הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-27 בספטמבר, 2005 7 תגובות

היה מי שחישב פעם ששוויו של האדם הוא 18 סנט – כלומר, כל החומרים מהם עשוי הגוף, אם תנסו למכור אותם, אינם שווים אפילו רבע דולר (כמובן שבינתיים היתה אינפלציה רצינית וייתכן שהיום השווי הוא פי ארבע או יותר. אז נגיד דולר).

באמצע המאה ה-19 החליט בית המשפט העליון של ארצות הברית שאדם שחור שווה שני-שלישים אדם לבן. החלטה זו, הידועה בשם "החלטת דרד סקוט" – על שם העבד הבורח שתבע את חירותו מאדוניו – ניתנה זמן קצר לפני מלחמת האזרחים ששמה קץ לעבדות (הרשמית, לפחות) במדינות הדרום של ארה"ב. אגב, אחרי שחרור העבדים מי שקיבל פיצויים היו כמובן אדוניהם לשעבר – על אובדן הרכוש. זוהי תופעה ידועה – האיטי חויבה לשלם מיליונים רבים לצרפת אחרי שיצאה לחופשי ונפטרה מן השלטון הקולוניאלי והשיעבוד.


בכלל, החשיבה הכלכלית לפעמים חושפת אמיתות חשובות. בשיאה של מלחמת וייטנאם חישב העיתונאי ההומוריסט ארט בוכוולד שכל וייטנאמי הרוג עולה לארה"ב כרבע מיליון דולר, וטען שזהו בזבוז משווע. המאפיה, כך כתב, מבצעת חיסולים אישיים תמורת 5,000 דולר לראש, ומכאן שיישתלם לממשלה ולאזרחי ארה"ב למסור את התפקיד למאפיה.


האירועים האחרונים בארה"ב חשפו אף הם את שוויים האמיתי של אזרחי ארה"ב. למשל, תיקון הסכרים המתפוררים ששמרו על העיר ניו אורלינס (ששני-שלישים מתושביה שחורים) היה עולה 170 מיליון דולר, והממשל החליט שחבל על הכסף. חשוב הרבה יותר להשקיעו בכיבושים ומלחמות, בניית בסיסים ברחבי העולם ומתן הקלות רציניות במס לאזרחים העשירים ביותר בארה"ב. לפיכך קיצץ הממשל בתקציב הפרויקט לחיזוק הסכרים והותיר רק 40 מיליון דולר – סכום שלא היה בו כדי לבצע שום שיפוץ ממשי. אז באה קתרינה והשאירה נזקים שאפילו הממשל הנוכחי לא יוכל להתחמק מהם, בקנה מידה של מיליארדי דולרים.


והנה הבוקר – 25 בספטמבר – קראתי ב"אינדפנדנט" הלונדוני שהצבא האמריקאי יורה בממוצע רבע-מיליון כדורים על כל "מורד" עיראקי שהם הורגים. כיוון שכך, התחמושת מסתיימת במהירות ותעשיית הנשק האמריקאית אינה עומדת בקצב, וכעת החלה ארה"ב לרכוש תחמושת מישראל. כך יוצאת גם מדינת היהודים נשכרת מן הטבח הכללי בעיראק – רווח נקי!


אולי בכלל כדאי ליישם את רעיונו המקורי של ארט בוכוולד גם במלחמה בעיראק – כלומר, לתת לצה"ל לבצע שם חיסולים, במקום לבזבז משאבים יקרים על הצבת הצבאות האמריקאים-בריטים (פלוס עוד כמה כוחות זרים עלובי-נפש), לשלוח לשם את חיל האוויר הישראלי – ממילא אין מי שיעמוד בדרכו – לחסל נקודתית ולא כל כך נקודתית את כל מתנגדי הכיבוש הזר. נדמה לי שזה יעלה הרבה פחות מן השיטה הנוכחית, יחסוך למשלם המסים האמריקאי הון עתק ויכניס הכנסה נכבדה לאוצר מדינתנו. מה דעתכם?

תגובות
נושאים: מאמרים

7 תגובות

  1. השמאל החופשי הגיב:

    אני לא מסכים איתך לגבי ישראל. ארה"ב דווקא מרוויחה כספים מישראל ולא להיפך. התעשיות הביטחוניות משועבדות לארה"ב, ואינן רשאיות להתחרות בה וחייבים לקנות ממנה, ודי אם להזכיר את פרוייקט הלביא שגרם לפיטורים המונים.
    גם הכתבה שהופיעה בהארץ לפני כמה חודשיים על העובדה שצה"ל עושה ניסויים בכדורים ותחומשת שונה ומשונה כנגד מפגני הגדר בכפר בלעין מאששת את העובדה שאנחנו אפילו משמשים שפנים לניסויים של התאגידים האמרקאים.
    כל הכלכלה יחד עם תהליך הגלובלזציה משועבדת לארה"ב בין אם זה מיליארדרים מארה"ב (לא איכפת לי שהם יהודים) שקונים בפרוטות חברות מופרטות, נפט במחיר מופקע או כלכלן אמרקאי שמתמנה לנגיד בישראל.
    אל תדאגי האמרקאים לא פראיירים, והם יודעים יפה מאוד לסחוט כספים מכל העולם כולל ישראל.

  2. אירית הגיב:

    שמאל חפשי כתב-
    "גם הכתבה שהופיעה בהארץ לפני כמה חודשיים על העובדה שצה"ל עושה ניסויים בכדורים ותחומשת שונה ומשונה כנגד מפגני הגדר בכפר בלעין מאששת את העובדה שאנחנו אפילו משמשים שפנים לניסויים של התאגידים האמרקאים."

    אין זה דבר חדש כלל ועיקר אלא שהפך גלוי לאחרונה. השאלה גם מיהו השפן, וכמובן יש כאלה שהרגישו מוגנים, וכאשר הבינו שאין מיוחסים, הלכו וסגרו חשבון מסויים באנגליה ביריד הנשק לאחרונה. זו התחלה, אך יש לשאול ראשית מה לעשות עם הישראלים והיהודים שמתווכים בין התאגידים הללו ובין הניסויים והשפנים בארץ ? אנשים אלה הם הבעיה של ישראל ולא התאגידים. ללא שחיתות מקומית, אי אפשר היה לבצע דברים כאלה, וכך גם לגבי יהודים אמריקאים שמתווכים בזה.
    מעניין שאת כבוד נפגעי הגזזת ושורת הקורבנות המתארכת מאז ועד היום, לא מצאו לנכון לנקום לא באנגליה, ולא בארץ אפילו. זה היה ונותר טאבו. הגיע היום שמתחילים להבין ששתיקה והסכמה לדברים כאלה לאורך שנים, מובילה לבסוף לאלה שחשבו ש"להם זה לא יקרה".
    כאשר טענו שנים שנעשים ניסויים עבור תאגידי תרופות אמריקאיים – ביטלו זאת כפרנויה הזויה. כאשר אנשים טענו שפרוייקטים ממשלתיים עושים פה ניסויים מחרידים ובמיוחד הצבא – זה נחשב לסיפורי מד"ב. והנה, עזות המצח גברה ויורים על מפגינים בבילעין כדי לפתח נשק למכירות בעולם כולו. יתכן שזה נעשה גם בפינוי. ועוד מעט קט יחטפו אנשים ברחוב כדי לנסות עליהם משהו או לקחת איזה איבר להשתלה.
    לגבי מקרים מסויימים שתקו וחיפו גם גורמים רשמיים, ועליהם לתת את הדין על התפתחותה של רפובליקת בננות.

  3. תיקון טעות הגיב:

    המאמר מערבב שתי החלטות שונות מההיסטוריה האמריקאית: הוועידה המחוקקת (1787) שהתכנסה בפילדלפיה וניסחה את החוקה האמריקאית קבעה שלצורך קביעת המיסוי והייצוג יחשבו 3/5 ממספר העבדים במנין הכללי של תושבי המדינה. הפשרה יש לציין, לא קבעה את ערכו של עבד בודד כאדם, ודווקא המדינות התומכות בעבדות רצו בחישוב כל העבדים במניין האזרחים ע"מ להגדיל את אוכלוסייתן ולכן את הייצוג שלהן בקונגרס.
    בפרשת דרד סקוט (1857) קבע בית המשפט העליון כי שחורים אינם אזרחים ולכן אינם זכאים לעתור לבימ"ש וכי הממשל הפדראלי אינו רשאי לבטל את העבדות במדינות.

  4. העיקר שכחתי הגיב:

    שתי ההחלטות – שהטענה כי הונעו מחשיבה כלכלית אינה מדויקת – ראויות, כמובן, לדיראון עולם.

  5. איריס הגיב:

    לאירית,
    כבר היום הדברים חלק מהדברים הללו נעשים, ומיובאים לישראל. חבר בקופת חולים מכבי סיפר ב"ערב חדש" איך חזר מסין עם איבר מושתל חדש והקופה כיסתה את זה.לקופה זה "כדאי" כלומר, מבחינה כלכלית זה מאוד זול, כי כליה של סיני וחייו של סיני בכלל שוים פחות.
    לא מזמן דיווח הגרדיאן על תכשירים קוסמטיים שמכילים מרכיבים מבני אדם בסין. ממשלת סין מוציאה להורג אנשים רבים שאחר כך משתמשים באיבריהם להשתלה אולי. שיתוף הפעולה של קופת חולים ישראלית עם זוועה הזו, הוא לא משהו שניתן להגיש תביעה משפטית נגדו?

  6. צ’יקן הגיב:

    אין בכלל ספק שהמתה של בני אדם לצורך חלקים (אברים זוגיים ולא זוגיים) היא פרקטיקה במקומות שונים בעולם. אין ספק שמדובר בתופעה הולכת ומתגברת. אם היום זה עשרות, לא רחוק היום שהמספרים יגדלו בטור גאמטרי. אין ספק שהסינים ממיתים "פושעים" כדי למכור את אבריהם. הידיעה שאיריס מתארת תפסה גם אותי. ברור שצריך, בתור שלב ראשון, לאסור בחוק כל סחר באברים, אבל זה לא ממש מספיק. בא מועד להקמת ממשלה עולמית שתקבע כי לכל בני האדם זכות שווה לאושר ורווחה. ללא ממשלה גלובלית שבבסיסה עקרון השוויון של בני האדם – אין לפלנטה הזו שום סיכוי.

  7. אריה הגיב:

    איך זה שאירית ואיריס תמיד משחקות בכשרון רב פינג פונג? אולי זה בגלל שיש להן שולחן מעולה מעץ שנכרת ביער עד?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים