הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-9 בדצמבר, 2004 4 תגובות

המודל האירי הוא שם דבר בקרב הכלכלנים בישראל. עמיר פרץ, יו"ר ההסתדרות, שואף ליישמו בארץ. לשם קידום יישומו הובאו לוועידת העסקים השנה שר התמ"ס האירי ונשיא פדרציית האיגודים באירלנד. לפניכם מכתב ששלח חבר הפרלמנט האירי, ג’ו היגינס, בו הוא מזהיר מפני השלכות יישום המודל של הסכם משולש בין האיגודים, לממשלה ולמעסיקים:


מאת ג’ו היגינס, חבר הפרלמנט של הרפובליקה האירית, המפלגה הסוציאליסטית, ה-CWI.


על העובדים בישראל לנהוג בזהירות ולא להאמין לדבריהם של נציגי הממשלה והמעסיקים בנוגע ל-10 השנים האחרונות באירלנד. זה נכון שיש צמיחה כלכלית מהירה, אך זה התאפשר באמצעות העסקת כוח עבודה צעיר ומשכיל מאוד, ותלוי במידה רבה בתאגידים בינלאומיים גדולים שמשלמים מסים נמוכים מאוד.


מ-1987 מובילה הנהגת האיגודים את העובדים ל"שיתוף פעולה" עם הבוסים ועם הממשלה. במציאות שיחק הסכם זה תפקיד של שמירה על עליות מתונות בשכר, אך איפשר לרווחים, לספקולציות ולשכירות לטפס אל מעבר לתיקרה.


כתוצאה מכך, מ-1987 החלק היחסי מהעושר הלאומי המועבר לעובדים ירד במידה ניכרת, בעוד שהחלק שהועבר למעמד הקפיטליסטי גדל. מאז שהממשלה הנוכחית של המפלגות הקפיטליסטיות, Fianna Fail והדמוקרטים הפרוגרסיביים, עלתה לשלטון ב-1997, ספקולנטים של אדמות וקבלני הבנייה הגדולים, השותפים כביכול של העובדים, הביאו לכך שמחירי הדיור עלו פי 3 ואף 4. זה יוצר קושי עצום עבור עובדים צעירים הרוצים לקנות דירה. בעלי הדירות הורשו להעלות את השכירות במידה ניכרת, וכעת רשימת ההמתנה לדיור ציבורי מגיעה ל-50,000 משפחות.


המדיניות הניאו-ליברלית המונהגת על ידי האיחוד האירופי מיושמת באירלנד. ב-24/12 יצאו לשביתה של 24 שעות עובדי חברת ספנות אירית. הסיבה לשביתה היתה, שהחברה באופן עקבי החליפה משרות קבועות הכוללות זכויות פנסיה, במשרות זמניות בשכר נמוך מאוד, וניצלה עקב כך עובדים מחוץ לאיחוד האירופי.


כמו באזורים אחרים של אירופה, מתנהל קמפיין ענק הכולל מתקפה על זכויות פנסיה וחיוב של עובדים לתפוקה גבוהה יותר כדי למקסם את הרווחים של הבנקים והתאגידים העסקיים הגדולים.


כך שלמעשה הבום הכלכלי באירלנד הועיל בגדול למיעוט עשיר מאוד.


אנחנו מברכים על העובדה שיש יותר עובדים וששיעורי האבטלה נמוכים יחסית לשנות השמונים, אבל אנו קוראים לעובדים לא לקבל את הלחצים הניאו-ליברליים, אלא להילחם למען משרות בשכר הוגן וזכויות פנסיה.


עליי לציין גם כי למרות הבום הכלכלי, יש בעיות קשות במערכת הבריאות, עובדים רבים נמצאים ברשימות המתנה ארוכות לטיפול רפואי, ויש מחסור חריף במיטות בבתי החולים.


באזורי מגורים מסוימים של עובדים עדיין יש מחסור בתשתיות ראויות, וקשים הם החיים של המתגוררים בהם. אנחנו ממשיכים להיאבק בבוסים ובממשלה בכל התחומים הללו. אנחנו גם ממשיכים לקרוא לשינוי סוציאליסטי של החברה באירלנד, כפתרון היחיד לבעיות איתן מתמודד מעמד העובדים האירי.


שלכם
ג’ו היגינס
חבר הדייל


מכתב זה אמור היה להיקרא מעל בימת ועידת העשוקים במוצאי שבת, אך מארגני האירוע העדיפו לבסוף לא לאפשר לנו זאת, בעוד הם שולחים את ברכתם לעמיר פרץ שיהיה בא כוחם של המפגינים בוועידת העסקים. זו לא היתה סתימת הפיות היחידה לה זכינו באותו אירוע. פעיל של עמותת אדם (עמותה שנוסדה ע"י עמיר פרץ ובני גאון) חטף מידינו את המגאפון בעת נאומו של עמיר פרץ בהפגנה ושבר אותו.


הקמת העמותה יחד עם אדריכל הפרטת כור שבנה את הונו ממנה, בני גאון, היא אך צעד טבעי עבור עמיר פרץ שחבר לא מזמן למפלגה המסורתית של בעלי ההון בישראל, מפלגת העבודה.


רבות דובר בהפגנה על הקשר בין הון לשלטון, אך הכפפת המאבק המעמדי לאינטרסים של ההון רק מחזקת קשר זה. הקשר בין הארגונים החברתיים לאיגודים המקצועיים חשוב מעין כמוהו, אך הענות לחיבוק הדוב של ההנהגה הכושלת של עמיר פרץ לא תהפוך את הארגונים החברתיים לרלוונטים עבור עובדים מן השורה. הקשר עם האיגודים המקצועיים צריך להיות בלתי אמצעי ועוקף קליקת עמיר פרץ.


ועדים לוחמניים ועובדים מן השורה מצויים בעימות רציף מול קליקה זו שמחלישה את האיגודים, אליהם יש לפנות ולבנות איתם חזית מאוחדת, ולבנות אופוזיציה בתוך ההסתדרות להנהגה הקיימת במטרה להחליפה.

תגובות
נושאים: מאמרים

4 תגובות

  1. הגרמני הגיב:

    אירלנד הצטרפה למדינות האיחוד מלכתחילה בעמדת פתיחה נמוכה יותר, כך שצמיחתה המהירה התאפשרה בין היתר תודות לנתוני פתיחה אלו.
    קונצרנים בינלאומיים אשר ניצלו את עלויות השכר הנמוכות יחסית, את ההקלות במיסים, את דור הצעירים המשכיל, את המיקום הגיאוגרפי הנוח, ואת השפה האנגלית(עסקים עדיין עושים באנגלית) בכדיי להתבסס באירלנד. מאז החלת היורו, אירלנד הינה המדינה היחידה המציגה צמיחה רציפה בגוש המדינות.
    כמובן שצמיחה מהירה, ובלתי מרוסנת מביאה עימה בעיות(אינפלציה גבוהה וכדומה), וברור שבסיטואציה שכזאת מתעשרים יותר העשירים. הפחד הוא שיום יבוא, ואותן חברות ימשיכו בדרכם הלאה בנדודיהן אחרי מדינות זולות יותר. מועמדות שכאלו הינן המדינות הבלטיות, סלובניה צ’כיה והונגריה.
    אם הייתי עמיר פרץ, הרי שהייתי שואף יותר לכיוון המודל ההולנדי(WASSENHAAR AGREEMENT)שבו על רקע של אמון בין איגודי העובדים, נציגי הממשלה וארגוני המעסיקים נבנה מודל אשר שומר את הולנד כבר שנים בגדלים שבין 5-6% אבטלה.
    לצערי הרב כל עוד יושב ניו-קלאסיקר כמו ביבי כשר האוצר הסיכוי לכך נמוך ביותר!
    רק ממשלה יותר סוציאלית תוכל להזיז משהו בשוק העבודה, כמו גם הסתדרות יותר פרגמטית ונכונה לרפורמות.
    עד אז תמשיך לדשדש כלכלת ישראל, ותחמיץ הזדמנויות רבות המאפשרות לה בימים אלו, ועל רקע חולשת הדולר, לזנק קדימה.

  2. עופר יהלום הגיב:

    לגרמני – אתה סותר את עצמך. ממש כפי שיתכן ויעתיקו תעשיות למקומות אחרים עקב כוח עבודה זול, יכולים לעשות זאת עקב שינוי בשערי המטבע שהוא דבר הרבה יותר נזיל (תרתי משמע).

  3. שיר הגיב:

    על מה הפליאה. תפקיד האיגודים הוא לגשר בין ההון למעסיקים למדינה. כלומר הם חלק בלתי נפרד מהשליטה על העובדים. מרקסיזם פשוט.

  4. הגרמני הגיב:

    לעופר,
    מרבית הקונצרנים הבינלאומיים שהתיישבו באירלנד אינם מייצרים, כי אם מעניקים שירותים.
    באם שירותי CALL-CENTER, או שירות לקוחות, אינטרנט וכדומה. כך שעזיבת אירלנד לא תהווה כמעט כל מעמסה כלכלית.
    מעט הן החברות שהעתיקו לאירלנד קווי יצור כאלו ואחרים, כך שאינני מבין על איזו סתירה אתה מדבר.
    במיוחד אינני מבין, כאשר אני מדבר על העתקה למדינות החדשות המצטרפות לEU, שהמטבע בהן ממילא יהפוך בהמשך ליורו.
    אין לי ספק בכך, שצמיחה בלתי מרוסנת במדינה קטנה כמו אירלנד, יכולה להביא להתפתחות של בועה(מחירי נדל"ן, מדד המחירים לצרכן וכדומה). ההמשך כפי שאנו מכירים מההיסטוריה אינו מבשר טובות!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים