הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-6 בנובמבר, 2004 142 תגובות

חלק גדול מן הדיון סביב רעיון המדינה האחת בין הים לבין הנהר מתנהל תוך הסכמה – מדעת או שלא מדעת – על כמה הנחות יסוד שהתקבעו בשיח הפוליטי הישראלי. הסכמות אלו מצמצמות את הדיון באפשרות להקים מדינה אחת בארצנו ל"כן" או ל"לא", מבלי לתת את הדעת על שאלות בסיסיות כמו "מה ו"כיצד". אך שם הקוד "מדינה אחת" – אין לו כשלעצמו שום משמעות. לפני שלילת רעיון המדינה האחת או חיובו, מן הראוי לשאול שאלות מספר לגבי אופיה של מדינה עתידית זו, הקווים המנחים העומדים בבסיסה, זהות הריבון בה וכיצד היא מנוהלת.

ראשית, לגבי אופיה של המדינה. רבים ממתנגדי רעיון המדינה האחת בין הירדן לבין הים יוצאים מנקודת הנחה שמשמעות איחוד ארץ ישראל המערבית הינה אך ורק מדינה שתהיה סניף נוסף של הליגה הערבית, ארגון שאש"ף הוא אומנם אחד מנציגיו, אבל מדינה אחת לא חייבת להיות "ערבית". בארצנו פורחת ומשגשגת (יש שיוסיפו: עדיין) תרבות עברית חיה ותוססת, שיכולה להעמיד – ואכן, כבר מעמידה – אלטרנטיבה ל"ערביות": בתרבות, בחברה ובמשטר.


לחברה הישראלית ולתרבות העברית אין בעיה להתמודד עם ה"הגמוניה" הערבית בארץ, ולהעמיד מולה או לצדה תרבות מקומית עצמאית. הדבר תלוי במידת רצוננו שלנו, אזרחי מדינת ישראל, לאמץ אל חיקנו ולקבל כשווים מיליונים מתושבי יהודה, שומרון ורצועת עזה: לא כ"ערבים" זרים ועוינים, אלא כבני ארצנו ובני עמנו לכל דבר ועניין.


הקווים המנחים העומדים בבסיסה של המדינה האחת לא חייבים, לפיכך, להיות זהים לאלה של שאר המדינות החברות בליגה הערבית. אדרבא: דווקא מדינה המנהיגה שוויון זכויות לכל אזרחיה והנותנת לכולם חלק שווה בשלטון מעמידה חלופה ראויה למשטר הנהוג אצל שכנותיה, הרבה יותר מאשר מדינה המסתגרת בתוך עצמה על בסיס זהות אתנית צרה.


זהות הריבון במדינה תבוא לידי ביטוי בקווי היסוד שלה. אם תהיה המדינה דמוקרטיה או רפובליקה אמיתית, אזי ממילא לא יהיה לה שום ריבון זולת אזרחיה. בהתאם לכך, למדינה אחת, שתתבסס על ציבור האנשים החיים בארץ שבין הירדן לים, יכולים להיות חוקי הגירה והתאזרחות ברורים ומוגדרים, כמו לכל מדינה מתוקנת. מדינה אחת אין משמעה מתן אזרחות אוטומטית למיליוני אנשים הגרים במדינות שכנות, קל וחומר בארצות רחוקות יותר. באותה מידה, אין היא צריכה לתת אזרחות אוטומטית לכל מי שרואה עצמו שייך לעדה דתית כזו או אחרת, תהיה מיוחדת ועתיקה ככל שתהיה.


סוגייה זו היא אולי המפחידה ישראלים רבים יותר מכל, ברעיון הנקרא מדינה אחת. אך הקישור האוטומטי בין מדינה אחת ל"זכות השיבה" נובע מראייה שטחית של תושבי הארץ הלא יהודים כגוש מונוליתי ואחיד, "ערבי" או למצער "פלסטיני", שכל שאיפתו שיבת מיליוני פליטי 1948 וצאצאיהם מכל העולם לכאן. הדבר רחוק מאוד מלהיות נכון: מתחת לכסות הלהג הלאומני הרשמי, תושבי שכם והשומרון או הכפרים באזור בית-לחם וחברון אינם דואגים לגורל פליטי 1948 יותר מאשר תושבי תל אביב או כרמיאל.


גם האיום ב"רוב מוסלמי" אין לו על מה להישען, אם נדאג להשריש את היות המדינה מדינה חילונית באמת, כלומר: מדינה שחוקיה שלה עליונים על חוקי הדת – כל דת – והשתייכות דתית היא בה עניינו של הפרט ולא מצע לניהול פוליטי של המדינה. למרות האופנה הרווחת כיום לראות באיסלאם דת קיצונית ובכל מוסלמי טרוריסט משולהב בפוטנציה, הרי שלחיים יש קצב משלהם, ולא כל מי שבתעודתו הרשמית נכתב "מוסלמי" הוא קנאי דתי, בדיוק כשם שלא כל אזרח הרשום כ"יהודי" הוא כזה.


ודבר אחרון לעניין ה"דו לאומיות", וניהולה של המדינה. "מדינה דו לאומית" היא אכן דבר רע, ומתכון להנצחת איבה. שהרי למה מתכוונים במדינה "דו-לאומית" אם לא להנצחת ההבדל והשוני בין יהודים לערבים, תוך שימוש במסגרת שונה? לכן שומה על המדינה האחת להיות גם חד לאומית. כמו בבלגיה, שבה הן הפלמים והן הוולונים כולם בלגים, וכמו בשוויצריה שבה כולם – דוברי צרפתית, גרמנית ואיטלקית; קתולים, פרוטסטנטים ויהודים – בני הלאום השוויצרי, כך ייטב אם נתייחס למדינה האחת שלנו כמדינה חד לאומית, שבה כל אזרחיה השווים הם בני הלאום שלה.


רק אז יוכל גם להתגשם חזון מגילת העצמאות, המבטיחה שוויון זכויות אמיתי לכל תושבי הארץ, ללא הבדל דת, גזע ומין.

תגובות
נושאים: עדכונים

142 תגובות

  1. Henry Lowi הגיב:

    If we all post our professional qualifications, and our work or business contact information, we will have discussions about our professions and our work or business. That would be a waste of the Hagada Hasmalit forum. I prefer to use Hagada Hasmalit to discuss the principled political issues raised by the letter of Dan Tamir.

    To those who have difficulty following English text, I apologize, again. I am doing the best I can with the means that I have. I do not find it easy to write “saffa ivrit be’otiyot latiniot”.

    If the management of Hagada Hasmalit would decide that written discussion may be only in “lashon ha’kodesh”, or in the spirit of Eliezer Ben-Yehuda, then I would be excluded. But that would also be a discriminatory and undemocratic decision.

    In fact, the debate over the democratic future of the country is raging, not only in Hebrew, but also in Arabic, in English, and in many other languages. We may not all understand each other in the beginning, but, if we are patient, and persistent, we will make progress.

    Ofra makes a good point, about the need to separate religion from the state, and shows that ethnic nationalism and democracy are mutually exclusive.

    I would like to read what Dan Tamir and others think about including the provisions of the Universal Declaration of Human Rights, that I copied above, in the basic law or constitution of a democratic state in the country of Eretz Yisrael/Palestine.

    For convenience, those provisions are copied again, below:

    Article 9.
    No one shall be subjected to arbitrary arrest, detention or exile.

    Article 13.
    (2) Everyone has the right to leave any country, including his own, and to return to his country.

    Article 21.
    (1) Everyone has the right to take part in the government of his country, directly or through freely chosen representatives.

  2. עופר יהלום הגיב:

    יורם בר-חיים מעוות את ההיסטוריה כפי יכלתו, ומשתמש בה לפי צרכיו (;.
    מובן קולוניאליזם וגירוש אינם קשורים בהכרח אחד לשני, וזו גם הסיבה שדרום אפריקה לא ניסתה ליישם את פיתורן החלוקה שדיברתי עליו; דרום-אפריקה של 150 השנה האחרונות רחוקה מהמודל של המושבות הלבנות הנפרדות שהקימו בה ההולנדים במאה ה-17, ממש כמו שרחוקה ממודל ההתיישבוןת הציונית. מדינה זו היתה – ובמידה רבה עונה בנויה – בניוה על ניצול של המוני עובדים שחורים על-ידי בעלי הון, ומובן שלא יכולה לוותר עליהם גם במחיר העברת השלטון לידי הרוב השחור אחרי שהתחזקו הלחצים הבינ"ל.

    אני בספק רב אם גירוש הגרמנים ממזרח אירופה נעשה כנקמה, אבל גם במקרה כזה הוא לא הופך למוצדק יותר מאשר פיצוץ ביתה של משפחת טרוריסט פלסטיני, ואלי מוצדק פחות כי בפיצוץ הבית יש כביכול "הרתעה".

    לעניין החלוקה, לא היה כתוב בה בשום מקום שיהיה גירוש או חילופי אולכלוסין בין שתי המדינות, ובכל מקרה חלק ניכר (רוב?) פליטי 48 היו במקור תושבי שטחים שיועדו למדינה הערבית ונכבשו ע"י צה"ל בשלבים האחרונים של המלחמה, מה גם שההנהגה היהוידת לא קראה ליהודים תושבי השטח שיועד למדינה הערבית לעזוב את מקומם.

    ואחרון חביב – כפי שאומר יורם עצמו, מעט מאוד גרמנים רוצים לחזור היום למזרח אירופה לאחר ששוקמו במערב. נראה לי שזה היהי גם המצב עם הפליטים הפלסטינים לאחר שיקומם.

  3. יורם בר-חיים הגיב:

    עופר, מי שמעוות זה אתה, וכי כתבתי שגירושי הנקמה לאחר מלחמת העולם השניה היו מוצדקים ? הם לא היו מוצדקים, הם רק היו בתוך הקשרם אי-הצדק הפחות גרוע לטפל בו.
    דרום-אפריקה דווקא יישמה פתרון של חלוקה והקימה את מדינות החסות הידועות כ"בנטוסטאנים" (ארצות-הבאנטו, למשרות שרק בחלק מהן חיו בני באנטו), מהן שאוב המונח שמשתמשים בו לגבי המיני-מדינה המוצעת לפלסטינים.

    החלוקה הייתה נתינת יד לטרנספר משום שהיא העניקה חתנועה מנשלת (שעד אז כבר נישלה יישובים ערבים כמיטב יכולתה) מדינה על רוב שטחי הארץ, שבתוכה למעלה מ-40 אחוז ערבים ובידיעה שאותה תנועה טוענת בגלוי כי בכוונתה לנקוט כל פעולה כדי לשמור על "רוב יהודי", הציונות אכן קיימה את הבטחתה ורוב מעשי הגירוש התבצעו בתוך שטחי החלוקה, לא במקרה, ובהתאם לתכנית ד’.
    בניגוד לטענתך, רק מיעוט ממגורשי 48 הם תושבי שטחים שיועו למדינה הערבית, ההיפך הוא הנכון. ההגיון של תכנית החלוקה שהוא בולט לעין הוא שכמעט כל איזור שחיים בו יהודים יהיה חלק מהמדינה היוהית, אפילו אם רובו ערבי, כך נוצרה בקווי החלוקה "מדינה יהודית" על שני שליש מהארץ ועם רוב יהודי קטן מאד ו"מדינה ערבית" על שליש מהארץ כמעט ללא יהודים, כלומר הערבים "קיבלו" רק איזורים שלא חיו בהם יהודים (למעט כמה יוצאי דופן) והציונים קיבלו את כל השאר (כאמור, שני שלי מהארץ). ההגיון הזה של הפרדה גזענית לטובת צד אחד הופך את הטרנספר להמשך מובן מאליו כמעט, אפילו אם לא הייתה תכנית ד’ (ו-ג’ ו-ב’ ו-א’)

  4. אירית הגיב:

    henri
    as much as I would like to separate professional publications from commentary here, I find almost impossible in this context. The gap is quite meaningful and relevant to your postings here.
    of course i am just another reader here, and you can ignore this message but I cannot address your messages here as I did before, unless something is resolved. I know lawyers do not meet the normal humanr requirment of consistency, and I can even appreciate this unique trait at times, but in the context of this forum…it is strange. Also, as an Israeli paranoid I stopped being naive about political oppression and devious attempts by the establishment to discourage all dissent and free thinking, precisely by making everything "virtual", absurd and hallucinatory…
    Especially I am referring to one of your messages warning Israeli militares from criminal sanctions abroad. THis is a rather extreme position, which i personally condone, but then again if you work with consulate I doubt you seriously aim at promoting this kind of accountaility to crimes perpetrated by the ISraeli army against civilians, including jews, israelis and naturally arabs.

  5. Henry Lowi הגיב:

    Many forms of undemocratic oppression have been identified above.

    In response, Dan Tamir calls for:
    שוויון זכויות אמיתי לכל תושבי הארץ, ללא הבדל דת, גזע ומין
    Dafna writes:
    לא משנה כמה מדינות יהיו בפלסטין, משנה כמה זכויות: כלכליות, פוליטיות, תרבותיות יהיו לתושבי כל הארץ הזו.
    Yuval Halpern writes:
    מי ששואף לדמוקרטיזציה של מדינת ישראל חייב לשאוף לכך שהיא תתנהג באופן דמוקרטי

    I say: Israeli democrats have a fundamental democratic duty to remove the yoke of undemocratic oppression from any who are oppressed by the Israeli government.

    The Arab Palestinians are subjected to anti-democratic oppression on a daily basis. This is a situation that cannot be tolerated by any Israeli democrat. Immediate and vigorous steps must be taken to free the Arab Palestinians, oppressed by the state of Israel, from that oppression.

    Much has been written about the “elections” now scheduled for January 2005. How can there be political elections if there are no free-standing political parties? How can there be elections if political meetings are not permitted? How can there be elections if an entire layer of political activists (and not just convicted terrorists) are held in Israeli prisons and detention centers, many under “administrative preventive detention”?

    The regime of checkpoints, “settler only” roads, and the massive presence of the IDF, Duvdevan, Shabak, etc. in the West Bank and Gaza Strip, prevent any possibility of democratic elections in any of those areas.

    Israeli democrats should show that they have the ability to recognize anti-democratic oppression committed by their OWN government. Israeli democrats should act now to remove all forms of anti-democratic oppression from the Palestinians.

  6. Dan Tamir הגיב:

    le-Me’ir Rabinovic:

    ha-tewubah hi’ KEN, BEHEXLE*! ‘ani lo’ ro’e wum sibba we-bayolam we-kol ‘ezrax wel ha-medina jukal lagur be-kol maqom we-raq jirce, tihije dato ‘awer tihije ve-jihiju ‘emunutajv ‘awer jihiju.
    ‘adraba: ‘ani meqave we-towab ‘Um ‘el Paxem jabo’ lagur gam hu’ be’Tel Abib ‘o beQdumim ‘o be-Bejt ‘El, kewem we-towab Tel Abib jukal lagur be-’Um el Paxem.

  7. Henry Lowi הגיב:

    At the risk of being repetitive,I note that:

    a. No one has yet addressed my suggestion that certain provisions of the Universal Declaration of Human Rights be included in the basic law or constitution of a future DEMOCRATIC state in the country of Eretz Yisrael/Palestine;

    b. No one has yet given me an example of a DEMOCRATIC government of a country, that refuses to admit refugees or exiles, who want to return to THAT COUNTRY which is their own country of origin.

    I would also like to hear from people who have ideas about how democrats in Israel can demonstrate their democratic principles and implement those democratic principles towards the Arab Palestinians, particularly during the period of the PNA "election" campaign.

  8. אדגרדו הגיב:

    HENRY LOWY PREFERS TO IGNORE MY POSTING WHICH GIVES SOME ANSWER TO HIS QUESTION:

    HENRY LOWY PROBABLY NEVER HEARD ANYTHING ABOUT GREECE AND TURKEY, POLAND, THE CZECH REPUBLIC AND INDIA – JUST TO MENTION SOME "democratic state(S) that prevented exiles or refugees from returning peacefully to their own country" NOT MENTIONING UNDEMOCRATIC STATES

  9. Henry Lowi הגיב:

    I actually have "heard" about
    GREECE AND TURKEY, POLAND, THE CZECH
    REPUBLIC AND INDIA, and have actually visited some of them. I have not studied their modern histories very thoroughly. If it exists, the information I seek would be in the following
    format:

    1. Government A of country B (while complying with the Universal Declaration of Human Rights) refused to permit people C, originally from that country, from returning to their communities and lands in that country in the year D;

    2. Population C is still now demanding to return to their communities and lands in country B, and Government A of Country B
    is still now preventing that return.

    3. ,What should a democratic-minded citizen of the State of Israel, do to help the people of country B to exercise their right of return to their communities and lands in country B?

    4. ,What should a democratic-minded citizen of the State of Israel, do to help the Arab population of Eretz Yisrael/Palestine exercise their right of return to their communities and lands in Eretz Yisrael/Palestine?

    In 1948-49, the Israeli Government refused to comply with UNGA Resolution 194, with the excuse that return of any of the Arab refugees would endanger the State’s security and undermine its demographic composition. That was an undemocratic position taken by an undemocratic government. Later Israeli governments have persisted in that undemocratic position to this day. The UN Mediator, Count Bernadotte, who was trying to bring about the return of at least some refugees, was then murdered by a murderer acting on behalf of the Government of Israel. We also now know that a large portion of the
    1947-48
    refugees, and the 1967 refugees, were removed by a deliberate and carefully executed policy of expulsion.

    When the "genesis" of a new state is connected with such an anti-democratic "original sin", it cannot grow into a democratic state without making the necessary corrections.

  10. עוזי אורנן הגיב:

    אינני מוכן להתכתב עם אדם המחרים את השפה שלי. הנרי לווה יכול לרכוש מקלדת עברית גם כשהוא בטורונטו. הקפיטליסטים של העיר הזאת ישמחו לספק לו את הסחורה.

  11. מקלדת הגיב:

    למרות שאין לי שום חשק לשמוע את מר לואי כאן, מכמה סיבות (לא הדעות המוצהרות דוקא), אני מוכנה להגן עליו מבחינת המקלדת. גרתי בחו"ל זמן ארוך, ולקחתי איתי מקלדת עברית כשרה למהדרין ואפילו שלמתי למיקרוסופט על תוכנה עם מערכת הפעלה עברית. ובכל זאת, מידי פעם מעשה שטן משהו היה "קופץ" בתוכנה והעברית היתה מתלעלעת (פתאום הולכת אחורה, או כל מיני דברים מוזרים). חודשים שלמים לא היה לי עברית בפועל, חרף הניסיון הכן. אבל כעורך דין מצליח שעובד עם הקונסוליה הישראלית אני בטוחה שהוא יכול לקבל תמיכה טכנית ממיטב המוחות שם, בעוד אני הייתי רק פליטה אומללה וחסרת כל, בבחינת סופרת ומשוררת הגלות. אז..הנה יצאתי ידי חובתי הדמוקרטית, עם סייג.

  12. יורם בר-חיים הגיב:

    מי אמר שהנרי מחרים משהו ? הוא מביא ציטוטים בעברית כי העכבר שלו עובד ואין לו מקלדת עברית, ממש חוצפה מצידו… אז עכשיו כל מי שרוצה להידבר עם איזשהו ישראלי חייב לקנות מקלדת בעברית ? אכן, צר עולמו של הכנעני כעולם נמלה, אבל אני תוהה בקשר לדבר אחד – אם זכרוני אינו מטעני, עוז אורנן הוא מתומכי הפיכת הכתיבה העברית לכתיבה פונטית באותיות לטיניות, אז מדוע לא יתכתבו הוא והנרי בעברית באותיות לטיניות ובא לכנען גואל ?

  13. Henry Lowi הגיב:

    I am reinforced in my initial impression of Uzzi Ornan, who now seems to be saying: I will not discuss the democratic future of the country with someone who does not express himself exclusively in the Hebrew language.

    Any excuse seems to be legitimate to avoid discussing what an Israeli democrat could be doing, and should be doing, to oppose anti-democratic conduct of the Israeli government.

    To the others: Do you have anything to say "be-ivrit, le-gufo shel inyan"?

  14. יוסי ברנע הגיב:

    ליורם בר חיים- עובדה היא שהערת בעברית.
    להנרי- לא בטוח כי דווקא אנגלית נצטרך כולנו ללמוד. אולי נלמד עברית במחתרת.

  15. Dan Tamir הגיב:

    alep
    bet
    gimmel
    dalet
    he
    vav
    zajin
    xet
    *et
    jod
    kaf
    lamed
    mem
    nun
    samek
    yajin
    pe
    cadi
    quf
    rew
    win
    tav
    Hapayam ‘ani no*e le-haskim yim Joram Bar Xajim. Ktibat Yibrit be-’otijot la*inijot (germanjot, le-mayawe) ‘ejnena dabar mesubak. Ze dorew raq qcat zman v-meya* ma’amac.

  16. לדן תמיר הגיב:

    alep
    bet
    gimmel
    dalet
    he
    vav
    zajin
    xet
    *et
    jod
    kaf
    lamed
    mem
    nun
    samek
    yajin
    pe
    cadi
    quf
    rew
    win
    tav
    Hapayam ‘ani no*e le-haskim yim Joram Bar Xajim. Ktibat Yibrit be-’otijot la*inijot (germanjot, le-mayawe) ‘ejnena dabar mesubak. Ze dorew raq qcat zman v-meya* ma’amac.

    סיבה כלשהי למה נמנעת משימוש ב-SH וב-T והכנסת כוכבית ו-W במקום?
    מה שרשמת, כפי שצריך היה להרשם.
    aleph
    beit
    gimel
    dalet
    he
    vav
    zain
    chet / khet
    tet
    yod
    kaf
    lamed
    mem
    nun
    samech
    ain
    pe
    tsadik
    kof
    reish
    shin
    tav
    hapa’am ani note lahaskim im Yoram Bar Chaim.
    Ktivat Ivrit be’otiot latiniot eina davar mesubach. ze doresh rak ktsat zman ve-ma’amats.

    אלה אותיות לטיניות.
    לא גרמניות. הרומאים השתמשו בהם לפני שהגרמנים ירדו מהעצים. הרומאים למדו אותן מהיוונים, שלמדו אותן מהעברים-פיניקים. מה שמכונה כתב דעץ.

  17. כפי שכתבתי בהודעה שלא נכנסה, משום מה הגיב:

    מר לואי יכול להתקין לו מערכת תומכת עברית במחשב, ולהדביק מדבקות עם האותיות על המקלדת.
    זה יסדר לו את עניין העברית.
    ולכל הטוענים (כולל לואי) שזה לא דמוקרטי למנוע מאדם זכות כתיבה בגלל שאינו כותב את השפה המדוברת בדיון, הממ. זה גם לא דמוקרטי לקטוע את הדיון לכל שאר המשתתפים, עקב מעבר לשפות אחרות. זה גם לא הוגן שאנשים עונים ללואי באנגלית, כאילו שהוא לא קורא עברית.
    בכל דיון בפורום בחו"ל בו אני משתתפת, אני משתמשת בשפה המדוברת. ואני לוקחת בחשבון שלא יקחו אותי ברצינות עקב שגיאות כתיב ודקדוק.
    אותו כנ"ל כאן.
    אם מר לואי היה מעוניין, הוא היה מוצא פתרון.

  18. יורם בר-חיים הגיב:

    ליוסי ברנע
    בדיוק, הערתי בעברית כי זו זפה שנוח לי לכתוב בה והיא פרקטית בפורום הזה ויש לי מקלדת מתאימה… אנגלית וערבית גם הן אפשריות מבחינתי כשזה מועיל. הנרי לווי חי בקנדה ואין לו מקלדת עברית אז הוא כותב באנגלית, מי שלא רוצה שלא יקרא, לא מבין למה זה אמור להפריע למישהו… ההצעה שלי לעוזי אורנן התבססה על הגישה של אורנן לגבי העברית, לא על שלי (לי אין שום אידאולוגיה בנוגע לעברית מלבד אי-כובמיוחד על ערבים שנאלצים לסבול את הדומיננטיות שלה לא-בצדק).

    אם בכלל רוצים להכניס אלמנט אדיאולוגי לעניין העברית, אז עברית היא השפה של הקולקטיב המנשל בפלסטין, זה שנהנה ממעמד של עם-אדונים וההתעקשות העקרונית עליה איננה אלא אקט כוחני של עם האדונים, בדיוק כמו אפריקנרים שיתעקשו לדון רק באפריקאנס באיזשהו פורום ויכנסו ללחץ כל פעם שמישהו כותב אנגלית או שפה אפריקאית כלשהי.

  19. דניאל קלטי, הסופר הגיב:

    Aleph
    Beth
    Gimmel
    Daleth
    Hey
    Vav
    Zayyin
    Heth`
    Teth
    Yodh
    Kaph`
    Lammedh
    Mem
    Nun
    Sammekh
    Ayin`
    Pey
    Caddi
    Kuph
    Reysh
    Shin
    Taf

    Please, take the appropriate are to notice the difference between Daleth and DHaleth, Taph, THaf and `Teth, Aleph and `Ayin, Kuph and `Kaph etc. C can be used for TSaddi.

  20. גופן לגופו של עניין הגיב:

    אם כבר הדיון עובר למקומה של העברית..כצברית יש לי זכרונות מרים מהאסימילציה הכפויה וממנטליות "העברית בלבד" שהכתיבה את ההתפתחות שלנו בשנות השישים. למעשה אופן כפיית העברית, כולל תקופת עברות השמות במיוחד של עובדי צבא ומדינה, הוא די נוראי ומבחיל. כיום כבר יש לפחות קונספציה של "זכות לשפה" במישור של זכויות אדם בינלאומיות ומה שנעשה פה לא בדיוק עמד בכללים, אם כי יטענו תמיד שזה היה "מרצון" (זוכרים את ה"מלווה מרצון ומששון" של הגשש?).
    מצד שני, עברית גם זקוקה להגנה כיון שהיא שפה חצי כחודה שהוחייתה ומשתמשים בה מעט אנשים יחסית מה רציתי לאמר ? שיש מקום להגן על השימוש בעברית, אבל גם לזכור שלא לכבודה של גברת נהדרת זו להגן עליה בתותחים ובשוטים ועקרבים. כמו שישבה לה והמתינה עד כה, ככה גם אם היא תרצה לפרוח תעשה זאת בשובה ובנחת. הגברת מעדיפה כניראה חיזור עדין ולא קנאות בסגנון אחיה של דינה שמיהרו יותר מידי להרביץ על כבוד המשפחה. ככה גם האדמה, אלוהים וכל שאר הנכסים. לא בכוח. באהבה. כלומר, "האצילות מחייבת". דן פגיס כמדומני כתב על העברית הישראלית שהיא נערה גדולת רגליים…משהו קצת פראי ולא בשל, לעומת העברית המקראית והמקורית. אז גם האם וגם הבת הפראית שלה מעדיפות פרחים כניראה על חבטות בין המחזרים, שמותירות את האובייקט בצד…
    א.

  21. לדניאל קלטי הגיב:

    מה הרעיון של אותיות כפולות? נדמה לי שבכל השפה האנגלית אין כל כך הרבה מילים עם אותיות כפולות כמו בתעתיקים לעברית.
    (מישהו נתקל בדבל קיו באנגלית אורגינלית? חוץ מבשמות מקומות כמו Aqqo?)

  22. יוסי ברנע הגיב:

    ליורם בר- חיים – האם על בני הקולקטיב המנשל בפלסטינה המנדטורית ( אז), פלסטין (לשיטתך בעתיד) יכול להימנות כותב עברית כמו: אנטון שמאס ? האם תביעתו כי הוא ירשם בתעודת הזהות שלו כישראלי,מוציאה אותו מהכלל המנושל ואו המנשל?

  23. יורם בר-חיים הגיב:

    אנטון שמאס כתב ספר אחד בעברית והרבה שירה בערבית (לא שזה קשור), הוא דרש להירש כ"ישראלי" אבל עומד על זהותו הפלסטינית.

    אנטון שמאס הוא מנושל (בן היישוב פסוטה שעל אדמותיו הוקמו יישובים ציוניים) הדורש להיכלל בקולקטיב הרשמי של המדינה, זה לא הופך אותו לפחות מנושל אבל העובדה שזה בלתי אפשרי מבהירה היטב את גבולות הולקטיב המנשל…

  24. Henry Lowi הגיב:

    The truly amazing thing is that, if Anton Shamas would apply to be registered as belonging to the "Palestinian" nationality (Le’om: Eretz-Yisraeli), he would also be denied. He "lost" his nationality when the State of Israel was declared!

    The concept of a territorially-based nationality is intolerable in a state based on the rules of settler-colonialism.

    That’s why Yossi Barnea’s nice idea cannot succeed under the supremacist regime. In a democratic regime, all citizens will be entitled to Palestinian nationality (as under the Mandate!) without distinctions based on religion, origin, language, or ethnicity.

    But, we’re not there yet. Now we have to remove the Zionist boot from the neck of the Palestinian Arab, whether the wearer of the boot speaks Hebrew, Arabic, or … English.

  25. TO HENRY LOWY הגיב:

    UNFORTUNATELY, WHEN THE FACTS DON’T FIT IN THE FRAMEWORK, LOWY TRIES TO ‘IRON THEM OUT’ WITH THE HELP OF OUTRIGHT LIES LIKE THIS:

    The UN Mediator, Count Bernadotte, who was trying to bring about the return of at least some refugees, was then murdered by a murderer acting on behalf of the Government of Israel.

    ONE SHOULDN’T THEREFORE BE SURPRISED THAT HE HASN’T HEARD ABOUT ANYTHING ELSE CONCERNING THE PERIOD OF 1948-9 BUT THE UNGA RESOLUTION 194. THE RUMOUR THAT THE ARAB SIDE REJECTED THE PARTIOTION AND LAUNCHED A WAR OF ANNIHILATION AGAINST THE NASCENT STATE OF ISRAEL AND THE JEWISH PEOPLE OF ERETY YISRAEL HAS NOT YET REACHED HIS EARS.

    NEITHER HAVE THE BRUTAL MASSACRE AND EXPULSION OF THE JEWS FROM EVERY PLACE THAT CAME UNDER ARAB OCCUPATION IN THAT WAR (GUSH ETZION AND THE OLD CITY OF JERUSALEM JUST AS AN EXAMPLE).

    FURTHER LOWY IGNORES THE FACT THAT RESOLUTION 194 SPEAKS ABOUT "refugees wishing to return to their homes and live at peace with their neighbours" WHICH HARDLY APPLIES TO THE PALSTINIANS AT THE TIME WHO WERE WAGING A CAMPAIGN TO VIOLENTLY ELIMINATE THE STATE OF ISRAEL AND EXPEL ITS PEOPLE FROM THEIR COUNTRY.

  26. עוזי אורנן הגיב:

    אם לואי לווה קורא עברית ודאי הזדמנו לו כמה מאמרים שלי במקומות שונים שכוונו זה שנים נגד המימסדים בישראל. מימסדים שהשליטו אי שויון מובהק בארץ, ונתנו זכויות יתר ליהודים אפילו אם הם אינם ישראלים כלל. מאיר כהנא, אמריקני גם הוא, קיבל אזרחות ישראלית מייד עם הציגו את כף רגלו בישראל, והתחיל מלמד אותנו איך להתנהג.

    אני מתאר לעצמי שלווה היה בישראל וקיבל בה אזרחות אוטומטית כמו כהנא. אולי הוא שומר עדיין על האזרחות הישראלית שלו. ייתכן שהוא בא לכאן מדי פעם ליום של בחירות לכנסת, כמו כל מיני שונאי ישראל מבין חסידי סאטמר הבאים להצביע כדי להרוס אותנו.

    אינני זקוק לאישורו של האדון הזר הזה לדעותי הדמוקרטיות ולקריאותי ופעולותי לשוויון. השקר שהוא אופף את התחסדותו והדרישה לראות "מדינה A" שמסרבת לקבל "אוכלוסיה B" כתנאי לכך שהוא ייאות לבדוק מה קרה לסודטים או לפליטי הודו בפקיסטן – שקר זה אינו אלא התחמקות מן העניין האמיתי: העולם משתנה, ועובדות חדשות משנות את היכולת ואת הצרכים שפעם היו נכונים ובמקומם. הסיבה די ברורה: פליטים שזכו להגיע ל?ארץ מסבירת פנים, שדאגה לשיקומם ההומני – אינם מעוניינים ככלל לחזור למקום שממנו נמלטו. אבל אם משאירים אותם במתכוון במחנות פליטים מוכי עוני ומפיחים בהם בלי הרף שקרים ו"הבטחות" על סיכויים טובים להרוס את הארץ שנוסדה בינתיים בארצם ולחזור כמנצחים – מה יעשו ?

    אני מוכן לדבר אנגלית ולכתוב אנגלית בפורומים של דוברי השפה הזאת, ואדון איתם ברצון על השאלות המעניינות אותם ואותי כאחד. אם אינני מוכן להתווכח איתו כאן באנגלית זה מפני שהוא, במחילה, פולש זר אל תחום ויכוחים המתנהל בעברית. יש לנו די צרות מהאמריקניזציה האופפת אותנו מכול צד. אין צורך ואין חובה להכניס את האמריקניזציה גם לפורום שכולו עברי.

    אני אכן מצדד בעברית באותיות לטיניות, אבל לא זה המקום (או לא זו ההזדמנות) לעסוק בכך.

  27. יוסי ברנע הגיב:

    מכתבו האחרון של אורנן הזכיר לי את הסיסמא הישנה:"עברי! דבר עברית"
    אכן בעידן הגלובאליזציה והאמרקניזציה יש מקום להקפיד ולשמור את היחוד התרבותי והלאומי.
    שאלת המפתח שעדיין נישאלה-האם תוכל ישראל להיות מדינת לאום שהיא גם מדינה דמוקרטית המבטיחה את שוויון כל אזרחיה?

  28. ישראל פוטרמן הגיב:

    זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים היא מזכויות האדם הבסיסיות שאינה מותנית. לכן, התקדימים שמביא אורנן על מנת להצדיק את המשך גירושם של הפלסטינים מארצם (ושוד אדמתם ורכושם) אינן רלוונטים ואינם מעידים אלא על אורנן עצמו. הזזת אוכלוסיות בכוח, בזמן מלחמה או "שלום" כדי לקיים איזו אג’נדה מדינית, לאומית (זכות ההגדרה העצמית של היהודים כביכול) או אידיאולוגית מכל סוג, היא אג’נדה פשיסטית ואפילו נאצית (שרק שלב אחד מוביל ממנה להשמדת עם). השלמה איתה בדיעבד, מצדיקה אותה למעשה מראש. (ההתחסדות של "ליברלים" המצדיקים את המשך הגירוש בטענה שאין לתקן עוול אחד על ידי יצירת עוול אחר אינה אלא הסכמה להמשך העוול).
    זכות השיבה היא זכות בסיסית כאמור (לא חובה) מימושה יתן בונוס חשוב נוסף, שלילת הרעיון של פתרון מסוג זה מראש, למשל גירוש כל מי שלא יהיה מוכן להצטרף ליצירת אומה "כנענית" (או ישראלית בלשון הטעייה)

  29. יוסי ברנע הגיב:

    ישראל פוטרמן מתחיל את מכתבו בהטעיה דמגוגית שכביכול אורנן מצדד בהמשך גירושי פלסטינים.
    על חוסר ההבנה שלו את הסוגיה יעיד חיבורו את הכנענים לנאציזים.
    מזמן לא קראתי כל כך הרבה שטויות בכל כך מעט מילים.

  30. ליוסי ברנע הגיב:

    מי שמתנגד לזכות השיבה של הפלסטינים, מאידך מצדד בהמשך מצבם (גירוש או גירוש מתמשך)
    ואיפה בדיוק חיברתי את הכנענים לנאציזם? ומי כאן הדמגוג? שלא לדבר על שטויות…

    י.פ

  31. יוסי ברנע הגיב:

    לי.פ. יש בעיות בהבנת הנקרא. האם משמעות המילים "המשך המצב" שווה למשמעות " המשך הגירוש"?
    האם הכנענים טענו שיש לגרש מי שלא רוצה להיות חלק מהאומה? האם אורנן טען זאת?
    מה בדיוק מעידים התקדימים שמביא אורנן?
    האם כל מי שלא מסכים עם נימוקי י.פ. הוא בהכרח פאשיסט או נאצי?

  32. עוזי אורנן הגיב:

    לפני ימים אחדים התארח אצלי חבר ותיק שלא ראיתיו שנים. בערב הארוך סיפר על הוריו, שנולדו בפולין, ואיך הצליחו להימלט לרוסיה במלחמת העולם, ואחר כך חזרו לפולין. מכיוון שלא היה להם איפה לגור, העבירו אותם השלטונות לשלזיה שבימים ההם סופחה לפולין. הכניסו את ההורים לבית ריק בעיר שהייתה גרמנית וכול תושביה גורשו לגרמניה בלי שום התראה מוקדמת. הבית היה מלא רהיטים וצורכי אוכל וניכר היה שהאנשים שגרו בו סולקו בן לילה מביתם וממולדתם, שהם ואבותיהם ואבות אבותיהם חיו בה דורות.
    באמת צר לי מאוד עליהם, ועל הגרמנים הסודטים שנפנפו אותם מעל אדמתם. נזכרתי במה שכתב י.פ. בכתבה שלו שזכיתי להיזכר בתוכה. הדבר נעשה לדבריו- – –

    "כדי לקיים איזו אג’נדה מדינית, לאומית (זכות ההגדרה העצמית של ה- – – – כביכול) או אידיאולוגית מכל סוג, [זו] היא אג’נדה פשיסטית ואפילו נאצית (שרק שלב אחד מוביל ממנה להשמדת עם)".

    מעניין אם גם בפולין או בצ’כיה יש חברים באגודה הבינלאומית שי.פ. ודאי שייך אליה, היא הנקראת "צדיקי כל העולם התאחדו". ומעניין אם כל אחד מחברי האגודה מטיח את דבריו רק כלפי מה שנעשה בארצו. בויכוח הזה משתתף לפחות אחד שהוא איננו מדבר על מה שנעשה בארצו, אלא מייסר אותנו על חטאינו. מעניין אם הוא מתעניין גם בשאלת שלזיה ובשאלת גירוש הגרמנים מחבל הסודטים. כי אם לא אז נשאלת השאלה מדוע.

  33. המכפיש לא בהכרח צודק הגיב:

    ליוסי ברנע אין בעיות בהבנת הנקרא, אבל יש לו בעיות עם הדברים עצמם. לכן מעקם אותם על מנת להתווכח עם עצמו על דברים שלא כתבתי ולא רמזתי.
    י.פ

  34. ברנע יוסי הגיב:

    לי.פ. שאינו עונה לשאלות של הבאים אחריו, וכשהוא עונה, אין זה לעניין
    קצתי ברמת הדיאלוג עימך ואין לי כל כוונה להמשיך לבזבז זמני בהתכתבות עימך.
    (מעניין מה תענה למכתבו של עוזי)

  35. פוטומונטז’ הגיב:

    הדבר נעשה לדבריו- – –
    (כלומר גירוש הגרמנים משלזיה ומהסודטים – י.פ)
    "כדי לקיים איזו אג’נדה מדינית, לאומית (זכות ההגדרה העצמית של ה- – – – כביכול) או אידיאולוגית מכל סוג, [זו] היא אג’נדה פשיסטית ואפילו נאצית (שרק שלב אחד מוביל ממנה להשמדת עם)".

    י.פ

    הציטוט כפי שהביא אותו אורנן לעיל הוא "פוטומונטז’ שעושה אורנן במה שכתבתי (והוא מתאים לשאר טיעוניו והאנלוגיות שהוא מביא)

  36. אבו-נועם הגיב:

    אני שמח- כמבקר חדש בדיוני הגדה לקרוא דיון שאף על פי שקצת ירד מרעיון המדינה האחת לרמת אנגלית עברית הינו מעניין וחשוב.לאום – שפה – מדינה. בעולם עתידי הנרמז על ידי ARTHUR c CLARKE בספרו CHILDHOODS END אין מדינות בהתערבות תרבות אשר הפנתה את המשאבים הרבים שכעת מבוזבזים על סכסוכים לאומיים לטובת לחם, רפואה וחינוך (כן כן אנגלית לכל).דן תמיר כבר נמצא בעתיד זה ורק מחכה ליתר האנושות שתצמצם פערים. אכן מגילת זכויות האדם הינה מסמך נהדר (כמו עשרת הדיברות בזמנן) ונשאלת השאלה: כיצד ליישמו בעולם עם ריבוי שפות אשר עדיין חולה בחצבת של המין האנושי – הלאומנות.וכיצד ליישמו בישראל בלי להרגיש כי דבר זה נכפה עלינו (אך הגאווה הגאווה) להגדרת בן יהודה: לאום הוא שפה וטריטוריה. ובעתיד:? כאשר ייתכן מעבר חופשי
    ממקום למקום.? ולדברי המשורר YOUR HOMELAND IS INSIDE YOUR SHOES.תודה דן על פתיחת הדיון

  37. אירית הגיב:

    ניראה שההסדר המתגבש הוא רב לשוני ודו רובדי. שפה עולמית כמו אנגלית לצד שפות מקומיות. האמת שהתפיסה של שפה אחת היא בעיני מגבילה ויוצרת את ה או או ותחושת האיום. התפיסה של "שפה אחת" היא אירופוצנטרית, ובחלקים אחרים בעולם רוב האוכלוסיה מדבר יותר משתי שפות שוטף, כאשר בדרך כלל אחת מהן תהיה "שפה עולמית" כמו אנגלית או צרפתית.)ושפה אחרת עשויה להיות שפה שאין לה גרסא כתובה בכלל) המדיניות של "עברית בלבד" היתה גרועה מהרבה בחינות והיום כבר ירדו מזה, והעולים מרוסיה גם לא יסכימו לזה אפילו אם יכריחו אותם. הם עברו את סטלין והציונים קטנים עליהם. הנושא של "אנגלית" כמונח המייחד שפה מסויימת הוא בעייתי ויש נטיה היום לדבר על אנגליתים במובן שיש כמה שפות "אנגלית" לגיטימיות תחת אותו שם. זה אולי קטנוני בדיונים אוטופיים פוליטיים אבל מאד חשוב לאנשי הספרות והתרבות. (כך גם אפשר אולי להתחיל לדבר על כמה קהילות מובחנות שהם "יהודים" אבל לא שייכים לאותו "לאום-שפה-טריטוריה". (יהודימים שונים).

  38. Henry Lowi הגיב:

    Irit makes some good points.

    Jews are an ex-territorial people, or people-class, or caste, or ethnic group, or religion.

    ‘Jewish people should have the right to live peacefully in any country, as law-
    -abiding citizens, and with equal rights. Zionism believes otherwise.

    There are many Jewish communities all over the world, and some have broken up voluntarily, and some were destroyed brutally.

    After Zionism is overcome, the Jewish community in Arab Palestine will become one of the Jewish communities that enjoys democratic rights and freedoms, including language rights, and the right to contribute equally to the welfare of the country and its population, but without the "right" to be a master-race.

  39. להנרי הגיב:

    ממשלת ישראל כופפה את היד "מאחורי הקלעים" לגרמניה להפסיק לקבל פליטים יהודים (כן, על בסיס ההגדרה הותיקה) ממזרח אירופה על מנת לאלץ אותם לעלות לישראל או כניראה למות להם בשקט באוקראינה. המקום הבא יהיה קנדה, אז כדאי שתשמור על פרופיל נמוך, ואל תזכיר להם כל הזמן שיש ליהודים זכויות בעולם. המצב בארץ אינו סופרמציזם כלשונך אלא דיכוי שיטתי את היהודים בידי קבוצת אליתה שלקחה את המונופול לקביעת הזהות, לפי האינטרסים הכלכליים שלה, והתרבותיים שלה. הערבים הם רק תירוץ ואמצעי שכן הרבה יותר משתלם לשעבד יהודים שהם כידוע אוכלוסיה איכותית שאפשר לנצל טוב טוב. הבעיה היא, מנסיוני הדל ומעוני עניות וענוות ידיעתי המועטת בכלל, זה שיהודי התפוצות הם משתת"פים לא קטנים וגם לא אמיצים במיוחד, ועל כן זה רק עניין של זמן עד שהם יחרבו במו ידיהם את הקהילות שלהם ויתנו לישראל לנהל להם את החיים (מה שאומר הרבה פרובוקציות, טרור ואנטישמיות שתצוץ לפתע בכל חור וסדר יום תרבותי שמקדש את הציונות ואת מדינת ישראל כ"פתרון הסופי" לבעייה היהודית). זה לא היה נורא כל כך, בכל עם יש שכבת אלית וכולי, אלא שהקבוצה שהשתלטה עלינו היא די נמוכת מצח ויש חשש לעתיד הגנטי ממש של העם היהודי, שכן הטיפוס המועדף עליהם מבחינת הטיפוח הוא משהו שבין חייל מרינס מאלבמה לאשף היי-טק כושל שמייצר בועות אויר ומתפוצץ למחרת. חסל סדר "היהודי" ששרד אלפיים שנה.

  40. להנרי הגיב:

    Jewish people should have the right to live peacefully in any country, as law
    abiding citizens, and with equal rights

    well, Jewish People SHOULD.
    Often, they don’t get it.

  41. TO HENRY הגיב:

    WILL THE RIGHTS OF THE JEWS IN ‘ARAB PALESTINE’ BE SIMILAR TO THE RIGHTS THEY ENJOY IN ARAB SYRIA OR IN ARAB IRAQ UNDER SADDAM HUSSEIN?

    I’D SUGGEST THAT YOU FIRST TURN ARAB SYRIA, ARAB LEBANON OR ARAB ALGERIA INTO BLOSSOMING DEMOCRACIES AND THEN TRY TO PERSUADE THE ‘PEOPLE-CLASS’ OF THE JEWS TO MOVE THERE – BY GIVING THEM A PERSONAL EXAMPLE, OF COURSE.

  42. to "to henry" הגיב:

    i like your invitation to Henry to apply his ideas by giving personal example, we should do the same with the advice of the AIPAC and other right wingers who inflame wars and expansion here, without personal accountability, sending the "niggers" to do the dirty work. it is the same idea. But as long as we let these pioneers manage our lives, we have to balance it with others’ right to talk their talk…
    either it is OUR country or all the Jews from now to eternity, in the second case, they are "absent" citizens who have all the right to meddle, influence and say the usual nonesense people say everywhere without being invited by you to settle in Beirut;

  43. דניאל קלטי, הסופר הגיב:

    כל הדיבורים כאן לבטח מעניינים מאד, אך מעבר לעובדות, כגון שהתקופה היחידה, בה כבר לא היה ממשל צבאי ישראלי בתוך הקו הירוק ועדיין לא היה כזה מחוצה לו, היתה מנובמבר 66′ עד ליוני 67′ (שהיתה, אגב, חלק מתקופת המיתון הקשה ביותר עד אז, ככה ש…גן-עדן בטח שלא היה כאן), או זה, שאבות כולנו יצאו מאפריקה לפני מאות-אלפי שנים, עומדת וניצבת המציאות *היום*: שישה וחצי מיליוני ישראלים (מתוכם חמישה וחצי מיליוני יהודים-ציוניים קנאים), ושלושה וחצי מיליוני פלשתינאים חסרי-אזרחות, שני עמים, הלפותים זה בזה בתשוקת רצח, ושהתקווה היחידה להצילם מעצמם היא להפריד ביניהם. במצב הזה, מדינה אחת תוכל להתבטא אך ורק בתור:
    או:
    מדינת-אפארטהייד (חלומו של כל ימני), בה *כאילו* כולם אזרחים ו*כאילו* כולם שווים,
    או:
    מדינה בעלת משטר סמכותני בעל סממנים סטאליניסטיים, כמו יוגוסלביה של טיטו – בה כל הסרבים, הקרואטים, הבוסנים וכל השאר נאנסו, ממש, לשיר שירי-תהילה לאחדות ולאחווה – ומה קרה, פחות מעשור לאחר מותו של הנ"ל, כולנו זוכרים היטב. איזו צהלת-שחרור אדירה שטפה את שלושת השבטים הללו, כאשר – סוף-כל-סוף, מבחינתם – יכלו לשוב ולטבוח האחד ברעהו. ואתה נמצא תוהה – כלום לא עדיף היה, להקים באיזור הבלקן המערבי מדינות-לאום קטנות ונפרדות כבר ב-1945, ולשאוף ליחסים תקינים ביניהן – פשוט, באופן טבעי, כשכנים טובים?
    בסוף, הרי, זה הגיע לכך; לאחר רבע-מיליון הרוגים, ושלושה מיליוני הומלסים. בשביל מה?

    אין, אין: הפתרון האידיאלי כרגע הוא: הפרדה, על בסיס גבולות הקו הירוק (וכמובן: כל מי שבתוך ישראל הוא ישראלי, על כך אסור שיהיה ויכוח! וההבדל הוא, שבין אזרחי ישראל, למוצאיהם הלאומיים והדתיים השונים, אין מלחמת-דמים כרגע, ולפיכך, גם אין משקעים כה מחרידים, כמו וידוא-רציחה בילדות קטנות מול פיצוץ אוטובוסים), ואז, עם שתאושש הכלכלה הפלשתינאית, רמת-החיים שם תעלה ובשתי המדינות יקום ויוולד דור חדש, שיחונך לשלום ולא למלחמה (ביטול גיוס-החובה הוןא הכרח, כמובן) – אז בהחלט מומלץ, להתחיל ללכת בכיוון של איחוד פדראלי מלא, ולא *רק* של ישראל, פלשתין וירדן, אלא של כל אומות אירופה, המזה"ת, אסיה התיכונה, סיביר, הודו, המגרב וקרן-אפריקה.
    אבל, זאת – עוד חזון למועד. שלב-שלב… לאט-לאט… וקודם-כל: להיפרד.

  44. עברית ו-MR. LOWE ? היתממות הגיב:

    אין כל צורך במקלדת "עברית" כדי לכתוב עברית. בגירסאות "חלונות" מהשנים האחרונות ניתן להוסיף את השפה העברית ללא קושי, ואז עברית זמינה במקלדת. ישנן גם תוכנות עזר בחלונות המראות את מיקום האותיות, או ניתן לסמן אותן על המקשים.

    הודעות באנגליות (או שפות זרות אחרות) קוטעות את רצף הדיון. קשה גם שלא לראות את המסר המתקבל של התנשאות/החרמה, כאשר הדבר נעשה על-ידי עורך דין ישראלי (גם אם אנטיציוני), שנפלה בחיקו הזכות לבלות את מיטב שנותיו בארץ, ללמוד בה משפטים, דובר עברית על בוריה ואף נמצא בקשרי עסקים עם קונסוליות ישראליות.

  45. דניאל קלטי, הסופר להנרי הגיב:

    You must remove the occupation regime, and the settler-colonies, and all the restrictions on political activity and on economic life. You must demand the release of all Palestinian political prisoners. You must recognize, loud and clear, the right of the Palestine refugees to return to their communities and lands, and to rebuild their lives.

    ועל כך נאמר, "לכם ולא לו… על שהוציא את עצמו מן הכלל"… היי, זה קצת קשה לפעול כאן, אם רוב פעילי השמאל כבר ברחו להם מן הארץ, יושבים להם בקנדה או בגרמניה, רגל על רגל, שלווים ובטוחים, ומשם רק שולחים לנו פקודות, על מה *אנחנו* אמורים לעשות!! ומה *אתה* עושה? הה? פעיל דרך המקלדת? מה שבטוח – אני פעיל לאין שיעור יותר. אז עד שתחזור לכאן ותחזור לפעילות, שב ושתוק!

  46. בעניין עורך הדין כפול האזרחות הגיב:

    הנושא של הנרי לואי איש המסתורין כבר עלה, מהכרותי הדביקה עם עורכי דין בכלל ומסוגו של הנ:ל הייתי מהמרת שההשתתפות שלו בדיון כאן אינה ,לשמה. יתכן שהוא כותב איזה עבודה או חוות דעת וזקוק לפידבקים, יתכן שהפוסטים כאן עוברים לשימוש במקום אחר. עורכי דין באופן כללי אינם מאלה המבזבזים את זמנם בלי ששעון הכסף מתקתק. חוץ מלהציע לקנות לו מקלדת עברית הכל כבר נאמר. אבל יש לנו פה לכאורה "קנדי", "גרמני" ו"ניו זילנדי" תעשה לבד את המסקנות. בוקר טוב. (נ.ב. כעורכת דין כפולת אזרחות גם אני, ניראה לי שהגדה צריך לגבות כסף על הכניסה לאתר, למה לתת חינם חומר ל"סטרא אחרא" שישלמו …

  47. Henry Lowi הגיב:

    Daniel speaks of "separation" as a step toward acceptance, coexistence, equality and mutual respect. I believe the
    sincerity of his motives.
    My response is:
    If your goal is acceptance, coexistence, equality, and mutual respect, certain obligations are imposed on you, if you are active among the oppressor population.

    Within the oppressor society, you must raise the banner of the rights of the oppressed. You must act vigorously, against your "own" government, to remove the burden of oppression from the Palestinian people. You must remove the occupation regime, and the settler-colonies, and all the restrictions on political activity and on economic life. You must demand the release of all Palestinian political prisoners. You must recognize, loud and clear, the right of the Palestine refugees to return to their communities and lands, and to rebuild their lives.

    Only if and when you do these things, you will differentiate yourself from the oppressor regime, and create the degree of trust, acceptance, coexistence, equality, and mutual respect, between Israeli Jews and Palestinian Arabs, that can open the road to peace and reconciliation. Then, and only then, can you
    talk seriously, practically, about the desirable arrangement — one, 2, or 3 states.

    The quality and quantity of democracy and equality are decisive, not the number of states.

    In order to reach any kind of fair and just and stable solution, Israeli pro-democracty activists must take the first step, and the second, and the third, to prove to the oppressor regime, and to the oppressed Palestinians, that relations on a new basis are being created.

    Separation — a-la Sharon or a-la Beilin — is no solution, and not a step toward a solution.

  48. יורם בר-חיים הגיב:

    אולי תרדו מהנרי לווי, לא התחשק לו להיות יהודי פריבילגיוני בישראל אז הוא היגר (או חזר) לקנדה.
    למה הוא חייב למישהו כאן דין וחשבון על כל העניין הזה ? יש משהו ממש חולני בכל ההיסטריה הזו על "ההתערבות הזרה" של הנרי לווי שהיא באה מצד אנשים שרוצים להישאר כאן קולוניזטורים. הכי קל זה להפוך את היוצרות ולטעון שפרטים בעלי מצפון המביעים עמדה בעד דה-קולוניזציה של ארץ הם "מתערבים זרים", הטיעון הזה תמיד שירת טוב את הכובשים והקולוניאליסטים.

  49. מיקי הגיב:

    להנרי

    דניאל מאוד צודק באומרו, לפי הגיונך אין לאדם להביע את דעתו ורעיוניו אם אין מסוגל למסור 120 אחוז מזמנו להיאבק למטרות אלו. במיוחד כשאימרה סהרורית(אכן עד כמה שאני שונא להשתמש במושג רווי כל כך הרבה קונוטציות ימניות) זו באה מאדם היושב בנוח מול מסך המחשב שלו בשילוב רגליים בחצי האחר של העולם ומביא את דעותיו על המצב כאן(שתהייה כל דעה שתהייה).

    אפשר גם להבין שלפי דעתך כל אדם שאין ביכולתו לתרום הרבה מזמנו למאבק צריך גם להפסיק לפרסם את דעותיו ואולי גם להיצטרף אולי לשמאל הציוני או בכלל למרכז.

  50. ועוד דבר אחד, מיקי הגיב:

    כל מחנה שלום שמכבד את עצמו צריך לחתור בכיוון הרעיון של מדינת כל אזרחיה מהים ועד לירדן. הפירוד לגבולות 67 צריך להיתפש כשלב ביניים בלבד. כל ניסיון לזרז את האיחוד ולכפות מדינת כל אזרחייה (וזה בטוח לא מה שיווצר כאן בין שתי קבוצות השרויות במלחמה במצב הנוכחי) רק יוביל לסיבוכים נוספים ולמצב מסוכן שבו החלש אף יסבול יותר.
    ההפרדה(כמובן שאנו לא מדברים על הפרדה בגירסת שרון או השמאל הציוני) לשתי מדינות, עם הבנה ברורה שזהו רק שלב ביניים לכיוון מדינת כל אזרחייה ולא "סוף סיכסוך" לפי דרישת השמאל הציוני, החיות זו לצד זו ביחסי שכנות בריאים יפיג בצורה טבעית את הלחץ בין שתי הקבוצות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים