הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-21 במרץ, 2006 80 תגובות

בבחירת רשימת המועמדים לכנסת, מועצת חד"ש נכשלה באי הבטחת מקומות ריאליים לנשים. את האמירה הברורה הזו יש להקדים לכל הסבר. נכון שבמועצה היו הישגים למאבק הפמיניסטי שניהלנו. נשים הציגו מועמדות לכל המקומות הראשונים. אשה (עו"ד תגריד שביטה) זכתה, לראשונה בתולדות חד"ש, בשליש מהקולות בהתמודדות על המקום הראשון ברשימה – מול יו"ר חד"ש, מנהיג מוכר ואהוד. אשה נוספת (מנאל שלבי) זכתה ביותר מ-40% בהתמודדות על המקום הרביעי. ובכל זאת – במבחן התוצאה מועצת חד"ש נכשלה בהבטחת בחירתה של אשה לאחד מארבעת המקומות הראשונים, היכולים להיחשב כריאליים.

אמנם חד"ש מתמודדת לבחירות הפעם עם פרק פמיניסטי עדכני ומחודד במצעה. כמועמד ברשימה, אני רואה עצמי כפמיניסט לא פחות מחברותי הנשים – מחויב לחלוטין למאבקי השוויון בין המינים בכל התחומים. אין לי כל ספק שאפעל לקדם אג’נדה של שוויון מגדרי ואייצג נאמנה את ענייני הנשים.


ולמרות זאת, היה זה חשוב עד מאוד שתהיינה לנו נשים במקומות ריאליים ברשימה. מדוע? לא מכיוון שגברים לא יכולים לייצג נשים. גברים יכולים לייצג נשים. ערבים יכולים לייצג יהודים ויהודים יכולים לייצג ערבים. כולנו מייצגים ערכים מתקדמים וככאלה – כולנו מייצגים יהודים וערבים, נשים וגברים. הימצאות של נשים במקומות ריאליים, כמו הרכב יהודי-ערבי של הרשימה, חשוב לא מכיוון שגברים לא יכולים לייצג (או ערבים לא יכולים לייצג, או יהודים לא יכולים לייצג) אלא מכיוון שהרכב הרשימה כשלעצמו מהווה, בפוליטיקה שלנו, סוג של מסר לציבור.


בכך לא הצלחנו. אגב, בדברים אחרים הצלחנו הפעם (למשל, בהימנעות מבריתות אלקטורליות שהיו מטשטשות את הייחוד הסוציאליסטי שלנו). אבל לא הצלחנו לבחור אשה למקום ריאלי ברשימה. מה עושים עכשיו? אופציה אחת היא להעניש את עצמנו (ובעצם לחזק את הימין בהימנעות מהצבעה, בהצבעה לא שמאלית, או בזריקת הקול באמצעות הצבעה למי שלא יעבור את אחוז החסימה): כיוון שלא הצלחנו במשימה אחת (חשובה) – הבה נכשיל את עצמנו בכל המשימות. למרבית הצער, במציאות הישראלית דרך כזו – של הכל או לא כלום – היא מותרות ששמאל אמיתי איננו יכול להרשות לעצמו. לחד"ש יש משימות רבות בזירה הפוליטית. וגם בהרכבה הנוכחי היא מחויבת לקדם שוויון מגדרי וערכים פמיניסטיים.


להבא, נצטרך לחשוב היטב על אופן בחירת המועמדים בחד"ש. לשיטות של שריון יש חסרונות רבים אבל נהיה חייבים להבטיח את אופייה היהודי-ערבי והנשי-גברי של הרשימה. חד"ש תצטרך לקיים חשבון נפש רציני בעניין זה. מי שרוצה להשפיע בדיון ובהחלטה מוזמן להצטרף אלינו ולסייע.


מסגרת פוליטית שמאלית עלולה לקבל החלטות שגויות. עם שגיאות לא צריך להשלים. צריך להיאבק לתקנן. אבל הדרך לתיקון לא יכולה לעבור בהחלשת הבית הפוליטי הסוציאליסטי העיקרי בחברה הישראלית. את טעויות השמאל נתקן באמצעות שכנוע. ברזל מלובן לא יועיל כאן.


בהחלט יש מה לשפר בחד"ש. נשים בסיעה בכנסת הן נושא אחד. יש נוספים. לכמה דגשים נוספים התייחסתי בדברי במועצת חד"ש ובמכתבי לחברי בארגוני השינוי החברתי. אבל כדי שנוכל לשנות את חד"ש, חד"ש חייבת להתקיים ולהתחזק. עולם חד"ש אפשרי, אבל הוא כל-כך תלוי בכל אחת ואחד מאיתנו.

תגובות
נושאים: מאמרים

80 תגובות

  1. יורם בר-חיים הגיב:

    כל הויכוח הזה סביב העברית של יאנה בהחלט מספק הסבר להסתייגות של כמה אנשים מברכה, כנראה שגם העברית שלו היא לא משהו…

    פוליטיקה של שפה ביא באמת נושא מעניין אם זוכרים שהדיון הזה סובב סביב מפלגה שרוב חבריה היהודים לא יודעים את שפת חבירהם הערבים (ולכן גם לא תמיד חשופים למה שנאמר בערבית על-ידי חברי מפלגתם).

    ולחיים, תמהני מאיפה אתה מביא את הטיעון שרוב מצביעי חד"ש הם גברים, רוב הזוגות (בעולם) מבציעים באופן דומה האם לטענתך יש פער מהותי, חד-כיווני בדפוסי ההצבעה בין הגבר שמצביע חד"ש לבין בת זוגו ? בין אחים לאחיות ? למי מצביעות לדעתך הנשים הערביות באורח מסיבי יותר מאשר הגברים הערבים ?

  2. שני הגיב:

    נמרוד-

    ראשית- כמה מילים על אתיקה באינטרנט. אח"כ- פוליטיקה.

    נהוג שלא להעיר על טעויות ברשת, בהרחבה למה שהעירה בחכמה אינה, כי אין לך מושג מי כותבת בצד השני (יכול להיות שעברית אינה שפת אמה, יכול להיות שהיא דיסלקטית, יכול להיות שהיא קצרה בזמן משום שיושבת עם תינוק על הידיים).
    בעיני אם מישהי החליטה שאתה ראוי לתגובה, וישבה ונסחה תגובה שכזו- הרי שזה מספיק.
    אבל אם קשה לך מידי ואתה לא מסוגל לקרוא- אתה מוזמן לוותר. הבעיה היא שלך, לא שלה.

    ולצד הפוליטי של העניין:
    שפה היא כוח.
    היא מאפשרת לך להביע את עצמך. היא מאפשרת לך לשרטט קבוצת שייכות (מי שלא מבין את השפה שלי לא יכול להיות חלק מקבוצת ההזדהות שלי), היא מאפשרת לך עליונות על מישהו אחר (למשל אם ערבים מוכרחים לדבר בשפה שלי בשביל לתפקד במרחב המשותף שלנו).
    ההחלטות לגבי כללי השפה הן פוליטיות (גם אם מי שקובעים אותם לא מבינים את זה). זה נכון לגבי ההחלטה לדבר ברבים ולא ברבות, לגבי הסוגייה של ויתור על הניקוד, לגבי סלנג שמתקבל/לא מתקבל ע"י האקדמיה, לגבי ההחלטה לשים ה’ בסוף מילים מיובאות מארמית ולא א’… לגבי כלדבר בעצם.
    כשאתה מגביל את אפשרויות הכתיבה של מישהי אחרת אתה בעצם מקבל אוטומאטית את כל חוקי השפה (כלומר- מקבל את העמדה הפוליטית של מי שנסחו אותם). ויותר מזה- אתה מגביל את האפשרות שלה לשחק עם השפה, ולהביע את המחאה שלה.

    ובכך אני חוזרת לאמירה הראשונה שלי: לא מתאים לך- אל תקרא.

    ולמען הפרוטוקול- המילים שלך לא ראויות לתגובה (לא בגלל דרך הניסוח או הדקדוק- אלא בגלל התוכן המקומם ממש)- אלא שנראה לי שלהשאיר אותן כאן- ללא מענה- זה מחפיר ממש.

  3. אינה מיכאלי הגיב:

    נמרוד, אני מתעלמת מניתוח אישיות שאתה מרשה לעצמך לעשות לנשים כאן. זה לא ראוי לתגובה. אני גם מתעלמת מהפניה לחברתי היקרה ג’ודית, אותה ללא ספק לא הבנת, לפי ההודעות שאתה רושם כאן. בהערת אגב, השימוש בידע האקדמי (שאתה מכניס לדיון) גם הוא אותה הדגשת עליונות של מעמד שאיפשר לך לרכוש השכלה גבוהה, במדינה שבה ההשכלה רחוקה מלהיות נגישה לכולן/ם.

    נאמר שהיית נתקל בטקסט כזה:
    "אמנם המפלגה מתמודדת לבחירות הפעם עם פרק לשיוויון אזרחי עדכני ומחודד במצעה. כמועמד ברשימה, אני רואה עצמי כלוחם לזכויות אזרח לא פחות מחבריי הערבים – מחויב לחלוטין למאבקי השוויון בין המגזרים בכל התחומים. אין לי כל ספק שאפעל לקדם אג’נדה של שוויון אזרחי ואייצג נאמנה את ענייני הערבים.

    ולמרות זאת, היה זה חשוב עד מאוד שיהיו לנו ערבים במקומות ריאליים ברשימה. מדוע?"

    אתה יכול להשלים בדמיונך.
    מן הסתם, גיבוב השטויות של דב חנין למעלה ודיבור מתגונן שנובע מעוורון מגדרי באופן כללי, לא מוציאים ממני דיאלוג.
    הם מוציאים ממני, ולעיתים מנשים אחרות, מונולוגים שלא "מיועדים להשתלב בדיאלוג" כדבריך, משום שהדיאלוג הזה משתיק, מוחק ודורס אותנו. ה"דיאלוג" של עוורון מגדרי הוא דיאלוג של הטרדה ותקיפה. על החלק שלי ב"דיאלוג" הזה אני מוותרת.

    משהו אודות דיאלוגים: כשאדם מוחה על ניצול, דיכוי או השתקה, צריך לשתוק ולהקשיב לה/ו. נקודה. אח"כ עושים עם זה מה שרוצים (לצערי, בדרך כלל, לא הרבה). אבל אין, אין, אין להתווכח מעמדה של כח, כי זו תמיד הגנה על הכח.
    ומול ההתגוננות הזאת אתה מצפה שנטרח להיכנס איתך לדיאלוג?
    נשים מופלאות עשו לך פה טובה גדולה וכמו שכבר אמרתי, טרחו וכתבו דברים נהדרים. במקום לשתוק ולעשות מאמץ לקרוא אותן ולהבין, אתה חוזר לעמדת התגוננות. זה מיותר. אנחנו אוכלות שוביניזם כל היום לארוחת בוקר בלי מלח. אי אפשר להפתיע אותנו.

    עכשיו, נמאס לי, אם לדבר בשם עצמי, להילחם על הנחות יסוד ועל הכרה מינימלית מצד גברים בשמאל. מפלגת יהודים בלבד היא מפלגת אפרטהייד, בדיוק כמו מפלגת גברים בלבד. אם אני אכנס לדיאלוג עם כל גבר שוביניסט שייקרא לדרכי, לא יהיה לי זמן לקרוא את ג’ודית בטלר.

  4. נמרוד אמזלק הגיב:

    לשני – אני אגיב רק בקצרה לאור טענתך ש"המילים שלי לא ראויות לתגובה".

    אין שום פרוטוקול ושום חוק לכתיבה באינטרנט. לא היה ולא נברא וטוב שכך, אחרת גם פינה זו בחיינו תיפול אל תוך הרשת הטוטאליטרית של משטרת המחשבות הפנאטית שמאוכלסת בכל מיני "מדוכאים" מדומים. כל אתר מנסח תקנון כתיבה עבור עצמו אם הוא חפץ בכך. בשום דבר שכתבתי אין עבירה על תקנון הכתיבה באתר "הגדה השמאלית".

    הטעויות עליהן הערתי, והנה אני חוזר בפעם השלישית, הן טעויות שנובעות מזלזול מכוון שמשפריץ מכל מילה בטקסט ההוא. הסגנון עליו הערתי הוא סגנון תוקפני ואלים. הוא אלימות לשמה. אני מתעב סגנון כזה גם אצל כל מיני "מיליטנטים מזרחיים" וגם אצל כל מיני "פטריוטים ערביים" וגם אצל "הומואים גאים" וגם אצל "פמיניסטיות מועצמות" ושאר ירקות "פרוגרסיביים" לכאורה.

    אנשים ונשים תרבותיים מנהלים דיונים בניחותא, בדרך ארץ, בטון שקט ותוך העלאת טיעונים ענייניים. אין ואסור שיהיה כבוד כלשהו לפרובוקאטורים אלימים וגסי רוח אפילו אם הם מרגישים נורא "מועצמים ומשוחררים" כשהם (או הן) מגדפים.

  5. Henry Lowi הגיב:

    הזרות הלשונית והתרבותית של מהגרת

    הטון התוקפני

    אין ניסיון להשתלב בדיאלוג

    עברית עילגת

    This is delicious.

    It reads like what the indigenous Arab Palestinians said, or could have said, about the Zionist colonizers.

    But, no, the indigenous Arab Palestinians are required to welcome the Zionist Jews, accommodate them, make room for them, get out of their way, speak their language, vote in their elections, etc. etc., and not resist, not be “Arab nationalists”, etc. etc.

    Nimrod, who claims to be a “socialist”, and should know better, is interested in those Israelis who “live outside the municipal boundaries of Um el-Fahm”, i.e. those who live outside the boundaries of many other communities that are inhabited by oppressed workers, farmers, and refugees and who are less fluent in Hebrew or less computer literate than Nimrod.

    The discussion is not about electoral tactics, Marxist principles, or the advantages of a federal state. Those are not at issue here. Here we have high-handed browbeating and upper class arrogance.

  6. פמיניסטית ספרטיסטית הגיב:

    ליאנה,
    רק רציתי להודות לך ששימשת לי קול – קול רהוט וצלול ובלתי מתפשר.

    ולאותו דקדקן נלעג, שאינו מתבייש למנות את עצמו לכלב השמירה של השפה העברית ה"תקינה": לו היית מכבד את בנות שיחך, היית טורח להבין את בטלר לפני שאתה זורק את שמה לחלל האוויר בהקשר הכי מטומטם שניתן להעלות על הדעת.

  7. לנמרוד הגיב:

    לפי רמת הטיעון שלך על נשים (מפי אמא שלך), יש לשאול מדוע יהודים צריכים מדינה נפרדת, מדוע מזרחים צריכים ייצוג (הרי ההבדל ביניהם גדול מן המשותף, יש מאה דוגמאות למזרחים משוכנזים שמתנכלים למזרחים); מדוע ערבים צריכים ייצוג.
    אמא שלך מבטאה עמדה של הפנמת דיכוי.

  8. נמרוד אמזלק הגיב:

    אין לי הרבה מה לומר על התגובה הביזארית האחרונה. מה עניין אמא שלי לכאן? זה אמור להיות טיעון? טענה? או שזה סתם "באמא ש’ך"? טוב, לא חשוב. משהו תמהוני כנראה.אם לא – נא להסביר.

    ול"פמיניסטית הספרטיסטית" – אני אכן איני מתיימר להיות מומחה בלימודי ג’נדר ובספרות הרלוונטית. את ההתייחסות לבאטלר הבאתי משום שאותה אני דווקא כן מכיר וחשוב היה להזכיר את עניין האלימות המילולית ומשקלה. נכון שיש גם מקורות רבים אחרים שבהם ניתן לקרוא ניתוחים מעניינים לגבי נושא זה.

    ל- Henri Lowi אכן מדובר כאן בשחצנות. לא מצידי אלא מצד זו שעל דבריה הגבתי. על דבריך בעניין הערבים לא אגיב כאן. התייחסתי לכך בהזדמנויות אחרות.

    מסר אחד אני מקווה שהועבר כאן, בדיון הזה כמו בכמה אחרים בנושאים אחרים – מי שרוצה לנהל מדיניות על בסיס האינטרסים והשיח של קבוצה אחת בלבד ימצא מולו יריבים נחושים מאוד. אני אחד היריבים הללו ואמשיך להיאבק בכל גילוי של פנאטיות סקטוריאלית בין אם היא מגדרית, עדתית או לאומית. אסור לתת לשמאל ליפול לידיהם של אנשי ה"פוליטיקה של זהויות" אשר היו מאז ומעולם אויביהם של תפישת העולם הליברלית שבלעדיה שמאל אינו שמאל.

  9. יורם בר-חיים הגיב:

    זו סתם אי-הבנה, הבחור עם האמא זה חיים, לא נמרוד. אם בינתים מתפרסמת תוגובה המתקנת זאת, נא לא לפרסם את שלי.

  10. יאנה הגיב:

    נמרוד די.אתה מבייש את עצמך.הבנו.אתה יודע לאיית.אתה ופונקציה שיש לכל אחת במחשב בוורד.מאוד מרשים.תאיית ואל תדון בנושאים שאתה חושף את בורותך בהם.וכן אני באמת לא רוצה להשקיע בך ובטח לא בפונקציות בוורד,זה המאבק הקטן שלי נגד גלובליזציה:).וורד אווט.
    על ההערה הרדודה שלך לגבי מבואים ותארים
    "ובאוסף סיסמאות שלקוחות מתקצירים של קורסי מבוא של תואר ראשון".

    סיפור אמיתי מבית היוצרות
    רוסיה וערביה יושבות בבית קפה
    מדברות: פוליטיקה, פמיניזם,צריך לנקות את הדירה שלנו כבר..
    יושב לו ליד גבר אשקנזי(לא בקטע גנטי,מחשבתי)
    חושב כנראה "ואי רוסיה וערביה מדברות ואני שותק ?לא לעיניין" נכנס לשיחה,משנה נושא,מוריד רמה (את מי זה מזכיר לי שניה ?)
    סמול טוק ציוני אשקנזי רגיל :חבר הכי טוב שלי ערבי,הוא לא רוצה לחיות תחת משטר מוסלמי ,בלה בלה.
    מגיעים לדבר על זכות השיבה וחוק השבות
    ואז הוא שואל אותי אם למדתי מדעים באונירסיטה,כי אני נראת אישה חכמה (במילים אלו ממש,חכמה-מדעים).לא,אמרתי,פסיכולוגיה,אבל משהו אומר לי שלא אצטרך תואר במדעים כדי להבין את מה שיש לך להגיד.
    גבר אשקנזי (ציטוט, נשבעת)"אני למדתי תואר בפיזיקה בטכניון,ואני רוצה להגיד לך שבמונחי קיום כדור הארץ ההבדל בין 2000 שנה ל60 שנה
    מאוד קטן"
    ………………………………….
    …………………………………
    קלאסיקה, שאני מקווא ממחישה את עניין הגברים ותארים,אם לא תבין, תשאל.
    והכי חשוב תאיית.אל תשכח לאיית.

  11. יאנה הגיב:

    ואי ואי ואי נמרוד,ממש הדרדרת פה כשלא הייתי, את זה "אנשים ונשים תרבותיים מנהלים דיונים בניחותא, בדרך ארץ, בטון שקט,בטיעונים עניניים " לקחת מ..? מיין קאמפ?

    טיעונים עניינים ? את לא מאייתת? זה סוג הטיעונים העיניינים שיש לך ?פמיניזם איוולי?אנטי ציונים מתלהמים ?
    תאיית בייב תאיית.

  12. ל"לנמרוד" מחיים הגיב:

    "הפנמת דיכוי", כלכך צפוי ושבלוני ובעיקר משעמם.

    ראשית לטעון היותר מהותי שהעלת,
    מזרחים(נשים וגברים) חולקים הסטוריה ותרבות משותפת, גם פלסטינים ובאופן כללי כל קבוצה אתנית מתוך הגדרתה היא עניין של הסטוריה, תרבות, שפה ועד כמה מאפיינים. האם את טוענת שבעצם היותך אשה את חולקת הסטוריה תרבותית כלשהי עם נשים ממלאזיה? האם ה"הסטוריה" הזו משמעותית יותר באיזשהו אופן ולו המינורי ביותר מההסטוריה של גברים ונשים ממלאזיה? כנראה שלא(למרות שלא אופתע אם את כן טוענת את זה). אז בבקשה ואם אפשר בלי קללות וניבולי פה הסבירי לי מה הקשר בין זהות אתנית למין הילוד?

    ועכשיו להטלת הבוץ המסורתית,
    העובדה שאת חושבת שנשים אחרות "מפנימות דיכוי" רק מדגימה את הזלזול ה"פמיניסטי" באשה. כנראה שלנשים אסור להחזיק בדעה שנשים הן חלק אינטגרלי בחברה ולא אלמנט נפרד, זה די ברור שאת חושבת כך מנקודת המבט ה"פמיניסטית" משום שאין להשקפה הזו שום דבר להציע מלבד "כח נשי"(בעיקר של נציגות ה"כח הנשי" שרוצות שריון על בסיס מערכת הרביה שלהן). אמא שלי שעבדה לפרנסתינו כל חייה, למדה לתואר בכוחות עצמה ומעולם לא שמה על מה שאחרים חושבים עליה יותר פמיניסטית(בכל מובן שרק תוכלי להעלות על דעתך) מכל מתיזות הקצף כאן שלא רק שהן לא פמיניסטיות(בכל מובן שרק תעלי על דעתך) הן אנטי-נשים(בעיקר כאלה ש"מפנימות דיכוי") וגזעניות ג’נדר(לבנות, בורגניות, משכילות) התופסות טרמפ על נשים כמו אמה שלי(מזרחיות, מוחלשות, העובדות קשה לפרנסתן).

    אגב, על פי "תאוריה פמיניסטית" אחת לפחות, נשים "מפנימות דיכוי" מעצם הטרוסקסואליותן. מה שנותן משמעות מאד מיוחדת ל"הפנמת דיכוי".
    במובן הזה ההודעה הזו היא עדות להפנמת דיכוי אחת לפחות.

  13. הצעת פשרה הגיב:

    נמרוד לא יעיר ליאנה על איות ואינה תתקין אופן-אופיס כדי שהיא תוכל לאיית (רק אם היא רוצה) בלי לממן את מיקרוסופט והגלובאליזציה (ממליץ לכולם).

    ואל תתנו לאיות לקלק את הפיוט.

    יורם בר-חיים

  14. יאנה הגיב:

    חיים ,בחייך,אני אמרתי שלנשים יש אג’אנדה אחת משותפת?איפה ?לנשים יש מקבץ של אגינדות משותף שחלקו מתאים לחלק וחלקו לחלק אחר .
    ואג’אנדה אחת משותפת שעליה לצערי אנחנו לא מדברות מספיק, מיגור הפטריארכיה כולה.שהייתה פוטרת גם את הבעיה המעמדית וגם את הבעיה של מיליטריזם וכוחנות.הרי הכל קשור לכוחנות הפאטריכארכית.מעבר לזה יש פמיניזמים ולא פמיניזם.
    שים לב שאיני קוראת להכניס אישה יהודיה אשקנזיה,אלא פלסטינית (או נגיד מזרחית)וזאת בשל העובדה כי הן יכולות לייצג את עצמן ואת האחרים אותם הן היו חיבות לקחת בחשבון כדי לשרוד בעולמנו אנו.זה הכל.
    נשים הן רוב מצביעות של חד"A.בוא לא נכנס לדברים שאין להם בסיס בכתיבתך.נשים גם עושות את רוב העבודה שנעשת בשמאל.ובהתנדבות בעולם בכלל (כ70 אחוז נתון ישראלי על התנדבות,פעילות חברתית).אמירה שלך שהן לא עושות, כמוהה כמו האמירה שנשים עובדות פחות ,שנובעת מכך שנשים עושות כמעט את כל העבודה הלא משולמת.נשים הן רוב פעילות,רוב עובדות ,רוב המכינות ,רוב המארגנות.אז למה נראה לך /שזה לא נכון ?כי הן מיעוט קטן בדוברות,מייצגות ,מציגות.
    והסיבה לזה:תחזור לקטע על פטריארכיה.
    בגלל מה שאתה אומר אני קוראת כל החברות עוד פעם:לא רק לעשות את העבודה אלא לעמוד על במות,לעמוד בראש ההפגנות ולכתוב
    כי הרי על פי מה שחיים מציג לנו,אם אנחנו לא מדברות , כל העבודה שלנו לא נחשבת .

  15. נמרוד אמזלק הגיב:

    טוב, מספיק. מיצינו.

    נראה לי שאין לך שום דבר אינטליגנטי במיוחד לומר. ולא, לא אכפת לי אם זה נשמע לך מתנשא. מה לעשות, מן המקום שבו אני מסתכל עליך את באמת נראית קטנה מאוד שכן את חדורת שנאה, היסטריה ורגשות נחיתות וחושבת שכו-לם חייבים לך משהו. גברים, "אשכנזים", דב חנין. גם לי יש אי הסכמות רבות עם כל מיני אנשים. גם עם דב וגם עם חד"ש בכלל. אבל אני לא מתבכיין על שלא שריינו לי ולשכמותי מקומות. אני נאבק על שלי ואם אני מפסיד אני מודה בתבוסה כג’נטלמן. כך עשיתי כשהתפטרתי מתפקידי בהנהגת המפלגה. אבל מה לעשות, עם פמיניסטיות מסוגך מיליטנטיות מתבטאת בעיקר בדרישה שגברים יעשו בשבילכן דברים… גבורה גדולה באמת!

    וא-פרופו, את התמודדת על מקום ריאלי ברשימת חד"ש? או ברשימה אחרת כלשהי? כי איכשהו לא שמעתי על כך. או שפשוט חיכית שאישה אחרת תעשה בשבילך את העבודה?

    אני אסתפק בכך שעבור הקהל שאליו אני מכוון כעת חשפתי אותך ואת חברותיך בתור מה שאתן. אני מקווה שמספיק גולשים, אנשי שמאל שאינם פנאטיים כמותכן, קראו והסיקו מסקנות מתאימות. הישג כזה מספיק עבורי בשלב זה. ואם איבדתי נקודות במחנה שלכן זה ממש לא מפריע לי. אתן לא האלקטורט שלי…

    היי שלום, ותודה על הדגים.

  16. יאנה הגיב:

    לא התמודדתי כי אני ונשים יהודיות כמוני חושבות שנשים ערביות היו צריכות להבחר ולא להיבלם על ידי שיקולים זרים..
    גם לך תודה, היה לוקח לי עוד שבועות של זעם להגיד את זה.אני בטוחה שכמה עיניינים שהובהרו פה הסבירו לכמה אנשים שבאמת פתוחים לדיון.
    התרסקת במחנה שלנו.
    תגיד ביי ביי יפה לסצנה.

    את הגידוף האחרון אפילו לא הבנתי ,זרות תרבותית,אתה יודע.

  17. יאנה הגיב:

    יורם, ת’זהר ממני :))))))))))))))))

    חיים על הדיון שפתחת פה על נשים ופמיניזם מזרחי אני לא מרגישה שיש לי זכות לענות למרות כי אני מכירה את הטיעונים של חברותיי הפמיניסטיות המזרחיות הפעילות בפמיניזם מזרחי שהיו מציגים את התזה שלך בעור מאת אחר. חלק מהדברים שלך נכונים חלק עיוותים מהמקור .לי אין זכות לדבר בשמן, כדאי שתקשיב להן ישירות אם אתה באמת מתעניין.
    על הבסיס המשותף מה הוא ראה את האי מייל הראשון.
    לא טענתי ואני ל אטען בשום פנים שאישה אשקנזיה מייצגת אינטרסים או פוליטיקה של נשים ערביות,יהודיות מוסלמיות או נוצריות.
    נהפוך הוא תעבור על כל הדיון ותראה את זה בדיוק.
    אך באותה מידה לטעון כמו שקורה כאן שגבר אשקנזי יכל לייצג את כולם(נשים,מזרחים,ערבים( זה בדיוק לרמוס את הפוליטיקה של זהויות בגסות רוח ומפתיע אותי שאתה לא יוצא איתי נגד הדבר הזה.

  18. אשר פרוליך הגיב:

    חברים,תמשיכו לנהל וויכוחים אין סופיים
    על נושאים מענינים וגם רלוונטים,אבל לא
    הנושאים המרכזיים והגורליים.
    בינתיים,הפנסיונרים יצביעו למפלגת הגמלאים,
    העניים לש"ז או למפלגת העבודה,הפסאודו-שמאולנים למרץ וכל אלה שלא מבינים שהגיע הזמן
    לפנות להמונים ולהניף מחדש את הדגל האדום,
    במקום להתעסק בבעיות של לשון ולטקטק בלי סוף
    במחשב(זה נוח,זה נעים,זה נותן הרגשה שאתה
    לא "לבד"),ימשיכו להצביע חד"ש,
    אבל מזה אין לצפות לשום שינוי רציני,
    "וחבל על הזמן !!".

  19. ליאנה מחיים הגיב:

    אנחנו מסכימים על ביטול הפטריארכיה, אני לא רואה איך זה פוטר את הבעיה המעמדית או מיליטריזם וכוחנות(משום שגם נשים יודעות להיות כוחניות, מיליטריסטיות ושאר ירקות) אבל זה דיון אחר.

    אם נשים היו רב המצביעות\פעילות\חברות בחד"ש סביר להניח שבפרימריז אשה הייתה נבחרת(אלא אם כן נשים מעדיפות שמועמדים גברים ייצגו אותן)

  20. ירדן ליאנה הגיב:

    עושה רושם ששגיאות הכתיב המרובות והמוגזמות משהו שלך הינן בכוונה תחילה, הלא כן? אפשר לקבל הסבר מה עומד מאחריהן?

  21. אינה מיכאלי הגיב:

    זהו. הרגתם אותי.
    אי אפשר יותר עם ההתנשאות האשכנזית הזאת.
    "מיליטנטים מזרחיים", "פטריוטים ערביים", "הומואים גאים", "פמיניסטיות מועצמות", אין גבול לחוצפה שלכם.
    כל מי שהוא לא "אשכנזי שקול" או "הקול הבוגר", או "צו השעה". אז לכו לעזאזל. תקראו מארקס בבתים של ההורים שלכם ברמת השרון ותחשבו שאתם נורא רדיקליים כשאתם יוצאים להפגנה (רק לא למען "פטריוטים ערבים", רק הערבים שמידת הפטריוטיזם שלהם עברה את אישורכם)
    באמת, אני לא רוצה יותר לכתוב משפט תקני אחד בעברית! מה אתם כל כך חרדים לשפה שלכם, כאילו פאקינג אליעזר בן יהודה קם מהקבר.
    מאיפה החוצפה למשטר את השפה? אתם תגידו לנו איך לדבר? תדרכו עלינו ואז לא תבינו למה אנחנו לא רוצות לנהל דיאלוג שיוויוני?
    אין גבול לעוורון, אין גבול להתנשאות.

    ולאשר פרוליך, שמעיז להגיד שחייהן של נשים זה לא נושא מרכזי או גורלי, אני מציעה לבדוק בהיסטוריה, מתי בדיוק הנפות הדגל האדום שיחררו את הנשים כפי שהובטח, ומתי גברים עם דגלים אדומים המשיכו לנצל נשים, או לפחות להשתיק אותן – כמו בדיון הזה ממש.

  22. לחיים מיאנה הגיב:

    חיים,זה טיעון לא רציני בעליל
    המזרחים הם רוב של יהודים במדינה:למה הם לא רוב בכנסת ?לא רוב במוסדות ?לא רוב בתקשורת ?אלה אם הם מעדיפים שאשקנזים ייצגו אותם?
    רב כמותי זה לא מה שקובע שילטון וחלוקת הכוח.אז באמת .עזוב .תביא טיעון רציני.

    ירדן, אם זה שאלה רצינית אז תשובה רצינית א’ אני דיסגראפית ,לא הכי גרועה בעולם(אם אני אשב על זה עוד חמש דקות אני אכתוב בלי טעויות בזה נמרוד צודק) אבל אני רגישה למצוקה של הרבה אנשים שבשבילם זה באמת בעיה להתבטא בכתב,ואני מנסה לעודד שימוש בשפה לביטוי עצמי בכתיבה גם אם הכתיבה אינה 100 אחוז, זה חשוב כדי שנוכל להכיל את כל המרכיבים של החברה גם כאלה שבשבילם לכתוב זה עונש.(דיסגראפיה,הגירה,לימוד עצמי).
    זה נראה לי יותר חשוב באתר הזה אחריו אני עוקבת כל הזמן שההגמוניה הכתיבתית פה דורסנית.אימון לסובלנות לאחרות.עגב לג’אנדר:אני כותבת ככה כבר שלוש שנים ברשת של נשים,והתגובות נעות בין כלום לחיוכים ול"נתת לי כוח לכתוב כאן בלי לפחד מהשפה".
    אז יהי ההבדל הקטן בין רשת של נשים לרשת של גברים.שימו לב ,שזה נורא מדיר.אל תהיו מופטעים אחרי זה,איך זה שכמעט ואין נשים שכותבות פה,אין כמעט מזרחים,ערבים,רוסים.ההגמוניה פה שיפוטית נורא. תתמודדו.יש דברים הרבה יותר נוראים מטעויות כתיב כמו השתקה.

  23. יאנה הגיב:

    לגבי פטריארכיה:פטריארכיה זה לא חבורת גברים שיושבת ומחזיקה ידיים וחושבת איך לדפוק את הנשים ואת כל השחורים האחרים.
    זאת מארכת חברתית ,טון חברתי שהוא חודר אל כולנו,גם אל נשים.אנחנו חיות באותה חברה ,רואות אותה טלוויזיה,מתחנכות באותם בתי ספר,מתהלכות באותם רחובות.פטריארכיה זאת אמונה חברתית שכוח (במובן הרע של המילה)הוא הנכס היקר ביותר.כך גם שמי שנולד למשפחה טובה יותר חשוב יותר לחברה מאחר/ת,
    מי שיש לו תואר או כסף חשוב יותר ,דעתו נחשבת יותר ,הוא יותר מייצג הוא הכלל.בלי קשר למספרים אבסולוטיים.גברים מפנימים את זה למרות שז פוגע גם בהם ,אתה יודע ,נהרגים במלחמות שהם מארגנים,לא זוכים לרגש פתוח כי קיים מהם חשש מאצם היותם גברים.מנוצלים על ידי גברים (ונשים )אחרים לבנים יותר,עשירים יותר ,מבוגרים יותר.כולנו סובלות וסובלים מזה לכן זה אינטרס של שמאל להתמודד עם הנושא הזה.אני לא מאמינה במאבק לזכויות נשים נקודה.כי אז באמת נשאלת השאלה של איזה אישה הזכויות הללו?המאבק הוא מאבק חברתי נגד הסדרים אייררכיים שנמצאים בתוך כל אחת ובתוך כל מקום.נשים פמיניסטיות מתמודדות עם זה בקבוצות העצמה כאשר הן מנסות לברר מה הוא בנו מאיתנו ומה תוצר הפאטריארכיה ,תהליך ערוך.גם גברים כדאי שהיו עושים (וחלק התחילו לעשות בשנים האחרונות) את זה גם ומגלים מה בזהות שלהן שלכם הוא פנימי ומה השפעת הפטריארכיה הדורסת.

  24. אשר פרוליך הגיב:

    לאינה מיכאלי:

    לפחות תבדקי את העובדות=
    לאחר מהפכת אוקטובר,נתנו לנשים שוויון זכויות
    מלא כפי שלא היה קודם בהסטוריה האנושית,ואפילו "אפלייה מתקנת".לאימאות רווקות המשטר דאג לטפל בילדיהן,שהכירו בהם
    כילדים חוקיים לכל דבר ועניין,דבר שעד היום
    לא קיים בשום מקום,נשים בלטו בספרות,באומנויות ומלאו תפקידים בכירים
    בכל מקום.
    עם מות לנין,ועליית סטלין,חלק גדול מהשגים
    אלה נמחקו כלא היו.
    עובדות אלה תוכלי לגלות באופן אוביקטיבי
    אם תרצי בכך,ואז תביני,ששחרור הנשים לא
    יכול להיות מופרד משינוי רדיקאלי של החברה.
    על אף הזלזול שלך(מניח מחוסר ידיעה אמיתית
    והתבססות על פרשנים מיד שנייה)במרקס,מציע
    לך לקרוא את הספר של פדריק אנגלס:
    "מקורות המשפחה והמדינה…"או כל טקסט
    מרקסיזט מקורי(לא פרשנות),ואחרי זה,נמשיך
    לדבר

  25. אשר פרוליך הגיב:

    אינה: אם תרצה לקרוא קצת על נשים ומרקסיזם

    יש לך דברים סופר מענינים האתר:

    — קישור —

    see:women & marxism

  26. עופר יהלום הגיב:

    ליורם – למען הדיוק, הערבים בישראל הם עדיין מיעוט, גם אם נוסיף את תושבי הרשות הפסטינית.

    ליאנה – אחרים כבר העירו שסגנון הכתיבה שלך הוא, איך לומר בעדינות, יוצא דופן במידה כזו שממש קשה להתייחס למה שאת כותבת.בכל מקרה, גם אם נביא את ההצעה שלך להקצנה, כלומר נחייב כל מפלגה לשריין לפחות 50 אחוז לנשים, זה לא יפתור שום דבר, ולכן אני מעדיף דמוקרטיה ישירה:

    1.שריון לנשים נוטה לדחוק בדרך-כלל דווקא גברים ממעמד נמוך ומקבוצות מקופחות
    2.כתוצאה מכך, אולי תהיה יותר פעילות לטובת הנשים, אבל פחות לקבוצות המקופחות האחרות.
    3. וכל אלה שמשלים את עצמם לגבי הלאומנות של נשים, שיבדקו את ההיסטוריה הקרובה בעולם, באיזה עמדות תמכו נשים בציבור ובפרלמנט. רובן היו תוקפניות באישיותן בדיוק כמו המגיבות כאן, בלי קשר לעמדות הפוליטיות.

  27. עופר יהלום הגיב:

    נוכחתי שנשמט המשפט האחרון בתגובתי – צריך להוסיף "וגם לאומניות כמו עמיתיהן הגברים באותן המפלגות".
    ומכיוון שמעירים כאן על איות, מובן שיש לכתוב הרשות הפלסטינית.

  28. יאנה הגיב:

    אשר,לא נראה לך מוזר במקום כלשהו שאתה מרגיש צורך ללמד את אינה שבאה משם מה היה בקומוניזם ומה לא.
    באמת בזמנו של לנין המצב השתפר פלאים ,בצורה שיחסית !לכל העולם זה היה בילתי יאמן.אבל
    קודם כל צריך להזכיר שזה קרה בזמנו של לנין (ולא לנינה) ומי שעלה אחריו ועמדו על הבמות סביבו במעגל המצומצם היו גברים נוספים(כמו סטלין ) והפאטריארכיה גברה על הכוונות הטובות ביותר מה שהתבטא העלייו של סטלין.
    מה זה הנחתוח הפשטני הזה ?
    האם בשבילך ברה"ם נגמרה בלנין ?
    מה שקרה אחרי זה זה מקרי ?
    מיקרי ?ככה ?בגלל בן אדם אחד ?סטלין ?
    ממש אם לא סטלין זה היה פשוט מתפתח בניחותה ?
    עולי היה משהו הרבה יותר בסיסי וזה שבלי ההתמודדות עם פטריארכיה לא תוכלו לשנות את הסדר החברתי ?כי זה תמיד יחזיר אתכם לאייררכיה ?לביורקרטיה לאבה/שמש העמים?
    כי זה מה שאנשים מכירים ?
    עולי ?רק עולי ?
    ונגיד שתלמד על תקופה ההיא והמשכה מאתרים של פמיניסטיות ?אתה הרי לא תלך לבדוק מה מבטם של פלסטינים באתרים יהודים ציונים ,נכון ?אז למה אתה ממליץ לנו לבדוק על מצבן של נשים באתר מרקסיסטי ?כאשר אנחנו טוענות לדיכוי שהיה בתקופה ההיא מול התאוריה המרקסיסתית .
    ומצטרפת לאינה :בילתי נסבל
    למרות שלא הרגתם אותי.חיה ובועטת,התאכזבתי .עד עכשיו חשבתי שאתם מבינים עינין ופשוט לא חשוב לכם לדבר על זה ,אני מבינה היום שיש באמת חוסר הבנה בסיסי ושנאת נשים ואחרים במרחב הזה של הגדה,מאוד מעציב,אבל כמה לא מפליא לעור קיומו של סטלין.שקרה במקרה,רק במקרה.היום הרי הייתם עושים הכל אחרת……………..
    אשר אם אתה מתעניין באמת אתה מוזמן להרצאה שלי על נשים רוסיות בברה"ם אני אשלח לך הזמנה
    כולכם מוזמנים

  29. אשר פרוליך הגיב:

    יאנה:לא יודע מה עשו לך הגברים בחיים שלך
    שאת כל כך מלאת שינאה.
    אבל זה שאת עושה "סלט" מכל דבר זה מוגזם
    תרגעי,תנסי לבדוק עובדות,כי העובדות חשובות יותר מהרגשות שלך,
    נכון שזה קשה,ויותר קל להגרר אחרי רגשות,
    אבל בסופו של דבר,העובדות אלה הן שקובעות.
    אינני "פטריארכלי",אני סתם,…בן אדם.

  30. לאשר מיאנה הגיב:

    אין עובדות .ברמת הידע שאני ואתה נמצאים כבר אין עובדות ,יש פרשנויות ואידאולוגיה בלבד על עובדות עולי הינו מסקימים אם היינו מצליחים לתאר אותם בלי הפרשנות והשפעות אידאולוגיות,זה לא יקרה כי זה בילתי אפשרי.בוודאי שאתה פטריארכי:לא רואה ,לא שומע רק מדבר.התגלמות ה
    פטריארכיה
    לגבי השאלה הרדודה שלך :את השאלה הזאת אתם (הפטריארכיים) שולפים תמיד אבל תמיד כי זאת נראת לכם שאלה מנצחת(כמו ציונים עם משטר מוסלמי ,ראה למלע)עכשיו למה זה שאלה מנצחת? כי בדרך כלל נשים משתתקות מהחוצפה והדריסה והחניקה שברדידות שלכם.עכשיו אני אגלה לך סוד,כל אישה שתשאל אותה את השאלה הזאת תשתתק בבהלה כי לכוולן (אבל כולן )גברים עשו מספיק כדי לא למות על מין הגברי,כל אחת תשתתק ותשקע בזיכרונות וטראוומות .למה נראה לך שזה עובד על פמיניסטיות מיליטנטיות בלבד ?למה נראה לך שרק להן זה רלוואנתי ?כי לא ניסית לשאול בדיוק את אותה שאלה נשים אחרות .אני מקווא שגם לא תנסה.
    איך אתה מעז לדרדר את הדיון לרמה הזאת < ?הייתה שואל פלסטיני מה כבר עשו לו הציונים שהוא לא מת עליהם כקבוצה ומנסה לשנות את שליטתם באיזור ?,סביר שלא .אז איך זה נראה לך בסדר לשאול אותי את זה ?כי אם מדובר באישה אין גבולות ואין אטיקה ואין טאקט ?הכ פתוח ?
    הכ מותר?
    אחרי השאלות הדורסניות שלך אתה עוד טוען אני לא פטריארך ?אני סתם בן אדם ?
    סתם בן אדם זה פאטריארך . רוצה לא להיות פאטרירך ?תלמד תתפתח ותקשיב.פשוט.
    אה ו…מה כבר עשו לך הנשים שאתה כל כך שונא אותנו? עד דריסה ?עד חניקה ?
    עד שבירת כללי אטיקה? אנסנו אותך ואת החברים שלך ?התרדנו מינית בכמויות בילתי נספרות ?רצחנו בבני מינך במשפחה ומחוצה לה ?הרבצנו לכם מכות ?ארגנו מלחמות ?דירדרנו את העולם לעוני ןניצול ?תפסנו את כל ההון בעולם ?השתקנו אתכם?מכרנו אותך לזנות ? מה כבר עשינו לך ?
    אז תירגע ותתחיל להקשיב ולמוד במקום לתקוף כמו איזה ילד היסטרי בן 4 עם קינאת ואגינה.
    כשתגדל גם לך יהיה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים