הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-23 באוגוסט, 2006 23 תגובות

1. בזמן שהמערכת הפוליטית טרודה בתוצאות המלחמה המיותרת והנפשעת: ועדת חקירה, האחריות של אולמרט או פרץ או חלוץ, יוהרה, חיל האוויר, תקיפה קרקעית, שכרון הכוח וכו’, מצא איווט ליברמן, ראש "ישראל ביתנו" (מפלגה שהשתוותה לליכוד בבחירות האחרונות), זמן לחמוק מן הוויכוח הנוקב כדי לטפל באג’נדה הכי משתלמת בפוליטיקה הישראלית: להשתלח באזרחים הערבים ונציגיהם בכנסת.

יש להניח ברמה גבוהה של ודאות שאיווט ליברמן אינו מוטרד ממגוון הדעות הקיים בקרב האזרחים הערבים על מנת "להתפלמס" איתם (מוגזם לא?) אלא הוא ודומיו אחוזים בדיבוק הערעור על עצם הקיום של האזרחים הערביים במדינת ישראל.


מלחמה מיותרת וניצחון שחמק והתחלף במפח נפש מהווה הזדמנות פז מבחינתו לנופף באג’נדה הכי משתלמת: הסתה נגד המיעוט הלאומי.


לזכותו של ליברמן ייאמר שהוא לא המציא את השיטה, פאשיסטים בעלי שם קדמו לו, הוא רק משתדל להיות "תלמיד מוצלח" בעצם התהדרותו בהצעות חוק שרק במדינת ישראל של המאה ה-21 אפשר להתהדר בהן.


2. ובכל זאת, לגופן של טענותיו:


לא היתה כל פנייה אלי, כיו"ר סיעת חד"ש, בעניין החתימה על מכתבה של יו"ר הכנסת (קרי יוזמתו של ח"כ זבולון אורלב) בעניין החיילים השבויים ועל כן לא הזדמן לי לסרב לחתום עליו כפי שטוען ליברמן במאמרו ב-ynet ("גבול הנאמנות", 17/8/06).


כח"כ וכסגן יו"ר הכנסת לשעבר, יש לי טענות קשות על דרכו של מוסד יו"ר הכנסת בניהול הבית בעת המלחמה, אשר מנסה לייצר אמירה חד ממדית מגויסת ובוטה במקום לשמור על המארג הפלורליסטי הטבוע בעצם קיומו של פרלמנט דמוקרטי, דבר שהינו נחוץ שבעתיים דווקא בעיתות של משבר.


ובתוך זאת לא מצא ח"כ אורלב (או ח"כ דליה איציק) מקום להזמין אותנו למפגש עם משפחות החיילים השבויים ולא מצא מקום להתייעץ איתנו על נוסח שכביכול אמורים לחתום עליו ראשי הסיעות, ולא מצא לנכון לבקש את חתימתנו.


את העמדה שלנו ביטאנו מעל בימת הכנסת, כולל הצורך בחילופי שבויים והפסקת סבלם הכבד של בני משפחותיהם בישראל, לבנון ובפלסטין.


לעומת זאת הממשלה במכבסת המלים שלה עדיין מתעקשת לקרוא לחיילים שנשבו בקרב – חטופים.


זאת על מנת לחמוק מהצורך ביצירת משוואה של חילופי שבויים.


אין ספק שזכותן של משפחות החיילים לקבל אות חיים או מידע אודות מצבם, אבל מכבסת המלים של הממסד הישראלי אינה תורמת לדון בעניין על פי האמנות הבינלאומיות ודיני המלחמה.


ולשאלה הרחבה יותר, שאלת המלחמה בכלל:


האם העמדה שלנו שדגלה בהפסקת אש מיידית היא עמדה תוקפנית ו"בוגדנית"? והעמדה שדחפה לחסל ולהשמיד, להחריב ולשטח ולהגלות היא העמדה הרציונאלית הנכונה וההומאנית???


יתרה מזו, מעיון במרכיבים המדיניים בהחלטת מועצת הביטחון 1701 (חילופי שבויים, חוות שבעא ופריסת צבא לבנון) האם לא היה ניתן להגיע לאותן תוצאות מדיניות ללא מלחמה ושפיכות דמים וחורבן והפגיעה האנושה באפשרות של יצירת מנגנוני רווחה?


על זה אמרתי בכנסת על דרך ההשאלה: ייסורי המו"מ יהיו אשר יהיו ויארכו ככל שיארכו עדיפים על חדוות ניצחון (שלא היה!!) על אחת כמה וכמה – ניצחון עקוב מדם.


3.


איווט ליברמן מסיים את מאמרו ב-ynet בזו הלשון: "לאלו אשר קשרו גורלם עם העם הפלסטיני אני אומר שאולי המדינה הזאת קטנה מדי לשנינו", לא לפני שהוא מברך את ה"נאמנים" לשיטתו בברכת אהלן וסהלן.


כאן מזדקרות מול עינינו מעלות הבורות במחוזותינו (שהיא גם משתלמת פוליטית).


ראשית: אהלן וסהלן אינה מסתדרת עם ליברמן, שנית: לא אומרים לאדם שנמצא בביתו אהלן וסהלן, שלישית: אנו לא צריכים לקשור את גורלנו עם העם הפלסטיני כי אנחנו חלק ממנו.


יכול להיות שלאיווט ליברמן יש ידע בתחום כלשהו, אבל הוא בהחלט אינו יודע את הארץ הזו.


זכויותיהם של האזרחים הערביים במולדתם אינן נגזרות מטוב ליבו או מערכיו האזרחיים של ליברמן (דבר שהינו מופרך לחלוטין), הן נגזרות מעצם השייכות למקום.


הרי אנחנו לא באנו למקום הזה משום מקום אחר ועל אף מה שפקד את עמנו ב-48′ ועל אף גזל הקרקעות והאפליה והגזענות והליברמנים למיניהם ועל אף הטילים לאחרונה, לא נדדנו מהמקום לשום מקום.


אנחנו שזורים בתוך המולדת הזו באותה מידה שהיא שזורה בכל נימינו.


הרי אנחנו מכירים את שמות צמחי הבר של המקום הזה, מכירים מה אכיל ומה רעיל ומבדילים בין השקדים המרים לבין השקדים המתוקים.


אנחנו מכירים את שמות חיות הבר ואת משמעות כיווני הרוח ומועדי הגשם, ומזהים את העננים המשכרים בגשם זך והעננים המשקרים בצבע רך.


אנחנו מכירים את הים ואת שמות הדגים, עונות הדיג ועונות הקציר, מכירים את ההתפייסות עם סופת המדבר ואת כתיבת השיר לירח מלא.


אני סבור שאיווט ליברמן אינו מכיר את הארץ הזאת כפי שהיא באמת.


גורדי שחקים אפשר להקים בכל מקום וגם מעבדות הננו-טכנולוגיה, אבל הרוח, אוי הרוח, קשה לקשר לארץ וקשה לקשר לאדם.


כפי שאי אפשר לדמיין את המולדת הזו ללא הים וללא המדבר וללא הגליל וללא הכרמל (וחיפה היא הסולם אל הכרמל כפי שכתב מחמוד דרוויש לפני שנים), כך אי אפשר לדמיין את הארץ ללא תושביה וללא בניה…


בניה יכולים להיות מוקצים, מודרים, מופלים, נגזלים – אבל הם ימשיכו להיות בניה.


ועל אף זאת אנו אומרים: המערכה היא לא על ההיסטוריה אלא על ההווה ועל העתיד ועל החיים.


מאז 67′, הצלחת ההימור על הכוח דועכת ולמרבה האירוניה מפלס שכרון הכוח עולה, זהו מרשם לקטסטרופה.


הצעד הראשון… המבחן הראשון כדי להימנע ממנה היא להיגמל מהיוהרה ומשכרון הכוח ומקריאת התיגר על זהות המקום על כל גווניו.


כדי להימנע מקטסטרופה צריך להתפייס עם המקום, עם מועדי הגשם ועם הים ועם האדם, צריך לנשום את האוויר של המקום ולא לנשום באמצעות ריאה חיצונית מעבר לאוקיאנוס.


"המדינה קטנה לשנינו"?


אני לא סבור כך, אבל אם אתה מתעקש, איווט ליברמן, אני אומר לך: בארצנו יש צמחים ירוקים להפליא שצומחים על חולות רטובים ויש גם עץ הזית שאפשר שתמצא קושי להבחין בין צבע גזעו האפור לצבע הסלע הסמוך לו.


אני בטוח בדבר אחד, שאיננו משולים לצמח הירקרק של חולות רטובים ובהחלט לא של חולות ניידים.


ואיננו הצמח החולני.

תגובות
נושאים: מאמרים

23 תגובות

  1. ע"ש הגיב:

    המאמר הזה היה ראוי שיפורסם באחד מהעיתונים המובילים בישראל. האם היתה פנייה אליהם? האם הם סרבו?

  2. שרון ר הגיב:

    קראו והשכילו. בגלל זה בחרתי חד"ש.

  3. חגית טרכטנברג הגיב:

    ח"כ ברכה כתבת מאמר מצויין וחבל שאינך כותב לעיתים קרובות יותר. לדעתי, אם יהיו בחירות היום ליברמן ושות’ יתחזקו וזה מפחיד ביותר. אין ספק שהם יעשו הכל כדי שחברי הכנסת הערבים לא יהיו בכנסת, שלא לדבר על העלאת אחוז החסימה.

  4. יוסי הגיב:

    מאמר יפה, במיוחד כל הקשור עם הארץ שהיחא מולדתנו המשותפת.

    מוחמד, יש לך כישרון גדול וחבל שאתה לא כותב בעיתונות העברית.

  5. יונאס הגיב:

    ההגדרה המדוייקת ביותר של פאשיזם היא העדפת מאפיינים לאומיים על פני פרמטרים אחרים להגדרה (דוגמת ערך האדם, מגדר וכיו"ב)בדוגמאות המובהקות למשטרים כאלו נכרך ה"לאום" בהילה מיסטית שקושרת את הדם, האדמה וה"השגחה" . למרבה הצער, נראה שמין מצא את מינו. אולי בתור תגובה להתלהמות של ליברמן כתבת את התיאור של הקשר המיסטי של העם הפלסטיני לאדמתו אבל הבעייה היא שזה הופך אותך ל-לא שונה ממנו. אתה צודק בקריאה לשיווין אך לא בנימוקים שלה. אין מקום ללאומנות ולא משנה מאיזה צד היא מגיעה.

  6. זה מעניין הגיב:

    יורם הורוביץ כאן
    — קישור —
    מתרעם על העדרם של רופא ועורך דין ערביים מן הספרות העברית.
    והנה אתה מתיימר לטעון שכל הערבים פלאחים.
    באמת אין ערבים עירוניים שעוסקים במקצועות חופשיים, ואינם מכירים על עשב וצמח ומבחינים בין שקדים אכילים לרעילים ולא מכירים את שמות כל דגי הים?

  7. יעקב הגיב:

    למוחמד שלום.

    יש לי הצעה – מדוע שלא נחזור לתוכנית החלוקה של שנת 48 ואז רוב ישוביי המגזר הערבי יהיו תחת ריבונות פלסטין? –

    מוחמד ברכה יעלה על בריקדות כדי להמשיך להחזיק באזרחות ישראל ולא באזרחות פלסטין (האומה אליה הוא מצהיר שהוא משתייך)

    אתה מוזמן להכחיש את זה.

    אז נראה את גדולי המטיפים לנו על דמוקרטיה , זכויות אדם והומניזם ונגד גזענות מיישימים זאת הלכה למעשה במדינת פלסטין הנאורה…

    יש פה אנומליה ברורה – חברי הכנסת הערבים מתהדרים בנוצות אלו (דמוקרטיה , זכויות אדם והומניזם) ומטיפים לעם היהודי השכם והערב על כך, אך בפועל המדינה היחידה באזור זה בה יש למילים אלו איזו משמעות היא מדינת ישראל בה רוב העם והשלטון הוא מהלאום היהודי.

    מדינות ערב השונות אין להם ולמושגים אלו שום קשר –
    שם יש
    דיקטטורה (בכל המדינות חוץ מלבנון ופלסטין),
    העברת שלטון מאב לבנו כמו בימיי הבניים (ירדן,סוריה,סעודיה ולפי שמועות בקרוב מצריים)
    מיעוט קטן ששולט בכח הזרוע על הרוב (סוריה,ירדן)
    פאנטיות דתית מטורפת (אירן , סעודיה)
    דיכוי נשים (אירן,סעודיה)
    טרור פנימי (פלסטין,עירק)

    אם לשתלב במרחב זה לקבל את הנורמות המדינות השכנות אזי אנחנו לא מעוניינים!!

    ולסיכום יש גם יהודים ש:

    מכירים את שמות צמחי הבר של המקום הזה, מכירים מה אכיל ומה רעיל ומבדילים בין השקדים המרים לבין השקדים המתוקים.

    מכירים את שמות חיות הבר ואת משמעות כיווני הרוח ומועדי הגשם, ומזהים את העננים המשכרים בגשם זך והעננים המשקרים בצבע רך.

    מכירים את הים ואת שמות הדגים, עונות הדיג ועונות הקציר, מכירים את ההתפייסות עם סופת המדבר ואת כתיבת השיר לירח מלא

  8. רמי הגיב:

    לעופר: ראשית תבוא על הברכה שתיקנת את טעותי. אכן הטלתי דופי בציבור שלם של עולי בריה"מ וזו טעות חמורה. אני מניח שמקורה בז’אנר של כתיבה מיידית. בכל אופן אני מבקש להדגיש כי רוב רובם של העולים מבריה"מ הם כמובן אנשים ונשים הגונים וזכותם להחזיק בדעות הפוליטיות שלהם. מי מהם שתומך ברעיונותיו המנוולים של איווט ליברמן הם בדרך כלל אנשים תמימים שהוסתו על ידי הימין הקיצוני מבלי שממשלת ישראל והיועצים המשפטיים לממשלה עשו דבר כדי לעצרם.

    בעניין אחר איני מסכים אתך. לדעתי על אזרחינו הערבים (במיוחד) להרבות בתגובות והפגנות-המונים נגד ההסתה הנוראה. הסברתי במכתבי מדוע. השתיקה נתפסת על ידי צעירים וחסרי השכלה פוליטית היסטורית כמעין הודאה. "הרי זו מדינה יהודית" הם יאמרו לך, כאילו הערבים באו להשתכן במדינה יהודית ועליהם לקבל את תנאיה. בתי הספר אינם מלמדים היטוריה ואם כן – הם משקרים במצח נחושה. אפילו אני, המקדיש שנים אחדות להבנת הנקבה, הופתעתי להיוודע מאתר "זוכרות" שסג’רה ומסכה הם כפרים ערבים שהושמדו על ידי הקלגס הציוני. מדוע עלי ללמוד זאת מאדם בעל שם יהודי כמו בורנשטיין (שאני כמובן מחזיק לו טובה), ולא מערבי בן סג’רה. ערביי ישראל: צאו להגנה התקפית. פרסמו את ההיסטוריה האמיתית. השקיעו בפרוייקט זה את מיטב כשרונכם ועמלכם וכספכם. צאו לבתי ספר להרצות. צאו להפגנות המונים. עלינו לעצור את הנקבה ולהתחיל לחיות כאן כאחים שווי זכויות.

  9. קצת עובדות.. הגיב:

    1.המלחמה לא היתה פורצת אילמלא לא נחטפו החיילים.

    2.לא התקבל שום אות חיים מהחטופים,בניגוד לכל אמנה קיימת, החיזבאללה אף הודיע שגם על העברת אות חיים הוא ידרוש מחיר..

    3.ללא המלחמה קיום החלטה 1701 לא היה מתרחש לעולם, כי הרי על החלטה 1559 החיזבאללה ציפצף לחלוטין..

    4.ישראל נסוגה לקו הכחול אשר היה מקובל על כל העולם, אי לכך כל פעולה של חיזזבאלה היא בפירוש כהכרזת מלחמה.

    גם העם הלבנוני מתחיל להבין את גודל הגידול אשר גדל בקרבו, ומיום ליום שומעים יותר ויותר אנשים אשר שואלים בקול רם האם הכל היה שווה, והאם יש מקום לארגון חמוש נוסף אשר מביא חורבן על לבנון, במקום צמיחה ושיגשוג..

  10. לא באנו משום מקום? הגיב:

    בריבוע באתם.
    באתם בדורות האחרונים מארצות ערב, ובדורות קדומים מערב הסעודית. וישנם בקרבכם כאלה שכביכול לא באו משום מקום, אך הם צאצאים של ביזנטים (שגם הם, הפתעה, באו לכאן) ושל יהודים, שבאו מאותו מקום ממנו הגיעו שאר היהודים (שוב הפתעה).
    ולא. אין בכם אחד שהוא צאצא הכנענים.

  11. מתן פרזמה הגיב:

    תודה לח’ ברכה על מאמר יפה זה. נראה שברכה הוא משורר הכלוא בגוף של ח"כ.
    אני לתומי חשבתי שתוכן הטענות שמועלות במאמר
    יהיה מוסכם לפחות על קוראי "הגדה השמאלית" אך מסתבר שהסחף הימני אינו פסח על קוראי אתר זה. לקרוא למאמרו של ברכה "לאומני" – זהו ממש עלבון לאינטיליגנציה.או שמא, מאחורי הקריאות הללו מסתתרת עמדה ישנה, דעה קדומה, שמסרבת לעזוב גם רבים מתומכי חד"ש היהודים ולפיה ח"כ ברכה הוא לאומן חסר תקנה וכל משפט
    היוצא מפיו מקוטלג כלאומני בכדי להשריש דעה זו.

  12. עופר לרמי וליעקב הגיב:

    ליעקב – כדבריך, במדינות מסויימות יש:

    דיקטטורה (בשטחים, ובמשך שנים אחרי הכיבוש האמריקאי גם באפגניסטן ובעירק)
    העברת שלטון מאב לבנו כמו בימיי הבניים (משפחת בוש ) ויתכן שבקרוב גם בין בעל ואישה (משפחת קלינטון).
    מיעוט קטן ששולט על הרוב, לא בכוח ישיר אלא בכוח כלכלי (12 המשפחות בישראל).
    פאנטיות דתית מטורפת (בישראל – החרדים והמתנחלים).
    דיכוי נשים (ישראל)
    טרור פנימי של פנאטים יהודים (ישראל) ומוסלמים (ישראל, ארה"ב, מערב אירופה)

    לרמי – המשפט "העלייה הרוסית בכלל והליברמנים בפרט תרמו רבות למצב זה" הוא משפט מיתר וגזעני, ומזכיר את דבריהם של גזענים כמו טומי לה-פיד "המזרחים שונאים את הערבים בגלל שהם דומים להם".
    לא אכנס לסיבות של נטייה ימינה – או שמאלה – בקרב קבוצות אוכלוסייה. אגיד רק שחלק גדול מתומכי מפלגתו של ליברמן לא נולדו בברה"מ, וגם שלושה מ-11 חברי סיעתו בכנסת.

    ומיעוט התגובות הוא אולי דבר חיובי, שהרי חלק ממטרתם של קיצונים ופרובוקטורים מקצועיים כמו ליברמן היא למשוך תשומת לב.

  13. עמי הגיב:

    למוחמד ברכה שלום,

    ליברמן הפאשיסט מנסה לדחוק את הערבים אזרחי ישראל לפינה שבה נמצאים תושבי השטחים. פינה שבה רואים אותם רק דרך השאלה האם אתה מוכן לקבל את דין הכיבוש, דין היותך אדם סוג בית? ואם לא אז אתה מחבל.

    ואתה מתעמת איתו בשאלה: האם זכויות הערבים הפלסטים נחותות מזכויות היהודים, ובשאלה מי מכיר יותר טוב את הארץ.

    אני אזרח ישראל , רשום בת"ז כיהודי (האמת שאני אתאיסט, ולא מאמין בשום דת) עובד בחברת הי-טק כשכיר, ולא מכיר כל כך טוב את שמות הצמחים והדגים. אז אני ואתה נמצאים משני עברי המיתרס???

    אני שולל לחלוטין גישה זאת. השאלה החשובה בשבילי, היא השאלה המעמדית. אם אתה שייך לפרולטריון כמוני אז אנחנו באותו צד. הצד השואף לשלום ולזכויות העובדים.

    הגישה שעוסקת כל היום בשאלה, האם אני שייך לעם שהיה פה קודם, או שאלוהים הבטיח לו הבטחות שונות ומשונות, לא מובילה לשום מקום.

  14. רמי הגיב:

    טוב עשה ח"כ ברכה כשהחליט שלא לעבור לסדר היום על ההסתה של הימין הקיצוני בישראל. מעט התגובות שלמעלה מראות שהציבור היהודי בישראל מוסת ובור לחלוטין בהבנת המעמד של הערבים בישראל. העלייה הרוסית בכלל והליברמנים בפרט תרמו רבות למצב זה. זבל כמו ליברמן – בדמוקרטיה אמיתית – היה נשאר בשולי השוליים או אפילו מושלך אל בית האסורים. שהרי הוא מטיף בראש חוצות לשלילת אזרחות מאזרחים, דבר המשתווה כמעט להסתה להוצאתם להורג. הרי הנאצים שללו את אזרחותם של יהודי גרמניה כשלב מכין לחיסולם הפיזי. עצם העובדה שמדינת ישראל עוברת לסדר היום על הסתה כמו-נאצית כזו היא תעודת עניות ל"דמוקרטיה" הישראלית.

    אבל ערביי ישראל אינם יכולים להרשות לעצמם שתיקה. אני מבין את הקושי להתעמת ולהתווכח עם זבל פשיסטי כמו-נאצי מסוגו של איווט ליברמן, אבל זו הדרך וחובה לצאת אליה. זה ממש כמו לנקות ג’ורה, ואולי אין דבר יותר מכובד מאשר לנקות את הלכלוך. מוכרחים להתחיל פעם. צריך לומר בקול רם לישראלים ולעולם כולו כי אזרחי ישראל הערבים הם שווים בכל, ואם אינם שווים – שווים הם יותר, שהרי הם דרי הארץ מדורי דורות, כפי שנרמז במאמרו האוטנטי ונוגע ללב של ברכה, שלא כמו היהודים שבאו הנה מארצות הים. כאשר אומרים את האמת שבלב, ויחד עימה מדגישים את היד המושטת לשלום ורעות ואחווה, או אז האמת מחלחלת אט אט ומשתכנת בלב האנשים.

  15. חיים הגיב:

    מחד אומר בראכה
    "יש להניח ברמה גבוהה של ודאות שאיווט ליברמן אינו מוטרד ממגוון הדעות הקיים בקרב האזרחים הערבים על מנת "להתפלמס" איתם"
    אכן, יחוס תכונות של אדם לציבור היא גזענות.
    מאידך,
    "אנחנו מכירים את שמות חיות…"
    "אנחנו מכירים את הים ואת שמות הדגים…"
    מסתבר שגם ברכה אינו מתייחס למגוון האינושי של הציבור הערבי.

    "לעומת זאת הממשלה במכבסת המלים שלה עדיין מתעקשת לקרוא לחיילים שנשבו בקרב – חטופים"
    איזה קרב? על מה לכל הרוחות מדבר ברכה.
    התקפה על חיילים בתוך שטח המדינה למטרות מיקוח היא קרב?

  16. שימי הגיב:

    דבר ראשון, טוב לראות מאמר פרי עיתו של ח"כ ברכה מתפרסם כאן. טוב יהיה אם יכתוב ל"גדה" לעיתים קרובות יותר.

    דבר שני, למתן פרזמה, תזכור את מנהיגי מק"י האגדיים מהעבר– תאופיק זיאד שהיה משורר נפלא, ואמיל חביבי שהיה סופר בחסד

  17. עופר למגיב האלמוני הגיב:

    לא טענתי שבארה"ב אין בחירות דמוקרטיות. רק הצבעתי על מעבר השלטון מאב לבן, ממש כפי שהכותב לפני הצביע על תופעות מסויימות.
    וגם לא אמרתי שהחרדים והמתנחלים שולטים בישראל. מאיפה לקחת את זה?

    אשר לפנאטיות דתית וטרור פנימי- קיימת אלימות על רקע דתי מצד החרדים וביניהם, מאות פלסטינים שנהרגו באינתיפאדה מאש מתנחלים, ארגונים כמו-צבאיים של יורשי תנועת "כך" ואחרים. אני מדבר על ארגונים שלמים, לא על אנשים כמו ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר ונתן זאדה, שגם הם צמחו על רקע מסויים.

  18. לעופר- רק שכחת… הגיב:

    שבניגוד למדינות ערב הדיקטטוריות, שבו השלטון עובר מאב לבן, בארה"ב נערכו בחירות דמוקרטיות חופשיות, בה הציבור מרצונו החופשי בחר את מנהיגיו.. ממש דומה לקורה במדינות ערב..

    פאנטיות דתית – אתה כנראה לא מעורה במדינות ערב, ובמוסלמיות בעולם.
    החרדים והמתנחלים שולטים בישראל ?? – אתה כנראה חי בתחושת רדיפה כלשהי, אני ועוד רבים כמוני לא מרגישים נשלטים על ידי המיעוטים הללו.

    טרור פנימי של יהודים ?? , אתה מוכן להסביר ??

    נראה לי שאתה מראה מדויקת של הימין הקיצוני, אשר כמוך טוען שהשמאל הקיצוני שולט בישראל..

  19. דן תמיר הגיב:

    המאמר כתוב יפה והמטרה – להקהות את שניה של החלאה הליברמנית – ראויה ביותר. חבל רק שהכותב משחק ישר לידיה כשהוא משתמש בכינוי "אנחנו" – בהכללה הגסה הזו הוא עושה שירות גדול לליברמן ושותפיו.

  20. גיל אהרנסון הגיב:

    מכל התגובות לעיל ניתן לומר שאנו נמצאים בתקופה עדינה מאוד, בה אפילו שוכני אתר זה יכולים לגלות כי הדברים מורכבים מכפי שכותב זה או אחר מתייחס אליהם.
    אני חושב שהשאיפה המשותפת של רב הגולשים באתר היא לראות חברה מתוקנת מבחינה אזרחית ומעמדית, בה ישנו שיוויון מלא בין הקבוצות האטניות, מגדריות ודתיות השונות. הויכוח נסוב ברובו על הדרך.

    כן, ליברמן הוא גזען. כן, הוא פשיסט, ודמגוג בחסד שמצליח להוציא את הרע מהרבה אזרחים יהודים. אבל הצורה בה תוקפים אותו מראה, לצערי, על בלבול רב בשמאל. הוא נוקט בגישה של הפוך על הפוך, ומשתמש בהסברי המגננה של ערביי ישראל (כנגד המתקפה המפלצתית על אי תמיכתם בישאל במלחמה, למשל) לרעיונותיו. אם נתכחש לכח ולהגיון של תוכניתו, לא נוכל לה. הוא משתמש באחיזתם המוצדקת של ערביי ישראל בזכותם לחיות במקומם ובשאיפתם לחופש תרבותי בכדי להצדיק את תכנית ההפרדה שלו – טיעון כבד שיש לבחון אותו לגופו, ואי אפשר לפטור אותו בקריאות "גזען" או "פשיסט". זה לא רציני. טיעוני הנגד ישנם, אך יש לומר ביושר כי אנו במלכוד מסוים, בו טיעון אחד בעד שיווחן, או טיעון אחר המצביע על מקומם הטרגי ממש של ערביי ישראל בעימות בין ישראל לשכנותיה (ועוד יותר בינה לבין פלסטין), משרתים, מה לעשות, את טיעוניו של ליברמן.

    ניתן לראות חוסר רגישות עניינית גם בתגובות שמנסות, בצורה מיותרת לגמרי לטעמי, למצב את ישראל על סקאלה של דמוקרטיות מול מדינות ערב. זה לא רלוונטי. חמור מזה, זה חושף את מערומיהם של אנשי שמאל מסוימים, שצריכים לרדת לעומקם של דברים ולא לצעוק ססמאות. ססמאות הן נחלתו של הצד השני, ומשרתות רק אותו.
    האם ישנה סיבה שעובדות שלא מתיישרות עם האידיאולוגיה שלנו יפריעו לנו להיות אנשי שמאל "טובים" יותר? בואו נראה:
    1.החיזבאללה חטף חיילים מתוך שטח ישראל ללא כל פרובוקציה. נכון. אין אנו משרתים את עצמנו אם נטען כי הם נלקחו שבויים בערפל הקרב. אנו צריכים לטעון כי הדרך להאבק בחיזבאללה צריכה להיות אחרת.
    2. מדינות ערב רוצות לחסל את מדינת ישראל. גם זה נכון. אין טעם להשוות את ישראל, על תחלואי הגרעין שלה, לדוגמא, לפוטנציאל הגרעיני של אירן. האם העובדה הפשוטה כי אירן מסוכנת, וכי אין הצדקה ליחסה לישראל (מה לה ולפלסטינים, בכנות?), מורידה במשהו מצדקת מאבקנו בגרעין הישראלי? האם השמאל הישראלי צריך לשמש קטיגור של ישראל, ובמקביל סניגור של מדינות אחרות? האם יש איש שמאל שיוכל לומר לעצמו בכנות כי מדינות ערב הן לא בדיוק מקור להשראה , כמעט בכל תחום עליו אנו נאבקים?
    התכחשות לכל זה לא תוסיף להצלחת המאבק שלנו, שהוא בסופו של דבר, בתוכנו

  21. תום פוגל הגיב:

    מר ברכה,
    נפלא מבינתי השימוש שאתה עושה כאן בקלישאות בדבר האוריינטל, יהודים חקלאים שארץ זו טבועה בנפשם יש בשפע, כשם שיש ערבים שלא יבדילו בין אזוביון לאזוב. כואב ומרגיז לראות את הניתוק בין ארץ לתושביה, אבל נגע זה(בשונה אולי מאחרים) פושה בכולם, ללא הבדלי לאום.

  22. רמי, הבהרה הגיב:

    לפי נתונים "נייטראליים" שונים, היתה הגירה משמעותית של ערבים מסוריה לפלשתין, בגלל היצע העבודה שהיה קשור להתפתחות הכלכלית המסיבית שהביא המפעל הציוני. מבחינה זו, התפתחותו המספרית והתודעתית של העם הפלסטיני קשורה בקשר ישיר למפעל הציוני בארץ.

    אם אתבקש, אוכל להביא הפניות לסקרים דמוגרפיים וסימוכין שונים לטענה על ההגירה הערבית לפלשתינה-א"י.

  23. פרדי הגיב:

    וכמו שנאמר במאמר אחר ב"גדה", אם יהודי שונא ערבי, אז הוא גזען. אם ערבי שונא יהודי, אזי זה בגלל התסכול/ההיסטוריה/הציונות/הדיכוי וכו’.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים