הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-13 בספטמבר, 2005 28 תגובות

עד היום אני חייב להודות שהדיון הציבורי על סוגיית השארת או הריסת בתי הכנסת בגוש קטיף נראתה לי כעוד קוריוז תקשורתי. אבל עכשיו ברור לי שמדובר בעוד תחבולה מתוחכמת של הימין לגרום להחרפת הסכסוך הישראלי-ערבי וכך לגרום לדחייה נוספת של קיצו של מפעל ההתנחלויות הכושל.

משחר ימי הכיבוש, הימין והמתנחלים הגיבו באלימות או בעידוד אלימות כל פעם שהם חשו באיום על מפעל ההתיישבות שלהם. המתנחלים ללא ספק ציפו שהתמונות הקשות של המון פלסטיני נלהב פולש לקודש הקודשים של העם היהודי יגרום לתגובה רגשית קשה מאוד בקרב ישראלים רבים, שבוודאי יתורגם בעתיד הקרוב למעשי אלימות נגד "מטרות" ערביות.


מיותר לציין שאין באמת כל סיבות דתיות להשאיר את בתי הכנסת על תילם: אחרי הוצאת כתבי הקודש, ההלכה לא מבחינה בין בית כנסת לכל מבנה אחר ולראיה, רשויות מקומיות נוהגות להוציא צווי הריסה לבתי כנסת מסיבות שונות, כשם שמוצאים צווי הריסה לכל מבנה, והדבר לא גורם לכל זעזוע בקרב הקהילה הדתית. איזו סיבה אם כן, מלבד סיכוי לעידוד אלימות, יש להשאיר דווקא בתי כנסת אלה על תילם?


מובן שהמתנחלים חזו שבתי הכנסת יהרסו על ידי ההמון וברור שהם רצו בכך. היה ברור מדבריהם שהם לא באמת האמינו שהפלסטינים ישמרו על המבנים, שהרי אין להם כל אינטרס לעשות זאת, להפך: אם בתי הכנסת ישארו על תילם הם יוכלו להפוך לאתרי עליה לרגל, ואולי גם לנקודות למאחזים הבאים, שיאובטחו כמובן על ידי צה"ל. התוצאה שקרתה כעת היתה ברורה מראש לכל הנוגעים בדבר ומכאן גם שהיתה רצויה על ידם.


אנחנו יכולים רק לדמיין מה עובר בראשם של הלאומנים הרבים בישראל כשהם רואים את הפלסטינים שנואי נפשם הורסים את מה שמסמל להם יותר מכל את גאוותם הלאומית או דתית. את הזעם הבלתי יאומן שהם בוודאי חשים עכשיו – בוודאי לא נוכל לדמיין לעולם. איך יתכן שזעם כל כך נוראי לא יתורגם בקרוב מאוד למעשי אלימות נגד "מטרות" איסלאמיות? הרי ברגעים אלה ממש אני יכול כמעט לשמוע את בלוטותיהם שופכות עוד ועוד אדרנלין לדמם, אשר בעוברו סף מסוים, יביא לפחות כמה מהם לידי פעולה.


הגברת החיכוך בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה המוסלמית בישראל ובשטחים תמיד היתה טקטיקה יעילה לדחות צעדים נגד ההתיישבות בשטחים. עם פינוי ימית היו מקרים רבים של התנכלויות לפלסטינים, כולל ניסיונות מספר לפוצץ את הר הבית. עם הסכם אוסלו, ברוך גולדשטיין במעשהו הצליח לקומם את הפלסטינים וכך לגרום לכל הפיגועים שהיו בימי ההסכם והקטינו את התמיכה הציבורית בו. כאשר ההסכם המשיך להתקדם למרות זאת, התנקש איש ימין ביצחק רבין וסיכל את ההסכם. גם ימי ההתנתקות לוו במעשי אלימות נגד הערבים, אלא שלשמחתנו לא גררו תגובות נגד מצדם. כמה תמימים היינו שלא הבחנו שגם הפקרת בתי הכנסת לידי ההמון הפלסטיני ללא כל התחייבות מהרשות הפלסטינית שתגן עליהם, איננו אלא עוד תעלול שנועד לגרום להתססה בין שני העמים?


הנה כי כן, ההסתה מתחילה כבר עכשיו: הרטוריקה של "תראו את הברברים" כבר נשמעת מכל כיוון ומוסיפה עוד שמן למדורת השנאה. וכי מה ברברי באנשים שנהנים מהריסת המבנים שהיוו את כל החשיכה בחייהם בעשורים האחרונים? רק לדוברי הימין פתרונים, אבל בברברים מותר לפגוע וזה מה שחשוב. הביקורת על הרשות הפלסטינית על כך שנכשלה כביכול בשמירה על המבנים, למרות שמעולם לא הבטיחה שתשמור עליהם, מתקשרת במהרה עם הטיעון של "אין עם מי לדבר" ואם דיבורים הם לא מבינים, כנראה שמעשים הם יבינו.


השארת בתי הכנסת על תילם הוא פשוט רעיון גאוני של המתנחלים, וטיפשים היינו שלא עמדנו על המשמר מספיק זמן כדי לתת לטרור היהודי ושדלניו את הניצחון הזה. כיאה לשמאל הישראלי, היינו שאננים. אמרנו לעצמנו "הם הפסידו בקרב הגדול, אז מדוע שלא ניתן להם גם את הפירור הקטן הזה?" לא קלטנו עדיין שאין מוכשרים כמו אנשי יש"ע בכדי לקחת פירור אחד ולהפכו לכיכר שלמה. כל כך ברור שזה בדיוק מה שהמתנחלים היו זקוקים לו כדי להצית נס מרד ואנחנו הגשנו להם את זה על מגש של כסף.


עצוב הדבר! אין זו אלא אותה שאננות מערכניקית שגרמה להקמת ההתנחלויות הראשונות שחוזרת על עצמה גם כאן. האם עוד לא למדנו מהו עומק הרשעות המסתתר מאחורי תרגיליהם, שתדלנותם, התבכיינותם ולשונם החלקלקה של החנן פורתים וממשיכיהם? האם עוד לא השכלנו להבין שעלינו לראות את כל דרישותיהם ללא יוצא מן הכלל, אך ורק דרך הפריזמה של היחס ההפוך המתחייב בין האינטרסים ההתנחלותיים לבין האינטרסים הלאומיים של ישראל?

תגובות
נושאים: מאמרים

28 תגובות

  1. רז לוקסמבורג הגיב:

    ובכל זאת, איש לא הכריח את הפלסטינאים לשרוף את בתי הכנסת… נדרשת מנה גדושה של רלטיביזם מוסרי, כדי לשחרר את המוצאים לפועל מכל אחריות. (ההורסים והמציתים לא מצוים ברזי ההלכה. מבחינתם,(ומבחינת הכותב?) חילול מקום תפילה של דת אחרת הוא מעשה לגיטימי…לעניות דעתי,זה פוסל אותם המוסרית, גם אם הם קרבנות הכיבוש…(אפשר להיות קרבן של הכיבוש וגם נבזה.)
    איש שמאל אמיתי אמור להתיצב נגד פגיעה בקודשי האחרים, ממש כשם שמצפים ממנו לנסות למנוע מהקניבלים לאכול איש את ראהו.
    במשטר דמוקרטי, היכן שהצלחת דרכו של שמאל מותנה בשיכנוע הציבור בעמדותיו, הקשקוש הקונספירטיבי הזה, נראה כמו פרצופה של השמאל, (הרי כל אדם הגון שראה את התמונות, קיבל בחילה עמוקה ובלתי מותנית בעמדותיו הפוליטיות.
    אין לשרוף בתי כנסת , כנסיות מסגדים ופגודות. זהו מעשה ברברי.נקודה
    הרלטיביזם המוסרי של השמאל, מסייע לימין הקיצוני יותר מהרס בתי הכנסת.

  2. הגרמני הגיב:

    אני ממש לא מצליח להבין…
    בבית הספר(ואני חילוני) לימדו אותנו שאחד ההבדלים בין יהדות לנצרות היא שביהדות קיים השם בכל מקום. לפיכך לא קיימת חשיבות למראה וגודל בית הכנסת.
    מה שקדוש הינם תשמישי הקדושה, להבנתי, ולפיכך עם הוצאתם מאבד המבנה בו אוכסנו עד כה מקדושתו.
    אם הייתה ממשיכה מדינת ישראל להחזיק בקדושת המבנים, הרי שיכולה הייתה להעתיקם, בדומה להעתקת עתיקות הפרעונים על ידי המצרים.
    ואם אוסרת ההלכה על הריסת מבנים אלו על ידי יהודים, הרי שבצה"ל משרתים מספיק "גויים של שבת", דרוזים, מוסלמים, צ’רקסים, שיכולים היו לבצע את העבודה!
    כפי שטען ניצן אביב, מדובר ב"מוקש" גלוי לעיין אותה טמנה מדינת ישראל לראשות הפלשתינית. על זה כבר אמרו חז"ל: "לא תשים בפניי עיוור מכשול"

  3. אורי ברייטמן הגיב:

    הידד – סוף סוף אנחנו משתלבים במזרח התיכון. שלושה מגזרים מרכזיים רבים ביניהם על השלטון במדינה: האליטה הצבאית, האליטה הדתית והאליטה האזרחית-לאומנית. אלו בדיוק השורשים של הפיכות צבאיות, מדינות פונדמנטליסטיות ומשטרים טוטליטריים. ש"ס והכיפות הסרוגות מייחלים למלחמת דת גדולה, צה"ל רוצה שהממשלה תתקפל ותתן לו לשלוט בכל דבר, והלאומנים רוצים לסלק מהטריטוריה כל מי שאינו בן הגזע הכחול-לבן. התוצאה הסופית: אנרכיה, שחיתות, פיגור וסיאוב.

  4. רמי הגיב:

    בית הכנסת, שהיה בעבר מוסד מכובד גם למי שלא הרבו לבקר בו, הולך ומאבד את יוקרתו ואת כבודו בקרב הציבור החילוני. לאחרונה חזרתי למשך תקופה מסויימת להתפלל בקביעות בבית הכנסת השכונתי, ומצאתיו מוסד פוליטי מסוכסך שבאיו מתווכחים על הדרך הנכונה להכות את ה"שמאלנים". במבוא מונחים דפים פוליטיים כביכול על פרשת השבוע והם מכילים לעתים קרובות דברי בלע. למשל, אחד הפרשנים מגיע למסקנה כי יש לחסל פיזית ישראלים שנישאו לגויות.

  5. אמנון הגיב:

    ישראל בנתה מאות בתים ובניינים בהתנחלויות של רצועת עזה, לרבות עשרות בתי כנסת, חלקם מפוארים ביותר. כל הבניה היתה גניבה אחת גדולה של אדמת העזתים.

    כשהתפקחה ישראל סו"ס מחלומה, היא לא מסרה את המבנים לעזתים – אם כפיצוי על סבלם וקיפוחם המתמשך ואם סתם כמחווה לאוכלוסייה ענייה – אלא הרסה הכל בכל מכל כל. הורס ימית הוא הורס נצרים הידוע במומחיותו הבולדוזרית.

    רק דבר אחד הם לא הרסו, אלא השאירוהו לפלסטינים למשמורת ותחזוקת עולם, הוא הפיל הלבן של עשרות בתי הכנסת, שאסור להם להרוס וגם לא להשתמש אלא לראותם בלבד.

    אקורד הסיום הצורם של הכיבוש המנוול ברצועה מאוכלסת פליטי תש"ח כל כך הולם את הכובש החצוף וחסר הטקט, עד כי נדמה לעתים שהכיבוש ממש הוציא אותנו מדעתנו.

  6. לא מבין הגיב:

    האם באמת מישהו עדיין מאמין שאפילו בתקופה הקצרה של מדינת ישראל לא נהרסו בתי כנסת בכדי להקים חדשים? האם באמת מישהו חושב שכל דירה שנהפכה לבית כנסת הפכה מיד למשהו קדוש שלא ניתן להרסו? בתי כנסת נהרסים כדבר שבשגרה. ובכלל מה לחילונים ולבתי כנסת?

  7. ניצן אביב הגיב:

    התעלול התחמני, הנבזי והשקוף של הממשלה הישראלית בהחלטתה המבישה והזדונית על אי-הריסתם של המבנים ששימשו כבתי-כנסת בהתנחבלויות,בכך שהניחה מעין"מוקש" חשוף וגלוי לעין כל, לידיה של הרשות הפלסטינית [שהודיעה מראש שלא תוכל לשמור מבנים אלו שהם חלק מסמלי הכיבוש] – מוכיחה את זדוניותה של ההחלטה, שהרי נסיגה ללא "פרובוקציה" מצידה לא באה אצלה בחשבון כלל.
    כמובן, שהיתה כאן גם פזילה של שרי הליכוד לעבר בוחריהם במרכז הליכוד וגם שרים ממפלגת ה"אבודה" לא טמנו ידם בצלחת, כדי לזכות, אולי, בנקודות אצל שותפים פוטנציאלים אפשריים בעתיד הרחוק, מקרב הדתיים והחרדים.

  8. דרור הגיב:

    תחבולה או לא – בושה זה בטוח

    איך אדם כמוך מתאר כ"תחבולה" את ערך הדת שחשוב לאנשים (יהודי, מוסלמי, נוצרי וכו’)טוב שאין עוד אנשים כמוך בעולם שחושבים בצורה כזו על כל דבר מקודש לאדם אחר, אני מקווה שגם הקרובים אליך לא יחושו כלפיך בזילזול שאתה נוקט כלפי אחרים וכן בתפיסה הקלוקלת והאנטי שלך

  9. אינשאללה הגיב:

    צודק מאה אחוז- הפרובוקציה של בתי הכנסת- הצביעות- וחוסר המשמעות של המבנים ברגע שהוצאו מהם כתבי "הקודש" – אך שמאפשר שימוש ציני בדיווח-כרוניקה ידועה מראש של הכפשה…ואי לגיטימציה. וזו הסיבה היחידה שהם לא פורקו בכבוד עם העזיבה. ממשלה של נמושות.

  10. מאור שני הגיב:

    התמיכה העיוורת של השמאל הישראלי בפלסטינים בכל דבר ודבר מביאה בשנים האחרונות לכך שהוא החל לאמץ, בדומה למקובל במזרח-התיכון, תיאוריות קונספירציה אשר המוטיב המרכזי בהם הוא "האשמת ישראל" גם בדברים הכי מגוחכים שיש. השאלות האם הריסת בתי כנסת מותרת הלכתית או לא, והאם יש יש קדושה במבנים שהוסרו מהם חפצי הקודש, אינן רלוונטיות כלל למקרה. כיהודי וישראלי אני מעדיף לראות את האוייב הורס בתי כנסת ומעלה אותם באש מאשר לראות את ממשלת ישראל שאמורה לייצג את היהדות ולהעלות את ערכיה לעליונים במדיניותה עושה זאת ושוללת מעצמה את זכותה למחות על ולפעול כנגד מקרים בהם נעשים דברים דומים ברחבי העולם.
    אינני בא בכל טענה לפלסטינים על מה שעשו לבתי הכנסת, כמובן שזה היה צפוי. לצערי, העם הפלסטיני הראה חוסר כבוד וזלזול לדת היהודית בדרכים רבות בשנות הכיבוש הישראלי, ומידת ה"אכזריות" וה"חיתיות" של המעשה פחותה לעומת מה שהראה לנו אותו אוייב (שאיתו אני מקווה שיום אחד יהיה שלום) בשנים האחרונות.
    אינני רוצה, חלילה, לראות גורמים יהודיים עושים דבר דומה למבני הקדושה המוסלמיים בישראל או בשטחים. אני לפחות יודע שגם אם דבר כזה יקרה, הוא יזכה לגינוי מקיר לקיר במערכת הפוליטית והחברתית הישראלית, בניגוד למה שראינו אצל הפלסטינים. כמובן שאם זה יקרה, חלילה, כתבה מסוג זה סוללת את הדרך להאשמת ישראל בדבר.
    האם יש משהו שבו לא תאשימו את ישראל כמדינה מחרחרת מלחמה ופרובוקציות? תמשיכו להאשים, עד שיום אחד תתחילו לראות שגם לצד השני יש אחריות לא מעטה במצב.

  11. לאלישע – קצת דיוק הגיב:

    מלחמת העצמאות הסתיימה ב1949.
    כשנחתמו הסכמי רודוס ובאה מלחמת העצמאות לקיצה היו רובם המכריע של המסגדים על תילם.
    הרס המסגדים עליו מדובר כאן הוא פעולה שיטתית וסיטונית שנעשתה בתנאים של שקט בטחוני: אין בינה לבין"צרכים מבצעיים" ולא כלום.

  12. לא יאומן הגיב:

    הריסת חמש מאות כפרים וערים ומחיקתם מהמפות נעשו "במסגרת הלחימה"
    אכן לא יאמן (שיש עוד אנשים שאמינים בכך ועוד מעלים זאת על הכתב).
    בניית בתי כנסת (והתנחלויות) בשטח כבוש זאת גזילה ואין כל קדושה בגניבה (גם לפי הדת היהודית) ודאי שאין שום ונדליזם בהריסת כל סמליה של הגזילה.

  13. אלישע הגיב:

    מאלישע למתקרא "לא יאמן"
    תשמע ידידי, אולי לא היטבתי להסביר את דברי, ולכן אנסה להסבירם בשנית:
    הריסת המסגדים במהלך מלחמת העצמאות לא נעשתה מתוך רצון להעלים כל עדות לנוכחות פלסטינית. הדברים האלה נעשו במסגרת הלחימה שהתנהלה אז. בדיוק כמו שהירדנים עשו לבתי הכנסת ברובע היהודי שבעיר העתיקה. בשני המקרים המניע היה מבצאי בלבד, ונבע כתוצאה מן הלחימה.
    אני מסב את תשומת ליבך להיגיון המוזר משהו העומד מאחורי טיעונך: אם מעשי הונדאליזם של האספסוף הפלסטיני מוצדקים בגלל העובדה שהציונים החריבו מסגדים והגלו את תושבי הערים והכפרים מיושביהם, הרי שיהיה זה מוצדק אם מחר בבוקר יצית המון יהודי כנסיות ברחבי גרמניה וינפץ חלונות ראווה משום שהגרמנים עשו זאת לבתי כנסת יהודיים לפני 70 שנה ב"ליל הבדולח". אתה תצדיק את מעשיהם או תגנה אותם?

  14. baruch הגיב:

    Allow me to be naive, with all the respect to predictions (left wingers or right wingers alike) nobody can predict the future.
    Had they felt it necessary. the Palestinians could have had "military camps" around the synagogues, and in due time could have converted them to anything from mosques to classrooms to toilets.
    If anything, leaving the synagogues standing is useful for the future generations so they can learn and better understand their neighbours.
    Real peace will only come when we know the Palestinians, and not ddecide for them what we think is the morally best way to behave.
    And whether you like it or not the Palestinians are not blind (referring to , ולפני עיוור לא תיתן מכשול (ויקרא י"ט)
    but they are full of hate to me and to my future kids.
    Not going into reasons and pre reasons and justifications and counter justifications, my duty before my future kids is double: not to hide the situation and do as much as possible to decrease it.

  15. ולנטינה נלין הגיב:

    יש דברים פשוטים שלומדים אותם בילדות רכה והם די עוזרים להעביר את החיים בכבוד אחר-כך:
    לא להרביץ למי שיותר חלש ממך, לרחוץ ידיים לפני ואחרי האוכל, להגיד שלום, לא להרוס מבנים ששימשו או משמשים למטרות קודש, לא לגרש אחר מביתו (בין אם הוא יהודי, ערבי או חיזר)… כל כך פשוט. אין על מה לדבר ולדסקס.

  16. ויש עוד דברים פשוטים הגיב:

    שלומדים מהחיים:
    לא לקבור את המת שלך בחצר של השכן ולהכריז עליו (על החצר) כבית קברות (קדוש)
    "אין על מה לדבר ולדסקס"

  17. לא יאמן הגיב:

    הציונים הרסו למעלה מחמש מאות כפרים וערים פלסטיניות והגלו את תושביהם, עקרו בתי קברות ומסגדים,שינו את שמותיהם וכל זכר שהיה להם, הכל אל מנת לשלול מהתודעה את נוכחותם של הפלסטינים בפלסטין ההיסטורית.
    אצל "אלישע" הם הצליחו למעלה מהמשוער.

  18. אלישע הגיב:

    מעבר לויכוח המתנהל בין המגיבים באשר להצדקה או אי ההצדקה של שריפת בתי הכנסת, יש לזכור כי המעשה הזה משתלב היטב במאמצים הבלתי נלאים שעושה הרשות הפלסטינית מזה זמן רב, ושעיקרם שלילה מוחלטת של נוכחות היסטורית יהודית בארץ ישראל. זכורים היטב דבריו של אבו עלא בועידת קמפ דייויד, במו"מ על ירושלים. הוא טען בלהט רב כי בית המקדש לא היה קיים על הר הבית, וכי זו המצאה של הציונים. קלינטון, רותח מזעם למשמע הבלותות אלה, נזף חמורות בפלסטיני, תוך שהוא מזכיר לו כי אותו בית מקדש "שלא היה קיים" מוזכר פעמים רבות בברית החדשה ובמקורות היסטוריים אחרים, ועל כן כל טענה השוללת את קיומו אין לה מקום בדיון רציני במסגרת משא ומתן על עתיד ירושלים. נקל להבין מפני מה טורחים כל כך ראשי הרשןת להדגיש שוב ושוב כי מעולם לא הייתה הוכחה לקיומו של בית מקדש יהודי בירושלים: בכך הם "מוכיחים" כי ליהודים אין שום הצדקה לטעון כי יש להם זכויות כלשהן על ארץ ישראל. שריפת בתי הכנסת והריסתם משתלבת היטב בקו המחשבה הזה – אין להשאיר כל שריד וזכר לנוכחות יהודית כלשהיא על האדמה הפלסטינית (הקדושה), שהרי ידוע לכל כי לא יעלה על הדעת לפגוע במקומות קדושים לאיסלם. למוסלמים מותר לפגוע באתרים קדושים לדתות אחרות (ראה השחתת האתרים הבודהיסטיים באפגניסטן ע"י הטליבאן)

  19. ניצן אביב הגיב:

    למאור שני:
    הבורות שלך והתמיכה העיוורת שלך במעשיה ותחבולותיה הזדוניות של ממשלת הכיבוש הישראלית ממש מגוחכת אם לא מעוררת קבס. אני מפנה אותך לאתר "זוכרות", שם תוכל ללמוד על הריסת מסגדים והפיכתם לבתי-כנסת והריסת בתי קברות מוסלמיים.
    מה עושה הממשלה הישראלית ושרון בראשה אם לא מחרחרת מלחמה תדיר ומעוררת פרובוקציות???
    ראה כתבות מיום 17.9 בווי-נט["ידיעות אחרונות"] בכותרת:
    "אם חמאס ישתתף בבחירות לא נסייע"
    ובאן.אר.ג’י{"מעריב"]:"בכותרת:
    "נכשיל הבחירות אם חמאס ישתתף"

  20. הגרמני הגיב:

    למאור שני,
    נתת תשובה ארוכה ומנומקת, אך לא התייחסת לשתי הצעות לפתרון הבעייה:
    1. העתקת המבנים לשטח ישראל.
    2. הריסתם על ידי "גויים של שבת", קרי חיילי צה"ל, שאינם יהודים.
    לגביי גינויים במערכת הפוליטית והחברתית בישראל. ברצוני להזכירך תגובות חברי כנסת בישראל לאחר טבח ברוך גולדשטיין במערת המכפלה, שגם היא מקום קדוש.
    מי לא זוכר את חנן פורת מברך יום אחרי בברכת חג פורים שמח?
    רוב השמאל המתון בהחלט מכיר באחריותם של הפלשתינים לחלק מהנעשה בחצרם הפרטית, אולם גם אמריקה אינה יכולה לבוא בטענות אלא רק לעצמה על משטר הטליבאן באפגניסטן, בו תמכה כספית וחומרית במאבקו כנגד האוייב הסובייטי.
    אנלוגיה דומה ניתן לעשות במקרהו של החמאס.
    מי שהולך בלילה לישון עם כלבים, שלא יתפלא שהוא קם בבוקר עם פשפשים!

  21. זאת ועוד הגיב:

    אפשר להראות הרבה בתי כנסת יהודיים שנהרסו כאן בידי הרשויות מסיבות פרוזאיות למדי, מבלי שהצבועים ימחו אפילו בקול חלש על "חילול הקודש". אלא שעכשיו ניתנה ההזדמנות לטפטף עוד קצת רעל למדורת השנאה.

  22. עד מתי הבורות? הגיב:

    אני לא מבין אותך אדון דקל אבשלום, איך דבריך מסתדרים עם ההלכה.. (גמרא מפורשת במסכת בבא מציעא) שאסור להרוס בתי כנסת. יש במבנה קדושה.

    והתשובה ניתנת בדבריו של הגרמני – כבר אמרו חז"ל: "לא תשים בפניי עיוור מכשול"

    אז לידיעתך זה דברי התורה עצמה, וזה לא בדיוק רשום ככה.. ולפני עיוור לא תיתן מכשול (ויקרא י"ט)

    ובקשר לתת לגוי להרוס – הצבא הוא צבא יהודי, ואסור לצבא יהודי בתור גוף לעבור על ההלכה. כמו שבמזנון הכנסת אסור למכור טריפות לגויים.

    לא זכור על מקרה שבית הדין הגבוה לצדק (באמת..) נתן אישור להרוס מסגד או כנסיה…
    למחשבה.

  23. Henry Lowi הגיב:

    Palestinian leftists would oppose the destruction of these buildings to the extent that they could be transformed into useful public buildings.

    Israeli leftists should justify the public demolition of these buildings as hated symbols and vestiges of the hated Israeli occupation.

    Respect for people’s religious feelings? The State of Israel has nothing to teach anyone on this subject.

    The real problem is that the IDF still controls the entrances to and exits from the Gaza Strip, and the airspace over the Gaza Strip, just as the IDF controlled the Sabra and Shatilla camps 23 years ago.

  24. הגרמני הגיב:

    לרז לוקסמבורג,
    אינני מנסה להצדיק כל פעילות ברברית, אולם מדינת ישראל במקרה זה יצרה פרובוקציה בידיעה ברורה שחמומי מוח פלשתינים יפלו אליה.
    מה זה הקשקוש הזה, מפנים הכל, אבל בתי כנסת לא?
    הרי אם היו בנינים אלו עדיין קדושים לפי ההלכה, ספק אם הייתה משאירה אותם מדינת ישראל על עומדם, ולא מעתיקה אותם לתחומה.
    בנוסף, היכן הם כל אותם מתלהמים, כאשר באותו שבוע מחוללת פרובוקציה מצד הימין הקיצוני הסהרורי בהטלת פגר ראש חזיר עטוף כפייה למסגד?
    כמה שורות קיבלה ידיעה זו? כמה חשיפה באמצעי התקשורת?

  25. מאור שני הגיב:

    לניצן אביב:
    1. לא אמרתי שלא הרסנו מסגדים והפכנו את חלקם לבתי-כנסת. אתה לא חושב שזה מגוחך שאתה רואה במה שאנחנו עשינו מעשה שלילי ומגונה אבל במה שהם עשו מעשה מובן ולגיטימי???
    2. האם הבעתי באיזושהי דרך תמיכה עיוורת בממשלת ישראל? אני גם חושב שצריך לצאת לגבולות 67′ ולהקים מדינה פלסטינית.
    3. נסיונה של מדינת ישראל למנוע מארגון טרור, שמוכר ככזה ע"י גורמים בינ"ל ובראשם ארה"ב והאיחוד האירופאי (הרי תמיד צריך לאזכר את החוק וההגדרות הבינלאומיות כשעוסקים במדינת ישראל לא?), להתמודד בבחירות הפלסטיניות הוא לגיטימי ואף נחוץ, לדעתי. האם יעלה על הדעת שארגון טרור יהודי יתמודד לבחירות בישראל??? אם היה מצב בו מחתרת יהודית כלשהי היתה מתמודדת לבחירות בישראל וגורמים פלסטינים היו מביעים התנגדות נחרצת לכך (והחמאס כמובן היה מאיים בפיגועים בתגובה), היית גם אומר שזו פרובוקציה של ישראל מחרחרת המלחמה. הרי הפלסטינים אף פעם לא עושים פרובוקציות נכון?

    לגרמני:
    לגבי העתקת המבנים, לא היתה לי התנגדות (ואולי באמת חבל שלא עשו זאת). לגבי הריסתם ע"י גויים של שבת – זה לא העניין שיהודים יהרסו בתי-כנסת, זה שמדינת ישראל, שאמורה לשמש דוגמא בעולם ליחס ליהדות וליהודים, תעשה זאת.
    לגבי ההתבטאות של חנן פורת – הרי זה מדגים בדיוק את מה שניסיתי לומר – חנן פורת זכה לגינויים מקיר לקיר בישראל על ההתבטאות האומללה והגזענית הזו! שים לב כיצד גורמים שונים בפוליטיקה הישראלית הגיבו לדבריו האומללים של עובדיה יוסף על כך שהערבים הם נחשים. האם שמעת גינוי פלסטיני כלשהו לכך שכל יום שישי חצי מהמטיפים במסגדי הרשות מכנים את היהודים "קופים וחזירים" (ברוח פסוק מהקוראן) ומסיתים לטרור ולרצח חפים מפשע? הרי זה בדיוק ההבדל ביננו לבינם, שאנחנו מקיעים את הקיצוניות מתוכנו והם מאמצים אותה או פשוט מתעלמים ממנה.
    ואח"כ מאשימים אותי בגזענות כשכל מה שאני רואה באיסלאם זה טרור והסתה – האם גורם איסלאמי כלשהו טרח בשנים האחרונות להראות לי צד אחר של האיסלאם?

  26. לא יאומן הגיב:

    למה, הכנסיות וחלונות הראווה הן התנחלויות בלתי חוקיות שנבנו בשטח כבוש במסגרת משטר האפרטהייד הגרמני ועכשיו חזרו "למשחררים" מכהנא חי?
    לא יאומן!

  27. ל"לא יאומן כי יסופר" הגיב:

    כבר שלושה ימים אני ממתין לתשובתך.
    האם תצדיק הרס כנסיות וניתוץ חלונות ראווה בגרמניה ע"י אספסוף יהודי (של תומכי כהנא חי נניח) כתגובה על מעשי הגרמנים ב" ליל הבדולח"?
    ממתין (בסבלנות) לשמיעת עמדתך בנושא.
    בידידות, אלישע.

  28. הגרמני הגיב:

    למאור שני,
    בעולם חיים הרבה יותר מוסלמים מיהודים, וזוהי רק עובדה שממרביתם אינך שומע כל ציוץ כנגד יהודים. זאת אומרת, שמרבית המוסלמים בעולם חיים את חייהם בשקט ובשלווה, כמוני וכמוך, ואת פולחן דתם משאירים לעצמם.
    צד אחר של האיסלם יהיה למשל חימום היחסים עם העולם המוסלמי, קרי פקיסטן, קטאר ועוד.
    ברצוני לבקשך שתציין בפניי רבי אחד חשוב בישראל, שעשה למען יחסים של קרבה עם המוסלמים.
    מה שאני רוצה להגיד הוא שלא ניתן לתבוע מהאחר, מה שאינני מוכן לתבוע מעצמי. כל עוד זוכים אותם רבנים(בין היתר הרב עובדיה יוסף)להכרת הממסד, ואפילו משרתים חלקם בשירות הציבורי, איזה מסר לדעתך זה אמור להעביר לעולם המוסלמי?

הגיבו לbaruch

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים