הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 באוקטובר, 2004 12 תגובות

הכל מדברים עכשיו על "המלחמה הבאה". ערוץ 2 אף מקרין סדרה על נושא זה. הכוונה אינה למלחמה במדינות ערביות, ולא באיום הגרעיני של איראן, ואף לא לעימות השותת-דם עם העם הפלסטיני. הכוונה היא למלחמת-אזרחים. עוד לפני כמה חודשים זה נשמע כקלישאה בלבד. עכשיו זה הפך פתאום לאפשרי, ועוד איך. לא סנסציה אקטואלית, לא בלון תקשורתי, לא עוד תמרון פוליטי של אריאל שרון, לא רק תרגיל-סחיטה של המתנחלים. אלא מציאות ממשית בשטח.

מדברים עליה בממשלה ובכנסת. מדברים עליה בטוק שואוס, במאמרי פרשנים ובעמודי החדשות. הרמטכ"ל מזהיר שהצבא עלול להתפרק. אחד השרים אומר שעצם קיום המדינה נתון בסכנה. שר אחר מנבא מרחץ דמים כמו מלחמת האזרחים הספרדית.


בשקט, וגם לא כל-כך בשקט, שירותי הביטחון עושים הכנות. שירות בתי-הסוהר הצטווה להכין מתקנים למעצרים המוניים. בצמרת הצבא מתכננים גיוס של עשרת אלפים אנשי מילואים ומתחילים לחשוב על הצעדים הדרושים במקרה ש…


לא. זה איום מוחשי מאוד. לכאורה, זה עלה באופן פתאומי. אך מי שהיו לו עיניים לראות ידע שזה עומד לבוא, במוקדם או במאוחר. הזרע של מלחמת האזרחים נזרע ברגע שההתנחלות הראשונה עלתה על הקרקע בשטחים הכבושים. אמרתי אז לראש הממשלה בכנסת: "אתה מניח מוקש. בבוא היום יהיה צורך לפרק אותו. כחייל לשעבר אני מזכיר לך שפירוק מוקשים הוא ג’וב מחורבן מאוד".


מאז נזרעו מאות מוקשים כאלה. שדות המוקשים הולכים ומתרחבים גם בשעה זו. את התהליך הובילו תמהונים דתיים. מטרתם המוצהרת, שעליה הם חוזרים גם עכשיו בכל הזדמנות, היא לגרש את כל הערבים מהארץ שאלוהים הבטיח לנו. והארץ שאלוהים הבטיח לנו, כפי שהזכיר אחד מהם בטלוויזיה, אינה "פלשתינה" של המנדט הבריטי, אלא ארץ ההבטחה האלוהית, הכוללת את ירדן, לבנון, חלק של סוריה וחלקים של סיני. "לא באנו רק לרשת, אלא גם להוריש!" הכריז אחר. בשפת התנ"ך, "להוריש" פירושו לגרש, לחסל, לרשת את ארצו.


מאז ששר הביטחון דאז, שמעון פרס, שתל את ההתנחלות הראשונה (קדומים) בלב האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית, התפשטו ההתנחלויות כארבה. כל התנחלות גזלה בהדרגה את האדמה והמים של הכפרים הפלסטיניים השכנים, עקרה את מטעיהם, חסמה את כבישיהם, בנתה כבישים שאסור לפלסטינים לעלות עליהם. כמעט כל ההתנחלויות שלחו גרורות לגבעות הסמוכות.


זה נמשך גם בשעה זו. אחרי ששרון נתן לנשיא בוש הבטחה חגיגית לפרק כמה מן ה"מאחזים", נוספו עשרות מאחזים חדשים. כל משרדי הממשלה הזרימו סיוע למאחזים שהוגדרו רשמית כבלתי חוקיים. הצבא לא זה בלבד שהוא מגן עליהם, תוך סיכון חיי חייליו, אלא שהוא גם מסמן מראש את אתרי הקמתם ומדריך בחשאי את המקימים.


כאשר התרענו בפני הסכנה, הרגיעו אותנו. רק חלק קטן מן המתנחלים, ניחמו אותנו, הם קנאים סהרורים. אלה באמת משוגעים, ויהיה צורך לסלק אותם בכוח. אבל זאת לא תהיה בעיה גדולה, מפני שהרוב העצום של אזרחי ישראל מתעב אותם ורואה בהם כת תמהונית.


רוב המתנחלים, כך אמרו לנו, הרי אינם קנאים. הם הלכו לשם מפני שהממשלה נתנה להם בחינם וילות יקרות, שלא יכלו לחלום עליהן בישראל עצמה. הם חיפשו "איכות חיים". כאשר הממשלה תגיד להם לזוז, הם ייקחו פיצויים ויזוזו.


זאת היתה, כמובן, טעות מרה. "ההוויה קובעת את ההכרה", אמר קארל מרכס, והמתנחלים "המתונים" הפכו גם הם מזמן לקנאים פרועים. המפא"יניקים הטובים שנשתלו בגדה וברצועה על ידי ממשלות מפלגת-העבודה מדברים ומתנהגים עכשיו ככהניסטים גמורים.


חוץ מזה, אמרו לנו, אפילו המשוגעים מכירים בדמוקרטיה הישראלית. איש לא ירים יד על חיילי צה"ל. כאשר הממשלה והכנסת יחליטו לפנות התנחלויות, הם יצייתו. אולי יקימו מהומה, אולי תהיה הצגה של התנגדות, כמו בחבל ימית בשעתו, אבל בסוף יצייתו. הרי גם בחבל ימית לא סירב אף מתנחל אחד, בסופו של דבר, לקחת את הפיצויים.


אבל הזלזול הזה במתנחלים אינו פחות מסוכן מאשר הזלזול בערבים. עכשיו מתגלה לעיני כל מה שניסו לטשטש כל הזמן: שהמתנחלים מצפצפים על הדמוקרטיה ועל מוסדות המדינה. הגרעין הקשה אומר זאת בפה מלא: כאשר החלטות הכנסת מתנגשות עם ההלכה, ההלכה גוברת. לשום חוק אין תוקף, כאשר הרבנים אומרים שזה נוגד את ההלכה. הרי הכנסת היא בסך הכל אוסף של פוליטיקאים מושחתים. והחוקים שהועתקו מן הגויים, מה הם מול דבר השם יתברך?


יש לא מעט מתנחלים שעדיין לא אומרים זאת בגלוי, ואף מעמידים פני נעלבים כשמייחסים להם כוונה כזאת, אבל בפועל הם נגררים אחרי הגרעין הקשה, שהשיל מעליו את כל המסכות. הוא מציג אתגר לא רק למדיניות הממשלה, אלא לעצם קיום הדמוקרטיה הישראלית. הוא מכריז על כוונתו להפיל את מדינת החוק ולהקים במקומה מדינת הלכה.


מדינת החוק כפופה לרצון הרוב, הקובע את החוקים ומשנה אותם לפי הצורך. מדינת הלכה כפופה לתורת ישראל מסיני, שאינה ניתנת לשינוי. רק קומץ רבנים מוסמך לפרש את ההלכה. זהו, כמובן, ההפך מדמוקרטיה. זוהי דיקטטורה דתית לאומנית. בכל ארץ אחרת, היו קוראים לאנשים כאלה פאשיסטים. הצביון הדתי אינו משנה דבר.


למורדים הימניים-דתיים יש מוטיבציה חזקה. רבים מהם מאמינים בקבלה – לא זו של מדונה אלא האמיתית, הקובעת שחלק גדול של היהודים החילוניים בימינו אינם אלא עמלקים, שהסתננו לשורות עם ישראל בעת יציאת מצרים. אלוהים עצמו ציווה, כידוע, למחות את זרע עמלק מעל פני האדמה. האם תתכן אידיאולוגיה המתאימה יותר למלחמת אזרחים?


מדוע זה הפך לאיום מוחשי דווקא עכשיו? לא ברור עדיין אם אריאל שרון מתכוון באמת לפרק את קומץ התנחלויות ברצועת עזה. אך בעיני המתנחלים, אפילו הכוונה לפרק התנחלות אחת היא עילה למלחמה. זוהי פגיעה בכל קודשיהם. שרון ניסה לשכנע אותם שזה בסך הכל תרגיל – הקרבת כמה התנחלויות קטנות כדי להציל את כל האחרות. לשווא.


לקראת פרוץ המרד הגדול, חשפו המתנחלים את יכולתם. גדולי הרבנים של "הציונות הדתית" הכריזו שכל פינוי של התנחלות היא חטא כלפי אלוקים וקראו לחיילים לסרב פקודה. מאות רבנים, וביניהם רבני ההתנחלויות ורבני היחידות הדתיות בצה"ל, הצטרפו לקריאה.


קול המתנגדים המעטים נבלע בהמולה. הם מצטטים את הפסוק התלמודי "דינא דמלכותא דינא". אך מי קשוב עכשיו ל"רבנים מתונים"?


הרס הצבא מבפנים החל כבר מזמן. ה"הסדר" עם הישיבות הכניס לצבא סוס טרויאני. כאשר יפרוץ העימות בין רבניהם למפקדיהם, החיילים מ"ישיבות ההסדר" יישמעו לרבנים. חמור מזה: במשך שנים פעלו המתנחלים בשיטתיות להחדרת אנשיהם לדרגות הקצונה, והם מהווים שם עכשיו סוס טרויאני עוד יותר גדול.


הסרבנות הימנית-דתית אינה דומה לסרבנות המצפון השמאלית. הסירוב השמאלי הוא אישי, הסירוב הימני הוא מרידה קולקטיבית. בשמאל סירבו כמה מאות יחידים, בימין עומדים לסרב אלפים, ואולי רבבות, לפי פקודת הרבנים. כפי שהזהיר הרמטכ"ל, צה"ל עלול להתפרק.


בסך הכל מונים המתנחלים, יחד עם בעלי בריתם הקרובים בישראל ותלמידי הישיבות, כחצי מיליון בני אדם – בסיס מוצק למלחמת אזרחים. בינתיים משתמשים המתנחלים באיום הזה רק כמכשיר של סחיטה והרתעה, כדי להחניק באיבה כל מחשבה על פינוי התנחלויות ופינוי שטחים. אך אם הסחיטה לא תשיג את המטרה, המרידה הגדולה בוא תבוא.

תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. אירית מורדוב הגיב:

    מאמר קצת היסטרי, הלא כן?
    כשאבנרי וחבריו (רבני השמאל) קוראים לחיילים שלא לשרת בצבא הכיבוש, הולכים אחריהם רק מאות בודדות, ואז זה מותר בשם זכויות המיעוט בדמוקרטיה.
    אבל אם רבני הימין זועקים נגד הפקרת שטחים לטובת האוייב – אזי הם אנטי דמוקרטיים. אז בבת אחת בטלות כל זכויות המיעוט להשמיע את דבריו – וחלה החובה הדמוקרטית של הציות לחוק.

    אוי לאוזניים שכך שומעות.

  2. כפיר שמעון הגיב:

    ראשית אני חייב לציין שאני מסכים עם דבריה של אירית. שנית, לאורי אבנרי, לדעתי לא תהיה שום "מלחמת אחים". בעת הפינוי יהיו אנשים שיתנגדו, וכנראה קומץ מהם יתנגד באלימות. אבל מכאן ועד למלחמה יש מרחק רב. דרך המישקפיים הפטליסטיות של אורי אבנרי אין באמת שום הבדל בין ישראל למדינות עולם שלישי, וישראל אף גרועה מהן. כרגיל יהיו מספר תגובות שיגידו "בצדק". עצם קיומן של התגובות הללו מעיד ההפך. בנוסף, איני מבין גדול בקבלה, אבל חינוך ממלכתי דתי קיבלתי. עולם הקבלה אינו זר לי. (עולמי היום הוא חילוני הומניסטי). אני לא מכיר שום פרשנות ש"קובעת שחלק גדול של היהודים בימינו אינם אלא עמלקים". אורי אבנרי? עניין הסוס הטרויאני בדמותם של חיילים בוגרי ישיבות ההסדר כמו שאורי אבנרי מתאר אותו מפוקפק בעיני לא פחות. יש לי מספר חברים בוגרי ישיבות הסדר המשרתים בצבא. אין לי דרך לתאר עד כמה רחוקה הדרך בין הסיבות שבגינן בחרו לשרת בצבא לבין הסיבות שלדעת אורי אבנרי הם משרתים. הטענה שיש מן קונספירציה מתואמת מאחורי הדברים בכלל מדהימה אותי. עולם ההכללות של הכותב מדהים. כמובן שעל גבעה 332 אורי אבנרי ימצא שלושה מתנחלים שיתאמו לכול הסטריוטיפים שהוא מתאר. אני מציע שאורי אבנרי והם יעשו קומזיץ ביחד, ילבנו את הבעיות בינהם בלי לערב את כולנו, עם או בלי אלימות, ויעזבו את הרוב השפוי שאוהב את ביתו בשקט – ישראלים ופלסטינאים.

  3. שירה הגיב:

    אירית וכפיר שמעון דיברו על עובדות ואני נוטה להסכים איתם (מתוך תחושה ולא מתוך ידע ברור ומובחן) אבל מה שאני כן יודעת זה להבין את הרגש של האנשים, שלפני שהם "מתנחלים" הם אנשים, ולפני שהם "קבוצה מוכללת" הם אוסף של יחידים, כשלכל אחד הסיפור שלו והאמונות שלו וביום בהיר אחד הם מסולקים מביתם, יהיו הסיבות לכך אשר יהיו (בין אם כדי להקריב חייל ולהכות אח"כ את המלכה או בין אם זה להקריב חייל "למען האויב").
    גם אני, עם כל האמפתיה לפלסטינים, הייתי מרגישה רע מאוד עם גזרה כזו, על אחת כמה וכמה שיש לי אמונה חזקה שאלוהים היה רוצה שאני אלחם על ביתי (אמונות כאלו לא זרות גם לאוכלוסיה הפלסטינית המוסלמית. הם מבינים את המתנחלים טוב מאוד).
    אבל מה אנחנו עושים? מסלקים אנשים מושפלים בכוח מבתיהם כי ככה החליטה הממשלה ומצפים שהם לא יילחמו? אתה באמת מצפה שהם יבינו מייד שהפינוי הוא לטובת המדינה ושהם עד עכשיו היו אבן נגף בדרך לשלום? הם מאמינים שהם מגינים על הארץ. אובייקטיבית, ייתכן שהם צודקים. השמאל עדיין לא בנה טיעון לוגי מושלם שמעגן את האמונה שאןם נפנה התנחלויות יהיה שלום.
    ואני שואלת: למה שוב בכוח? למה אין כנות בין הממשלה לעם? למה שרון לא אומר בדגיוק מה הוא רוצה? למה השמאל רוקד על גוויות של בני עמו ולא "מטפל בהם" עם אהבה? למה ההומניזם השמאלני הוא דיאלקטי בלבד ומיועד רק עבור הפלסטינים? למה אין שמאל ששואף לטוב מקסימלי, יההי אשר יהיה מי שמקבל את הטוב הזה? האם הדרך לטפל באנשים שמסולקים היום מבתיהם היא שמחה לאיד? בוז? שמחת ניצחון? אפילו הפלסטינים לא נכנסו לאופוריה כמו שנכנס השמאל. הם שואלים את השאלה שאנחנו צריכים לשאול ושכל פעם צריך לשאול אחרי שמבוצעת פעולה אלימה והיא: מה יהיה בסוף?
    מה שאני יכולה להבטיח למר אבנרי זה שהמתנחלים שהוא שונא הם לא פלסטינים ולכן מלחמת אחים לא תהיה. יהיה תסכל וכאב וחוסר אונים. אבל את זה מדינתנו מייצרת בייצור עודף כבר הרבה מאוד זמן (ולא רק בהקשר הפוליטי). השאלה היא האם אנחנו צריכים לטעום מהתבשיל הזה עוד קצת.

  4. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    כ-80% מן המתנחלים יתפנו מרצון, ואפילו זמן רב לפני תום מועד הפינוי. הללו יכופו עצמם, "מה-לעשות", לעגל הזהב הממלכתי – לזהובים של בנק ישראל. כ-15% צפויים להתמקח עד הדקה ה-90 ואולי אף יגלשו לתוך "זמן פציעות" כדי להרים את רף הפיצוי. רוב המיעוטון – מתוך אותם 5% יפגינו התנגדות פסיבית, וכנראה שרק קומץ קטן יתגרה לפינוי בכוח ושמא אף בכוח רב. דומה שזה הזמן הראוי לממשלה הנוכחית להפעיל ברצינות את פינוי המאחזים הבלתי חוקיים (המובטחים כבר חודשים ארוכים). פינויים, ובכל מחיר, יאותת למתנחלים כי הממשלה מתכוונת ברצינות לממש את תוכניותיה, וטובה שעה אחת קודם.

  5. דניאל – מלחמת אחים? הגיב:

    הרשו לי לצטט כבר את חיים ברעם שכבר כתב פה שמלחמת אחים לא תהיה כי המתנחלים הקיצונים הם לא אחינו.
    אם יקרו אירועים אלימים-מרדניים לא נראה לי שהם ישאו אופי של תזוזות טנקים וארטילריה. סביר יותר שיהיו אלה ניסיונות גרילה-טרוריסטים של הקבוצות הקנאיות
    במלחמה כוללת לא יהיה למורדים הקנאים סיכוי מול טייסות האפ-16, בעיקר, כשאלה מצוידות בטייסים סרבנים בעלי מוטיבציה
    אולי צריך לחזור להצעה שהושמעה פעם: לא שתי מדינות לשני עמים אלא שלוש מדינות לשלוש עמים: ישראל-לדמוקרטים הישראלים, פלסטין-לפלסטינים ויהודה- לקנאים הדתיים.
    ביהודה הם יוכלו להקים להם איראן שניה. (וסליחה לאירנים, כי איראן של היום נראית לי יותר מתונה מיהודה שכזו). מדינה כזו קרוב לודאי תהיה מוחרמת על ידי כל העולם, ומבודדת לחלוטין. גם סביבה צריך יהיה להקים חומת ביטחון.

  6. חבקוק הגיב:

    מאמר יותר מקצת היסטרי.אבנרי,כמו כל התקשורת, משתף פעולה עם התקשורת בתהליך ההפחדה הקולקטיבי שמוביל פורום חוות השיקמים.
    לא ברור איך הדברים הללו תופסים את הכותרות ההראשיות כל כך מהר, תוכנית ההתנתקות,מלחמת אחים, כל פעם שטות חדשה של אותם המקורות.
    מה שמעניין באמת זה מה יעשה הפשיסט המוביל בראשות אכ"א, אלעזר שטרן. האם ישתמש בנשקו האישי נגד "מפני המשתיישבים"?

  7. יונתן חייל בצה"ל הגיב:

    אני חייב לציין שהתגובות כאן הרבה יותר מעניינות מן המאמר עצמו ומפוכחות יותר גם כן. האם אורי אבנרי הוא כמו רבני הציונות הדתית הימנית המטיפים לסרבנות רק מן הסמן השמאלי של המפה? מזינים את ההסתה הדמוניזציה של הצד השני במפה הפוליטית? שאלותיי מופנות לאותם מגיבים אשר אשמח לקבל חוות דעת שונות מהם. הסרבנות השמאלנית הינה סרבנות פוליטית מובהקת, יש המשתמשים בטיעון הסרבנות הפציפיסטית אך הסרבנות החדשה הבועטת הינה כנגד מדיניות הממשלה, האם אין זוהי הסכנה האמיתית לדמוקרטיה? גם אם מדובר במאות בודדות הרי סירוב כללי לקבלת מרות השלטון בגלל שדעות הסרבנים שונות זוהי עבירה אנטי-דמוקרטית בצורה חד משמעית. סרבנות ימנית גם היא אנטי דמוקרטית אך במקרה זה מדובר בסירוב לקבלת פקודה בלבד, כלומר סרבן ימין יסרב לפנות ישובים אך ימשיך לשרת בצבא בתפקידים אחרים. סרבן שמאל לא ייקח חלק במוסד כולו מכיוון שצה"ל הינו צבא כובש.
    אני נגד הכיבוש ועוד כמה שעות אלך להפגנה 9 שנים בכיכר רבין, אך הסרבנות של חברים רבים שלי מטרידה אותי. כמו כן אני יודע גם שמצדדי הסרבנות השמאלית הפוליטית יאמרו כי הכיבוש כולו איננו דמוקרטי והמשטר בארצנו מושחת ואינו דמוקרטי ולכן סירוב להחלטות הממשלה הינו לגיטימי לפי צו המצפון והמוסר. אך אותו מוסר ומצפון קיימים גם לאנשים בעלי דעות שונות ואין לזלזל בו ולפסול אותו. כיצד ניצן להתמודד עם טיעוןנים אלו?

  8. אירית מורדוב הגיב:

    ד"ר יחיעם שורק מעודד אלימות?
    יש פלא שנהרגו 13 ערבים בדיכוי מהומות אוקטובר 2000 ?
    הרי אלו הם מוריך ישראל!

  9. עופר נ- לאירית מורדוב הגיב:

    13 אזרחים לא חמושים , חלקם כלל לא מפגינים, נהרגו ע"י משטרת היהודים. אם יש עידוד אלימות, דומני שהוא במי שמגבה כמוך את משטרת היהודים

    כדאי לקרוא את כל הכתבה על הפרעות שביצעו יהודים באוקטובר 2000
    — קישור —

    "אירוע בולט, שהסתיים במותם של עומר עכאווי וויסאם יזבק, אירע בערב יום הכיפורים 2000, בקו התפר בין נצרת עלית לנצרת. ערב קודם התנכלו יהודים מנצרת עלית לבתים ועסקים ערביים בשכונה המזרחית של נצרת, ולקראת יום הכיפורים תיגברה המשטרה כוחות במקום. בצהרי 8 באוקטובר כבר ידעה המשטרה על כוונת יהודים להתנכל לערבים באותו ערב. המשטרה פרסה כוחות על קו התפר, אך לא מנעה ממאות צעירים מנצרת עלית ליידות אבנים לעבר השכונה המזרחית ואף לרדת לרחובותיה ולפגוע ברכוש.

    רבים מתושבי השכונה נזעקו להגן על רכושם, ואליהם הצטרפו תושבי שכונות אחרות ואישי ציבור ערבים. היו יידויי אבנים משני הכיוונים ובשלב מסוים נשמעו יריות. עכאווי ויזבק, שקודם נראה מנסה להדוף את חבריו המפגינים לאחור כדי למנוע מהם להתקרב אל השוטרים והפורעים היהודים, נפגעו ונהרגו מירי כדורים חיים, מנשק משטרתי תקני. הכדור שפגע ביזבק חדר מהצד האחורי של ראשו. "

  10. גלילי הגיב:

    אני רחוק מדעות אבנרי כרחוק מזרח ומערב.
    בדבר אחד אני מסכים איתו. מדיניות ההתישבות ביהודה ושומרון הייתה והינה שגוייה.
    במקום לרכז מאמצים בגושי התישבות גדולים כגון אריאל מעלה אדומים אלפי מנשה וגוש עציון ולהגיע למיליון מתישבים. הלכו ופיזרו עשרות ישובים קטנים בהשקעה אדירה שאין לה כל סיכוי.
    הוכח כי התישבות אידאולוגית היא חסרת סיכוי. ראה הקיבוצים והמושבים.

  11. יובל הלפרין הגיב:

    זה לא מאמר היסטרי, זה ריאל-פוילטיק. מה, רק אצלנו לא יכולה להיות מלחמת אזרחים אף פעם במרוצת ההיסטוריה? רק אצל הספרדים, האמריקנים, הרוסים, האנגלים, היוונים, המצרים, הסורים, הארגנטינאים, הפורטוגלים, היוגוסלווים, האלג’יראים, הטורקים, ההודים, הסינים ועוד כמה?
    כשאין הסכמה על ערכים בסיסיים, התנגשות היא שאלה של זמן, והשאלה אם תהיה אלימה או לא תלויה בנסיבות משתנות. שלום בין עמים יכול להיעשות בפשרה, בחלוקת הקרקע. מחלוקת בין תפיסות עולם מנוגדות בתכלית נפתרת אך ורק בהכרעה. הבעיה היא שכאן מבין זאת רק צד אחד במחלוקת, וככל שהדבר יימשך הוא צפוי להמשיך ולנצח.

  12. כפיר – ליובל הלפרין הגיב:

    אף אחד לא חושב ש"התאונה" הזו לא יכולה לקרות לנו – כי אנחנו יהודים ולא ספרדים או כל שטות אחרת. אני מסכים איתך. "השאלה אם תהיה אלימות תלויה בנסיבות משתנות". על זה בדיוק מתווכחים. בוויכוח הזה מותר לעשות הערכה שאומרת שזה לא סביר. זה לא סביר. בנוסף, אין שום קשר לריאל-פוליטיק. ריאל-פוליטיק אומר שהמדינות הן השחקניות הראשיות בבמת הפוליטיקה, ושלום ובריתות מבוססים על אינטרסים. הדרך לקדם אותם היא מוסדות המדינה וחיזוקה (בעיקר הצבאי) ולא דרך ארגונים בינלאומיים. הגישה זו ניצבת אל מול הגישה האוניברסאלית: המאמינה שהאדם הוא טוב ביסודו, ומלחמות ימנעו אם רק ניצור תקשורת והבנה, על בסיס אותם ערכים אוניברסאליים. זה שלדעתך תהיה מלחמת אחים לא הופך את דעתך ל"ריאל-פוליטיק".

הגיבו לכפיר שמעון

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים