הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בדצמבר, 2005 16 תגובות

הכנסת עומדת לצאת לפגרה לקראת הבחירות שיתקיימו בסוף חודש מארס. ההסתדרות הקדימה את הכנסת. מאז בחירתו של יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, לראשות מפלגת העבודה – ארגון העובדים חדל מלפעול. שלא יהיו אי-הבנות, הבניין הגדול שברחוב ארלוזורוב בתל-אביב מוסיף להתקיים ומתנהלת בו פעילות, לפעמים פעילות רבה. אבל בכל הנוגע לנושאים המרכזיים העומדים עתה על סדר יומם של חברי ההסתדרות – העובדים, היא "דוממה מנוע".

כך, ההסתדרות לא יוזמת או מקיימת כל פעילות להבטחת תשלום שכרם של אלפי עובדים בעשרות רשויות מקומיות ומועצות דתיות. אי-תשלום שכר העובדים ברשויות המקומיות היתה העילה לשביתה הכללית האחרונה שנערכה לפני שנתיים. עתה יש בין עובדי הרשויות המקומיות שלא מקבלים שכר כמעט שנה – כגון עובדי עיריית טייבה. יש שלא קיבלו שכר חודשים רבים ויש שהמעסיקים לא משלמים עבורם מזה שנים (!!!) תשלומים כגון הפרשות לפנסיה או לקרנות השתלמות. בתלושים של אותם עובדים נוכו הסכומים, אבל באורח פלא הסכומים לא הועברו ליעדם הסופי. הדבר מהווה עבירה פלילית במדינת ישראל – מדובר על גניבה פשוטו כמשמעו.


מתוך כ-60 רשויות מקומיות ערביות, נרשמו "עיכובים" בתשלומי שכר או הפרשות שונות ב-42 מהן. "העיכובים", כדברי ראשי הרשויות, מהווים הלנת שכר לכל דבר ועניין. בדיון שנערך בהנהגת ההסתדרות הציע מזכ"ל הסתדרות הפקידים, לאון מורוזובסקי, שלא לנהל כל מאבק בעניין "עד שעמיר ינצח בבחירות". עוד רמז מורוזובסקי שצריך להסביר לעובדים שעם בחירתו של עמיר פרץ "הבעיות יסתדרו". נניח לרגע שאכן ה"בעיות יסתדרו" עם בחירתו של פרץ. אבל אם פרץ לא ייבחר? מה יעשו אז העובדים? רק אז (בעוד ארבעה חודשים) ייפתחו במאבק?


טענה מהסוג הזה הועלתה שוב בעת דיון נוסף בהנהגת ההסתדרות שנערך בעניין תוכנית ויסקונסין – אותה תוכנית המקדמת את הפרטת שירות התעסוקה. לאחר דיווח מלא ומפורט שנמסר על ידי מנכ"ל מחויביות לשלום ולצדק חברתי, גילי רעי, על עוולות הנעשות כלפי מובטלים ומוגבלים על ידי נציגי החברות הזרות וחברת כוח האדם המפעילות את הפרויקט, לא סוכם דבר. יתר על כן, יו"ר ההסתדרות קרא לארגונים החברתיים להמשיך במאבקם, אבל לא הבטיח דבר לגבי ההשתתפות הפעילה של ההסתדרות. זהו הדיון השלישי הנערך במסגרת ההנהגה בשנה האחרונה סביב תוכנית ויסקונסין, וההסתדרות טרם החליטה האם היא יוצאת נגד הפרטת שירות התעסוקה או שהיא עומדת מן הצד ורושמת בפנקסה הגדוש את טענות קורבנותיה. דיון כולל במדיניות ההפרטה והשלכותיה ההרסניות שמספר חברי הנהגה דרשו לקיים על מנת לפתוח במאבק כולל – אף הוא "מתעכב".


ניתן כמובן לטעון שעמיר פרץ עסוק מדי בקידום ענייני מפלגתו על מנת לנהל את ענייני ההסתדרות. אבל העובדה היא שפרץ מוסיף להשתתף בישיבות ההנהגה ולנהל את ענייני ההסתדרות. החשש המקונן הוא שמבחינה אלקטוראלית עמיר פרץ חושש מפתיחת מערכות או תמיכה פעילה בעובדים ומובטלים כדי לא "להבריח מצביעים" מסוימים (איך אמר ה"רכש" החדש של מפלגת העובדה, פרופ’ אבישי ברוורמן בדברו על פרץ: "הוא לא קומוניסט!").


כך, לא ננקטים כל צעדים מעשיים כדי לקדם את חתימת ההסכמים הקיבוציים במגזר הציבורי שתוקפם פג לפני ארבע שנים. המעסיק הציבורי, הממשלה, כבר השיבה בלאו מוחלט לכל פנייה לקיים מו"מ. נותרה רק דרך המאבק. על חידוש הסכמים קיבוציים במגזר הפרטי אין אפילו חולמים. מזה שנים רבות מאוד אין חידוש הסכמים במגזר הפרטי – בייחוד הסכמים המבטיחים תוספות שכר, בעת שהמעסיקים הפרטיים הגדילו את רווחיהם בעשרות ואף במאות אחוזים.


לא פעם כתבנו שבחירתו של עמיר פרץ לראשות מפלגת העבודה תהיה והיתה נקודת ציון, אף נקודת אור, בתולדות המפלגה שמכרה את נשמתה להון. אך יחסו של פרץ מאז שנבחר לדרישות העובדים ומאבקם הוא מנוכר ומרוחק. יחס זה מטיל צל כבד על אופן תפקודו של עמיר פרץ אם וכאשר ייבחר לראשות הממשלה. יחד עם זאת, עוד ניתן לשנות מגמה זו. כל עוד פרץ ממשיך לכהן כיו"ר ההסתדרות הוא יכול, ואף חייב, לעמוד לימין העובדים. אנו מקווים שהפגרה בהסתדרות לא תהפוך לפגרא (בארמית: בטלה) לאחר כיבוש השלטון.

תגובות
נושאים: מאמרים

16 תגובות

  1. הסוציאליזם הוא עצם העניין הגיב:

    אמנם אני לא תומך חד"ש, אבל בעניין הויכוח שמתנהל כאן על הליכתה המשותפת עם טיבי – נראה לי שהתבונה היחידה שיכולה היתה להיות לצעד כזה היתה המישור האלקטורלי, כלומר הסיבה שחלק מפעלי חד"ש נתנו לעניין הזה שהם לא רצו שטיבי יתמודד ולא יעבור את אחוז החסימה, וכך ייגרם לאובדן קולות שחד"ש היתה מקבלת אם לא היה מתמודד. בכל מקרה, לא נראה לי שהם צריכים לחזור על הצעד הזה.

    עופר יהלום

  2. אחמד פילגר הגיב:

    ושאלתי לחבר דוידי היא: האם חד"ש בהסתדרות לא צריכה לעשות דבר כדי לשנות את המצב? האם כל האחריות רובצת על עמיר פרץ ואין לחד"ש מה להגיד, אלא רק למתוח ביקורת?

  3. שי לאחמד הגיב:

    נו אתה יודע איך זה, חד"ש תמיד קטנה מדי ותמיד אינה יכולה לעשות דבר. חבריה ערבים והישראליות נודפת גזענות ולא נותנים לה להעביר חוקים תקנות או לנהל מדיניות. כולם זקוקים לה לבלוק חוסם כלשהו או למלוות מדיניות.

    ועכשיו נשאלת השאלה – אם כך למה להצביע חד"ש? במה תהיה שונה המדיניות של חד"ש מזו של יחימובץ’? על איזו הצבעה בכנסת תסכים חד"ש ותתנגד יחימוביץ’? למה הנציג שלי בכנסת צריך להיות מישהו שלא פעל רבות (או לא הצליח בגלל אי אילו סיבות לםעות) ליישום האידאולוגיה שלי?

    אם יחימוביץ היתה רצה בחד"ש זה לא היה מפתיע. אני לא בטוח שהמועמד ה-27 בעבודה (יהיה מי שלא יהיה) פחות ראוי מאחמד טיבי.

  4. מס.27? אולי אפרים סנה? הגיב:

    אולי המועמד ה- 27 בעבודה יהיה אפרים סנה? או אולי סופה לנדבר?, או אולי איזה תת אלוף שהיה גם ראש מועצת אחד מיישובי ההעשירון העליון? אולי, מישהו ממחנה בן אליעזר?
    טיבי עדיף על כל אחד מהם.

  5. יורם בר-חיים הגיב:

    איזה מזל יש לכל שונאי טיבי מהזן הישראלי (לביקורת הפלסטינית עליו יש בסיס אחר לגמרי), אם האיש לא היה סוציאליסט, כל אלו התוקפים את הברית עם טיבי היו צריכים פשוט להודות שהם תוקפים אותה מטעמים גזעניים של הגנה על הייצוג ליהודים, שכידוע סובלים מתת-ייצוג נוראי…

    טיבי רחוק מלהיות בשורה הראשונה של אישים פוליטיים פלסטינים (מבחינה איכותית, לא מבחינת פופולאריות שגם בה הוא לא מוביל) אבל הוא עדיין עדיף על כל ציוני, לא כל שכן ציוני במלגת העבודה.

    מי שטוען שאיזשהו חבר במפלגת העבודה עדיף על טיבי רק מראה כמה שה"חברתיות" הפכה בישראל למפלטו האחרון של הגזען.

  6. דן הגיב:

    במקום לזרוק סיסמאות, כדאי לעשות אחד משני דברים (הדברים מכוונים לנשים ולגברים כאחד):
    אם את חברה במפלגה כלשהי, לפעול בשבועות הקרובים לכך שיבחרו לרשימות לכנסת אנשים המייצגים את דעותיך (לדוגמה: שלי יחימוביץ’ ולא אפרים סנה, זהבה גלאון ולא אבו וילן).
    אם אינך חברה במפלגה, אזי חכי וראי מה יהיו רשימות המועמדים של כל מפלגה ומפלגה. גם אז כדאי לזכור ששיטת הממשל בישראל היא קואליציונית, לכן אם ברצונך לתרום ל"משיכת" אגף מסוים לכיוונך (ימינה או שמאלה), עדיף להצביע למפלגה "קיצונית" יותר, שתהוה בלוק חוסם, ולא למפלגה "מתונה" יותר שאחרי הבחירות עלולה לחבור למפלגה מהצד השני.

    בכל מקרה, רצוי וכדאי להפסיק ליילל (כמו שאומרת סיסמת בחירות מקדימות של אחד הפוליטיקאים הפלסטיניים היותר קשוחים המתמודדים על הנהגת הליכוד…).

  7. הפוך כמובן הגיב:

    התכוונתי לומר שלשונאי טיבי יש מזל שהוא איננו סוציאליסט, אילו היה סוציאליסט היו נגמרים להם התירוצים…

  8. יוסף הגיב:

    אפרים, אני ממליץ לך לראות את הסרט "שביתה" של אסף סודרי, אז אולי סוף סוף תבין שהחבר אמיר ואיתו ההסתדרות מעולם לא התימרו לספק הגנה ולאגד את הפועלים הפשוטים בישראל.

  9. גיא לשי הגיב:

    נכון, שלי יחימוביץ’ היא יותר סוציאליסטית מטיבי, אבל היא הסמן השמאלי של מפלגת העבודה. בעבודה היא ופרץ (טוב, אולי גם המיליונר הסוציאליסט שלא מתבייש בזה) יהיו מיעוט שמאלי בתוך מפלגה שחבריה מזמן פנו לכיוון הניאו-ליברלי (פואד,פינס, בראוורמן שמפריט את אוניברסיטת ב"ש ובכלל השרים בממשלת שרון הקודמת). הצבעה לחד"ש היא הצבעה לאנשים שלעולם לא יחברו לשרון ושלעולם לא יתמכו בהפרטה.

  10. יורם לשי הגיב:

    אם תבדוק מה טיבי עשה בכנסת האחרונה תגלה שההצבעות שלו לא שונות מהותית מאלו של ח"כים אחרים שאינם ציונים, ושונות במידה ידועה (המידה המעטה שהכנסת בכלל מאפשרת) מאלו של ח"כים ציונים.

    חד"ש הוקמה כברית בין מק"י לבין גורמים לא סוציאליסטיים (וזה כשלעצמו לגיטימי), חלקם ראקציוננים במובהק, חלקם גרועים מטיבי (שאל אנשים בחד"ש מי זה טארק עבד אלחי או אברהים נימר חסין שהם תמכו בו בשפאעמר). גם לפני טיבי היו ברשימת חד"ש לכנסת אנשים לא סוציאליסטים (כמו האשם מחאמיד) או שהיא רצה ברשימות משותפות עם לא-סוציאליסטים (כמו בל"ד) אז מה השתנה ? הדבר היחיד שהשתנה זה שפתאום אין יהודי ברשימה וזה מה שעומד מאחורי ההתקפות על טיבי.

    ואתה צודק, לא היה מפתיע אותי אם טיבי היה חובר לבל"ד, זה למעשה קרה בבחירות הקודמות. מה שמצחיק הוא ששתי המפלגות האלו תוקפות את טיבי ומטילות ספקות בנאמנותו הפטריוטית, אבל כל אחת עושה זאת כשהוא רץ עם השניה…

    כמוך, אני מעדיף סוציאליסטים על לא סוציאליסטים (לא בכנסת כי אני תומך בהחרמת הבחירות) ובניגוד לך (כנראה) אני גם מעדיף לא-ציונים על ציונים, וחושב שלמצביעים הפלסטינים (אם הם כבר מצביעים) יש זכות להיות מיוצגים על-ידי אנשים שהם חלק מהמאבק שלהם (ללא קשר למוצאם). טיב, אגב, אינו איזה משתתף גדול במאבקים של הציבור הערבי בתוך הקו הירוק, אבל הוא עדיים עדיף על אלו שתומכים בלדכא אותם. ואין לי שום דבר נגד אפרים דוידי….

  11. שי ליורם הגיב:

    תפסת אותי. אני גזען. וחיכיתי לטיבי שיצטרף לחד"ש כדי להצטער על הצבעתי למפלגה הזו. נכון יותר, חיכיתי לך שתצביע על כך. תודה.

    ועכשיו לעניין, אז מה אם טיבי ערבי לא ציוני. זה הופך אותו לטוב יותר מכל מועמד אחר? מה הוא עשה בכנסת האחרונה. הוא יודע לדבר היטב. ומה לעשות וחשובה לי העובדה (שבשלה בעיקר אני מצביע חד"ש) שמדינתנו תהפוך סוציאליסטית אמיתית. וטיבי אינו כזה. היה מפתיע אותך אם הוא היה חובר לבל"ד? ולעניין כותב המאמר – אני מעדיף את אפרים דוידי עשרות מונים (למרות שכך נודע לי – הוא אינו ערבי-אנטי ציוני) על אחמד טיבי.

    יורם, פעם חשבתי שאתה חכם.

    ואסיים בשיר בשבילך.

    לדו?גמה שלי
    שלוש פינות
    שלוש פינות
    לדוגמה שלי
    לולא היו
    לה שלוש
    פינות לא
    היתה זו
    הדוגמה שלי

  12. אחמד פילגר / סוף כל סוף הגיב:

    סוף כל סוף מישהו התעורר בבניין ההסתדרות והחל לקדם את מאבקם של עובדי הרשויות המקומיות הערביות למען תשלום שכר. זה לקח כמה חודשים טובים! אגב, בהמשך למכתבו של הקורא הקודם, לא ראיתי את ד"ר טיבי במאבקים אלה. גילוי נאות: אני הצבעתי עבור הרשימה חד"ש-תע"ל. אבל תע"ל זו פיקציה וד"ר טיבי הוא טוב בפוליטיקה "הגבוהה", אבל לא מתעסק בבעיות של היום-יום כמו אי-תשלום שכר לעובדים. כנארה שזה מתחת לכבודו.

  13. יורם לאחמד פילגר הגיב:

    חבל על הזמן לנסות לשכנע אותי שאחמד טיבי לא אמור להיות כוס התה שלי, הוא רחוק מלהיות כוס התה שלי… ותע"ל אינה פיקציה, היא פשוט רשימה לבחירות שמאחוריה אין תנועה ממשית, גם רשימתו של עבד אלואהב דראושה היתה כזו.

    השאלה שאני מעלה היא אחרת לגמרי, מאיזה מקום באות ההתקפות על טיבי שמגיעות עד כדי העדפת ציונים על פניו ? לדעתי זה בא ממקום ציוני מובהק של הגנה על "ייצוג ליהודים" ברשימת חד"ש.

    הרשה לי לחלוק איתך את השערותיי לגבי הברית עם טיבי : לדעתי, מחמד ברכה עשה חשבון שלפיו טיבי שווה (בכמות המצביעים לו) בערך מנדט, כלומר שאם הוא רץ יחד עם חד"ש הוא לא פוגע באופן ממשי בייצוג של חד"ש בכנסת ואם הוא רץ לבד אז מתבזבזים קולות של מצביעים שיכלו להכניס עוד ח"כ לא ציוני, שלפחות מצביע בכנסת בעד הזכויות של הציבור הערבי.

    לאואר תוצאות הבחירות, ייתכן שברכה טעה בחשבון, ייתכן שפשוט לא היו הרבה מצביעי חד"ש, וכידוע גם אחוזי ההצבעה היו נמוכים (לשמחתי, כתומך בהחרמת הבחירות). כך או אחרת, השיקול של ברכה היה לגיטימי ומכוון לקידום המאבק הדמוקרטי. אם אתה סבור שזה לא כך, האם תוכל להשיב (מה שאחרים לא השיבו עליו) לשלאתי במה טיבי פחות לגיטימי מאברהים נימר חסין (הבריון החומלתי האלים שחד"ש תמכה בו בשפאעמר) או מאלף בריתות אחרות שחד"ש עושה ואני מוכן למנות אם תרצה ?

  14. אור הגיב:

    יורם,
    השאלה היא לא "האם טיבי לגיטימי?". ברור שהוא לגיטימי. השאלה היא האם הוא מוסיף במשהו לחד"ש?

  15. חיים הגיב:

    איזה כיף להיות יורם בר חיים,
    בתור שכזה אתה יכול להתעלם מכל טענה עניינית או בקורת לגיטימית באמצעות נשק יום הדין.
    קרי – בחינת המניעים או ביותר מילים "בחינת המקומות מהם מגיעות ההתקפות…" וכיוון שיורם הוא בוחן כליות, לב, אף, אוזן וגרון הוא מיד יודע שהמקום הוא הגזענת המולדת של כל יהודי(שהוא לא יורם) המעביר בקורת על ערבי. כמובן שליורם מותר לכתוב "(הבריון החומלתי האלים שחד"ש תמכה בו בשפאעמר)" מעניין אם יש ציוני שעדיף על אברהים נימר חסין…

    בכל מקרה כדי שלא תוותר בלי תשובה לתהיה העצומה על ההבדל בין טיבי לאברהים נימר חסין. ההבדל הוא שטיבי שלא כמו נימר חסין נכנס לכנסת על חשבון דב חנין נדמה לי שאמנם הוא יהודי אבל סוציאליסטי מה שמקזז במעט את נטיותיו הגזעניות המולדות. יש כאלו שמצביעים לחד"ש לאו דווקא בשל הערביות המתפרצת של חבריה אלא בגלל סיבות פרוזאיות יותר כמו שאיפה למדינה סוציאליסטית או שוויון בין יהודים לערבים(מה שמתבטא גם ביצוג, האם אתה היית מקבל חד"ש ללא נציג ערבי בלי לזעוק גזענות מעל כל עץ רענן ורענן פחות?). בכל מקרה אני מתנצל מראש על המקום ממנו מגיעה הבקורת שלי עליך על טיבי ועל נימר חסין.

  16. יורם בר-חיים לאור הגיב:

    אני משער שטיבי לא מוסיף כלום לחד"ש וגם לא היה אמור להוסיף, הברית איתו נועדה (לדעתי) למנוע את בזבוז קולותיהם של מתצביעיו ותו לא. אין לי דרך לדעת האם בסופו של דבר הברית עם טיבי גרעה מהיצוג של חד"ש או לא (כלומר האם מספר מצביעי טיבי היה שווה מנדט או לא) אבל זה הכל נופל במסגרת של טקטיקות של בחירות ולא יותר מזה.

    ההתקפות על טיבי שהועלו כאן ובמקומות אחרות אינן נוגעות להצלחה או אי-הצלחה של טקטיקת-בחירות אלא לויוח הרבה יותר מהותי על אופיה של חד"ש כפי שמתבטא ברשימתה לכנסת, ובעניין הזה אני עומד מאחורי טענתי שהגנה על ייצוג ליהודים (במיוחד כשהיא מלווה בטענה שמערכניקים עדיפים על טיבי) היא עמדה גזענית.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים