הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-2 בנובמבר, 2005 2 תגובות

בעצרת האו"ם האחרונה, נציגי מדינות שונות קיבלו בברכה את אריק שרון, וזה משום תקוותם שלאחר הנסיגה מרצועת עזה הוא וממשלתו ימשיכו בנסיגה בגדה וכך יקדמו השגת שלום בין ישראל והפלסטינים. כך גם קיוו רבים בישראל. אפילו בשמאל הציוני היו כאלה שהצהירו: צדקנו – ההתנתקות מקדמת את השלום הנכסף. והסתבר שטעו, ואף רבים מהם התאכזבו.

עובדה, הטרור נמשך; מי שמגנה את הטרור, מגנה בצדק רצח שלושת הצעירים על יד גוש עציון, אולם האם זה כנה וצודק לגנות רק מעשה טרור זה? ומה עם 28 הקורבנות הפלסטינים שנהרגו החודש על ידי הצבא הישראלי? כמה מחפיר לראות את הפרסום הבולט בכלי התקשורת הישראלים על רצח שלושת הצעירים היהודים, ומה בקשר לרצח צעירים פלסטינים? בדרך אגב מפרסמים על כך. האם אכרם זעיר, הנער הפלסטיני בן ה-16 שנהרג על יד בית לחם אינו אדם? אפילו לטענת דובר צה"ל הוא נרצח "בטעות". הרי מזעזע היחס הגזעני המחריד לרצח מאות פלסטינים. הם לא בני אדם? דמם אחר? האם רצח שלהם מותר? ואולי זה מצווה?


אריק שרון בשם ממשלתו לא מוכן להיענות לשום תביעה של הרשות הפלסטינית: לא לשחרור אסירים, לא לביטול מחסומים, לא לנסיגה מערים פלסטיניות, לא. בצדק לא ראה שום תועלת כעת אבו מאזן בפגישה עם אריק שרון. ומה בקשר לרצועת עזה? העיתונאי נחום ברנע ביקר בעזה ומשם כותב (ידיעות אחרונות 21/10/05): "23 דלתות יש בחומת הבטון שמפרידה בין הצד הפלסטיני לצד הישראלי" (באחד משלושת המחסומים מעזה החוצה). שבועיים לפני הרמדאן סגרה ישראל את מעבר קרני. זה הביא למחסור במצרכים, מנע יציאה לבתי חולים וכו’. מארז יצאו בעבר כל יום 5,000 עד 6,000 פועלים לישראל. מאז ההתנתקות אף פועל לא יצא וכך נמשך תיאור החמרת הדיכוי והסגר כלפי תושבי עזה.


אריק שרון מבצע במלואו את הצווים של בוש. לכן בוצעה ההתנתקות כפי שבוצעה ולא היה שירות כה מחפיר של ישראל לאמריקאים כפי שזה נעשה. שליטי ארה"ב אומרים: עסקת האווירונים עם סין אסורה, וזה מבוצע מיד. הם ממשיכים ואומרים: מכירת נשק לוונצואלה אסורה, וישראל מיד מבצעת זאת.


מעמד האמריקאים באזור הים התיכון לא מזהיר. ההתנגדות לשליטה ושיעבוד עיראק עורר התנגדות גוברת בעולם כולו, כולל בארה"ב וגם בארצות ערב, בהם השליטים משתפים פעולה עם האימפריליזם האמריקאי. אבל גוברת ההתנגדות של העמים שם נגד מדיניות זו. במיוחד גוברת ההתנגדות לכיבוש האמריקאי בעיראק. שונה המצב בסוריה, איפה שהממשלה בראשות הנשיא אסד מנהלים מדיניות עצמאית, ובה לפי החלטת בוש יש לפגוע. ולכן החלטת ועדת החקירה בקשר לרצח ראש ממשלת לבנון רפיק אל חרירי. ההחלטה עוד לא סופית, עוד יש לחקור עד אמצע דצמבר. אולם זה לא מפריע לישראל כבר לפסוק פסק דין חד משמעי: סוריה וממשלתה אשמים ברצח. והם שליטי ישראל מוכנים לבצע כל פקודה נגד סוריה אם השליט האמריקאי יצווה. לא חשוב שנשיא סוריה אסד הצהיר פעמים מספר על נכונות סוריה לפתוח במו"מ לשלום עם ישראל אבל בוש מתנגד לכך ולכן גם אריק שרון והשותפים לו במפלגות אחרות נוהגים כמותו.


כלי התקשורת בישראל בהדרכת השלטונות מתאמצים מאוד לסלף עובדות פוליטיות, כאשר העובדות אינן לטעם השלטונות. כך קרה גם עם ביקור אבו מאזן בוואשינגטון ופגישתו עם בוש. הבחירות בשטחים הן עניין של הפלסטינים, ואין כל מקום להתערבות ישראל. ולמרות ששליטי ישראל הכריזו שלא יסכימו ולא ירשו שיתוף חמאס בבחירות אלו, לא הקשיב להם בוש ולא התחשב בהם. להערכתו, למעמד ארה"ב בעולם הערבי עדיף לא להתנגד לכך, ובישראל מנסים עובדה זו לטשטש. לעם הפלסטיני התרוצצות זו לא משנה. העם הפלסטיני והנהגתו בראשות אבו מאזן בצדק לא מוותרים על שום תביעה מתביעתם המקדמת את השלום והשגת עצמאות עמם.


לא אריק שרון ולא בוש ימנעו את תביעתם הצודקת של הרשות הפלסטינית לשחרור כל האסירים; נגד הטרור והדיכוי בישראל, נגד הקמת החומה, נגד הרחבת ההתנחלויות ופעילותם של "גוש אמונים" כלפי הפלסטינים. זה המאבק הצודק. הוא גם אינטרס של העם בישראל, אינטרס השגת שלום ישראלי-פלסטיני כולל וצודק. אינטרס השגת העצמאות המלאה של העם הפלסטיני.

תגובות
נושאים: מאמרים

2 תגובות

  1. אורי ברייטמן הגיב:

    שרון מתקרב לסוף כהונתו, וההישג המרכזי של השמאל הוא בטענה הקלאסית "אפילו שרון פינה התנחלויות". זו הירושה של שרון לשמאל הישראלי, ויש להשתמש בה בחוכמה.

    אם וכאשר תיווצר קואליציה שמאלית יותר, היא תוכל לפנות התנחלויות בלי להתנצל – כי אפילו שרון עשה את זה. פינוי התנחלויות ונסיגה מלאה מן השטחים הכבושים, כולל הגולן ומזרח ירושלים, הם המפתח לשלום.

    שרון יוצא מן הכהונה שלו חבול ושרוט – המתנחלים שונאים אותו, הבנים שלו מועמדים לדין או נושאים אות קין, המפלגה שלו מפולגת, הפלשתינאים לא יסלחו לו לעולם. זה המחיר של הכיבוש וההשחתה הנלווית אליו.

  2. רמי יובל הגיב:

    אני מסכים לחלוטין עם עוזי וגם עם אורי ברייטמן, ואם לחצתי על "הוסיפו תגובה" זה כדי להדגיש לקח חשוב:

    שום דבר טוב לא יכול לצאת ממקור רע. מי שבנעורין טבח בחפים מפשע בקיבייה וכל הקריירה רבת השנים והמעללים שלו עקובה מדם קרבנותיו – לא יכול לצאת ממנו כי אם עוד דם ועד צער ועוד דמעות. שרון הוא אדם מאוד כשרוני ואינטליגנטי, אך כגודל כשרונו, כן רוב נזקיו והשכול שזרע וייזרע סביבו.
    כמו שהרוע נמצא בשני הצדדים, גם המאבק בו צריך לבוא מאתנו והפלסטינים כאחד, באשר בני ברית אנו במאבק נגד הכיבוש הרצחני.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים