הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-15 בינואר, 2006 54 תגובות

לפני ימים מספר פירסם מרכז ויזנטל בארה"ב הודעה לפיה נשיא ונצואלה, הוגו צ’אבס, השתתף בפתיחת מרכז רווחה במדינת מיראנדה ודיבר "בגנות היהודים". במלים אחרות: צ’אבס, אחד ממנהיגי יבשת אמריקה הלטינית הבולטים, הוא "אנטישמי". קראתי את הודעת המרכז האמריקאי באחד מאתרי האינטרנט של החוף המזרחי של ארה"ב ושאלתי את עצמי כמה ימים יחלפו עד שעיתון ישראלי או כלי תקשורת מקומי יחזור על אותן הטענות. אבל כבר למחרת הפרסום, העיתון הצרפתי "ליברסיון" העוין עד מאוד את "המנהיג הפופוליסטי השמאלי-קיצוני" (כהגדרתו), מיהר לפרסם בעמודו הראשון את אותן האשמות. לא עבר זמן רב וכתב עיתון "מעריב", גד שמרון, פירסם רשימה ביום שישי האחרון תחת הכותרת "הפה הגדול של צ’אבס".

להלן פתיח המאמר:


"הנשיא השנוי במחלוקת של ונצואלה מצא לאחרונה מי אשם בכל תחלואיה של המדינה: היהודים – ‘צאצאי אלה שצלבו את ישו נטלו לעצמם את עושרו של העולם’, אמר המנהיג שמדינתו היא יצואנית הנפט החמישית בגדולה בעולם – פרק נוסף בעלילות בן חסותו של קסטרו, שמתסיס את אמריקה הלטינית ומשגע את בוש".


עד כאן הפתיח של "מעריב" ובו עובדה אחת נכונה: אכן צ’אבס משגע את בוש. שלושת המשפטים האלה הם תמצית ראיית הממשל האמריקאי והחוגים השליטים בארה"ב את צ’אבס. אינני קורא עברית ולכן ידיד טוב תירגם לי את כל המאמר (עמוד שלם במוסף השבת!) אבל ספרדית אני קורא היטב ולכן  חיפשתי ומצאתי את "נאומו האנטישמי של צ’אבס". נאום זה פורסם באתר האינטרנט של משרד ההסברה של ונצואלה (www.minci.gov.ve). זהו אתר רשמי וקראתי בדקדקנות את 27 העמודים של הנאום ובו אמירות בוטות רבות, כולן מכוונות נגד האימפריאליזם האמריקאי ונגד בעלי ההון. קראתי שוב ולא מצאתי כל דבר נעצה נגד היהודים. אני מודה, אינני יהודי, ולכן יתכן ואין בי את הרגישות המספקת לתופעות אנטישמיות. אבל גם אחרים קראו את הנאום בשפתו (ולאו דווקא את ההודעה לעיתונות של הארגון האמריקאי או תרגומו הלא-מדויק לצרפתית). בין קוראי הנאום: פרדי פרסנר, נשיא הקהילה היהודית של ונצואלה. פרסנר, שלא הצטיין מעולם באהדתו לנשיא ארצו, כתב מכתב זועם למרכז ויזנטל ובו נאמר: "איננו סבורים שבנאומו הנשיא התייחס ליהודים בצורה כלשהי". הוא אף שיגר העתק מן המכתב אל העיתון היהודי אמריקאי הוותיק "פורווארד". במכתב הוסיף פרסנר העומד בראש "הקונפדרציה של הקהילות היהודיות של ונצואלה" (CAIV) את המשפט: "אנו לא מפחדים מצ’אבס ולא נוהגים לצדד במדיניותו". גם ארגונים יהודים גדולים כגון "האמריקאן ג’וויש קונגרס" או ה"אמריקאן ג’וויש קומיטי" הגיבו ומסרו "שאין לחפש אנטישמים בכל מחיר".


למה הוא צריך את זה?


ושאלה נוספת: מדוע צ’אבס, "האנטישמי", זקוק לכינוס הפורום החברתי העולמי בארצו? הרי אם הוא אנטישמי, למה להזמין לוונצואלה את כל המהפכנים ואנשי השמאל של היבשת? למה הוא צריך את זה? האמת היא שצ’אבס איננו אנטישמי ופרסום האשמות כלפיו ערב כינוס הפורום החברתי העולמי איננו מקרי. הפורום החברתי העולמי יתכנס בשבועיים הקרובים בשני מקומות: בקראקס שבאמריקה הלטינית ובבמאקו (מאלי) שבאפריקה. מאז הכינוס הראשון שנערך בפורטו אלגרה שבברזיל לפני חמש שנים הוא הפך למפגש הגדול בעולם של הנאבקות והנאבקים בגלובליזציה הקפיטליסטית. למרות חילוקי הדעות בין משתתפי הפורום והביקורת שנמתחה עליו בשנתיים האחרונות, "הפורום החברתי" נותר כאופציה האנטי-גלובלית הגדולה בתבל.


צ’אבס ביקש לקיים (והוא גם יממן) את הפורום בוונצואלה וכוונותיו אינן נסתרות: הוא רוצה לחזקו ואף לקדם יוזמות פוליטיות מעשיות ולא רק הצהרות ועצרות. הרוח הפוליטית באמריקה הלטינית נושבת לכיוון הנכון. ממפגש אחד של הפורום למשנהו, היבשת מתקדמת שמאלה. השנה מציינים פעיליו את בחירתו בחודש שעבר של מנהיג התנועה למען הסוציאליזם, אבו מוראלס לנשיאות בוליביה ואת ההפגנות הגדולות שנערכו בעת כינוס בעיר מאר דל פלטה (ארגנטינה) של ועידת פסגה של אמריקה הלטינית לקידום אזור הסחר החופשי בחסות אמריקאית. הוועידה סוכלה על ידי הפגנות ההמוניות ובסיועו של צ’אבס שהשתתף בה. לכן, אין מנוס מלקבוע שככל שההליכה שמאלה באמריקה הלטינית תגבר, כך מנהיג זה או אחר יואשם ב"אנטישמיות" על ידי ארגונים אמריקאים. הם זקוקים לכך, כי במה אפשר להאשים את צ’אבס? בתמיכב במאבקים של העמים? ברפורמות החברתיות שהוא מבצע במולדתו? בשימוש שהוא עושה בכספי הנפט לצמצום הפערים החברתיים?

תגובות
נושאים: מאמרים

54 תגובות

  1. אירית הגיב:

    הסבר פרנואידי – זה משרת אינטרסים של קבוצות ובעלי הון לא יהודים. במקרה של האוליגרכים הרוסים הייתי מהמרת שזה משרת אינטרס אמריקאי. האנטישמים תמיד הרגישו שהם צריכים פודלים ועבדים יהודים, תמיד היו להם, ותמיד כניראה יהיו להם. בשבילם זה כסף קטן והרווח מכך ששימת הלב מופנית ליהודים כעדה, הוא עצום. בסופו של דבר הוא מאפשר גם לקחת בחזרה את הכסף, וגם לספק את הזעם של ההמונים העשוקים.זה קרה אלפיים שנה וממשיך גם עכשיו.

  2. איריס הגיב:

    לי"ט
    לפני שאפשר לענות על השאלה שלך, צריך קודם לברר האם הנתונים שאתה מביא בכלל נכונים. האם באמת רוב ההון מרוכז אצל יהודים? זה שבישראל מכירים כמה מליונרים יהודים יותר יכול לתת רושם של יצוג יתר. אני לגמרי לא בטוחה שיש יותר כסף ברוסיה, למשל, ב"ידיים יהודיות" מאשר בלא יהודיות.
    יש עובדה אחת ברורה: לגברים יש הרבה יותר כסף מנשים. הם מחזיקים ביותר מתשעים אחוז מהרכוש בעולם. יש לזה סיבות היסטוריות כמובן. אה, ורובם לא מסורסים…
    יש לך נתונים לתמוך בענין או שזה רק רושם כללי? כי הרבה יותר קל לזכור את אינשטיין שהיה אחד ולשכוח את רוב האוכלוסיה. כשמסתכלים על מה שקורה בישראל היום, הכסף גם מרוכז אצל כמה משפחות עשירות, שהן רובן אשכנזיות. אז אולי זו פשוט קרבה לצלחת ולמשאבים? וגם צריך מזל כמובן. לא שמענו על כל הסורוסים שהימרו על כל כספם ולא נהיו מליונרים. על אלו לא אוהבים לכתוב במוספי סוף השבוע…

  3. יובל הלפרין הגיב:

    ליט,

    אתה מביא דוגמה אחת ואומר "בכל מקום". לא בכל מקום מתרכז בידי יהודים עושר בכמות שאינה עומדת בשוק יחס לחלקם באוכלוסייה. נקודה.
    לדעתי מה שמעצב התנהגותם של יחידים וקבוצות הם נסיבות ואילוצים בזמן נתון, ולא תפיסה אפריורית שאתה מנסה למצוא במקורות דתיים כלשהם. זה כמו שפעם ניסו למצוא את היטלר בכל פינה בהיסטוריה הגרמנית. זו תפיסה לא מרכסיסטית ולכן לא אוכל להייחס אליה.
    גם את מקומם הבולט של יהודים בתנועות שמאל מהפכניות (ואני לא אגיד "בכל מקום" אף שגם זה בלוף שאנטישמים המציאו) אתה מוצא בתלמוד?
    אולי בחוקים הסוציאליים שבספר דברים? ואת האספרנטו של היהודי זמנהוף אתה מוצא במגדל בבל, או אולי ב"גר זאב עם כבש"?

    באמת הייתי מציע לך להפסיק עם זה. לדבר על "רוח האומה" או "מנטליות אתנית" זה לא שונה בהרבה מלדבר על "גזעים" ו"תכונות גזעיות". זו גזענות בתיבול פוליטיקלי קורקט, וסטיות השקפתיות כאלה הן הבסיס למיתוס של "האנטישמיות השמאלנית" שגורם לנו מספיק נזק.

  4. אשר פרוליך הגיב:

    נקודת המוצא צריכה להיות האם צ’אבז כן אמר
    את המשפט שצוטט,ולא חשוב מהוא ה"קונטקסט"
    וגם לא "הרקע התרבותי-דתי בדרום אמריקה",וגם
    לא אם הדברים נאמרו בחג נוצרי או ביום חול.
    אם זה נכון הנוסח שצוטט,יש בו אמירה
    אנטישמית.כל מי שמכיר את דרום אמריקה יודע שמי שאומר "אלה שצלבו את ישו"מתכוון ליהודים ובנוסף לכך,אמירה כזו מתכוונת לכך שהיהודים "ממשיכים לצלוב את ישו ואת העניים"
    וזו אמירה אנטישמית במיטב החינוך המורעל
    של הכנסייה הקאטולית,במסורת ימי החושך של
    האינקווזיציה.
    נכון שאמירה זו נופלת כמתנה משמיים לחברים
    של בוש ומתנגדי המהפכה בוונצואלה.אבל יש להפריד בין שני הדברים ויחד עם זאת,להבין
    שצאב’ז אינו מושלם,אינו קדוש ואפילו(עדיין)
    אינו מרקסיסט,על אף שמתפתח בכוון זה.צאב"ז
    עדיין לא השתחרר,כנראה,מהשפעת החינוך הנוצרי
    ספוג רעל,כל כך מושרש בלטין אמריקה.
    צ’באז,כמו כל אדם,כמו כל דבר בטבע,אינו קבוע ואינו מושלם או ספי,ויש לראות אותו כתהליך,כדבר משתנה,הכולל דברים מן העבר,ומוסיף דברים מההווה.
    בכל מקרה,במיוחד אלה שתומכים בו ומצפים
    להצלחת המהלך שהוא מוביל,חייבים להיות
    בקורתים ללא פשרות וערנים לכל סטייה,טעות,
    מעידה,לא רק לגבי ההיהודים ,אלא בכלל.

הגיבו ליובל הלפרין

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים