הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 ביולי, 2006 90 תגובות

זוהי האמירה הידועה של אהוד ברק המאפיינת בצורה מושלמת כמעט את היחס של ישראל (ואבוי! של רוב תושביה) אל המזרח התיכון. מסביב פרא, שממה, נחשלות ופונדמנטליזים ורק אנחנו כאן, בווילה שלנו, הנאורים והמתקדמים. אנחנו אלה שנביא לכאן קדמה, במקום להגיד יפה תודה, הילידים כפויי טובה. אהוד ברק רצה להדגיש במיוחד שאנחנו כאן במזרח הפרימיטיבי מייצגים את המערב הנאור. הוא סיפק גם צידוק "אינטלקטואלי" לכך בהוסיפו שאנו שייכים למסורת היודו-נוצרית, הערבים חסרים אותה, ולכן אינם מסוגלים להבחין בין אמת לשקר…

האמירה של אהוד ברק אינה יתומה, זה תירוץ שכיח כאשר עוברים כאן על נורמות מקובלות ביחסים בינלאומיים, בחצי חיוך אומרים אז: הרי איננו חיים בשווייץ או בסקנדינביה אלא במזרח התיכון…


גם מנהיגי הציונות בעבר שפעו עליונות והתנשאות כלפי הסביבה. מקס נורדאו, עוזרו הקרוב של הרצל, הסביר בנאומו בקונגרס הציוני הראשון ב-1897 כי עמי אסיה הם "מנוונים". בן גוריון רצה להפיץ אור לגויים מתוך הווילה, ובתוך הווילה הוא הגה את הרעיון הנפלא של עם סגולה. קל לתאר כמה הסביבה הפלסטינית אהבה לשמוע זאת. גולדה מאיר שנאה את המצרים המכריחים את בניינו להרוג אותם.


הדימוי של הווילה בג’ונגל מבטא גם את האופי הקולוניאלי של ההתנחלות הציונית ואת התחושה של הקולוניאליסט הישראלי המתנחל שהקים לו את הווילה בתוככי עם אחר לאחר שגזל ממנו לשם כך את הקרקע והמים.


וילה של מדכאים בתוך המון רב של מדוכאים אינו מעורר דווקא אהדה והבנה – היא מעלה גלים גבוהים של איבה מרה ושנאה יוקדת. לכן דרי הווילה צריכים להתגונן. למען קיום וילה ישראלית צריך אפילו נשק גרעיני. פרס הבין זאת היטב ומה היה מובן יותר מאשר להשיג זאת מבעלי הווילות האחרים, הצרפתים באלג’יר. ואכן צרפת נענתה בהתלהבות לשותפות של בעלי וילות, לפחות כל עוד היו בעלי וילות בעצמם.


וילה בג’ונגל לא יכולה להתקיים על כוחה בלבד מול הסביבה העוינת, היא מחויבת בנפשה לתמיכה מבחוץ. בתחילה קיבלה זאת מאנגליה ועכשיו הגאולה באה מאמריקה. זו אמנם כבר לא מחזיקה וילות בעצמה ועברה לשיטה של שליטה בשלט רחוק ע"י מוסדות גלובליים של בנק עולמי, סחר בינלאומי וכדומה. אך גם ארה"ב הבינה כנראה כבר מזמן את הלקח שהצבא הישראלי למד שוב במלחמה זו, שיש לשלוט לא רק באוויר ובים אלא שבאזורים בעלי חשיבות אסטרטגית עליונה, כמו המזרח התיכון, יש לקיים נוכחות טריטוריאלית, וכאן הווילה הישראלית בעלת חשיבות עצומה. כך הופכת הווילה הישראלית למוצב המבוצר של המערב בתוך הג’ונגל המזרח תיכוני. חוזה המדינה זאב בנימין הרצל חזה כנראה גם זאת. בסיפרו הפרוגרמטי "מדינת היהודים" כתב: נהיה חלק של חומת הגנת אירופה באסיה, מעוז קדמי של ציביליזציה נגד ברבריות". הוא תיאר גם את מי שיחיו בווילה: רק העניים יבואו? אבל דווקא אותם אנו צריכים בהתחלה! רק אנשים נואשים יהיו כובשים טובים". ביומנו גם רשם מי לא יבוא אלא יגורש מעבר לחומת הווילה – הערבים העניים יועברו מעבר לגבול.


ההגנה על הווילה גובה גם מחיר גבוה מישראל. היא תלויה לחלוטין בארה"ב. לא רק השמאל יודע לספר שארה"ב רוצה לערב את ישראל במלחמה עם סוריה ואיראן. יש לארה"ב את הכוח לעשות זאת כאשר תחשוב שזה רצוי או הכרחי לשלטונה באזור.


בינתיים הפכה הווילה של אהוד ברק למוצב אכזרי במיוחד. יורקת אש לכל הכיוונים כותשת ערים והופכת אותם לעיי חורבות, זורעת אימה, פחד והרס על סביבתה ומסרבת בכל הנחישות להפסיק את המלחמה.


נוצר מצב חדש שקברניטי הווילה לא רגילים בו. את הכעס והזעם הם מוציאים בכלי התקשורת. החיזבאללה הופך לשטן עלי אדמות. נסראללה הוא ראש נחש או לפחות מנהיג כנופיה. וכמובן החיזבאללה הם טרוריסטים שאין לדבר איתם – אפילו לא על החלפת שבויים.


החיזבאללה גדלה והתפתחה במלחמתה נגד הכיבוש הישראלי של לבנון. בתור שכאלה הם לוחמי חירות כמו תנועות אין ספור בעבר וסופגים את ההוקעה של הכוחות הקולוניאליים של היום ואתמול. את קניאטה מנהיג המאו מאו השמיצו לא פחות מאשר את נסראללה ואת יאסר ערפאת בשעתו. על אכזריותם חיברו סיפורי בדים לרוב, רק לאחרונה הופיעו ספרים המתעדים את האכזריות האיומה של השליטים האנגלים כלפי העם בקניה. אכן תנועות השחרור של אלג’יר לא טמנה ידה בצלחת – אך גם שם האכזריות הברברית של הממשל הצרפתי עלתה פי כמה על זו של המתקוממים. גם בלוחמה הנוכחית של ישראל, האכזריות הישראלית הכותשת את לבנון היא גדולה פי כמה גם מן הקטיושות של החיזבאללה.


טענה המועלת תכופות היא הפונדמנטליזם הדתי של החיזבאללה. קצת מוזר שליברלים ישראלים מעלים תדיר נושא זה, כאשר אצלנו בארץ יש רבים רבים מן הזן הזה, אחד הנציגים יושב אפילו בקבינט המלחמה. יש אצלנו גם את המפלגות המפד"ליות והחרד"ליות המהווות נתח גדול למדי בווילה הנאורה הישראלית. יתר על כן, האידיאולוגיה הישראלית ציונית טבועה ממש במיתולוגיה פונדמנטליסטית. אך לא בזה העיקר – כל מי שבוחן תנועות שחרור בעבר ימצא בהן תנועות דתיות לרוב. הדת הקתולית בפולין למשל, שהיתה מרכיב לאומי חזק במאבק נגד פרוסיה, רוסיה ואוסטריה. המכבים הנערצים כל כך אצלנו לא היו פונדמנטליסטים לדוגמה?


רוב העמים הקולוניאליים היו דתיים בצורה זו או אחרת – לעתים גם פונדמנטליסטים. אולם המניע העמוק יותר במאבקם היה לאומי, כלומר שחרור ארצם מעול זרים. הקריטריון כאן הוא האם הדת מתגייסת למען עצמאות עמה ונגד כובש זר או להפך? בישראל למשל הדת היתה כמעט תמיד בעד המשך כיבוש (אבל אין לשכוח שיש גם "רבנים למען שלום" ויש לזכור בכבוד מיוחד את פרופ’ ליבוביץ מן הלוחמים הגדולים נגד הכיבוש שהיה איש דתי). השאלה הבוטה קצת לליברלים שלנו היא מי יותר מתקדם, החמאס הפלסטיני המבטא עם נכבש, או האליטה הליברלית הישראלית של העם הכובש? אותה השאלה בתרגום גלובלי היא מי מתקדם יותר, האימפריאליזם האמריקאי הדמוקרטי והליברלי (רצוי לדעת שהניצים הליברלים שם הם חסידים נלהבים של ההגמוניה האמריקאית בעולם, שהיו בין התומכים הנלהבים במסע נגד עיראק שהם ממשיכים נאמנים של הליברלים קנדי וג’ונסון הזכורים לרע מימי המלחמה בוייטנאם) או הלוחמים נגדו?


האשמת תנועות שחרור בפונדמנטליזם מהולה בצביעות גסה. שכן פונדמנטליסטים סעודיים למשל הם בני ברית לאמריקאים; גם ישראל נמצאת איתם בברית משותפת נגד החיזבאללה בראשות הפטרון האמריקאי. הפונדמנטליסטים האמריקאים (האוונגליסטים) גם כן ידידים שכן הם תומכים בנפש של בוש ושל ישראל. אמור מעתה: פונדמנטליסטים רעים רק כאשר הם אויבי ארה"ב או ישראל, הם "טובים" כאשר הם תומכים בארה"ב ובישראל ובאופן כללי כאשר הם ניצבים נגד מאבקים אנטי קולוניאליים. ומי בכלל ישפוט מה זה "פונדמנטליזם"? הקולוניאליסט ישפוט את העם תחת שליטתו?


איש שמאל מבין את הצדק בשאיפות תנועת השחרור של הפלסטינים, התומכת בכינון שתי מדינות: ישראל ופלסטין. וגם בתנועות החיזבאללה כאשר הן תומכות בתנועה הפלסטינית. מובן מאליו שהמודל של השמאל היא תנועת שחרור או גרילה שמאלית וחילונית, כדוגמת הגרילה הסינית, האלג’ירית והוייטנאמית. הוא יצטער על כך שתנועות שחרור סוטות מדרך זו ופונות לדרך דתית קנאית. זו תופעה שעל השמאל להתמודד איתה ולמצוא דרכים להחזיר את האלטרנטיבה השמאלית חילונית, דרך שהוא הנהיג בעבר ברוב תנועות השחרור. אך בנבדל מן הכביכול ליברל הוא יתמוך בתנועת עצמאות הנתונה, ולא באלה הרוצים לחנוק אותה. ההתפתחות ודמות החברה המתהווה אחרי מלחמת השחרור היא כולה עניינו של העם עצמו ולא של פטרונים מבחוץ. רק התפתחות פנימית יכולה להצעיד אל חברה טובה יותר. כל התערבות מבחוץ רק תפריע.


ולסיכום: מלחמת לבנון היא ביסודה תוצאה של הכיבוש הישראלי, של שלטון על העם הפלסטיני. הרחקת החיזבאללה מן הגדר של ישראל וכד’ אינה הבעיה ולכן גם לא הפתרון. הפתרון היה ונשאר פתרון הבעיה הפלסטינית. הוא כרוך ביציאת הישראלים מהווילה שלהם, התגברות על האוטיזם הישראלי, הקשבה והתקרבות לעמי הסביבה. להבין סוף סוף שאיננו יחידים כאן. נמצאים סביבינו עמים אחרים וקודם כל הפלסטינים שלא יוותרו על זכויותיהם. זו גם שאלה קיומית לישראל אם רצונה להתקיים כאן. המלחמה חיזקה בעמים הערבים את אלה התומכים בתביעות הצודקות של הפלסטינים.


רבות דובר בשבועיים האחרונים למה איפשרו לחיזבאללה להתחזק בשש השנים האחרונות. כפי שכבר העירו בעיתונות, כלל לא בטוח מה היה קורה לו תקפנו… מול הקובלנה הזו הרואה הכל דרך משקפיים צבאיות יש להעמיד את השאלה האזרחית למה בזבזנו שש שנים אלה, למה לא הקדשנו אותם לקידום השלום ולהסכם עם הפלסטינים. האם יש תקווה שבשש השנים הבאות ינוצל הזמן למען שלום ולא למען מלחמה? ימים יגידו.

תגובות
נושאים: מאמרים

90 תגובות

  1. רחל ג. הגיב:

    האם מישהי/מישהו עושים עריכה למאמרים של שמואל אמיר?

  2. פרופ’ דה-סוטו הגיב:

    חן חן לח’ ד"ר אמיר על עוד מאמר מאלף!

  3. חיים הגיב:

    מאמר מצויין ללפני שש שנים, מאמר מגוחך היום.
    לפי ההגיון של אמיר, תנועת החיזבאללה לוחמת את שחרור פלסטין, מעניין אם הלבנונים יודעים ומסכימים לכך שמדינתם נכתשת למען הפלסטינים, כי נאסראללה טוען שכל שהוא רוצה זה שחרור שבויים לבנונים ושחרור חוות שבעה.

    כאשר אין שום טעון קביל נגד ישראל, ממחזרים טיעונים מהעבר.

  4. דביר דותן הגיב:

    ניתוח פשוט וקולע, במאמר מצויין, מישהו כבר היה צריך לכתוב את זה, למרות שכל העובדות ידועות היטב לכל מי שמסרב לעצום את עיניו.

  5. דן תמיר הגיב:

    כותב שמואל אמיר ש

    "איש שמאל מבין את הצדק בשאיפות תנועת השחרור של הפלסטינים, התומכת בכינון שתי מדינות: ישראל ופלסטין”.

    יעזור נא לנו לפקוח את עינינו הסומות ויסביר: איזו תנועת שחרור פלסטינית בדיוק תומכת בכינון שתי מדינות, ישראל ופלסטין?

  6. לדן תמיר הגיב:

    רוב הקונצנזוס הלאומי הפלסטיני מאוחד סביב פתרון של שתי מדינות, כולל אלו שהצביעו לחמאס, ששני-שלישים מהם מעוניינים בהמשך המו"מ עם ישראל, וכ-51% מהם רואים את הסכמי אוסלו כבסיס למו"מ (לפי נתונים ממכון הסקרים JMCC).

  7. צחי – לשמוליק אמיר הגיב:

    הציטוטים מספרו של הרצל "מדינת היהודים" כבר נמאסו עלינו , ידוע לנו שמקס נורדאו היה עוזרו של הרצל , כדאי שבפעם הבאה תביא ציטוטים חדשים . לעצם הענין החיזבאללה הוא הזרוע הצבאית של איראן , מדובר בשתי ישויות שיעיות כאשר איראן משמשת כעורף אידאולוגי של השיעים בדרום לבנון . תגיד לי מר אמיר : אתה מדבר על גזל קרקעות ומים שגזלנו מהפלשתינאים ? איזה מים וקרקעות גזלנו מהאיראנים ? מה בעצם האיראנים רוצים מאיתנו ? התשובה לכך היא פשוטה : מדובר פשוט בפשיזם ערבי-מוסלמי . הם לא מוכנים להכיר בשום ישות יהודית ריבונית במזרח התיכון מקסימום במיעוט יהודי הם מוכנים להכיר .

  8. מיכאל שרון: מאמר שיטתי, אך יתדות שרירותיות הגיב:

    במבט ראשון, המאמר מרשים בשיטתיותו ולכידותו. במבט שני, מבחינה אמפירית צצות בעיות, כאשר ניתן להבחין שהכותב מנסה לאכוף על הדברים סכמות תלויות אידאולוגיה מסויימת.

    כזו למשל ההתייחסות לדת, כדבר נכשל. אלא שגישה זו היא פרי החלק השני של המאה ה-19 בטרם היה קיים מחקר מדעי פסיכולוגי (המעבדה הראשונה בפסיכולוגיה נוסדה בלייפציג בחלק השני של המאה ה-19). אני רואה בדת, גורם העשוי לקדם את לאוטונומייה של הפרט, תוך המעטת שיעבודו לגורמי כוח חברתיים. מבחינה פסיכולוגית ואמפירית, הדת היא (או יכולה להיות) העצמת רגש האהבה שבאדם, הפיכת אהבה מוגבלת לדחף אהבה לא חסום. הכישורים העיליים הגבוהים ביותר שבאדם, הכרוכים בהתפתחות האונות הפרונטליות, קשורות באקטיבציה גבוהה שלהם ברגש האהבה, בעוד רגשות שליליים מביאים לתת אקטיבצייה. האהבה והאקטיבצייה הפרונטאלית הגבוהה מאפשרות יצירה ויוזמה רעיונית. ניתן להבין את מגמתו של הכותב כנראה להפטר מכל מיני סרחי עודף מכבידים שלא לצורך, להבנתו, כמו רגש דתי, אבל עליו לראות שטובי המוחות, כמו איינשטיין, ניוטון, פסקל היו אנשים בעלי תחושה דתית. יש אמנם דת שלילית או התרוששות הרגש הדתי אך זה עניין אחר. מניסיוני, מצאתי ערבים פונדמנטליסטים כאנשים טובים, רחומים, אנושיים יותר ונבונים בהרבה מהאדם הממוצע. הדת מאפשרת לך שקט וצלילות, וראיית מרכז הגרויטציה בתוכך, כפי שאנו רואים אצל נסראללה. הזן של מתפרעים בחסות הדת, כפי שאנו רואים אצלנו, כבר כונו במקורות, נבלים ברשות התורה. יש שישתמשו בדת בלי הפיכתה לאהבת האלוהים האין סופית, בבחינת הסתגלות לנורמה חברתית, ימלמלו תפילות בלי לעסוק במשמעותן וכד’. או אז מדובר בסיגול פורמליזם מדולל שאין לו דבר עם דת אמת. לכן, נטייתו של הכותב לקבוע מסמרות ולאמר שהוא מעדיף תנועות גרילה לא דתיות, שלילתו את הדת בעצם, כדבר הנראה לו כבעייתי מאד מן הסתם, הינה ניסיון לעצב מציאות הומוגנית. היופי במציאות הוא שיש תצורות קיום אנושיות מגוונות, ולרבות מהם יש את התרומה האנושית היחודית לה. כשם שניתן להעריך את גישתו המפוקחת עד הסוף של יצחק בן אהרון ערב מותו, כשם שחילוניות אמיתית ואמיצה היא דבר נהדר, כך גם דת אמיתית, בצידה, יכולה להיות דבר נהדר.

    נביאי ישראל, ראשוני המתריעים בעולם הקדום נגד שילטון מושחת וסאוב אנושי, היו אנשים דתיים.כ ן, אני ניזכר כרגע שהיו לכותב דברים יפים לאמר על ליבוביץ, אך דומני שהוא רואה אותו כחריג, אדם כזה, "למרות הדת".

    נטייה אחרת לקבוע מסמרות, היא האמירה שהפלשתינאים והעולם הערבי רוצים שתי מדינות לשני עמים. אולי כפרוגרמה זמנית טקטית זה טוב לאמר כך, מי יודע, אך אין לכך כל בסיס במציאות, וקיימת המציאות של הנישול הגדול שהחל ב-1903 שהוא נמצא במרכז ההכרה הערבית ההמונית בכל המרחב הזה. בשביל לא להשלות אנשים, מוטב להערך, לא לשתי מדינות, אלא למדינה אחת דו לאומית.

  9. עופר לדן הגיב:

    נכון שהחמאס ששולט ברשות דוגל במדינה אחת (כלומר חיסול מדינת ישראל). אבל הרוב בשאר המפלגות ברשות, כלומר בפת"ח ובמפלגות המרכז השמאל והמרכז הקטנות, תומך בפתרון של שתי מדינות.

  10. יגאל – קריות הגיב:

    נחמד להפריח תאוריות באויר, ולשכנע את כולם באמיתותם…

    עם ישראל מתגונן בשתי חזיתות שונות כלפי הצד השני אשר תומך בהכחדתה !
    או שהחיזבאללה והחמאס שינו את מצעם ללא ידוע של העולם בכך ??

  11. צחי לעופר הגיב:

    אף אירגון פלשתינאי לא מסכים לפיתרון של שתי מדינות , הרי אם בקמפ-דייוויד ערפאת היה מסכים לעיקרון הזה אז שיחות קמפ-דייויד לא היו מתפוצצות והוא וברק היו יוצאים עם הסכם .
    השיטה הפלשתינאית לפוצץ שיחות מהסוג הזה זה להציב את הדרישה לזכות השיבה מתוך ידיעה ברורה שמבחינת ישראל הסכמה לזכות השיבה היא מתכון להתאבדות . תראה לי אירגון פלשתינאי אחד שמסכים לפיתרון של שתי מדינות ללא זכות שיבה , אני לא מכיר כזה .

  12. יגאל – לעופר. הגיב:

    הרוב באשר המפלגות ??
    על איזה רוב בדיוק מדובר ??
    החמאס אשר זכה ברוב מוחץ בבחירות (למעלה מ 70%) לא נזק לשום מפלגה נוספת על מנת להחזיק את השלטון, אזז על איזה רוב בדיוק אתה מדבר אשר תומך על 2 מדינות ??

    פקח את עינך, האמת כנראה קשה מנשוא.

  13. מיכאל שרון: וועדת חקירה לפשלה האיומה בתולדות ישראל הגיב:

    מלחמת מע"ל (מערכת עזה-לבנון) מסתמנת כמעל וכשל בהיבט הביטחוני, הכלכלי, והאנושי – תוך הסתבכות בסאוב מוסרי עמוק וגרירת העם בישראל לפשעי מלחמה קשים, היוצרים סיכון אסטרטגי ראשון במעלה כלפי המשך קיומה של מדינת ישראל

    ראו הכתבה הנרחבת: מלחמת מע"ל -מעל רב היבטי
    — קישור —

    השאלה היא אם תוקם בישראל וועדת חקירה לחקר מערכתי של אחת הפשלות הנוראות שהיו בישראל אי פעם – בהיבטים רבים ומצד אחראים רבים.

  14. למיכאל שרון הגיב:

    קראתי בענין רב את מסת ההגנה הקצרה שלך למען הדתיות – למרות שלי יש השקפה אחרת בנושא. ובענין הדת הלאומנית – אצל מה שנקרא לאומניים-דתיים הלאומנות היא הנותנת. כך אצל אפי איתם -אבל גם אצל המוסלמים.שא.

  15. עופר הגיב:

    ליגאל – אתה לא מדייק. החמאס קיבל אמנם 55 אחוז מהמושבים במועצה המחוקקת הפלסטינית עקב שיטת הבחירות, אבל רק 44 אחוז מהקולות.

    לצחי – אני לא יודע מה בקשר לערפאת, אבל היום 2 מדינות זו המדיניות הרשמית של הםת"ח. ומה שהציעו לפלסטינים בקמפ דיוויד זה הרבה פחות מקווי 67. כיום כל המפלגות הפלסטיניות אמנם דורשות את זכות השיבה, אבל חלקן כבר לא מדברות על שיבה בפועל.

  16. לעפרה.. הגיב:

    כאשר אני פוקח את עיני אני רואה את טיבי, ודאהמשה, וזחלקה וברכה, שבדיוק כמו הזוי הימין, הם מנצחים על מקהלת השינאה והשיטנה בקרב ערבי ישראל, בדיוק יום לאחר נפילת הקטיושה בנצרת, שכמובן ישראל היא האשמה..

  17. שירה הגיב:

    אני חושבת שהדימוי של הוילה בג’ונגל עובר מיום ךיום פיחות רציני. הרבה פרות קדושות התנפצו: הקפיטליזם (ואיתו ההיי-טק), היותנו " עם שוחר שלום" (נראה לי מגוחך לשמוע היום שירים לשלום), "כל ישראל חברים" (עולים חדשים מרבים להגיד "שיקרו לנו" וכל הזמן שומעים ישראלים שלא סובלים לחיות כאן ומתים לרדת מהארץ, בנוסף הסיטואציות הקשות במקומות העבודה (השפלה, ניצול, שכר נמוך, פיטורי אקספרס) גורמים לאנשים להבין שאנחנו לא כ"כ מאוחדים כמו שנדמה לנו), גם המנטליות הקולית הזאת של לענות על טיעון ב"עזוב אותך" כבר לא כ"כ נערצת, כמו שזה היה לפני 10 שנים. אנשים נדרשים יותר ויותר לדבר בשפה של בני אדם.
    כשמתנפצות פרות קדושות מתחילים לתפור אידיאולוגיות חדשות. עצם העובדה ש2000 מפגיני שמאל כ"כ מרעידים את אמות הסיפין של הימין השולט מראה כמה חזקה האידיאולוגיה הקיימת…בנוסף, "ההתנתקות המנטלית" של האנשים כאן מראה עד כמה חלש האמון שלהם בהנהגה ובדרך.
    התוצאות של המיתוסים הכוזבים אומנם עדיין פורחות כאן: גזענות, חוסר כבוד, תרבות נמוכה, אבל כשהיסודות רעועים, גם התוצאות ימוגו. ואני מחכה לזה בקוצר רוח….

  18. מיכאל שרוןלשמואל: דת אמת מול לאומנות הגיב:

    למערכת: אנא הביאו רק גרסה זו ולא הקודמת)

    אתה כותב, "אצל מה שנקרא לאומניים-דתיים הלאומנות היא הנותנת".

    שמואל, זו פסקה חזקה ומשכנעת ממבט ראשון. כתבת בפסקה המרוכזת הזאת, "לאומנות" ולא "לאומיות", והדבר נראה ממבט ראשון כתובנה חשובה וזיהוי נכון של המציאות. ציינת "לאומנות", כאשר זו, הלאומנות (בניגוד ללאומיות) – מתקשרת עם דריסת האחר, מגמות ברבריות, חוסר סובלנות טוטלית, וקנאות המאפסת את התבונה והרב הבטיות, מאפסת את החמלה לזולת, דבר הרמטי ונורא.

    אבל, ממבט שני אין זה בהכרח תמיד כך. ה-IRA ששכחת להזכיר, הינו תנועת גרילה דתית-קתולית בעקרה, כשם שהגרילה הימנית בצפון אירלנד, זו הלאומנית – היא פרוטסטנטית. ההבדל ביניהם הוא שה-IRA הינה לאומית ואינה מתאפיינת במגמות חשוכות. תנועה לאומית אך לא לאומנית, בעלת אתוס של אהבה, אומץ ויופי אנושי, ולא דורסנות נמוכת מצח כמו הגרילה הפרוטסטנטית.

    גם תנועת ההתנגדות של הקונגרס האפריקני, בדרא"פ היתה תנועה דתית פרוסטנטית, ועמדו בראשה כוהני דת, כמו הבישוף טוטו, אך לא היתה זאת תנועה לאומנית, והיו בה אנשים נאורים כנלסון מנדלה (אף הוא בעל אמונה דתית נוצרית עמוקה, אך איש נאור). אף מהאטמה גנדי, הגם שאין כאן מקרה של גרילה אלא התנגדות שוחרת שלום, היה בודהיסט ופעל ברוח הבודהיזם. למעשה הוא הושפע (דבר לא ידוע) מטולסטוי, שהיה נוצרי פרבוסלבי, והיציג לראשונה את הגישה הזאת, תוך הבאת מגמות שהיינו מכנים אותם "אנרכיסטיות" בספרו My Christianity . ספר חשוב זה (שאף הוא לא מוכר בישראל), גדולתו היא בכך שאין כאן מגמה רפורמיסטית וקביעת הלכות חדשות (בדומה נניח למרטין לותר) אלא הדברים כפי שמראה טולסטוי, מעוגנים, באופן מילולי ממש (וללא צורך בפרשנות מסובכת) בדבריו של ישוע עצמו, וברוח דבריו כפי שהם. כל אלה אינם ביטויים של "אנושיות למרות הדת" אלא בגלל הדת, כמו במקרה של בישוף טוטו, מנדלה ואדמס מאירלנד. ושוב, איני כה בטוח, כי הפונדמנטליסטים המוסלמים, בחלקם הגדול, למרות התעמולה בנושא, הם אכן לאומנים צרי אופק. יש אכן כאלה, אך האם נסראללה נראה לך כלאומן מתלהם, כמו אלה אצלנו? או הנייה או זהאר מהחמאס?

    ציינתי בהקשר זה את ההבדל בין דת שלילית ורדודה ובין אהבת אלוהים אמיתית, את ההבדל בין חסיד שוטה או נבל ברשות התורה, ובין תחושות דתיות עמוקות ואמיתיות.

  19. הזכרת את פרופ’ ליבוביץ’… הגיב:

    עוסיף עוד דבר קטן שכתב…לא ייתכן שלום ביננו לבין הערבים מאחר והקיום של האומה היהודית בישראל עומד בסתירה לקיום הערבי בה. אנא להבא אל תתעלם מכלל דעתו של האיש.
    כל הדיבורים היפים עדיין אינם מסתירים את מה שיכול להיבחן מבחינה אמפירית, ישראל היא נווה מדבר של אקדמיה, רפואה, מדע ושאר דברים חביבים בתוך המזרח התיכון. צא ולמד כמה יודעי קרוא וכתוב ישנם בארצות המקיפות אותנו והיכן חלילה היית מעדיף לעבור ניתוח בהדסה או בעמאן. במקום לנצל את ישראל כמקור ידע וקידמה מעדיפים עמי האזור להישאר בבורותם והכל בתמורה לחלום עיוועים של מזרח תיכון ערבי. לעיתים אני מוצא את עצמי מצטער שבאמת כהגדרתך איננו מדינה בארה,ב או חלק מהאיחוד האירופי שם הינך מוקף במדינות נאורות שמפרות אחת את השניה ולא באלו שלאורך התקופה המודרנית ,הישגיהם המדעיים בטלים בשישים…אבל כמובן…ישראל אשמה.

  20. עפרה הגיב:

    לשמואל, תודה על המאמר. לדימוי ה"וילה בג’ונגל" חשוב לא לשכוח שבעצם הג’ונגל צומח פרא בתוך ה"ווילה". כל מה שאהוד ברק והליברלים הישראלים מוצאים ב"ברבריות שמסביב" הם יכולים לגלות – אם רק יפקחו עין תורנית – גם בתוך הבית: מאפי איתם דרך אביגדור ליברמן וחמולת מעריצי גולדשטיין, כהנא,ומרזל ועד מקהלת הקונסנזוס המפחידה בטוקבקים.

  21. למיכאל שרון הגיב:

    שוויץ אף פעם לא היתה ארץ מתקדמת למדי. שלוה כן (תלוי מתי), מתקדמת לא.
    צא וראה מתי הם נתנו זכות בחירה לנשים.

  22. פרידה הגיב:

    אני נוהגת לכתוב באתר הזה תגובות מכל מיני היבטים, וחלק מהן מצונזרות. האם ניתן למצוא באתר את הנחיות המערכת לגבי תגובות?

  23. תגובת המערכת הגיב:

    תגובת המערכת

    האתר פתוח לקשת רחבה של דעות, אבל מאמרים ותגובות הדוגלים בגזענות, אפליה ופגיעה במיעוטים ייפסלו ולא יפורסמו.

  24. מיכאל שרון לזה שמזכיר: הסטוריית הטבח האירופית הגיב:

    למערכת, אנא הציבו רק גרסה זאת)

    אתה כותב: "לעיתים אני מוצא את עצמי מצטער שבאמת כהגדרתך איננו מדינה בארה"ב או חלק מהאיחוד האירופי שם הינך מוקף במדינות נאורות שמפרות אחת את השניה".

    הבעייה היחידה בדבריך הנאים, היא שהמדינות הנאורות הללו עסקו כמטורפות עד לפני 61 שנה זו בשחיטת וטבח אוכלוסיה של זו. פרט לפשעים נוראים נגד האנושות של גרמנייה במלחה"ע ה-2 – ולאחרונה עולים באירופה גם מעשי הטבח הקשים של בנות הברית כנגד אוכלוסיית גרמנייה, כאשר אלפי מפציצים יצרו במכוון מלכודות אש שנועדו לחולל הרג המוני, והרסו בואנדיזם את כל הערים ההיסטוריות בגרמנייה (פרט להיידלברג וגטינגן, שהוכרזו כערים מוגנות); וזאת פרט להפצצת דרזדן המאד לא מידתית, כשגרמנייה כבר היתה לחלוטין חסרת הגנה. במאה ה-18 חיילים אנגלים ביקעו בטני נשים הרות בסקוטלנד, רוצצו ראשי ילדים ותינוקות ועסקו במעשי טבח אכזריים שם, כנגד המרד הסקוטי. במלחמת 30 השנה במאה ה-17 אוכלוסי גרמנייה, פרוטסטנטים מול קתולים, עסקו במרץ ובהינף טרוף פנאטי זה בטבח זה, ושני שליש מאוכלוסיית גרמנייה הושמדה. וזה רק חלק קטן מהיסטוריית הטבח האירופית. עד המאה ה-17 היתה אירופה גם נחשלת למדי, שלא לדבר על ימי הביניים, כאשר ארצות האיסלאם היו בפסגת המדעים, המתימטיקה והפילוסופיה. כיום, בעקבות הקולוניאליזם, ושחיתות שילטון האימפרייה האותומנית במשך מאות שנים באיזור, ארצות ערב אכן נחשלות יחסית. אך כזאת היתה גם שווייץ, אחת המדינות הנחשלות בעולם, לפני 150 שנה.

  25. מיכאל ו הגיב:

    וכאן כשאני אומר אירופאיים אני מתכוון למרכז ומערב אירופיים. את האידיאולוגיה שלהם הציונות ייבאה לכאן.
    רבים מהציונים (לא הרצל ולא נורדאו למרות זאת) החלוצים היו מזרח אירופיים עם כל הסתירות הרבות שהתקבלו מעובדה זו.

  26. מיכאל ו הגיב:

    מאמר מאלף של שמואל אמיר החוסף את השד הקולוניאלי של הזהות הציונית האירופוזיצנטרית.
    הגזענות מוליכה אותנו אל דרך מחשבה המובילה למעשים נפשעים ,וגרימת טבח זה לא משהו חדש בהיסטוריה של ישראל ככל פרוייקט קולוניאלי. ויפה הצביע מיכאל שרון על ההיסטוריה רבת הדם והברבריות של אירופה מהעבר הלא רחוק, הדבר היחיד שנהג לרסן את הרצחנות של אירופאים ואמריקאים נגד אירופאים ואמריקאים היא רצחנות לעמי העולם השלישי.

  27. למכאל שרון הגיב:

    כמעט לכל אומה יש באמתחתה איזו צידה הסטורית אפלה (ראה טבח קינוקעא ושבעא של המוסלמים). המחלוקת בנוגע להשיגי האיסלאם עדיין קיימת האם הם יצרו דברים משלהם או רק שימרו את הישגיהם של היוונים (נראה יותר שהכף נוטה לכיוון שימור ההישגים).
    מאחר והדבר היחיד שפטריוט (לאומן כהגדרתך) כמוני מסכים מכל מה שנכתב באתר זה ,הוא הצורך להשתחרר צטראומת השואה ,אינני רואה לנכון להביא מכך ראייה..נקודת השפל האנושית הזאת נותרה בעיני רק כלקח למידה בה צריך להתרחק משלטונות שמבקשים את תמיכת המסכנים על רקע שימור המסכנות ושנאת האחר (היטלר, חמאס, חזבאללה,אל קאעדה).
    החשש המרכזי שלי הוא שמה שנראה כיום רק בהקשר הקטן של מדינת ישראל שבה הרוב הפורה באוניברסיטאות ובשאר התחומים הנחשבים הוא רוב יהודי,ואילו הערבים נהנים מפירותיו בלא מתן כל תרומה משמעותית ורציפה, יבוא אם יהיה שלום (שלא נראה בעתיד הנראה לעין) בהקשר כלל אזורי שבוא כל עמי האזור יחיו על חשבון ההישגים של ישראל התחומים הנל’. ואם נחזור לסיסמה הידועה "הישראלי לא אוהב להיות פראייר"..

  28. וילה בג’ונגל הגיב:

    עד שתחום הייצוא המרכזי של מדינות ערב יפסיק להיות טרור מוסלמי פונדמנטליסטי ויוחלף בדברים פרודקטיביים יותר …ההגדרה של וילה בג’ונגל עדיין תהייה רלוונטית.

  29. עמי/ אכן וילה בג’ונגל הגיב:

    אי אפשר להתעלם מעובדות רק משום שאינן נוחות. יהיו הסיבות אשר יהיו (ויש על כך מחקרים סוציולוגיים-היסטוריים מעניינים ביותר), העולם הערבי-איסלמי שהיה בעיקרו תחת האימפריה העותומנית (בתחילה היייתה אומה איסלמית וממנה התפתחה בהדרגה תודעה לאומית ערבית) שקע בניוון עמוק העחל מהמאה ה-17 לערך. הניוון פשע בכל תחומי החייים-אדמינסטרטיבי, חברתי, מדעי, טכנולוגי, משפטי וצבאי. כתוצאה מכך, המזרח התיכון אכן צבר פיגור מצטבר והולך בכל תחומי החיים בהשוואה לאירופה הדינאמית (שפיגרה מאות שנים אחרי העולם המוסלמי). אין זה מקרה שקשה להצביע על אנשי שם מהאיזור אחרי המאה ה-17 כמעט בכל תחום שהוא. לכן, הציונות אכן הביאה עימה ערכים ומטען שהיה מתקדם בהרבה ממה שהיה לאיזור אז (וחלקית-אפילו היום): רעיונות של חילוניות, של זכויות נשים, של דמוקרטיזציה אמיתית, של דגש על מדע ועל השכלה מתקדמת. נכון, היה גם מטען שליליוהיו בעיות וסתירות (כולל בין ערכים שונים שהיו גלומים בתנועה הציונית) אך עדיין מדובר בפער ניכר.
    והפער עודנו קיים .ישראל, מה לעשות, הינה עודנה המינה היחידה, או כמעט יחידה במזרח התיכון, שבה משטר פרלמנטרי יציב ויעיל (יחסית…), שבה חופש ביטוי ברמה גבוהה (איפה עוד היו מאפשרים הפגנות מחאה ופעילות מהסוג שאנו רואים בימים אלה?) שבה לנשים ולמיעוטים אחרים מעמד שווה על פי חוק ופרקטיקה. לא שאין מה לשפר, אבל הפער…
    הגרוע מכל הוא שאיסלם הפונדמנטיליסטי (ומר אמיר איננו מבין את ההבדל בינו ובין האיסלם המסורתי) מאיים לבטל את מעט הישגי הקידמה בעולם המוסלמי-ערבי לטובת דגש על לאומנות דתית קיצונית ולוחמנית.
    סבורני, שמר אמיר מבין היטב שישראל מכל הבחינות שציינתי היא אכן וילה בג’ונגל וכי, עם כל חסרונותיה של ישראל, הוא מעדיף להתגורר בה מאשר בכל מדינה אחרת במרחב. דומני שהוא גם יודע כי בעתיד הנראה לעין אין שום פיתרון ממשי אלטרנטיבי נוסח "מדינת כל אזרחיה" שתהיה אכן חילונית ודמוקרטית לאור הקורה בשאר המדינות במרחב. אבל מי שנהנה להרגיש מהפכן אמיץ… לא אני שאפריע לו.

  30. אבירם למר אמיר הגיב:

    אומר שמואל אמיר: "וילה של מדכאים בתוך המון רב של מדוכאים אינו מעורר דווקא אהדה והבנה".
    ובכן, האם ישראל אחראית לכל הדיכוי במזרח התיכון?
    האם ישראל אחראית למצב זכויות האדם במדינות ערב? התשובה היא כמובן אחת -לא!
    האומה הערבית (בהסכמתו של שמואל) צריכה לקחת אחריות ולהפסיק להאשים את הציונות במצבה העגום.

    אומר שמואל אמיר על החיזבאללה: "בתור שכאלה הם לוחמי חירות כמו תנועות אין ספור בעבר וסופגים את ההוקעה של הכוחות הקולוניאליים של היום ואתמול".
    אז איזה מין לוחמי חירות אלו הנלחמים על גבה ועל חשבונה של האוכלוסיה המקומית? איזה "ארגון חירות" הוא זה המשמש זרוע של איראן וסוריה בכדי לקדם את מטרותיהן?
    האם אין כאן אובדן דרך?
    מדוע אותו ארגון חרות מכוון טילים וקטיושות כנגד אזרחים?

    מוסיף שמואל אמיר: "האשמת תנועות שחרור בפונדמנטליזם מהולה בצביעות גסה. שכן פונדמנטליסטים סעודיים למשל הם בני ברית לאמריקאים".
    אז מה אכפת לי אם יש כאן צביעות?
    ת’כלס החיזבאללה הוא תנועה פונדמנטליסטית, וככזאת הוא מקדם אג’נדות דתיות ומסוכנות שמקומן בעבר הרחוק ולא איתנו.
    חוסר היכולת של מר אמיר להוקיע בריש גלי את הפונדמנטליזם הוא עצוב, על סף הפאתטי,
    ושוב אנו עדים להכשרת שרץ (שרץ מסוכן במיוחד הפעם) רק בגלל שהוא אופוזיציה לציונות ולארה"ב.

  31. פרידה, על הצנזורה הגיב:

    תודה על ההבהרה ביחס לצנזורה, אבל הודעותי לא היו גזעניות, לא פגעו במיעוטים, ולא הזיקו לאף בעל חיים. ובכל זאת, חלק מהודעותי פשוט לא הופיעו פה.

    כתבתי את השאלה וגם הודעה זו בכינוי אחר, מחשש שגם אלו יצונזרו.

  32. שמואל אמיר הגיב:

    כותב צחי :"הציטוטים מספרו של הרצל "מדינת היהודים" כבר נמאסו עלינו , ידוע לנו שמקס נורדאו היה עוזרו של הרצל , כדאי שבפעם הבאה תביא ציטוטים חדשים". קצת חייכתי מן ה"עלינו" המלכותי של צחי. מוטב שידבר בשם עצמו. גם התפלאתי קצת שאינו שמח שחזונו של הרצל מתגשם מעבר לציפיות ובדיוק שכזה, כפי שייווכח כל אחד שקורא את המובאות האלה.
    בכל זאת אני יכול להבין לנפשו של צחי כאשר אני עוכר את שלוותו עם הציטוטים האלה אשר הצנעה מתאימה להם. אבל מה לעשות אלה מן הדברים החשובים שהרצל חזה – ישראל היא אכן המעוז של המערב באזורינו. בתור שכזו היא נהנית מן העזרה הצבאית והמדינית הנדיבה ביותר של ארה"ב ובלי תמיכתה לא תוכל לנהל שום מלחמה כאן. הנה היא מתמקחת עם ארה"ב על כל יום נוסף של המלחמה ומתחננת להמשיך את הטבח בלבנון. אם הבוס לא ייתן היא לא תוכל להוציא חייל אחד למלחמה. יש כמובן המחמירים (ואני ביניהם) , החושבים שארה"ב מפעילה אותנו לפי מטרותיה היא, להשלטת ההגמוניה במזרח התיכון. במצב זה לטעון נגד החיזבאללה שהיא שלוחה של איראן ומקבלת ממנה נשק זו שוב אותו תמהיל מוכר של צביעות ואוטיזם ישראליים. אירן הייתה ודאי מאושרת לו הייתה מקבלת עשירית מן הנשק , בכמות ובאיכות, ( בקרוב נקבל פצצות של 2,5 טון, ההליקופטרים שקיבלנו הם מן החדישים ביותר שיש , מחירם 30 מליון דולר, כך נודע לאחרונה כאשר הופל אחד מהם.)
    לכן מצוקתו של צחי מובנת לי. אבל לא אוכל לעזור ואמשיך לצטט דווקא דבריו אלה של הרצל, המוסתרים היטב מעיני התלמידים בבית הספר ומן הציבור – עד שבאים עוכרי השלווה. אין לי צורך בציטוטים חדשים.

  33. לצחי הגיב:

    אני שוב מחייך, אתה כותב שבקרוב יהיה לאירן גם נשק גרעיני…אולי שמעת למי יש כבר נשק כזה במזרח התיכון? המספר 200 אומר לך משהו? בידידות ..ש.א.

  34. לשמואל תמיר.. הגיב:

    אהה, החיזבאלה כמובן אינו מקבל נשק וכספים מאיראן, אלא מהישות הציונית…

    דבריך העלו בי חיוך לראשונה, ובקריאה שניה רק מוכחים כמה אתה כנראה מנותק מהמציאות..
    איראן בעלת אחד הצבאות הגדולים בעולם, המציוד בנשק חדשני מתוצרת עצמית וסינית, ובקרוב גם נשק גרעיני..
    הם כמובן ללא כל צורך להסתתר מודים בזה שהם מעבירים נשק לחיזבאללה, או שגם להצהרות שלהם אינך מאמין ??

    ישראל נלחמת את מלחמת ההישרדות שלה , כנגד מליציה אשר חטפה מדינה, ורק אנשים עם דעות דומות לך לא רואים זאת , אלא אם כן לבנון תומכת בפעולות החיזבאללה, כי אז יש משנה תוקף לפעילות צהל כנגד מדינה מעודדת טרור..
    (או שחטיפת חילים אינה נחשבת פעילות טרור??)

  35. אלישע הגיב:

    ל ש.א.

    וכשיהיה לאירן נשק גרעיני (אינשאללה)

    מה תהיה עמדת השמאל העיקבי באשר למועד השמדתו?

    לפני שישוגר לישראל

    בזמן המעוף לעבר ישראל

    אחרי הפגיעה בישראל.

    בתודה מראש, ידידך אלישע

  36. לעמי ואבירם הגיב:

    ידעתי שפרשנותי על הווילה הישראלית לא תתקבל אצל רבים ותמימים המחזיקים עצמם כישראלים נאורים. אלה יצאו להגנה נחרצת על הווילה שלהם.
    כותב עמי: "הציונות אכן הביאה עימה ערכים ומטען שהיה מתקדם בהרבה ממה שהיה לאזור אז (וחלקית-אפילו היום): רעיונות של חילוניות, של זכויות נשים, של דמוקרטיזציה אמיתית, של דגש על מדע ועל השכלה מתקדמת". בלי שהוא אולי מתכוון לכך הוא חושף את הלוך הרוח של הקולוניאליסט בכלל ושל הישראלי-ציוני בפרט. בשבילו הווילה נמדדת בערכים של "ציביליזציה": מדע, השכלה ואפילו דמוקרטיה. יש כמובן מן דברים האלה בישראל. אפשר לדון על החברה הישראלית בווילה הישראלית על מגרעותיה ויתרונותיה – אבל לא בכך דנתי במאמר זה – דנתי על ייחס הווילה לסביבתה. מכך התרחקו המגיבים. ביסוד היחס הזה עומדים יחסי הכוח – ושוב הכוח. הסביבה משרתת את הערכים הגבוהים כביכול של הווילה. הווילה לקחה מן הסביבה את אדמתה, את נכסיה גרשה את תושביה – ורוחצת בניקיון כפיה. בתוכה יש "דמוקרטיה". כיצד יכולה הווילה להיות דמוקראטית כאשר היא שולטת על סביבתה בעזרת כוח אכזרי וברוטאלי? כאשר כך המצב נכנסת בשער הראשי הצביעות והאפולוגטיקה המשתדלת להסוות ולטשטש מצב זה.. כך נהגו כל האימפריות הגדולות, הן התפארו על הבאת הציביליזציה למושבות – למרות שהתושבים כמובן לא ביקשו זאת כלל, אלא להפך. יתר על כן, וזה אולי אחד הדברים המדהימים בתעמולה של הציביליזציה האימפריאלית – היא הציגה את תרבותה הגבוהה כדוגמה לכל העולם –גם כאשר היא מבוססת על דיכוי ועבדות במושבותיה. אנגליה היא הדוגמה המובהקת לכך. (תקראו את מנספילד פארק של ג’יין אוסטין , המבין יבין מה כוונתי).
    לא אכנס כאן לתיאור האידיאליסטי של הווילה ע"י המגיבים עמי ואבירם – אני מסתפק בהערותיהן של המגיבות עפרה ושירה בעניין זה.
    ש.א.

  37. לעמי הגיב:

    לעמי,

    כתבת: "עם כל חסרונותיה של ישראל, הוא מעדיף להתגורר בה מאשר בכל מדינה אחרת במרחב".
    נדמה לי שהגיע הזמן להינזר מ"נימוקים" כאלה, מה דעתך?
    ש.א.

  38. אבירם לשמואל אמיר הגיב:

    בצער רב (ואולי לא כל-כך) אני נאלץ לאמר לך שאין בסיס למאמר שלך, וזאת למה?
    כי אתה מנסה להשוות בין המצב בישראל למצב במדינות ערב (וטוען שאין אנו יותר נאורים ודמוקרטים). אבל כאשר מגיב זה או אחר מנסה לעשות השוואה אמיתית דה-פקטו בין ישראל למדינות ערב – אז אתה "בורח" לטיעון השחוק של:"כיצד יכולה הווילה להיות דמוקראטית כאשר היא שולטת על סביבתה בעזרת כוח אכזרי וברוטאלי".

    אתה כלל לא שופט ומבקר את מדינות ערב, אתה מתחמק מזה תוך הפגנת עוורון, והדבר היחיד שאתה מתייחס אליו הוא "האשמת תנועות שחרור בפונדמנטליזם", וזהו…
    אתה לא בוחן את מצב זכויות האדם וחופש הביטוי במדינות ערב, לא את מעמד האישה או ממדי השחיתות, כלום.

    כלל לא התייחסת לעניין "וילה בג’ונגל" כי מטרת מאמרך לא הייתה השוואה אמיתית בין ה"וילה" לסביבתה, אלא רק מניית תחלואי ישראל תוך התעלמות מתחלואי הסביבה.

  39. מיכאל שרון לאבירם הגיב:

    מה הקשר בין ביקורת ש.א. לבין תחלואים אפשריים של מדינות אחרות? וכי יומרות "הוילה" לא כוללות דווקא מדינות נאורות כקבוצת ההשוואה הרלוונטית? מה זה הדבר הזה, שכאשר מזכירים סאוב, אתה מטיח, למה אתה לא מזכיר את סאובה של טימבוקו, ואת סאובו ושחיתותו של קאשוואלה השמן, השליט של עם הבוקו בוקו? מה, אם אבקש ממך שתשלם לי משכורת הוגנת כפועל בניין וטפסן אצלך, תגער בי באמרך, שבהודו מרויחים הרבה פחות ואיך אני לא מתבייש? אגב, יומרות הוילה דווקא התגלו כעורבה פרח, ישראל הוגדרה על ידי הבנק העולמי כמדינה המושחתת ביותר במערב, הירחון הצבאי הבריטי ג’יינס הקדיש כתבה לישראלת המציגה אותה כמדינת פשע וסמים, המיצאת גם את הפשע שלה לאירופה, ועוד רב, הגם שכפי שציין בדין ש.א. ברשימתו הקולעת כמה הודעות למעלה (תחת הכותרת "לעמי ואבירם"), לא זה הנושא, אלא "יחס הוילה לסביבתה". ואף אם במבט השוואתי כלפי ארצות ערב עיסקינן (דבר כלל לא רלוונטי כאן), הרי שבכל זאת יש חשד עמום שכאן הצגת יתר של פרימיטיביות, נחשלות, שחיתות שילטונית ובעקר פרימיטיביות רצחנית – נועדה לספק "צידוק" לנישול עם, ולפריעה באיזור, המוצגת כשליחות בשם הנאורות והקדמה (מוטיב קולוניאליסטי מובהק, ראו למשל כתבי רודיארד קיפלינג)

    ראו המאמר: בראש של הרצל – מה הוא היה אומר כיום על פרי תכנונו?
    — קישור —

  40. עמי לש.א/ עדיין וילה בג’ונגל… הגיב:

    כוונתי הייתה בעיקר לכך שישראל היא אכן וילה בג’ונגל ותו לא. ישראל היא אכן מדינה מתקדמת יותר מבחינת רמת הדמוקרטיה והחופש שיש לאזרחיה, כמו גם מבחינת ערכים אחרים, רמת האקדמיה וההישגים המדעיים, ההישגים הכלכליים וכו’. סתם לדוגמא, ישראל הינה המדינה היחידה באיזור שאין בה עונש מוות. לא נראה לי שניתן להתווכח על כך כלל. כתבתי לך באופן ציני במקצת שישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה ניתן לבקר את המדינה בחריפות ולהביע דיעות כשלך ללא כל חשש להתנכלות מצד השלטון. כלומר, אתה בעצם מאושש בעצם הוויתך וכתיבתך את היותה של ישראל וילה בג’ונגל. פרדוקס מעניין, הלא כן?
    הציונות לא התיימרה (או ליתר דיוק-לא הדגישה במיוחד את תפקידה מבחינה זו) לקדם את העולם הערבי ככלל. הציונות ביקשה להקים חברה שבה יהיו ערכים מתקדמים (בכל התחומים) ובכך הצליחה. ישראל איננה אשמה בכך שמרבית מדינות המזרח התיכון אינן דמוקרטיות ואינן מממשות כל פוטנציאל אנושי וחומרי שיש בהן. יתרה, הנטיה הקיימת בעולם הערבי להאשים את ישראל בכל רעה חולה באיזור היא היא המעצור שבפני בחינה של שורשי הבעיות האמיתיות וביצוע הרפורמות הדרושות.
    הוילה הישראלית איננה על חשבון מצריים, ירדן, סוריה או לבנון. לגבי הפלסטינים-זהו נושא מורכב יותר שיכול היה להיפתר מזמן אילו הייתה לפלסטינים נכונות לפיתרון שיכלול הכרה של ממש בקיומה של מדינה בעלת צביון יהודי על האדמה הזו בגבולות כלשהן. לפלסטינים הייתה יכולה להיות וילה משלהם (יש להם פוטנציאל לכך ברוך השם) אילו היו מוכנים להקים אותה על מחצית מהשטח ולהסכין לקיומה של הוילה הידוית לצידה.

  41. אודי מהצפון הגיב:

    המגיב/ה: אודי מהצפון
    מיכאל שרון הוא דמנוג מדופלם המשמעותי והגדול ביותר בגדה המעניינת הזאת. מגיע לו מקום ראשון באומנות הדמגוגיה. אין כמוהו טורח ובונה תילי-תילים של מילים מתוחכמות, ופסוקים מפולפלים ללא תוכן ברור כלשהו, ובסוף לא אומר כלום, חוץ מאשר לחזור שוב ושוב בטכניקות שונות ובגישות ערמומיות על המנטרה שלו-הסלידה והשינאה היוקדת לישראל ולכל הקשור אליה…

  42. ראובן קמינר הגיב:

    מחשבות בהמשך למאמרו המציין של שמואל אמיר:
    תנועת השלום והאיסלאם הרדיקלי
    בכל מצב נורמלי, האיסלאם הרדיקלי בכלל (מושג כוללני שאני משתמש בו רק לטובת הקיצור) והחיזבאללה (בפרטי) היו מעוררים אצל אנשי תנועת השלום אנטגוניזם פוליטי ואידיאולוגי חריף. למרות זאת, על תנועת השלום אסור היום להוריד את הדגלים או להתנכר לחובה המוסרית שלנו למחות נגד התוקפנות הישראלית בגלל הזהות הבלתי מושכת של הקורבן התורני של התוקפנות האמריקאית, או אפילו בגלל העובדה המצערת שחיזבאללה עצמו חולק עקרונות רבים עם תוקפיו.

    השיעור שלמדנו מעיראק עדיין טרי. הדיקטטורה של סאדאם חוסיין, אישיות לא נעימה בלשון המעטה, לא היתה הסיבה האמיתית להתערבות המלחמתית הבוטה של ארה"ב.
    כידוע, לאחר שלא נמצא נשק להשמדה המונית בעיראק, הופיעו "ליברלים" לא מעטים, כמו תום פרידמן, מ"הניו יורק טיימס" שביקשו להצדיק את התוקפנות וניצלו את אופיו של שלטון סאדאם חוסיין כתירוץ כדי לטשטש את העובדה שעיראק הותקפה כדי להשתלט על משאביה. איך אמר סגן שר ההגנה וולפוביץ, מלחמה זו תכסה את עצמה מהכנסות נפט.

    היום, נראה שלמרות הכישלון שלה בעיראק, או אולי בגלל אותו כישלון, ארה"ב מתכוננת לקמפיין להחלפת השלטון באיראן. ההתקפה הישראלית נגד החיזבאללה מסתברת כשלב מוקדם בניסיון כזה. כמו בעיראק, זהו לא טבעו הבעייתי של השלטון האיראני שמטריד את וושינגטון, אלא הרצון האיראני להשתמש בנפט של עצמה על פי הבנתה ולא לפי ההנחיות של וושינגטון.
    כוחו של איסלאם רדיקלי, בהגדרה רחבה, הוא בד"כ צמח על רקע של עוני ודיכוי חברתי. כוחו של הזרם האסלאמי הנו תוצאה צפויה של בעיות חברתיות גדולות שלא באו על פתרונן. כאשר ארה"ב גיבתה ממשלים מדכאים שתקפו ואף רצחו כוחות אותנטיים ששאפו לשינוי ויוצגו על ידי השמאל, המסגד הפך להיות המקום היחידי שבו התאפשרה מחאה עצמאית. האינטרסים הגלובליים של ארה"ב הם הפקטור העיקרי במשבר האחרון שבמזרח התיכון. זה חשוב ואף הכרחי לחקור את הסיבות לעליית כוחות כמו אלו של האיסלאם הקיצוני, אך יש לזכור שהעניין העיקרי הוא המניע של ארה"ב לשליטה בלעדית בתחומים הפוליטיים, האסטרטגים והכלכלים. כפי שראינו בעיראק, ארה"ב אינה יכולה לפתור בעיה אמיתית לוקאלית או אזורית, היא גם לא מעוניינת בכך. ארה"ב בוחרת לשחרר את כלבי המלחמה נגד כל מי שמעז לסרב להיכנע לתכתיבים האלו. אנחנו מביעים סולידריות רק עם הסירוב הטבעי והמובן הזה, ויוצאים לרחובות כנגד המדיניות של של ישראל ושל פטרונה, ארצות הברית. זו הדרך היחידה לתת לשלום סיכוי. הנושא הזה, אופי הסתירה בין תנועת השלום ובין החיזבאללה, דורש כמובן ניתוח עמוק ומפורט יתר. אך היום, כאשר התותחים רועמים, הניתוח המפורט הזה יכול לחכות ….

  43. אבירם למיכאל שרון הגיב:

    תמהתני מדוע אתה טוען ושואל שאלות כל-כך מוזרות כגון:
    "מה הקשר בין ביקורת ש.א. לבין תחלואים אפשריים של מדינות אחרות?"
    או "לא זה הנושא, אלא "יחס הוילה לסביבתה". ואף אם במבט השוואתי כלפי ארצות ערב עיסקינן – דבר כלל לא רלוונטי כאן".

    סליחה?
    האם אין כותרת המאמר אומרת "וילה בג’ונגל"?
    האם אין כותב המאמר בא להסביר מדוע ישראל אינה "וילה בג’ונגל"?
    הבעיה היא שלא אתה ולא שמואל אמיר מסוגלים להתמודד עם טיעונים שבאים לחזק את את אמירתו של אהוד ברק, שנשענת על השוואה בין ישראל לסביבתה.
    אתם פוסלים מיד השוואה כזו כי ברור לכם שהתוצאה תהיה אחת – ישראל היא אכן סוג של וילה בתוך סוג של ג’ונגל.

  44. חיים הגיב:

    בהמשך לדבריו של קמינר,
    גם אם מחר תוקם במחוזות הדיכוי הפוליטי של מצריים למשל מפלגה נאציונאל סוציאליסטית שתעמוד מול הקולוניאליזם הישראלי והאימפראליזם האמריקאי, הרי שאנו במחנה השלום נחכה עם ניתוח הסתירה המובנית בין עקרונות מחנה השלום והמפלגה הצעירה עד להבסת כוחות השחור האמריקנו-ישראלים.
    כמדומני שישנו סיפור ישן נושן על אחד שמכר את נשמתו לבריה אלוהית כלשהי למען האינטרסים שלו. איך קראו לו לכל הרוחות…

  45. שמואל אמיר לעמי הגיב:

    לעמי
    עמי יקירי, אתה טובל לצערי במה שאני קראתי במאמר קודם "אוטיזם ישראלי". אתה מסתכל בטבורך ומסתפק בכך. למה לך להסתפק בידע השאוב בעיקרו מן התעמולה הישראלית? אני מוכן לספק לך חומר גם ממקורות אחרים. אמת, אין זה רק עניין של ידע, אלא יותר ואולי בעיקר, של השקפה סגורה שאינה שואלת להקשרים. אתעכב כאן כדוגמה רק משפט אחד מתגובתך, אתה כותב:
    "ישראל איננה אשמה בכך שמרבית מדינות המזרח התיכון אינן דמוקרטיות ואינן מממשות כל פוטנציאל אנושי וחומרי שיש בהן".
    אני בטוח שלא חשבת כלל על כך שאילו מדינות הסביבה היו מממשות את יכולתן, ישראל לא הייתה קמה כלל. איזה עם ש"מימש את יכולתו" היה מסכים שיתנחל בתוכו ציבור לאומי אחר, שלא הסתיר כלל שמטרתו היא להקים בארצו מדינה יהודית. גם כש"המקומיים" הכירו בסכנה ( זמן קצר מאוד לאחר בוא הציונים) הם לא הצליחו לעשות הרבה כנגד משום השלטון הזר העותומאני כאן. ואולי צריך להביא לידיעתך שאכן זה סוד הקולוניאליזם בכל מקום, הוא יצליח רק במקומות בהן העמים לא מימשו את יכולתן. מבחינה זו אנו במשפחה (אימפריאליסטית) "טובה".
    במשפט הזה אתה גם חוזר בטענה האוטיסטית שישראל היא הדמוקרטית באזור, ולא חש כלל שמדינה השולטת על עם אחר, הנאנק תחת הכיבוש, היא ההפך מדמוקרטיה. גם על הדמוקרטיה הישראלית הפנימית, ממנה אתה מתבשם כל כך, ניתן לומר משהו, אך אני אפסיק כאן. התעכבתי רק על משפט אחד לדוגמה מדבריך, אך אין כמעט משפט אחר שם שלא יתגלה אפילו בהסתכלות רופפת כמנותק מן הסביבה וההקשר.

  46. שמואל אמיר הגיב:

    שמואל אמיר
    ראובן קמינר הטיב להסביר למה תנועות מתקדמות אמיתיות תומכות בתנועות עממיות המתגוננות בפני ארה"ב אף אם הן רחוקות מן שמאל מן הבחינה האידיאולוגית. בדיון הנוכחי מתייחסים לחיזבאללה, אני רוצה להוסיף כמה מילים ביחס השמאל כלפי החמאס בעזה והגדה. היחס אל החמאס היא הבעיה הבוערת של הפת"ח החילוני וכמובן גם של השמאל הפלסטיני והישראלי. לדעתי על השמאל הפלסטיני וגם הישראלי לתמוך בחמאס הפלסטיני כאשר הוא נאבק למען העצמאות פלסטינית (אין בכך הסכמה עם כל סוגי המאבק – נדמה לי שאף בתוך החמאס יש וויכוח על כך). לעתים נדמה שחלק מן השמאל נוטה לתמוך באבו מאזן "נגד" הנייה או ברשות הפלסטינית "נגד" הממשלה הפלסטינית. יש לזכור שחלק גדול מן הפלסטינים תומכים בחמאס לא משום תמיכתו בדת, אלא משום המסירות שלו למאבק הפלסטיני. לכן הם לא יבינו עמדות מסוג זה.
    ש.א.

  47. שמואל, איך אפשר לתמוך בחמאס? הגיב:

    איך אתה מסוגל לתמוך בתנועה שחורטת על דיגלה את החלפת מדינת ישראל במדינת הלכה איסלמית? בתנועה שמצעה הרשמי הינו אנטישמי למהדרין?
    האם היית תומך גם בתנועה נאצית לחלוטין רק משום שהיא מורכבת מפלסטינים ו"מתנגדת לכיבוש"? אין שום גבול מוסרי?

  48. עמיי לש.א/ שוב "אוטיזם"? הגיב:

    עשה לי טובה והפסק עם ה"אוטיזם" הזה. המינוח הזה צורם לי בתור מי שאישתו עובדת עם אוטיסטים. מדובר בבעיה קשה שמיותר שתהפוך כינוי גנאי.
    והאמן לי שמואל, היסטוריה היא תחום עניין די מרכזי עבורי וקראתי גם קראתי גם מקורות שאינם "תעמולה ציונית". לא ראיתי כלל שלעת עתה סתרת אותי מבחינת העובדות, מה עוד שציינתי עובדות כלליות מאוד שגם הכתבים הלא ציונים (חלידי, למשל) לא ממש סותרים. ולגבי הפרשנות-זה כמובן סיפור אחר ועניין של מבנה אישיות ואינודקרינזציה אישית (לדעתי). אינני חולק כלל על דעתך ביחס לקשר בין אי מימוש פוטנציאל הערבים להצלחת הציונים. תיאורך נכון מאוד (כבר ב-1894 הגישו מנהיגים ערבים פלסטינים מקומיים עצומה לשלטון העותמני נגד העליה היהודית) אבל לא קשור לעניין. כוונתי הייתה שהציונות לא אשמה בכך שבמצרים, סוריה וסעודיה לא יצאו מימי הביניים בנושאים רבים.
    לגבי דמוקרטיות: דיברתי על אזרחי ישראל ולא על המצב בשטחים שהוא בהתהוות כידוע לך. קשה לי להאמין שביכולתך לחלוק על כך שבישראל חופש הביטוי, חופש העיתונות, שווין בין הנשים וכו’ אינם עולים בהרבה על אלו שבמדינות ערב. וזה בדיוק העניין-בבחינה השוואתית ישראל היא אכן וילה בג’ונגל.
    צר לי שמואל, אך לא ממש ראיתי בתגובתך אלי כל סתירה לדברי. אם אתה רוצה להפריך אותי, אנא תן עובדות ותן קשר ברור ומנומק בין עובדות אלו לטיעוניך. לשם ההפשטה אפרק טיעוני לשניים:
    1. ישראל אכן מתקדמת יותר ממדינות ערב מבחינת רמת הדמוקרטיה של אזרחיה, רמת הטכנולוגיה, המדע, הצלחת האקדמיה וכו’.
    2. ישראל איננה אשמה בכך ששכנותיה (מדינות ערב) רחוקות מימנה שנות אור מבחינות אלה.
    תודה.

  49. לעמי הגיב:

    תגובה חטופה בעניין האוטיזים. הדבר האחרון שעולה בדעתי הוא לפגוע באוטיסטים. ועוד פחות כאשר אני שומע שאשתך עוסקת בעבודה חשובה זאת.
    אך עדין אינני משוכנע שאסור להשתמש במושג זה לנושא שונה לחלוטין, שם הוא מציין מצב פוליטי- תודעתי. ככלות הכול השפה שלנו מלאה בביטויים כאלה: משוגע,מפגר,אידיוט,גיבנת,עיוור, סרטן,משותק, צולע וכולי וכולי. אך אם זה אצלך דבר פרטי אמנע מכך בשיחות שבינינו. על שאר תגובתך אענה בקרוב. בברכה, שמואל אמיר

  50. שאלה לשמואל אמיר מיוסף הגיב:

    אתה כותב: "החיזבאללה הופך לשטן עלי אדמות. נסראללה הוא ראש נחש או לפחות מנהיג כנופיה. וכמובן החיזבאללה הם טרוריסטים שאין לדבר איתם – אפילו לא על החלפת שבויים".

    איך אתה קורא לארגון שיורה 200 קטיושות ביום על אוכלוסיה אזרחית?
    לדעתי הכינויים "כנופיה" ו"טרוריסטים" עושים חסד עם ארגון כזה…

הגיבו לשמואל, איך אפשר לתמוך בחמאס?

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים