הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-7 בספטמבר, 2005 10 תגובות

כוחות הגרילה של הצבא העממי לשחרור, הזרוע הצבאית של המפלגה הקומוניסטית של נפאל (המאואיסטית), הכריזו בימים האחרונים באורח חד-צדדי על הפסקת אש בת שלושה חודשים במטרה להקים חזית מאוחדת נגד המלוכה. הצבא העממי לשחרור פירסם בסוף יולי הודעה לפיה "אנו מפסיקים כל פעילות צבאית נגד מנהיגי המפלגות השונות – גם אם הם אשמים בפלילים". עוד הוא הציע לשגר צוות מו"מ בעל סמכויות נרחבות על מנת לנהל שיחות עם נציגי המפלגות המתנגדות למלוכה במטרה להקים "חזית פוליטית מאוחדת שתכנס אסיפה לאומית מכוננת בדרך להקמת רפובליקה עממית ובה משטר של ריבוי מפלגות. רפובליקה עממית בה יכובדו זכויות האדם, והצבא יושם תחת פיקוח של נציגי העם".

עוד דרש הצבא העממי לשחרור מהמפלגות השונות "לנקוט מדיניות אמיצה ולקבל את ההצעה". ב-23 באוגוסט האחרון הודיע דוברה של ברית המפלגות המתנגדות למלוכה על הקמת צוות לליבון סוגיית המו"מ עם הגרילה. זאת, בתנאי שהצבא העממי לשחרור יודיע על נכונותו להפסקת אש זמנית או קבועה. כעבור חמישה ימים נמסר כי המפלגות הסכימו ביניהן על ניהול מו"מ עם הגרילה שיעודו לשים קץ למשטר המלוכני הרודני בנפאל. ב-2 בספטמבר, מספר ימים לאחר פרסום הודעת המפלגות, הודיעו הצבא העממי לשחרור והמפלגה הקומוניסטית של נפאל על הפסקת האש בתנאי אחד: היא תסתיים ברגע שהצבא המלוכני יחדש את התקפותיו נגד הגרילה. בעקבות תחילת המו"מ בין המפלגות שמחוץ לחוק לבין הגרילה, תקף המלך גיאננדרה בחריפות את הכוחות הפוליטיים השונים והציע לנהל "מו"מ מהיר להשבת הדמוקרטיה לנפאל" ועוד הוא הודיע על קיום בחירות לרשויות המקומיות בחודשים הראשונים של השנה הקרובה. המפלגות דחו את הצעת המלך והודיעו על החרמת הבחירות "שיתקיימו תחת משטר דיקטטורי".


בדידותו של המלך


אנשי המפלגה הקומוניסטית של נפאל רואים בחיוב את ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות ובייחוד בדידותו הפוליטית ההולכת וגוברת של המלך שעמד מאחורי הפיכה ששמה קץ למשטר הפרלמנטרי בפברואר השנה. המפלגה הקומוניסטית המאוחדת של נאפל (המרקסיסטית-לניניסטית) שנציגיה כיהנו בממשלה הישנה והיא אחת הכוחות הפוליטיים הגדולים במדינה, הסכימה לשנות את מצעה ולקרוא לכינוס האסיפה העממית המכוננת (כפי שדורשים אנשי הגרילה). גם מפלגת הקונגרס הנפאלית, שהיא הבסיס הפוליטי של המשטר המלוכני במשך עשרות שנים, שינתה את מצעה והפסיקה לצדד במלוכה. נשיאה של מפלגת הקונגרס, גיריג’ה פראסאד קויראלה, אף נעצר על ידי כוחות הביטחון בעת הפגנה בלתי חוקית שנערכה בבירה קטמנדו. ההפגנה דוכאה ביד קשה: 71 ממשתתפיה נעצרו, 200 נוספים נפצעו.


עוד כמחווה של רצון טוב פירסם הצבא העממי לשחרור את שמותיהם של 52 חיילים שבויים. החיילים נלקחו בשבי בעת ההתקפה על בסיס הצבא בקליקוט – התקפה בה מתו 159 חיילים ו-29 לוחמי הגרילה. ההתקפה נערכה ב-9 באוגוסט והיתה לאחד הניצחונות הצבאיים הגדולים של הגרילה. דובר הגרילה מסר כי "הטיפול בשבויים נעשה בהתאם לאמנת ג’נבה הרביעית". עוד מסרו כוחות הגרילה בסוף יולי לידי נציגי הצלב האדום 76 חיילים שבויים ופקידים בכירים "של המשטר הישן" שנשבו.


"ארה"ב לא תשלים עם ניצחון המאואיסטים"


המלך גיאננדרה, המבודד פוליטית ושנחל בחודשים האחרונים מפלות רבות בשטח הצבאי, מקווה לצאת מן הסבך על ידי הגברת התמיכה הבינלאומית במשטרו. המלך מתכוון להופיע באסיפה הכללית של האומות המאוחדות שתתכנס בעוד מספר ימים בניו-יורק ולבקש את עזרתו של הארגון הבינלאומי. כמו כן, הוא מתכוון להיפגש עם פקידים בכירים בממשל האמריקאי על מנת לדרוש סיוע צבאי נוסף. ממשל בוש כבר הודיע על נכונותו להמשיך בסיוע. שגריר ארה"ב בנפאל, ג’יימס מוריארטי, מסר לעיתונות המקומית בחודש שעבר כי "ארה"ב לא תשלים עם ניצחונם של המאואיסטים ותעשה הכל שביכולתה על מנת לסייע לדיכוי המרד". דובר חזית המפלגות הפועלות נגד המלך בנפאל ביקש ממזכ"ל האו"ם שלא לתת במה למלך "בגלל שהוא פועל בדרכים אנטי-דמוקרטיות וימיו בשלטון ספורים".

תגובות
נושאים: מאמרים

10 תגובות

  1. גיא- ליורם בר חיים הגיב:

    היכן אני יכול למצוא חומר על הישגי המאואיסטים?

  2. הילי הגיב:

    אולי מישהו יודע…

    כשהייתי בנפאל חורף 94-5 היתה ממשלה של הקומוניסטים ואנשים שפגשתי סיפרו בשבחיה.
    האם זו המפלגה המרקסיסטית-לניניסטית שהוזכרה במאמר? האם אלה המאואיסטים? בכלל מאיפה המאואיסטים באו? מהפרלמנט? מאזור מסוים בנפאל? הם ממומנים על ידי הסינים?

    תודה למתמצאים

  3. יורם בר-חיים להילי הגיב:

    "הממשלה של הקומוניסטים" בנפאל זו ממשלה של המפלגה הקומוניסטית הנפאלית, לא מאואיסטית שזכתה בבחירות והיוותה את המפלגה הראשית בקואליציה המלוכנית. מפלגה זו המשיכה לתמוך בבית המלוכה ובפשעים הנרחבים שהוא מבצע נגד המורדים המאואיסטים והאיכרים התומכים בהם ורק לאחרונה הודיעה שהיא לא תומכת יותר בבית המלוכה.

    המפלגה הקומוניסטית הנפאלית המאואיסטית היא כשמה, פלג מאואיסטי שהתפלג מהמפלגה הקומוניסטית, ומנהל מזה קרוב לשני עשורים מרד מזוין נגד המלוכה שזכה לא רק להצלחות צבאיות אלא להרבה מאד הישגים חברתיים, וכעת, מול האפשרות של נצחון המרד (המורדים מחזיקים ברוב שטחי נפאל) נאלצים ה"קומוניסטים" הפרלמנטריים לשקול שוב את עמדתם. זה לא שונה בהרבה מהמפגה הקומוניסטית הקובנית שתמכה בבטיסטה כמעט עד לרגע האחרון לפני שהופל על-ידי הגרילה בהנהגת קסטרו וגווארה.

    זה ממש מצחיק שהאתר הזה, שלא הביא שום סקירה של המתחרש בנפאל ושל הישגי המאואיסטים (שיש עליהם המון חומר באינטרנט) בשינוי החברה באיזורים המשוחררים, נזכר לדווח על נפאל רק כשהקומוניסטים הפרלמנטרים מחליטים להפסיק לתמוך במלך…

  4. מתן הגיב:

    מה שעלה לי לראש מיד כשקראתי את המאמר הזה הוא שבסמוך להפסקת האש של המאואיסטים היו גם הפסקת כל הפעולות המזוינות של הIRA והפסקת הפעולות המזוינות של הזאפאטיסטים. האם יש לדעתכם קשר בין הדברים? האם כל הקבוצות האלו ניתחו את מצב האימפריאליזם בצורה מסוימת ולכן החליטו כפי שהחליטו?

  5. יורם בר-חיים הגיב:

    הפסקת האש שהכריזוה מאואיסטים היא אסטרטגית, לא קשורה לעונת התיירות ולא מוכרזת כל שנה בעונת התיירות.
    אגב, המאואיסטים מעודדים תיירים להיפגש איתם ולהתרשם מפעילותם…

    נכון מאד שלמאואיסטים יש דם על הידיים, דם של חיילי המשטר ושל בעלי האחוזות והמיליציות הפאשיסטיות שהם מפעילים נגד האיכרים ונגד בני לאומים אחרים מאלו של בעלי האחוזות עצמם.

    ביקורת על המאואיסטים זה אולי חשוב, אבל להביא אותה מאתר שנקרא globalsecurity ?

  6. דווקא לא מעריץ הגיב:

    גם אם המאואיסטים הסכימו להפסקת אש עקב פתיחת עונת התיירות יש בכך צד חיובי מעבר להפסקת האש עצמה – הוכחה שהם ריאליסטים ומודעים לצורך ל התושבים להתפרנס.
    בכלל, מלוכה אבסולוטית למעשה כמו בנפאל עם סמכות – שמופעלת די הרבה – לפזר את הפרלמנט נראית תמיד חשודה כמו כל משטר עריצות.
    וכאיזון לאתרים שהביא יורם, הנה קישור לדיווח די ביקורתי לגבי המאואיסטים בנפאל:
    — קישור —

  7. לכל מעריצי המאואיסטים הגיב:

    שימו לב לעיתוי של ההודעה על הפסקת האש- בדיוק עם פתיחת עונת הטרקים, הזמן הקריטי לכלכלת נפאל. המאואיסטים לא כאלה נחמדים, ובחשבון אצל האלים יש להם המון דם על הידיים, אבל כדי לזכות בתמיכת העם אסור להם להשתולל בשיא עונת התיירות.
    הם לא החליטו סתם על הפסקת אש- פשוט אין להם ברירה. אולי זה גם אומר שהם לא באמת מהפכנים כמו שאתם חולמים ?!

  8. לא בדיוק הגיב:

    הסיפור של המ"ק הנפאלית אינו של "שלטון משחית" דווקא אלא של מפלגה שהגבילה את עצמה לפעולה במסגרת המשטר המלוכני הקיים. כשהמלוכה תיפקדה ללא קשיים רציניים, המפלגה הקומוניסטית יכלה לעשות קצת שיפורים, כשהמלוכה נכנסה למשבר (עקב המרד המאואיסטי, הפיכת החצר של המלך הנוכחי ופיזור הפרלמנט) אז המ"ק הנפאלית לא יכלה לעשות אפילו את זה…
    חשוב לציין שהמלוכה בנפאל אינה סימבולית כמו באנגליה, היא כוללת מערכת חברתית פאודלית המבוססת על קאסטות וגם על דיכוי שלקבוצות לאומיות ואתניות. אחת ההצלחות המרשימות ביותר של המאואיסטים היא פירוק מערכת הקסטות בשטחים המשוחררים והקמת ממשלים עממיים אוטונומיים הכוללים זכות הגדרה עצמית ללאומים השונים וייצוג לנשים. כמבון שהם גם גירשו את בעלי האדמות הפאודלים ואיפשרו תפיסת אדמות על ידי האיכרים עצמם.

    יורם בר-חיים

  9. ליורם הגיב:

    תודה.
    נדמה לי שלפני 10 שנים הממשלה הקומוניסטית היתה חדשה
    אולי זה עוד סיפור עצוב על שלטון שהשחית.
    בכל אופן בעיני הדיבור של המאואיסטים על משטר פרלמנטרי הוא מבטיח.
    הילי

  10. יורם בר-חיים הגיב:

    הנה כמה אתרים
    — קישור —
    — קישור —
    — קישור —

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים