפתי" בה על עצם המחשבה, ובסופו של דבר היא הרימה את הנושא ודומה שהיא לא מצטערת על כך).
    כאשר עסקתי בדיכוי האשה בחברה החרדית לא עסקתי בערבים וכאשר כתבתי על סחר הנשים לא עסקתי בחרדים ובערבים, וכאשר כתבתי על הערבים לא עסקתי בחרדים וברוסים, שהרי אין אפשרות להקיף הכל במאמר אחד או בקטע ממאמר.
    מי שעוקב ארי כתיבתי ימצא תמונה קוהרנטית בתחום המאבק נגד דיכוי האשה ונגד אמות מידה צבועות בנושא, שאינן מפלות בין עם לעם.
    אבל אתה וחבריך מונחים על ידי דמוי "וירוס מחשבים" שקופץ בהתניה כמו הניסוי בכלב של פבלוב, כאשר מישהו שאינו מהשורות שלכם, מעלה הרהור של ביקורת כלפיי ערבים.
    אם כן, ראוי שתזכור כי הביקורת שלי בתחום זה נוסחה בעדינות. לפני זמן כתב המשורר ד"ר סלמן מסאלחה רשימה בנושא דיכוי האשה בעולם הערבי, והוא ציין כי החברה הערבית לא תצא מפיגורה בהשוואה לעולם המערבי, כל עוד דיכוי האשה נמשך. האם בציינו זאת, הוא נתן אישור לסחר הנשים בישראל? בוודאי שלא. אולם זה לא הנושא באותו מאמר. על כך כתב ויכתוב במאמר אחר. כך הוא, כך אנוכי.

  16. שוסטרמן הגיב:

    הבעיה של ספירו היא בדיוק במקום שבו הוא נותן לעצמו ציוני שבח. קל מאוד ו"נאור" להיות עם "הטובים" נגד "הרעים". בכך הוא "יוצא טוב" בעיני עצמו אבל משרת בד"כ גם את הגרועים ביותר. כשהוא מוקיע את סדאם בהקשר של הפלישה האימפריאליסטית לעירק ברור את מי ואת מה הוא משרת, ולא יועילו האבל והאילו ומה יכתוב במאמר הבא. בינתיים הוא משרת את הגרועים ביותר שלידם סדאם הוא בבחינת "תינוק שנשבה". כך הוא עושה כאשר הוא מצביע על הטבח בסודן ו"מזהיר" אותנו באותו הקשר מפני שיבת הפליטים חלקם "פונדמנטליסטים ואכולי שנאה" שראוי לשלול מהם זכויות אדם בסיסיות ולהגן בכך על "הדמוקרטיה" ועל החיים. כך ביחס לזכות השביתה ועוד ועוד…
    עכשו הוא "מבקר" את המוסר הכפול של הגבר הערבי ביחס לנשים וזוכה למחיאות כפיים "מציונים גאים" (שמצאו חיזוק מכיוון בלתי צפוי, שהפך לצפוי, לגזענותם).
    רצח נשים, אונס וסחר בנשים הן תופעות שכיחות בהרבה בחברה החילונית-יהודית מאשר בחברה המוסלמית או החרדית. אז יניח ספירו לד"ר סלמן מסאלחה לבקר את החברה הערבית בנושא דיכוי האישה, וישאל את עצמו מה הקשר בין הגזענות והמליטריזם הציוני לשובניזם הרצחני כלפי נשים בחברה "הדמוקרטית" היהודית. או שאולי אחרי המאמר הנ"ל, הוא מתכוון ל"דחוק" בזהבה גלאון להתגייס למאבק נגד המוסר הכפול של הגבר הערבי ביחס לנשים?

  17. גדעון ספירו הגיב:

    מתברר ששוסטרמן הוא שוביניסט לא קטן. "יניח ספירו לד"ר מסאלחה לבקר את החברה הערבית בנושא דיכוי האשה". אהה. אסור לערבי לבקר את החברה היהודית בנדון ואסור ליהודי ספירו לבקר את דיכוי האשה הערביה. יופי, אינטרנציונליזם מסוג חדש. שוסטרמן פועל לפי תחום המושב הלאומי. הוא לא שמע על אמנסטי אינטרנשיונל וארגוני זכויות אדם על לאומיים לפיהם מותר לכל אחד לבקר הפרות זכויות אדם בכל מקום. שוסטרמן מאמץ את העמדה הישראלית בקשר לפעילי ארגון הסולידריות עם הפלסטינים. "שיתעסקו בארצותיהם, מה יש להם לחפש כאן". יופי שוסטרמן. שמאל שוביניסטי למופת.
    אצל שוסטרמן יש או או. או שאתה נגד ארה"ב או שאתה נגד סדאם. אצלי יש גם וגם. סדאם הוא לא "תינוק שנישבה" אלא פושע נגד האנושות. אני גם נגד סדאם וגם הייתי נגד הפלישה האמריקנית לעיראק. ואני גם מקווה שעיראק תצליח להקים משטר מעט יותר אנושי מזה של סדאם. שוסטרמן לעומת זאת מרוצה מאד מפעולות הרצח והטבח של אל קאעידה נגד האימפריאליזם האמריקני שפוגעות קודם כל באזרחים עיראקים שלווים.

  18. פרגמטיסט הגיב:

    בתור פמיניסטים אנחנו מאמינים שיחסים בין המינים צריכים להיות שוויוניים תוך כבוד לשני הצדדים. לעומת זאת ידוע שבקרב קבוצות אתניות שונות הציפיות מהתנהגות הגבר ומהתנהגות האישה במערכת יחסים הן שונות ובדומה לכך גם התפישה מהי התנהגות מינית מוסרית ומהי אינה כזו. לכן צריך לקחת את העובדות האלה בחשבון בהקשר של יחסים מיניים בין-תרבותיים.

    אין צורך לצרף לתיאור המצב שיפוטיות כלפי איזושהי קבוצה אתנית, ולא כל מי שמציג את המציאות המורכבת הוא גזען.

  19. יורם בר-חיים הגיב:

    ג’ורג’ טרבישי, אינטלקטואל סורי שכתב ביקרות פמיניסטית על הפמיניסטית הידועה נואל סעדאוי, התלבט עם עצמו מהי זכותו כגבר לבקר אשה פמיניסטית מדוכאת כששניהם חיים עדיין בצל הדיכוי. תושבתו היתה שאין לי זכות כזו, פרט לזכות ולחובה לבקר את האידאולוגיה הגברית המדכאת ואת מי שמחזיקה או מחזיק בה, כולל נואל סעדאוי במידה והיא מאמצת ערכים גבריים מדכאים (מה שלדעתו היא עושה).
    התשובה של טרבישי היא קצת התחכמות פוסט-מודרניסטית, אבל יש בה אלמנט חשוב – היא מביאה בחשבון את ההקשר.
    בלי הקשר, יכולנו פשוט להסתכל על הכל מהירח, ואז אני, גדעון ספירו, נואל סעדאוי וג’ורוג’ טרבישי לקלל ביחד את הדיכוי הגברי, אחר כך את הכיבוש ואז אני ושני האחרונים היינו מקללים גם את הציונות וספירו היה נעלב…
    בהקשר שבו אנחנו חיים, שהוא במהותו הפוליטית הרשמית הקשר גזעני, ביקורת כוללנית מצד ציונים וחצי ציונים על המצב בחברה הערבית נכסנת בדיוק למשבצת של אמצעי התקפה אידאולוגי של היהודים ה"נאורים" על הערבים ה"פרימיטיבים", אפילו אם זו לא הכוונה.
    נכון, שינה הזכות האוניברסלית למתוח ביקורת, אבל לא פחות ממנה ישנה החובה האוניברסלית לבדוק מאיפה באה הביקרות ומה היא בפועל משרתת. התגובות הנלהבות שספירו זכה להן מצד הגזענים הגאים למיניהם מראות איפה השתלבה הביקורת שלו…

    ובאשר לשם רע, מוטב להוציא שם רע לשמאל מאשר להלבין את הציונות…

  20. דן תמיר הגיב:

    יורם,

    לא הבנתי את הקטע עם הפאודלים באם אלפחם. אתה יכול להסביר?

    תודה מראש.

  21. שוסטרמן הגיב:

    מה שקשה כ"כ לספירו לתפוס זה את "ההבדל הקטן" בין כובש לנכבש בין מדכא למרוכא והיכן אתה משרת את מי.
    לכן, לא מענינת אותי העמדה הישראלית בענין פעילי ארגון הסולידריות עם הפלסטינים מצד אחד ואין לי ענין להצטרף לאמנסטי כאשר הם מבקרים את ההתנגדות הפלסטינית מצד שני (ואפילו את הרשות הפלסטינית, למרות שאין לי כל יחס של אהדה כלפיה).
    באשר לעירק, יופי מצד ספירו לקוות בשבילה ו"לדאוג" לאזרחים עיראקים שלווים (תמיד בעד הטובים ונגד הרעים).

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים