הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 בספטמבר, 2005 13 תגובות

קראו לו בוגד, מוסר, תמהוני ושמאלני סהרורי. אמרו שיש לשלול לו את האזרחות הישראלית ולהעמיד אותו לדין. דניאל מחובר הוא האיש בעל האזרחות הישראלית-בריטית העומד מאחורי צו המעצר שהוצא לאלוף דורון אלמוג כשהגיע בטיסת אל-על לשדה התעופה היתרו ב-11 בספטמבר.

זכות הדיבור לעורך דין מחובר


במבט ראשון לא נראה משרד עורכי הדין "היקמן אנד רוז" כמשרד עורכי דין, לכל היותר משרד רואי חשבון קטן. בחדר המבוא, עובדים בקדחתנות מזכירות ועורכות דין. הררי ארגזי מסמכים, טלפונים מצלצלים. מישהו נדחק אל מתקן המים, מישהי שולחת פקס, ופקידת הקבלה, בטלפון הפנימי מודיעה לעו"ד מקובר שהגענו. מאחוריה נשפכים פקסים מהמכונות, שליח נכנס ומותיר אחריו עוד ערימת ארגזים. ההמולה מפנה רק מעבר צר המוביל אל המבוך שבפנים. תמונה טיפוסית של משרד אידיאליסטי. לא משרד עורכי דין מהודר. אין השקעה בעיצוב.


מחובר שותף במשרד והקולגה קייט מנרד מייצגים את המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, המתעד זה תקופה ארוכה הפרות חוק בינלאומי בשטחים, ומנסה להשיג פיצויים לקרבנות ומיצוי הדין עם האחראים.


מחובר: "לאחר אינספור ניסיונות להשיג צדק במערכת המשפט הישראלית, כולל בג"ץ, פנה אלי המרכז כדי לפעול לעשיית צדק בבריטניה על פי החוק הבינלאומי המאפשר מהלך כזה. אלוף דורון אלמוג נתן פקודה להרוס 59 בתים ברפיח ברצועת עזה באינתיפאדה – בניגוד לאמנת ז’נבה. כששמענו שאלמוג מגיע לאנגליה פנינו לשופט שיוציא נגדו צו מעצר. זה לא הליך פשוט בכלל, כל כך קל להגיד הם אנטישמים, אבל זה לא סתם שופט, אלא השופט הבכיר ביותר בלונדון, והוא ראה את הראיות שלנו והחליט שיש בסיס למעצר".


הפרטים המדויקים עדיין לא הובהרו עד תום, אך ככל הנראה הודלף לשגרירות ישראל דבר הצו. השמועות מספרות שהנספח הצבאי או קצין הביטחון של אל-על או השגריר צבי חפץ בעצמו עלו למטוס והזהירו את אלמוג. הוא נשאר על המטוס וחזר איתו לארץ כלעומת שבא.


מה התגובה שלך למה שקרה בהיתרו?


"זוהי הפרה חמורה של תפקידו של דיפלומט – לעזור באופן פעיל לאזרח של מדינתו להתחמק ממעצר. לעניות דעתי זה מחוץ להגדרת התפקיד של דיפלומט, והאופן חסר הבושה שבו הם מרגישים חדורי ניצחון בכך שעזרו לאדם להתחמק מצו מעצר בריטי רק מחמיר את המצב.


"אם דיפלומט לא יודע איך להתנהג, או שהוא צריך לעמוד בהליך פלילי, או שצריך לבקש ממנו בנימוס לעזוב. ואנשים המבינים טוב ממנו את החוק האנגלי והגדרת התפקיד יכולים להחליפו, בין אם זה השגריר, הנספח הצבאי, או כל אחד אחר שלא מבין מה הגבולות. הם חצו את הקו ואפילו לא שמו לב. זה מה שזעזע אותי כל כך, יחד עם זה שדווח ששרון כעס על בלייר. טוב, אני חושב שדווקא בלייר הוא זה שהיה צריך לכעוס ולא להתנצל".


למה דווקא ישראל?


"אני קודם לכל עורך דין שעוסק בזכויות אדם, ועשיתי הרבה מאוד עבודה בנושא זכויות אדם לפני המקרה הזה. אבל כאדם וכעורך דין, אני פועל קודם כל במקומות בהם יש כיבוש. הסיבה לכך היא בראש ובראשונה הא-סימטריה שביחסי הכוחות. כאשר יש מלחמה בין שתי מדינות, ישנו דחף תרבותי אצל שני הצדדים, כי כל צד יודע שתהיה לו בעיה חמורה אם למשל יתחיל להתעלל בשבויים. כאשר מדובר בכיבוש, חוסר האיזון בין הכוחות הוא מסוכן. מה קורה כאשר הכוח הכובש מפר את האמנות? וכאשר מערכת המשפט המקומית לא ממלאה את תפקידה? כאן המקום לקהיליה הבינלאומית להתערב.


"כל הסיבה לאמנות הבינלאומיות הללו כמו אמנת ז’נבה, הוא שהן לקח מתקופת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה, כשהעולם הבין שכאשר יש כובש ונכבש הוא חייב להתערב כדי לעזור לנכבשים. מכאן הרעיון של שיפוט אוניברסלי. עבורי כל זה הרבה יותר עצוב ומחודד בגלל הרקע שלי, שישראל, שבמידה רבה צמחה מתוך הזוועות של מלחמה"ע השנייה, מתעלמת עכשיו מחלק מן הלקחים של המלחמה. תנו לי להבהיר – אני לא משווה בין השניים למעט בבסיס החוקי. אני משווה את הנקודה שהם ככובשים, איבדו את המצפן המוסרי שלהם בעיני. עכשיו, זה עצוב אבל ישראל לא מיוחדת בזה. אינדונזיה כבשה את מזרח טימור, עיראק כבשה את כווית, ובריטניה כבשה את עיראק. למעשה זה לא משנה אם הכיבוש חוקי או לא חוקי. האם על העולם לעמוד ולשתוק? הכוח של הכיבוש לפעמים משכיח את המצפן של הכובש כי הוא כל כך חזק, והדרך היחידה לקרוא לאנשים לסדר, הוא בעזרת מערכת משפט בינלאומית".


זהו? האם אין לרקע הישראלי שלך חלק מיוחד בעיסוק הזה?


"לא אומר לך שלא, הרקע הישראלי שלי אינו בלתי רלבנטי לסיפור הזה, ובמידה מסוימת ברור שהוא תרם לכך שרציתי לעסוק בזה. כן, זה יותר אישי בשבילי בגלל ניסיון החיים שלי, וגם יותר מאתגר, כי אני צריך להתמודד עם חלק מהזהות שלי. זה שונה ממישהו שגר בישראל ועשה צבא. כמובן שלמישהו כזה יש פרספקטיבה שונה שלי אין. אבל יש לי חלק מזה ואני רואה את נקודת המבט הישראלית כי המשפחה שלי גרה שם, וזה מאתגר כי המשפחה רוצה לדעת למה אני עוזר לפלסטינים, ושואלים אותי שאלות קשות שאני מאמין שיש לי עליהן תשובות טובות. אבל זה רק חלק ממה שמביא אותי לסיפור הזה".


מה המסקנות שלך בשלב זה ממה שקרה?


"מה שמדאיג אותי בלדבר על עצמי הוא שהפוקוס מתרחק מהמקרים עצמם, מהסבל, מהחוויה היומיומית של הכיבוש, ומחמישים ותשע הבתים ההרוסים. זה העניין! זה לא עלי ולא על ראג’י סראני, יו"ר הארגון שאותו אני מייצג. זה על האנשים שגרו בבתים הללו. אני לא הייתי פה היום אם דורון אלמוג לא היה נותן פקודה, והוא הודה בכך במפורש – הוויכוח הוא רק על מספר הבתים, להרוס את הבתים. אלו היו בתים של אנשים כמוך וכמוני, בשר ודם. הם היו אזרחים. לא חיילים ולא חמושים של החמאס, אלא אזרחים פשוטים ועניים שהרסו להם את הבתים. זה היה עונש על משהו שהם לא עשו ושאף אחד לא טען שהם עשו. אז למה זה קרה?זו השאלה שאני מקווה שישראלים שואלים את עצמם היום, ולא למה דורון אלמוג היה צריך לשנות את תוכניות הנסיעה שלו לאנגליה. ואני מקווה שהמהלך לא יגרום לגנרלים להפסיק לטוס, אלא יגרום למפקדים בשטח לחשוב פעמיים אם מה שהם מבצעים ראוי".

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. אלישע הגיב:

    קשר משפחתי למחובר מ"מצפן" ההסטורי?

  2. אלישע הגיב:

    מוזר מאד שמחובר,הטוען כי הוא פועל קודם כל באיזורים שיש בהם כיבוש אינו מרים את קולו כנגד הכיבוש הברוטאלי של סין בטיבט.
    חומר למחשבה.

  3. שי ב. הגיב:

    אני לא מבין דבר אחד בהתנהלותו של אלמוג בפרשה. אם אמנם לא מדובר בפשע מלחמה, כפי שהוא טוען, מדוע שלא יעמוד למשפט באנגליה ויוכיח את חפותו? האם המערכת המשפטית באנגליה לא מערבית ומתקדמת מספיק בשביל לראות את "האמת" של אלמוג והצבא הישראלי?

    יש להניח כי אם הייתי פושע מלחמה, באמת הייתי נמנע מלרדת מהמטוס כשיש צו מעצר נגדי. על כך נאמר (ויסלחו לי קורבנות הריסת הבתים על ההלצה) – על ראש הגנב בוער הכובע.

    לנו אמנם כשוליו הקיצוניים יותר של השמאל ברור שהמעשה האמור, כמו גם מדיניות החיסולים, הוא פשע מלחמה, אך האם לא נדלקת נורת אזהרה בראשו של הישראלי הטיפוסי וה"מפוכח" כשגנרל ישראלי נמלט ממדינה מערבית כדי לא לתת את הדין על מעשיו? האם קריאות "בוגד" ו"אנטישמיים" מספיקות בשביל להשקיט את מצפונם של אנשי מרכז המפה הפוליטית? או שאולי טעו חברי "יש גבול" ומיקמו את הפרשה קרוב מדי לגמר של כוכב נולד?

  4. עופר נ. – לאלישע נביא המוסר הגיב:

    1. הבן של.

    2. אתה מוזמן לספר לי מה אתה עושה למען זכויות אדם בעולם לעומת מר מחובר. ותודה לך שלא כתבת שהוא תומך נלהב בכיבוש הסיני בטיבט.

    3. אם אינך מסתפק בקשקושים, אתה מוזמן להצטרף לרשת סין באמנסטי.

    4. וזה לא אל אלישע,
    אני לא יודע כמה אנשים קראו את הראיון עם אלמוג בידיעות אחרונות. הוא השתבח שם במוסריותו המופלגת ונתן דוגמה: במלחמת לבנון הם כבשו כפר ורצו לפוצץ בית. הוא שמע קולות של תינוק ואז נתן למשפחה שבפנים לצאת, אבל אמר להם שאם ימצא מחסנית אחת בבית, הוא יפוצץ אותו (ואם לא ימצא, "ירחם" עליהם).

    הגענו למצב שגנרלים מציגים כוונה ברורה לביצוע פשע מלחמה כדוגמה להתנהגות מוסרית.

  5. אורי ברייטמן הגיב:

    עו"ד מחובר הוא צדיק בסדום הישראלית. כולם צועקים ‘בוגד’ בגרון ניחר, בלי לשאול מה הם היו עושים לו גנרל פלשתינאי היה הורס להם את הבית על לא עוול בכפם. לי אין בעיה שמר אלמוג יישב בכלא הבריטי – זה עונש מרתיע עבור כל הצמרת שיכורת-הכוח של צבא ההתקפה לישראל.

  6. איתן הגיב:

    אלישע אתה אינך מרגיש שאתה טיפש? מה זה חשוב אם אביו יחד עם עקיבא אור כתבו את הספר "שלום שלום ואין שלום"והוציאו עיתון בשם "מצפן". מה זה חשוב מה יחסו לסין בסוגית טיבט?

  7. דניאל הגיב:

    דורון אלמג הוא לא פושע מלחמה כפי שאתה מנסים לצייר אותו, אין ספק שהוא עבר על אמונת ג’נבה. אך מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית. דורון אלמוג שייך לגוף המבצע, לא תפקידו להחילט אם ההחלטה מוסרית או לא, הוא קיבל פקודה מהכיר שלו , כל עוד הוא לא ביצע פעולה בלתי חוקית בעליל אינכם יכולים להאשים אותו בפשעי מלחמה. אלמוג הוא לא הכתובת , הכתובת היא הממשלה שאינכם וגם אני לצורך העניין לא עושים מספיק להחליפה!
    קל מאוד להגיד שיראל לא מוסרית ואתם צודקים בכל מה שאתם אומרים אבל יש להתחשב במציאות שזה לא רק כיבוש יש צד שני ועד עכשיו הצד הזה היה נחוש להשמיד את ישראל! מלחמה משחיתה את המוסר, אי אפשר לנהל מלחמה וגם להיות מוסרי! אם אתם הייתם בראש הצבא ישראל הייתה נמחקת מהעולם הזה כי אינכם מחוברים למציאות.
    יש לעשות שלום אך לחכות למועד הנכון אני אישית בעד פינוי כל השטחים אך לא להחזיר את השטחים כרגע. צריך קודם כל לדעת למי נותנים את השטחים. לרוצחים או לאוייבים יש הבדל ענק!

  8. שלו הגיב:

    שאלה פילוסופית ומוסרית מן המעלה הראשונה היא.
    האם אלמוג הוא לוחם בטרור?או פושע מלחמה?
    אין לי תשובה מהירה………….
    אבל אני בהחלט רואה חיוב במהלך המשפטי,גנרלים ישראלים,יתחילו לחשוב פעמיים
    יש דין!! ויש דיין!!

  9. דניאל, אתה קריקטורה נאה הגיב:

    שוחרי שלום יפי בלורית וכה מצפוניים מסוגך מחכים כבר עשרות שנים שיהיה להם פרטנר ראוי ברמתם לעשות עמו שלום. לבי לך. מעטים באנושות ראויים לך, ונראה שבין הערבים אין כאלה בכלל.

    לגבי הפקודות, יש פקודות שמגיעות מהממשלה ועל כך יש להעמיד לדין בעיקר את הפוליטיקאים אך גם את המצבעים, ויש פקודות שמגיעות מהאלוף ואפילו מרמות נמוכות יותר.

    מעניין לדעת מי החליט שהפצצה שתוטל ביולי 2002 בעזה תהיה פצצה של טון (בפעולה הזו רצחה מדינת ישראל 11 תינוקות וילדים).

  10. שבתאי לוי הגיב:

    ברצוני לקבל, אם אפשר את כתובתו (אמייל) של מחובר.
    תודה

  11. ציון ישראלי הגיב:

    תנועת "הגדה השמאלית" אינה תנועה שמאלנית אלא תנועה בעלת מניעים אנטישמיים מובהקים שמטרתה להשחיר את פניה של ישראל ברבים בלי לבדוק לאשורן את מעשי ביזה (כלי חקלאיים, מכוניות וכו’) ומעשי הרג רבים נגד ישראליים תמימיים (פיגועים, ירי רקטות וכו’) שמבצעים האויבים הפלשתנאיים. אתם אינכם פוצים פה ומצפצפים. אם במידה ותוכן מאמרי לא יפורסם ברבים – סימן שאתם מודים באמת שאתם כאלה.

  12. אלון הראל הגיב:

    אני לא מצליח להבין את הטעמים למהומה. אדם חשוד בפשעי מלחמה. ישנן אמנות בינלאומיות המאפשרות להעמיד חשודים כאלה לדין. אם ישראל איננה מעמידה חשודים כאלה לדין ניתן להעמידם לדין במקומות אחרים. עו"ד מחובר עשה מה שכל פעיל זכויות אדם היה עושה בנסיבות אלה. למותר לציין שצריך לפעול גם נגד חשודים בפשעי מלחמה במקומות אחרים (כולל פושעי מלחמה פלסטינים). ואולם רשאי אדם (ואפילו חייב בהנתן המגבלות האנושיות) לעסוק רק בחלק מן החשודים בפשעי מלחמה. להאשים אדם באנטישמיות רק משום שהוא עוסק בחלק מפשעי המלחמה ולא בכולם זה אבסורד מוחלט.

  13. תגובה הגיב:

    דניאל אינו "צדיק בסדום הישראלית". הוא לא שייך לכאן, והישראליות שלו היא די מקרית. הטון שלו די מתנשא, והמסר הפוליטי בסה"כ נבוב (אם כי עושה רעש) וחסר משמעות מעשית מבחינת מלחמת המעמדות. עוד גימיק לכמה בעלי טור ולאנשים שבסה"כ לא הצליחו בזירה הממשית ואפילו לא חיים כאן.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים