הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-10 ביוני, 2006 72 תגובות

הריגתו של הטרוריסט אבו מוסעב א-זרקאווי באמצעות שתי פצצות אדירות שנשלחו ממטוסי חיל האוויר של צבא הפלישה האמריקאי בעיראק, הוא ללא ספק הישג לתאומו של א-זרקאווי, הטרוריסט ג’ורג’ דבליו בוש. א-זרקאווי נכלל בקטגוריה של רוצח המונים, איש אכזר, שלא חס על חייה של אוכלוסייה אזרחית, נשים, ילדים וזקנים, וטבח בהם ללא רחמים. הוא פעל כקנאי דתי חסר מעצורים שלא בחל בהרס אתרים מקודשים של יריביו השיעים, מוסלמים אף הם.

אולם א-זרקאווי הוא מעשה ידיו של קנאי אחר, הנשיא ג’ורג’ בוש, המשלב קנאות דתית נוצרית באינטרסים כלכליים של חברות הנשק והנפט. א-זרקאווי הוא התשובה הטרוריסטית של האיסלאם הקנאי לטרוריזם ולרצח ההמונים שביצע ומבצע עדיין מדי יום ג’ורג’ בוש, באמצעות שליחיו, 130 אלף חיילי ארה"ב בעיראק. כל עוד ממשיך הטרוריסט בוש בטבח שלו במלחמת המרמה והשקר שיזם, יימצא מחליף לא-זרקאווי.


מי יחסל את ג’ורג’ בוש, החלק השני במשוואת הטרור? אין מדובר בחיסול בנוסח הטלת פצצות על הבית הלבן והצגת גופתו של בוש לראווה. אפשר לחסל בלי להרוג. פשוט להדיח את בוש מתפקידו ולהעמידו לדין כפי שיאה בחברה בת תרבות.


החרם


החלטות ארגון המרצים הבריטי ואיגוד העובדים הקנדי להטיל חרם על ישראל בגין משטר הכיבוש והאפרטהייד שהנהיגה בשטחי פלסטין, זכו כצפוי בישראל לקבלת פנים עוינת. שני ארגונים אלה לבדם אינם יכולים לאלץ את ישראל לסגת מהכיבוש. אולם אם הם מסמנים תחילתו של תהליך, שיוביל בסופו של דבר לחרם כללי, כלכלי, ספורטיבי, אקדמי ודיפלומטי על ישראל, אזי יש סיבה לתקווה.


ישראל לא תחזיק מעמד בחרם כזה, ומהר מאוד תרכין ראשה אל מול הלחץ ותיסוג ממשטר הכיבוש ותפרק את מצודות האפרטהייד, התנחלויות בשמן העברי, המיועדות ליהודים בלבד.


אני שייך לאלה שתומכים בחרם, הגם שאני אסבול ממנו, כי לאחר ארבעים שנות כיבוש התברר כי הטפות מוסר ודברי כיבושין לא עוזרים. ישראל לא היתה יכולה לבצע ולממן את הכיבוש בלי סיוע בינלאומי, ועל כן חרם בינלאומי יהיה באופן טבעי מכשיר יעיל מאין כמוהו לחיסולם של הכיבוש ופשעי המלחמה שישראל מבצעת בשטחים הכבושים.


בחלק מהשמאל הישראלי, בעיקר באזור שלום עכשיו, יש התנגדות לחרם. הם מדברים על חופש אקדמי ועוד ערכים יפים, אבל שוכחים כי האוניברסיטאות, הן בגדול (להוציא קיני התנגדות לא משמעותיים) משתפי פעולה עם הכיבוש ופשעיו (ודי להזכיר את החסות האקדמית של אוניברסיטת בר אילן לאותה מכללה טמאה, במושגי זכויות אדם, באריאל), ותוכניות סיוע מיוחדות שהאוניברסיטאות מגישות לאנשי "כוחות הביטחון".


אחד הנימוקים נגד החרם, הוא, שיש עוד מדינות רבות בהן מתבצעים עוולות, פשעים ושורר אי צדק, והן לא מוחרמות, אז מדוע דווקא ישראל? ובהקשר זה משתמשים כמובן מיד בנשק החלוד של אנטישמיות.


זהו נימוק ממזרי, שמשמעותו, כל העולם מורכב מנבלים, ומאחר ואי אפשר להחרים את כולם, אז הבה לא נחרים אף אחד. מול התזה הצינית הזו, יש להציב תזה נגדית האומרת, כי יש להיאבק בשיטות מגוונות נגד הרשע בעולם. ואכן, ארגוני זכויות אדם בינלאומיים ומדינות רבות נוקטים באמצעים שונים לעקירת הרשע. החרם הוא אחד האמצעים. הוא לא ננקט מיד נגד כולם, אלא כאשר נחצה קו אדום. האפרטהייד בדרום אפריקה היה קו כזה. האפרטהייד הישראלי, נימנה אף הוא עם קטגוריה זו.


לגרש


החלטת שר הפנים רוני בר-און, לגרש מירושלים ארבעה פעילי חמאס מרכזיים, השר לענייני ירושלים בממשלת הפלסטינית, חאלד אבו ערפה, ושלושת חברי המועצה המחוקקת הפלסטינית, מוחמד אבו טיר, מוחמד טוטח ואחמד עדון, כולם תושבי ירושלים בעלי תעודת זהות כחולה, הוא עקר וחסר משמעות מעשית אם יסתפק בארבעה אלה בלבד.


כדי שפעולה זו תקבל תוכן של ממש, יש לגרש יחד עימם את כל הפלסטינים שהצביעו חמאס בבחירות. וגם את הפלסטינים שלא הצביעו אבל מזדהים עם חמאס. אין כל בעיה לשב"כ, שפירוש היטב בקרב האוכלוסייה הפלסטינית לאתר את כולם. אם השר מבקש לנקות את העיר מפונדמנטליזם דתי, מדוע להישאר רק בתחומי האיסלאם? גם הפונדמנטליסטים היהודים מהווים משא כבד שקשה לשאתו. ואם השר כבר החל במלאכת ניקוי העיר, מדוע לא לצרף אליהם גם את הפונדמנטליסטים הנוצרים, כמו למשל חברי השגרירות הנוצרית בירושלים ודומיהם? ובהזדמנות חגיגית זו יוכל כבוד השר גם להיפטר מההומוסקסואלים, שמביכים את העירייה עם המצעד השנתי שלהם. ומה עם כל העניים שמכערים את נופה האנושי של העיר? ואם כבוד שר הפנים כבר מטפל ב"אלמנטים לא נאמנים למדינה", מה יהיה דינם של אנשי שמאל, אנרכיסטים ושאר בוגדים ועוכרי ישראל?


גרש תגרשם.


תחשבו לרגע על השיטה. כל שר פנים יגרש מישראל את אלה שהוא לא סובל.


זה לפחות יקל על הצפיפות במדינה ועל הפקקים בכבישים.


שיפסידו את המכנסיים


חברת צ’רלטון, בעלת הזיכיון לשידור משחקי המונדיאל, ראויה להפסיד את המכנסיים לאור ניסיונותיה הציניים לגבות מחירים מופקעים לצפייה במונדיאל. הציבור נהג הפעם בתבונה כשלא מיהר לשלם.


ההתגייסות של חברות הכבלים והלווין, הוט ויס, לעזרת צ’רלטון, במסווה של "היענות לקהל", כשהמטרה האמיתית היא לקפוץ על ההזדמנות ולעשות קופה תוך התניית תנאי שעבוד, ראויה לגינוי.


שהרי התנאי של שתי החברות, התניית הנחה בצפייה במונדיאל בהתחייבות להישאר עם החברה שנתיים תמימות, אינו אלא שעבוד הצרכן והפשטתו מהנשק היחיד שיש לו, התנתקות אם אינו מרוצה מהשירות.


ככל שירבו מספר המנויים שיתחייבו לשנתיים, כך תרד המוטיבציה של החברות לתת שירות ראוי.


לגופו של מונדיאל יש להדגיש כי אין טעם בתשלום מיוחד לערוץ המונדיאל. אף אדם אינו מסוגל לראות את כל 60 משחקי המונדיאל. מרבית המשחקים בשלב המוקדם ממילא לא מעניינים במיוחד. מי מסוגל לראות ביום אחד שלושה או ארבעה משחקים?


המונדיאל מתחיל להיות מעניין בשלב רבע הגמר, ואז ממילא ישודרו מרבית המשחקים בערוצים הפתוחים. לכן, אל לקהל אוהדי הכדורגל להתפתות לכל מיני מבצעים שתוצאתם ארוכת הטווח היא כאמור בלתי נסבלת.


אם עצתי תתקבל, בעלי צ’רלטון, זהבי ושות’, יבינו כי הימרו לא נכון, כמו פישמן על הלירה הטורקית, ויאלצו למכור את אחזקותיהם במקומות אחרים כדי לממן את ההימור שכשל. בעתיד הם אולי יזהרו.


לכבוד קופי אנאן (או דין ישראל כדין איראן)


להלן תרגום לעברית של מכתב שנשלח למזכ"ל האו"ם קופי אנאן, על ידי "הוועד הישראלי למען מזרח תיכון חופשי מנשק אטומי, ביולוגי וכימי".


העתק ממנו נשלח גם ל"הארץ", ולא פורסם. המכתב פורסם ברשת האינטרנט והתקבלו תגובות מאוד אוהדות מכל רחבי העולם. אם וכאשר תתקבל תשובתו של קופי אנאן, נדווח עליה.


כבוד מזכ"ל האו"ם קופי אנאן,                                   18 במאי 2006


הודעתה של איראן, השוקדת עתה על פיתוח יכולתה הגרעינית, כי היא שוקלת את ביטול חתימתה על האמנה הבינלאומית למניעת הפצת נשק גרעיני, היא אות אזעקה שמחייב את תשומת ליבנו.


המזרח התיכון הוא אזור בלתי יציב. בחמישים השנים האחרונות היו במזרח התיכון יותר מלחמות מאשר בכל אזור אחר בעולם. אם ממשלות באזור זה ירכשו חימוש גרעיני, האפשרות לשואה גרעינית במזרח התיכון תגדל משמעותית.


שואה גרעינית במזרח התיכון תשפיע על כל העולם.


המאמצים לעצור את הפרויקט הגרעיני האיראני סובלים מאי אמינות שעה שמתירים למדינות אחרות להחזיק בנשק זה.


כפי שידוע היטב, דן בית משפט בישראל את מרדכי ואנונו ל-18 שנות מאסר בגין מסירת מידע ל"סאנדיי טיימס" על תעשיית החימוש הגרעיני בישראל.


בית המשפט הישראלי הרשיע את מרדכי ואנונו בבגידה, לא בדיבה. הדבר עולה בקנה אחד עם הודאה רשמית שישראל היא בעלת נשק גרעיני.


איראן חתומה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ועד כה היא מכחישה כל כוונה להתחמש בנשק גרעיני. כל ממשלות ישראל סירבו לחתום על האמנה. שמעון פרס, המשנה לראש הממשלה, השיב לאיומים מצד איראן נגד ישראל, כי "גם איראן יכולה להיחרב".


אנו מציעים לך, מזכ"ל האו"ם, כי תפעל לכך, שהן איראן והן ישראל יצייתו לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ויפתחו אל כל מתקניהן הגרעיניים לפיקוח בינלאומי.


צעדים נגד פרויקט הגרעין האיראני שאינם מופנים גם נגד פרויקט הגרעין הישראלי, סובלים מאי אמינות, ועשויים להיראות כמוטים ונגועים בצביעות.


אנו קוראים לך להצהיר כי האו"ם תומך במזרח תיכון חופשי מנשק השמדה המוני ויפעל למען כך שכל מדינות האזור יחתמו על האמנה הבינלאומית למניעת הפצת נשק גרעיני.


רק לחץ על כל הממשלות באזור ימנע שואה גרעינית.
 
בכבוד רב


גדעון ספירו, (מתאם פעולות הוועד)


בשם חברי הוועד: עקיבא אור, יעל לוטן, ד"ר יהודה עתי, אהוד עין גיל, אלון מרכוס, גיורא נוימן.

תגובות
נושאים: מאמרים

72 תגובות

  1. בוגי. הגיב:

    אולי הכותב יסביר לי איך טבח עשרות אלפים ע"י ארה"ב בעיראק וטבח עשרות אלפים ע"י רוסיה בצ’צניה זה לא "חציית קו אדום" והכיבוש הישראלי כן?

    אני מתנגד לכיבוש חד משמעית, אבל הצביעות של חברי לדיעה משגעת אותי.
    איך שאני רואה את זה, ישראל היא פשוט מטרה נוחה לכל מי שרוצה להציג את עצמו כאביר זכויות האדם.
    העיתונאים יכולים לישון בנוחות בת"א, לנסוע חצי שעה ולצלם חיילים יורים בילדים שזורקים אבנים.
    לא צריך לנסוע למקומות כמו עיראק או צ’צ’ניה שבהם ראשך עלול להיערף ועוד להסתבך עם מעצמה לא ידידותית.

    אני גם חושב שהשמאל הישראלי עסוק בלהוכיח לשמאל בחו"ל אזה שמאלנים טובים הם וכמה הם יפים וצודקים.
    אין לו שום עמדה משלו ביחס לשמאל האירופאי והוא לא מתקשר עם הציבור הרחב בארץ.

    כל עוד השמאלנים יתעסקו בלשחק אותה שמאלנים בפני שמאלנים אחרים, אין מה להתפלא ש"הטפות מוסר ודברי כיבושין לא עוזרים".
    למה שיעזרו? אתם משכנעים את המשוכנעים.

  2. ישר דרך הגיב:

    חרם:

    הפעלת קריטריון שונים על ישראל מאשר על שאר העולם היא אנטישמיות ושום צביעות לא תעזור פה.
    שנית אל תשמח יותר מדי, החרם הזה "לא יוסר כל עוד כל זכויות הפליטים תושבנה לרבות זכות השיבה" אל תטעה לחשוב שזה חרם נגד הכיבוש זה חרם נגד זכותם של היהודים למדינה…סתם אנטישמיות…רגילה…במעטה של שמאלנות.
    שלישית- עם האיחוד בין הנטפה וה איי.יו.טי החרם מתבטל…
    רביעית:מי לידנו יתקע שמחר לא יצוץ חרם על ארה"ב בגלל עיראק על בריטניה בגלל פוקלנד על צרפת בגלל הניסויים בגרעין, על סוריה בגלל הטרור…
    מהר מאד תחזרו את חשכת ימי הביניים ותחסלו את המדע כך.

    גרעין:
    כמה פעמים אני צריך להסביר לך:
    פרס רק השיב באיום על איום (גם איראן גם איראן…אתה רואה את ההבדל) כמובן שברור שמדינה שמאיימים לעקור אותה בסערה חייבת להחזיק בנשק גרעיני, פה זה פיקוח נפש…

  3. דנה הגיב:

    כרגיל, לקרוא את גדעון ספירו זו הנאה צרופה.

  4. דן תמיר הגיב:

    אני מקבל לרגע – לצורך הדיון בלבד – את ההנחה של המתקרא "ישר דרך" ש"הפעלת קריטריון שונים על ישראל מאשר על שאר העולם היא אנטישמיות". על כך אפשר להשיב שמי שמתעקש לשמר מדינה ציוניסטית (תחת הכינוי המטעה "מדינה יהודית") – שלא יתפלא על כך. בשלת דיסה? זה מה שתאכל. הבעיה היא רק שעוד רבים אחרים אוכלים את הדיסה הדלוחה הזו…
    🙂

  5. רמי הגיב:

    אני חושש מאוד שהנסיון לגרש בני אדם מבתיהם ולרשת את נכסיהם יוביל, אם במוקדם או במאוחר, לפתרונות עוד יותר קיצוניים לבעייה הדמוגרפית הפלסטינית המעיקה על אבירי המדינה הציונית. האם אמנם נדונו למציאת פתרון סופי לבעייה הפלסטינית, או שמנהיגינו יתעשתו ממש ברגע האחרון ויבינו כי עד כה הולכנו את עצמנו שולל עם סיסמאות פושעות של "אתה בחרתנו" ו"לך ולזרעך" וכיו"ב דברי הבל המתעלמים מהזולת וממקומו, וכי האמת הפשוטה ורצוייה כאחת היא שהעיר והארץ שייכים לשני העמים ואין לעם היהודי ולו אחד למיליון יתרון על העם הפלסטיני.

  6. חיים הגיב:

    דן תמיר הגיע למסקנה שציונות זו גזענות(וכיוון לדעת גדולים שכן גם האו"ם הגיע לאותן מסקנות). נותר רק לשאול את מר תמיר האם ישנה תנועה לאומית בעולם שאינה "גזענית" כמו הציונות, אני בטוח שלתמיר תשובה מופלאה לכך, אנא יעשה עמי חסד ויחלוק אותה עימי.

  7. יצחק הגיב:

    פשוט כואב הלב לחזות בחבורה החתומה על המכתב לקופי אנאן. עד לאן רפיון החשיבה יכול להוליך אותם. במקום לקרוא לקהיליה הבינלאומית להשתדל לנקוט סנקציות יעילות כנגד האפלים שבמשטרים הרומסים זכויות נשים, הומואים ולסביות, חילוניות היא הס מלהזכיר ואינה נסבלת בפרהסיה, פונים החברים הנכבדים כדי שמה שלא מתירים לאיראן (המודיעה על כוונותיה התוקפניות-מחיקת ישראל מעל האדמה), לא יותר לישראל שבדיוק לשם מניעת כוונות כאלו מחזיקה נשק כזה.
    אך לא יועיל דבר, הלא חבורה זו החליטה שאנו הנבלים ואילו כל המשטרים האיומים ממורקים מכל דופי מכיוון שישראל מחזיקה בשטחים כבושים.

  8. יגאל הגיב:

    החרם האקדמי הוא קשקוש.
    האוניברסיטאות לא מקיימות מדיניות של ממשלה, ולא מתנהגות לפיה. אפשר להחרים את מכללת אריאל, נומר… אע"פ שלומדים בה גם פלסטינים….

    וחוץ מזה, ע"מ לסיים את הכיבוש, דרושה פעולה פוזיטיבית. פעולה של מצור רק תחזק את הימין והשאר ברור (אלא אם אתה מעונין בסופה של ישראל כמדינה יהודית – אולי גירוש של יהודים חזרה לאירופה/מדינות ערב?)
    ומה קורה עם הפלסטינים? יש מצב לגבולות 67′ בלי זכות שיבה? אני בספק….

    שיחקת אותה עם צ’רלטון. מונדיאל לכולם עכשיו!

  9. איציק לדן תמיר הגיב:

    אנא האר את עיני: מה ההבדל בין "מדינה יהודית" ל"מדינה ציוניסטית"?
    האם משמעות הציונות אינה מדינה ליהודים בארץ ישראל?

  10. לדן תמיר הגיב:

    מה לעשות, אך הפרשנות שלך ליהדות שונה משל רוב הפרשנים, וכן רוב העם.
    שמא תנשל מליונים מארצם ומולדתם בשם הפרשנות שלך?

    אגב, כל קשר בין המסורת הרבנית לבין ישוע ותלמידיו מקרי בהחלט, כפי שיכול לראות כל מי שבקיא מעט במקורותינו, וטרח לקרוא את הברית החדשה מעבר לדרשה על ההר.

  11. דן תמיר הגיב:

    לא אוכל לענות לשאלתו של חיים עד שיואיל נא ויראה לי היכן כתבתי שהציונות היא גזענות.
    במענה לאיציק, ברשותך אענה בשאלה: מהי "מדינה יהודית"? מהם הקריטריונים להיותה של מדינה "יהודית”? לדעתי (והיא טובה כדעתו של כל אחד אחר), מדינה יהודית היא תרתי דסתרי, שכן בסיס היהדות כפי שאני מבין אותה הוא התנכרות לשלטון ארצי (במונח “יהדות” אני מחשיב את המסורת הרבנית כפי שגובשה והתבססה במשנה ובתלמוד הבבלי, וגם בתורתו של ישוע ותלמידיו).

  12. ירושלמי הגיב:

    טוב שפנית ל"פריץ" ענאן בתלונה על היהודים , אולי גם הוא יגיב במסורת המזרח אירופאית בפוגרום ביהודים – ( יש לו ניסיון רב מאחריותו ברואנדה … ) .

    בפעם הבאה ראוי שתפנה לועדת זכויות האדם של האום על הפרות זכויות האדם .

    אם יש לך תלונות ומענות על מדיניות הגרעין של ישראל תביע אותה בצורה דמוקרטית בישראל ולא בבכיה ובקיטורים בחו"ל …

  13. איציק לדן תמיר הגיב:

    חבל מאוד שאתה עוסק ב"התפלפלויות יחיעם שורק".
    כל הטיעונים בסגנון: "אנחנו בכלל לא רצינו ולא רוצים להיות כאן" או "בסיס היהדות כפי שאני מבין אותה הוא התנכרות לשלטון ארצי" ולכן "מדינה יהודית היא תרתי דסתרי",
    כל הטיעונים האלו הם לא רלוונטים והם לוקחים את הדיון מרחק שנות אור אחורה.

    יש מליוני יהודים שמאמינים (בניגוד גמור לדעתך ולדעתו של דר’ שורק) ש"מדינה יהודית" היא מדינה בה שוכן חלק נכבד מהעם היהודי
    וכל יהודי שלא שוכן בה יכול לעשות זאת ללא בעיה.
    הטיעון שהעלית על סתירה בהגדרה הוא מיותר ואף לא רלוונטי.
    אם כבר יש כאן סתירה כלשהי אז זו הסתירה בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, וזו סתירה שטובי המוחות נדרשו אליה והיא עדיין לא פתורה.

  14. עודד הגיב:

    המכתב לקופי אנן מגוחך
    איש זה,שלא עשה דבר למנוע את ההשמדה הנוראית ברואנדה,בהיותו מפקד כוחות השלום של האו"ם ואף הורה למפקד כח האום ברואנדה לא להתערב, הופך היום לאביר זכויות האדם ולכתובת של אנשי "שלום" שמזכירים לעול שלא צריך להתמודד כנגד מדינה שוחרת שלום כאירן(מכחישת שואה) אלא לרוצץ את ראש הנחש הציוני

  15. מיכאל שרון: המחסל זה ישראל הגיב:

    כלל לא ברור אם ארה"ב מבצעת פשעי מלחמה בעיראק, או לוחמת כנגד מיליציות. מאידך, ברור גם ברור שישראל מבצעת כיום פשעי מלחמה קשים באוכלוסיה אזרחית פלשתינאית בעזה, כולל הפגזה מהים על חופי הרחצה, שהינו רצח בדם קר מהמתועבים ביותר. נקודה נוספת לציון בסולם התדרדרות החונטה השלטת בישראל, היא שהפעם כבר לא נקטו בתרוץ של "ירי לעבר טרוריסטים". נוצר מפלס חדש בסאוב פושעי המלחמה הנמצאים בממשל ובצבא הישראלי, והוא, שפגיעה מכוונת באזרחים הופכת למעשה שגרה, כ"תגמול" על ירי ספורדי של רקטות קטנות לא יעילות לעבר העיירה הישראלית "שדרות".

  16. רמי הגיב:

    אתה קורא את כל התגובות ואתה תמהה: האמנם אין הם מבינים כי הם יושבים על חבית אבק שריפה. הרי אנשי הפצצה הישראלית בישלו לנו כאן דייסה נוראה. הם חשבו משום מה שרק להם תהיה פצצה וכל השאר יפלו על ברכיהם, אבל זה לא הולם את הטבע האנושי וכנראה שהאירנים אינם שונים מבני אדם בכלל. היה אחד שהבין ושם את נפשו בכפו, וראו מה הווה לו. עכשיו קם עוד אחד ומזהיר והכל שומעים ומתעלמים. אבל כאשר הפצצה תעשה מה שהיא יודעת לעשות ונועדה לעשות, התוצאה תהיה ממש כמו שאירע שם ביפן. ראו הוזהרתם!

  17. גדעון ספירו הגיב:

    הערות למגיבים.
    לעניין החרם:
    נאשם הטוען "למה אני, יש המון אנשים שעברו עבירות דומות ולא מועמדים למשפט", עונה לו בית המשפט, כי העובדה שאחרים מסתובבים חופשי אינה הופכת אותו לזכאי. אני מאמץ עמדה זו בהקשר החרם. המגיבים הטוענים כי יש עוד נבלים בשוק והם לא מוחרמים, אינו נימוק המזכה את ישראל. אדרבה, אם המגיבים כה רגישים להפרות זכויות אדם, שיאבקו להטלת חרם על מדינות נוספות המפרות זכויות אדם, במקום לפטור את ישראל מהעונש המגיע לה. אלא מאי? נושא זכויות האדם לא נוגע להם אפילו לקצה ישבנם, להיפך, הם מתבוססים בהנאה בביצה העכורה של עריצות וגזענות, והם פשוט מבקשים שיניחו לישראל להמשיך ולשכשך בביצה.

    לעניין נשיא איראו,
    נא לדייק. הנשיא אחמדינג’אד הביע פקפוק בזכות קיומה של ישראל בנוסח "אם באמת היתה שואה, מדוע הפלסטינים צריכים לשלם את המחיר, יקימו נא היהודים את מדינתם באירופה". עוד הוא טען שישראל תתפורר מעצמה. (עמדה הנשמעת מרבים , הן מימין והן משמאל, גם בתוך ישראל). הוא מעולם לא איים בהשמדת ישראל. אמנם אהוד אולמרט, מומחה מוכר בתחום תורת הנפש, קבע כי האיש הוא פסיכופט, אבל אחמדינג’אד מספיק שפוי בכדי להבין שאין הוא יכול לאיים בהשמדה של מדינה שברשותה מאות פצצות אטום. הוא מבין כי כדי להימלט מהסכנה של שימוש ישראלי הרפתקני בנשק גרעיני, הוא צריך להיות מצוייד בנשק גרעיני.
    החתומים על המכתב מבינים כי הדרך הטובה ביותר להימנע משואה גרעינית, אם לאף אחד באזורנו לא יהיה נשק גרעיני, לא לישראל ולא לאיראן. המגיבים כאן מגלים אטימות מוחלטת לסכנה הנשקפת לנו ולשכנינו מנשקה הגרעיני של ישראל. החתומים על המכתב ערים לסכנה הנשקפת מכל מי שבבעלותו נשק גרעיני, ומכאן יוזמתם.

    לעניין קופי אנאן,
    אני שמח שבגין מכתבנו לאנאן קיבלו כמה מגיבים הארה ונזכרו בכל העוולות שקופי אנאן אחראי להן.
    כתבנו לקופי אנאן מכוח משרתו. הוא מזכ"ל האו"ם, והארגון עוסק באופן אינטנסיבי בנושא החימוש הגרעיני של איראן. על כן זה אך טבעי שנפנה את תשומת ליבו לסכנות נוספות בתחום החימוש הגרעיני באזורנו, ואת זאת עשינו.
    אם הוא יימנע מהתייחסות לנושא ויכפוף את האו"ם לתכתיב אמריקאי גם בנושא זה, אפשר יהיה לצרף גם זאת לשורת מחדליו.

    לעניין מדינה יהודית דמוקרטית,
    יש ניגוד מובנה במונח זה. זאת לא תזה תיאורטית, אלא פרקטיקה שהוכחה בחמישים ושמונה שנות קיומה של ישראל. מדינת ישראל היא דמוקרטיה אתנית בגבולות הקו הירוק. זכויות יתר ליהודים ואפלייה ניכרת לערבים. שלא לדבר על האפרטהייד השורר בשטחים הכבושים במשך 39 שנות הכיבוש.

  18. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    הניגוד בין "מדינה דמוקרטית" ל"מדינה יהודית" מובנה בראש ובראשונה, הגדרתית בעצם המהות, והתוצר של הסתירה בין השניים הינו המישור הפרגמטי של העדפה אתנית מחד וקיפוח אתני מאידך.
    אסתפק רק רק בציון סיבה אחת לסתירה המובנית: דמוקרטיה בנויה על חירות הדת, המצפון והאמונה, ומתוך מפרידות מדינות מתוקנות (וארה"ב היא יוצאת דופן בעניין מתוקנותה) בין דת ומדינה. לא יתכן שמדינה תקרא לעצמה דמוקרטית מחד ומאידך תצהיר, כותרתית, על עצמה ועל חברתה כבעלת נטיה דתית מסויימת.
    נכון שחלק לא קטן מן הציבור מרבע את המעגל הזה פשוט על ידי עצימת עין והמשך ניהול חיי שגרתו, שהרי אם היה מנסה להעמיק בכך, ולא יותר מדי, היה מצטנף נוכח הסתירה דלעיל.

  19. איציק לספירו הגיב:

    אני מסכים איתך, וזה גם מה שאמרתי בתגובה שלי לדן תמיר.
    הבעיה שלי היא עם טיעונים מיותרים לפיהם אנו (=היהודים) בכלל לא רוצים מדינה יהודית.
    גם דן תמיר וגם יחיעם שורק נוקטים בקו הטיעונים המיותר והמופרך הזה, ומסיתים את הדיון מהעניין המהותי והחשוב (שהוא: היכן הדמוקרטיה במדינה המוגדרת ע"פ לאום)
    לעניין שולי וקיקיוני (מדוע היהודים גרים המדינה שאינם רוצים בה).

  20. דן תמיר הגיב:

    איציק היקר,
    אודה לך אם תוכל לפרט ולהסביר מיהם "ה"יהודים, שמעולם לא כתבתי בשמם. ואם אתה חפץ במדינה יהודית, אשמח אם תסביר גם מהי, לדעתך.

  21. ירושלמי הגיב:

    אין סתירה בין היותה של מדינת ישראל יהודית לבין היותה דמוקרטית. קיומה של מדינה יהודית אינו מנוגד לערכי הדמוקרטיה ואין בו כדי לפגוע בעקרון החירות ובעקרון השוויון האזרחי.
    על מנת להבטיח את המשך קיומה של ישראל יהודית-דמוקרטית יש להמשיך ולקיים בה רוב יהודי ניכר. רוב זה יישמר אך ורק באמצעים מוסריים. ( כמו ויתור על הכיבוש הממאיר ) .

    כדי לשמור על מדינת ישראל עלינו לפעול להשוואת זכויותיהם של ערבי ישראל שמרביתם שואפים לחיות במדינה – יש לבטל את הקיפוח הגזעני השורר , לבטל את הקיפוח הקיים בחינוך , תשתיות , מגורים וכול .

    אכן ישראל איננה מדינה דמוקרטית יהודית מושלמת והמלאכה רבה אך כדי לשרוד עליה להיות מוסרית ולשאוף להגיע לכך ,
    במיוחד שאף מדינה אחרת בעולם איננה מושלמת ..

  22. נתן. הגיב:

    יש חילוקי דעות בין גדעון ספירו לבין נשיא איראן מחמוד אחמדי-נג’אד.

    ספירו טוען:הוא(אחמד-ניג’אד) מעולם לא איים בהשמדת ישראל.

    אחמד-ניג’אד טוען:"ישראל היא עץ יבש ורקוב שיחוסל בסערה אחת". …."אם המשטר הציוני אוהב את זה או לא, הוא בדרך לחיסול".
    — קישור —

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לירושלמי,
    אם אתה חושב שאפשר לרבע את המעגל, אתה כנראה גאון במתמטיקה שהעולם טרם הכיר בערכו. בינתיים כל המדענים סבורים שאי אפשר לרבע מעגל. כך גם אי אפשר להיות מדינה "יהודית דמוקרטית". המציאות מוכיחה זאת, חוקי המדינה מיכיחים זאת. זה כאילו היית פותח מסעדה בשרית צמחונית. אין חיה כזו. או בשרי או צמחוני. או דמוקרטית או יהודית.

    לנתן,
    אנחנו לא מבינים אותה עברית. הקישור שצירפת לתגובתך מחזק את עמדתי. אחמדינג’אד לא מאיים בהשמדת ישראל. במלים אחרות הוא לא אומר כי איראן תשמיד את ישראל. הוא אומר כל מיני דברים כמו שישראל היא עץ רקוב שתתרסק בסערה, שישראל היא איום על העולם המוסלמי (עם מאות פצצת אטום שבידי ישראל אפשר להבין מהיכן זה נובע), הוא חוזה עתידות באומרו שבקרוב פלסטין תשוחרר (והוא נזהר מלאמר בידי מי), ויש לו עוד כל מיני פניני לשון, אבל כאמור הוא לא מאיים בהשמדת ישראל. אתה יכול לאמר לכל היותר שהוא מקווה, מתפלל, מייחל להיעלמותה של ישראל כפי שהרבה ישראלים מייחלים להיעלמותם של הפלסטינים. התבטאותו של אחמדינג’אד אינה שונה מזו של רבין בשעתו שהביע את רצונו שעזה תטבע בים.

  24. ישר דרך הגיב:

    לעצום עיינים ספירו, לא לקרוא אף אחד מהקישורים הבאים היא הוא עלול להפיל את התזה שלך,נשיא איראן מאיים להשמיד את ישראל:
    — קישור —

    — קישור —

    — קישור —

    לא ראיתי לא שמעתי

    שנית:לעניין החרם,
    המצב שאתה מתאר הוא לא המצב בהקשר החרם.
    המצב שקורה כרגע נקרא אכיפה בררנית והוא בלתי חוקי-אתה מוזמן קרוא עוד על ההבדלים:

    — קישור —

    אין ספק כי ישראל מופלת פה על רקע דתם/מוצאם של תושביה ואילו היה אילו סעודים לא היתה מוחרמת…(הא ראיה, סעודיה לא מוחרמת למרות שגרוע לפחות כמו ישראל)
    המצב שאתה מנסה להשתמש בו כמגן הוא אכיפה חלקית, והוא היה תופס אם הנטפה היה מחרים עוד כמה מדינות.
    אם כן ישראל יכולה לטעון להגנה מן הצדק בגלל אכיפה בררנית.

    מדינה יהודית ודמוקרטית-
    אכן מושג שדורש איזונים ובלמים, והוא לא מושלם, בדומה לדמוקרטיה,יש למשהו רעיון יותר טוב?

  25. גדעון ספירו הגיב:

    לישר דרך,
    באשר לאיראן,
    מאחר ואתה מביא קישורים זהים ודומים לאלה שהביא לפניך נתן, קרא את תשובתי אליו, היא רלבנטית גם אליך.

    בעניין החרם,
    הפסיקות שאתה מביא מבתי המשפט לקוחות ממחלוקות פנימיות בתחום יחסי עבודה ועוד, ואינן רלבנטיות לעניינינו.
    החרם על ישראל אינו על רקע דת או מוצא. הוא לא מוכרז על יהודים, אלא על ישראל, וכולל גם את אזרחיה הלא יהודים, כמו 300 אלף הלא יהודים מקרב מהגרי ברית המועצות לשעבר, או ערבים דרוזים, ערבים מוסלמים וערבים נוצרים.
    יש עוד מדינות שמהוות כיום יעד לחרם. ארה"ב מחרימה את קובה ואת איראן ויש דוגמאות נוספות.
    יחד עם זאת, אני מפנה אליך אותו אתגר שהפניתי בתגובתי הקודמת לחבריך הרגישים. בבקשה, תאבקו על הכללת מדינות סוררות ועריצות נוספות לתוך מסגרת החרם, במקום לשחרר את מדינת האפרטהייד הישראלית, שהרוויחה בפשעיה את החרם.

  26. איציק לדן תמיר הגיב:

    ובכן, אמרת כך:
    " לדעתי מדינה יהודית היא תרתי דסתרי, שכן בסיס היהדות כפי שאני מבין אותה הוא התנכרות לשלטון ארצי".
    אני יוצא מנקודת הנחה שהיהודים מיישמים את היהדות, ולכן לפי דבריך היהודים אמורים להתנכר לשלטון ארצי.
    וכך, בדיוק כמו במאמרו של יחיעם שורק "כי לנו-לנו ארץ זו" אתה מנסה לומר שהיהודים בכלל לא רוצים מדינה, בטח לא כאן.
    אז מה אנחנו מתעקשים למרר לפלסטינים את החיים על פיסת אדמה שאנחנו כלל לא רוצים?
    זו דעתי לגבי מה שאמרת. אם אני טועה אז אשמח אם תבהיר את כוונתך במשפט שציטטתי ממך.

    ולגבי שאלתך: המדינה היהודית שאני חפץ בה היא מדינה חילונית דמוקרטית הממוקמת בארץ-ישראל ויש בה רוב יהודי.
    האם כל הדברים האלה ניתנים ליישום? – אין לי מושג…

  27. חיים הגיב:

    כתב דן תמיר בתגובה לטענה שהחרם הוא אנטישמי(או גזעני) "על כך אפשר להשיב שמי שמתעקש לשמר מדינה ציוניסטית (תחת הכינוי המטעה "מדינה יהודית") – שלא יתפלא על כך. בשלת דיסה? זה מה שתאכל". קרי, שהגזען לא יתבכיין על גזענות. ומהי הגזענות? הרי כתב תמיר במפורש, "מדינה ציוניסטית". מסקנה ציונות = גזענות. עכשיו אחרי שהראתי יואיל תמיר לספר לי על לאומיות אחרת שאינה גזענית בדיוק כמו הציונות.

    לספירו, שורק וכל שאר הגאומטרים של הלאומיות.
    הציונות מניחה שהיהודים הם "עם" ולא "מאמיניה של דת". להנחה זו יש בסיס(היסטורי, תרבותי ואפילו רחמנה לצלן גנטי). אם מקבלים את ההנחה הזו אזי "ריבוע המעגל" נצרך להצדקת כל מדינת לאום כלשהי בעולם.
    הדוגמה הטובה ביןתר להנחה הזו היא חוק השבות, חוק השבות אינו מבקש שהמבקש שהמהגר יהיה אדם מאמין, או בכלל יהודי, הדרישה היא שסבתו תהה יהודיה, זהו קריטריון אתני לאומי, בפירוש לא דתי. קריטריונים זהים עומדים בבסיס הבקשות של בניהם ובנותיהם של פולנים יהודים לאזרחות פולנית.
    אמור מעתה, פולניות היא גזענות.

  28. מיכאל הגיב:

    טבח חוף עזה (אזהרה: סרטון וידאו קשה לצפייה)

    — קישור —

    פעולות ה"תגמול" של הממשל

    הטענה כי צה"ל לא מגיב כנגד ירי על אזרחים, היא שקרית, אלא שהעם אינו יודע את האמת. והאמת היא זאת: בדומה לפעולות התגמול בשנות ה-‏50, צה"ל "מגיב" על ירי פצמרי"ם, והמדובר ברקטות קטנות חסרות יעילות, שאינן למעשה גורמות לאבידות בנפש. תגובות צה"ל, אינן למעשה אלא פשעי מלחמה קשים. דהיינו כ"תגמול" לירי הפלשתינאי, שניזקו הוא למעשה מורלי, שהרי האוכלוסיה האזרחית בישראל היא נהנתנית וחסרת יכולת התנגדות ועל כן מגיבה בהיסטריה – כ"תגמול" פועל הצבא תוך מעשי רצח חסרי פרופורציה כנגד אזרחים פלשתינאים. מגמה זו עלתה מדרגה מאז ה-‏15 במאי בערך. בשלב זה כבר לא נוקט הצבא ב"צידוק" המדומה של "ירי לעבר טרוריסטים" בו נהרגים כביכול גם חפים מפשע.

    כלל לא ברור אם ארה"ב מבצעת פשעי מלחמה בעיראק, או לוחמת כנגד מיליציות. מאידך, ברור גם ברור שישראל מבצעת כיום פשעי מלחמה קשים באוכלוסיה אזרחית פלשתינאית בעזה, כולל הפגזה מהים על חופי הרחצה, שהינו רצח בדם קר מהמתועבים ביותר. נקודה נוספת לציון בסולם התדרדרות החונטה השלטת בישראל, היא שהפעם כבר לא נקטו בתרוץ של "ירי לעבר טרוריסטים". נוצר מפלס חדש בסאוב פושעי המלחמה הנמצאים בממשל ובצבא הישראלי, והוא, שפגיעה מכוונת באזרחים הופכת למעשה שגרה, כ"תגמול" על ירי ספורדי של רקטות קטנות לא יעילות לעבר העיירה הישראלית "שדרות".

    צה"ל כיום עוסק בפשעי מלחמה מהקשים מסוגם. אין זה פלא איפוא כי תגובות אלימות חסרות פרופורציה ננקטים גם כנגד אזרחים ישראלים, כמו לדוגמא בפעולת עמונה, כאשר המתנחלים נתפסים על ידי הממשל הישראלי כמתנגדים למדיניותו.

    מדיניות ה"תגמול" של ישראל -כתבה בניו יורק טיימס על טבח חוף עזה והשלכותיו:

    Since the beginning of the year, Palestinians have fired hundreds of largely inaccurate missiles toward Israel, while Israel has fired more than 5,000 shells into Gaza.

    מדיניות התגמול של ירי על אזרחים פלשתינים, כפי שביטאה אלוף אביב כוכבי, מפקד פיקוד הדרום.
    Gen. Aviv Kochavi, the Israeli commander for the south: "The message we are trying to convey, you can call it deterrence, but it’s, ‘Ladies and gentlemen, there is an equivalence here: so long as you shoot Qassams at us, we’ll shoot artillery at you.
    כתבה בניו יורק טיימס על הטבח בחוף עזה:

    — קישור —

  29. גדעון ספירו הגיב:

    לנתן,
    אל תצטער. אחמדינג’אד אינו היחיד המנבא את כיליונה של ישראל. יש עוד, כל אחד וסיבותיו עימו. המתנחלים למשל מתנבאים אף הם לחיסולה של ישראל אם תפרק את ההתנחלויות ותיסוג לגבולות הקו הירוק. בשמאל, לעומת זאת, תשמע לא פעם דעות האומרות כ אם השילוב של כיבוש ושחיתות יימשכו תימוג ישראל בתהליך של התאיידות עצמית. אל תדאג. יש תקווה.

    לחיים,
    אין לי בעייה עם מדינה שיש בה רוב יהודי, (מבלי להתפלסף עתה בשאלה מיהו יהודי. לדידי כל מי שמכריז על עצמו כיהודי, הוא כזה), ובתנאי שתהיה זו מדינת כל אזרחיה. יש לי בעייה עם מדינה כמו ישראל שמבקשת לשמור על רוב יהודי באמצעות חקיקה לא דמוקרטית ועוד כל מיני שיטות נלוזות של אפלייה והדרה של האוכלוסיה הלא יהודית.
    חוק השבות, שאני יכול להבין את הרציונל שלו עם הקמת מדינת ישראל ובשנות החמישים הראשונות, לא כך כיום. יש לבטל את החוק ולהמירו בחוק אזרחות אוניברסלי.

    לדניאל,
    ברוך שובך. איני מסכים עם גישתך לפיה האויב של אויבי הוא בן בריתי.
    המתנחלים לא יהיו בני בריתי, גם אם בקטע מסויים יהיו לנו עמדות דומות. כך גם באשר לתנועת החמאס, הגם ששנינו מתנגדים לכיבוש. שוחר זכויות אדם, סוציאליזם, דמוקרטיה ומדינה חילונית, לא יתייחס אל השניים כבני ברית, שהרי שתי התנועות שואפות להקים משטרי עריצות דתיים שישימו אנשים כמוני וכמוך בבית סוהר.
    זרקאווי חדל מזמן להיות לוחם "נגד טרור נתעב", והפך בעצמו לטרוריסט נתעב, למכונת רצח סיטונית שטובחת באוכלוסיה אזרחית תמימה, ילדים נשים וזקנים; הורס אתרים קדושים בעלי ערך היסטורי, שמזכיר את פיצוץ פסלי הבודהא בידי הטאליבן. הוא מפלצת טרור שהפך לכזה בחסות טרור המדינה של בוש, אבל זה לא הופך אותו לבן ברית.
    מי שנפלה למלכודת הגישה הזו, היתה מפלגת השמאל האיראני, טודה, שחברה לחומייני בהפלת השאח, ובמקום לקצור את הפירות, נעצרו חבריה בהמוניהם. חלקם נימצאים עדיין במאסר, אחרים עונו ונרצחו בידי השרותים החשאיים של משטר האייתולות. אלה שהצליחו להימלט, מנסים לארגן עתה מאבק נגד משטר הדיכוי הפונדלמטליסטי באיראן ממקום גלותם באנגליה ומדינות מערביות אחרות.

  30. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    חברים יקרים,
    האם טחו עיניכם מראות?
    אלמלא הפינטוז לא היה מקצועי, הייתי אומר שנוצרה פה קונספירציה מעניינת בין אחמדינג’אד, ישראל וארה"ב. הראשון מרבה לצייץ כדי להודיע ברבים: אינני עכבר אלא אריה, ומאידך – למדינת ישראל ולארה"ב – השותפות האולטימטיביות האנטי-דמוקרטיות – מופעל בנידון אינטרס אדיר, המאפיין, איך לא, משטרים אפלים או פסאודו-אפלים, ובתמציתו – הביאו לנו חומרי הפחדה כדי שנוכל להסיט כל הזמן את העם מן הבעיות האמיתיות של כלכלה וחברה אלי התגוננות מול אימת הגרעין האיראני, ובו בזמן לנקז את התמיכה לכיוון הממשלה, זו המגוננת "בגופה" ו"בנפשה" על צאן מרעיתה המבועת והמפונק (מלשון פאניקה).

  31. נתן. הגיב:

    לגדעון.
    אתה צודק.
    אחמדיניג’אד לא מאיים להשמיד את ישראל הוא רק אומר ש"אם המשטר הציוני אוהב את זה או לא, הוא בדרך לחיסול".
    נכון ,אין פה איום.
    אתה צודק.
    תודה.
    מצטער.

  32. דן תמיר הגיב:

    שלום איציק,

    נקודת ההנחה שלך שיהודים מיישמים את היהדות מקובלת עלי לחלוטין. ההבדל בקוי המחשבה שלנו נובע כנראה מהבנה שונה של המושג "יהודי”. אני חוזר לפיכך לשאלה: מיהו “יהודי” וכפועל יוצא מכך מיהם "ה"יהודים? לדעתי, רק אחרי שנענה על השאלות האלה נוכל בכלל להתחיל לחשוב מהו "רוב יהודי" במדינה מודרנית. נדמה לי שכאן טמון שורש חילוקי הדעות בינינו, אם יש כאלה.

    ושלום גם לחיים.
    מתשובתך אני מבין היכן גרעתי מתגובתי הראשונה. הנה ההשלמה: מכיון שהציונות והאנטישמיות קשורות זו בזו קשר אמיץ ביותר, הרי שמי שמאמץ את הציונות ממילא קושר עצמו לאנטישמיות במידה כזו או אחרת. משל למה הדבר דומה? לקבוצה של אנשים המתכנסים במסגד בעיראק ומכריזים על עצמם כשיעים. הדבר יגרור מיידית שנאה, בוז וכיום גם אלימות משונאיהם (קנאים "סונים"). האם יש בכך בכדי לומר משהו על האמונה השיעית? לא ולא. אך מי שמצהיר על עצמו כיום בעיראק כעל שיעי יודע מראש שיספוג שנאה ואלימות מצדם של "סונים".
    אותו דבר עם ציונות ו"יהדות": מי שמתעקש לקרוא לעצמו "יהודי", שלא יתפלא אם מתקיפים אותו שונאי יהודים למיניהם.

    ושאלת תם: יהודי איננו אלא מי שסבתו היתה יהודיה. אבל איך יודעים שהסבתא היתה יהודיה?
    🙂

  33. איציק לדר’ יחיעם שורק הגיב:

    למרות הנימה הצינית והמשעשעת של תגובתך לא יכלתי שלא לדלות את המשפט "מדינת ישראל ולארה"ב – השותפות האולטימטיביות האנטי-דמוקרטיות".
    קצת נסחפת, לא?
    האם אינך חי במזרח התיכון?
    האם אינך מוקף דיקטטורות כמו סוריה, איראן ועיראק?
    האם לא חווינו שנים של מלחמות נגד קואליציות אמיתיות של "שותפות האולטימטיביות האנטי-דמוקרטיות" כמו בריה"מ-מצרים-סוריה?
    באמת מעניין, מכל אותן שותפויות אפלות בעולם בחרת דווקא בארה"ב ישראל כשיא האנטי-דמוקרטיות.
    האם אני צריך להתחיל לתת דוגמאות מהעולם לקואליציות ששמות ללעג ולקלס זכויות אדם, שלעומתן נראים בוש ואולמרט כחסידי אומות העולם?
    הרי ברור לשנינו שהמצב הרבה יותר גרוע בהרבה מקומות אחרים, אז למה בכל זאת בחרת בישראל-ארה"ב כ"כשיא האנטי-דמוקרטיות"?

  34. דניאל הגיב:

    חותם על הכל ומסכים לכל, מלבד למתקפה על א-זרקאווי.

    הטרוריסטים היחידים, במזרח-התיכון, הם כוחות-הכיבוש האימפריאליסטיים, בהנהגתם המשותפת, של האידיאולוגיה הציונית, ההון בין-הלאומי והקנאות היודאו-נוצרית האנטי-שמית (=אנטי-ערבית, כלומר).

    כל הנלחם, בטרור נתעב ומפלצתי-מכל זה, ראוי, לפיכך, לברכתנו הנאמנה – יהיו אשר יהיו מעשיו ויהיו אשר יהיו דבריו.

    כאשר נלחמים, ברוע המוחלט – כיום כמו בראשית שנות הארבעים – אין שום חשיבות לשאלה, מהי מידת טהר-ציציותיו, של כל אחד ואחד, מבעלי-בריתנו הפוטנציאליים. ומבחינתי, כל אוייב, של הרייך האמריקקי והציונות = הוא בן-ברית אוטומטי וטבעי; אחר-כך, משנכחיד את הנ"ל – נוכל להתפנות ולבדוק גם, מה הם ההבדלים בינינו…

  35. דניאל הגיב:

    לבוגי – בהיותנו ישראלים, תפקידנו הוא, לתקוף בעיקר, את פשעיה, של ממשלת ישראל.
    מובן מאליו הוא, שכל כוחות-החשך האימפריאליסטיים, קשורים היטב אלה באלה; דבר זה הוא מוסכם וברור וידוע – והקשר, המחבר את כל אוייבינו, עובר – בין-השאר – בוול-סטריט ובפנטגון (=עושה-דברו, כמובן).
    ועדיין – לנו, בהיותנו ישראלים, מתאים יותר, לנסוע שעה ולהפגין, מול הבית של חלוץ (לדוגמא), או מול החומה, בבלעין ובא-רם – מאשר לטוס ארבע שעות, לנחות בגבול צ’צ’ניה ולהפגין שם…
    המאבק הוא אחד, בין אם בצ’צ’ניה נגד האימפריאליזם הרוסי, בשטחים נגד הקולוניאליזם הישראלי, או במרסיי נגד הגזענות הצרפתית. יחד עם זאת, אם תנסה לקחת, מפגינים מישראל דווקא לצ’צ’ניה, מפגינים מרוסיה דווקא למרסיי ומפגינים צרפתיים, דווקא לבלעין… הרבה לא יבואו, אתה מסכים אתי?
    אנחנו ישראלים – ולפיכך, נגד הרע והנתעב, שיש לנו כאן ליד הבית, עלינו להיאבק… פשוט מאד!!

    ל"ישר דרך": מעניין, למיטב-ידיעתי דווקא הנביאים דיברו על כך, שעל ישראל להיות "אור לגויים"… ומה פשר הביטוי, אם לא "קריטריונים שונים"? הא?
    ומספיק כבר לקרקר, "אנטישמיות אנטישמיות" – כאשר האנטישמיות האמיתית היחידה, כיום, היא שנאת השמים – הערבים…
    ו"ימי הביניים" לא היו חשוכים; למד הסטוריה. להיפך, אז לא דווקא לא היו: זיהום אוויר… תאונות-דרכים… פצצות-אטום… סכנת פיתוח אנשים משובטים… תאי-גזים… אמצעי-מעקב משוכללים… צבעי-מאכל… תרסיסים… שאמשיך?
    תאמין לי – כשפוקחים קצת את העיניים ומתחילים לחשוב, בצורה עצמאית, לשם-שינוי-ולא-פורז, על דברים קצת יותר מקוריים, משיעוריה של המורה ירדנה – פתאום מגלים, שהתקופה הנוראה ביותר, המזעזעת ביותר, בדברי-ימי-האדם – היא עכשיו…
    ולהחזקה בנשק גרעיני – או, בכלל, כח גרעיני מכל סוג שהוא – אין, לא קיימת ולא יכולה להתקיים, שום הצדקה שהיא!!

  36. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    לאיציק שלום,

    נסחפתי?! אני?!

    אתה מרים לי כדור להנחתה, ועוד הרבה לפני שובר-השיוויון.
    כן ידידי, ברית בלתי סמויה חתומה בין שתי המדינות שהן דמוקרטיות על הנייר, אך מרוחקות מן הדמוקרטיה כמרחק מזרח ממערב, ולו רק בגלל העובדה, שבכדי שדמוקרטיה תהיה אכן דמוקרטית, היא חייבת להיות מאופיינת ברבדים ליברליים. חלק גדול מזכויות אדם ואזרח נרמסות פה ושם; חירות הפרט חקוקה אמנם עמוק בחוקה האמריקאית, אך המציאות שונה לחלוטין. בשני המקומות מתנהלים מעצרים בלתי חוקתיים, בלתי-ליברליים. בארה"ב, אמנם מתקיימת הפרדה בין דת למדינה,אך המעורבות העקיפה של הדת בחיי החברה משותפת לשתי המדינות; שתי המדינות כובשניות וביטחוניסטיות; שתי המדינות מושתתות על התנשאותו של "האדם הלבן" (ה-wasp) הידוע; שתי המדינות מדכאות את זכויות הזרים; שתי המדינות בזות לקהיליה ההומו-לסבית ועוד.

    נכון, הנני מודע לכך שישראל נמצאת במזרח התיכון (עוד ביטוי התנשאותי-מערבי-אירופי), מקום שבו אין הדמוקרטיה רווחת וטמועה. אך האם נחפש בכך צידוק לאנטי-דמוקרטיותינו?!

    אתה מדבר על חוויה סובייטית-סורית-מצרית, ומשום מה שכחת את החוויה האמריקאית-ישראלית, הפועלת בזירה עד עצם היום הזה, כשארה"ב גוררת (ולא באינוס לחוץ) את מדינת ישראל אל תוך ארגז החול של ניסויי הכלים הצבאיים, והללו, כידוע, מנוסים בעת מלחמה או לפחות במצב חירום. הפיוניזציה של ישראל בשדה העימות המזרח-תיכוני כסוכנת אמריקאיץ, ביודעין ובהסתר, במודע ובתת-הכרה, מהווה עוד חוליה בגשר האנטי-ליברלי של שתי המדינות.

    אתה מתעקש להביא דוגמאות מהעולם הלא-דמוקרטי כדי לאשש את טיעוניך. וזה בכלל לא רלוונטי. בדוק את היחס הרשמי לפרטים, ואפילו זרים הם, במדינות "אפלות" כגון בלגיה, הולנד, צרפת, הסקנדינביות ואפילו סלובניה וקרואטיה. תבדוק ותתפלא.
    ואתה יודע מה? מדינה המגדירה עצמה כדמוקרטית, ובה בעת כובשת ומדכאת זכויות פרט ועם, לא יכולה להתכנות בתואר הנכסף הנ"ל.

  37. איציק ליחיעם שורק הגיב:

    האמנם?
    האם "שתי המדינות בזות לקהיליה ההומו-לסבית"?
    שתי הערים שהן אולי הידידותיות ביותר בעולם לקהילה ההומו-לסבית הן תל-אביב וסן-פרנסיסקו, שנמצאות – ראה איזה פלא! בישראל ובארה"ב!
    לעומת זאת (ואני מזכיר זאת בפעם המאה בגדה השמאלית) השנה הוצאו להורג באיראן שני נערים באשמת קיום יחסים הומוסקסואלים.
    איך אתה יכול בכלל להשוות בעניין הזה בין מדינה ערבית לבין ישראל?
    אני גם תמיד מתפלא על השתיקה השוררת סביבי בדיונים כאן כשאני מעלה את הטיעון הזה –
    נערים הוצאו להורג באיראן – ואין פוצה פה.
    מדהים.

    ועוד: "המעורבות העקיפה של הדת בחיי החברה משותפת לשתי המדינות"?
    בישראל מתקיים דיון, ואפילו מאבק תמידי בין הדת למדינה. עובדה שבג"צ הוא הגוף השנוא ביותר על הציבור החרדי, שבכלל חש שהוא מופלה לרעה.
    יתכן שאתה חש שהדת "שולחת את ידה הארוכה אליך" אבל מה הקשר בין המצב בישראל למצב באיראן שם השלטון הוא דתי בהגדרה?
    ושוב – אין מקום להשוואה.

    "החוויה הסובייטית-סורית-מצרית" כמו שקראת לה, הפסידה בכל החזיתות (מול קואליצית ארה"ב-ישראל) אך ורק בגלל שהיא היתה נחותה מבחינת זכויות אדם.
    בריה"מ היתה דיקטטורה שלא נשענה על שום כח ציבורי פנימי, וסוריה-מצרים כנ"ל.
    אלו עמים שכוחם לא עמד להם בגלל שהיו מוכים וחבולים מבפנים.

    אני יכול להמשיך עוד ועוד ולהראות לך שההגדרה "השותפות האולטימטיביות האנטי-דמוקרטיות" היא אכן היסחפות, ושהתייחסות ישראל וארה"ב לזכויות אדם טובה עשרות מונים מרוב מדינות ערב.

    הבעיה שלך ושל אלו שאוחזים בדעתך היא שאתם חשים שעצם קיום מקום גרוע יותר מחליש את הטיעונים (הצודקים) שלכם. וכדי לחזק את טיעוניכם אתם נוקטים בטקטיקת ההגזמה, וכך בעצם מתעלמים ומכשירים פושעים הרבה יותר גרועים מבוש, אולמרט, שרון ושות’

    לא נותר לי אלא לאחל לכם בהצלחה בשרות הדב שאתם עושים לדמוקרטיה ולזכויות האדם.
    כך בוודאות תעשו נפשות רבות ותזכו להרבה אזניים קשובות ולבבות פתוחים לטיעוניכם.

    תודה

  38. מיכאל שרון: מדיניות מערכת הביטחון הגיב:

    הציבור לא שם לב לפרט אחד: הפסקת האש של החמאס עד לפני יומיים. היא הושגה בתווך המודיעין המצרי ומובארק. כרגע, מדיניותו של עמיר פרץ היא לצנן את הרוחות, ולכן הורה לצה"ל להבליג, על הצטרפות החמאס לירי הקסאמים ביממה האחרונה.

    מה שמסתירים מהציבור הישראלי הוא, שכל אותה עת, עם ירי קסאמים וגם בלעדיהם, ממשיך הצבא בחיסולים ממוקדים. החיסולים הממוקדים הללו מביאים לקסאמים, ולעיתים לפיגועים. את כל זאת מצניעה העיתונות. כך, גורמים במערכת הביטחון מחממים את הגזרה. זאת, על מנת להבליט כל העת את חשיבותה של המערכת, ולהביא להזרמת מליארדים.

    יש לזכור כי מערכת הביטחון היא המערכת הציבורית הרציונאלית ביותר במדינת ישראל, עם כל הביקורת עליה. ההערכה המקובלת במערכת היא כי הסכסוך אינו פתיר בעקרון. ועל כן, מדיניות מערכת הביטחון היא לנקוט בפעולה מקדימה של חיסולים וסיכולים, אף אם המחיר הוא ירי קסאמים, שממילא אינם גורמים לאבידות בנפש, מגייסים לוחמנות מצד הציבור בישראל, ומחממים את הגזרה, משאירים את הסכסוך רוחש כל העת, בעצימות נמוכה עד בינונית.

    חלקים מאנשי מערכת הביטחון נוקטים ברטוריקה יונית, כי מטרתם פעילות בעצימות נמוכה ובינונית (ללא הסלמה יתירה או הכרעה), אך המנעות מהכרעה, או הצטרפות מדינות ערב לחזית נגדנו. בינתיים מובארק ועבדאללה עושים עבורנו חלק מהעבודה.

  39. חיים הגיב:

    לדן תמיר, אם כן כל אדם אשר מצהיר שהוא הומוסקסואל אמור לצפות לגיי באשינג כחלק בלתי נמנע מחייו ואל לא להיות מופתע כאשר מחבט הבייסבול פוגע בגולגלתו ומפצחה.

    בקריאה נוספת, אני מבין בעצם שלא אמרת כלום.
    הטענה שלך היא, אני מגדיר עצמי כX מייד ישנאו אותי שונאי הXים, לאמירה מהסוג הזה קוראים בלוגיקה טאוטולוגיה ואלו ידועות לשמצה בהתעקשותן להיות ריקות מכל תוכן.

    בקשר לסבתא, אני מבין שהחיוך בסוף השאלה הוא הודאה בשטחיותה.

    לנקודה המרכזית לא ענית(ואף אחד מהגאומטרים לא ענה) היהודים לדידך הם עם או מאמיניה של דת? מהתשובה לשאלה הפשוטה הזו כל מגדל הקלפים שבנו שורק וספירו על הניגוד הבלתי אפשרי(המתמטי למעשה) בין מדינה יהודית לדמוקרטיה או יובן על בסיס ההכרה שספירו ושורק רואים את היהודים כמאמיניה של דת(ואז תשאל השאלה האם הם רואים עצמם כיהודים) או יקרוס על השאלה האם פולניות היא גזענות(בהנחה שהתשובה לכך שלילית).

    תשובה יש?

  40. ירושלמי הגיב:

    הולנד – הפרלמנט החליט על חקירה של פעילות 800 אלף מוסלמים במדינה מחשש שהפכה לחממה של פונדמנטליסטים המוסלמים .
    מפלגה הקוראת למניעת הגירת פליטים מוסלמים למדינה גדלה בצור דרסטית . קיים תופעת ניכור עזה בין ההולנדים למוסלמים ותופעות גזעניות רבות כלפי המוסלמים .

    קרואטיה – כמות הסרבים ירדה מ-12% בשנת 1991 ל-4.5% כיום . כ-200 אלף פליטים חיים מחוץ לקרואטיה עקב המלחמה . המדינה מעקבת חוקים שנועדו לאפשר החזרת רכוש לפליטים .

    צרפת – המוסלמים חיים בגטאות סלאמס בשולי הערים , המדינה מחוקקת חוקים האוסרים על סממנים דתים – איסור רעלות , קיפוח כלכלי מקיף של המוסלמים במדינה – 40% מובטלים .
    צרפת ממשיכה בהתנהגותה הקולניאליסטית באפריקה , ראה חוף השנהב .
    לה פאן הגזען עלה לסיבוב השני בבחירות בצרפת.

    מהדוגמאות הנל שהובאו מהרשימה שלך מדגימות שהעולם היה ונשאר גזעני ביחס לאחר ולשונה ולא למד דבר מן השואה .
    גם בדמוקרטיות "נאורות " יש גזענות ושנאת השונה והזר וישראל אינה שונה מהם .

    הפגיעה בזכויות הערבים הינה כתם מוסרי על המדינה שיש לפעול למגרו , כדי להיות מדינה יהודית דמוקרטית

  41. עמיחי למיכאל הגיב:

    אמור לי נא, אם יתברר ש"טבח חוף עזה" אינו אלא פיצוץ מטען שנטמן ע"י כח פלסטיני כלשהו,
    מה תאמר אז?

  42. Henry Lowi הגיב:

    (Apologies to those who do not read English. I never learned to type in Hebrew. My apologies)

    מדיניות ההגירה הזו תמיד ובכל המקרים משמרת את המבנה הדמוגרפי הקיים

    This is true only in states that have a racist, or an ethnic-nationalist immigration policy. A democratic immigration policy can give priority to those who were born in the territory of the state, to their descendants, to those who speak one of the official languages, etc.

    But
    המבנה הדמוגרפי הקיים
    is a Zionist goal, one that Zionism has in common with other non-democratic regimes.

    אדם לא יכול להחליט על פולניותו באותה מידה שאין הוא יכול להחליט על צבע עיניו.

    A Pole is someone who was born in the territory of Poland, or the descendant of such a person. The Polish state should recognize the citizenship of all Poles, and should grant Polish citizenship to all qualified immigrants.

    A Palestinian/Israeli is someone who was born in the territory of Palestine/Eretz Yisrael, or the descendant of such a person. The state exercising sovereignty in Palestine/E"Y should recognize the citizenship of all Palestinians/Israelis, and should grant citizenship to all qualified immigrants

    A Jew is a person who believes in and/or practices the religion of Moses, and can be born in any country and, like all people, can have any citizenship, can immigrate from and to any country, and can defend democratic rights for self and others.

  43. חיים הגיב:

    לספירו, אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. בעצם האמירה שמדינה שבה רב יהודי "מותרת" לדידך אם ורק אם אסור לה לשמר את הרוב היהודי, אתה מטיל על הלאומיות היהודית סייגים שאינם מוטלים על שום לאומיות אחרת בעולם. זכותה של מדינה לקבוע את מדיניות ההגירה אליה ומדיניות ההגירה הזו תמיד ובכל המקרים משמרת את המבנה הדמוגרפי הקיים.
    לא רצית להתפלסף על "מיהו יהודי", זו לא הייתה שאלתי, שאלתי הייתה "מהם היהודים?" אבל
    מהאמירה "יהודי הוא מי שמצהיר על עצמו כיהודי" אפשר ללמד על דעתך, זו היא אמירה קלאסית של שוללי הלאומיות היהודית. אתה הרי לא תטען שפולני הוא מי שמצהיר על עצמו כפולני(בוודאי לא בפניו של פולני), אדם לא יכול להחליט על פולניותו באותה מידה שאין הוא יכול להחליט על צבע עיניו. אפשר כמובן בתנאים מסויימים, בנסיבות מסויימות, תחת מגבלות מסויימות להתפלן, כפי שאפשר בתנאים מסויימים, בנסיבות מסויימות ותחת מגבלות מסויימות להתגייר.

    חשוב לציין, מדינת ישראל אינה מונעת מלא יהודים(בדתם) לעלות לישראל בתנאי והם משתייכים לעם היהודי, ומאות אלפי נוצרים פרוסלבים מחבר העמים יעידו. זו גישה לאומית פאר אקסלאנס והיא זהה לחלוטין לגישה הפולנית. נשאלת השאלה האם מותרת מדינה פולנית אך ורק אם היא מדינת כל אזרחיה ושחוקי ההגירה בה אינם מעניקים עדיפות לפולניות, בנותיהן ובנות בנותיהן?

    אין שום קשר בין "מדינת כל אזרחיה" לבין שוויון אזרחי, חרות, דמוקרטיה ושאר הדברים היפים והטובים. מדינה יכולה להיות מדינת לאום, דמוקרטית, חופשית שכל אזרחיה נהנים משוויון זכויות וחובות מלא.
    שוויץ למשל או מיודעתינו פולין.

    אגב, ההתחמקות מהגדרת היהודים כעם או דת היא מפיין העובר כחוט השני דרך אלו המגדירים עצמם "שמאל רדיקלי". גם מר תמיר עד לא ענה על כך, אין כאן פילוסופיה יתרה, רק דעה אישית של יהודי על שייכותו שלו עצמו לעם או לדת. נחכה בסבלנות.

  44. מיכאל הגיב:

    טבח חוף עזה (אזהרה: סרטון וידאו קשה לצפייה)

    — קישור —

  45. ישר דרך הגיב:

    נו, עכשיו, אחרי שוועדת חקירה צהלית (אם מאמינים לדבריה) קבעה שמדובר במטען חמאסי על חוף עזה מה יש לכל המגיבים פה לאמר? די לכיבוש החמאס בעזה?

    (נא לחסוך את כל התגובות שוועדת החקירה היא כלי של יהדות הממון הבינל להמשך הכיבוש…)

  46. "אם מאמינים לדבריה" הגיב:

    ??????????????????????????????????!!!!!!!!!
    מי שמפציף שטח אזרחי באלפי פגזים האחריות חלה עליו בכל מקרה ולא משנה מה אומר החתול ששומר על החלב.

  47. מיכאל לעמיחי: שקר וגם מטופש הגיב:

    בתצלומים רואים רק חול וחול, חוף חולי רחב ידיים (ראה סרטון הוידאו). האם זה המקום "להטמין בו פצצה?"..וזאת כשיש אלפי מקומות מסתור סבירים בעזה? ואילו היו עושים את הלא סביר ומטמינים פצצה בחולות בשום מקום, לפחות היו מסמנים זאת בעצם כלשהו, משהו השונה באופן בולט משאר העצמים הטיבעיים סביב. אך אז נשאלת השאלה אם המשפחה היתה עושה את הפיקניק בנקודה שיש בה עצם השונה משאר האלמנטים הטבעיים שבחוף, שהרי מגמת הנופשים בחוף היא חוף טיבעי, וקיימת נטייה אינסטיטנקטיבית להתרחק מדברים הניראים חריגים בחוף, כפי שחוף צריך להראות. השאלה המתעוררת במוחי, היא, הרי יש במערכת הביטחון גם אנשים נבונים ובעלי היגיון, וכיצד סיפקו לנו שקר שכל מבט במקום הארוע מראה מייד את נואלותו? וכי לא יכלו לחשוב על שקר "חכם" יותר? אני זוכר את תגובת אנשי המכס בנתב"ג כאשר תלמיד ישיבה רזה שבא לכאן מבלגייה והבריח זהב, כרך סביב בטנו רצועות עם מטילי זהב, כך שנוצר מעין מתאר (קונטור) של פירמידה רחבה שקודקודה באיזור המותניים. אנשי המכס לא התרעמו על עצם ההברחה, כמו שהתרעמו בנקודה אותה ביטאו כדילקמן: "מה, הוא חושב אותנו לאידיוטים"?

  48. ד"ר יחיעם שורק הגיב:

    לחיים שלום,

    לא, אינני רואה עצמי כיהודי, לפחות על פי הגדרתי, למרות שבגיל 8 ימים הפכו אותי לנכה מאונס. הנני אתאיסט אובססיבי מדעת (אתאיסט חרד) המתייחס לדת כאופציה אמונתית, שכל ייצור אורגני רשאי להשתייך אליה, מרצון, מבחירה, כל עוד אין אמונתו ופולחנו פוגעים בחוק ובזולת.

    שאלת האם היהודים/יהדות זה דת או עם, וזו שאלת המיליון זוז/זהוב, מכיוון שהגדרת דת מחד ועם מאידך נתונה למיגוון של דעות, ומן הסתם כל דעה עשויה להיות צודקת.
    לדעתי ה"אישית" היהדות היא דת בראש ובראשונה, כמו האיסלם, הנצרות, הפגניות ועוד. כל מי שמאמין כי השתייכותו למאמיני דת מסויימת עדיין נשאר דתי ולא "עמי", שהרי אין "עם איסלם", או "העם הנוצרי".
    מאות רבות של שנים התייחסו היהודים אל עצמם כמשתייכים לאמונה מסויימת, ועל אף הניסיונות האתניים-האתנולוגיים, לא חש היהודי הארצות-הבריתי קשר אתני ליהודי החבשי או ההודי.
    יתירה מזו, באותן ארצות, שבהן זכו היהודים לאמנסיפציה, בעיקר במערב אירופה ובמרכזה, הגדירו עצמם היהודים כבני המקום, בעלי דת שונה, כגון "צרפתי בן דת משה", או "גרמני בן דת משה". תמונה דומה מצטיירת אף באזורים המזרח אירופיים, אם כי מכיוון אידיאולוגי שונה – בשל לחצים ופוגרומים הגדירו עצמם היהודים כנבדלי דת ולאום.
    החיבור הראשוני בין דת לעם נולד, אי-שם במאה ה-18, כאשר אופנת הנציונליזם החלה לבצבץ באירופה, ובעיקר לאחר הקמת מדינת ישראל.
    אתה מוזמן לשאול יהודים כיום ברחבי העולם, והם יגידו בראש ובראשונה את עצמם כשייכים לאמונה מסויימת ואחר-כך לאומה מסויימת (שם הם גרים) ובסופו של דבר, בהיבט המיתולוגי, הם יסכימו להגדיר עצמם כעם – הגדרה בלתי מחייבת מבחינתם.

  49. עמיחי למיכאל – האמנם שקר? הגיב:

    דווקא העבר מוכיח שצה"ל יודע לקחת אחריות על
    פעולותיו, בעוד שדווקא הצד הפלסטיני נוהג להאשים את ישראל בצורה אוטומטית על כל "תאונת עבודה" במעבדת חבלה מאולתרת.

    זאת ועוד, זכורות אותן תמונות מתחילת האינתיפאדה השניה של אב המסוכך על בנו באזור צומת נצרים. אותו ילד נהרג מאש כדורים וכמובן שצה"ל הואשם בצורה מיידית.
    האלוף יום-טוב סמייה ביצע תחקיר והוכיח שלא יתכם שהילד נהרג מאש צה"ל, אבל מי זוכר? אותו ילד נהיה סמל פלסטיני ל"ירי חסר אבחנה" של צה"ל למרות שנהרג מאש פלסטינית.

    לצערי אי אפשר לבנות על תחקיר פלסטיני רציני ואובייקטיווי, מה גם שהפלסטינים מסתירים ראיות ומשבשים חקירה,
    ולכן אני סומך על צה"ל עשרות מונים יותר.

  50. ליחיעם שורק הגיב:

    היהדות היא דת כה עתיקה, שהיא שריד מתקופה בה דת היתה עניין לאומי, לפני שהנצרות והאסלם התפשטו על ארצות רבות והפכו את שאלת הדת לאמונית בלבד.
    אלי מצריים ואלי בבל, למשל, הם דתות של עמים. וכך גם היהדות. אין טעם להעמיד את היהדות על קו אחד עם הנצרות והאסלם.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים