הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 בפברואר, 2006 תגובה 1

"לית דין ולית דיין…" כלומר, אין דין ואין דיין (בראשית רבא, כ"ו, ויקרא רבא, כ"ח)


ב-27 בנובמבר נכרתו עשרות עצי זית בכפר סאלם; בכפר בורין נכרתו מאות עצי זית ב-14 בדצמבר, ושוב ב-24 באותו החודש; ב-6 בינואר נכרתו עצי זית בא-טוואני שבדרום הר חברון. נתונים הוצגו, העיתונות נזעקה, הטלוויזיה שדרה. שר הביטחון אמר מלים חריפות והחליט להקים ועדה, המשטרה התלוננה על מחסור בכוח אדם, וראש השב"כ דיווח שהזהיר מזמן ואחרים לא שעו. ועל אף שכולם כבר יודעים ושמעו והוזהרו, וגם הזהירו שלא יעלה על הדעת… ב-9 בינואר נכרתו בבורין 75 עצי זית שנותרו לפליטה משריפה ש"פרצה", כמו מעצמה, לפני שנתיים. ושוב ושוב ועוד ועוד.

המידע הזה, מגובה בעדויות מפורטות של הנפגעים, נאסף והועבר לרשויות (המשטרה) ולתקשורת על ידי קבוצת מתנדבים מארגון "יש דין", שהצטרף בשנה האחרונה אל נוף ארגוני זכויות האדם הוותיקים בישראל. עניינו העיקרי של הארגון נוגע למדיניות של אי אכיפת החוק על מתנחלים אלימים ומטרתו ליצר לחץ על הרשויות לאכוף את החוק ולהביא לשינוי מדיניות של "אין דין ואין דיין" השוררת כבר שנים רבות בשטחי הכיבוש.


פעילותו של "יש דין" מחדירה ממדים נוספים לתנועת זכויות האדם הישראלית. ראשית, בשילוב הייחודי של עבודת מתנדבים, המביאים עמם את מרצם ואת מחויבותם, עם הליווי הצמוד של צוות מקצועי – בתחום המשפטי, האסטרטגי והתקשורתי – המעצים את יכולות הארגון. שנית, "יש דין" עושה שימוש במודל חדש של פעילות, שבהעדר כינוי מוצלח יותר ניתן לקרוא לו "אכיפה אזרחית". מתנדבי יש דין לוקחים על עצמם לצאת אל יישובי הגדה ולגבות עדויות מפי קורבנות לאלימות מתנחלים, ללוות אותם במידת הצורך להגשת תלונות בתחנות המשטרה ובמתקני התיאום והקישור, ולאחר מכן ללוות את חקירת המשטרה ו"להשגיח" עליה עד מיצויה, בגיבוי הייעוץ המשפטי. אם נדרשים החוקרים להשלמת עדויות מפי המתלוננים, מלווים מתנדבי הארגון את העדים אל התחנה; אם חסרים לחוקרים מסמכים ממסמכים שונים, משמש "יש דין" בלדר זריז, וגם כאשר – מסיבותיהם השמורות עימם – לא יוצאים חוקרי המשטרה אל זירת האירוע בכדי לתעדה, מצלם יש דין את הנחוץ צילום ומעבירו למשטרה.


הכריתה והעקירה של עצי זית, שפרצה לכותרות לאחרונה, היא פרקטיקה מוכרת, המתבצעת זה שנים על ידי מתנחלים. אך, יש לזכור שזהו רק קצה הקרחון של פגיעות בלתי פוסקות, חמורות בהרבה, ברכושם ובגופם של פלסטינים, הנמשכות כבר שנים: גזילת אדמה והנסת בעלי האדמה מכניסה אליה באיומי נשק, פגיעות מסוגים שונים ברכוש (גניבה, שריפה, ניפוץ שמשות וכדומה), גניבה, הרעלה ודריסה של בעלי חיים, הכאה ופציעה ואף הרג של אזרחים, הפכו לעניין של יום ביומו. מציאות זו, המתאפשרת בגלל שיתוף הפעולה – אם במחדל ואם במעשה – בין מתנחלים אלימים לבין כוחות הביטחון, אינה בגדר תופעה חדשה ולא ידועה. פעילות "יש דין" חושפת – שוב – את אותה התמונה הידועה והמוכרת לעייפה, אך מאלצת כעת את משטרת מחוז ש"י לחשוב פעמיים לפני שייסגר עוד תיק חקירה בעילת "חוסר ראיות" או "עבריין לא נודע" – כיוון שיש מי שיבחן לאחר מעשה את התיק ויגיש ערר על סגירתו במידת הצורך.


מותר לחשוד כי הפרסום הנרחב שהוענק באחרונה לפגיעת מתנחלים בעצים והגינויים המפתיעים שנשמעו מפי מ"מ ראש הממשלה, הרמטכ"ל ושר הביטחון, והיועץ המשפטי לממשלה, לא יעצרו את האלימים מבין המתנחלים במאבקם לתפוס עוד עז ועוד דונם. ההיסטוריה הענפה של הוועדות, הדו"חות, הגינויים והצקצוקים בעניין זה לא הביאה עדיין מזור לסבלם של חקלאים שאדמותיהם נתפסו בכוח, של ילדים המותקפים באבנים ברחובותיה של חברון, של אותם שהוכו באלימות באדמותיהם בידי מתנחלים שהגיעו מהמאחז הקרוב.


בהקשר זה חשוב גם להדגיש כי התרבות החברתית והשלטונית המופקרת, שהלכה והתמסדה במשך השנים, תחת מעטה אידיאולוגי הזוי, הפוגעת בזכויות אדם בסיסיות, אינה פוגעת רק בכבושים (הפלסטינים). היא מזיקה לא פחות גם לכובשים ולעתידה של הדמוקרטיה השבירה שהתיימרנו לבסס במדינת ישראל. במשולב עם ארגוני זכויות האדם הוותיקים יותר, מציב ארגון "יש דין" אתגר מחודש בפני רשויות (אי) אכיפת החוק ומנסה לתרום לשינוי המדיניות המאפשרת תרבות זו.

תגובות
נושאים: מאמרים

תגובה אחת

  1. עפרה הגיב:

    מי אמר שאין שוטרים לאכיפת החוק בשטחים??

    קבוצת נערים ונערות שיצאה ביום ו’ שעבר להפגין נגד הגדר בעבוד (סמוך לבלעין) נעצרה על ידי שני שוטרים חרוצים בעת שנסעו במונית פלשתינית. השוטרים רשמו (כמובן) את תעודות הזהות וטרחו לתת לכל אחד מהילדים קנס… על שלא היו חגורים במושבים האחוריים של המונית (750 שקל, אחרי התמקחות ניאותו לרדת ל-100 שקל). אשמח להצעות כיצד להתמודד או למחות על סוג זה של "אכיפת החוק". מעדיפה לתרום את הכסף לאירגונכם.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים