הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות



14 פצועים בעת הדיכוי הקשה של מובטלים שהפגינו ביום ראשון שעבר בחאן יונס. ההפגנה נערכה על ידי עובדים ומובטלים שדרשו לאפשר לבני המובטלים ללמוד בבתי הספר הממלכתיים של הרשות הפלסטינית ללא תשלום דמי רישום. על פי החוק הפלסטיני ובהתאם לצו נשיאותי, ההורים המובטלים פתורים מתשלום דמי רישום עבור כל ילד הלומד בבית ספר. אך במציאות ההורים נדרשים לשלם מכיסם כדי לאפשר לילדיהם ללמוד בבתי הספר. "הוועדות העצמאיות של העובדים" קראו להפגנה שנערכה מול בית הממשל בחאן יונס כדי לדרוש לפתור את ילדי המובטלים מתשלום החובה. עוד דרשו המפגינים מדיניות נחושה מצד הרשות הפלסטינית, ליצירת מקומות עבודה ולמאבק באבטלה.

במהלך ההפגנה הרסו כוחות המשטרה הפלסטינית וסוכני "הכוח להתערבות מהירה ולהשבת הסדר הציבורי" את אוהל המחאה שהוקם במקום והפעילו כוח רב על מנת לפזר את המפגינים. הם ירו מספר יריות באוויר ולאחר מכן פיזרו את ההפגנה תוך שימוש באלות. כתוצאה מכך נפצעו 14 עובדים. שלושה מהפצועים אושפזו בבי"ח נאסר שבחאן יונס: פואד מוחמד אל-דירי, בן 40; חסאן אל-דרבאשי, בן 38; חאמד עיד פראוונה, בן 50.


המרכז לדמוקרטיה ולזכויות עובדים בפלסטין גינה את הדיכוי הברוטלי של המוחים. המרכז שב ואמר כי זכותם של העובדים למחות ולהפגין על מנת להגן על זכויותיהם הכלכליות והחברתיות. קריאתו נעשתה גם נגד השימוש בכוח כלפי מחאה של אזרחים לא חמושים.


המרכז לדמוקרטיה ולזכויות עובדים דרש מהרשות הפלסטינית להשיב בחיוב לדרישות העובדים והמובטלים:



  1. החלטת משרד החינוך לגבות את דמי הרישום ולהוצאת מאות ילדים, בני העובדים והמובטלים, ממוסדות החינוך, כי הוריהם אינם יכולים לעמוד בתשלומים עומדת בסתירה לסעיף 24 של החוקה הפלסטינית. במלים אחרות: משרד החינוך פועל בניגוד לחוק. המרכז דורש למלא אחר הצו הנשיאותי בנדון שהוצא על ידי הנשיא יאסר ערפאת ב-15 באוגוסט 2002 וההוראות שניתנו על ידי הנשיא המכהן, מחמוד עבאס. על פי הצו הישן וההוראות החדשות אין לגבות כל תשלום מהורים מובטלים.

  2. המרכז דורש מן הרשות הפלסטינית לנקוט במדיניות פעילה למאבק באבטלה. התוכנית למאבק באבטלה אמורה ליצור מקומות עבודה רבים עבור המובטלים ויש לגייס את המובטלים למקומות אלה על פי קריטריונים ברורים וצודקים; ולא על בסיס כיתתי.

  3. המרכז שב ופונה אל הרשות להפסיק את השימוש בכוחות הביטחון על מנת לדכא את המחאה החברתית. מדיניות זו נוגדת את זכויות האדם הבסיסיות, תורם להעמקת הפערים בחברה הפלסטינית ולא מאפשרת את הדו-שיח בין הקבוצות השונות.

תגובות
נושאים: מאמרים

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים