הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 באוגוסט, 2005 25 תגובות

אחרי הנאום היבש, חסר הלב וחסר ההשראה של ראש-הממשלה אריאל שרון בשני בערב, נשארנו עם תחושת הריקנות שהיתה נחלתנו עד כה. האשם העיקרי בכל האסון שפקד יותר ממיליון פלסטינים בעזה, מתנהג עתה כאילו לובה אליאב ואורי אבנרי שלחו את המתנחלים לרצועה. אם זהו אבי האומה, אז מוטב לנו להיות יתומים, כפי שמוטל בן-פייסי החזן של שלום עליכם היה נוהג לומר. כך פקדו אותנו עוד כמה ימים מכוערים ומבישים בהיסטוריה הקצרה שלנו כמדינה ריבונית. חיבוקים רגשניים, טהורי-אתניות, בין מפנים ומפונים ובכיינות של חיילים שלא הזילו דמעה על עשרות אלפי הפלסטינים שאיבדו את בתיהם ברצועת עזה בשנים האחרונות. ובתוך כל הכיעור הזה, וחוסר התוחלת של מעשה מדיני בלי תוכנית פוליטית שתעניק לו טעם וכיוון, חש כל אדם באמפתיה כלפי הילדים הכתומים, שהגיעו להתנחלויות האלה שלא באשמתם. שבוע מעיק עבר על כוחותינו בכל מקום.

השבוע היישיר חיים יבין את מבטו אלינו ואמר לנו בפעם האלף שהמתנחלים ראויים להתחשבות ייתרה אחרי שהשאירו בגוש קטיף "חתיכת חיים". תמיד חיבבתי במיוחד את יבין, ואני בהחלט מעריך את עמדתו הגלויה בנושא ההתנחלויות כפי שבאה לידי ביטוי בכל כלי התקשורת בחודשים האחרונים. אבל בכל זאת לא הצלחתי לבוא לקראתו הפעם.


האנשים האלה זרים לי, לפחות המבוגרים שביניהם. הם לא אוהבים אותי ואני לא אוהב אותם. הם זרים לי יותר מכל ציבור אחר של אנשים בעולם ברגע זה וההיסטריה שלהם לא מרשימה אותי במיוחד. הם גם מאיימים עלי, על ילדיי ועל עתידנו בארץ הזאת. עתידנו תלוי בהסדר הכרוך בוויתור על כל השטחים הכבושים ועל ההתנחלויות הלא-חוקיות (כולן) שנבנו שם. הם גמרו אומר להכשיל כל הסדר. בעבר הרחוק מאוד עוד נהגו המתנחלים וידידיהם לומר, שההתעקשות שלהם נובעת מהעובדה שאין שום סיכוי להסדר. כיום הם מודים בגלוי שנקעה נפשם משלום באורח עקרוני. אין צורך אפילו לומר שהם אינם מוכנים שהמדינה תשלם מחיר כלשהו בעבור עתיד אחר שבו הם, כאמור, מואסים. הם מסכנים את שלום ישראל, את שלום האזור ואפילו את שלום העולם. ובכל זאת דורשים אפילו מאינטרנציונליסט מושבע כמוני לקבל את דרישותיהם מסיבות של דם משותף. זה מאוס בעיני.


יותר מכל מאיימת עלי הגזענות שלהם. הם דורשים מיבין, ובעצם גם ממני, לקבל את המכנה המשותף היהודי כמובן מאליו, ורואים בכולנו בני ערובה של האפליה החמורה שהם עושים קבל עם ועדה בין יהודים לבין בני-אדם אחרים. אז תקשיבו טוב: עלינו זה לא מקובל. הסיסמה "יהודי לא מגרש יהודי" היא נחותה, ירודה וגזענית. למרבה הצער, החלופה הטבעית שלה, "אדם לא מגרש אדם" זרה לכם ולעצם מהותכם. חבל, אבל מה לכם כי תלינו?


קיבלתם רישיון לגזול את אדמתם של אחרים, לנכס את מימיהם ואת חוף הים שלהם, להתעמר בהם, לצפות בצבא עושה בהם שפטים כדי להגן על נוכחותכם הבלתי-חוקית והבלתי-מוסרית בארצם, ועתה מישהו שולל מכם את הרישיון הזה. בהבלחה נדירה של צדק פואטי שכמוהו לא ראינו בהיסטוריה של מדינת ישראל, הפה שהתיר הוא הפה שאוסר עכשיו. אריאל שרון נתן, אריאל שרון לקח, ואפילו היום אני לא מסוגל להמשיך את הפסוק ולומר, "יהי שם אריאל שרון מבורך". חלק ממתנחלי גוש-קטיף, אולי לא כולם, מחאו כף בגלוי כאשר ילדים נורו, הופצצו מהאוויר והושפלו בשם ארץ-ישראל השלמה. איש מהם לא מחה כאשר יותר משלושים אלף פלסטינים גורשו מבתיהם בתוך הרצועה, כפי שדיווח לנו השבוע כתב "הארץ" דני רובינשטיין. אז מעבירים אותם משיכון אחד לשיכון אחר ומפצים אותם בכל צורה אפשרית, כולל התרפקות רגשנית על "מפעלם" שכולו זדון, שוד ועושק? הגיע הזמן שיודו לאזרחי ישראל ולשלוחות השונות של השלטון הדמוקרטי במדינה, שעשו הכול למענם ורק למענם במשך שנות דור.


הגיע הזמן לאפליה מתקנת. הם יחיו לפי האמצעים שלהם ולא על חשבון האומה. אנחנו חייבים להכריח את הממסד לדאוג לשכבות שקופחו עד היום בגללם. נמאס לנו לפנק אותם, או להרגיש אשמים. רק הם ואלה ששלחו אותם לארץ לא-להם אשמים במצב שנוצר. אם ישפכו דם השבוע, ייתכן שיקבלו גט כריתות מרוב-רובו של הציבור.


זמנם עבר וגם האהדה האמיתית והמלאכותית כלפיהם תלך ותדעך. מוטב שהמתנחלים יתערו בציבור, יתפזרו בתוך כל שדרות העם הישראלי (האזרחים היהודים והערבים כאחד), יתחילו לעבוד במשרות מגוונות ולא ייצמדו לסובסידיות הממשלתיות שזרמו עד כה לכיסם. כדאי להם להפנים את העובדה שגם אלה ששופכים עליהם דמעות תנין כבר מחכים לרגע שיוכלו לעבור לסדר היום.


במהלך המאבק של הכתומים איבחנתי חמש קטגוריות של מתנחלים ואוהדיהם, ואחרי מיון מדוקדק קל מאוד לחזות מראש את התנהגותם הציבורית והפוליטית:


א. פאשיסטים גלויים המטיפים בריש גלי לסילוק כל הערבים מהארץ. זהו גרעין קשה ומסוכן גם בשל השפעתו על הציבור האמוני המתון יותר. הם אינם זקוקים לטקטיקה או לתיחכום כלשהו. כוחם בפשטנותם וגם בנכונותם לנקוט פרובוקציות בלי להתחשב במחיר. אלה האנשים שרצחו את יצחק רבין, שחוללו את הטבח בשפרעם, שמוכנים לעשות הכול ובלבד שיצליחו למנוע כל תהליך שלום הכרוך מטבע הדברים בוויתורים.


ב. העדר המציית בצורה עיוורת לרבנים, שרבים מהם הם אנשים פשטנים ופרימיטיבים, מהסוג שכל-כך הפחיד את ישעיהו ליבוביץ’, האיש שצפה מראש את הופעתם על הבמה הציבורית. אלה הם ניאו-כהניסטים, שסוברים שדיבור גלוי על טרנספר או על הר הבית עלול להזיק לאינטרס שלהם. הם מטפחים את הקאדרים של הקנאות הדתית והלאומנית בתנאים כמעט-מחתרתיים, לעתים גם במסווה של סובלנות ו"אהבת חינם".


ג. אנשי-מעשה מן הזן הקיצוני. אלה הם העסקנים, הפוליטיקאים, המתווכים, המצויים היטב במסדרונות הכוח של הממסד. הזמבישים. אין לטעות בקנאות שלהם, המקננת מאחורי המסך הסימפטי של חלוצים ובונים. אלה הם האנשים שגייסו את הממסד למען האינטרס של ארץ-ישראל השלמה, שניצלו את רפיסותם ואת לאומנותיותם של מנהיגים חילוניים שניסו תמיד לתמרן בין המטלות שלהם בזירה הבינלאומית לבין השעבוד הרוחני והפוליטי שלהם לזמבישים.


ד. חילונים נצים, תלמידי יצחק טבנקין, זאב ז’בוטינסקי, ברל כצנלסון ודוד בן-גוריון. כל אלה, החל ממינשר ארץ-ישראל השלמה של נתן אלתרמן בשנת 1967, דרך חוג עין-ורד והפטישיזם הקרקעי של רמת-הגולן ועד אנשי צבא חילונים כמו יגאל אלון, אריאל שרון, רחבעם זאבי, רפאל איתן ועזר ויצמן (בגלגולו הפוליטי המוקדם) לא יכלו לעמוד בפני הקסם של המתנחלים. סוד הקסם, כפי שאני טוען תמיד, הוא הסינתזה בין שלוש הסיסמאות המרכזיות של הציונות: "עוד דונם ועוד עז" (תנועת העבודה); "תורה ועבודה" (הציונות הדתית) ו"ארץ-ישראל השלמה" (תלמידי ז’בוטינסקי). לא בכדי העריץ מנהיג מפ"ם יעקב חזן, שבא ממסורת רעיונית אחרת, את המתנחלים וראה בהם את ממשיכי החלוצים של העלייה השנייה והשלישית.


ה. הצבועים, אנשי השמן זית זך, שהופקדו על הדיאלוג עם החילונים הנאורים. לאלה חברו גם אנשי-מעשה מן הזן המתון. הבולט שבהם היה העיתונאי ישראל הראל, לפני שחצה את הקווים לעמדות יותר קיצוניות. אבל יש רבים אחרים מסוגו, בעיקר בגוש עציון. אלה ניסו תמיד להסיט את הדיון ממעללי המתנחלים, להחליק פשעים נגד העם הפלסטיני ונגד העם הישראלי, לטהר את השרץ בשם אהבת ישראל. הם תמיד יכולים לגייס את א"ב יהושע ואת עמוס עוז לדיאלוגים דביקים וחד-צדדיים על בסיס "ציוני", כלומר, בלעדיות יהודית והתעלמות מכל הערכים האוניברסאליים של הליברליזם ושל הסוציאליזם. אלה הם, כמובן, המסוכנים ביותר מבחינת הנזק שהם גורמים, אבל מנקודת מבט ערכית לא מדובר בפאשיסטים אלא בלאומנים המתחזים להומניסטים.


המיון הזה הוא אנליטי, ורבים מהמתנחלים ואוהדיהם משתייכים ליותר מקטגוריה אחת. אבל הוא עוזר להבין את התנהלותם התקשורתית והפוליטית של הכתומים. במהלך החודש הזה הם ניהלו את המתקפה הפסיכולוגית שלהם מכל הכיוונים שתיארתי כאן, והאש הצולבת שלהם הכילה רכיבים מגוונים לעתים מפתיעים: איומים, אלימות, יצירת מכנה משותף לאומני עם יריבים אמיתיים ומדומים, התחזות לליברלים ולדמוקרטים ושימוש חצוף ודמגוגי בוודסטוק ואפילו במרטין לותר קינג, התקרבנות, הצגת הקורבנות (הפלסטינים) כתוקפנים, שילוב יסודות סותרים במארג אחד (גם מורדים במדינה וגם פטריוטים), הפחדה, טרור (שפרעם), שידול לדבר עבירה. כל חמש הקטגוריות התעלמו באורח שיטתי מהמצוקה הערבית, ולא דיברו כלל על האינטרס המרכזי של ישראל, השלום. בכוונה דיברתי על "אינטרס" ולא על "יעד", כיוון שממשלת שרון איננה חותרת לשלום ואיננה מתיימרת לחתור אליו. את העובדה החמורה הזאת יש לזכור גם בעיצומו של העימות המכריע עם הכתומים.

תגובות
נושאים: מאמרים

25 תגובות

  1. מיכאל: החובה המוסרית של הבריחה הגיב:

    גם המעולים שבאנשים בורחים כשלפניהם "חור שחור" ללא תחתית. נפוליאון ברח ממצרים ומא"י מיכאל מ. שרון

    צ’רצ’יל ברח מצרפת בדנקירק. משה ברח ממצרים. ד"ר פרויד ברח מאוסטריה ואיינשטיין ברח ב-33 מגרמנייה לארה"ב.

    תולדות התקדמות הציויליזצייה הן גם תולדות הבריחות המוצלחות של טובי האנשים, שהיצליחו לשמר אותה מפני הברבריות.

    כשהברבריות גוברת, החובה המוסרית היא לא להשאר ולסייע לה ישירות או בעקיפין. ההפך, החובה המוסרית היא לברוח למקום נאור ולהביא לשם את מורשת הרוח, במקום שתהפוך לכלי בשרות הפראים והבוזזים.

    כיום מגנים את ד"ר שרדינגר, פרופ’ הייזנברג ואחרים שנישארו בגרמנייה הנאצית, בטענה שינסו להפוך לשמר שם את הרוח ולהגן על התרבות בפני הברבריות…

  2. קול קורא למיכאל הגיב:

    אכן, ישראל תהיה יפה וראוייה יותר לחיות בה באמצעות חשיפה אמיצה. בידי אנשים שבאמת נלחמים כדי שהמקום הזה יהיה יותר טוב.

    אך אלה, בדרך כלל, אנשים שרוצים שהחיים *פה* יהיו יותר טובים. לא ברברנים שממציאים ומעוותים עובדות.
    למשל, החיים מספיק מסובכים ויש מספיק במה להלחם בארץ, גם בלי פלאפליות שמוסיפות קמח לפלאפל (נתקלת בזה? אל תקנה שם פלאפל!) ובלי המצאות על מספוא בהמות בקמח ובלי הוכחות עקומות דרך סלי שימורים לגבי מדד יוקר המחיה.

    ויותר מכך, מי שבאמת רוצה לשפר את החיים בארץ ולהלחם בשחיתות, ממוקד יותר, ולא קורא לכל עם ישראל בהמוניו לנטוש את הארץ, תוך כדי השמצת אותו עם באותו המשפט.
    ובדרך כלל, מיש שבאמת נלחם כדי לשפר את הארץ הזו, לא מקשר על ימין ועל שמאל למאמרים שהוא עצמו כתב.

    המשוגע, חביבי, הוא לא אני.
    רד מהגג.

    ומהארץ גם.

  3. אשר פרוליך הגיב:

    למיכאל:

    כנראה שתצטרך לחיות על מזודות יתרת חייך.
    התופעות שאתה ציינתה קיימות בכל מקום היום בעולם,במידה זו או אחרת.הבריחה הזו לא תעזור
    לך כי זה כמו לברוח מהצל של עצמך,והדרך
    היחידה אז תהיה לכבות את האור.
    אבל כל פעם שהשמש תזרח,או שאתה או מישהוא
    אחר ידליק את האור,תגלה ששוב,הצל של עצמך
    תופיע שוב ושוב.

  4. זאב בעין הגיב:

    חיים, המציאות בשנים הקרובות תוכיח אם "עתידנו תלוי בהסדר הכרוך בוויתור על כל השטחים הכבושים ועל ההתנחלויות הלא-חוקיות (כולן)" – או שמא בדברים שונים לחלוטין.

    אתה וקומץ האנשים בסביבתך הפוליטית מושקעים רגשית בעקרונות שלפי כל הסימנים אבד עליהם הכלח, שאינם מחזיקים מים לנוכח מציאות אכזרית ומשתנה במהירות.

    בעיני מי שאינו שבוי בסיסמאות השמאל ובהזיות הימין, אתה הולך ומצטייר כדון קישוט טרגי, שממשיך להתיז את תסכוליו המרים על סביבותיו בלא שיניח לשום התפתחות חדשה להסיט אותו מדרכו. זה חבל, אך כנראה בלתי נמנע.

  5. מיכאל: בירחו ממח"י הגיב:

    למערכת, אנא הציבו גרסה זאת.

    מדינת ישראל הפכה למח"י (מחראות ישראל). בירחו מכאן, אנשים טובים.אחרת תהפכו לאנשי מדמנה ויצורי מחראות, קרנפים ושרצי מוסר בעצמכם. תאבדו צלם אנוש במח"י. המטמורפוזה תתחולל בכם בלי להרגיש: צוואריכם יתעבו, ורישעותכם, כמו גם הקירנוף – יגברו.

    הציונות מלכדה אותנו במח"י. רובנו תקועים כאן ללא מוצא. האליטות, הפקידים וקרנפי הכוח, חוגגים כאן.

    מוכרים לנו אשליות על שינוי. אבל ניסו וניסו. בארץ השרבית והצחיחה הזאת, ממנה ניטל כל חן וכל שאר רוח וכבוד לבנייה ויצירה – מדינההדומה לארץ הקיקלופ – טריטוריית הענק הברברי בעל העין אחת אליה ניקלע אודיסאוס במסעותיו – הבולשביזם והפקידות הידבירו והישביקו את הרוח ללא תקנה.

    אל תאמרו: בינתיים אמשוך.. אתם מבזבזים כוחות יקרים.

    בירחו בטרם הפורענות תהפוך אתכם לבהמות.

    להרצל היו כוונות טובות. אבל הציונות הודברה הן על ידי הבולשביזם והן על ידי בעלי הצברי הון מדינה שדוד. ובמדינתנו הישתלטה חונטת גנרלים ואליטת הון שנעשה על ידי בזיזת כספי המדינה, ומסתודדיהם בקרב האינטלקטואלים והתקשורת – המוכרים לנו תקוות כזב.

    חייכם חד פעמיים. אל תתפתו לשטן ולאלה שמנסים, כי אין להם צל של סיכוי.

    בירחו מכאן.

    חסר אחריות מצידכם להפקיר את בניכם לפשיעת הנוער הגדולה ביותר במערב, לסמים, להשפעת הפשע המאורגן והפיכת זאב רוזנשטיין ודומיו לאלילי הנוער, לנוכלות כלכלית, לתרבות של אכזריות וכת השטן העולה כפורחת, לתרבות שנוררארי והחיזור אחר כספי גבירים – אוליגארכי פשע רוסיים ודומיהם במערב – ולמצב בו כל ממזר מלך; והכישרון, היוזמה והחריצות חוטפים בעיטות בפרצוף.

    התעוררו, תראו באיזו מדמנה אנו חיים. בירחו מכאן כל עוד נפשכם בכם. בשלב מאוחר יותר צפוייה כמובן שואה לישוב היהודי בא"י בידי מאות מיליוני ערבים, אחרי שישיגו ארסנל גרעיני. ולאחר שהקריסה האירגונית והפשיעה הכלכלית, הפשע המאורגן, השפעת הון הסמים האדיר באיזור, הסאוב והשחיתות יגברו עוד יותר.

    התעוררו ובירחו .

    מיכאל שרון

  6. רחל פריאל הגיב:

    כולנו צבועים ולא הגונים , אף אחד לא מוכן להתמודד עם פינוי ברוטלי מדירה בעקבות חוב משכנתא , מי שמפונה מתבייש ומסתתר ומי שמפנה הוא עושק אבל מכובד כולל רו"ח ועו"ד שגובים שכר טירחה של חזירים. אולי תתעלמו ממתנחלים , אולי נתבונן בחלשים באמת , למה מי ששותק הוא לא נושא לשיחה .

  7. יורם בר-חיים הגיב:

    רק הערה קטנה – "מורדים במדינה" ו"פטריוטים" זה באופן כללי (לא במקרה של המתנחלים) לא סותר בכלל. הפלסטינים מורדים במדינת ישראל (לפחות במבנה הנוכחי שלה) והם פטריוטים, כאלו היו גם הANC בדרום-אפריקה וכאלו הם המון ארגונים בעולם שמורדים נגד המשטרים שתחתם הם חיים, משטרים המזוהים עם "המדינה".

  8. דודי מחלב הגיב:

    הסיסמא הנכונה:יהודי מפנה גם מפנה קולוניאליסט/ית.

  9. ע.ג הגיב:

    חיים ברעם מתעלם מהעובדה שלמרות כל קריאות הרבנים היו בסך הכל שני מיקרי סרוב על ידי חילים דתים. זה מקרה או בגלל שזה הורס את התאוריה שדתי הוא רע מלידה שמשתקפת בחלוקה לקטגוריות?
    אדון בר חיים אומר דבר והיפוכו בנשימה אחת – מרד נגד המשטר הוא לא מרד נגד המדינה אבל מי שרוצה ליסד את פלשתין במקום ישראל אינו מורד במשטר אלא בעצם קיום המדינה. אולי כדאי שאתה ומיכאל שרון תעברו לפלשתין כדי לא לחיות במח"י.

  10. תגובה לרשימה התמוהה של מיכאל שרון הגיב:

    ידידי, קראתי פעמיים את תגובתך הפואטית.
    הלוואי וישראל הייתה דומה ל"ארץ הקיקלופ", ולו רק בגלל מימדי הענק שלה שציינת.
    אבל ברצינות: יש אמת בטענותיך אך לצערי מקומות אחרים לא יהיו טובים יותר. הנתון התמוה שהבאת על "פשיעת הנוער הגדולה ביותר במערב" הוא ממש לא נכון, ביקרתי פעמים רבות באירופה וארה"ב וארחתי לא מעט מבקרים משם, שוב ושוב נוכחתי לדעת שמבחינת בטחון אישי המצב שישראל טוב בהרבה ממקומות רבים אחרים בעולם המערבי.
    אדוני (או כל אחד אחר) מוזמן להסתובב בלילה בכל אזור שהוא בתל-אביב, ואח"כ יסור לסיבוב דומה צפונית לרח’ 110 במנהטן או בשכונה המזרחית של פאריס ויחוש על בשרו את ההבדל.
    בהצלחה.
    נ.ב. ינסה אדוני גם להתווכח ולהתחצף לשוטר אמריקאי או צרפתי או גרמני ויגלה במהרה את צפיפות האלה המשטרתית ואת גודל תא המעצר.

  11. איתי (למיכאל) הגיב:

    שרדינגר בהחלט לא נשאר בגרמניה – לאחר שעזב במיאוס את ברלין לאוקספורד הוא אמנם חזר לווינה אך מייד לאחר סיפוחה לרייך ארווין שרדינגר נמלט דרך הוותיקן לאירלנד וייסד את המכון ללימודים מתקדמים בדבלין. הביוגרפיה שלו מאת W. Moore מומלצת בחום.

  12. חיים ברעם הגיב:

    לזוהר,
    גם ללמוד עברית זו חובה פטריוטית.נא להקפיד.
    רבין ופרס לא הוזכרו כיוון שדובר באנשי צבא ופרס לא נכלל בקטגוריה הזו. אשר לרבין, עשיתי לו הנחה משום שחזר בתשובה חודשים אחדים לפני מותו.
    אשר להערות המתחסדות המאפיינות את המתנחלים ואת ידידיהם-אין לי ויכוח איתכם אלא עם מי ששלח אתכם לשטחים הכבושים.

  13. קול קורא למיכאל הגיב:

    אנא עשה את מה שאתה מטיף לו, ועזוב את הארץ.
    לא מחזיקים פה בכוח אף אחד שאינו וענונו.

    נאה דורש נאה מקיים.

  14. מיכאל: ישראל והסבל היהודי הגיב:

    המקום היחיד בעולם שבו רודפים יהודים כיום זה ישראל.

    יש גבול לכמה אוליגארכיה שחצנית יכולה להציק לעם הזה ועד כמה היא יכולה להצמיח כנפיים במעוף הביזה וההרס. וזאת תוך שימוש ציני בטענה, שאין ליהודים ברירה אחרת, ובכל מקום ירדפו יהודים. האמת שהמקום היחיד בעולם שבו רודפים יהודים כיום זה ישראל.

    האמת פשוטה:

    בארה"ב ובמערב אירופה טוב ליהודים. בישראל רע ליהודים.

    ורבים מהיהודים סובלים דווקא בישראל מאפלייה ונימנעת מהם דריסת רגל לג’ובים משמעותיים בצמתות הכוח. והרבה מעבר לכך: בישראל נימנעת מיהודים רבים האפשרות להתקדם במעלה המעמד החברתי ולהרחיב את תודעתם והשכלתם. הם נישמרים במצב של בערות. בעוד בכל מקום תלמידים יהודים הם המצטיינים ביותר, כאן הם במקום 33 במתימטיקה ו-36 במדעים ונעדרי הבנת הנקרא.

    זו חרפה שאין כדוגמתה – מה שאוליגארכיה שחצנית עשתה לחלק גדול מהעם בישראל.

    שלא לדבר על הבושה, כאשר אתה מתייר בעולם, להיות אזרח מדינה שהבנק העולמי מדרג אותה כמדינה המושחתת ביותר במערב.

    ועכשו – מראות ההחרבה. רוח ההרס לשמה המאפיינת את האליטות, מתגלית בעובדה הפשוטה שאפילו את המיבנים לא מותירים לפלשתינאים. זאת אף על פי שלאחר הנכבה, התיישבו מאות אלפי יהודים בבתים פלשתינאים נטושים ברמלה, יפו, עכו ובכל מקום.

  15. כפיר הגיב:

    א. היציאה מגוש קטיף נכונה. הסיסמא "יהודי לא מגרש יהודי" גזענית. ובכול זאת, אדם ללא אמפתיה הוא לא אדם. לכול הקופצים בראש, אין קשר למה שאיש מרגיש כלפי הפלסטינאים ומצבם העגום.

    ב. גם אני, כמו חיים ברעם, רואה עצמי אדם הדוגל בערכים הומאניים-אוניברסאליים. כבר שנים אני קורא את דבריו העקביים של חיים בנושא ומזדהה עימם באופן עקרוני. באותה הכפיפה אני מרגיש שיש צורך בבית לעם היהודי, כן לעם היהודי. להיות יהודי זו זהות אתנית, דתית, חברתית, תרבותית ורעיונית. בכול קונסטלציה שלא תיווצר הצדק מחייב שלזהות זו יהיה בית. חיים מוכן לוותר על בית זה על מנת לאפשר למצב העגום שבו אנו חיים להגיע אל סופו. זהו פועל יוצא מתפישתו הרעיונית. אני לעומתו, לא מוכן לוותר על זהותי למען הזולת – כמו אישה מוכה.אני סמוך ובטוח שהבית היהודי יישאר איתן ולא משנה מה אני או חיים נאמר. הצדק ההיסטורי וטבע האדם ייכפו זאת עלינו. מאז אביב העמים לבית יש מדינה. כשהעולם האוניברסאלי של חיים יקבל את האומות המאוחדות כממשלתו אני בשמחה אוותר על מדינה לעם. כל עוד זה לא קורה, אני מבקש מהערכים האוניברסאליים של חיים למצוא דרך להצניע את עצמם.

  16. יורם בר-חיים – למתקשים בהבנת הנקרא הגיב:

    מרד נגד המשטר בהחלט עשוי להיות מרד נגד המדינה (גם כשחיים ברעם דיבר על "מרד נגד המדינה" של המתנחלים הוא התכוון לשעתי למרד נגד המשטר) במידה שבה המדינה מזוהה עם המשטר שבה.

    מרד נגד המדינה יכול בהחלט להיות מרד פטריוטי. במידה והמדינה משמשת כלי לכפיית שלטון זר על המוני העם, הם (או חלקים מהם) מורדים ונלחמים על חירות ארצם כנגד המדינה. כך הוא לגבי המרד הפלסטיני נגד המדינה הציונית (למרות שרובו מאמץ כיום מטרות צנועות יותר), כך היה לגבי המרד של תושבי זימבאבוה נגד רודזיה, כך הוא לגבי המרד של הCPNM בנפאל נגד המדינה המלוכנית (הפלת מלוכה היא לגמרי פירוק מדינה מסוג מסוים והקמת מדינה מסוג אחר).

    את העצה ה"חברית" "לעבור לפלסטין" איני יכול לאמץ כי אני כבר חי בפלסטין, בעיר חיפה שרוב תושביה המקוריים גורשו ב-48 ואינשאללה יחזרו כשתיפול המדינה הציונית.

  17. מיכאל ל"קול": עווית גנבנית הגיב:

    אני יכול להרגיע אותך: אכן נקטתי בהליכי הגירה מכאן. גם הישלמתי עם הרעיון שלא אקבל פיצויים עבור ניכוס פרוע, מוכה עווית קלפטומנית ובהיקף נירחב ביותר של קניינים רוחניים שפיתחתי, במשך 30 שנה, אף שפניתי לפני זמן לגורם בכיר מאד במשטרת ישראל.

    כן, בנוסף לסאוב ולשחיתות, גם גניבת קניין רוחני היא מכת מדינה בישראל – שדורגה שוב באפריל השנה על ידי משרד הסחר האמריקני, כעומדת בראש המדינות בעולם המפרות זכויות יוצרים.

    כך למשל, היות ואנשים בינוניים מאד התברגו בעמדות מפתח באקדמייה הישראלית, בפרט במדעי החברה, הם נוהגים לגנוב רעיונות מאסיסטנטים וחוקרים מבריקים, ולסרבל את קידומם, בשביל להאפיל על מקור החומר, עליו שם הגנבצ’יק את שמו. זה היה הניסיון שלי באקדמייה, ואני מיצר על אובדן שנים רבות מחיי. התופעה הרבה פחות שכיחה בארצות מערב אחרות, ויש לאין ערוך יותר הוגנות.

    חמס רחב היקף של קניין רוחני ופגיעה קשה בחוקר מדעי ומפתח
    — קישור —

    גניבת קניין רוחני בישראל – עווית בלתי נישלטת?
    — קישור —

  18. נח מאננע הגיב:

    לחיים ידידי.,

    כרגיל אני נהנה לקרוא ולהסכים למרבית האמור, אבל האמירה שלך : " זמנם ( של המתנחבלים ) עבר וגם האהדה האמיתית והמלאכותית כלפיהם תלך ותידעך " נדמה לי כך, והלוואי ואתבדה ,היא משאלת לב מוקדמת של כולנו, ואולי צצה ונאמרה בפרספקטיבה הצרה מידי של פינויים של המתנחבלים במחצית השבוע הראשון לפינוי " בכפייה " מה שאמור היה להיות " טראומה לאומית " מפוברקת היטב ע"י שרון והתגלגל לפיאסקו.
    ובכן גם אם נניח לרגע שהשלמת כל תהליך " ההתנתקות " ללא תמרות אש ועשן ובעיקר דם..( כי לזה מייחל שרון ..ועדיין לא סיימנו עם מטורללי שא-נור ) אי-אפשר להתעלם מהנראטיב של תחושת אשם של השלטון בישראל , עבור דרך כוחות הביטחון המפנים, ובסיוע מתמסר היטב של כל התקשורת בישראל שנכפה ובוים ולצערי אף הופנם היטב ע"י מרבית הציבור בישראל, במהלך הפינוי של המתנחבלים מעזה.
    ולכן, לא יהיה זה מפתיע במיוחד, שבבחירות הקרובות, המתנחבלים, אוהדיהם, והכוחות הפוליטיים המייצגים אותם עלולים להגיע בקלות לאחיזה ישירה בשלטון בישראל. !!
    כלומר, ושוב הלוואי ואתבדה, המראות של נחת מול הצדק הפואטי ( ואני מחזיק בדיוק בתחושה הזאת מול מראות הפינוי ) במעשה הפינוי עלול עוד להתגלגל לנצחון של הכתומים המתנחחבלים והשתת משטר איימים על ישראל, במקום התקווה של " דעיכת האהדה האמיתית והמלאכותית כלפיהם " !!!.
    אולי התיקווה היחידה לאי-מימושו של תסריט הבלהות זה, היא המשך מהיר ואגרסיבי של המהלך המדיני לכיוון של הסדר כולל אם ע"י שרון והממשלה הנוכחית או ע"י כפיית הסדר כולל ע"י ארה"ב והאיחוד האירופי – לפני בחירות בישראל !!!, באופן שפירותיו של הסכם כולל ייראו בהקדם לעיני הציבור בישראל וישנו את עמדתו ביחס לנסיגה, המתנחבלים ועמדות הימין בכלל.- ונדמה לי שמימושה של תיקווה זאת, איננה ריאלית בעיני כפי שאיננה ריאלית גם בעיני חיים ברעם. !!

  19. מיכאל ל "תגובה לרשימה התמוהה" הגיב:

    תודה על הפיכתך אותי (רשימה פואטית) למשורר בריחת ישראל (או פייטן אילו"ש: "איש לאוהליך ישראל"…). היו משוררי קוממיות ישראל, משוררי אחדות ישראל, משוררי החורבן והתקומה, משוררי השואה ומשוררי תקוות ישראל. אבל צריך בצוק העיתים גם פייטן בריחת ישראל (על נהרות לואיזיאנה שם ישבנו, גם שוררנו, מאושרים, לא-מנוכרים, אבל ניכמרים בזכרנו את ערוות ציון).

    כן, פעם כתבו על תקוות ציון. עכשו היגיעה העת לכתוב על ערוות ציון.

    1) לא הטריטוריה היא טריטוריית ענק. הקיקלופ הוא "הענק בעל העין האחת", והטריטוריה של הקיקלופ היא טריטוריית "הענק בעל העין אחת".

    2) "שם לא יותר טוב. שחיתות יש בכל מקום".

    ובכן, שם כן יותר טוב. התעמולה הציונית האוליגארכית אומרת ששם לא יותר טוב. כך אומרים שליחי הסוכנות ליהודי המערב, אך הם תכופות נישארים בעצמם שם, לאחר שעשו שם חיים על חשבון משלם המיסים והקהילות (ראה מקרה שמחה דיניץ) ולא תמיד טורחים לחזור לארץ חמדת לאסוף את הצלש"ים עבור אלו ש"העלו" בלשונם החלקלקה".

    שחיתות? תלוי באיזה מינונים. כאן המינון גבוה במיוחד, אבוי (ראה דו"ח BDI והבנק העולמי):

    Israel is considered one of the riskiest places in the Western world, with an unstable, inefficient regime, low accountability, a relatively high rate of state corruption and poor law enforcement," BDI said, based on the World Bank report. BDI economists noted that the low indices hamper foreign investment, raise risk premiums on financial markets and hurt resource allocation.

  20. מיכאל: משורר הבריחה הגיב:

    למערכת: אנא הציבו גרסה זאת.

    לאיש "תגובה לרשימה תמוהה":

    תודה על הפיכתך אותי למשורר ("קראתי פעמיים את תגובתך הפואטית"). צריך גם משורר בריחת ישראל. זה שמעביר הרינה במחנה: "איש לאוהליך ישראל"

    כן, צריך לפעמים גם משורר בריחת ישראל או פייטן אילו"ש: "איש לאוהליך ישראל"…. כן, זה שמעביר את הרינה במחנה "במעול מלך, בברוח שרים", כמאמר אלתרמן:

    הוא פוקד בינתו, כחותיו. מצווה להם סדר ודע.

    במעול מלך, בברוח שרים, חובותיו עמדו ואין קצה.

    אחותנו, זכרי את פניו. הוא היה לך לאב גם לרע

    ולבו, כי נטרד וייעף ויאהב, לא הגיד לך החצי.

    וצריך את זה שאומר:

    שמרי (שמור) נפשך כוחך שמרי שמרי נפשך
    שמרי (שמור) חייך בינתך שמרי חייך

    זה ערב קיץ (אוגוסט 2005) לכאורה זה לכאורה
    רק ערב קיץ טוב ידוע וישן…
    רק ערב קיץ חם וטוב הוא לכאורה
    רק ערב קיץ חם שבא למורא ……..

    — קישור —

    היו משוררי קוממיות ישראל, משוררי אחדות ישראל, משוררי החורבן והתקומה, משוררי השואה ומשוררי תקוות ישראל. אבל צריך בצוק העיתים גם פייטן בריחת ישראל (על נהרות לואיזיאנה שם ישבנו, גם שוררנו, מאושרים, לא-מנוכרים, אבל ניכמרים בזכרנו את ערוות ציון).

    כן, פעם כתבו על תקוות ציון. עכשו היגיעה העת לכתוב על ערוות ציון.

    1) לא הטריטוריה היא טריטוריית ענק. הקיקלופ הוא "הענק בעל העין האחת", והטריטוריה של הקיקלופ היא טריטוריית "הענק בעל העין אחת".

    2) אמנם אומרים: "שם לא יותר טוב. שחיתות יש בכל מקום".

    ובכן, שם כן יותר טוב. התעמולה הציונית האוליגארכית אומרת ששם לא יותר טוב. כך אומרים שליחי הסוכנות ליהודי המערב, אך הם תכופות נישארים בעצמם שם, לאחר שעשו שם חיים על חשבון משלם המיסים והקהילות (ראה מקרה שמחה דיניץ) ולא תמיד טורחים לחזור לארץ חמדת לאסוף את הצלש"ים עבור אלו ש"העלו" בלשונם החלקלקה.

    שחיתות? תלוי באיזה מינונים. כאן המינון גבוה במיוחד, אבוי (ראה דו"ח BDI והבנק העולמי):

    Israel is considered one of the riskiest places in the Western world, with an unstable, inefficient regime, low accountability, a relatively high rate of state corruption and poor law enforcement," BDI said, based on the World Bank report. BDI economists noted that the low indices hamper foreign investment, raise risk premiums on financial markets and hurt resource allocation.

  21. מיכאל לאתי. הגיב:

    איתי, תודה על התיקון. אוקספורד ודבלין – יופי של מקומות…

  22. זוהר הגיב:

    מספר הערות בטרם אומר את דברי: 1 להזכירך רבין שלח. פרס שלח,יוסי בילין שלח, יוסי שריד שלח, שולמית אלוני שלחה בזמן ישיבתם בממשלה ונוספים וטובים שלחו את המתיישבים לגור ביהודה שומרון וחבל עזה.
    2 האשם העיקרי ל"אסון" המתמשך של הפלסטיניים הם הפלסטיניים עצמם (ההנהגה) והמדינות הערביות הן ששלטו בהם והן יתר מדינות ערב ו אסלם, שעודדו וחיממו אותם כנגד המדינה שבדרך "ישראל" שליפני 48 ואחרי הקמתה.
    3 "אדם לא מגרש אדם", נניח שאמרה זו מקובלת אז למה מטרנספרים את היהודים. טרנספר- גרוש/ האברה של אוכלוסיה כנגד רצונה?
    4 רובם המכריע של הישובים לא הוקמו על אדמות מיושבות.
    5. בקיטלוג שלך סעיף ד שכחתה לציין את רבין ושמעון פרס תלמידו המסור של בן גוריון.
    6. לגבי סעיף ה בקטלוג התה מתכון לחילונים הנאורים שסונוורו מאורה של הנאורות.
    איך תגיב אם אני אקטלג אותך?
    בנוסף לכך יש לי שאלה לך ולחבר מראך. אני היום מרגיש נבגד ( לא להיבהל אני לא מאשים אף אחד), למה שאני הגן אליך מחר אם חס וחלילה תהייה מלחמה אם אתה לא רק שלא מוכן להגן אלי או לפחות מראה אמפטיה או לפחות שותק כאשר אזרחים אחרים כואבים את כאבם היום?

  23. קול קורא למיכאל הגיב:

    בסדר הבנו.
    זה המקום הכי דפוק בעולם.
    שימורים יקרים. קמח בפלאפל. קניין רוחני זה הפקר והישראלים אלופי העולם בהורדות לא חוקיות ובזיופים. הפירות והירקות לא מה שהיו פעם, מערכת המשפט מושחתת, כמו גם השלטון, המשטרה וכו’ וכו’.

    קום ועשה מעשה, השלם את הליכי ההגירה הנ"ל, ועזוב!
    למה לך לסבול?

    דרך אגב, אפשר לשאול לאן אתה מהגר?

  24. מיכאל: משוגע, רד מהגג הגיב:

    פרסמתי בעיתון בו אני כותב תחקירים על שחיתות כלכלית, קרטליזם, שחיתות בתחום הצרכנות ושחיתות שילטונית, כל זאת, למטרת מזעור התופעות הללו. הנוכלות והפשיעה הכלכלית בריבוי היבטיה בישראל נעשית בראש גלי, במצח נחושה, בשחצנות, בכוחניות, במקום מתחת לשולחן ובפחד עכברושים מחשיפה כמקובל במערב.

    ישראל תהיה יפה וראוייה יותר לחיות בה באמצעות חשיפה אמיצה. ידידו המיטיב של המושחת הוא המטייח בלשון שמנונית, שגם גוער בטון צדקתני, בזה שמנסה להלחם ברעה.

    בעצם אדון קול, יצאת מדעתך? במי אתה נילחם? כמעט שבא לי לצעוק לך "משוגע רד מהגג". אתה כל כך אוהב לאכול ח_א בקיטונות?

    הפיתוי לשחיתות והונאה קיים בכל מקום. עיתונאים אמיצים הם היוצרים את האקלים בו ביצוע האקט המושחת הופך לקצת לא נעים למבצעיו.

    ברגע שאנשים בצמתות כוח יראו שהקהל מציב לפניהם את הדילמה, אם זה ימשך, תהיה בריחה המונית לחו"ל, קברניטי הציונות ילחמו בשחיתות ובפשיעה לסוגיה באופן נימרץ קצת יותר. אינך חושב?

  25. קוץ בן יפונה הגיב:

    "ההתנחלויות הלא חוקיות (כולן)"
    חוק איננו שם לקפריזה הפוליטית של אי-מי. אם החוק שעליו מדובר הוא החוק הבינלאומי, יתכבד מר ויגור במדינה הבינלאומית. מדינת ישראל קמה כמדינת לאום. רוב תושביה עדיין מאמינים בשטות הלא-אופנתית הזאת.
    אם כך, הטענה שמקום מגוריו של מישהו הוא לא-חוקי מכיוון שהוא יושב על ‘אדמה פלסטינית כבושה’ גם אם לא לקח מאיש את אדמתו (בניגוד למה שנעשה במישור החוף הצפוני יותר בתש"ח על ידי חבורה של פנאטים חילונים) היא טעות כפולה: היא גם לאומנית (פלסטינית), וגם מסתמכת על חוק שאיננו תקף. וכל זאת כדי לעולל חורבן כפרים שיטתי מאין כמוהו שבזמן אחר ובמקום אחר קראו לו: נכבה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים