הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 במרץ, 2005 57 תגובות

מזל טוב, חברים! סוף סוף נפתח בישראל, קבל עם ועשרות מנהיגים מחו"ל, מוזיאון להנצחת השואה. והרי חסר היה מוסד כזה בארצנו, כי השואה נשכחה מלב בישראל. דבר לא נעשה בארצנו להנציח את האסון הגדול – לא הוקמו מוסדות מחקר והנצחה, לא לימדו את הנושא בבתי הספר, לא קבעו בלוח השנה יום מוקדש למיליוני הנספים… פשוט הזניחו את הנושא.

אתם צוחקים או בוכים?


אינני רוצה להישמע צינית, אבל מזמן נדמה לי שסחיטת השואה לצרכים פוליטיים עברה כל גבול, וכל פעם אני נדהמת כאשר עושים בה שימוש מחודש. לאחרונה ההתייחסויות לתוכנית הגרעינית של אירן אף הן רווייות באיזכורי השואה. לעומת זאת, כאשר הסופר הפורטוגלי הגדול, חתן פרס נובל לספרות, ז’וזה סראמאגו, אמר בתחושת זוועה שמחנות הפליטים הפלסטינים הזכירו לו את אושוויץ, זעו כאן אמות הסיפים. לומר – כפי שאמר אבא אבן, למרות כל הכחשותיו מאוחר יותר; אני שמעתי וראיתי אותו אומר זאת בטלוויזיה – שגבולות 67′ היו גבולות אושוויץ, זה היה בסדר. הרי ידוע שבאושוויץ, כמו בישראל שלפני מלחמת ששת-הימים, היה ליהודים צבא מיומן וחמוש היטב (כולל כבר אז נשק גרעיני) שהיה מסוגל להביס את האויב תוך שעות אחדות… אבל אוי ואבוי למי שמעז להשוות את מצבם של הפלסטינים למצב היהודים במחנות המוות הנאציים! אפשר היה להבין אילו אמרו אז לסראראמגו, "היי, סניור סאראמגו, אל תגזים! כאן אין תאי גזים ומשרפות!", אבל הישראלים צרחו שהוא אנטישמי, ובעלי טורים ידועים דרשו לגרשו מן הארץ.


לפני כעשר שנים, בימי ממשלו של ג’ורג’ בוש האב, עלה שם הרעיון לקזז מן ההקצבות הנדיבות שמקבלת ישראל מארה"ב את הסכומים שהיא מוציאה על ההתנחלויות בשטחים הכבושים. מה עשו מנהיגי הארגונים היהודיים באמריקה כדי למחות נגד ההצעה? – הם הזמינו לעצמם מעין פיג’מות עשויות בד מפוספס אפור-לבן ועימן כומתות בד תואמות, כמו בגדיהם של הכלואים במחנות הריכוז הנאציים, ולבושים במדים אלה הופיעו בפני הנשיא האמריקאי והתקשורת העולמית… אין צורך לומר שהם הצליחו.


בארצות הברית יש כיום לפחות שלושה מוזיאונים להנצחת השואה – למרות שהיא לא התרחשה שם אלא באירופה, וקורבנותיה לא היה אמריקאים. לעומת זאת, אין שם אף מוזיאון רשמי אחד המנציח את תולדות העבדות השחורה בארה"ב, או את תולדות האינדיאנים, שהמתנחלים האירופים השמידו בשיטתיות – וזאת למרות שדמם של אדומי-העור ושחורי-העור שימש כחומר-גלם לבניית עוצמתה של ארצות הברית. כאשר התריסו כמה מראשי השחורים האמריקאים על חוסר האיזון המוזר הזה, הוקיעו אותם ארגוני היהודים כאנטישמים. אין ספק שקיימת הבחנה ברורה בין מה שמשתלם להנציח ומה לא.


מכאן שבעולם השוק החופשי, גם הזיכרון הוא סחורה עוברת לסוחר.

תגובות
נושאים: מאמרים

57 תגובות

  1. רמי הוד הגיב:

    האובססיה לביקורת נחרצת על כל נושא שבקונצנזוס באשר הוא, גם כשהיא בנאלית ובגדר פורקן זעם של הכותבת ותו לא, משתלטת על הטקסט הזה, ולא האבחנות היפות שבו.
    נראה שברשימה זו יש רצון שאינו תלוי בנושא הנידון להשתלח בעצם קיום מפעל הזיכרון האדוק ולאו דווקא בשימוש הנעלז שעושה בו הממסד הישראלי. לא פלא שהעדר הפואנטה זועק לשמיים. וכן, הטון הסרקסטי פשוט מגעיל וולגרי וגרם לי באופן אישי, לפקפק האם הכותבת אכן מאמינה שצריך למקם את השואה בפינה היסטורית נפרדת ולא לקשור שום אירוע אליה ( כפי שהיא רומזת כשהיא יוצאת נגדר הקישורים לשואה), או שהיא מחזיקה בדיוק באותן תפיסות של המקשרים מהשמאל ומהימין ( אך רק בהקשר של סבל מסוים?)

  2. חגי הגיב:

    לא הבנתי מה את רוצה לומר במאמר הזה?

  3. גיא ליורם הגיב:

    קן ליווינגסטון לא הסכים להתנצל (הוא גיבב איזו חצי הבעת צער) וטוב שכך. שכחת לציין שהראיון היה במסגרת תמיכתו של ליווינגסטון באיזשהו אירוע או פרוייקט של הומוסקסואלים, ככה שהעיתון עמד לתקוף אותו בנושא זה. העיקר שגם הוא אנטישמי…

  4. דניאל קלטי, הסופר הגיב:

    ובאמת, צריך היה לשמוע – בעזרת תרופות הולמות נגד בחילה, כמובן – את קרקושיו של אותו פסיכופאט, סילבן מלחמה… ממש, לשיטתם – איזה מזל שהיתה שואה, זה כבר יצדיק, את כל פעילויותיהם הנאציות, של הציונים נגד העם הפלשתינאי!

  5. יורם בר-חיים הגיב:

    הנה עוד מקרה מעניין :
    לפני ימים אחדים רואיין ראש עיריית לונדון, איש שמאל, על-ידי עיתונאי אולטרה-ימני. בתשובה להתקפות של המראיין עליו אמר ראש עיריית לונדון "אילו היה כאן שלטון נאצי אתה היית שומר בחנה ריכוז".
    ואז התברר שהעיתונאי הוא יהודי, "הארגונים היהודיים" (קרי, הלובי הציוני) צרחו וצווחו שראש העיר אנטישמי והוא אולץ להתנצל. למותר לציין שאילו יהודי היה אומר אותו משפט לאיש-ימין נוצרי (או לאיש שמאל המבקר את ישראל, להבדיל), זה היה בסדר…
    מסקנה:
    בעיני אלו המכונים "ארגונים יהודיים", הבעיה היחידה עם השואה היא שהיא קרתה ליהודים וזה ההקשר היחיד שיש לה, אין לה בעיניהם שום הקשר של עמדות פוליטיות, ערכים או סוג-משטר.

  6. אירית הגיב:

    נו טוב ברור שזכרון קונים בכסף, וגם משמעות.
    את ודאי צודקת בקשר לשואה ביזנס אבל לנוכח העובדה שמשרד החוץ מתקומם על "הקו" של יד ושם שרואה את הציונות כ"עוד לקח" מן השואה, אך לא היחיד, אולי מעז יצא מתוק. התשובה לצביעות האמריקאית היא לחזק את הסולידריות בין פעילים ישראלים ובין קבוצות המיעוט שם (אינדיאנים ושחורים) ולהקים איזה מוזיאון קטן בשבילם כאן. מעבר לערך יחסי הציבור זה גם יועיל למיעוטים האלה וגם להרמת המודעות הישראלית. ישראלים היו מעורבים בהנצחת השואה הארמנית ולמה לא לעסוק בשחורים, העבדות והג’נוסייד בארצות הברית ?

  7. עדי- לקח לאומי ולקח אוניברסלי הגיב:

    אני מצטרפת למחאה על גיוס השואה לצרכים לאומנים מצד קבוצות בישראל ובתפוצות, אך חשוב לציין שהתודעה המחודשת של זכרון השואה בעולם הגדול קשורה הרבה יותר למסרים אוניברסלים של מאבק בגזענות ובעד זכויות אדם. אבל בישראל הרשמית לא מבינים זאת. ההגעה של מנהיגים מהעולם לטקס ביד-ושם פורשה כתמיכה בישראל, ולא היא. יש בה הכרה בחשיבות השואה כסמל לרוע מוחלט.
    חבל שבישראל לא מפיקים יותר לקחים אוניברסלים ממאורע זה, כפי שעושים בעולם

  8. נתן. הגיב:

    אכן,כבר מזמן שמתי לב שאין דבר שמרגיז יותר את השמאל הקיצוני מאשר איזכור השואה שנעשתה ליהודי אירופה.

    כנראה שהרעיון שגם יהודים סבלו פה ושם במהלך ההסטוריה מוציאה פשוט את סהרורי השמאל מדעתם ,וגורמת להם לשכוח שזהו אינטרס שמאלני מובהק להזכיר שוב ושוב לאן מוליכים הלאומנות והגזענות.

    ככתוב :"שמור אותי מהשמאלנים, מהימניים כבר אשמר לבד".

  9. הגרמני הגיב:

    אני מסכים עם עדי. השימוש בשואה במדינות רבות בעולם ככלי אוניברסלי לשימוש למען יראו ויראו הינו נכון, ורצוי היה שיברכו עליו בישראל.
    ככל ששואת היהודים הינה אירוע חד פעמי במפלצתיותו בזמנים המודרנים, כך היא מוכיחה,לטעמי, שהתרחשות זועתית של השמדה מכוונת הינו דבר שיתכנותו הנוספת בהחלט מתקבלת על הדעת.
    חבל רק שלא נשמעים כמעט קולות מצד מדינת היהודים(ישראל) כאשר בסודן לדוגמא מתבצע רצח עם. כמו כן לא נשמעת שום ביקורת כאשר נחקקים חוקים כנגד זכויות דתות אחרות, כמו למשל החוק למניעת לבישת כיסוי ראש על ידי מוסלמים באירופה.
    יתירה מזאת אני די ביקורתי(גם אם לא מופתע) מהשתבצותם הפוליטית של יהודים רבים(או הזדהותם) באירופה בחלקים השמרנים של מפלגות קונסרבטיביות.
    הייתי רוצה שמישהו יסביר לי כיצד מצד אחד היהודים אינם מרפים בשימוש בשואה בכל פעם שעולה ביקורת כנגד ישראל, או מסתמנת מגמה אנטישמית, אך מהצד השני עוצמים עיניהם לרווחה כאשר מיעוטים אחרים בעולם סובלים מרדיפות, ואף השמדה? וכיצד ניתן להיות כה שמרני, כאשר השמרנות הינה השורש לאי קבלת השונה, והנסיון להצר צעדיו?

  10. הכיצד הגיב:

    בדרך כלל אתה שמרני כשטוב לך ופרוגרסיבי מהפכני כאשר רע לך. מאד פשוט, ובענין זה מסתבר היהודים לא שונים מאף אחד. היתה לי "שיחה" עם ישראלי בקנדה שהיה פעיל במפלגה השמרנית שם, שעיקר הגזענות שלה מופנה כיום נגד מהגרים סינים וסיקים. הוא מייד נתן נאום למה הסינים מאיימים, ולמה צריך להצר את צעדיהם, בלי לזכור שכאשר היהודים מיהרו להצטרף ליוזמות כאלה, הן מהר מאד הופנו כלפיהם, ולא כלפי מי שהם רצו…ברגע שאתה מיעוט קטן ושנוא, תמיד יש חשש שהשנאה שאתה מפיץ לאחרים תעוף בסופ עליך. אבל, זה קורה בכל המיעוטים, תמיד השנאה מופנית כלפי המיעוט השני ולא כלפי שלטון הרוב, בעיקר כאשר אותו מיעוט שיפר קצת את המעמד. אפילו בארץ זה תופעה מקובלת בין העלייות השונות. השולטים גם מקפידים לטפח את ההפרד ומשול, וכך גלגל מסתובב לו…אין חדש תחת השמש למעט הציפיה שלנו משום מה שאצלנו לא יפלו בפח הזה אחרי אלפיים שנות ניסיון רע, אבל…הזכרון הוא קצר ותמיד יש תקווה שהפעם באמת נמצא שיער לעזאזל חדש, ונוכל "כמו כל העמים" להשתתף בשימחה. (מוסלמים ? סינים? לא חשוב, העיקר לא יהודים). אלא מאי ? זה בדרך כלל לא מתאפשר או מסתייע אצלנו. באמת מצער.

  11. הגרמני הגיב:

    כל מי שאינו מאמין בשיטה הדמוקרטית, אך פועל דרכה בכדיי להפיץ משנתו-יש להצר צעדיו!
    מטיפים שטופי שנאה לתרבות המערבית בה הם חיים, כמו גם פאשיסטים, ניו-נאצים וכדומה.
    אולם אל לנו לשכוח את כל שומרי החוק, אשר גם אם הם חולקים על סגנון חיינו, הרי שאינם פועלים בדרכים בלתי דמוקרטיות.
    בשנה האחרונה אני נתקל לא פעם בבורות האירופית ובנסיון פוליטי לפגוע באמונה דתית כביכול על רקע של שמירת ערכי הדמוקרטיה.
    אני שמאמין בערך חייה ותן לחיות מתקשה, דניאל, להסכים עם דבריך.
    הייתי רוצה כמוך לראות את מדינת ישראל כמדינה חילונית המפרידה בין שלטון לדת והמאפשרת לי ולאשתי הלא יהודיה לחיות בה בכבוד. אך מה אעשה ומרבית הישראלית אינם חושבים כמונו?
    אמשיך לכתוב כ"הגרמני"!

  12. הגרמני הגיב:

    אני שמח שמישהו אחר מעלה על הכתב את שאני חושב, כיוון שכישראלי החי שנים לא מעטות בגרמניה מייד יכול לקום זה אשר יאשים אותי בהתנכרות לעמי.
    ואכן כאשר קולם של יהודים בגרמניה לא נשמע, כשמחוקקים חוקים כנגד המוסלמים, אני מייד שואל את עצמי מה היה קורה לו היו אוסרים על מורים או תלמידים יהודים בגרמניה לחבוש כיפות בבתי ספר ציבוריים.
    והיכן הייתה מדינת ישראל כאשר סרבים ביצעו פשעים מחרידים כנגד בוסנים ובקוסובו? מדוע מילאה מדינת ישראל פיה מיים? אולי כי היה מדובר בצאצאי הפרטיזנים וקורבנותיהם בחלקם מוסלמים?

  13. דניאל קלטי, הסופר לגרמני הגיב:

    אני, אישית, דווקא מאושר, כשמצרים את צעדיהם של דתיים הומופוביים וסקסיסטיים… הלוואי, שגם בישראל היו חוקים, נגד כיפות, כפיות וצלבים. מדינה יפה יותר בהרבה היתה לנו, לו רק היתה, הדת המונותאיסטית, אסורה בחוק…

  14. חגי הגיב:

    לגרמני.

    1) הבוסנים והקוסוברים הם לא צאצאי הפרטיזנים שלחמו בגרמנים אלה צאצאי משטפי הפעולה, מי שנלחם כנגד הגרמנים היו הסרבים – תבדוק אותי ותלמד.

    2)אולי במקום להעביר ביקורת על השימוש שישראל עושה בשואה יקימו באתר הזה מגבית לבניית מוזיאון שואת הארמנים\שחורים\אינדיאנים וכ"ו – להתלונן זה תמיד הכי קל.

    3) כן, אנחנו סוחטים את העולם כספית וריגשית עקב ארועי השואה, אז מה? אסור?
    כל מדינה סוחטת את העולם בצורה כזו או אחרת – ארה"ב, צרפת, כווית, מצריים,דרום קוריאה,טאיוואן וכ"ו…

  15. הגרמני הגיב:

    לחגי,
    יתכן ולא הבנת את שכתבתי, או שאולי כתיבתי לא הייתה ברורה.
    ברור שבכתיבתי צאצאי הפרטיזנים התכוונתי לסרבים, ובקורבנותיהם לבוסנים והקוסוברים שרבים מהם הינם מוסלמים.
    היה זה גם מילושביץ שהאשים את גרמניה בהתערבותה ביגוסלביה בכך שהכירה בעצמאותה של קרואטיה, ורמז בכך לקשר שבין גרמניה הנאצית לעם הקרואטי.
    לגבי הסחיטה הכספית והרגשית של ישראל על רקע השואה. הייתי מצפה שעם, שלא רק בתקופת השואה, כי אם לאורך אלפי שנים סבל התנכרות, שנאה וכיוצא בזה, ימצא את הרגישות בהנצחת שואתו לדאגה רגשית לכל אותם קורבנות בהווה של שנאה על רקע דומה.
    אם איננו מוכנים ללחום עבור אחרים על רקע מה שעברנו, אין לנו להתפלא שעם השנים מתחילים למאוס במנטרות בהם יהודים משתמשים בכל פעם שעולה ביקורת כנגד מדינת ישראל.
    הייתי אומר שמדובר במשהו הדומה בסגנונו לזעקת הקוזאק הנגזל, אך אני בהחלט מצפה להתרעמות מצד כותבים רבים באתר

  16. איריס הגיב:

    לגרמני,
    נכון הוא שיש לא מעט יהודים שמצביעים לה-פן בצרפת והם לא שונים ממצביעי לה-פיד בארץ, כמו שאחד הכותבים מעלי כתב: כשטוב לך אתה שמרני וכשרע אתה מהפכני.
    בגרמניה יש קהילה יהודית מסובכת: רובה ככולה מורכבת היום מיהודים מברית המועצות לשעבר וקרוביהם שיש להם היסטוריה שונה מאלו הגרמנים. לממשלת גרמניה יש אינטרס שתהיה קהילה כזו, כאילו כדי להחזיר עטרה ליושנה והקהילה היהודית משתפת עם זה פעולה. יש לא מעט יהודים שפעילים דווקא בארגונים לזכויות אדם, אבל הם לא מזוהים או מזהים עצמם כיהודים. מכיון שיש להם ראית עולם אוניברסליסטית הם חברים ופעילים בליגה לזכויות האדם וארגונים דומים. הארגונים היהודיים עצמם נמצאים במלכודת דומה לזו שלך: חוששים לשתף יותר מדי פעולה עם הגרמנים ולחטוף מהישראלים…
    תמיד יהיו אלו שיגידו לך שאתה "מתנכר לעמך", יש בכל מקום אנשים שמרגישים שהם שליחים שאמונים על שמירת מצוות השבט. אם תישאר נאמן לעצמך, אתה מסודר עד כמה שאפשר.
    היהודים לא שונים מכל עם אחר, והציפיה שלך שהם יהיו יותר טובים היא בעייתית. כמו שציינת הרבה גרמנים מתנגדים לכיסוי הראש בתחפושת ליברלית, והשוני הוא שלישראלים היהודים אין צורך בתחפושת כדי להציג עמדות כאלו. לפיד הוא בקונצנוס וגזענות היא הלחם והחמאה.
    ולחגי,
    מותר בטח שמותר לסחוט את העולם על חשבון אירועי השואה. רק שיש לזה מחיר. האם הדיון על המחיר עלה אי פעם? האם מישהו אמר שהוא מסכים שימכרו את הוריו תמורת עץ ב"יער הקק"ל"? שלא לדבר שהקורבנות עצמם הם כבר בכלל לא חלק מהענין. גם לא כשר וגם מסריח…

  17. הגרמני הגיב:

    לאיריס,
    אני לא יודע עם הגרמנים היהודים חוששים לשתף פעולה מהפחד לחטוף על הראש. הרי מישל פרידמן כעיתונאי לא חושש להביע תמיכתו בישראל ומדיניותה. אני חושב לעומת זאת שאילו הגרמנים שחוששים מכל התעמתות עם הקהילה היהודית, שהרי באותה מידה שאסרו כיסוי ראש על מוסלמים בבתי ספר ציבוריים, יכלו גם לאסור על חבישת כיפה.
    קליטת יהודים מברית המועצות ז"ל התחילה עוד בזמן שלטון הCDU והיו אלו אותן קהילות יהודיות שלאחרונה ביקשו את הפסקת קליטת היהודים בגרמניה. רוב הנקלטים היהודים ממדינות חבר העמים הינם נתמכי סעד, וכאשר במדינה כמו גרמניה, המימון מגיע דרך תשלום מיסי חבר(אחוז מסויים מהמשכורת), הרי שרוב הקהילות נקלעו לגרעונות כספיים כבדים.
    אני מסכים איתך שקיימים יהודים רבים הפעילים במסגרות ליברליות, ולמרות דתם אינם משתמשים בה לצרכיהם. לעומת זאת חסרה לי אמירה של פאול שפיגל וחבריו להנהגה בכל הנוגע לפגיעה במיעוטים החיים בגרמניה. יש לי הרגשה, גם אם אינה מבוססת, שיהודים רבים אינם יוצאים מכליהם בכדיי לעזור לאחרים. אולי זאת מכיוון שבכך שכרגע "שונאים" אחרים, זה משרת את פחדיהם של היהודים שביום ששזה יגמר, יחזרו לשנוא אותם עצמם!

  18. איריס הגיב:

    לגרמני,
    בין הקהילה היהודית והנהגתה לבין הממשלה הגרמנית קיים חוזה שבשתיקה, שאומר: אנחנו נממן את פעולותיכם ואת מוסדותיכם הריקים ואתם אל תפריעו לנו להעביר את הגזענות הישנה נגד יהודים למטרות יותר מקובלות היום. איסור על חבישת כיסוי ראש לא פוגע ביהודים בגרמניה: יש להם בתי ספר פרטיים שבהם זה מותר. למוסלמים אין. הגזענות של היהודים כלפי המוסלמים היא לא דבר חדש: קדמה לה הגזענות של יהודי גרמניה כלפי ה"אוסטיודן" כדוגמת לייבוביץ שלא לדבר על הגזענות נגד כל מה שבא מ"הלבנט" ואת זה אפשר לראות יופי בישראל. כמה יותר לבן – ככה יותר טוב…

  19. הגרמני הגיב:

    לאיריס,
    אני חושב שאת מגזימה במעט, למרות שלכוונתך ככלל אני מסכים בהחלט.
    לאחר שנות מחייה לא מעטות בגרמניה הגעתי למסקנה שבכל הנוגע לעיסוק בזרים ישנו הפוליטיקאים בגרמניה בעמידה. כמו שלושת הקופים הם לא טרחו או רצו לשמוע, לראות, ולדבר. כל גרמני אינטיליגנט יגיד לך שזו ההיסטוריה שלימדה אותם פרק, אני סבור שטיעון זה הוא נאיבי.
    תחת זכרון ההיסטוריה קלטה גרמניה במשך שנים זרים בצורה שגויה. גרמניה לא טרחה להכיר בהיותה מדינת הגירה, ולא בנתה את הכלים המינימלים הנדרשים לקליטה ואינטגרציה של הזרים שכבר חיו במדינה, או שהמשיכו להגיע. מחקרים מוכיחים שגרמנים רבים רואים בזר אשר אינו דובר גרמנית סימן ליכולותיו האינטלקטואלים, זה לא פלא אם כך שמעטים הם הזרים החיים במדינה ,שנקלטו בשוק העבודה והפכו לגורם יצרני.
    חוסר הרצון להכיר במנטליות ובתרבות השונה מזו הגרמנית הנוצרית הינם גורמים נוספים אשר פעלו כנגד אינטגרציה זו.
    כל עוד מדובר ביהודים "מאמינים", הנוטלים חלק בחיי הקהילה, ואף תורמים להמשכיותה, ראו היהודים בגרמניה את קליטתם בברכה. אולם כאשר מדובר ביהודים בעלי "דם יהודי", אשר אינם מראים כמעט עניין ביהדות האורתודוקסית השולטת במרבית הקהילות, הרי שעליהם כבר ניתן היה לוותר.
    ובימים בהם זה באופנה לשנוא מוסלמים באירופה, מה יותר קל מלהתחנף לשלטונות ולוותר על המשך קליטת יהודים, שהרי זה עולה כסף רב. כסף שכרגע חסר לגרמניה, כסף שגם חסר לקהילות.

  20. על הסחיטה הגיב:

    ליהודים מותר לסחוט את אירופה על זכר השואה – לציונות ולישראל אסור.
    זאת גם משום שישראל אינה נציגת הניצולים (מספיק שהיא ניכסה לעצמה את כספי חלק מהניצולים) וגם משום שהסחיטה היא למטרות גזענות ודיכוי. אם סוחטים את אירופה ודופקים גרמנים, ניחא, אבל שום ישראלי לא בעד לדפוק גרמנים, הם הרי עם תרבותי ולא כולם אשמים, הסחיטה היא כדי לדפוק פלסטינים שכמובן כולם אשמים בזה שהם חיים בארץ שבה הציונות החליטה להתנחל.

  21. אירית הגיב:

    מה שנורא לדעתי בפוליטיקת השואה זה לא כל כך מה ישראל או הממסד היהודי עושה עם זה נגד הגויים, נו זה עוד אפשר להבין שסוחטים, אבל שהשואה הפכה להכשר לדיכוי בתוך הקהילה היהודית, וכמעט באופן מקברי השואה היא ההצדקה לגזל הפיצויים מניצולי השואה (שכן, כספם דרוש לפרוייקט הציוני הלאומי, שכביכול מבוסס על הלקח מהשואה). זה קצת דומה למה שאמר ורבה על ישראל "מדינת הקסטנרים", יש בזה משהו שאליתה ציונית מסויימת כופה שיח זהות, חלוקה מעמדית, כספית, ומשאבים סקטוריאלית ומכשירה כל ניצול ודיכוי בשם "לקחי השואה". נורא בעיני.
    באשר לגרמניה, כתבתי מזמן שלדעתי היא הולכת להיכנע ללחצים של ישראל למנוע קליטת פליטים יהודים, והנה דוגמא למה שאמרתי לעיל (דורסנות פנים יהודית תוך שימוש ציני בשואה, שכן הנפגעים בפרשה זו הם היהודים שרצו להגר לגרמניה, והנה ישראל – המגינה שלהם – מונעת מהם את הפריבילגיה. ואין ספק שהכסף שהוקצה לקליטתם עבר לידיים "המתאימות"…בארץ. לצבא ולשכבה שמתפרנסת ממנו טוב טוב )
    וזה מה שקרה במניפולציה די מתוחכמת.
    סתם מתוך שני ביקורים בגרמניה התרשמתי שמה שקורה שם בקהילה די מצחיק. למשל בברלין בית כנסת אורתודוקסי ענק ועתיר הוצאות, עם אבטחה כמו של הפנטגון, מאכלס ביום שישי כעשרה אנשים, אגב כולם ספרדים ישראלים (יורדים …) כמה גרמנים עם יהודופיליה שבאים סתם ושני זקנים מלפני השואה שנשארו בגרמניה. זה היה מחזה…
    לפני כשלוש עשרה שנה, ואז החליטו, להקים את גם את בית הכסנת הגדול שאני מניחה שזו הוצאה כבידה.הכל למען "ההנצחה" במקום להקדיש לפליטים יהודים עצמם, בין אם ממזרח אירופה ובין עם לעניים פה בארץ. מה שנקרא מדינת ישראל נגד היהודים, ובשם השואה, כמובן.
    (אגב, הפוסט על השמרנים והמהפכנים הוא ממני, שכחתי להוסיף את שמי).

  22. שלומי הגיב:

    רבותיי המלומדים
    האם יש בדבריכם איזושהי נימה של התלהמות?
    להצר את צעדיהם של ימניים? יש הבדל הפרדת דת ומדינה – שלטון חוק מסודר והוגן לכל (!) ובין הצרת צעדיהם של אנשים כאלה ואחרים שגם אני הייתי מאושר אם קולם לא היה נשמע.
    אל תגזימו יותר מדי.

    לגבי שאלתו של הגרמניעל השימוש בזיכרון השואה על ידי היהודים ומדינת ישראל…
    השימוש היום הוא מן הסתם אינטרסי לגמרי, נטול כל עיניין ערכי גם אם המעטפת שלו היא כזו. כמו כן יש עיניין חשוב לשמור על נשק הזיכרון ליהודים בלבד מכמה סיבות
    1. יותר מדי משתמשים וזה לא יעבוד על העולם.
    2. שואה ויהודים זה הטופ של הזעזוע של העולם — למה להרוס…
    3. יותר מדי מורכב להסביר רעיון שיש בו המון תרבויות, שני צדדים לכל סיכסוך וכו’.הרבה יותר פשוט להשאיר את המצב על כנו.
    4. את מי זה באמת מעניין המצב בסודאן…?

  23. הגרמני הגיב:

    לאירית,
    אני שמח שמישהו העיז להרים את הכפפה, ושאיני לבדי בחזית.
    כפי שכבר נאמר על ידי חכמים, בין שני יהודים לפחות שלוש דעות.
    חבר יקר שלי, יהודי שומר מסורת המתגורר בברלין, הפסיק לבקר את מוסדות הקהילה היהודית בשל הגועל אותו הוא חש ממסחורה של היהדות.כבר נאמר שדרך ארץ קדמה לתורה, לצערי סבורני שבמקרה כמה קהילות יהודיות גדולות בגרמניה נשכחה דרך הארץ.
    קהילות קונסרבטיביות, אגואיסטיות ואטומות אשר כל עוד הביאה להן ההגירה תועלת תמכו בצעד זה, אך כאשר החלו המהגרים היהודים העניים ל"העיק" על הקופה, מייד שונתה המדיניות. ששמישהו ישאל עצמו כמה מרויחים רבנים,שוחטים ושאר משרתים בקודש, בכדיי להבין לאן הולכים הכספים הנדרשים להמשך קליטת המהגרים היהודים בגרמניה

  24. לגרמני הגיב:

    זה לא בדיוק הכפפה הזו…אני אמרתי אז וחוזרת שממשלת ישראל היא שהנחיתה את המכה על הקליטה של היהודים ממזרח אירופה בחודש שעבר, ויש להניח שהכסף עבר לישראל ולא לרבני גרמניה, אם כי לעולם אין לדעת…אולי כדאי לברר. באשר לקהילה הגרמנית, שוב, יש פה הסימביוזה שאי אפשר לדעת מי מוביל אותה בין הממסדים האלה ובין ממשלת ישראל, האחד רוחץ ידו של השני, ובאמת לאחרונה כבר אינני יודעת איפה הביצה ואיפה התרנגולת…נכון, בתי הכנסת האלה הם פתטיים, לפחות ממה שאני חוויתי שם. אם זה תקציב פרטי, אין מה להעיר להם, אבל אם איכשהו זה ממומן מכספי ממשלת ישראל או גרמניה, וקשור אפילו בעקיפין לפיצויי השואה והאשמה, זה חמור אבל לא מפתיע ולא הכי חמור שיש…(מה זה לעומת בנק לאומי שגנב כספי ניצולים ואפילו היום לא מחזיר ?)
    בקשר למוסלמים, אני חושבת שהאיסורים על התלבושות שלהם זה ממש לא לעניין, ומצד שלישי ואישי, כל הכיפות השביסים הציציות והשרוולים האלה לא ממש נחוצים, בפרט כאשר זה בא לשמור על "צניעותן של נשים". מחכים שאירופה תוציא מחוץ לחוק את ברית המילה שלנו, אך עוד רחוק היום מנאורות כזו.

  25. איריס הגיב:

    לאירית והגרמני,
    מדינת ישראל אכן מעורבת עמוק בהחלטות של ממשלת גרמניה לתת אזרחות ליהודים מברית המועצות לשעבר וקרוביהם. היה כבר נסיון כזה בעבר ועכשיו הוא חוזר משום שאין יותר עליה (ובעברית: לא מגיעים יותר אשכנזים, יהודים או לא, לישראל). הקהילה בגרמניה קיבלה תמיד יהודים שהרבה מהם זקוקים לסעד. יש לא מעט זקנים ובודדים ביניהם. רק מה, הקהילה היהודית בגרמניה מתוקצבת "לפי ראש" ולכן כדאי שהם יבואו כי הכסף שממשלת גרמניה משלמת לקהילה עולה בהתאם.וחוץ מזה זה מה שיש: מאיפה יהיו לקהילה יהודים אם לא משם? הישראלים שמגיעים לכאן לא רצים להצטרף…
    בקיצור, יש הרבה רבנים, שוחטים ופעילי תרבות שנמצאה להם עבודה בתוך הקהילה. הבעיה היא שראשיה, צאצאי היהודים הגרמנים מאבדים את כוחם מול היהודים- הרוסים. הם גם רוצים לשקם את הקהילה אבל גם לשמור על צביונה שנכחד.
    אירית, מה שאת מתארת מביקורך בבית הכנסת הגדול לא השתנה. המדהים הוא שהקהילה מוציאה רק על בטחון חלק עצום מהתקציב. התפוצה למדה משהו…
    ולגרמני, גרמניה לא הכניסה מהגרים מטורקיה כ"לקח מההיסטוריה" אלא כי הגרמנים היו צריכים מישהו שיממש את הנס הכלכלי שלהם. הם היו צריכים פועלי יצור ורצו להאמין שהם יעבדו בשבילם,יעשו נס ויחזרו הביתה.

  26. הגרמני הגיב:

    לאירית,
    כפי מיטב ידיעתי ממומנת כל פעילות דתית בגרמניה על ידי מיסוי אחוז מסוים מהמשכורת והעברת חלק זה על ידי המדינה. זכותו של אדם להחליט שאינו מעוניין להיות חבר בקהילה נוצרית,יהודית או מוסלמית, ובכך לחסוך מעצמו מיסוי זה.
    לפי מה שקראתי בעיתונות הגרמנית היו אלו מנהיגי הקהילות היהודיות שפנו לשר הפנים שילי בכדיי לעצור ההגירה. מטעם ממשלת ישראל היה זה שרנסקי שלקח חלק בדיונים.
    בנוגע למימון, למיטב ידיעתי מממנת ממשלת גרמניה אבטחת המתקנים על ידי כוחותיה, אך אבטחה ישראלית\יהודית ממומנת מקופות הקהילות.
    אין לי ספק שבמקרה ההגירה ממדינות חב"מ הגולם קם על יוצרו, ושהקהילות לא ציפו להצפה שכזו. אולם כאשר פותחים את הדלת, אין זה נכון לעשות סלקציה, במיוחד לא כיהודים שמילה זו יש לה לגבינו קונוטציות מאוד מיוחדות וכואבות

  27. אירית הגיב:

    גרמני יקר ניראה לי שיש לך קושי לקבל את העובדה הפשוטה שממשלת ישראל היא זו שמנעה את קליטתם של אלפי פליטים יהודיים ממזרח אירופה. אף אחד לא ניסה להסתיר את זה פה, להיפך כתוב היה בעיתון בריש גלי. אולי היהודים שם לא צדיקים בענין ההעדפות שלהם, אבל הרשע המרכזי כאן עומד וכובעו בוער מעל ראשו. מדינת ישראל, או יותר נכון אלה שמרוויחים מהסידור הזה של מדינת ישראל, משתמשים בציניות במנדט היהודי-שואתי כדי לנצל יהודים אחרים שלא עונים על "הסלקציה" הציונית, מכל מיני סיבות. אבל העיקר פה הוא הכסף. לאן הלכו הכספים שהיו מיועדים לסל הקליטה ? אולי לצוללות החדשות ? גם נושא האבטחה בחו"ל מעשיר את כל קבלני ה"אבטחה" כלומר, קצינים מובטלים מהשכבה הנכונה שצריך לחפש להם הכנסה טובה וקלה ורצוי על חשבון הקהילה בחו"ל. בקיצור, הגרמנים בודאי מצחקקים קלות, לנוכח האחווה הגדולה בקרב העם היהודי. ובעצם, הם מכירים את הנושא די טוב מקודם.

  28. תיקונון הגיב:

    בהודעה שלי למעלה (אירית) במקום "מדינת ישראל" צ"ל "ממשלת ישראל" כמובן ככל שנותר הבדל בין השתיים.
    יש להזכיר שוב את חנה ארנדט בהקשר של ההשוואה הנלוזה והאסורה על פי חוק עוד מעט בין ממשלת ישראל הציונית ובין כמה ארגונים שהוצאו מחוץ לחוק בגרמניה. לשניהם יש אינטרס מובהק לחדד את שאלת ה"נאמנות הכפולה" …מעניין למה ?

  29. קרפיון הגיב:

    אני שמסכים לחלוטין עם הביקורת על הניצול הפוליטי הציני של זכר השואה ע"י ממשלות ישראל.
    בכל זאת אין סיבה לשרבב "אי דיוקים" למאמר שרק מחלישים אותו למשל הקביעה על ארה"ב
    " אין שם אף מוזיאון רשמי אחד המנציח את תולדות העבדות השחורה בארה"ב" שהיא פשוט איננה נכונה!
    המוזיאון להנצחת המורשת האפריקאית אמריקאית National Museum of African American History and Culture שייך למכון הסמיתסוני (הרשמי), קיומו ומטרותיו מעוגנים בחוק עליו חתום ג’ורג’ בוש.
    נוסח החוק ההופך את המוזיאון לרשמי:
    — קישור —

  30. הגרמני הגיב:

    לאיריס,
    בדברי על לקחי ההיסטוריה התכוונתי יותר לקליטת פליטים על רקע פוליטי(ASYL) בגרמניה, שניתן לשייך אל קליטה על רקע זה גם הגירת יהודים(שכמוהה היתה גם בסוף שנות השישים-תחילת השבעים).
    תורכים, כמו יוונים, ואיטלקים הובאו על ידי החברות הגדולות באישור ממשלת הCDU בכדיי לענות על הצורך בידיים עובדות. כשדיברתי על תופעת שלושת הקופים, דיברתי גם על סוג של הגירה זה, שכביכול היה אמור להגיע לזמן קצר, אך רבים מפועלים אלו נשארו על משפחותיהם בגרמניה. האחריות על קליטתם הלקוייה נופלת לפתחם של פוליטיקאים ממפלגה צינית כCDU, אשר כביכול מנסים לשכנע הציבור במחדליי השלטון האדום-ירוק.
    לאירית,
    האמת היא שהדבר היחידי שמפריע לי הוא ש"כביכול יהודים" זכאים להקלט כאזרחים שווי זכויות במדינת ישראל כשלכל ידוע שרבים מהם נוצרים מאמינים, וזאת בשעה שאזרחים ותיקים מהמיעוט המוסלמי(בדואים וכדומה) נתקלים בבעיות משרד הפנים כאשר הם מתחתנים עם נשים פלשתינאיות. בעיה דומה אני מכיר מערבים-ישראלים שלמדו בחו"ל ונתקלו בבעיות משרד הפנים בקליטת נשותיהן הגויות בישראל.
    אם ממשלת שרון ,המנסה לחזק את הפנים הדמוגרפיות היהודיות במזרח התיכון, מתחילה לכלות את המשאבים העומדים לרשותה במדינות חב"מ, ומגיירת בעל כרחה, אז הרי שממומלץ לה שתתחיל לחפש קנדידטים ל"גיור" במדינות עשירות. כך לפחות יגיעו "יהודים" חדשים, שלפחות הפרוטה בכיסם

  31. יאיר הגיב:

    נכון, לא כדאי לבלבל את גב’ לוטן עם עובדות קטנוניות שיש בהן כדי לפגום ביצירה היהודונית המפוארת שפרשה לפנינו. לדעתי אין כל צורך להתווכח בצורה עיונית עם דעותיה של לוטן, ובכל זאת חשבתי לציין בפני מי שבאמת מתעניין בעובדות, שבוושינגטון נחנך לפני חודשים אחדים מוזיאון אדיר ממדים לתולדות האינדיאנים באמריקה (האדריכל פרנק גרי תיכנן), השוכן לא רחוק מהמוזיאון לתולדות האפריקאים. בנוסף, במוזיאון לתולדות ההיסטוריה האמריקאית יש תערוכות קבועות ומתחלפות העוסקות (אם כי בטון ממסדי ופטריוטי, לטעמי) במאבקם לשוויון של האפריקאים האמריקאים. כעת יש במוזיאון תערוכה המוקדשת למאבק המשפטי נגד ההפרדה בחינוך בין לבנים לשחורים. כל המוזיאונים נמצאים בנשיונל מאל, השדרה הלאומית. אה כן, בסמוך לאותה שדרה נמצא גם מוזיאון השואה המצוין.

  32. הגרמני הגיב:

    אני מעוניין להעמיד כוונותי בצורה ברורה.
    1. אינני תומך בהגירה קולקטיבית על כל רקע, אם דתי, לאומי וכדומה. הרקע היחידי להגירה המקובל עליי הינו הרצון להגר, כמו גם הנכונות לקבלת תהליכי אינטגרציה הנדרשים במדינות השונות. אין לאף אדם את הזכות להצר צעדיו של אדם אחר, למעט באם זה המעוניין להגר אינו מוכן לקבל על עצמו את הכללים והחוקים של אותה המדינה אליה הוא רוצה להגר.
    2. אין לאף יהודי זכות יותר מאשר לכל אחד אחר, אם סודני מאפריקה, או פלשתיני מלבנון להגר לגרמניה, או כל מדינה אחרת. תיעדוף היהודים בהגירתם לגרמניה מדיף עבורי בניחוח לא נעים.
    מדוע אולגה א מאוקראינה זכאית להגר לגרמניה בזכות היות סבה יהודי, בעוד מאולגה ב ניטלת זכות זו, כאשר השתיים הלכו לאותו בית ספר, ולשתיהן אותו חוג מכרים?
    3. אינני רואה כל סיבה מדוע מוכנה מדינת ישראל לקלוט את אולגה א, שמבחינה הלכתית היא אולי צאצאית ליהדות, אך מעשית מעולם לא ראתה בעצמה אחת שכזו, בעוד במדינת ישראל נולד דור שני לעובדים זרים ממדינות רבות בעולם. אנשים אשר מעוניינים להתאזרח בישראל, ילדיהם הולכים לבתי ספר ומדברים עברית וזהותם עם השנים תהפוך יותר ויותר ישראלית. באם קיים צדק, הרי שבהם רואה אני, גם אם אינם יהודים, את אילו שעל מדינת ישראל לקלוט. מדוע ג’ובאני רוסו כן, ופלוני מאקוודור, פיליפינים, רומניה וכול לא?
    4. כאשר אני מדבר בציניות על "גיור" מהיר ל"יהודים" עשירים אני מדבר בעצם על השקר המתמשך של ההגירה בשנים האחרונות ממדינות חב"מ. קיימים בעולם אנשים רבים האוהבים את מדינת ישראל, ואשר היו מעוניינים לחיות בה, אם לא היו חוקי ההגירה שלה כה קשים וגזענים. אני מוכן להתערב כמעט עם כל אחד שאשתי הנוצריה מביסה בחידון ידיעת הארץ והיהדות כמעט כל עולה חדש יהודי(עאלק).
    5. אין סיבה מדוע יעמיד משרד הפנים קשיים כה מרובים בפניי אזרחי ישראל הלא יהודים, כאשר אילו מעוניינים להשתקע עם בני\בנות זוגם הלא יהודים(כמוהם) בישראל. מעניין כיצד היה נוהג משרד הפנים לו היה חוזר ערבי ישראלי לאחר שנות לימודים ברוסיה עם אשתו הרוסיה, שסבה היה יהודי?
    אני מקווה שהבהרתי עצמי ואשמח לתגובות נוספות

  33. לחגי – לכל סילוף שקרי יש גבול הגיב:

    חגי – דבריך למעלה על הקוסובארים מהווים עלילת-דם. העם היחיד באירופה, שהציל את כל היהודים, שחיו בקרבו, בלא להקריב יהודים אחרים (כבולגרים, שהקריבו את יהודי מקדוניה) ובלא "להיפטר" מהם (כדנים, שהבריחום לשבדיה) – היחידים, שהצילו את כל היהודים שבקרבם כולם, היו האלבנים. ואילו, בקרב שלישיית העמים, הסרבו-קרואטיים – בכל אחד ואחד מהם – היו פרטיזנים והיו משת"פים. הצ’טניקים (סרבים מלוכנים), למשל, סייעו לנאצים במלחמתם, בפרטיזנים של טיטו – קרואטי במוצאו, לידיעתך. וגם בין הבוסנים, כאמור, היו לוחמים בשני צדי-המתרס, כאחד. אז לפני, שאתה שולח *אחרים* ללמוד, יועיל לך מאד-מאד, אם תטרח ללמוד *בעצמך*.

    דניאל קלטי, הסופר.

  34. דניאל קלטי, הסופר לגרמני הגיב:

    החבלה בדמוקרטיה, ובזכויות-האדם הבסיסיות ביותר, היא בגדר built-in באמונות המונותאיסטיות, הקנאיות מטבע-בריאתן. להגיד "יש לכבד אמונות יהודיות / נוצריות / מוסלמיות / דרוזיות, כל עוד אינן פוגעות בדמוקרטיה", יהיה הגיוני בדיוק כמו לומר, "יש לכבד אמונות נאציות, כל עוד אינן פוגעות בדמוקרטיה"… שניהם הומופובים.

  35. לגרמני הגיב:

    אין שום סיבה שנוצרי ממדינה עשירה יעלה לארץ, גם אם יבטיחו לו סל קליטה ו"גיור מהיר". הגיור הוא פרס לעניים, וההפחדה (ראה צרפת) זה הפרס לעשירים. הכל מסודר, אל תדאג.
    ממה נפשך אם מדובר בכלל בנוצרים מדוע נזעקה ישראל למנוע את הקליטה כפליטים על ידי גרמניה? אולי כדי למנוע תקדימים, שמא ישראלים או "יהודים עשירים" יבקשו את הזהב הברלינאי ? ניראה לי שאתה טועה במקרה הזה, והיה מדובר ביהודים "כשרים", שעליהם היתה המריבה עם "ספינת האם" גרמניה.
    באשר לחומים למיניהם, אני לא מסכימה עם איריס שישראל לא רוצה חומים, או צהובים או ירוקים, משלחות של חוקרי שבטים אבודים מסיירות בכל העולם לחפש "אנוסים" מהודו ועד כוש כולל סין ואפגניסטן. אבל נכון שמדיניות היישום של חוק השבות לגבי קרובים של יהודים, נוטה להלבין חטאים ברוסיה יותר מאשר באתיופיה, והכסף יענה את הכל.

  36. איריס הגיב:

    לגרמני
    הרוב הגדול של אזרחי ישראל רוצה לחיות במדינה יהודית, שלפי השקפתו משמעותה הוא רוב יהודי. לכן מי שזו מטרתו אין לו ברירה אלא לספור יהודים לפי איזה שהוא קריטריון. הקשר לישראל והכרת המדינה לנופיה אינו רלוונטי לצורך התאזרחות, ומנסיוני האישי אישתך היתה מטורטרת ובסוף מקבלת את אישור השהיה בארץ דרך התהליך המדורג, להבדיל מכל מהגר עבודה מגאנה.
    לגרמנים את אינטרסים משלהם לתת מקלט מדיני ליוצאי מדינות חבר העמים ממוצא יהודי. הם אכן סבלו מאנטישמיות ולגרמנים יש גם לענין הזה אחריות. בנוסף צריך לזכור שלגרמנים יש צורך, לדעתי מובן, לכפר על מעשיהם ואין להם בדיוק כתובת ברורה. מדינת ישראל הזדרזה לרשום על עצמה את הזכויות וזה התאים לשני הצדדים. אני מסכימה לגמרי שיודופיליות מריחה בעיני רע כמעט כמו אנטישמיות, וגם התמיכה ברעיון המדינה היהודית יכול לנבוע ממוטיבציה אנשישמית.
    אירית (אם זו באמת את שם…), ממשלות ישראל בהחלט העדיפו לבנים, עוד מזמן הקמת המדינה ואחרי ש"מוצה פוטנציאל ההגירה ממדינות אירופה" לא נותר אלא לפנות למדינות המגרב והמדינות המוסלמיות. גם אם שולחים צוותי חיפוש והצלה לאפגניסטן, הרי שלא מדובר במשהו משמעותי אלא מחקר אנתרופולוגי. אין זה מקרה שיש העדפה של קרובים לא יהודיים לבנים על פני יהודים אתיופיים, שעוברים הטבלות למיניהן בזמן שיוצאי חבר העמים יכולים לחגוג את סילבסטר בשקט. מהם אף אחד לא דורש הכשרים.

  37. ע"ש הגיב:

    אין ספק שמדינת ישראל עושה בשואה שימוש ציני כדי לסתום את הפה לכל המעז לבקר את מדיניותה.
    אבל יעל לוטן לא מזכירה עוול שעושה ממשלת ישראל: והפעם לאזרחיה ניצולי השואה (היום בשנות ה-80 לחייהם).
    צרמו לי ההשקעות הכספיות האדירות והטקס הראוותני, כאשר ניצולי שואה במדינת ישראל חיים בדלות משוועת. אם אני לא טועה התחייבה מדינת ישראל שמהכסף שקיבלה בשילומים תדאג גם לאזרחיה ניצולי השואה שאין מי שיתמוך בהם.
    וגם בנק לאומי לא חף מחמדנות על חשבון הזקנים האומללים האלה.
    אבל לצעוק אנטישמים לכל המביע ביקורת עניינית על מדיניות ישראל, זה פטריוטי למהדרין, כל כל העולם נגדינו וכולם אנטישמים.

  38. אירית הגיב:

    כן אתה מתאר את זה יפה, אבל בוא נניח ביחד שזה לא מה שהניע את ממשלת ישראל לחתוך את הקווטות של הפליטים היהודים בגרמניה…הא ? שמתי לב שאתה נמנע מלהגיב על הנקודה ההיא. ניחא
    ההבדל לגבי הפליטים בגרמניה הוא ההנחה שיש איזה שהיא רדיפה של יהודים בחב"מ, ולכן דובר על פליטים. אינני יודעת אם זה נכון או לא, ממש אין לי מושג. שנית, לדעתי העניה מעוני יש לגרמניה חובה כלשהי לעשות העדפה מתקנת בקליטת יהודים ולא חשוב מאיפה הם (כולל ישראל, אבל זה כמובן אסור להגיד) והעובדה היא שהם גם היום קיבלו אלפי תביעות לאזרחות מישראלים שהוציאו מן האבק את תעודות היוחסין של הסבתא שלהם.
    מה שאתה אומר על ישראל…נו, ובא לציון גואל עד שיבטלו את חוק השבות…זה לא יהיה נורמאלי פה, תהליך ההגירה. לדעתי, ופה הטעות שלך, צריך ללחוץ על הכרה של אירופה בזכות מועדפת של יהודים להיקלט שם, ובמקביל ללחוץ על ביטול חוק השבות. כלומר, המסר צריך להיות זכות היהודים לשבת בכל מקום, ולכן אין מקום לחוק השבות יותר. זה כמובן לא קורה, אלא בדיוק ההיפך. ישראל לוחצת על ביטול קליטה של יהודים בכל העולם כדי "לרכז" אותם בארץ, ומן הסתם זה על חשבון לא יהודים. .

  39. אירית לגרמני הגיב:

    משהו שקראתי בטוקבקים של ויינט _גם כן מקור הא ? – על הנושא של גרמניה. הכותב שהוא ספרדי מקצועי טוען שהנציפיקציה של ישראל בין היתר נובעת מהפיוס עם גרמניה בטרם יבש הדם. הוא טוען למשל שאחרי גירוש ספרד, בהפוכה, היו פעולות טרור ונקם, וסירוב עקשני לכל פיוס וקריאת חזרו הביתה. לטענתו עד היום יש חרם דתי מיוחד של הרבנות הספרדית על אדמת ספרד, ושהם לחצו גם על ממשלת ישראל להנתגד לצירוף של ספרד לאיחוד על יסוד האינקויזציה.
    בהתחלה זה ניראה התלהמות אבל במחשבה שניה ועוד יותר במחשבה שלישית, יש בזה משהו. הציונים מכרו את הניצולים פעמיים לא ? וממשיכים ?

  40. הגרמני הגיב:

    לאירית היקרה,
    חשבתי שתביני מבעד לשורותיי שאני מתנגד לכל תיעדוף בהגירה קולקטיבית, אם של יהודים ואם ששל לא יהודים, לכל מדינה כולל יששראל, גרמניה ומצידי גם ניקרגואה!
    כמו כן אני מתנגד לאוטומטיזציה שבה ניתנת אזרחות גרמנית לאילו שכף דרכם לא דרכה לעולם בגרמניה, ושאינם מסוגלים להוציא מפיהם מילה אחת בגרמנית.
    אני תומך בכל ליבי בגלובליזציה מהסוג שבו יכול להקלט כל אדם באשר הוא בכל מדינה בה הוא בוחר, כאשר הוא מוכן לקבל על עצמו את החוקים והכללים החלים במדינה זו, כמו גם נכונותו ללימוד השפה, התרבות וההיסטוריה של אותה מדינה.
    את תהליך ההתאזרחות אני רואה כחוזה בין הצדדים: מדינה-פרט.
    כך ימנע מצב בו מהגרים בוחרים שלא להתערות בחברה, ומייסדים גיטאות ואיים של שפה זרה ותרבות זרה בליבה של מדינה.
    כשמדברים על רדיפה העניין הוא אחר. תחת מניעים של רדיפה אני לא רואה סיבה לתעדף יהודי באוקראינה על פליט סודני. לשניהם הזכות למצוא מקלט פוליטי במדינות בטוחות. פתיחת הדלתות לרווחה לאלו המוכרים כיהודים(דם יהודי דור שלישי), וסגירתם בפני אלפי פליטים מאפריקה הינה לדידי מדיניות שגויה וצינית, שלפחות בגרמניה נועדה לסתום את פיות היהודים. מפליטים אפריקאים מסכנים הרי לא מייצרים כותרות!

  41. איריס הגיב:

    לאירית,
    הרעיון של קליטת יהודים בכל מקום וביטול חוק השבות נראה לי רעיון מצוין, ויש לי הרגשה שאני יודעת למה אין לו סיכוי…
    בכל מקרה, גם היום יש העדפת מה קלה לישראלים בגרמניה: כלומר מי שכבר לומד בה עומד בתורים של המועדפים (כלומר מדינות אנגלוסקסיות, ועשירות אחרות כמו יפן) וזכאי לויזות טובות יותר. אם אין לך סבא גרמני ואתה בגרמניה עדיף שתהיה ישראלי לפחות, ושם יהודי גם לא יזיק.
    מה זה ספרדי מקצועי? כמו הגרמני שמתחמק מלחלק אחריות לממשלת ישראל בענין קיצוץ מכסות ההגירה כך יש לי הרגשה שכשהענין מגיע למזרחים ודיכויים, את רצה בחזרה לחיק החם של השמאל הציוני. האם אני טועה?
    בכל מקרה, נראה את המזרחיים או הספרדים מחרימים את ספרד, כשזו רוצה להעביר להם מליוני יורו כפיצוי. רק אחרי שאראה שדבר כזה קורה, אפשר יהי לדבר על דוגמא למשהו. לי אישית נראה גם שלא מעט ניצולי שואה היו זכאים מבחינת הצדק לפיצוי, הבעיה היא שהכסף לא תמיד הגיע אליהם או לא חולק בצדק.

  42. אירית הגיב:

    לגרמני, שוב אני לא רואה איתך עין בעין בעיה ב"גטאות" של שפה ותרבות אחרת במדינות לאום כל עוד זה הסידור. לאיריס, ב"ספרדי מקצועי" התכוונתי לקצר הסבר של שלושה עמודים למונח שאולי לא הכי מחמיא אבל ברור. את צודקת לגבי "הפיתוי" של הפיצוי שאולי לא קיים במקרה של ספרד, אבל אינני מכירה את ההיסטוריה ומה שצויין שם במכתב הקצר זה שבשלב מסויים הוצע ליהודים עשירים לעשות ביזנס ולחזור לשם, והם לא הסכימו, ויש הרבה שמות של דונים שאני לא יודעת עליהם מספיק. לא, אני לא חוזרת לחיק החמים של השמאל הציוני בקשר לספרדים אבל יש לי בעיה קטנה בהבנת התיזה המזרחית הדימוקרטית החדשה, אני מודה. וזה רק משום שלדעתי אי אפשר לייבא את ההגדרות שהתפתחו בנושא של שחורים בארצות הברית או אפילו אירופה, לישראל שהיא בראש וראשונה "מדינת היהודים". יש אפלייה, אבל צריך לבחון אותה בכלים חדשים שאינני יודעת מהם. (םשוט ניראה לי לפעמים שצריך לתת לאיזה ספרדי לחיות במשפחה אשכנזית כמה שנים, והוא ישתוק לנצח. מהטראומה. בכלל יש לי תיזה מופרעת שרוב האשכנזים-הציונים הם לא יהודים, אולי כוזרים, וסובוטניקים קצת, שהשתלטו עלינו בפוטש סודי) כמו כן, יש בעיה עם זה שרב המזרחים עומדים בראש המחנה הציוני הלאומני ומברכים על המוגמר בצעקות. מתוך החוויה של החיים ביפו, אני בעד הבולגרים.

  43. הגרמני הגיב:

    לאיריס,
    לא הצלחתי להבין מבין שורותייך על איזו אחריות את מדברת?!
    בנוגע למשרד הזרים, לפחות בברלין, תוקנה האפלייה, ונכון להיום קבלת הקהל היא אלפביתית ולא על פי שיוכך הלאומי כבעבר.
    לגבי התנהגותה של ישראל, כפי שמציגה אותה אירית(נציפיקציה).
    אני נוטה להיות רחמן יותר ומקבל את התיזה האומרת שהתנהגותה של גרמניה על עברה הנאצי מבוססת על הערך: לעולם לא להיות התליין(TAETER), בעוד מדינת ישראל כמדינה יהודית מייצגת את הערך: לא להיות יותר קורבן.
    אם נתייחס למדינת ישראל כפציינט על ספת הטיפולים, הרי שבהחלט ניתן לאבחן תסמונת פוסט-שואתית, שתסמיניה בין היתר הן: אלימות, אי כיבוד זכויות הזר וזלזול בכל מה ששונה!

  44. דניאל קלטי, הסופר לאירית הגיב:

    מה יהיה? 🙂

    (קריאת מסר זה, מותרת לבעלות חוש-הומור בלבד!)

    עכשיו יש לך תזה, שאנחנו בכלל כוזרים וסובוטניקים… עלי להודות, שאינך חדלה להדהים אותי. וכדברי הפריגוזאורוס טובוק לניליקס, "You’re an unending source of astonishment". אל תשתני. :-))
    ולעובדות המדעיות: אני חוזר על עצמי שוב ומזכיר, שלזוועתו של כל לאומן וגזען, הוכח קשר גנטי ברור, בין האשכנזים, המזרחיים והפלשתינאים, כי כולנו עם אחד, גם אם, במרוצת המאות, היו אי-אלו הפרדות גיאוגראפיות, דתיות וכיו"ב, אך הן משניות, הן זמניות, והן *אינן קיימות*.
    ואילו פעולות של טרור ונקם, היו נגד ספרד??? זה יעניין אותי לשמוע… אה, לו רק היו אבותינו נבונים, עושים יד אחת, מייד אחרי הגירוש, עם הטורקים העותמנים, מקימים כאן ממלכת-חסות, כבר לפני חמש-מאות שנה – ויחד, יהודים ומוסלמים, נלחמים בנוצרים… אח, אילו רק.
    ואיך שיהיה: בולגרים זה טו?ב. 🙂 הלוואי עלי. לדינו היא אחלה שפה יפהפייה. אבל מה אעשה, שכולי עירוב, בין פולנים לכורדים… הכורדים, לפחות, נחמדים. 🙁

  45. צחי הגיב:

    לאירית , התיזה שלך לגבי מוצאם של האשכנזים-הציונים כלל לא מופרעת הם כוזרים , אבל זה נכון לגבי כל יהודי מזרח אירופה , ממלכת הכוזרים היתה ממזרח לרוסיה

  46. לצחי הגיב:

    אם הם היו ממזרח לרוסיה, אז איך כל מזרח אירופה נהיו כוזרים ? אני יודעת שלפחות בגרמניה ובצ’כיה ובפולין היו יהודים שהגיעו מספרד, ויש על כך תיעוד. כניראה חלק הם כוזרים, ובתחושה שלי זה הציונים המיליטריסטים. ממלכת הכוזרים כפי שראיתי בסרט שעשה נידמה לי אהוד יערי היתה ממלכה של לוחמים אכזריים במיוחד שהתגיירו מטעמים תועלתיים באמצעות המלך שלהם ולא אחד אחד כפי שההלכה דורשת. זה קצת דומה לעליה מרוסיה עכשיו, גיור קולקטיבי לצרכים מלחמתיים.

  47. צחי הגיב:

    לאירית , בתחושה שלי כל הציונים היו מיליטריסטים בין אם הם היו ציונים סוציאליסטים ובין אם הם היו ציונים רויזיוניסטים , כולם באו לפה עם רצח בעיניים , כל יתר יהודי אירופה ה"נורמלים" היגרו מערבה

  48. דניאל קלטי, הסופר לצחי הגיב:

    אל תסחף. רוב הציונים לא באו הנה עם שום רצח, הם באו הנה על-מנת "ליצור אדם חדש פה, בארץ חמדת-אבות, בה תתגשמנה כל התקוות". הדבר היחיד, שבאמת היה להם בעיניים, היה דבלול, שהביא לעיוורון קשה – כי הם, פשוט, לא תפשו, שכבר *יש* מישהו בבית… ושהוא לא ריק, בדיוק… עצוב, עצוב.

  49. לצחי הגיב:

    היום אני רואה את זה כמנטליות ציונית-אשכנזית-מיליטריסטית שבהחלט קיימת בארצות הברית לפחות (לא מכירה קהילות אחרות) בקרב הציונים האמריקאים המעורבים בעשייה הבטחונית גם שם, ובצורה יותר מזעזעת מאשר כאן. מה שנכון שזה מיעוט בתוך יהודי הגולה, לעומת שיעור ההשפעה הנחרץ בישראל. נכון שיש וודי אלן שם, אבל יש גם פיית וולפוביץ ופרל, ורון לאודר וסיריל קרן ועוד שאתה לא רוצה לפגוש בסמטה אפילה… זה לא פשוט כל כך וישראל משמשת היטב את הצרכים של בעלי הממון משם, באמצעות שכבה די קטנה שמרוויחה מזה שליטה כספית והגמוניה תרבותית .מאחורי כל גנרל ישראלי עומד מיליונר יהודי שלא חי כאן בכלל אבל יש לו חזון איך צריכה להיות ישראל.

  50. איריס הגיב:

    לגרמני,
    אם השאלה שלך נוגעת לאחריות של הגרמנים למצבם של היהודים בברית המועצות, אז כוונתי היא שהם סבלו לא מעט מאנטישמיות שהגרמנים עזרו להפיץ וייצרו ואחר כך גם מתוצאות המלחמה האיומה. מהסיבה הזו נראה לי שגרמניה יכולה לעמוד גם בקליטת יהודים משם. האם זו היתה שאלתך? או שפספסתי משהו?
    ולאירית,
    יש משהו ברעיון של לתת לכל מזרחי "לעשות שבת" אצל אשכנזים ולהיפך. רק מה, רוב הכותבים כאן ובעלי הרעיונות הללו משתייכים שלא במקרה לאלו שממוצא אשכנזי, והם אלו שמבכים על הטראומה, כי הם מספיק בטוחים להגיד דבר כזה. רוב המזרחים רוצים באופן לא מודע להיות אשכנזים כשיהיו גדולים (כלומר, גם עם תואר באוניברסיטה). את צודקת שהמזרחים מברים בקולי קולות על המוגמר. האם זה לא מראה עד כמה הדיכוי מוצלח?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים