הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-25 בנובמבר, 2004 13 תגובות

בעקבות הידיעות שהתפרסמו על היחס המחפיר לעבדים השחורים בשדות הכותנה של מיסיסיפי הנאלצים לכרוע על ברכיהם במשך 12 שעות ביממה בלי לאכול, לנוח או לשתות והסערה הציבורית שפרצה, מיהר הדובר של איגוד מגדלי הכותנה במדינות הדרום לדחות בתוקף את הטענות. "הדאגה לאיכות המוצר ולבריאות עבדינו היא העומדת בראש מעינינו" אמר הדובר. "בידינו מחקרים רפואיים המוכיחים כי הפסקות וישיבה בצל מזיקות לבריאות, מעבר לכך כחברה הדואגת בראש ובראשונה ללקוחותיה, מצאנו כי רק עבודה רצופה ללא הפסקות יכולה להביא את העבדים למיומנות הרצויה בקטיף פירות הכותנה, וכיודע איכות הכותנה היא המטרה העיקרית שלנו, לשביעות רצונם של לקוחותינו".

כשנשאל הדובר מדוע מחויבים הקוטפים להסתובב על ברכיהם כל היום בלי יכולת להתיישר, השיב כי "מדיניותנו היא שהקוטפים יהיו בגובה הביצים של המגדלים".


ובחזרה למאה ה-21


תנועת "חברה צודקת" בשיתוף עם "קו לעובד" מכריזים מאבק בחברת סופר-פארם על כך שהיא מאלצת את עובדיה לעמוד במשך 8 שעות משמרת על מנת ש"הם יהיו בגבה העיניים של הלקוחות" (כדברי הדוברת).


פרטים על המאבק יפורסמו בקרוב באתרנו, אולם בינתיים יכול כל אחד לעשות בעצמו מספר פעולות של "אכיפה אזרחית".


מספר אפשריות פעולה לדוגמה:

1. כל אחד מוזמן להתקשר למנכ"ל סופר-פארם ולהביע בפניו את דעתו:


ליאור רייטבלט
רחוב משכית 27 הרצלייה 46733
טלפון: 09-9596857
פקס: 09-9572680


2. בביקור הבא שלך באחד מסניפי הסופר פארם, התחל/י את הביקור מעמדת הקופאי/ת, קרוב לוודאי שתגלו שהיא או הוא עומדים, שאלו אותם כמה זמן הם עומדים ולמה, גשו אל מנהל/ת הסניף ואימרו לו/ה בתקיפות את דעתך על שוק העבדים שהם מנהלים. בקשו את הטלפון של מר ליאון קופלר, מבעלי הסופר פארם, את הטלפון ככל הנראה לא תקבלו. אימרו למנהל/ת שכלקוחות נאמנים של הסופר פארם אתם מבקשים שיעבירו בשמכם הודעה למר קופלר, כי אתם מתנגדים מכל וכל להעסקה פסולה זו של עובדיו. פנו לבצע את קניותיכם ובו בעת חלקו לקונים האחרים את הפליירים שהורדתם מאתר "חברה צודקת", למתעניינים, הסבר, פרט ונמק.


3. בדרך כלל בכניסה לחנות יש סטנד בו מרוכזים הפרסומים של סופר פארם. אפשר להוסיף כמה פלאיירים לערמה כשרות לציבור.


4. תלו פליירים על גבי כל לוח מודעות בו אתם נתקלים.


5. כבר מרגישים יותר טוב…………….


אין ביטחון שהדבר יגרום לסופר-פארם ודומייה לחזור בהם מדרכם הנלוזה, אולם יתכן שזה יזרז את המחוקקים שלנו לקדם את הצעת חוק "העסקה פוגענית", שהוכנה באחרונה על ידי עורכת הדין דפנה רובינשטיין מאוניברסיטת תל אביב, בשיתוף ד"ר אורלי בנימין מאוניברסיטת בר אילן והוצגה בכנס שדרות האחרון.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. הגרמני הגיב:

    אפילו ברשתות הסופרמרקטים הזולים בגרמניה(לידל,אלדי,רשת מטרו ועוד) יושבים בקופה.
    במקרים כאלו מוצדק חרם צרכני!
    יש להעמיד את לקוחות הסופר-פארם על תרומתם לפגיעה בתנאי העבודה של עובדי הרשת.
    ב"גובה העיניים" ששל הלקוחות ניתן להיות באמצעות שירות קונקרטי וענייני. עוד לא שמעתי על מישהו שהתלונן אי-פעם שקופאי/ת עמד גבוה ממנו. שמעתי אבל על רבים שהתלוננו על חוסר אדיבות, חוצפה וחוסר מקצועיות.
    סביר להניח שאני אחרי שמונה שעות עבודה בעמידה אפתח כזאת אגרסיביות, שהמעתיקנים מ"וול-מארקט" יסתכלו לי ב"לבן של העיין", ולא בגובה העיין!

  2. אורי הגיב:

    אני באופן אישי הפסקתי לקנות בסופר פארם

    אבל הבעיה העיקרית היא שהמאבק לא הגיע עדיין למודעות הרצויה- אם אין פליירים בכניסה של הסופר פארם ואנשים עומדים בתור- ואני מספר להם את זה ואף אחד מהם כלל לא שמע- המשמעות היא שיש לעבוד בנושא המודעות למאבק

  3. גלילי הגיב:

    ברצוני להעלות בעיה נוספת לא פחות מציקה.
    כאשר אני בא לביקור בקניון אין בחנויות מקום ישיבה. בהנחה שהאישה עסוקה בבדיקות הגבר שאיתה נאלץ לקבוע פגישה בבית קפה סמוך אין מקום ישיבה ללקוחות. גם הזבנים חייבים להמצא בתנועה . אין להם מקום ישיבה.
    מצד שני אם יהיו מקומות ישיבה הם יתפסו על ידי הזבנים.
    הבעיה המועלת היא לא פשוטה בשיטת שחור לבן יש לה פנים לכאן ולכאן.

  4. אד גורדון הגיב:

    הבעיה המרכזית היא בניסוח העצמי כקורבנות. כולם כל הזמן קורבנות אומללים שמעונים ומתופעלים ע"י כוחות גדולים מהם. הנה לגלילי יש בעיה מציקה כאשר הוא בא לקניון אין לו מקום ישיבה – כמה אומלל. ובכן לדעתי הציבור סובל ובצדק. אם אני מנהל סופר פארם הייתי מצווה על הנמלים הקטנות גם לקוד קידה בפני כל לקוח, כמו אצל היפנים. גם את שכר המינימום צריך להוריד – אנשים מקבלים יותר מידי כסף ואז יש להם זמן ומרץ ללכת לקניונים ולהתחיל להתלונן שאין להם מקומות ישיבה. אני בעד חברה של עבדים, תמיד זו הייתה חברה של עבדים, רק שבתקופה האחרונה בני אדם התחילו להאמין שיש תכלית לקיום שלהם מלבד לשרת את האדון שלהם וזו טעות. כי מי שמנסח את עצמו כקורבן על בסיס קבוע – הוא עבד ולכן ראוי ליחס שכזה.

  5. מתתיהו טיילור הגיב:

    לגלילי.
    אין שום קשר בין השטויות שאתה מעלה, למאמר. המאמר דן בעניין זכויות עובדים, כשהקרקע התיאורתית הסוציאליסטית שלו ברורה, ומבקש מתוך כך להתייחס לבעיית זכויות העובדים (או רמיסתן) בסופר-פארם.
    אין שום קשר בין כסאות ישיבה שינתנו לקופאים בסופר-פארם (סוגיה מאוד קונקרטית לכל הדיעות) לרצונך כצרכן שיהיו מקומות ישיבה בקניונים.
    הוויכוח העקרוני בין רוב מעייני האתר אלייך הוא ברור. כנראה שאין שום הסכמה לגבי נושאים עקרוניים כמו זה של זכויות העובד\ת ובראיה רחבה נושא הגישה הכלכלית בה יש לתמוך.
    בבקשה להבא לפחות נסה להיות ענייני יותר.

  6. הגרמני הגיב:

    בעקבות התגובות מימין ומשמאל פנייה לעורכי האתר.
    אנא פתחו תחת המדורים מדור צרכנות, בו ניתן יהיה להגיב, לדווח ולעדכן בנושא של פגיעה בזכויות עובדים.
    אשמח לראות מדור כזה קורם עור וגידים, אך לא אשמח לראות מעורבות פוליטית של ההסתדרות באמצעות נציגיה הכותבים מדי פעם באתר.

  7. אלישע הגיב:

    לידידי הגרמני שבת שלום,
    מצטרף לפנייתך בנושא צרכנות. בימים טרופים אלה קיומו של מדור כזה נחוץ כאויר לנשימה. המדור יכול גם לפעול במתכונת של במה חופשית שבה יתרום כל גולש מנסיונו בנושאי צרכנות שונים: החל מרשתות מזון זולות דרך ייעוץ פיננסי ועד לעצות בענייני מיסוי.
    קדימה עורכי האתר, תרימו את הכפפה.

  8. לא ישר הגיב:

    חבל שאדון כוכבי מנסה לנכס לארגון קו לעובד את מאבקו של עו"ד אלבשן אשר הודיע עוד לפני שפורסם המאמר שהפתרון שהציע הנהלת הסופר-פארם מקובל עליו. (הפתרון הוא שהקופאיות תמשכנה לעבמוד אבל על שטיחים אורטופדים מיוחדים שתוכננו לצורך ענין זה). מלחמה למען זכויות עובדים היא דבר רציני מכדי להשאירו בידי חומסי כבוד המגיע לאחרים.

  9. אבנר כוכבי. הגיב:

    שלום למר "לא ישר".

    אני מציע שהנהלת סופר-פארם תעשה את ישיבות ההנהלה מהיום כאשר כל המנהלים עומדים על "שטיחים אורטופודיים".

    דרך אגב באיזה מחלקה ב"סופר-פארם" אתה עובד( תן לי לנחש -דוברות?).

  10. לא ישר לכוכבי הגיב:

    אני קופאית בסופר פארם.

  11. עופר יהלום הגיב:

    אתמול הלכתי לסופר-פארם לקנות כמה תרופות לשפעת (הרופאה אמרה לי שהשיעול יעבור תוך כמה ימים אבל כנראה שהוירוס שלי לא למד רפואה…). באותה בהזדמנות הסתכלתי על תנאי התעסוקה של העובדים, ואני יכול להעיד שאין שם שום שטיחים אורתופדיים.

    האמת, קשה לי להבין במה יעזרו אותם שטיחים, לכל היותר הם יקלו על העובדים ללכת ממקום למקום. בתור שכאלה עדיף שיתנו אותם לצוות בית המרקחת שצריך כל הזמן לנוע בין הדלפקים לארונות התרופות ולכן אין להם מקומות ישיבה, ואולי גם לזבניות שהולכות בין המדפים כדי להסביר ללקוחות על המוצרים.היחידה שראיתי יושבת על כיסא, מלבד אולי המנהל בחדר הפנימי, היתה זו שמחלקת מספרים בכניסה.

    אם לא יתנו לקופאיות לשבת אני חוזה שבעוד מספר שנים יתחיל גל של תביעות נגד הרשת מצד קופאיות לשעבר שנגרמו להן נזקים בריאותיים כתוצאה מההוראה לעמוד כל הזמן.

  12. הגרמני הגיב:

    שטיחים אורטופדים- אלק!
    מנהלים חדורי מוטיבציה שנתלו על ענף גבוה מדי, ובשל גאווה מטופשת מציעים כרגע פתרונות מגוחכים.
    על זה אמר כבר אבא שלי פעם, שיותר גרוע מבטלן טיפש הוא החרוץ הטיפש. הראשון לפחות לא גורם נזקים.
    …ותחשבו על זה!

  13. פלונית אלמונית הגיב:

    כותנה קוטפים בעמידה. לא על הברכיים.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים