הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 ביולי, 2006 21 תגובות

בעוד נכתבות שורות אלה נספר כבר ההרוג הלבנוני ה-370, סביר להניח שעד לפרסומן יחצה בנקל מניין ההרוגים את קו ה-400, שלא לדבר על כמעט מיליון הפליטים. אל מול מספרים אלו ואל מול התקשורת הישראלית, שמשמשת ברובה המוחץ כשופר תעמולה אשר לא היה מבייש אפילו את כלי התקשורת של ברית המועצות בשעתם היפה ביותר, נשמעים קולות מעטים מהשמאל הזועקים כי תגובתה של ישראל במלחמה נגד לבנון, סליחה, בלחימה בלבנון, אינה פרופורציונאלית.

קולות אלה טועים ומטעים. תגובתה של ישראל פרופורציונאלית עד מאוד מפני שהיא אינה תגובה כלל, ומטרת המלחמה אינה להשיב את החיילים השבויים. התגובה הישראלית פרופורציונאלית לרצון, במיטב המסורת של הקולוניאליזם, לעצב באופן חד צדדי ובהתאם לאינטרסים הישראלים-אמריקניים את המציאות במזרח התיכון. במובן זה, כפי שכתב הגנרל הפרוסי קארל פון קלאוזוביץ, המלחמה אכן אינה אלא המשכה של המדיניות בצורות אחרות. המלחמה על לבנון היא המשכה של תוכנית ההתכנסות, שהיא המשכה של ההתנתקות. כולן יחד, וכל אחת לחוד כלים בארסנל הישראלי לחיזוק האסטרטגי של האחיזה הישראלית בשטחים ובניהול המזרח התיכון.


גם הרעיון האווילי שמקדם הצבא, לפיו מרבית תושבי לבנון מעוניינים בהמשך המלחמה הישראלית על אזרחים, מאחר שהם מעוניינים בהיעלמותו של החיזבאללה, מקורה בהלך המחשבה הקולוניאליסטי הגורס כי על כובשים הנאורים להציל את הילידים הנחשלים מבערותם. לא ברור כיצד יכול מישהו לדמיין שהחרבתה של לבנון תחבב את הישראלים על הלבנונים או על מישהו אחר מבני האומה הערבית. גם אם נכון כי רוב אזרחי לבנון היו מעוניינים לפני המלחמה בשקיעתו של חיזבאללה, הרי יקשה עליהם מאוד לשנוא כעת את מי שנלחם בישראל.


ישראל יצאה למלחמה הנוכחית עליה הכריזה כהרגלה כמלחמת אין ברירה, בתירוץ כי חייליה נחטפו כהתגרות וכי ריבונותה חוללה. במקביל מחזיקה ישראל בבתי הכלא שלה אלפי שבויים פלסטיניים ועוד כמה לבנונים, המכונים בפיה אסירים, ממש דוגמת השבויים הישראלים שלקחו חמאס וחיזבאללה בחודש האחרון. כיצד מצפה ישראל שיפעלו הפלסטינים, אשר כמובן אינם מכירים בסמכותה של ישראל לשבות את אנשיהם, לשחרור אנשיהם מבתי הכלא הישראלים? גם חמאס וגם חיזבאללה הודיעו מיד לאחר שביית החיילים כי אלו נשבו לצורך חילופי שבויים ולא כהכרזת מלחמה.


ואם בריבונות עסקינן, הרי רק מעט קודם להידרדרות האחרונה במצב נחשפה רשת ישראלית בלבנון אשר כנראה היתה אחראית להתנקשות במזכ"ל הג’יהאד האיסלאמי, וברבים אחרים לפניו, על אדמת לבנון. על ריבונות פלסטינית אל מול התוקפנות והכיבוש הישראלי כלל אין מה לדבר.


הרג אזרחים, פלסטינים, לבנונים או ישראלים לעולם אינו מוצדק, ואינו יכול להיות מתורץ בדבר. החיזבאללה אינו ארגון של לוחמי חירות, כי אם מפלגה דתית-פונדמנטליסטית בקצה הימני של המפה הפוליטית בלבנון. סבלם של הפלסטינים בשטחים הכבושים של 67′, בשטחי 48′ או במחנות הפליטים בלבנון אינו מעניין את נסראללה אלא, אולי, כמנוף פוליטי בפוליטיקה הפנים-לבנונית.


למרות שהסבל הפלסטיני אינו מדיר שינה מעניו של נסראללה, ומאחר שכן יש לו מקום בדעת הקהל הלבנונית בפרט והערבית בכלל, ההזיה הישראלית שהעימות של הציונות עם הפלסטינים יכול להישאר מתוחם ומוגבל ככזה, ולא להתפשט ברמה מסוימת גם לשאר חלקי העולם הערבי, אינה קשורה בחבלים כלשהם אל המציאות.


האמת החמורה צריכה להיאמר: כל זמן שהסבל ודיכוי של הפלסטינים נמשך, ישראל תמשיך לנהל מערכה בכמה חזיתות. כשם שארצות הברית לא תוכל לשבת לנצח, על כל כוחה הצבאי, ככובשת בעיראק, כך לא תוכל ישראל לחיות בשלום כעצם זרה בגרונו של המזרח התיכון, בעודה מנסה לנהלו באופן חד-צדדי ובכוחנות לנוחותה. אך חשוב בהרבה מכך – מעבר להיותה של מדיניות זו נדונה לכישלון, היא מנציחה מצב נפשע מבחינה מוסרית.

תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. גם אני שופר תעמולה של ברית-המועצות הגיב:

    "התקשורת הישראלית, שמשמשת ברובה המוחץ כשופר תעמולה אשר לא היה מבייש אפילו את כלי התקשורת של ברית המועצות בשעתם היפה ביותר"…

    האם יונתן פולק הרגיש חייב לתקוף את ברית-המועצות בכדי להזכיר לכולם שבאנרכיסט עסקינן…?

  2. שירה הגיב:

    נכון, כי הכיבוש שלנו זה לא האימפריה הרומית אלא כיבוש של חלשים שכובשיםאת החזקים. והחולשה האמיתית שלנו ברורה לכל מי שיש לו מספיק אומץ (אם הוא יהודי) או מספיק אובייקטיביות (אם הוא לא) להסתכל מהצד ולראות איך לא על גבי אידיאולוגיה, אלא על גבי מיתוסים קלושים בלבד, אנחנו מדמים את עצמנו למעצמה של כוח וצדק. ישראל תפסיד גם אם היא תנצח במלחמה. הלא מוסרי מפסיד תמיד. אנחנו הולכים ומפסידים את הזכות לדבר על העם היהודי של פעם, העם האומלל הזה שעבר את השואה. אנחנו זה לא הם. אנחנו זה משהו אחר עכשיו, אבל המשהו הזה הוא לא חזק כמו שאנחנו חושבים. הוא חלש מאוד ולא רק שההפסד יהיה כואב ומזעזזע ויאלץ למחוק את כל המיתוסים ולבנות משהו אמיתי יותר (כמו שעשו ועושים היום בגרמניה הנאצית) אלא שגם נצטרך להגיד ‘סליחה’, בעוצמה כזאת שכל המדינה תרעד כמו 500 קטיושות לפחות.

  3. שאול הגיב:

    יונתן פולק טוען שחיזבאללה היא מפלגה דתית פונדמנטליסטית בצד הימני של המפה הפוליטית בלבנון כמס שפתיים לחוסר התמודדות של השמאל הקיצוני הישראלי שמלחמה בלתי נמנעת בעיתוי שהחיזבאללה יבחר בו תביא לישראל אסונות כבדים עשרות מונים מאשר להגיב במכת מנע.

    כמו כן עבור יונתן פולק מי שתכנן את הטבח במלון פארק ובקיבוץ מצר הוא שבוי מלחמה ולא פושע נגד האנושות.

    גדעון לוי אמר שרק השמאל הישראלי משמיע את קולו אבל אף אחד לא מקשיב לו. אני מניח שבשב"כ כן מקשיבים לשמאל הקיצוני וזה לא התחיל אתמול.

    כאשר יונתן פולק דן צחור אילן פפה וחיים ברעם מצליחים לשכנע שיש להם מטרה משותפת עם חסן נסראללה בחיסול מדינת ישראל אז באמת רק השב"כ יקשיב להם ויתחשב בדעתם

  4. אור חורב הגיב:

    רשימה טובה מאד, ולהלן הקושי היחיד שבו נתקלתי בסוף הקריאה – בשורה: "…כך לא תוכל ישראל לחיות בשלום כעצם זרה בגרונו של המזרח התיכון".
    כמנהגי, בלי שמץ אירוניה, אני מבקש הבהרה מצד הכותב כדי שהזדהותי עם דבריו תוכל להיות שלמה – מה על הישראלים לעשות, לפי עמדתך, כדי שלא תתמודד עוד עם הקושי שאתה מתאר בשורה הנ"ל? ללמוד את מנהגי הילידים? לחקות אותם אולי? לוותר חלילה על התודעה והזהות המערבית שלנו? או שמא סתם התכוונת בצורה מטאפורית שעלינו לשתף פעולה כלכלית ותרבותית עם העמים הסובבים במקום לפתח אג’נדות כוחניות של קורבן נצחי וזאת מבלי לוותר על ערכינו, ואם זה כך אז זוהי האפשרות היחידה שלי להזדהות עם דבריך.
    תודה, אורלינג

  5. יורם גת הגיב:

    הקביעה ש"חיזבאללה אינו ארגון של לוחמי חירות" שגוייה על פניה – החיזבאללה היה הארגון שהדף את הכיבוש הישראלי של דרום לבנון, והוא ארגון שעדיין מנהל מאבק בעל חשיבות עבור העצמאות הלבנונית. היותו של החיזבאללה מפלגה דתית פונדמנטליסטית לא מנעה ואינה מונעת ממנו להיות ארגון לוחמי חירות.

  6. אני הגיב:

    ובינתיים, במקביל לפשעי המלחמה ומעשי הרצח המבוצעים בשמנו, שירים נאציים הופכים מקובלים בחברה הנרקבת שלנו, בודאי כאשר הם באים מ"שמאלן נאור" כאילן שיינפלד. לקרוא ולא להאמין. אפשר לשדך לו את יונתן יבין, שכתיבתו מוזכרת בטור של חיים ברעם.

    — קישור —

    תחזקנה

    בעקבות שירי המחאה הראשונים, אילן שיינפלד כתב שיר כדי לחזק את החיילים ומשפחות הנופלים

    30/7/2006

    ת??ח?ז?ק?נ?ה י?ד?י כ??ל ב??נ?ינו? ה?מ??חו?נ?נ?ים א?ת ח?י??ינו? ב??א?ש??ר ה?ם ש??ם.
    ב??מ??טו?ס?ים, ב??סו?ל?לו?ת ה?י??ר?י, ב??ע?מ?דו?ת ה?פ??ק?ו?ד, ב??ת??צ?פ??י?ו?ת, ו?א?ש???ם
    ב?ו?ע?ר?ת ב??חו?צו?ת ע?ז?ה ו?ב?ע?ר?י ל?ב?נו?ן, ב??ר?צו?ע?ה ו?ב?ב??ירו?ת, ע?ד ת??ש???ם.
    ב??ל ת??פ??ל רו?ח?כ?ם ו?ב?ל י?ש???מ?ט ב??כ?ם ל?ב??כ?ם. ה?מ?ש??יכו? ל?ה?ר?ע?יש? ש??ם.
    ו?ל?א י?ה?י?ה ב??כ?ם מו?ג ל?ב. ו?ל?א י?קו?ם ב??כ?ם ס?ר?ב?ן. ו?ל?א י?עו?ר ב??כ?ם א?ש??ם.
    ת??ח?ז?ק?נ?ה י?ד?י כ??ל ב??נ?ינו? ה?מ??חו?נ?נ?ים א?ת ח?י??ינו? ב??א?ש??ר ה?ם ש??ם.

    ה?ן סו?פ?ר?ים א?נו? א?ת חו?ב?כ?ם, ו?ח?ב?ים א?נו? ל?כ?ם א?ת נ?ט?פ?י ה?ד??מ?עו?ת ו?ז?ע?ת ה?א?ף,
    א?ת ל?כ?ת??כ?ם מ?ע?מ??נו? ו?מ?ע?ם ח?יק הו?ר?יכ?ם א?ל צו?ר?ים ו?נ?ק?רו?ת, ל?ה?ט?יל א?ת ח?י??יכ?ם ב??כ??ף, א?ת ז?ח?יל?ת?כ?ם ב??ע?פ?ר, א?ת ל?ח?יכ?ת?כ?ם א?ר?ץ ד??מ?ים, א?ת נ?ש??ק?כ?ם ה?ח?ף,
    ב??ח?פ??ש??כ?ם מ?או?רו?ת או?י?ב, מ?צ?ב?ו?ר?י ט?יל?ים ו?מ?ש??ג??ר?י ט?יל?ים ב??נ?ו?ף א?ש??ר נ?א?ף
    ע?ם ק?נ??א?י ד??ת ו?ע?ם ר?ה?ב??ם ש??ל ש??ל??יט?ים, א?ש??ר ע?ר?צו? ג??ב?ר?ים, נ?ש??ים ו?ט?ף
    ל?ה?יו?ת מ?ס?ו?ה ל?מ?ש??נ??א?ינו?, ו?ה?ם ב??נו? ת??ח?ת??יה?ם מ?ח?נו?ת, א?ג?ף א?ח?ר א?ג?ף.
    ה?ן סו?פ?ר?ים א?נו? א?ת חו?ב?כ?ם, ו?ח?ב?ים א?נו? ל?כ?ם א?ת נ?ט?פ?י ה?ד??מ?עו?ת ו?א?ת ז?ע?ת ה?א?ף.

    א?ם ל?א א?ת ה?ט??פ?חו?ת, א?ת ה?מ??ס??ד ה?ח?ר?יבו?. ר?ב ל?כ?ם א?ח?י, ע?מ?ל?כ?ם ל?א ש??ו?א.
    ע?לו? ע?ל ל?ב?נו?ן ו?ג?ם ע?ל ע?ז??ה ב??מ?ח?ר?ש?ו?ת ו?מ?ל?ח. ה?ח?ר?יבו?ן ע?ד א?ין ת?ו?ש??ב.
    ה?פ?כו? או?ת?ן מ?ד?ב??ר צ?ח?יח?. ע?י??ים ש??ל ח?ר?בו?ת. ע?מ?ק ע?כו?ר, ל?א מ?י?ש???ב.
    כ??י כ??מ?ה?נו? ל?ש???לו?ם ו?בו? ר?צ?ינו?, ו?א?ת ב??ת??ינו? ה?ח?ר?ב?נו? ק?ד?ם, ו?ה?יו? ל?מ?ת??ת ל?א נ?ח?ש??ב
    ב??ע?ינ?י ה?מ??ר?צ?ח?ים ה?א?ל??ה, ע?טו?ר?י ז?ק?ן ו?ס?ר?ט ג?’יה?אד, ה?ק?ו?ר?א?ים "ט?ב?ח ע?כ?ש??ו!"
    ו?א?ין ב??ה?ם ל?א א?ה?ב?ה ו?ל?א ש??לו?ם, ו?א?ין ל?ה?ם ל?א א?ל, ל?א א?ב.
    א?ם ל?א א?ת ה?ט??פ?חו?ת, א?ת ה?מ??ס??ד ה?ח?ר?יבו?. ר?ב ל?כ?ם א?ח?י, ע?מ?ל?כ?ם ל?א ש??ו?א.

    ע?ם ק?ו ל?ק?ו א?נ?ח?נו?. מ?ק??ו ל?ק?ו קו?מ?מ?נו? א?ת ש??מ?מ?ת ע?מ??נו? ו?ב?נ?ינו? ב??נ?י?ן?ע?ד.
    ק?ו ת"ח ות"ט, ק?ו ק?יש??ינ?ב, ק?ו ל?יל ה?ב??דו?ל?ח, ק?ו או?ש??ו?יץ, כ??ל??ם ק?ו א?ח?ד.
    כ??ח?נו? הו?א ב??ז?כ?רו?נ?נו?. ב??יד?יע?ת ה?ש??ת?ל?ש??לו?ת חם ?י?יה?ד??ם. ל?א ל?ש???ו?א נו?ס?ד
    ל?נו? כ??אן ב??י?ת, ו?ע?ת??ה ל?א נ?ו?ת??ר ע?ל?יו, ג??ם א?ם י?ע?ל?ה ב??מ?ח?יר ד??מ?ים. א?ם ח?ש??ד
    עו?ל?ה ב??כ?ם, א?ח?י, צו?ד?דו? א?ת ק?נ?יכ?ם ו?ירו?. ש??ל??א נ?ל?ך? א?נ?ח?נו? ל?פ?י ח?ר?ב. ו?א?ם ר?צ?ד
    ב??כ?ם או?ר ה?ת??בו?נ?ה ה?ע?ל?יו?נ?ה ש??ל כ??ל א?ד?ם, כ??ב?ו?הו?. ז?ה ז?מ?נ??ם ש??ל ה?נ??צ?ו?ד או? ש??ל ה?צ??ד. ע?ם ק?ו ל?ק?ו א?נ?ח?נו?. מ?ק??ו ל?ק?ו קו?מ?מ?נו? א?ת ש??מ?מ?ת ע?מ??נו? ו?ב?נ?ינו? ב??נ?י?ן?ע?ד.

    א?ל ת??אמ?רו? ק?ט?נ?ו?. ה?ת?ב?ו?נ?נו? ב??פ?נ?י ר?ע?יכ?ם ה?הו?ל?כ?ים ל?ק??ר?ב.
    א?ח?זו? ב??יד?יה?ם ו?ל?כו?, ל?כו? ע?מ?ם א?ל ת?ו?ך? ה?ל??י?ל?ה ש??א?ר?ב.
    א?ל ת??ח?ר?דו?. ה?ן כ??ל א?יש? ו?א?יש? א?ת מו?תו? ע?ל פ??נ?יו ג?ר?ב.
    ה?כ??א?ב ע?ל?יכ?ם מ?י?ר?א כ??ל ל?ב, ב??נ?י ע?ם נ?ח?ר?ב.
    ב??ל י?ה?י?ה ז?ה ד??מ?כ?ם. י?ה?י?ה ז?ה ד??מ?ם ה?ז??ב.
    א?ך? א?ם י?סו?ף ב??כ?ם א?יש?, הו?א ל?א י?פ??ל ל?ש???ו?א.
    א?ל ת??אמ?רו? ק?ט?נ?ו?. א?ח?זו? א?יש? ב??י?ד ר?ע?הו?, ה?הו?ל?כ?ים ל?ק??ר?ב.

    מ?י ב??ז ל?יו?ם ד??מ?ים, ב??ז?ו? י?ב?ז??הו?. מ?ל??טו? א?ת ע?מ??כ?ם ו?פ??צ?צו?ת ע?ש?ו?,
    ו?ה?מ?ט?ירו? או?ת?ן ע?ל כ??פ?ר?ים ו?ע?ל ע?ר?ים ו?ע?ל ב??ת??ים ע?ד י?ק?ר?סו?.
    ה?ר?גו? ב??ה?ם, ה?ק??יזו? א?ת ד??מ?ם, ה?ח?ר?ידו? ח?י??יה?ם, ל?ב?ל עו?ד י?נ?ס?ו?
    ל?ה?ח?ר?יב?נו?, ע?ד ש??נ??ש??מ?ע מ?ר?אש??י ה?ר?ים מ?ת?פ?ו?צ?צ?ים, ש??נ??ד?ר?סו?
    ב??ע?ק?ב?יכ?ם, קו?לו?ת ת??ח?ינ?ה ו?נ?ה?י. ו?ע?ל?יה?ם ב?ו?רו?ת?יה?ם י?כ?ס?ו?.
    מ?י ב??ז ל?יו?ם ד??מ?ים, ב??ז?ו? י?ב?ז??הו?. מ?ל??טו? א?ת ע?מ??כ?ם ו?מ?ל?ח?מ?ה ע?ש?ו?.

    הכותב הוא משורר

  7. פולק נכנע לתקשורת? הגיב:

    על סמך אילו נתונים קובע יונתן פולק שלנסרהללה לא איכפת כלל מן הפלסטינים? היכן ההוכחה לכך? האם יונתן פולק האמיץ פשוט נכנע כאן לתקשורת הישראלית?

  8. פלג הגיב:

    "ועוד כמה לבנונים, המכונים בפיה אסירים, ממש דוגמת השבויים הישראלים שלקחו חמאס וחיזבאללה בחודש האחרון"
    להזכיר לאיש המוסר הדגול כי בכיר "האסירים" סמיר קונטאר רוצץ במו ידיו את גולגולתה של עינת הרן הפעוטה.
    אני מסיק מדבריו של הכותב שהוא מקבל את המעשה כביטוי לגיטימי של התנגדות, ובכך מצרף את עצמו לאנשי מוסר כדוגמת סמיר קונטאר.
    אל יהי חלקנו עם כשכמותו.

  9. יונתן פולק הגיב:

    להתווכח עם ימנים לא כל כך מעניין אותי כרגע, זה לא ניראה לי דיון שבו לאיבה מן הצדדים יש סיכוי כלשהו לשכנע את השני, ולכן אין לי שום כוונה להיכנס לזה. התנצחויות לא ממש מעניינות אותי.

    למגיבה הראשונה: אני לא מבין, את טוענת שהתעמולה, סליחה, התקשורת הסטליניסטית הייתה משהו אחר מאשר כלי להפצת דברי השלטון? אני חושב שהאנלוגיה לתקשורת הישראלית בימים האלה דווקא די מתאימה… לא מסכימה? זכותך

    ליורם גת: אני מסכים שהיותו של החיזבאללה מפלגה דתית פונדמנטליסטית לא מנעה ואינה מונעת ממנו להיות ארגון לוחמי חירות. אני פשוט חושב, משיחות אם פלסטינים בשטחים, פליטים פלסטינים בלבנון, וכמה לבנונים שאינם פלסטינים (כולם נוצרים, אני מודה, אך אני סומך על הניתוח הפוליטי שלהם), שעיקר עניינו של חיזבאללה במלחמה בישראל כיום היא הפוליטיקה הפנים לבנונית.
    לא התכוונתי בשום צורה לטעון שהחיזבאללה לא אחראי ללחימה ששחררה את דרום לבנון מנוכחות ישראלית קבועה, ובטח שלא טענתי שהעולם הערבי, חיזבאללה בתוכו, צריך לקבל את הציונות, שהרי אני בעצמי אנטי-ציוני.
    אני חושב בהחלט שאנו צריכים להיזהר מחשיבה דיכוטומית של או לתמוך בישראל או לתמוך בחיזבאללה. שאל אנשי שמאל ערביים מה דעתם על חיזבאללה – לא נראה לי שהם יאמרו דברים חיוביים יותר ממני.

    ל"פולק נכנע לתקשורת?": זה הניתוח הפוליטי שלי, כשם שאני מאמין שלאולמרט לא אכפת כלל מן הישראלים. לא מוצא חן בעיניך? חבל. אין לי שום כוונה להגן על האומץ או היושר שלי בפני מגיבה אנונימית.

  10. יונתן פולק הגיב:

    לאור חורב: באמת שאני לא חושב שלבנון היא מדינה פחות "מתקדמת" מישראל או פחות דמוקרטית ממנה. בכל מקרה הכוונה שלי היא שישראל לא יכולה להתקיים במזרח התיכון כאילו היא מדינה אירופאית. למעשה אני לא ציוני, ואני לא חושב שישראל צריכה להתקיים כלל. בכל מקרה, אני חושב שבהחלט יש מקום ללמוד, אל את, אלא ממנהגי המקום.
    אינני מאמין כי יש צורך לוותר על תודעה כלשהי – קשה לי להאמין שתחשוד בי כאנרכיסט שאני מאמין בהגמוניה תרבותית-דתית כלשהיא.
    אני גם לא חושב שבחברה הישראלית יש ערכים תרבותיים קבועים ואחידים. הערכים התרבותיים/מוסריים שלי אינם זהים לאלו של המתנחלים, לאלו של תנועת העבודה הציונית, ובמקומות רבים אפילו לא לאלו של חד"ש.

  11. חיים הגיב:

    "באמת שאני לא חושב שלבנון היא מדינה פחות "מתקדמת" מישראל או פחות דמוקרטית ממנה"
    מה שנקרא התחמקות מתשובה, מה עם הדמוקרטיה הסורית? והאיראנית? והמצרית? האם בלבנון יש דמוקרטיה כאשר ארגון צבאי עצמאי יושב על הגבול?
    לא נורא.

    "ישראל לא יכולה להתקיים במזרח התיכון כאילו היא מדינה אירופאית". מה זו בדיוק מדינה אירופאית? המוזיקה? האוכל? צבע העור? או שמדובר בערכים הדמוקרטיים ליברליים מודרניים הקרויים אירופיים? ומהי מדינה לא אירופאית? משעשע שאנרכיסט(שיטה פוליטית אירופאית לעיל ולעילה) מדבר כך. אבל סתירות פנימיות הן לחם חוק בתנועה האנרכיסטית, פולק לא יוצא דופן.

  12. צביקה הגיב:

    מעניין אותי לדעת מהי האלטרנטיבה שמציע יונתן פולק לקיומנו כמדינה ציונית. האם היא הגירה לארצות אחרות, התאסלמות או חבירה לכוחות פרוגרסיביים כדוגמתו הקיימים כביכול בצד הפלסטיני?
    נדמה לי שאין שותפים רבים לאנרכיזם הקוסמופוליטי של יונתן בקרב העם הפלסטינאי.
    אומנם האנרכיה ביצור האומלל הקרוי "הרשות הפלסטינאית" רבה, אולי רבה מנשוא אך יש לי ספק רב שזהו המודל אליו שואף יונתן פולק (אנא תקן אותי אם אני טועה בכך).
    יש לי תחושה שעברנו את נקודת האל חזור ביחסינו עם הפלסטינאים ואין ביכולתנו לקיים חיים של שיתוף ואחווה עימם בעשרות השנים הבאות ואם אין ברצונינו במרחץ דמים יש להיפרד לתקופה ממושכת. במצב שכזה, high fences makes good neighbours .

    עמים מסויימים באירופה הצליחו לשתף פעולה למרות היסטוריה עקובה מדם רק אחרי חורבן עצום. הבעייה שכאן אין אפשרות לחורבן שכזה – כי ממנו לא תהייה תקומה לפחות לא ליהודים.

  13. ערן הגיב:

    הבה נלמד את מנהגי המקום
    נאמץ את גישת סוריה ואירן,להקיז את דמה של מדינת לבנון ע"י מלחמה של ישראל עם השלוחה שלהם בדרום לבנון "חיזבאללה".
    נאמץ משטרים חשוכים שובינסיטים,סקסיסטים שבזים לכל התפתחות מערבית.

    בל נשכח מי ערערה את יציבותה של לבנון לפני שנה וכמעט גרמה לפרוץ מלחמת אזרחים ע"י רצח רפיק חרירי.

    יונתן לגישתך:"ואני לא חושב שישראל צריכה להתקיים כלל"…אז מה הפיתרון שלך לטרנספרר 7 מיליון יהודים מפה? לכונן מדינה איסלאמית שהיהודים יהיו הנתינים שלה תחת שילטון החמאס-ג’יאד איסלמי?

    הרעיון האוטופי של השמאל האנטי ציוני לכונן מזרח תיכון חילוני ודמוקרטי,מנוגד ומנותק מכל התהליכים שמתרחשים עכשיו באיזור.

    בסופו של דבר
    למרות שנוכחותה של ישראל הייתה הסיבה הראשונה לקיומה של הארגון אך מטרתו העיקרית היא לשרת את היעד האסלאמי הנעלה – אימפריה אסלאמית מאוחדת,במטרה לזרז את בואו של " המהדי " (היא תקופת מבחן שבה נבדקת דבוקתו של השיעי באמאם. דבקות זו כוללת את המשכת הקו הסתגלני שנקטו האמאמים, כאשר הדבר שמקל על סבלו של השיעי היא אותה אמונה ש – " המהדי ", ישוב, יביא עימו את בשורת הגאולה וייפרע מאויבי השיעים וישיב את הצדק לעולם) שיאחד את כל המוסלמי תחת מרותו.
    חיזבאללה דורש את ביטלוה של השיטה העדתית בלבנון וזאת כתוצאה מהעובדה הידועה מראש, ששיטה יחסית תספק לו יתרון פוליטי על פני שאר העדות. הוא איננו מנסה לכפות הקמתה של מדינה אסלאמי, שכן היא לא תהיה לגיטימית. חברי חיזבאללה מחכים עד לרגע שבו יהיה רוב אסלאמי דתי בלבנון ( ולא חילוני ) על מנת להקים את המדינה האסלאמית
    רעיון זה, רחוק ככל שיהיה מהמציאות, עדיין מהווה את התשתית הבסיסית של הארגון. הכרתו בשיטה הפוליטית הלבנונית, השתתפותו בה וניצולה, מהווים חלק ממדיניותו הסבלנית של הארגון שמחכה לשעת כושר דמוגראפית – פוליטית להפיכתה של לבנון למדינה פאן – אסלאמית.

    זה מאבק בעיקרו תרבותי ולא רק מאבק פוליטי – מדיני או אידיאולוגי.

  14. yfat הגיב:

    well put mr. polack

  15. זיו הגיב:

    בהמשך לצביקה, אני מציע לא לשלול את האופציה של התאסלמות. יש הרבה צדדים נאורים באיסלם, ודת מדוכאים עדיפה על דת המדכאים.

  16. אלישע הגיב:

    ליונתן פולק שלום,

    האם אתה משוכנע שהמלחמה שהחיזבאללה מנהל נגד ישראל נובעת אך ורק ממניעים של פוליטיקה פנים לבנונית?

    לא עולה על דעתך שהאירגון מופעל, ממומן ומצוייד ע"י אירן וסוריה?

    12000 טילים אינם עניין של "פוליטיקה פנים לבנונית". הם סופקו ביד רחבה ובזרוע נטויה ע"י הבוסים האירניים (ובמידה פחותה יותר ע"י הפטרונים הסורים) במטרה לקיים "מאזן אימה" כנגד ישראל הציוניסטית במטרה להרתיע אותה מלתקוף את אירן או סוריה.
    לאור מה שקורה בשבועיים האחרונים מתברר שמאזן האימה הנ"ל אינו ממלא את יעודו, ולמרות גשם הקטיושות הנוחת על צפון הארץ המיתקפה הציוניסטית אינה פוסקת לרגע, ואף הולכת ומתגברת.
    כנראה שהאיסטרטגים הסורים והאירנים טעו בתיכנוניהם.
    קורה לעיתים במלחמות. מה לעשות.

  17. אבנר ליורם גת הגיב:

    בתגובתך כתבת שהחיזבאללה "הוא ארגון שעדיין מנהל מאבק בעל חשיבות עבור העצמאות הלבנונית".

    מספר שאלות לי אליך:

    – אנא הסבר לי מדוע החיזבאללה תומך בהמשך ההשפעה הסורית בלבנון?

    – ובכלל מדוע החיזבאללה פועל כגוף עצמאי ולא נטמע בתוך צבא לבנון?

    – אין עוררין על ההשפעה האיראנית כעל חיזבאללה (אנא עדכן אותי אם אתה מפקפק בכך),
    אז איך זה עולה בקנה אחד עם חשיבות החיזבאללה לעצמאות לבנון? האם לדעתך איראן רוצה בעצמאות לבנון?

    ממתין לתשובותיך

  18. עמיחי לשירה הגיב:

    את לוקה באותו ליקוי הגורם לאנשים לחשוב במונחים של טוב מוחלט ורע מוחלט
    וכך את רואה את עולם דרך פריזמה של שחור ולבן.
    זה בסדר, את לא היחידה, הליקוי הזה קיים אצל עוד אנשים אשר מסוגלים לשים את החיזבאללה בצד ה"מוסרי" כפי שאת עושה.
    להזכירך, החיזבאללה הוא ארגון שאמנם נושא את דגל השחרור אך בפועל פוגע ורוצח בכוונה באזרחים ישראלים. שלא לדבר על האג’נדות האזרחיות שלו שיגרמו לך לחלחלה אילו שמעת אותן מפי הרב עובדיה יוסף.
    אותו חיזבאללה שממומן ומאומן ע"י איראן (עוד מדינה "מוסרית" לעומת ישראל) וסוריה (עם בשאר חסיד אומות העולם).

    אז זהו החיזבאללה נגדו צה"ל נלחם כרגע,
    ואת עדיין מוצאת לנכון לשים את ישראל בצד ה"לא מוסרי" של הגדר.
    נראה לך הגיוני?

  19. למה לא עושים משהו? הגיב:

    אני לא מבינה למה לא מכניסים את יונתן פולק לכלא? מה שכתוב פה זה בפירוש תמיכה באויב בזמן מלחמה! הוא אומר שלגיטימי לחטוף חיילים!!! איפה מערכת המשפט, זה פשוט לא הגיוני.
    אני לא נגד חופש הדיבור, ואין לי בעיה שמבקרים את המלחמה, אפילו בזמן שחיילים נהרגים בצפון, אבל לומר שזה בסדר לחטוף חיילים?????

  20. samira הגיב:

    well done polack – you are the gratest

  21. המציאות בעידן של אימפריה אסלאמית חדשה הגיב:

    אין ברירה, צריך לראות את הדברים ביריעה רחבה הרבה יותר,
    כנראה שהאתר- אימפריה אסלאמית חדשה- מציע דרך יותר נכונה לראיית כלל מערכת הכוחות וההתרחשויות באזורנו.

הגיבו לsamira

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים