הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 בדצמבר, 2004 31 תגובות

עמותת זוכרות קיימה בשבת סיור בעיר רמלה לציון 56 שנה להחלטת האו"ם 194 הקוראת להחזרת הפליטים, וללימוד הנכבה של 1948 והגירוש המאורגן מהעיר. כ-200 אשה ואיש שמעו עדויות של פלסטינים שחוו בזמנו את העקירה של מרבית האוכלוסייה המקומית. הסיור עבר בשטחה הערבי הישן של העיר ובמהלכו הוצב שלט ברחוב הרצל שציין את שמו הערבי של הרחוב עד 1948: יפו-ירושלים (יאפא-אל קודס).

סיור משטרתי עירני הבין שמדובר בזיכרון מסוכן במרחב הציבורי, ומיהר לתחקר את האחראים על האירוע. חיש מהר הגיעה תגבורת משטרתית שביררה את מהות הסיור. קצין החקירות מאיר ארנפלד (שלושה פלאפלים) הודיע לי שמדובר בהתקהלות בלתי חוקית ואנחנו מתבקשים להתפזר. אמרתי לו שלא נתפזר כי מדובר בסיור לימודי שאינו דורש אישור מיוחד. סיכמנו שתוך חצי שעה נסיים את הסיור וכך היה. הוא גם דרש שנסלק את השלט שהצבנו ללא אישור.


התכנסנו בכנסייה לשמיעת עדויות וצפייה בסרט על העיר, ועל מצבם הקשה של הערבים בה מאז הנכבה ועד היום. במהלך האירוע התקשרו אלי מהמשטרה והודיעו לי שאני צריך להתייצב מיד בתחנת המשטרה לצורך חקירה. עם תום האירוע צעדנו כמאה א/נשים אל תחנת המשטרה. נכנסתי וחוקר הודיע לי שזומנתי לחקירה בגלל חשד לארגון התקהלות בלתי חוקית ולהפרת הסדר הציבורי. אמר לי שזכותי לא לומר דבר ושאל אותי לתגובתי. הודעתי לו שאני שומר על זכותי לשתוק. הוא נראה מופתע ואמר: "מה אתה רוזנשטיין?" ניסה לדובב בצורות שונות אך הבין שלא יצא מזה כלום. סרבתי לחתום על פרוטוקול החקירה. הקצין ארנפלד הודיע לי שאני מורחק מהעיר רמלה לשבוע ימים ומשוחרר בערבות עצמית של 2,000 שקל. שניהם גיחכו ואמרו לי: "מה יש לך בכלל לחפש במקום הזה?" אמרתי להם שאני נעלב בשביל תושבי המקום. הקצין הבכיר עוד ניסה להציע לי כוס קפה והחמיא על הפרויקט המעניין שלנו. לא פתחתי יותר את הפה כדי שלא לספק לו עוד עילות לייצר כתב אישום, אבל הפניתי אותו לאתר האינטרנט שכתובתו היתה רשומה על חולצתי. לפני עזיבתי את התחנה עוד הספיק מישהו להעיר לי שיש לתקן פרט עובדתי בחוברת שהפקנו על רמלה והנכבה בעיר.


ברור שההרחקה המגוחכת הזו מהעיר מטרתה לנסות ולמנוע מאבק פוליטי דמוקרטי שמערער על הסדר הקיים ועל המרחב "המיוהד" של העיר. ההרחקה הזו דומה להרחקת פעילי/ות שלום מאזורים מסוימים בגדה, עובדה המסייעת לנו להזכיר שהכיבוש הציוני החל (לפחות) ב-1948 ולא רק ב-1967. עמותת זוכרות דוחה את הניסיון הזה ותמשיך לפעול במטרה להזכיר לציבור במקומות רבים נוספים בארץ את הנכבה הפלסטינית. בעיר מעורבת היתה אמורה המשטרה להפגין רגישות גם כלפי הציבור הערבי של העיר והעבר שלו. זה כנראה לא ברור למשטרת רמלה.


ביציאה מהעיר שמחנו לראות שהשלט החדש-ישן המציין את רחוב יפו-ירושלים עדיין עומד במקומו הראוי. אגב, בחיפה, עד היום, יותר מחודש אחרי האירוע של "זוכרות" בעיר, עדיין עומדים שלטים המציינים את שמות הרחובות בעיר עד 1948. לאחרונה אף פנתה חברת המועצה בשאילתא לראש העיר: "מי הורה להציב שלטים אלה?" באמת מי? שומו שמיים!

תגובות
נושאים: מאמרים

31 תגובות

  1. ישר דרך הגיב:

    אין שום ספק! השוטר בניידת , מיד הבחין שמדובר ב"זיכרון מסוכן במרחב הציבורי", למעשה גונבה שמועה לאוזניי שבהכשרת שוטרים יש קורס באיתור זכרונות מסוכנים במרחב הציבורי.

    ואני שואל למה שלא כמו כל בהי"ס שיוצא לסיור לימודי, וכל 50 איש שמתכנסים פשוט תבקשו אישור מלכתחילה במשטרה, וכך לא רק שלא יעצרו אתכם, המשטרה אף תהיה אמונה על זכותכם לסייר לימודית בעיר?

    לפעמים יש פה כל מיני מאמרים שאני לא מבין את תכלית כתיבתם, מאמר שלם על כך שעמותה שהתכנסה ללא אישור, הוזהרה בצורה לגיטימית שלא תעשה זאת שוב…

  2. עמית הגיב:

    זאת בושה שבמדינת ישראל לא מאפשרים לציבור לבטא את הזדהותו עם זכרון כזה או אחר של ציבור כזה או אחר.
    אבל מעבר לכך, שזכותם של הפלסטינים להביע את ערגתם לימים בהם האדמה הייתה שייכת להם, אין לעם הפלסטיני את הזכות לכפות החלטה שקשורה לצדק ההסטורי הפלסטיני, במקום שבו הרוב הוא יהודי כיום. ובדיוק כמו שלמתנחלים אין זכות לכפות את רצונם לחזור לאדמת אבות על הפלסטינים במקום שבו הרוב הוא פלסטיני (מעבר לגבולות 67′), כך לפלסטינים אין זכות לכפות עלינו ויתור על אדמה שהיא כרגע שלנו.
    אני מבין את הרצון שלהם לצדק הסטורי, כי האדמה, לפי דעתם, לא נלקחה מהם בדרכים כשרות, אבל אי אפשר לכפות על עם שלם את רצונו של עם אחר (מה שאנו עושים כרגע בגבולות 67′), רק בגלל פשעי העבר, הרי אין בכוונתנו לבקש מהעם הגרמני להעלות 6 מיליון גרמנים חפים מפשע על רכבות ולשלוח אותם למשרפות? אבל זה הצדק ההסטורי שלנו.
    אתה אומר הכיבוש הציוני, אבל הרי כל מדינה של כל עם שקמה, קמה גם בצורה של כיבוש וגירוש, זה ההגיון הדמוקרטי כשרצונך ליצור רוב של עם, הרי אתה לא מצפה שהמדינה תמשיך להיות יהודית אחרי שיהיה פה רוב פלסטיני? גם אם הוא יבוא רק כתוצאה של ריבוי טבעי. גם לי אין בעיה שמדינת ישראל תהפוך לפלסטין תחת תנאים כאלו, אך כל עוד יש לי ארץ, זכותי למנוע את הפיכתה למדינה פלסטינית בדרכים, שבכל הקשור לראייה הסטורית, הם כשרות.
    הרי אתה נלחם על זכותם של הפלסטינים למדינה (גם אני נלחם על כך), אז אני נלחם על זכותם של היהודים להחזיק במדינה.

  3. יורם בר-חיים הגיב:

    כרגיל מתממים להם "ישרי הדרך" כאילו אין עולם ממשי שבתוכו אנו חיים ופועלים. בתי ספר צריכים אישורים כי יש להם אחריות על ילדים, אנשים מבוגרים באים לטיולים וסיורים קבוצתיים מבלי שלמשטרה יש יד ורגל בנושא, בואדי נסנאס שבחיפה למשל מתקיימים המון סיורים תיירותיים (מטופשים וחסרי כבוד לשכונה ולתושביה) בלי שום צורך בשום אישור.

    אין שום חובה חוקית לבקש אישור לסיור לימודי, בין שהוא מחויב פוליטית ובין שלא.

    ברור גם לכל בר-דעת (מושג שכבר מדיר אנשים מסויימים) שבישראל הציונית בקשת אישור לפעולה של זוכרות לא תידון באופן שיוויוני וענייני משום שהמשטרה אינה אמונה על הגנת האזרחים אלא על הגנת המשטר. דוגמא מצויינת היא פרשת הסיור הלימודי בתרשיחא, שבה אירגן המתנ"ס המוקמי בשיתוף עם בית הספר היסודי של תרשיחא סיור לתלמידים על ההיסטוריה של הכפר, כולל פגישה עם פטמה הוארי שביהת הופצץ ב-48, משפחתה נהרגה והיא הפכה לנכה. עיריית "מעלות תרשיחא" לפי דרישת השב"כ הורתה לבטל את הסיור ואסרה לקיימו. כעת חיה מתנהל המאבק של מתנ"ס תרשיחא ופעילים בכפר על הזכות לקיים את הסיור.
    כעת אולי יספר "ישר-דרך" מה לשב"כ ולתכנו ההיסטורי של סיור לתלמידים ?

  4. איריס הגיב:

    לאיתן ויורם!
    ברכות על הרעיונות המצויינים שחותרים נגד הזיכרון שהממסד מנסה לכפות עלינו.
    למה קוראים לעמותה "זוכרות". זה ענין פמיניסטי? או שהמייסדות היו נשים?
    תודה על כך שבמעשיכם אתם מצילים גם את כבודי.

  5. יורם בר-חיםם לאיריס הגיב:

    השם "זוכרות" אכן מבוסס על עיקרון פמיניסטי, גם התרסה נגד השפה הגברית וגם יציאה נגד הזכירון הגברי ההגמוני, בקיצור, דיבור בשפה שונה, במונחים שונים והיסטוריה שונה מאלו של ההגמוניה הגברית-ציונית.
    אני יודע שיש משהו פוסט-מודרניסטי קצת בכל העניין הזה, אבל זה לא המרכז, המרכז הוא חשיפת הציבור דובר העברית לנכבה והפיכתה לחלק בלתי נפרד מהשיח הפוליטי, ובאמצעות זה ליצור דיון מודע יותר וכנון היסטורית לגבי המצב הקיים והפתרונות לו, כולל זכות השיבה.

  6. גדעון ספירו הגיב:

    הניסיון של המשטרה להפריע לסיור שאירגנה עמותת זוכרות נע במרחב שבין טפשות לעריצות וראוי כמובן לגינוי.
    עתה תורם של הפלסטינים להתחיל במסע בן אלפיים שנות גלות עם ערגה ותפילות לארץ הקודש שסופם הקמת תנועה מעין ציונות פלסטינית בראשות הרצל פלסטיני שיהפכו את הערגה והתפילה לתנועה מדינית של העפלה, עליה, התישבות והתחדשות במולדת העתיקה. העימות הבלתי נימנע בין הרוב היהודי לבין הישות הלאומית הפלסטינית המתחדשת תוביל לנכבה יהודית ששיאה בהקמת המדינה הפלסטינית החדשה לאחר אלפיים שנים. המיעוט היהודי שישאר במדינה הפלסטינית יתנגד ללא הצלחה לחוק השבות הפלסטיני, יסבול מאפליה וילחם על שוויון זכויות ועל מדינת כל אזרחיה. לשווא. עתה יחל שוב מסע יהודי ארוך בגלות של ערגה ותפילות שיימשך אלפיים שנים שסופו בחידוש הציונות שלפני אלפיים שנים במטרה להקים מחדש את הבית הלאומי היהודי.העימות יהיה בלתי נימנע, יוביל לנכבה פלסטינית וכך חוזר חלילה במחזור בן אלפיים שנים. לא יהיה משעמם.

  7. אורי זקהם הגיב:

    לצערי נבצר ממני להשתתף בסיור.
    בעתיד אני ממליץ לתאם עם עו"ד שילווה את הסיורים. הבנתי שהואשמת בתקנה שאבד עליה הכלח של התאספות בלתי חוקית. עו"ד היה מתמודד בהצלחה עם אתגר זה.
    בסיור של שיח’ מואנס דוקא כן תאמתם עם המשטרה – בעיקר לקראת הביקור בבית הקברות שממוקם, ליד, נו, "משרד התקשורת".
    יש לחשוב על דרך פעולתכם בנושא האישורים.

  8. הסיור ברמלה הגיב:

    במקרה אחותי היא מדריכת טיולים בירושלים. היא עובדת בזה קרוב לעשור. לפחות אחת לשבוע היא מסתובבת ברחובות ירושלים עם קבוצה של אנשים, הבאה ללמוד ולשמוע היסטוריה. פעם זו קבוצה מאורגנת, פעם זה במסגרת המשרד בו היא עובדת ופעם זו קבוצת נשים המבקשות "סיור רווקות" לחברתן לפני חתונתה. לפעמים זה 20 איש ולפעמים זה 80. מעולם לא קרה שהמשטרה התערבה באחד ממאות הסיורים שהיא כבר ערכה. מעולם לא האשימו אותה בארגון התקהלות בלתי חוקית או משהו כזה. היא גם מעולם לא ביקשה אישור, לא מהמשטרה ולא משום גורם לעריכת הסיורים. מתקשרים אליה, מבקשים מסלול או נושא, קובעים תעריף ומקום מפגש.

    הטענה של חלק מהמגיבים כאילו לכל דבר במדינה הזו צריך אישור היא היתממות. אני בטוח שאם כל אחד יאמץ את זכרונו, הוא בוודאי ייזכר בסיור זה או אחר שהשתתף, ללא כל ליווי או אישור מהמשטרה.

    הייתי בסיור ברמלה, והיה ברור שהמשטרה התערבה בגלל השתתפותם של הפלסטינים בסיור. כל קבוצה אחרת של ישראלים-יהודים, לא היתה נתקלת בכזה יחס מבזה.

    על המשטרה לעבור עוד כברת דרך עד שיפנימו מהו משטר דמוקרטי (גם על כמה מגיבים להפנים זאת). בינתיים הם מדרדרים את כולנו לכיוון הפאשיסטי.

  9. יורם בר-חיים הגיב:

    אין חוק המחייב אישור משטרתי לכל התקהלות של מעל 50 איש, זה פשוט לא נכון.
    יש חוק מהגדיר מהי הפגנה הטעונה אישור (שיש בה מעל 50 איש ונישא בה נאום מדיני או לחילופין שהיא צועדת) ומובן שאין לזה כל גניעה לאירוע שאינו הפגנה (לא נושאים שלטים, לא קוראים ססמאות, אין נאומים, יש רק הדרכה והסברים על המקום).
    כבר היו מקרים רבים שבהם משטרה לא אישרה אירועים, הדוגמא שהבאתי על תרשיחא היא מקרה עוד יותר קיצוני מזה. המשטרה גם נוהגת לדרוש ממשמרות מחאה (שאינן טעונות אישור) להתפזר בטענה שהן הפגנות ללא אישור,לעתים תוך שימוש בתנאי של 50 איש, אשר כפי שאמרתי הוא חלק ממערכת של תנאים ואינו תנאי מספיק לבדו, זה מוגדר היטב בחוק, לעתים המשטרה גם מפזרת בכוח משמרות מחאה כאלו.

    בקיצור, אתה מחובר (אולי) רק למציאות שאתה המצאת…

  10. לישר דרך הגיב:

    לא רק שאתה לא מחובר למציאות, אלא המציאות שלך היא ליהודים בלבד. לא היית טוען כדבר הזה אם היה מדובר בכל סיור אחר. אבל פה יש פלסטינים שרוצים לזכור את מה שהמדינה מנסה בכוח להשכיח. אז אתה בורא לך מציאות, כאילו רק הסדר הטוב עומד לנגד עיניך. כמה עצוב שאפילו לשקרים של עצמך אתה מאמין…

  11. גיא נ הגיב:

    לאיתן,
    זוהי היתממות גמורה מצידך, כמובן, כשאתה "תוהה" על נסיונות המשטרה להציק לכם. המשטרה, בכל משטר שהוא (לתשומת ליבו של יורם בן-חיים) אמונה בראש ובראשונה על הגנת המשטר- והרי לא תוכל לטעון ברצינות שפעילותכם אינה מסכנת את המשטר הציוני בארץ. הרי איזו מסקנה מתחייבת מהאמירה כי "הכיבוש (!) הציוני החל… ב-1948, ולא ב-1967″? לא יעזרו כאן פלפולים והתפתלויות: זוהי אי לגיטימיות מוחלטת של המפעל הציוני באשר הוא. כל הסיורים ה"לימודיים" הם למעשה תעמולה למען עמדה זו. ואתה באמת מצפה שמשטרתו של המשטר הציוני תעמוד מנגד? אתה מצפה שנאמין שאתה אכן תמים עד כדי כך?
    בעמדתכם יש משום הכרה ישרה ואמיצה בכך שציונות אינה מתיישבת עם ליברליזם. אתם הכרעתם בעד ליברליזם; אם כך- מדוע אינכם מוכנים להתנער במפורש ובגלוי מהמפעל הציוני וכל מה שקשור בו? בביקורי באתרכם לא ראיתי אמירה מפורשת בענין.

  12. לגיא הגיב:

    אני עונה לך בשם עצמי ולא בשם איתן או אף אחד אחר שאכן, ישנה סתירה גמורה בין דמוקרטיה לבין ציונות ואני מכריע בעד דמוקרטיה.
    מכיוון שכך אני דורש מהמשטר יחס דמוקרטי כלפי יחידם וקבוצות, כולל כלפי עצמי, גם מהמשטרה ובמיוחד לאור העובדה שזו מתיימרת להיות משטרה של מדינה דמוקרטית, זכותי לדרוש ממנה שתעמוד ביומרה….

    אני לא "מתפלא" על שהשמטרה נהגה באופן לא דמוקרטי, אני פשוט מתנגד לזה. במשטר דמוקרטי אמורות להיות יכולות אידאולוגיות שונות להיאבק זו בזו בתוך אותו משטר מבלי שזו השלטת תפעיל את המשטרה. בישראל הציונית זה לא כך, הציונות מפעילה משטרה וצבא נגד מתנגדיה.

  13. גיא נ הגיב:

    חן חן לך, אלא שנדמה שגם אתה לא מצליח להגיד במפורש את המלים "אני נגד הציונות".
    לפני כשנה נכחתי בהרצאתה של עו"ד מה"אגודה לזכויות האזרח" בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א. היא הרצתה על בג"צ קעדן, בו היתה מעורבת. היא ועמיתיה, כידוע, השתמשו בכל תעלול לשוני אפשרי על מנת להביע עמדה אנטי-ציונית בסיסית, ועדיין לטעון שהם אינם אנטי-ציונים. שאלתי אותה מספר פעמים כיצד אפשר לומר שהתישבות ליהודים בלבד היא בלתי לגיטימית מיסודה, ועדיין לטעון ש"העתירה צופה פני עתיד" ואינה מתיחסת לעבר (כלומר- לכל ההסטוריה של ההתישבות הציונית בארץ)? נעניתי בהתחמקויות פטתיות. התעקשותי לקבל תשובה הביאה לבסוף לסירוב מפורש שלה לענות לי.
    ריח של צביעות דומה עולה גם מפרסומיה של "זוכרות".

  14. ישר דרך (ליורם) הגיב:

    בעולם הממשי בו אנו פועלים, השוטר אינו אלא אדם פשוט וקשה יום, שלא מבין אפילו את המושג המפוצץ: "בזיכרון מסוכן במרחב הציבורי", ןבןןאדאי שלא לזהותו כאיום ולנטרל אותו ,

    תחת זאת יש בעולם הממשי חוק המחייב אישור משטרתי על התקהלות של מעל 50 איש, ל-א מ-ש-נ-ה מה גילם זהותם או סיבת התכנסותם, העובדה שהדבר לא תמיד נעשה, לא מעידה על כלום … אין סיבה שלא לעמוד בו.

    אגב , אם המשטרה לא תאשר, שזה רעיון הזוי לחלוטין, ניתן לבקש סעד משפטי מבג"ץ, והאחרון יזנק על ההזדמנות להראות כמה פלורליסטי ויאשר תוך נזיפה קשה במשטרה…

    יש לי הרגשה שלא אני הוא האיש שלא מחובר למציאות, יכול להיות?

  15. יורם בר-חיים הגיב:

    לגיא נ
    אני אנטי-ציוני, לא צריך תעלולים לשוניים, הציונות היא קולוניאליזם גזעני וצריך לפרק אותה. מרוצה ?

    לגבי זוכרות כארגון, ברור (גם בטקסטים שלנו) שעמדתנו מתנגשת עם הציונות ואנו לא מסתירים זאת. העניין הוא בזה שזוכרות אינה ארגון פרוגרמטי אלא ארגון לנושא אחד – הנכבה וזכות השיבה, ארגון מסוג כזה לא אמור בהכרח להגדיר את הסוף את גבולותיו האידאולוגיים אלא לקדם את הנושא האמור. בשביל עמדה פרוגרמטית חד-משמעית יש ארגונים אחרים שאפשר בהחלט להיות גם בהם וגם בזוכרות (כמוני למשל). הסטטוס הנוכחי של זוכרות מאפשר גם לאנשים שלא מגדירים עצמם כ"אנטי-ציונים" להיות פעילים בה בתנאי שהם תומכים במטרותיה המוצהרות, אולי זה נכון ואולי לא אבל כך מקובל בארגונים של נושא אחד.

  16. גיא נ הגיב:

    לאיתן,
    תודה, אני מרוצה. רק חבל שאין לכם אומץ לומר דברים ברורים אלא אם כן דוחקים בכם.
    כמו כן-
    התירוץ שלך לגבי חוסר הנכונות של "זוכרות" להכריז על עצמה במפורש כאנטי ציונית הוא תמוה: כיצד יתמכו "אנשים שלא מגדירים עצמם כאנטי ציונים" במטרות שהן אנטי ציוניות בעליל? גם אם זה לא נאמר במפורש, לכולם ברור מהו "הסוף של גבולותיו האידאולוגיים" של הארגון.

  17. מיקי הגיב:

    לגיא נ.

    אני מנסה להבין את פירוש דרישתך מאירגון זוכרות להגדיר את עצמה במפורש כאירגון אנטי-ציוני(כאחד ממושגי המפתח שלה).
    המשטר הציוני נוהג להכריז בעצמו שוב ושוב כמשטר דמוקרטי. הלמה?
    הרי במשטר דמוקרטי לא היתה שום רשות חוקתית להתערבות, ההצקה הבילתי פוסקת והפיזור של סיור לימודי והיסטורי, גם אם אינך מאמין למסר הסיור, סיור הוא עדיין אינו הפגנה הדורשת אישור משטרתי. מטרת ההיתערבות היתה בפירוש דיכוי פוליטי, וקיימות אין ספור דוגמאות למעשים נפשעים יותר של דיכוי פולוטי אלים על ידי המשטר הציוני.
    למה אז שהמשטר הציוני לא ימחק את ההגדרה "דמוקרטית" מתאור מדינתו?
    מושג הסותר לגמרי את מדיניותו של המשטר מרגע היווסדו.

  18. אנדי הגיב:

    המשטרה ברמלה ידועה באגרסיביות שלה ונוהגת באזרחים הערבים כבנתינים תחת כיבוש. מכאן ההטרדה כלפי ‘זוכרות’.

  19. יורם בר-חיים הגיב:

    לגיא
    אני הוא שעניתי לך ולא איתן.

    אם אתה קורא מה שאני כותב פה לעתים, אתה בטח יודע שאני אנטי-ציוני באופן מוצהר וברור ובלי שיצטרכו לדחוק בי, אני רק לא בהכרח דורש את זה מכל קבוצה שאני פעיל בה בדיוק מהטעם של לאפשר למקסימום אנשים להיות פעילים כל עוד זה מקדם את מטרת הקבוצה.
    עובדתית, יש בזוכרות אנשים שטוענים שהם אינם "אנטי-ציונים" ושתומכים בזכות השיבה, אני מעדיף שהם יהיו אנטי-ציונים אבל כל עוד עמדתם היא ברורה לגבי זכות השיבה, אין לי צורך (בהקשר של זוכרות) לדחוק אותם לפינה מבחינת ההגדרה האידאולוגית, אני מתבטא ומתווכח כאנטי-ציוני ללא סייגים.
    אני גם לא חושב שזה הכרחי לפרוש בכל הזדמנות את מלוא עולמך האידאולוגי, למרות שאני מסכים ששאלת הציונות רלוונטית לכל דבר שזוכרות עושה…

  20. גיא נ הגיב:

    למיקי,
    אתה חוזר על אותה היתממות עליה דיברתי כבר. בכל המשטרים, לרבות הדמוקרטים, המשטרה (אם אינה מתמרדת) פועלת נגד מי שמערערים על זכות קיומו של המשטר. גם במשטרים דמוקרטיים מקובל כיום (כלקח מתקופות מלחמות העולם) שחופש הדיבור נעצר לפני המחסום הזה. כיצד, לדעתך, אמורים שוטרים גרמניים לנהוג באדם, אשר במסווה של "סיורים לימודיים" מטיף נגד זכות קיומה של הרפובליקה הפדראלית ולכינונו של רייך רביעי תחתיה? אותו אדם יטען, כמובן (כפי שהנאו נאצים אכן אומרים), שמפעילים נגדו "דיכוי פוליטי". צא ולמד לגבי מי שמערערים בראש חוצות על זכות קיומו של המשטר הציוני, ומתאוננים כשמשטרתו מתערבת.
    כמו כן-
    אמת הדבר, שהמדינה לא תוכל להיות דמוקרטית לחלוטין כל עוד היא ציונית. על כל אדם לבחור האם הוא ציוני אמיתי או ליבראלי אמיתי.
    גרוע מכך-
    נוהגים אצלנו לומר שאם מדינת ישראל לא תצא מיש"ע, היא תהפוך למדינה דו-לאומית (באם תיתן לאוכלוסיה הערבית שם זכויות אזרח) או למדינת אפרטהייד (אם לא תיתן). הדיבור בזמן עתיד מבטא התכחשות למציאות- האופציה השניה כבר מתקיימת בפועל מאז 1967. ישראל היא מדינת אפרטהייד מזה לפחות 37 שנה.

  21. איריס גיא נ הגיב:

    כמי שהיתה פעם פעילה באגודה לזכויות האזרח קל לי להאמין לסיפור שלך. האגודה הזו אכן מנסה לברוח מכל תיוג פוליטי כמו מאש, כמו הרבה אירגונים בארץ שרוצים ללכת עם ולהרגיש בלי. למה? אין לי פתרונים. אולי כי הם חוששים שאם הם יתחילו לשאול את עצמם את השאלות שאתה מעלה הם יגיעו לכך שהם לא ציוניים, ולמי שגדל בארץ יש פחד נוראי כאילו בצד הזה ל ההגדרה העצמית השמש לא זורחת. ובכן, מליוני אזרחי העולם אינם ציונים ונשארים בחיים.
    האגודה לזכויות האזרח משקיעה הרבה מאמצים מיותרים כדי לברוח מאמירה ברורה ויש לה מעט מאוד השפעה בחברה הישראלית.

  22. מיקי הגיב:

    לגיא

    אף פעם לא הייתי תושב גרמניה לכן איני יכול להעיד ממקור ראשון אך אני מודע שהתקיימו ואושרו(ובצדק לשם חופש הדיבור) אפילו הפגנות כוח של הימין היצוני, שנפגש בבוז מתלהם של רבות מפגינים אנטי-נאצים(ובצדק גם כן).
    אך עדיין קיים הבדל מוסרי בין הפגנת כוח של משטר במטרה להגן לרבות על תושביו לבין הפגנת כוח של משטר במטרה להגן לרבות על עצמו.

  23. אירית הגיב:

    האגודה לזכויות האזרח בנויה פחות או יותר על מודל שאול מארצות הברית (ACLU ) ופועלת גם מכוח מימון של יהודים אמריקאים ותמיכתם ומכאן הסתירות הפנימיות של המסר שלה שאכן אין לו הרבה משמעות בארץ, למעט העובדה שלעובדים שם יש עבודה, ושזה גם משהו היום, לפחות עבורם כמובן. המודל האמריקאי של המשטר החוקתי לא ממש "מתלבש" על מדינת ישראל. אז הם נניח "שותלים" את המודל של אפליה נגד שחורים אמריקאים, על הפלשתינאים פה או ערביי ישראל וכיוצא באלה, וזה יוצא קצת עקום. העניין הוא שגם בית המשפט העליון מושפע מאד מהמודל הזה, והם לכן מנהלים ביניהם שיג ושיח שרק הם מבינים אותו. בארצות הברית לארגון הזה יש היסטוריה אינטגרלית לפוליטיקה המקומית, בעיקר מאבק השחורים לשוויון, שהיהודים היו ממוביליו ומעצביו. היהודים האלה משם, שעדיין חיים על הזכרונות שלהם כלוחמי זכויות אמיצים (חרף העובדה שהיום הם בעיקר עשירים, קפיטליסטים ומאד חושבים רק על עצמם) מעתיקים את המרץ המדלדל שלהם לישראל, ושולחים את עורכי הדין הישראלים להלחם מלחמות שלא קשורות כל כך לישראל. דא עקא, שהיהודים האלה הם גם ציונים מן הסוג הכי מוזר, כלומר, כאלה שלא גרים כאן ולא היו אפילו שוקלים לגור כאן, ואת התסבוכי זהות שלהם הם מכבסים ככה, גם ממשיכים להציל כושים וגם תומכים בישראל בלי לתמוך בה בעצם כי היא סותרת את העקרונות שלהם. בקיצור, סמטוחה לא נעימה. אבל אפשר לפשט את הטיעון ולהסביר שזה בעצם קולוניאליזם במיטבו. האמריקאים העשירים, יהודים במקרה זה, מייצאים את "הדמוקרטיה" המפוקפקת שלהם לאזור שממילא מהווה פח זבל שלהם. אז הימנים מייצאים לפה פצצות וזיהום, והשמאלנים שלהם מייצאים לפה את שוויון השחורים. ואנחנו, כרגיל, מקבצים נדבות ומשפצרים את הדוחות כדי שהתרומה תמשיך להגיע. משכנתא צריך לשלם.

  24. גם סינדי עבדה באגודה הזו הגיב:

    והיא יכולה להרגיע את החוששים שזו אגודה בלתי ציונית שישנו טוב בלילה. מכירים ישראבלוף? זה הסיפור, אולי מגישים איזה בג"צ רועש אבל כשצריך מישהו אמין לעשות משהו חשוב בחו"ל, כל אחד שם קיבל סיווג. דוקא רעיון טוב, ללכת עם להרגיש בלי, רק מה ? מהצד השני.
    סינדי יכולה להגיד לכם שאם מישהו באמת מעצבן את הממשלה, הוא נמצא פה איתי בסנטוריום בפלורידה ולא יושב על עשרים אלף ש"ח לחודש ומכונית בלשכתו. התמימים, כמו סינדי שהלכו פעם לעבוד שם מתוך אידיאלים…נו טוב, אני צריכה לרוץ לטיפול החשמלי היום, מתחילים מוקדם.

  25. זיכרון מסוכן גם במעריב הגיב:

    — קישור —

  26. אדגרדו הגיב:

    גם במעריב יש את זקהם:

    62. הישראלים היפים
    אורי זקהם, פלסטין, 15/12/04 12:34
    מתי תבינו שכל הפרוייקט המפלצתי של מדינה יהודית בחטא יסודו? פלסטין היא מדינה ערבית, עם עם ילידי, הפלסטינים, ורוב היהודים הם קולוניאלים-מתנחלים וצאצאיהם.
    כדי לשמור על ההגמוניה היהודית מופעל הצבא, הכיבוש, והשב"כ. והמון חוקים מפלים. מה שצריך זה שיוויון לכל התושבים. הרי העם היהודי סבל מאפלייה במשך רוב ההיסטוריה, למה להפוך אחרים לקרבנות?
    ————-

  27. אלישע הגיב:

    תמיד משעשע להיווכח מחדש שרומנטיקנים חיים בתוכנו ומטיפים לשיבה אל מיו "תור זהב" במקרה הספציפי הזה אגודה המונה ארבעה וחצי חברים (כולל היו"ר) עורכת סיור נוסטלגיה בעיר ערבית לשעבר. נוסטלגיה היא בלי ספק דבר נעים וחמים בתנאי שלוקחים אותו במינון נכון. כשהופכים לאדיקטים זה כבר מתחיל להיות פטתי. עקירת אוכלוסיה כתוצאה ממלחמות התרחשה לאורך כל המאה העשרים- כך נעקרו מבתיהם מיליוני הינדים ומוסלמים כתוצאה מהקמתה של הודו המודרנית, וכך גם קרה עם אוכלוסיות של יוונים וטורקים בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת, ויש כמובן עוד דוגמאות רבות. באף אחד מן המקרים האלה לא קיימת תבייעה להשיב את המצב לקדמותו. משום מה רק הפליטים הפלסטינים, והם בלבד, מתעקשים על תביעתם להחזרת המצב לקדמותו, או במילים אחרות, ליישם "רוורסביליות של ההיסטוריה". בשום מקום באירופה אין מעלים על הדעת להשיב את מיליוני הגרמנים שישבו מאות בשנים בשטחי פולין, רוסיה וצ’כוסלובקיה למקום מושבם הקודם. היוונים שישבו באסיה הקטנה (מזרח טורקיה של היום) במשך 2000 שנה אינם מעלים תביעות ל"זכות שיבה". ואילו במזרח התיכון, בשטח שבין הירדו לים ההיגיון שונה. חמישים ושש שנים נמקים הפלסטינים במחנות פליטים ונידונים לחיי עוני, סבל, ותיסכול. הנהגתם חותכת קופונים שמנים מן התיסכול הזה, אך גם היא יודעת בסתר ליבה כי זכות השיבה לעולם לא תתגשם בפועל. וכך משגשגת לה תעשיית "פליטות" המפרנסת היטב גופים ואירגונים רבים. הפליט עצמו, מה לעשות, אינו יוצא נישכר מן המצב הזה. מצבו רק הורע עם חלוף השנים. כמה חבל.

  28. סופר אדם הגיב:

    לאלישע,
    אתה צריך להבין, שהשמאל הקיצוני, האנטי ציוני, בדיוק כמו הימין הקיצוני והדתיים האנטי ציונים, כולם לא הבינו, שעם ישראל הוא לא עם סגולה ולא אור לגויים. השמאל הקיצוני מצפה מהעם היהודי להיות העם המוסרי ביותר בעולם, כל כך מוסרי, עד שהוא יבטל את זכויותיו למדינה ויתבטל בעצמו רק כדי שלעם האחר יהיה צדק הסטורי ושכל זכויותיו של העם האחר, גם אלו שמתנגשות בזכויות שלנו, ימולאו.
    זה דבר ששום עם אחר בעולם לא עשה.
    לצערי הרב, אנחנו חארות, כל העם היהודי הוא חרא של עם, והציונות היא חרא של תנועה, אבל היא בכל זאת תנועה של עם ואפילו של רובו, ובאותה מידה בדיוק, לא פחות ולא יותר, העם הפלסטיני הוא חרא של עם, וגם התנועה לשחרור לאומי שלו היא חרא בדיוק כמו שלנו. תתביישו לכם, השמאלנים הקיצונים, באיזו זכות נקטתם בעמדה כ"כ גזענית לפיה אתם חושבים שאתם כ"כ יותר טובים מהפלסטינים, עד שאתם תתנו להם מה שהם רוצים, עד כדי כך שהסולידריות שלכם כלפיהם תהיה מושלמת. אני חושב שניטשה היה קורא לכם: סופר אדם.

  29. ויש גם תמונות… הגיב:

    תמונות מהסיור "המסוכן" ניתן לראות בקישור הבא:

    — קישור —

  30. התפתחות בחקירה הגיב:

    קיבלתי באימייל מאיתן ואני מעביר הלאה:

    אתמול נחקרתי שוב במשטרת רמלה בחשד בארגון ובהשתתפות בתהלוכה בלתי חוקית, בהתנהגות העלולה להפר את הסדר הציבורי ובהתקהלות אסורה. כל הדברים האלה בעקבות הסיור בו למדנו על הנכבה ברמלה וגירוש תושביה הפלסטינים ב-1948. עו"ד עביר בכר, תיפנה מטעם עדאלה ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרת ישראל בדרישה לבטל לאלתר את כל ההליכים הללו ולסגור את התיק מכיוון שמדובר בהתנכלות ובהטרדה על רקע פוליטי.

    בקישור זה ניתן לראות שוב ולקרוא על הפרת הזיכרון הציוני במרחב של רמלה (בתקווה שזו עדיין לא עבירה על החוק במדינה היהודית):

    — קישור —

    את שלט רחוב "יפא אלקודס" הסירו כבר. השלטים "הרצל" ו"ויצמן" נותרו כה בודדים על עמוד הרחוב הזה. ראיתי במו עיני.

    איתן
    זוכרות

  31. דביר סורחלו הגיב:

    שלום,
    גם אני מדריך טיולים וותיק בירושלים [ראו תגובה למטה]. לפני זמן מה, בעת סיור בשכונה שבעברה היתה ערבית, נתקלנו בגברת השייכת לעמותה שלכם. הבחורה פנתה אלי ואל הקבוצה עמה טיילתי [קיבוציניקים מבוגרגים מן הצפון] וביקשה לומר לנו מספר מילים. לאחר שהבהרנו לה כי אין זה מתאים לנו הגברת החלה להשתולל, לכנות אותנו בשמות גנאי [פשיסטים המסרבים להקשיב לאחרים ועוד 'ברכוח' דומות]. בסופו של דבר, לאחר שכל הניסיונות להרגיעה עלו בתוהו, נאלצנו לקטוע הסיור [למזלנו התרחש האירוע בתחנה האחרונה שלו, וכך יכולנו לעלות לאוטובוס, לנתק מגע וזאת מבלי לאבד חלקים מן הסיור, שאנשים שילמו עליו במיטב כספם].
    הדבר הטוב היחיד שהופק מן האירוע היה הבהרת העובדה שקיצוניים יש בכל הצדדים!
    בברכה

הגיבו לישר דרך (ליורם)

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים