הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 במרץ, 2005 23 תגובות

במוצאי שבת הקודם, 19 במרץ, עלתה קבוצת הפועלים של תל-אביב לשחק מול יריבתה העירונית מכבי. כנהוג במשחקים אלו, קהלי האוהדים של הקבוצות רואים עצמם חלק גדול, אולי אפילו עיקרי, מן היריבות בין שני המחנות, כאשר כל מחנה דואג להקצין ולהבליט את השוני שלו מן המחנה השני. אוהדי מכבי עושים זאת לרוב על-ידי אימוץ סמלים ציוניים כמו דגל הלאום, ושירת פזמונים בעלי מלים לאומניות בעליל. אוהדי הפועל בחרו הפעם להבליט ולהחצין יותר מכל את העובדה שהקבוצה שלהם היא קבוצה שהוקמה בכדי לייצג את הפועלים בתל-אביב, ולכן השתמשו בכל מה שקשור לסמלי פועלים וקומוניזם.





הפועל


כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות, מדובר בין היתר בסמל הפטיש והמגל אשר מעטר חולצות אגודות ספורט רבות בארץ. ביום שלמחרת כתב פרשן הכדורגל של מוסף הספורט של "מעריב" ומנחה התוכנית "הטריבונה" בערוץ 10, מי שהיה בעבר עורך הספורט של עיתון "הארץ", אבי רצון, את הדברים הבאים:


"לראות ולא להאמין: קומץ של פאשיסטים אדומים הניף אתמול בבלומפילד דגלים עם סמל הפטיש והמגל, תוך שהם מנצלים את חוסר הבנתם ושליטתם בהיסטוריה של רבים וטובים מאוהדי הפועל, שנגררו בלית ברירה לתעמולה פוליטית מבית הספר של ממשיכי דרכם של הנציונאל-סוציאליסטים. אותם אוהדים תמימים של הפועל אינם יודעים כי תחת הסיסמה המרקסיסטית שהונפה אתמול בבלומפילד, ‘פועלי כל העולם התאחדו’, נרצחו במאה הקודמת כחמישים מיליון בני אדם! רבים מהם יהודים, שהאמינו כי סטאלין והקומוניזם שמש העמים הם" ("מעריב", 20/3).


מעבר לסילוף עובדות היסטוריות, אשר נובע, הייתי רוצה להאמין מבורות, יש כאן השתלחות חסרת רסן, ולא בפעם בראשונה (הוא מקפיד לקרוא לעמיר פרץ: "הקומיסר משדרות" בכל פעם שהאחרון מעז לאיים בשביתה שתפר את מנוחתו של המשק), של איש כהנא לשעבר בציבור אשר המלה "סוציאליזם" אינה קללה עבורו.


קוראי "מעריב" לא רק שהוטעו במכוון, אלא גם הוסתו כנגד ציבור שמעז לשמש בימים אלה אלטרנטיבה לקונסנזוס, שהוא כידוע, הרבה ימינה.


אני פונה אליכם כמי שהסמלים הללו עדיין חשובים להם. אנו מנסים לפעול בכל דרך אפשרית בכדי שהאיש הזה, מפיץ השנאה והמדון הזה, יחדול מלעסוק במקצוע אשר דורש טוהר מידות ומידה מסוימת של השכלה שככל הנראה נעדרת ממנו. כל עוד נבליג על דבריו אלו, הוא ימשיך בתעמולת השנאה כנגד רעיון שאנחנו מאמינים שחייב להשתמר כאלטרנטיבה שפויה למחול השדים הלאומני-קפיטליסטי אשר נפוץ בימים אלו במחוזותינו.


כל עצה, עזרה, פעולה תתקבל בברכה.


בכבוד רב, רועי סיני
בשם ציבור גדול מקרב אוהדי הפועל תל-אביב.








פועלי כל העולם התאחדו



לכל התמונות:


6  5  4  3  2  1  

תגובות
נושאים: מאמרים

23 תגובות

  1. אוהד מכבי הגיב:

    לפגוע בתדמית של אבי רצון? האיש נבחר לאישיות השנואה של הספורט הישראלי… הוא נודניק אדיוט שנהנה לעצבן.
    ולגבי היריבות הפוליטית- לדעתי חיים רמון ומושיק תאומים התחלחלו מהסמלים יותר מאוהדי מכבי…

  2. דניאל-חזקו אמצו אוהדי הפועל הגיב:

    ברכות על התעוזה של אוהדי הפועל תל-אביב, אם כי דומני שאת האופנה החדשה הזו החלו דוקא קומץ אוהדי הפועל ירושלים, ומשם עברה לשפלה.
    דומה שהיריבות הפוליטית-ספורטיבית נוסח שנות החמישים שתוארה כה יפה בספרו של חיים ברעם "אדם צהוב שחור" (מומלץ) חוזרת…ויש לברך על כך.
    בנוגע לאבי רצון, אם אמנם היה לו עבר כהניסטי, יש להזכיר זאת בכל הזדמנות. עדין תוית שכזו בישראל היא בלתי לגיטמית ויכולה בהחלט לפגוע בדימויו. הקטע שכתב בהחלט מראה על בורות עמוקה.

  3. נתן. הגיב:

    20 שנה אני עומד ביציעים של "בלומפילד" תחת הדגל האדום ואף פעם לא ראיתי בעיה עם זה.
    אבל עם הפרופסור להסטוריה אבי רצון מתעקש ,אז אני נזכר שדגל המגל והפטיש היה הדגל שאבי ראה כאשר הצבא באדום שחרר את מחנה הריכוז "רונסבריק" שבו ישב ,וזאת סיבה מספיק טובה בשבילי להניף אותו גם היום.

  4. יוני צור הגיב:

    איש כהנא??? יש לך הוכחות?

  5. זה מזכיר לי!! הגיב:

    אתמול שודר בערוץ 10, לפני משחק הכדורגל, פרק בסדרת התוכניות על מצבו של הכדורגל הישראלי (אולי כהכנה נפשית לתוצאה לא מחמיאה באותו משחק…). בין היתר הראו שם אימון של קבוצה ישראלית ובריטית, כשהאימון של הישראלית בערך שליש מהזמן ובמהלכו חלק מהשחקנים "תופסים שלווה" על הדשא.

    מה שנראה לי מעניין היה העובדה שבשלב מסויים ראו שם שחקן שמרוויח מאות אלפי דולרים בשנה ולבוש בחולצה עם תמונת צ’ה גווארה. אכן סמל להמונים העמלים.

  6. יובל הלפרין (גרסה מתוקנת) הגיב:

    עורכים יקרים: אבקש לפרסם נוסח זה ולא את הקודם

    את אביצהל רצון (זה שמו המלא) צריך להעיף לכל הרוחות בכל מקרה.
    אשר להפועל, לי יש רתיעה מהקבוצה הזאת במצבה הנוכחי (לא בגלל מיקומה בטבלה) כי כפי שרועי כתב, היא אכן הוקמה כדי לייצג את מעמד הפועלים, אך כיום היא מופרטת, היא נמכרה לבעלי ההון יחד עם שמה וצבעה, המהווים נכס החוצה ארצות ודורות.
    לפיכך הפרטת הפועל עולה בחומרתה על הפרטת קבוצות אחרות. הפועל כיום היא בערך כמו "בנק הפועלים", שגם שמר על שמו ההיסטורי, או כדמותו של צ’ה גווארה כמותג מסחרי לשיווק חולצות.
    מדובר בהפרדה בין אייקונים לבין המהות שהם אמורים לייצג: פוסט מודרניזם בהתגלמותו. זהו אולי העוול הנורא ביותר שניתן לעולל למעמד הפועלים.

    כל הכבוד לדגלים ולכרזות המוצגות כאן, אך סוציאליסט אוהד הפועל חייב להיאבק קודם בהפרטת הספורט בכלל והפועל בפרט, שבמסגרתה נתונים שחקנים ואוהדים, שליוו את קבוצתם שנים על שנים, לגחמותיהם של קומץ מיליארדרים שרק חותמים על צ’קים.

    אם השמאל מחפש קבוצת בית, אני ממליץ על בני סכנין: קבוצה המייצגת מיעוט מדוכא אף שלא כל שחקניה משתייכים לאותו המיעוט; עדיין איננה בבעלות פרטית (והלוואי שלא תהיה); ומשתייכת לעיר שרבים מבני הנוער והמבוגרים בה התחנכו ומתחנכים כל ברכי המרקסיזם-לניניזם והשאיפה לשלום ושוויון, במסגרות בנק"י, מק"י וחד"ש.

  7. דרור הגיב:

    ליובל הלפרין,
    כן, קח את השמאל הישראלי אל היטמעותו המלאה בציבור שהוא מחפש כל העת את מחילתו.כי זאת האמת: הערצתך לבני סכנין אינה נובעת מהשתייכותה למיעוט מדוכא וכו’ וכו’ קלישאות מרכסיסטיות; אלא בשל העובדה שזוהי קבוצה שרוב שחקניה אינם יהודיים. אני משער שאתה מגנה כל השתייכות והתייחסות אתנית, אבל רק כשזה נוגע לבני עמך (אם זה עמך); זו נעצרת בבואך להתמודד עם הלאומנות הערבית-מוסלמית. כן, גם סכנין היא חלק מן הגל הזה. הליברליזם האירופי – שהוא מרכסיזם סטליניסטי במסווה של דאגה לחלש – הביא עד אבסורד את הפרדוכס המוסרי של קיומו, משום כך הוא מוליך את כל שוחריו להתאבדות קולקטיבית בחיקו הבוער והנפיץ של האיסלאם העולמי. סכנין היא רק משל ומבוא לכך.

  8. האופטימית ללא תקנה הגיב:

    הפטיש, המגל, וכל האדום השמח הזה ניצלו בשניה מתוקה אחת בדקה התשעים, עם כדורגלן שקוראים לו עבאס סואן. משחק כדורגל אחד עושה למען אחווה וקידמה יותר מכל האנשים החכמים והנבונים שכותבים בגדה השמאלית כל יום. אלה החיים, ואולי מוטב כך.

  9. גיא אלחנן הגיב:

    אתם כולכם אנשים מדהימים.

  10. גדעון ספירו הגיב:

    נוסף להיותו של אבי רצון איש ימין קיצוני, הוא גם איש לא אינטלגנטי וחסר הומור. (אני שופט רק על פי הופעותיו בטלוויזיה וקריאה מעת לעת של רשימותיו – מתוך הנחה שהן לא מוליכות שולל; שמאחורי הדמות המסיתה נגד כל מה שנראה בעיניו כשמאל, מתחבא לו למד-ווניק שהוא חסיד אומות העולם, רק אנו לא ידענו. בענין זה ראוי לשאול את חיים ברעם, שמכיר את רצון מהופעות משותפות לאורך זמן כחברים בצוות פרשני ספורט בערוץ הראשון).

    השילוב של בורות פוליטית וחוסר חוש הומור, יכול להביא לתגובה כה בומבסטית כפי שרצון כתב ב"מעריב", לרגל הנפת השלט "פועלי כל העולם התאחדו" עם סמל המגל והפטיש.

    הלוואי והיה מדובר באיזו תחיה שמאלית בקרב אוהדי הכדורגל. לי נראית הנפת השלט יותר כגימיק חביב של אוהדי הפועל שביקשו להיבדל בצורה בולטת מאלו של מכבי תל-אביב.
    דומני כי לא אטעה אם אומר, כי אילו היה מדובר באמת בחבורה שמאלית מהפכנית, שמנצלת את מגרשי הכדורגל להפצת רעיונותיהם, הענין היה נקטע זה מכבר על ידי כרישי ההון הבעלים של הפועל תל-אביב.

    כפי שלא כל יצרן חולצות עם תמונת צ’ה גווארה הוא נציג המהפכה הקובנית, כך גם מניפי השלטים "המהפכניים" במגרשי הכדורגל בישראל אינם מבשרים את אביב המהפכה הסוציאליסטית.
    לשמור על הפרופורציות.

  11. נמרוד ברנע הגיב:

    חזק ואמץ
    אחרי שהפועל ניצלה מהסכנה לרדת ליגה, ובקרוב נצא מעזה – המאבק הבא, ישלב את שתיהן ביחד.

    ילאה הפועל!

  12. אוהד מכבי הגיב:

    1. לצערי אני מאמין שההנחה הראשונה שלך (הפועל ניצלה מסכנת ירידה) ריאלית יותר מהשניה (שבאמת נצא מעזה).

    2. איך המאבק הבא ישלב את שתיהן ביחד?

  13. דג אילם הגיב:

    הנה כמה דוגמאות לסגנון של מכבי/בית"ר

    — קישור —

  14. הגרמני הגיב:

    אבי רצון הוא לא יותר מבועה שהתנפחה עם השנים. איש הביטחון(שגרירות? אלעל?) מאיטליה, שצמח במחלקת הספורט העלובה של הטלויזיה הישראלית העלובה אפילו יותר.
    פניו של פרשן(?) זה, להגן וקשקשן ללא שמץ של קבלות בהבנת כדורגל, הוא פניו של הכדורגל הישראלי!
    על הקשר שבין הכדורגל בארץ ואבי רצון אמרה פעם אימי, כאשר שמעה על מכר ומכרה בלתי סימפטיים שיום בהיר הפכו לזוג בישראל:
    "מגיע להם!"

  15. דינו הגיב:

    כאוהד הפועל תל-אביב מזה 23 שנה (כבר עבר כל-כך הרבה זמן?) צר לי לאכזב את כותב המאמר רועי סיני:
    המרחק בין אוהדי קבוצתנו האדומה לבין אוהדי קבוצות אחרות הוא קטן ממה שאתה חושב.
    לאחר שהופתעתי לרעה שוב ושוב ע"י אוהדינו אוחזי הסמלים הקומוניסטים הגעתי למסקנה שכולם אותו הדבר, מלבד, אולי, הדברים הבאים:
    1. מדד האלימות הפיזית די נמוך בקרב אוהדי הפועל.
    2. יש "אצלנו" אכן זיקה פוליטית שמאלית.
    3. תבועה בנו (האוהדים והקבוצה כאחד) פסימיות תהומית ולכן ההתמודדות עם כשלונות היא קלה יחסית.

    לקבוצה עצמה אין שום זיקה פוליטית וטוב שכך. הקשר המוזר בין קבוצות הפועל וההסתדרות היה רע ומוזר וטוב שהקבוצה הפכה לעסק.
    הסמלים הם היום אך ורק סמלים, צורות וצבעים על גבי בד. אלו סמךי הקבוצה ולכן נניף אותם ביציע. תאמין לי שרמי חליס לא מבין דבר וחצי דבר בתורתו של מרקס וספק אם הוא יודע מה זה מגל.

  16. אוהד מכבי- לדינו הגיב:

    בל נשכח שההסתדרות עצמה לא היתה לגמרי סוציאליסטית (בין השאר היתה במשך שנים רבות המעסיקה הגדולה במשק). כמו כן, חיים רמון ומושיק תאומים אינם בדיוק נציגי הפרולטריון עלי אדמות.
    יחד אם זאת הקהל שלכם הוא מעט יותר סימפטי, יש יותר שמאלנים יחסית, ופחות אלימות. לגבי אלימות מילולית- ממש לא בטוח…

  17. +- הגיב:

    אין מה להוסיף על מה שרצון עצמו פירסם.
    הטקסט נמוך מאוד ברמתו ומלא טעויות עובדתיות והסטוריות.
    עם זאת,אימוץ סמלים סובייטים ישנים על ידי אוהדי הפועל אינו אינטליגנטי במיוחד.

    מספיק – לספור את הסלים שקולעים ישראלים במכבי מול הסלים שקולעים ישראלים בהפועל, על מנת ללמוד שבהשוואה של תוצרת כחול-לבן הפועל מנצחת את מכבי שנים. כל השאר זו עבודה זרה – מכבי מנצחת את הפועל בגלל שיש לה כיס עמוק ופועלים זרים טובים יותר, ולא בגלל שום הישג ספורטיבי.מכבי= ארגון להעסקת עובדים זרים.

  18. בבון הגיב:

    רצון הוא איש קטן שכמו שנאמר למעלה הוא התנפח יתר על המידה.
    אגב, הוא הודה שהצביעה לתחיה של גאולה כהן.
    רק אם נתעלם ממנו האוויר יצא.
    אגב, הוא בחר כתבים לפי הסכמתם לומר את מה שהוא רוצה שיכתבו.

    גם אני, כאוהד מכבי, הייתי בדרבי והתרשמתי לטובה מהשלטים הנ"ל. (מה אפשר לעשות – אהדה לקבוצה נקבעה לפני ההכרה המעמדית).
    לדעתי לבודדים, ווודאי לא לבבוני שער 5 שם נתלה השלט , יש מושג מה השלט והסמל אומר.
    בדיוק כמו שבבוני הפועל ירושלים לובשים חולצות עם דיוקנו של צ’ה ואין להם מושג על פועלו.

    אל תתרגשו, גם רוב אוהדי מכבי לענין זה הם בבונים.

  19. רועי סיני הגיב:

    תחילה, לטעון שאין זיהוי פוליטי בין הפועל תל-אביב לשמאל זה כמו לטעון שאין זיהוי פוליטי בין בית"ר ירושלים לימין. מי שטוען טענות כאלה טומן ראשו בחול. בכל העולם, ובאירופה בעיקר, ישנה קורלציה גבוהה בין הבחירה בפרקטיקת האהדה לבין הצורך בביטוי מחאה פוליטית/חברתית/אתנית. הקשר הוא מובהק והוכח יותר מפעם םאחת. יש ספר עברי אחד ויחיד שעוסק בנושא: "כדורגל ולאומיות" של אמיר בן פורת.
    בכל אופן, חשיבות הסמלים שהונפו במשחק הדרבי האחרון אינה בעצם ההתרסה אל מול הציונות המאולצת של צד הצהוב, אלא בעוצמת הדיון שאלו עוררו. גם אם נתעלם לרגע מהכסיל רצון, הרי דברים דומים נכתבו על-ידי דן מרגלית במוף סוף השבוע של מעריב, ובקרב האוהדים של שתי הקבוצות החל שיח חדש העוסק בהתחקות אחר השורשים האידיאולוגיים של הקבוצות.

    מה שקרה הוא דבר אדיר: פתאום ילדים בן 16-17 שבאמת לא מבינים את משמעות הסמלים נכנסים לדיונים וחייבים לפתוח ספרי הסטוריה ואנציקלופדיות בכדי להשתתף בדיון. זה אכן מה שקורה. כמה מהם אפילו שלחתי לשאול את המורים שלהם מדוע לא מלמדים אותם מרקס בתיכון…

    כמה דוגמאות לכך נמצאות בקישורים הבאים:

    — קישור —

    — קישור —

    — קישור —

  20. אחמד פילגר / כל הכבוד לאוהדים הגיב:

    כל הכבוד לאוהדי הפועל! אבל אסור לשכוח שאחד מסמלי מעמד העובדים החשובים הוא המאבק בגזענות ובאפליה! אני תקווה שהם יעמדו בשורה הראשונה במאבק נגד הגזענות האנטי-ערבית – כולל במגרשים ברחבי הארץ!

  21. RAMI הגיב:

    HAPOEL OLE?

  22. אהרון גורדון הגיב:

    רק שאלה ל רועי היקר ?
    אני מבין שמעתה הפועל הם סוציאליסטים לנצח וזה יפה !!!
    אבל..
    מה הקשר בין סוציאליזם לבין הסיסמאות שנכתבו ע"י אוהדי הפועל על אבי רן ז"ל ועל הבן של שורה אוברוב… זה יותר מזכיר לי פשיזם!!!
    ואם כבר בסוציאליזם עסקינן מה לך בורגני יאפי מתל אביב ולסוציאליזם. מתי פעם אחרונה ביקרת באחת מעירות הפיתוח בארץ או בכפר בדואי לא מוכר.
    אני מציע לך לשאול בין אוהדי הפועל יש מספר חברים שחיים בקומונות אתה לא!!! תפסיק לגדל נוצות טווס ותלחם בגזענות שמסביבך לפני שאתה תוקף את שאר העולם !!!
    נפגש באחד במאי !!!

  23. רועי סיני הגיב:

    אחמד היקר, אני שמח שהעלת את נושא הגזענות. אני לא יכול לקבוע כי כל הקהל האדום הינו קהל נאור ואנטי גזעני כי גם אצלנו יש כאלה. מה שעושה את ההבדל אצלנו ביציעים היא שלאותם גזענים ספורים לא ניתנת במה והם מושתקים מיד. סך הכל הרטוריקה של הקהל כגוף אחיד היא רטוריקה מאוד שמאלנית ולכן גם לעולם לא תהיה התייחסות לגזע או לאום. בעבר הגשתי עבודת מחקר אקדמאית גדולה על יציעי הכדורגל ובה טענתי כי השימוש במילות גנאי "נאצים" ו-"ניאו-נאצים" כלפי אוהדי היריבה העירונית בא בכדי להבחין את הקהל האדום אל מול הקהל של היריבה שגם בו יש אנשים טובים וסובלניים, אך שם תופעת הגזענות אינה מושתקת ולעתים אף מעודדת.

    לגביך, אהרון, דבריך אינם ראויים לתגובה מכיוון שנראה כי כבר הרכבת פרופיל פסיכולוגי שלם אודותי. אם תרצה תשובות רציניות להבלים שיצאו ממקלדתך, אני אשמח לענות באופן קונקרטי. ורק לפרוטוקול (או להשלמת הפרופיל שלי): אני מזרחי לגמרי בן להורים שאפילו לא סיימו בית-ספר, מעבר לכך, פרט לשלוש משרות ותואר דו-חוגי אני גם משתדל מאוד להילחם בגזענות סביבי ובניצול עובדים, במסגרת שתי עמותות אליהן אני משתייך.
    בכל אופן, אני תמיד זמין בכתובת המייל לשאילתות נוספות.

הגיבו לרועי סיני

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים