הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-7 באוגוסט, 2006 18 תגובות

הדיפלומטיה הצרפתית בעניין המשבר בלבנון זיכתה את צרפת במעמד המפוקפק של שותפה-לקשר עם ארה"ב. פשיטת הרגל המוסרית של מדיניות החוץ הצרפתית מגיעה בדמות מתן מראית-עין של אמינות לטענתה של הגברת רייס בדבר הכורח שבדחיית הפסקת אש מיידית ובלתי מותנית. הטיעון של רייס, כי יש להגיע להסכמים פוליטיים לפני הפסקת אש בכדי שהסטאטוס קוו הקודם לא ישוב, הוא מופרך במיוחד.

אני מקווה שרייס לא תמצא את עצמה בפתח בית חולים כשהיא ומשפחתה זקוקים לטיפול חירום, בן משפחה אחד נוטה למות, כמה פצועים קשה, והשאר סובלים מהלם – אולם מהמשפחה נמנע טיפול רפואי מכיוון שמהנהלת בית החולים נמסר שהמדיניות היא לא לטפל בפצועים עד שלא מבררים מהם שורשי האירוע והגורמים לתאונה, ונוקטים בצעדים למנוע את הישנותה.


בכך שצרפת מקנה כסות של אמינות למהלך ההשהיה של ארה"ב, היא מתחמקת מהאחריות המוסרית והפוליטית הברורה לפעול להפסקת אש מיידית וללא תנאי. הטיעון שהפוליטיקאים הצרפתים ודאי ישתמשו בו בדבר "יעילות" הוא גס ולא רלבנטי. כל המתנה ביישום הפסקת האש היא מתנה לתוכניות המלחמה של ישראל, ומטרתה לאפשר לצה"ל להמשיך במתקפות נוספות. בכך שצרפת החליטה לאפשר לבוש ולרייס להסתתר מאחורי גבהּ היא הצטרפה לקנוניה. כרגיל, כולם יתפלאו כשיתברר עד כמה זול המחיר בו ניתן לקנות את הכבוד של צרפת.


הימין הישראלי חושף שיניים


בראיון שנערך לאחרונה עם נציגי התקשורת הזרה ציין אולמרט שישראל תשמח לשוב ולפעול לפי קווי היסוד של הממשלה מלפני המלחמה, ובהם תוכניות לנסיגות חד-צדדיות מהגדה המערבית.


מטבע הדברים הימין בישראל מתמוגג מהמתקפה הישראלית האחרונה. אנשיו קפצו מיד לדום, כמו החיילים הנאמנים והמסורים ביותר בשורות האחדות הלאומית. אבל ההצהרה האחרונה של אולמרט עוררה מבול תגובות נזעמות. אלו התבססו על הטענה שהנסיגות החד-צדדיות מהעבר נכשלו כהוכחה משכנעת לכך שיש לגנוז את "תוכנית ההתכנסות", מה גם שלטענתם זו נעדרת כל גיבוי ציבורי. הפרשנים הממסדיים אצו רצו כדי לצדד בפוליטיקאים הימנים ה"נעלבים" וסנטו באולמרט על כך שאינו מבין את המפה הפוליטית החדשה שנרקמת כיום. אפילו החלה התקוממות של מתנחלים ימנים בצה"ל. הפוליטיקאים מהימין, בהבינם את הנזק האפשרי של מהלך כזה לתדמית הימין, השקיטו והרגיעו את המתנחלים-חיילים הזועמים.


על פי רמזים בתקשורת נראה כי אולמרט ופרץ יהיו הקורבנות הפוליטיים הראשונים של ההרפתקה המכוערת הזאת. הם בקרוב ילמדו על בשרם שיוזמיה של מלחמה נעדרת הגיון וחסרת סיכוי יהיו קורבנות המפנה ימינה בפוליטיקה שהמלחמה הזאת מחוללת בציבור.


המרכז (מורשת שרון ו"קדימה") מוכר כדוגל ב"וויתור על שטחים" (היציאה מעזה ב-2005 והיציאה מלבנון ב-2000). מצב הרוח הפוליטי כיום הוא שאפילו אם ישראל "תנצח", אולמרט ופרץ יפסידו, ואם ישראל לא תנצח, או אפילו תפסיד, אולמרט ופרץ ודאי יפסידו. הצרה היא שיורשיהם יהיו ככל הנראה הפוליטיקאים הסהרוריים מהימין שדורשים לפתוח במלחמה נגד האויבים "האמיתיים", סוריה ואיראן. החיילים הנלהבים האלו במלחמת הציביליזציות יבקשו מהעם בישראל להמשיך ולהילחם, ולשים מבטחם בידי הבורא, בוש, ראמספלד ורייס – לא בהכרח בסדר זה.


תשמע, מר אחמדיניג’אד,


לא ניתן להתעלם מהשטף הבלתי-נסבל של דברי בלע המאפיינים את ההצהרות הפומביות שלך. כמתנגדיה של המדיניות האימפריאליסטית של ארה"ב במזרח-התיכון לא ניתן לנו להבליג. ככלל לא סתרת דיווחים עיקשים אודות קריאותיך להשמדת ישראל והצהרות ביחס להכחשת השואה. נכון שאיננו רוצים לסמוך על סוכנויות ידיעות שיעבירו את דבריך כלשונם וללא עיוות. אולם בפני ראש הממשלה של איראן עומדים די אמצעים בשביל לפרסם ידיעות נאמנות ביחס להצהרותיו וכוונותיו. האחרונה בהצהרות, בה נאמר שאיראן תומכת בהפסקת אש בשלב הראשון והשמדת ישראל בשלב השני כמוה כשמן למכונת התעמולה הישראלית. דברים מתלהמים וחסרי אחריות שכאלה הם למעשה תחמושת המשמשת את אותם הכוחות שתוקפים כיום את לבנון ומתכננים את ביתורהּ. ההתמרמרות של תושבי איראן ביחס למדיניות הישראלית מובנת ומוצדקת, אולם הניסיון שלך לנצל התמרמרות זאת בכדי לקרוא להרג והרס נוסף באזור היא לא לגיטימית. הצהרות שכאלו משרתות את אויבי השלום באזור, ומעכבות את השגתו של שלום צודק. הן גם פוגעות באינטרסים של איראן ותושביה. לאיראן יש אויבים רבי עוצמה, למה לעזור להם?

תגובות
נושאים: מאמרים

18 תגובות

  1. עדי-הסופרים דיברו אמת הגיב:

    דקות לפני חטיפת החיילים ב-12 ביולי ירו החיזבאלה קטיושות ומרגמות לעבר יישובים בצפון כפעולת הסחה. בין היתר נורתה אש לעבר שתולה, נורית, זרעית, אבן מנחם, מתת ומרגליות. כתוצאה מהירי נפצעו 6 בני אדם, אחד מהם קשה והיתר קל-בינוני.
    ראו קשור:
    — קישור —

  2. ענבל הגיב:

    לרגע חשבתי שהמחבר מגנה את אחמדינג’אד על הצהרות להשמדת ישראל. אך לא, מה שמגונה בעיני המחבר אינו שאחמדינד’אד חותר להשמיד את ישראל, אלא שעצם דבריו מדבבנים את המערב לכך וכך.

    היחס הסלחני והמקל של הגדה השמאלית לכוונות ההשמדה של אחמדינג’אד/נסרללה וכו’ אינו נסבל!

    זה כמו לאמר שעבריין מין אינו אלא קורבן הנסיבות.

    אם לגנות מיליטריזם, הרג חפים מפשע וכו’- לגנות זאת משני עברי הקו, כלפי שני הצדדים.

    לבד מזאת, אכן לבנון אינה אשמה. לבנון אינה מדינה רגילה אלא מדינה שסבלה פרעות משתי שכנותיה התוקפניות בצפון ובדרום- סוריה וישראל. אחרי כיבוש סורי וכיבוש ישראלי, רצח חרירי, הפגזת תשתיות וכו’- להאשים את לבנון באי מניעת השתלטות חיזבללה בדרום זה רוע לב וחוסר הבנה. להעניש את לבנון על מעשי חיזבללה – כאשר לבנון היא עצמה קורבן לחיזבללה זה פשע. לא מובן לי מה ראה צה"ל צורך להפגיז שכונות דרומיות בבירות. כי יושבים שם חיזבלונים? בעוד שאכשהו אפשר להבין הפגזת משגר, לקיחת סיכון שאזרחים יופגזו רק בשל משרד או בית מגורים של איזה חיזבלון, זו כבר התנהגות פושעת ולא אחראית, ופגיעה מכוונת באזרחים ( הגם שהכוונה אינה נאמרת במפורש, מי שמפגיז אזור שיש בו אנשי חיזבללה בידיעה שאזרחים יפגעו בהכרח, קורא להם להתפנות כאשר הכבישים שלהם הופגזו ואין להם כיצד להתפנות, לא יכול להסתתר מאחורי "לא התכוונתי" )

  3. אלישע הגיב:

    ברגעים אלה ממש, אחרי שקרא את מאמרו של קמינר, עומד נשיא אירן לפרסם הודעה רישמית בה הוא מכה על חטא וחוזר בו מדבריו שמהם ניתן היה להבין כאילו הוא הכחיש בעבר את קיום השואה, וכי הוא שואף להשמיד את מדינת ישראל.
    דובר הממשלה האירנית הודיע כי הדבר נעשה במסגרת המאמצים "ליישר קו" עם השמאל העיקבי בישראל.
    אחרי ההודעה יקל על השמאל העיקבי לטעון כי אחמדיניג’אד שוחר שלום מעצם טבעו ועל כן כל התקפה על נושאי כליו (החיזבאללה) מהווה פשע מלחמה ותוקפנות פושעת שיש לשים לה קץ.

  4. לענבל הגיב:

    הרבה מאוד עברייני מין הם אכן קורבנות של כל מיני נסיבות. הם לא מפלצות אלא בני אדם. אם תעסקי רק בלגנות אותם מתוך עמדת עליונות מוסרית אף פעם לא תוכלי לטפל בהם ובגורמים להתנהגותם. כך גם בפוליטיקה ובמלחמות, אפשר לגנות את התופעות מפה ועד הודעה חדשה, לפעמים אפילו חשוב לגנות, אבל צריך לטפל בשורשי הבעיות.

  5. נתן. הגיב:

    כותב קמינר:"אין בבדיקה של העיתונות והתקשורת למחרת ההתנגשות הצבאית סימוכין כלשהם להתקפת טילים כנגד יישובים אזרחיים. אין זכר לכך בדיווח החדשותי ב"הארץ""

    להלן קטע מהדיווח בעיתון "הארץ" על התקרית:
    "..כפעולת הסחה, פתח חיזבאללה בהרעשה כבדה של קטיושות ומרגמות על היישובים ומוצבי צה"ל בגזרה המערבית של הגבול. חמישה אזרחים נפצעו, כמה מהם קל ואחרים לקו בחרדה…".
    — קישור —

    וכל המוסיף גורע.

  6. רמי הגיב:

    דומני שעדי אומר דברים נכונים, ואת התמיהה שהכיצד לא ניצלה ישראל את הירי לתעמולתה יש להבין כ"והעיר ירושלים נבוכה".
    בכלל, מתאים לי שאלף בית או עין עין ידברו בלה בלה, אבל לא סביר בעיני שגרוסמן יזייף. גרוסמן אינו זייפן (במודע).

    מכל מקום, בדבר אחד קמינר צודק לחלוטין: האיחור בפרסום ההודעה.

  7. שי הגיב:

    יש להתנער מאחמדינג’אד לא בדחילו ורחימו אלא בקול רם. מצידי, אני מנער חוצני גם מצ’אבז שקרא לו "נפש אחות". נשיא איראן הוא אויב השלום בעצמו, אויב השמאל וכך היה המשטר האיראני מאז המהפכה, לצערי. הוא גזען מן הסוג הנחות, מחרחר ריב וצמא דם והקיטוב שלו מול ארה"ב לא מכשיר אותו ולא את הכת המטורפת ששולטת שם.

  8. לראובן הגיב:

    הפלפולים התלמודיים שלך הם דחוקים מאד.
    זה לא משנה אם מדובר בפעולת הסחה או לא-הפגזה ארטילרית על ישובים מצד מדינה ריבונית היא הכרזת מלחמה.
    "הם התחילו" זה לא עניין רק לריב בגן אלא זה משמעותי מאד בדיני מלחמה בינלאומיים.אין שום צורך לנפח-ההפגזה הלבנונית של ישובים אזרחיים(פשע מלחמה ע"פ הקריטריונים שלך) היא עילה מספקת למלחמה.
    בוא נעשה סדר:הצד הלבנוני תקף ראשון.זה הופך אותו לתוקפן על פי החוק הבינלאומי אותו אתם כל כך אוהבים.המידתיות של התגובה הישראלית צריכה להיות מידתיות תואמת להתקפת טילים על ישובים אזרחיים מצד התוקפן הלבנוני.

  9. יורם גת הגיב:

    כבר נתקלתי פעמיים-שלוש (כולל באתר "הגדה") בשימוש המאולץ של תומכי המלחמה בהפגזה של הישובים הישראלים בעת ההתקפה על סיור צה"ל כעילה למלחמה.

    הסיבה לתופעה הזו ברורה: ההתקפה על הסיור היא פעולה צבאית חוקית, ואילו ההפגזה של הישובים היא פעולת טרור בלתי חוקית. החיזבאללה כאירגון טרור הוא סיפור הרבה יותר נעים לאוזן הישראלית הממוצעת מאשר החיזבאללה כארגון לוחם.

    ברור גם לחלוטין שמדובר בצביעות. ראשית, אין אמינות לטיעון שהתקפה נרחבת על לבנון שגבתה עשרות אזרחים לבנונים (לפני שהחל החיזבאללה לירות טילים על יישובי ישראל) היא תגובה סבירה להפגזה שבה לא נהרג ולו אזרח ישראלי אחד. שנית, ישראל אחראית למותם ופציעתם של לבנונים רבים שנופלים קורבן למוקשים שישראל השאירה בלבנון ומסרבת לפנות או למפות, כך שקשה לטעון שעמדתה של ישראל עליונה מבחינת המוסר והחוק הבינלאומי. שלישית, תשומת הלב הישראלית והעולמית התמקדה בהתקפה על הסיור, ובאופן ספציפי בחיילים השבויים. נסיון להוסיף לתמונה בדיעבד את הנפגעים האזרחים כחלק חשוב אינו אלא גניבת דעת. וזאת בדיוק עושים הסופרים הנכבדים.

  10. ראובן קמינר הגיב:

    ענבל – גניתי את ההצהרות על השמדת ישראל גינוי ברור וחד משמעותי. נא לקרוא שוב.
    עדי: אודה בטעות. מאחר שכל אחד הבין שהירי על הישובים היה פעולת הסחה וחלק של החטיפה לא עלה בדעתי שישנם כאלה, כמו הסופרים, שרואים בכך שתי עבירות נפרדות. למחרת פעולת החטיפה איש לא התייחס לירי על הישובים כאילו שדובר בתופעה נפרדת. נכון שבדרך כלל אין צורך פוליטי לנתח דברים מסוג זה לפרטי פרטים. אלא מה? הסופרים ביקשו לחזק את הקייס לתגובה בהיקף של מלחמה רבתי (המתנהלת כבר חודש ימים). מושם כך, ורק משום כך, החלו לדבר על שתי פעולות ועל שתי עילות לתגובה. בקריאה ראשונה לא עלה על דעתי שהסופרים מתייחסים לירי ההסחה כשכתבו על "ירי טילים כנגד ישובים אזרחיים." באופן טכני הם צודקים. באופן מעשי ופוליטי הם ביקשו לנפח את הירי עד לעילה נפרדת למלחמה. במשך חודש שלם איש לא נהג כמוהם ולא נזקק להגיון שלהם. לעצם העניין החטיפה הייתה ראויה לגינוי. ניצול החטיפה להצית מלחמה כללית ראויה שבעתיים לגינוי. הניסוחים הטכניים והמשפטיים של הסופרים באים אך ורק להסתיר את האמת הזאת. המלחמה הזאת לא הייתה תגובה לאירוע אלא ניצולו הציני.

  11. אוהד בר הגיב:

    למה קמינר מגנה את אחמינגד הוא צריך לגנות את עצמו לפי המאמר הוא מין פססיסט שמאלני או ימין אירני קיצוני.התמיכה ברוצחים לא תביא לשלום.

  12. זה די פשוט הגיב:

    חטיפת החיילים חמורה לכשעצמה ובהחלט מצדיקה פעולה מוגבלת. העובדה שלחיזבאללה טילים וקטיושות ארוכי טבח שבאמצעותם הוא מפגיז את כל הגליל, זו כבר עילה למלחמה, הואיל וזה איום שישראל לא יכולה להשלים איתו.
    אלמלי ההפגזות, סביר להניח שהעימות היה מסתיים הרבה יותר מהר.

  13. נמרוד הגיב:

    מאז שסארטר ופוקו היללו ושיבחו את הפושעים של "באדר מיינהוף" והתגפפו עם כל מיני ליצנים יעני-מאואיסטיים ברחובות פאריז (ולא שכחו לומר כמה מילים טובות על החמר-רוז’ שטבח בעם הקמבודי), זה מאוד אופנתי בשמאל לייחס "פרוגרסיביות" לכל כנופייה חמושה בעולם השלישי. מי שקרא את המבוא הזוועתי של סארטר לספרו של פאנון יודע במה מדובר. מי שראה את פרופ’ אדוארד סעיד משליך אבנים על הגדר עם ישראל יודע כמה זה יכול להיות פתטי. מי שקרא את עזמי בשארה מהלל את החיזבאללה ולועג לפעילי זכויות האדם הסוריים יודע כמה שזה יכול להיות מקומם.

    זה לא שמאל, זה. זה בררה.מה שפעם היה שמאל קם מתוך מסורת עשירה וייחודית לציויליזציה המערבית וידע לשלב בחוכמה ליברליזם וסוציאליזם ובעיקר לא שכח את בסיסו ההומניסטי. שמאל כזה איננו קיים בצורה מאורגנת בישראל כיום. מי שמעוניין לנהל דיאלוג עם האייטולות למיניהם איננו איש שמאל גם אם יתעקש לקרוא לעצמו כך.

  14. דן תמיר הגיב:

    באמת, ראובן, איזו "התמרמרות של תושבי איראן ביחס למדיניות הישראלית"? וממתי רוחת תושבי איראן מענינת כהוא זה את משטר האיאתוללות בתהראן?

  15. אוהד בר הגיב:

    קמינר
    פשוט מאד,נישארתה לבד בתזה שלך עם נסראלה,אחמינגאד,ואסד.כל שאר העולם הערבי
    מבין שזה מלחמה של אירן על חשבון לבנון בעיקר וישראל.

  16. נביל הגיב:

    המכתב לאחמדינג’אד משונה מאוד.

    אחמדינג’אד עומד היום בראש הכוחות האנטי-אימפריאליסטיים במזה"ת ותומך בכל הכוח בהתנגדות ובמאבק השחרור בלבנון ובפלסטין.

    המכתב הזה זורע אי-אמון בחזית הכוחות הנלחמים בציונות והוא יכול לשרת את התעמולה הציונית והאימפריאליסטית.

    קמינר פשוט נכנע לקונצנסוס הציוני.

  17. הנה האמת הקטנה.. הגיב:

    שבאה מפי נביל, המודאג מזריעת אי אמון בחזית הכוחות אשר נלחמים בציונות, נכון הוא צודק , כי הרי מבחינתו מדינת ישראל אינה קיימת, ומה שנשאר לנתץ זה את שארית הפלטה שהיא הציונות..

    יפה לכם.

  18. שי הגיב:

    נביל, תמהתני… אילו מוסוליני היה מעמיד עצמו מול הכוחות האנטי אימפריאליסטים ומציע בתמורה מדינות לאום נקיות מזרים אבל קואופרטיביות, היית תומך בו? אם היה פיוס העשירי יוצא בשם הכנסיה למסע צלב כדי למגר את המשטרים החילוניים בעולם, היית תומך בו? אני מתנגד נחרץ לאימפריאליזם ופועל להחליף את האתוס הציוני באתוס אזרחי שיאפשר שלום פנימי וחיצוני. אתה מציע לי את אחמדינג’אד? לא רוצה!

הגיבו לאלישע

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים