הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 במאי, 2006 27 תגובות

לא מזמן חוויתי חוויה אישית שבאמת תוכל להיחשב לאחד מסיפורי האהבה האגדיים (שנכשלו). לפני יותר משנתיים, בהיותי סטודנט בגרמניה, נסעתי לאחת הערים היפות בשם קלן, בכדי לבקר באחד המפגשים שמתקיימים ברחבי אירופה בין ערבים ויהודים מישראל לבין ערבים מהשטחים. מטרת פגישות מסוג זה היא לעודד דו-שיח בין שני העמים. זו היתה באמת חוויה נהדרת, ואני אישית מודה לאיחוד האירופי שמארגן ותומך בפגישות כאלה.

היה כיף לראות קבוצות של צעירים וצעירות כה שונים מארץ שיכולה לקבל מקום ראשון בסכסוך ולהירשם בספר גינס על השנאה בין אזרחיה, לומדים לאהוב אחד את השני בזמן כה קצר ולדלג על הדעות הפוליטיות. פשוט מאד לחיות בשלום ביחד למרות הכול.


שם, במקום היפה הזה, נתקלתי בבחורה צעירה, מושכת, יפה ואינטליגנטית – אהבה ממבט ראשון. ישבנו ביחד וגיליתי שהיא בת 19 ומרמאללה. אמרתי לעצמי, חבל שהיא לא מיפו או אפילו מהמשולש.


התפתח בינינו קשר רומנטי. היא היתה צריכה לחזור עם הקבוצה של הפלסטינים דרך ירדן לשטחים ואני הייתי צריך לחזור לברלין לספסל הלימודים. למרות לחץ הפרידה הספקתי למסור לידה כרטיס ביקור עם מספר הפלאפון שלי בגרמניה ומספר הטלפון שלי במשרד התרגומים בו עבדתי.


בדיוק לאחר חודשיים נאלצתי לעזוב את גרמניה מסיבות אישיות ולחזור לארץ. את הבחורה לא שכחתי אבל לא היה לי איך להשיג אותה. כעבור חצי שנה מתקשר אלי עמית ממשר התרגומים בגרמניה ומבשר לי שבחורה מרמאללה חיפשה אותי והשאירה את מספר הטלפון שלה.


לא היססתי להתקשר מיד. זה היה יום שישי וקבענו להיפגש ברמאללה במסעדה מפוארת כבר ביום ראשון. פגישה מרגשת (ללא חיבוקים, בכל זאת "רמאללה"). היא סיפרה לי שחיפשה אותי הרבה זמן. עיניה זהרו מהתרגשות, גם אני!


תכננו ביחד קשר רציני לאחר שלוש פגישות. חלום זה נעצר על ידי החלטת בית המשפט העליון לצדק בישראל, כי אותה אהובה לא יכולה להצטרף אלי ולגור איתי בישראל ואם אעבור את מחסומי צה"ל ואתגורר אצלה ברמאללה, יכול להיות שהשופט ברק ישלול לי את האזרחות הישראלית ולא אוכל לחזור לארץ אבותיי. כך שאיני ממליץ לאף אחד להתאהב במישהי או במישהו מהשטחים.

תגובות
נושאים: מאמרים

27 תגובות

  1. ובאנגליה נאמר… הגיב:

    שר הפנים הבריטי ג`ון ריד: ביטחון הציבור קודם לזכויות אזרח (אי-פי)

  2. יגאל – קריות הגיב:

    הנ"ל נכון גם לארה"ב, ולחלק גדול של מדינות האיחוד האירופאי אשר אינן מאשרות כניסה אוטומטית לשטחן של זוגות אשר נישאו, ואחד מהם אינו תושב קבוע.

    אז גם הם גזענים ??

  3. רמי הגיב:

    אזרחותך הישראלית לא תישלל עקב מגוריך בחו"ל, כך שאם יש לך שם עבודה – למה לא.

    עם זאת, אפשר לנסות דרך אחרת: תבקש הנערה אזרחות גרמנית ובתור גרמניה תינשא לך ותבוא לגור בארצך. בלי אחריות, זה עשוי לעבוד.

    ובאופן כלל: החוק המנוול המונע מערבים לגור יחד בארצם הוא מסמר גדול בארון המתים של מה שמכונה הדמוקרטיה הישראלית. היות ולא ניתן לבטל החוק באמצעות הליך משפטי, כי בביהמ"ש העליון שלנו יושבים מי שיושבים, חשוב כי פלסטינים ישראלים ולא ישראלים ימשיכו להנשא זל"ז ויפציצו את העולם בזעקתם הנואשת לאיחוד משפחות.
    חשוב לציין כי במקרה של נישואים בין ישראלי ופלסטיני, הילד/ה הילוד/ה אזרח ישראל מכוח סעיף 4 לחוק האזרחות ולכן יכול לגור בישראל ולבחור ולהבחר לכנסת!!! חשוב לנצל פירצה זו בטרם תיסגר ובין השאר למצוא מכון ביולוגי שיכול להוציא חוות דעת די אן איייות מוסמכות שיהוו כרטיס אזרחות לכל ילד כזה כדי לעבור את מסלול המכשלוים של משרד הפנים.

    ובכלל – הגיע זמן שכל אדם בעל תודעה פוליטית מפותחת יתחיל ללמוד את חוקי האזרחות של ישראל. למשל ס’ 4 הנ"ל. למשל, העדר האפשרות לשלילת אזרחות שעליה מיצר הכותב ומפחיד לשווא אחרים, ועוד:
    לפי סעיף 4א לחוק האזרחות מי שהגיע לגיל 18 וטרם הגיע לגיל 21 ואין לו אזרחות כלשהי, זכאי לקבל אזרחות ישראלית. העדר טפסים ונהלים מונע שימוש בחלון ההזדמנוניות הזה שנכלל בספר חוקינו על פי דרישת אמנה בינלאומית, אבל המועמד ייטיב לעשות אם יםפנה במכתבים רשומים ישירות לקודקוד (שר הפנים) ויתבע את אזרחותו וכן יערב בעניין ארגוני זכויות אזרח בישראל ובאו"ם. שימו לב נערות ונערים במז’ ירושלים (ואולי מישהו יתרגם להם זאת): סעיף 4א לחוק האזרחות. קיראוהו ונצלוהו.

  4. שירה הגיב:

    נורא…משתתפת בצערך…:-(

    חבר של ידיד שלי משכם מאורס לבחורה "שנתקעה" בירדן (לא נותנים לה לחזור וגם כשהוא הצהיר שכשהיא תחזור לשכם הם יתחתנו, עדיין לא נותנים לה לחזור ולו לא נותנים לצאת..

    זה מדהים אותי איך במצח נחושה חותמים על דברים כאלה. זה צריך להיות אחרת: החוק מאשר ואז בודקים כל מקרה לגופו. ע"י חוקים גורפים כאלו, חוסמים לאנשים את החופש…

    עצתי לך, אל תוותר על האהבה…תסע מכאן. לעזור לך לארוז?

  5. עודד הגיב:

    זה באמת עצוב אבל ככה זה במצב מלחמה. החמס מעונין להשמיד את ישראל. הוא הממשלה כרגע ברשות הפלשתינית ולכן נתין יישות עוינת לא יכול להיות אזרח אלא אם הוא מתנער ממנה לחלוטין

  6. אדמת אבותי הגיב:

    הרי גם רמאלה כמובן היא אדמת אבותיך מה עוד שהיא נקייה מיהודים ומגזענים ומלאה באהבה מדוע לא בעצם?

  7. אורי ברייטמן הגיב:

    החוק מאוד פשוט: אם אזרח יהודי רוצה להתחתן עם גרמניה קתולית, החוק הישראלי יאשר. זאת למרות שהבחורה אינה יהודיה, וגם לא תתגייר. דוגמה: גל ההגירה מרוסיה, שדרכו הגיעו לישראל מאות אלפי לא-יהודים.
    אך אם אזרח ערבי ירצה להתחתן עם פלשתינאית, החוק הישראלי לא יאשר.
    זה לא קשור למדיניות הגירה או כל מבחן אדמיניסטרטיבי סביר – זו גזענות טהורה כחול-לבן. הטיעון הבטחוני הוא בלוף עתיק.

  8. לאורי ברייטמן הגיב:

    אם זכרוני אינו מטעני, הרי שאיחוד משפחות היה קיים עד לאחרונה.
    אז האם זו "גזענות חדשה"? או שאולי יש משהו בטענה שהמצב הבטחוני מחייב נקיטת אמצעים?

  9. דן תמיר הגיב:

    אשמח לראות את נוסחו המלא של התיקון לחוק.
    בכל אופן, כיום, גם אזרח ישראלי לא "יהודי" המתחתן עם גרמניה קתולית (וח"ח לאורי על הסולידריות) יכול בתהליך הדרגתי להביא לאזרוחה. לצורך העניין, זה יכול להיות אזרח דרוזי הנישא לתאילנדית בודהיסטית. בכל אופן, למיטב ידיעתי התיקון לחוק לא מונע רק מ"ערבים" להכניס לתחומי מדינת ישראל בני זוג מהשטחים, אלא מכלל אזרחי ישראל.
    ודבר נוסף: אם באסם הוא אזרח ישראלי, הרי שעל מנת לשלול את אזרחותו יש צורך בהוראה מפורשת ומיוחדת של שר הפנים, שהופעלה למיטב ידיעתי רק פעם אחת מאז קום המדינה. עד עכשיו לא נשללה אזרחות משום אדם רק בגלל שעבר להתגורר בשטחים. הדבר שונה לעתים עם "תושבי קבע" מ"מזרח ירושלים”; מענין אותי לדעת אילו קשיים מערים משרד הפנים על תושבי קבע ממזרח העיר המבקשים להתאזרח בישראל.

  10. ישר דרך הגיב:

    איפה כתוב שאיחוד משפחות חייב להעשות דווקא בצד הישראלי, מה רע בלעבור לרש"פ?
    ללא הדיכוי הציוני.
    בהצלחה לך ולמשפחתך החדשה בבירת הגדה.

  11. שי אילן הגיב:

    מיהו הפרובוקטור המאוס והליברמניסט ששולח את מר חתו שוב ושוב לפלסטין או לכל מקום אחר שאיננו ארצו?
    אני מציע למחוק את התגובות הללו לא בגלל פוגענות אלא כדי להראות שיש מקומות בהם ליברמניסטים, שאינם שונים במאום מהפולקיסטים של מינכן 1920 ומשתמשים באותה רטוריקה (לרפרנס ראו "היטלר" כרך ראשון של איאן קרשאו) לא יכולים להתאזרח ואין להם מדרך רגל.
    הגועל שלי מההתנהלות של ישראל הולך וגובר. זה מתחיל ברעיונות הטיהור האתני וממשיך בהכשרה של בג"צ לחוק גזעני במפורש. נחוצה התאגדות מידית של הכוחות הפרוגרסיביים השמאליים במדינה למטרת גיבוש אג’נדה ומחאה נגד הנורמליזציה של הטרוף.

  12. מנחם לשי אילן הגיב:

    הכעס שלך מוצדק רק בחלקו מפני שיש כאן באמת איזשהו שיקול בטחוני.
    כששורר מצב מלחמה ומדינה מסויימת מוגדרת "מדינת אויב" הרי שישראל יכולה להגן על עצמה מפני אזרחי האויב.
    אני משוכנע שגם נישואים עם אזרח איראן לא יבואו לכלל איחוד משפחות בישראל מכיוון שדין איראני כדין פלסטיני, לעומת זאת אזרח מוסלמי של מרוקו או טורקיה כן יוכל לקבל אזרחות.
    לא צריך לטפס כל הזמן על עץ הגזענות, אפשר גם לעצור ולחשוב.
    זאת ועוד, בזמן מלחמת העולם השניה גורשו הטמפלרים מישראל ע"י הבריטים, בטרנספר אמיתי, רק משום שהיו נתיניה של מדינת אויב. ועד היום קיימות בחיפה, ת"א וירושלים "מושבות גרמניות" בהם גרים היום יהודים. אז כמובן שהבריטים ביצעו מה שנראה כביכול כטרנספר נפשע, אבל מצב מלחמה לעיתים מכתיב צעדים כאלו.

    זה אולי יתקבל בציניות, אבל ליבי כבד וצר לי באמת על ההחלטה של בית-המשפט.
    זהו מחיר דמוקרטי כבד. אבל במצב דהיום זו החלטה מוצדקת, בדיוק כמו הרוב שהיא קיבלה: שישה כנגד חמישה…

  13. שי אילן הגיב:

    מנחם, אינני יכול להחליט מה רב יותר, ההבל בדברים שלך או הגזענות המודחקת שבהם. רק מחמת המחשבה שייתכן שאתה אומר אותם בתום לב , בלי להבין מה שאתה עצמך אומר, אני אתייחס: פלסטין איננה מדינת אויב, היא שטח כבוש שמקיים יחס מורכב עם ישראל, התנגדות בצד שיעבוד וסימביוזה. מי שלא עוסק באופן פעיל בטרור ומבקש לאחד משפחות, צריך לאפשר לו את זה, ובלבד שהוא מקבל על עצמו קודקס מוסכם שמתחייב מקבלת אזרחות ישראלית. הוא הדין באזרח איראני שמתחתן עם ישראלית (או ההפך). הסיכוי שאדם כזה יעסוק בריגול או בניסיון לפגוע בישראל באופן כלשהו הוא זניח, ומכל מקום קטן יותר מהסיכוי שאיש שגרירות זרה יעשה את זה. היחס של הבריטים לטמפלרים ויותר ממנו, של האמריקנים ליפנים ולגרמנים שחיו בתחומה במלחמת העולם השניה, היה מרושע וזדוני (לאחדים מהיפנים שהאמריקנים רכזו במחנות היו קרובי משפחה בצבא האמריקני שנלחמו בחזית).
    אז שיח ה"אנחנו במלחמה" הזה עקר וריק כשלעצמו, אבל בהחלט משרת את ה"אנחנו" הבלתי נסבל שמתהווה כאן פוסט אינתיפדת אל אקצה ופרה ההתכנסות, "אנחנו" של קולקטיב צדקני, גזעני ומלא שררה כלפי המיעוט הלאומי הפלסטיני, זה שחי על אדמתו וזה שהוא פליט על אדמתו.

  14. מנחם לשי אילן הגיב:

    קודם כל מעניין שאתה בוחר להוסיף דווקא את דוגמת ארה"ב לדוגמה שלי על מלחה"ע השניה.
    אז ארה"ב היא הדוגמה לדעתך לרמיסת זכויות אדם במלחמת העולם השניה?
    מעניין איזה יחס נתנו הנאצים לאזרחים בריטים ואמריקאים שתפסו באירופה ואפריקה, ואם הם היו יהודים…?
    נו טוב, שיהיה. אני אתייחס לזה פליטת קולמוס ותו לא.

    אני שמח שזיכית אותי בכינוי "תם לב"
    אבל לדעתי התמים מבין שנינו הוא אתה.
    לחשוב שפלסטיני שיקבל אזרחות ישראלית יקבל על עצמו "קודקס מוסכם שמתחייב מקבלת אזרחות ישראלית"?
    איזה קודקס? קיים כזה קודקס בכלל?
    ואם פלסטין היא שטח כבוש, האם אין זה אומר שיכול להיות מצב מלחמה עם העם על אותו שטח?
    מה גם שהחיזבאללה, אל-קעידה ואיראן כבר שלחו את זרועם הארוכה כדי לבחוש בקלחת.
    אני מתנצל מראש על מה שיכול להתפרש כפאראנויה (המגובה ע"י ששה משופטי בג"צ) אבל די ברור שאותם כוחות ינצלו את איחוד המשפחות כדי להכניס נציגים מטעמם לישראל. נציגים שלא מתכוונים לקבל את הקודקס שאתה מדבר עליו.

  15. שירה לשי אילן הגיב:

    לא יכולתי לכתוב את זה טוב יותר!

    אני מפחדת מהיום שהנכדים שלנו ירתחו עלינו מזעם וכל מה שנוכל להגיד זה: אמממ…אנחנו מאוד פחדנו מפיגועים..
    וכשהם ישאלו: אז למה לא התאמצתם לעשות שלום?אני מאוד מקווה שנמצא תשובות טובות יותר מ:"היינו עסוקים בלעשות כסף…"

  16. חדוה – לרמי הגיב:

    לא ברורה לי קריאתך לפלסטינים לנסות לקבל אזרחות ישראלית עם כל מיני "פירצות בחוק" (כהגדרתך) שיש לנצלן לפני שישתנו. תוכל אולי לפרט מה ההגיון הפוליטי מאחורי קריאה זו?

  17. Henry Lowi הגיב:

    Any democratic state, when considering an application for immigration of a citizen’s family member, considers a number of factors, including the family member’s means of support, police record, and the like. Each case is considered on its merits. A family member who is found to be a security risk is denied entry.

    In a "Jewish democratic state", each case is not considered on its merits. In a "Jewish democratic state", a Palestinian is, by definition, a
    "security risk"

    In reality, this is not an immigration issue. Everyone can see that this is not a legitimate "security" matter, but is part of the Israeli demographic policy, supported by Avigdor Lieberman and Justice Heshin ((- and by all those on Hagada Hasmalit who refuse to recognize the right of return))- according to the
    "principle":

    The more Palestinians in Israel, the less secure is the Zionist regime.

    The "Green Line" is merely the armistice line reflecting the military positions on a certain day in 1949. The Wall is merely a wall being constructed by Israel contrary to the ruling of the World Court.

    The people on both sides of the Green Line, and on both sides of the Wall, are members of one nation and residents of one country and participants in one market. The country has been partitioned, against the will of its people, and is under occupation by a racist regime.

    Common human decency, and human rights require the abolition of the partition, and the removal of the Wall, and the replacement of the racist occupation regime with a democratic regime.

    In our lifetimes, racist Rhodesia became Zimbabwe and Apartheid South Africa became democratic South Africa.

    For the sake of
    באסם חתו
    and for the sake of all the residents of this country, let us follow democratic examples, the sooner the better.

  18. אירינה גיטלמן הגיב:

    הי מנחם, ושי אילן!!! טוב שנזכרתם בארהב ובפשיזם הגרמני… כפי שאתם זוכרים וודאי למדתם בבית הספר, שרעיונו העיקרי של היטלר היו שטחים,שטחים נוספים לארצו… אתם לא חושבים שגם לנו קצת לא מספיק מקום…
    ויש עוד דבר… אני באה ממדינה שבה בביניין אחד גרו 4 או 5 לאומים שונים של בני אדם וזה לא אמר שהם צריכים להרוג אחד את השני או לרגל לטובת מדינות אחרות, ואל תגידו לי שהממשלה רצחה אנשים על ימין ואל שמול שכן זהו שקר ששיך לאמריקה האהובה שלכם והיטלר…
    שכן בעל ההון האמריקני שהיו ברשאותו כמויות אדירות של עיתונים, היה חברו הטוב של היטלר…שמו:ויליאם חרסט…הוא דרך אגב המיסד של תנועה אנטי קומוניסטית מק-קארטי (שנות ה-1950) שכן היטלר ידע שסתם כך בלי פרסומת הוא לא יצליח להשטלת על מדינה עד כדי כך חופשית…

  19. שירה לחדוה הגיב:

    לא בגלל "היגיון פוליטי" אלא פשוט כי הוא רוצה להמשיך לחיות בארצו עם אהובתו לצדו…:-)
    וד"א התורים הארוכים "כאורך הגלות" בצידי שגרירויות גרמניה ופולין, מאוכלסים בנכדים של ניצולי שואה שעטים על אזרחות שניה, מראים כמה זה "נורמטיבי" לנצל כל פרצה על מנת לשפר את מצבך בעולם של חוסר ודאות..

  20. שמחה ניר, עו"ד הגיב:

    באסם, טעית בכתובת!

    לאהרן ברק ישנם חטאים אמיתיים, ולא צריך להוסיף לו גם חטאים מדומים.

    במקרה הזה דעתו דווקא הייתה לטובתך ולטובת שכמותך, ובהתכתבות מאוחרת יותר עם עמית מארה"ב, לה נתן פומבי, הוא רמז שימיו של החוק הזה ספורים.

    אבל אם אתה סבור שברק שגה לא כשופט, אלא כנשיא ביהמ"ש העליון, הממונה על ה"ליהוק" של ההרכבים – אז תגיד זאת במפורש.

  21. קובי כהן הגיב:

    הנני בטוח שתגובתי תסווג בין הגזענים אם בכלל תפורסם מכיוון שהצדק הוא נחלת ה"שמאל" בלבד.
    לצערי צורת הממשל הטובה ביותר כיום היא דמוקרטיה אך היא איננה מושלמת ובמקרה המיוחד של מדינת ישראל היא מחטיאה את מטרתה.
    אם אדם מעוניין במדינת כל אזרחיה זכותו אך אין חלקי עימו.
    זאת מדינת היהודים,והערבים ביחד.

  22. kittie haha הגיב:

    אולי תוכלו לחיות בחו"ל? =\

    עצוב לשמוע כל סיפור שכזה, פשוט עצוב, וזה לא כאילו שיש הרבה מה לעשות במצב המדיני\ביטחוני\ חברתי שלנו…

  23. יניב בן חנן. הגיב:

    שלום לך, כותב מאמר זה. אני רוצה להגיד לך "תודה". "תודה רבה", על המאמר הזה. משום שהמאמר הזה נתן לי השראה. השראה לחשוב ולהגות ב"רומניטיקה", שבין גבר ואשה ממקומות שונים ומנוגדים אחד לשני. הדבר השני שמאמר זה נתן לי, הוא "תובנה" חדשה. בקשר אליי ואל רגשותיי כלפי אנשים ממוצא אתני שונה. העניין הוא…שבתחילת המאמר, חשבתי שאתה יהודי. לאחר שסיימתי אותו וראיתי את שם הכותב שלו. גילתי שאתה ערבי. ההבדל… בעניין זה. הוא גדול מאד. משום שקודם, מאד התרגשתי. אבל עכשיו, כבר לא איכפת לי.

    בכנות.
    יניב בן-חנן.
    ——-

  24. מירה הגיב:

    אני ערביה ישראלית , מאורסת לבחור מירדן כבר שנה ומתכוונים להתחתן בעוד כמה חודשים. לפי החוק שם,אם אני אגור בירדן אני לא אוכל לעבוד שם אלא אם אני מקבלת את האזרחות הירדנית, מצד אחר הרוב אומרים לי שברגע שאני מקבלת את האזרחות הירדנית אז אני אאבד את האזרחות הישראלית. חשבתי לגור איתו בראמאללה אבל אני חוששת שתהיה לי שם אותה בעייה..אני לא יודעת מה לעשות, אין מי שיספק לי מידע וודאי לגבי נושא זה..אפילו בשגרירות כל אחד אומר לי משהו אחר..אני מבולבלת ולא יודעת אם לעשות צעד זה או לרדת מזה לגמרי.ההשכלה שלי היא גבוהה ואינני מתכוונת לוותר על התואר שלי , לשבת בבית ולא לעבוד , וכמובן על האזרחות אני לא מוכנה להמר.
    אנא ממי שיש לו מידע אמין ובטוח שירשום לי את דעתו.
    האם ישללו לי את האזרחות הישראלית אם אני אקבל אזרחות ירדנית?
    אם אני אגור בראמאללה ואעבוד בירושליים האם אני אאבד את האזרחות שלי גם כן?

    תודה מראש

  25. דן תמיר הגיב:

    שלום מירה
    מה לגבי האפשרות שלו לגור בישראל?
    האגודה לזכויות האזרח יכולה אולי לתת מידע מעודכן.

  26. ברוכים הבאים לזימבאבווה הגיב:

    מדינת החלומות החדשה של הטרוצקיסט הנרי לאוי.

    חוששני שאחרי עשרים וכמה שנות מוגאבה העם בזימבאבווה מתגעגע ל-’RACIST STATE’ רודזיה שהיתה גן עדן לשחורים וללבנים לעומת מה שבא אחריה.

    היום יש בריחה המונית של שחורים מזימבאבווה (הלבנים ברחו כבר מזמן) כדי לא למות ברעב אחרי שרבבות ואולי מאות אלפים כבר מתו.

  27. ברוכים הבאים לזימבאבווה הגיב:

    מדינת החלומות החדשה של הטרוצקיסט הנרי לאוי.

    חוששני שאחרי עשרים וכמה שנות מוגאבה העם בזימבאבווה מתגעגע ל-’RACIST STATE’ רודזיה שהיתה גן עדן לשחורים וללבנים לעומת מה שבא אחריה.

    היום יש בריחה המונית של שחורים מזימבאבווה (הלבנים ברחו כבר מזמן) כדי לא למות ברעב אחרי שרבבות ואולי מאות אלפים כבר מתו.

הגיבו למנחם לשי אילן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים