הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-28 בפברואר, 2005 14 תגובות

כמה מלים שהשמיע הנשיא בוש בנאומו בבריסל לא זכו בתשומת-הלב הראויה. הוא דיבר על הצורך בהקמת "מדינה פלסטינית דמוקרטית ורצופת-שטח", ואז הוסיף שש מלים חשובות: "מדינה של שטחים מפוזרים לא תעבוד". כדאי להשתהות על מלים אלה. למי התכוון? ומדוע השמיע את הדברים דווקא בבריסל? אין אדם מזהיר מפני סכנה שאינה קיימת. אם אמר בוש מה שאמר, משמע שמישהו פועל, לדעתו, למימוש סכנה זו. ולא קשה לנחש מי.

מזה שנים אני מזהיר מפני כוונה זו של שרון, המונחת ביסוד כל מפעל ההתנחלויות שהוא יזם וביצע. פרישת ההתנחלויות על מפת הגדה המערבית נועדה לחתוך את הגדה לאורכה ולרוחבה, כדי למנוע כל אפשרות של הקמת מדינה פלסטינית אמיתית, רצופת-שטח ובת-קיום, מדינה ככל מדינות העולם.


אם יסופחו לישראל גושי ההתנחלויות שהוקמו, יבותר השטח הפלסטיני למספר מובלעות – לפחות ארבע, ואולי גם שש. רצועת-עזה, שכולה גטו מנותק, תהווה מובלעת נוספת. כל מובלעת תהיה מוקפת על-ידי התנחלויות ובסיסים צבאיים, וכולן תהיינה מנותקות מן העולם החיצון.


המודיעין האמריקאי מכיר, כמובן, מציאות זו. הוא רואה אותה בעיני הלוויין. אבל זה לא הפריע לנשיא בוש להבטיח לשרון ש"מרכזי האוכלוסייה" הישראליים בגדה יסופחו לישראל. מרכזי האוכלוסייה הם אותם גושי ההתנחלות, שהאמריקאים הגדירו אותם בעבר כ"לא חוקיות" וכ"מכשול לשלום". עוד בימי כהונת אביו של בוש, ג’ורג’ האב, החליט הממשל האמריקאי להקטין את ההטבות האמריקאיות לישראל כעונש על הרחבתם.


אז מה פתאום משמיע בוש הצהרה, שפירושה המעשי הוא שיהיה צורך לפרק כמה מגושי ההתנחלות האלה? ומדוע השמיע זאת דווקא בבריסל?


ברור שהדברים באו לסבר את אוזני מארחיו האירופיים. האיחוד האירופי מתנגד לסיפוח שטחי הגדה לישראל. בוש אמר מה שאמר כדי לצמצם את המחלוקות בין אמריקה לאירופה.


אמר אמר. ומה קורה בפועל בשטח?


ביום ראשון החליטה הממשלה בפעם השנייה לבצע את תוכנית-ההתנתקות. מרוב התרגשות על כך, כמעט ולא שמו לב להחלטה השנייה שהתקבלה באותה ישיבה: להמשיך בבניית החומה בגדה המערבית.


לכאורה, זוהי החלטה שגרתית. הרי הממשלה ממשיכה לטעון שזוהי "גדר ביטחון" בלבד. ואכן, יש לה גם תפקיד ביטחוני מסוים, ולכן היא מקובלת על דעת-הקהל בישראל. אך כיום כבר ברור לכל בר-דעת בארץ ובעולם שהחומה באה לסמן את הגבול העתידי של ישראל. משום כך הדגישו כל הדוברים הרשמיים השבוע שהחומה מנתקת רק 7%-8% משטח הגדה.


כדאי להתעכב על המלה "רק". ההצעה האחרונה של הנשיא ביל קלינטון דיברה על סיפוח 3%-4% משטח הגדה לישראל, תמורת סיפוח 1% משטח ישראל למדינה הפלסטינית. 7% מהרפובליקה הפדרלית הגרמנית הם הרבה יותר ממדינת סכסוניה. 7% משטח ארצות-הברית הם יותר מכל מדינת טקסס הענקית (תסריט למחשבה: המכסיקאים כובשים את טקסס, בונים חומה בינה ובין שאר ארצות-הברית וממלאים אותה בהתנחלויות מכסיקאיות).


אבל המשחק באחוזים מטעה. לא רק גודל השטח חשוב, אלא גם מיקומו. בעניין זה נותרה המחלוקת בין ישראל וארצות-הברית בעינה. היא נוגעת בעיקר לשני מקומות שבהם יביא תוואי החומה לביתור הגדה. אם תכלול החומה את אריאל, היא תשלח אצבע ארוכה אל תוך הגדה המערבית. אצבע זו תתחבר עם אצבע שנייה, שתבוא ממזרח, היא תחתוך את הגדה לכל רוחבה מדרום לשכם. אצבע נוספת תישלח מירושלים למעלה-אדומים המורחבת, ובפועל תחתוך את הגדה לכל רוחבה באזור ירושלים.


האמריקאים עדיין אינם מסכימים לכך, ולכן נוקט שרון בשיטה אופיינית לו: בשני מקומות אלה נשאר חור בחומה. כלומר, שרון יבנה שם רק בבוא העת, כאשר יצליח בהזדמנות כלשהי לשדל את האמריקאים להסכים.


אבל חשבון האחוזים מטעה גם מבחינה אחרת. כיום מדברים רק על החומה "המערבית", האמורה להפריד בין הגדה לבין ישראל. על "החומה המזרחית" אין איש מדבר.


אך אין זה סוד ששרון מתכוון לבנות גם את החומה הזאת, האמורה להשלים את כיתור הגדה ולנתק אותה מבקעת-הירדן וחוף ים-המלח. זהו שטח ענק, הכולל כ-20% של הגדה, ושינתק אותה מכל מגע עם העולם. שרון יודע שאינו יכול לבצע זאת כיום, מפאת התנגדות ארצות-הברית והעולם כולו, וגם אין תקציב לכך. לכן הוא משאיר זאת לעתיד.


לעומת זאת כוללת החלטת הממשלה את דרום הר-חברון. שם אמורה החומה להיבנות כמעט על הקו הירוק. זה נראה ממש יפה, אבל גם בזה יש התחכמות: שרון איננו מתכוון לבנות את הקטע הזה של החומה בעתיד הקרוב. הוא דוחה זאת להזדמנות אחרת – ואז יציע תוואי שונה לגמרי, ובו אצבע החודרת עמוק לתוך הגדה צפונה ותכלול שורה של התנחלויות, ובעיקר את קרית-ארבע. בתחבולות תעשה לך התנחלויות.


בינתיים יש לשרון די עבודה בתוך שבעת האחוזים של החומה שאושרו. את כל השטח הזה שבין החומה לבין הקו הירוק – השטח שסופח בפועל – הוא ממלא בהתנחלויות חדשות. בין השאר:



  • עיר חדשה בשם "גבעות", העומדת להיבנות ממערב לבית-לחם, במה שנקרא "גוש-עציון". זהו שם שיקרי: גוש עציון המקורי היה מורכב מקומץ יישובים בקרבת הקו הירוק. הוא נתפש על-ידי הערבים במלחמת 1948, ואחרי שישראל כבשה אותו ב-1967 הוקמו היישובים מחדש. אחר-כך הוקמה ממזרח להם עיר גדולה בשם אפרת (או אפרתה), ומעבר לזה עוד כמה התנחלויות, עד שקבוצת היישובים הקטנים הפכה לגוש מסיבי. עכשיו בא שרון לעבות את הגוש הזה עוד יותר.
  • התנחלות גדולה חדשה נוספת בשם המטעה "צופים צפון", העומדת לקום בין החומה והקו הירוק מצפון לקלקיליה. גם היא אמורה להגיע לממדים של עיר.
  • שכונות ענק, העומדות לקום כדי לחבר את גוש מעלה-אדומים לירושלים, ולהגיע למעשה עד יריחו. באותו אזור מבטיח איש מפלגת-העבודה, שר-השיכון יצחק הרצוג, לבנות שכונות גדולות שיגיעו מהר-חומה למעלה-אדומים, ושכונה נוספת מתוכננת ממזרח לעיירה אל-ראם. הכוונה היא לנתק את ירושלים המזרחית סופית מהגדה המערבית.

כל זה קורה כאשר המדינה והעולם מתבשמים מתוכנית ההתנתקות – שכל כולה אינה אלא תוכנית לביסוס רצועת-עזה כאחת המובלעות של "המדינה המורכבת משטחים מפוזרים" (רצועת עזה היא בסך הכל 6% מהשטחים הכבושים). מפלגת-העבודה היא שותפה מלאה למזימה זו.


מבחינת שרון, תוכנית ההתנתקות באה בסך-הכל להקריב כמה התנחלויות קטנות בחלק נידח של השטחים הכבושים כדי לאפשר לו להגשים את תוכניתו להשתלטות על מרבית הגדה המערבית.


עכשיו הכריז בוש שתוכנית זו אינה מקובלת עליו. מארחיו האירופיים חייכו באדיבות. אולי האמינו לו, ואולי גם לא.

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. ערן שפרמן הגיב:

    הפרטים הקטנים במאמרו של אורי אבנרי מציירים תמונה רחבה על האסטרטגיה של שרון. לפיה, היפוך נוסף יחול אצל אריק לאחר תוכנית ההתנתקות. עיבויים של התנחלויות קיימות בגדה, ובניית חדשות תהפוך למשנתו של אריק "החדש-ישן". המתנחלים, ייהפכו להיות ידידיו הטובים כמו פעם, ונאמני ארץ ישראל יוכלו שוב להירגע. האינתיפאדה השלישית במספר תפרוץ בעוד כמה שנים, לאחר שייראו הפלסטינים כי ישראל "אוכלת" להם את שארית הגדה. שלא יגידו דלא אמרנו להם.

  2. מכבסת מילים הגיב:

    " גוש עציון המקורי היה מורכב מקומץ יישובים בקרבת הקו הירוק. הוא נתפש על-ידי הערבים במלחמת 1948, ואחרי שישראל כבשה אותו ב-1967 הוקמו היישובים מחדש."

    כשמדובר בערבים, הם רק "תופשים".
    ישראל, לעומת זאת, "כובשת".

  3. עופר יהלום לדניאל הגיב:

    חוששתני שדווקא אתה זה שמסתבך. כפי שאמרתי, שים לב שגדר על הקו הירוק תחתוך את ירושלים , וולאג’ה וברטעה באמצע, בזמן שגדר לפי קווי ז’נווה תשאיר 20,000 פלסטינים מהצד הזה, בעיקר אזור גוש עציון, וזה אפילו יותר
    מהתוואי שאושר בממשלה.

    נראה לי שהתוואי האופטימלי הוא אכן על הקו הירוק בצורה שלא מנתקת אף יישוב באמצע, כלומר מנקודת ראות ישראלית עם מזרח-ירושלים וולאג’ה בחוץ, ועם בית-צפאפה הדרומית וברטעה המזרחית בפנים, אבל מבחינה פוליטית זה לא ריאלי כיום.

  4. שלמה הגיב:

    צריך להזכיר שהחזון המדינה הפלסטינית
    שתאר כאן מר אבנרי : "יבותר השטח הפלסטיני למספר מובלעות – לפחות ארבע, ואולי גם שש. רצועת-עזה, שכולה גטו מנותק, תהווה מובלעת נוספת" מזכירה במידה מסוימת
    את תוכנית מוריסון גריידי משנת 1946
    יוזמה בריטית – אמריקאית לרנטוניזציה של א"י. והצעת המיעוט של ועדת פלסטין מטעם האו"ם UNESCOP , רק שבתוכניות אלה צריך להחליף את המילה פלסטיני במילה יהודי . למותר לציין שהפלסטינים
    מדינות ערב דחו את ההצעות האלה

  5. שאךה לעופר הגיב:

    באיזה תואי של הגדר לא יהיו פלסטינים "מהצד הזה" שלה ? אתה באמת לא יודע שיש פלסטינים מתחומי הקו הירוק (בערך מליון) ?

  6. עופר יהלום הגיב:

    תפסו, כבשו, לא משנה. מה שעכשיו צריך לעשות זה לפעול באמצעים משפטים ופוליטיים לכך שהגדר תזוז לתוואי שלא יהיו פלסטינים מצד זה שלה, פרט אולי למזרח ירושלים, ברטעה וולאג’ה, שלושה יישובים שנחצים ע"י הקו הירוק או הסיפוח מ-67, כמובן בלי להסכים לסיפוח זה.

  7. יורם גת הגיב:

    גוש עציון "נתפש ע"י הערבים ב-48″ משום שבתוכנית החלוקה הוא נועד להיות חלק מהמדינה הפלשתינאית.

  8. מכבסת מילים הגיב:

    אז לפי זה, "כיבוש" יפו, חיפה, טבריה וצפת, כמו גם הכפרים הערביים שבשטח המדינה היהודית לפי תכנית החלוקה, הוא רק "תפיסה".

  9. עופר לשארה הגיב:

    השאלה האם ערביי ישראל הם פלסטינים היא לא שאלה שניתן לענות עליה באופן חד-משמעי, ובכל מקרה למיטב ידיעתי רובם מגדירים את עצמם קודם-כל כערבים.
    מובן שכוונתי היתה למינוח המקובל, כלומר פלסטינים כערבים שאינם מחזיקים, בדרך-כל, בתעודות זהות ישראליות (כחולות).

  10. רמי יובל הגיב:

    אכן תכנית שטנית, אך זכות היוצרים עליה אינה בלעדית לאריאל שרון, אלא לכל הפוליטיקה הציונית. חשיפת המזימה לא תבטל אותה ולא תמנע את הוצאתה לפועל. הדרך להתמודד עם המזימה לאבד את העם הפלסטיני היא לחדול לדבר על טריטוריה ולהעביר את הדגש לבני האדם. יש לתבוע זכויות אזרח לכל תושבי הארץ, המסופחים בפועל זה 38 שנים. מאבק על זכויות אדם הוא יותר קליט וניתן למינוף בדעת הקהל העולמית וגם זו שלנו. הקמת מדינה דמוקרטית חילונית שתקרא ישרפלסטין על הריסות מדינת האפרטהייד הישראלית, היא התשובה לגזל אדמות פלסטין. מדינה כזו תקיים תחבורה ציבורית, לרבות רכבות, בכל ימות השבוע, תאפשר שוק מזון ללא בד"ץ ותשנה לחלוטין את חיי היומיום של התושבים.

  11. דניאל קלטי, הסופר לעופר הגיב:

    ידידי, הסתבכת.
    מה זאת אומרת, בדיוק, "שהגדר תזוז לתוואי שלא יהיו פלסטינים מצד זה שלה, פרט אולי למזרח ירושלים, ברטעה וולאג’ה, שלושה יישובים שנחצים ע"י הקו הירוק או הסיפוח מ-67, כמובן בלי להסכים לסיפוח זה"…

    הניסוח שלך מזכיר לי חתול, שהסתבך בתוך שמיכה, ומחפש איזושהי דרך, לצאת ממנה בכבוד עכשיו. בחיאת! הגדר צריכה להיות *בדיוק* על הקו הירוק – או, לחילופין, קווי-ז’נבה (עליהם הוסכם במו"מ, אף-כי ממשלת שרון-ביבי-פרס/לה-פיד התנגדה לו) – כאשר ירושלים המזרחית היא בירת *פלשתין*. ברגע שאנו מוכנים, להזזת הגדר מזרחה לקווים אלה, אל-תוך השטחים הפלשתינאיים, אנו מוכנים לסיפוחם – דה-פקטו או דה-יורה, אין זה משנה בעצם – לשלטון מדינת האפארטהייד הציונית.

  12. גלילי הגיב:

    מדהים אותי המשפט גוש עציון נתפש על ידי הערבים ונכבש על ידינו.
    במלחמה ההיא אתה השתתפת ואתה יודע שהגוש לא נתפש אלא הוכרע במלחמה שהיתה . גם כפרי הערבים במלחמת השיחרור נתפשו על ידינו. לא היתה מלחמה וצבאות ערב לא חדרו לשטח המדינה.
    מדינות ערב לא התכוונו לעזור לפלשתינים אלא לקחת נתח גדול ככול האפשר מהמדינות שבדרך.
    סליחה שנצחנו , אין צורך להתנצל על זה.

  13. דניאל קלטי, הסופר לעופר הגיב:

    אין מה לעשות, ירושלים חצויה, ממש כפי, שישראל/פלשתין חצויה. המבקש לשמור, על שלמותה של זו, ימצא עצמו, נדרש לשמור, גם על שלמותה של זו.

  14. דניאל קלטי, הסופר לגלילי הגיב:

    מה נכבש / נתפש / שוחרר / נמחץ ב-1948 אינו רלוונטי לכאן. העולם כולו, לרבות מרבית הישראלים ומרבית הפלשתינאים, מכיר בקו הירוק כגבול בין שני העמים. "גוש עציון" הוא בצד הפלשתינאי בדיוק כמו, ששייך מוניס הוא בצד הישראלי, ובשני המקרים ההכרעה היא סופית. ולפיכך, יישובי גוש עציון דהיום הם התנחלויות לכל דבר, נקודה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים