הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-21 בספטמבר, 2006 55 תגובות

ג’קו אייזנברג, ששט אך לפני מספר שבועות בעננים וזכה להערצה של עשרות אלפים כאשר זכה במקום הראשון בתחרות הטלוויזיה "כוכב נולד", מגרד היום את תחתית החבית. הוא מושפל ומוכה, ועל שום מה? משום שלא שירת בצבא, משום שאמר שאינו יכול להחזיק רובה, משום שכתב באחד השירים "מדינה זונה מדינה מוצצת" ומשום שאמר כי לא הצביע בבחירות האחרונות מפני שלא היה עבור מי להזיז את התחת שלו.

ג’קו המיסכן, הוא כבר הריח את המיליונים, את הערצת ההמונים, את הדיסקים שיימכרו כלחמניות טריות, והנה הוא מוצא עצמו מתנצל בראיון לעיתון ולטלוויזיה כשדמעות ניקוות בעיניו.


מי שהוביל את הקמפיין הזה הייה עיתונאי "מעריב" בן כספית, אחד העיתונאים המושחתים ביותר במדינת ישראל, שגייס במלחמה האחרונה את 6 מיליוני הנרצחים בשואה כדי להצדיק את פשעי המלחמה שישראל ביצעה במלחמה המלוכלכת, מלחמת לבנון השנייה, עוד מלחמת ברירה פרי יוזמת בית המדרש הישראלי.


האיש הזה הצליח לארגן עליהום על ג’קי אייזנברג, בשם "הערכים שנשחקו בחברה הישראלית", וכספית, הציניקן וספסר השואה, אפילו לא הסמיק לנוכח העובדה שהוא אחד המובילים בשחיקת החברה הישראלית לעבר חברה אלימה, חברת מלחמה ופשעי מלחמה.


במסגרת הקמפיין גויסו כמובן הורים שכולים מהמלחמה האחרונה, שהם מצידם גייסו את בניהם שנפלו במלחמת השולל השנייה, למען השתקת זמרתו של אייזנברג.


כל מיני קצינים בכירים לשעבר, בעיקר כאלה המכהנים כראשי ערים, מיהרו להופיע מול כל מיקרופון ותרמו את תרומתם להחרמת אייזנברג. השפעתם של אלה באמת הרסנית כי עיריות מממנות לא אחת הופעות אמנים מסוגו של ג’קו אייזנברג.


שוב ראינו כיצד ישראל מאמצת את האתוס הפאשיסטי לפיו שירות צבאי הוא קנה מידה לאזרחות טובה וליכולת להתפרנס.


ג’קו אייזנברג נשבר. הוא כנראה לא בנוי מחומר אופוזיציוני מוצק. נקווה שהוא שוב יתאושש ויבין שלא הוא הפושע והעבריין.


צריך להגיד לג’קו, שבסירובו להתגייס לצבא הוא עשה מעשה מצוין כי ידיו לא זוהמו בזוועת הכיבוש או במלחמת לבנון. מוטב שיעמוד מאחורי מעשיו ודיבוריו גם אם הם צורמים את האוזן הישראלית הפטריוטית, כי לטווח ארוך זה רק יסייע לו. אם יש לו איכות שירית טובה, הוא ימריא גם ללא תמיכת הממסד הצבאי והביטחוני. להיפך, בזכות היותו מנודה על ידי הממסד הצבאי והשלטוני הוא יכול לקצור פופולריות עצומה ברחבי העולם ולהפוך לכוכב בינלאומי, בהנחה כמובן שיש לאיש את הכישרון האמנותי הדרוש. אני לא יכול לשפוט זאת כי אינני צופה במשדרי כוכב נולד.


בינתיים, ראוי שהאגף השמאלי ליברלי בציבור הישראלי יאמץ את ג’קו, יחזק את ידיו וינסה לארגן לו הופעות בקרב מתנגדי המיליטריזם הישראלי. מדינת ישראל במצבה הנוכחי היא מדינה המוצצת, סוחטת ודורסת את אזרחיה העניים ונותנת על חשבונם את הצוף והקצפת לעשיריה.


אכן, מדינה זונה (ואני מבקש את סליחת הזונות, שהן הגונות לאין ערוך מהמדינה).


ידיעה טובה – יוחרמו המתנחלים


לא הכל שחור בעולמנו. זה עתה פורסם כי המדינות המתפתחות, שהן רוב המדינות בעולם, יחרימו ישראלים המתגוררים בהתנחלויות. תרמילאים מתנחלים לא יצאו יותר לדרום אמריקה והמזרח הרחוק.


ידעו המנוולים כי מי שמתגורר באזורי אפרטהייד, הוא מוחרם, הוא צרעת בינלאומית שלא יבוא בקהל העמים.


החברים של שלאף


המיליארדר האוסטרי מרטין שלאף חיתן את בתו. מיהו מרטין שלאף? איש עתיר נכסים שנימנה עם בעלי הקזינו ביריחו, ששמו נקשר בפרשות השחיתות של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. בין השאר נחשד שלאף כי הוא זה שהעביר את כספי השוחד לשרון באמצעות חבר שלישי, המיליונר הדרום אפריקאי סיריל קרן.


הפרשה עדיין נחקרת. ככה זה אצלנו. פרשות שחיתות של ראשי ממשלות נחקרות כה הרבה זמן, עד שקורה אחד מהשניים: או שהן מתפגרות או שראש הממשלה מתפגר.


שלאף הוא תמונת ראי של החברה הישראלית. הוא הצליח לרקום יחסי קירבה עם כל המפלגות. מבחינה כלכלית זו בוודאי עמדה נבונה. הוא לא שם את הביצים בסל אחד. לכולם הוא נותן תשר אבל מקבל בחזרה מיליונים רבים.


מי היו הישראלים שטסו במיוחד במחלקת עסקים להשתתף בחתונה המפוארת שנערכה במלון המפואר ביותר בווינה?


מכל צבעי הקשת: מהפאשיסטים, דרך סוציאל דמוקרטים (לכאורה) ועד לחרדים.


מי בין המוטסים לווינה? ח"כ ישראל ביתנו והשר לשעבר אביגדור ליברמן; ח"כ לשעבר מהליכוד וקדימה עמרי שרון; היועץ המדיני של שרון ושל אולמרט עו"ד דב ויסגלס; מי שהיה איש סודו של ראש הממשלה המנוח רבין ומנכ"ל משרדו, שמעון שבס; מי שהיה שר הפנים הרב אריה דרעי, שגם ערך את טקס הנישואין.


מלבד הקירבה והליקוק למיליארדרים, יש עוד מכנה משותף לחבורה הישראלית שטסה לווינה: הם מעורבים בעסקים הנמצאים באזור הדמדומים שבין המסריח לפלילי. רובם הורשעו או נחקרו.


למי דרוש גיבוש?


בחודש האחרון מתו שני צעירים שעמדו לפני גיוס לצבא במסגרת מה שקרוי "גיבוש". הצעירים האלה, שטופי מוח, רוצים להתגייס למה שקרוי יחידות "מובחרות". מה עושה הצבא? מנצל את העובדה שיש ביקוש ליחידות אלה ומארגן לצעירים האלה "גיבוש" שמתפרש על מספר ימים, בהם קורעים לצעירים את התחת. מעמידים אותם במאמצים ובמבחנים שלעתים מביאים אותם לסף של מוות. חוץ מהשניים שמתו יש עוד אחרים שהתייבשו ואושפזו וההורים היו צריכים לעבור גיהינום עד שנודע להם כי יצאו מכלל סכנה.


מי צריך את השטות הזו? גם הכינוי "גיבוש" לקוח ממכבסת המלים של הצבא. הכל יש שם, חוץ מגיבוש. כל אחד רוצה להוכיח שהוא בעל כושר סיבולת ויכולת מנהיגות גבוהים משל חבריו, שהרי לא כולם מתקבלים. אמור מעתה, לא גיבוש כאן, אלא תחרות אכזרית ופראית שהצבא עורך לצעירים האלה, שבינתם לעתים קרובות הפוכה מיכולתם הפיזית.


הגיבוש מיותר לחלוטין. יש לצבא נתונים טובים על כל צעיר שעומד להתגייס, ואם מספר המועמדים עולה על מספר המקומות, ייקחו את מי שנתוניו על פי הקריטריון הצבאי טובים יותר. בשביל מה יש טירונות? מדוע להעמיד את הצעירים בפני טרום טירונות, שזה בעצם מה שהגיבוש המיותר הזה עושה.


כמו שבדרך כלל קורה אצלנו, גם כאן, מתעוררים רק אחרי האסון. ההורים המטומטמים, שחתמו לילדים שלהם על הסכמה לגיבוש, בוודאי מורטים את שערותיהם, מדוע הסכמנו? התשובה ברורה, גם הם שטופי זימה צבאית. הם מוכנים לסכן את חיי בניהם בשביל הכבוד המפוקפק לומר במסיבת יום שישי "הבן שלי טייס" או "הבן שלי בשייטת". אידיוטים.


אוי, בנדיקטוס


כמעט כל מי שעוסק בכתיבה פובליציסטית מצא לנכון להתייחס לדברי האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בגנות האיסלאם והנביא מוחמד. גם אני אתרום את תרומתי.


מלבד עולם האיסלאם שבדרך הטבע התקומם על דברי האפיפיור, ניתן לומר באופן כללי כי החלק הימני בעולם הגיב בתמיכה באפיפיור, הנה סוף סוף הוא נרתם לעגלתו של בוש ומסייע לו בחשיפת פרצופו של האיסלאם. גם בישראל קיבלו אנשי ימין בברכה את דברי האפיפיור, מבלי שעצרו לרגע, ושאלו, איך היו מגיבים אילו אמר דברים דומים בגנות היהדות? אנטישמיות, היו צורחים. אבל נגד האיסלאם? כל הבא ברוך הבא.


לעומת הימין, החלק הליברלי והשמאלי בעולם הגיב בביקורת על דברי האפיפיור. מדוע היה צריך לשפוך דלק ולגרום לתבערה במציאות שבירה של מתחים בין דתיים קשים?


לגופו של עניין, סברו שציטוט מקיסר ביזנטיני (מנואל השני) ששלט בימי הביניים, כמקור המלמד על אלימות האיסלאם, הוא בלשון המעטה מוזר. טול קורה מבין עיניך, בנדיקטוס, שהרי הנצרות בימי הביניים היתה שטופה באלימות, קנאות ובורות.


עיקר הרצאתו של בנדיקטוס לא עסקה באיסלאם, אלא בנצרות. כתיאולוג הוא מנסה להחזיר מאמינים לכנסייה, שהרי כיום כנסיות רבות עומדות ריקות. הניסיון של האפיפיור להציג את הנצרות כדת של תבונה, מעלה לא מעט סימני שאלה. ככלל ניתן לומר שדוגמות דתיות, דבר אין להן עם התבונה הטהורה. זה נכון בנצרות, באיסלאם וביהדות. איזו תבונה מונחת מאחורי העמדה האפיפיורית האוסרת על שימוש בקונדומים, אפילו מדובר באפריקה מוכת האיידס? איזו תבונה יש בדוגמה הדתית היהודית שאוסרת על לחיצת ידה של אשה ואוסרת על אשה לכהן בבית דין רבני? איזו תבונה יש בדוגמה הדתית הרואה בהקמת מדינת ישראל אתחלתא דגאולה? איזו תבונה יש בדוגמה הדתית הרואה ברבי מלובביץ את המלך המשיח? איזו תבונה יש בדוגמה הדתית המוסלמית המתירה לגבר לשאת ארבע נשים? איזו תבונה יש בדוגמה הדתית של רבני השטחים הכבושים שמוציאים פסקי הלכה שמתירים לבזוז, לגרש ולהרוג את הפלסטינים כי "זו אדמתנו אותה הבטיח לנו האל"?


איזו תבונה יש בדוגמה הדתית המתירה לטבוח באזרחים בשם הדת? זו שאלה רלבנטית לכל הדתות, ובהקשר זה בל נשכח כי גם בוש נישא על כנפי דוגמה נוצרית דתית "להביא דמוקרטיה" לעיראק ואפגניסטאן שבשמה כבר טבח במאות אלפי בני אדם.


אילו אמר האפיפיור כי הוא מתנגד לכל מלחמה בשם דת כלשהי, איש לא היה בא אליו בטענות. הוא לא אמר זאת, אולי השאיר פתח לאיזו מלחמת דת נוצרית שמצפה לנו.


בהקשר זה לא ערבו לאוזני הצהרותיו של ראאד סאלח, ראש הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל, שאמר בכנס "אל אקצה" באום אל פאחם "שלא יחלוף זמן רב עד שירושלים תהיה בירת החליפות האיסלאמית".


מי שרוצה במאה ה-21 לחזור לחליפות האיסלאמית, לא שונה מהרבנים שרוצים להקים את בית המקדש במקום המסגדים, ולהטיל עלינו משטר הלכה עם סנהדרין כמו "בימים ההם".


קצת מפחיד.


התגובות בעולם המוסלמי לדברי האפיפיור היו הפעם פחות אלימות בהשוואה לאלו שהיו בעקבות הקריקטורות בעיתון הדני על הנביא מוחמד. דומה כי המקום הכי אלים היה דווקא בשטחי הרשות הפלסטינית שם נעשו ניסיונות הצתה של שש כנסיות. אינני פוסל את האפשרות, אותה מעלה גם העיתונאית עמירה הס ("בשם הביטחון אך לא למענו", "הארץ" 20.9.2006) כי היתה זו פרובוקציה של השב"כ, באמצעות סוכניו ומשת"פיו. מי שקורא את ספרו של ד"ר הלל כהן "ערבים טובים" על שיטות הפעולה הנבזיות של השב"כ כלפי האזרחים הערבים בשנות ה-50 של המאה הקודמת, על הפרובוקציות שנועדו לסכסך בין הפלגים השונים, יבין כי זה לא בלתי מתקבל על הדעת ששלטונות הכיבוש הישראלי ישמחו לסכסך בין מוסלמים ונוצרים.

תגובות
נושאים: מאמרים

55 תגובות

  1. חיה ווילדע-וייסגל, לגדעון הגיב:

    תודה על תשובתך המפורטת אבל לא השתכנעתי.
    הקישור שעשית בסוף הטור, לפרשנות של "מוצצת" (כלומר מוצצת סוחטת ודורסת את אזרחיה) הינו בחינת לצאת ידי חובה ולספק לך נימוק מדוע יכולת להשתמש בכותרת כזו.

    כל מי שעיניו בראשו יכול להבין שההקשר של הכותרת הוא למילים של ג’קו, שם הכוונה היא ל"מוצצת" של דברים אחרים.

    השימוש המתמשך בכותרות סנסציוניות ופרובוקטיביות גורם להעלאת סף הפרובוקטיביות, ואז הכותרות צריכות להיות עוד יותר פרובוקטיבות כדי למשוך תשומת לב.

    המילה ש"הכנסתי" הופיעה בתגובה אחרת בשרשור, והיא חלק מהמכלול הרואה את האישה בתפקיד של מתן שירותי מין לגבר.

    אין שום דבר רע במין, להיפך. אבל ממש לא במישור של גברים אדונים (גם אם ליברליים) ונשים זונות ומוצצות.

  2. מישו – לגבי כותרת המאמר הגיב:

    לא רוקיסטים ולא נעליים, הכותרת (וגם השיר עליו מדבר ספירו) לקוח ממגרשי הכדורגל.
    אוהדי הפועל שרים:
    "מכבי ז***, מכבי מו*** לכל השכונה!"
    ואוהדי מכבי שרים את אותו הדבר על הפועל.

    זה מקור הביטוי – סקסיטי וזול.

  3. עירית הגיב:

    בהתייחס לדבריה של הכותבת "גורגיאנה":

    אין זה רעיון רע כלל ועיקר שהכוחות האיסלמיים הרדיקליים יקימו חליפות כמשקל נגד לאימפריה האנגלו אמריקאית. למעשה "חליפות" היא אימפריה לכל דבר ועניין אם חושבים על כך לעומק.
    מאז התמוטטות ברית המועצות ובנות בריתה במזרח אירופה האימפריאליזם האמריקני וכל מה שהוא מייצג התחזק מן הסיבה פשוטה שלא התייצב מולו כח בולם.

    חליפות איסלמית בהנהגתה של אירן הרדיקלית תוכל בלי ספק להוות גורם מרסן לשאיפות ההתפשטות של ארה"ב וזו בודאי תהיה התפתחות חשובה שעל אנשי השמאל העיקבי בארץ ובעולם לברך עליה ולעודד אותה.

  4. יעקב הגיב:

    גדעון כותב:"אכן מדינה זונה". לזה אומרים
    באנגלית:It takes one to know one

  5. רמי הגיב:

    כתיבה פובליציסטית זה דבר יפה ומועיל, אבל להשתמש בשורש פ.ג.ר. בהקשר של אדם חולה מאוד זה לא לעניין כלל. יש במדינה הזו כל כך הרבה אנשים המעריצים את אריק שרון ואוהבים אותו (אני לא נכלל בהם) ויש לו גם קרובים, ילדים ונכדים, ולכולם יש רגשות וכולם יעלבו למקרא הדברים. למה? וכי במה פשעו הם? איזה מסר מצריך ירידה לשונית כזו? וכי אין לכל פובליציסט איזה בחור זעצער או מגיה או עורך שבודק את כתביו רגע לפני שיגורם לדפוס?

  6. נועה הגיב:

    אם ג’קו הוא אכן סרבן מצפון, הייתי מצפה שבמקום 3 שנים בצבא ילך ויעשה שירות לאומי, מוכר או לא מוכר, כפי שעושים לא מעט סרבנים.
    אם היה עושה כן (לא כל שכן אם היה עושה זאת במסגרת מוכרת), איש לא היה בא אליו בטענות.
    אלא שג’קו הוא שתמטן ולא יותר, שלא התאים לו לבזבז 3 שנים מחייו, ולכן הוא לא התגייס. לשכאלה אין לתת במה, ובצדק.

  7. גורגיאנה הגיב:

    שאלה לגדעון:
    שאיפתו של ראאד סאלח להפוך את ירושלים לבירת החליפות המוסלמית העתידית היא תגובה על "הכיבוש"?

    כיצד ובאיזה אופן?

    ושאלה נוספת: השקפת עולמך (ושל רבים ממחברי המאמרים באתר הזה)
    גורסת ששורש כל רע בעולם הזה נובע מן הקולוניאליזם, האימפריאליזם והציונות.

    על פי ההשקפה הזו האין קריאתו של ראאד סאלח בבחינת השתחררות מכבלי המערב המדכא?

  8. שרון הגיב:

    רשימה מצוינת. אני רוצה להביע תמיכה בג’קו אייזנברג, שהשטיפה שקיבל ע"י כספית ופסיכו- לאומנים אחרים היתה מדהימה באלימותה. יש פה כנראה איזו קבוצה שמשלשלים לה מעות כדי לצווח על כל אזרח סורר שסוטה מהתלם השוביניסטי-ציוני, אפילו הוא אמן (קטיגוריה אזרחית הזוכה במדינות שנעים בהן לחופש הבעת דעה ורגש רחב מאוד).

    באשר לתיכוניסטים הנופלים חלל על מזבח הסינון, נזכרתי בדבריו של חברו הטוב של הנפטר האחרון: "מילא למות בקרב, אבל ככה? בגיבוש?". ללמדנו שבמקומותינו גם למוות יש מדרג איכותי. זאת ועוד, בישראל המוות קשור ישירות לזכות לחופש הדיבור. למשל, כספית לא היה מעז לפתוח פה על משפחה שכולה, אפילו היו הם מקימים בית ספר ברמאללה לזכר בנם החייל. ככה זה פה, אדם צריך לאבד רגל בשביל שירשו לו לפתוח ת’פה. בנת, ג’קו?!

    ושנה טובה

  9. אורי הגיב:

    לגדעון ספירו
    ג’קו אייזנברג אינו זקוק לנחמת השמאל, ופעולה כזו תהיה מאולצת ודוחה.
    צריך להבין שג’קו לא שמאלני ולא נעליים. כמו אביב גפן שהשתמט בזמנו, הדבר נעשה מטעמי נוחות. אמנם גם בכך אין עדיין פסול, אולם כמו כן ג’קו לא רואה ערבים ממטר, אינו איש שלום, אלא למעשה אדם עלוב עם דעות חשוכות שפועל למען נוחות עצמו מעל הכל – וכך גם אביב גפן (שכמובן חושב כעת שהמלחמה היתה צודקת וחשובה…). אין כאן עקרונות נעלים אלא השתמטות לשם השתמטות.
    לכן לא צריך ליצור קשר עם ג’קו או לתפוס עליו אפוטרופסות מסוג כלשהו. שיילחם את מלחמותיו בעצמו.

  10. אורי וייס הגיב:

    גדון כותב:
    "הגיבוש מיותר לחלוטין. יש לצבא נתונים טובים על כל צעיר שעומד להתגייס, ואם מספר המועמדים עולה על מספר המקומות, ייקחו את מי שנתוניו על פי הקריטריון הצבאי טובים יותר. בשביל מה יש טירונות? מדוע להעמיד את הצעירים בפני טרום טירונות, שזה בעצם מה שהגיבוש המיותר הזה עושה".
    אבל, הגיבוש הוא לתכלתי פסולה, כיוון שהוא נועד לברור אנשים ליחידות דיכוי קטלניות נגד העמים הנדכאים בפלשתין ובלבנון, ולכן הפתרון איננו נעוץ בהחלפת המכניזם של הסלקציה. משמע, אין לקחת אנשים אל יחידות טרור אלו על פי מי שנתוניו – על פי הקריטריון הצבאי (שהוא גם גזעני), אלא יש לפרק את אותן יחידות ולהעמיד לדין את פושעי המלחמה שלהם.
    גדעון שואל: בשביל מה יש טירונות? אבל בניגוד לטענתו, הטירונות לא נועדה לברור אנשים, אלא כפי שאמרו אנשי צבא רשעים: "לשבור את האזרח שבך". יש לטירונות תפקיד של דה-הומניזציה, מיכון האדם, אילופו וגמילתו מלחשוב. הטירונות הוא התהליך שנועד לזבל את הקרקע לבנאליות של הרוע, להכשיר אדם לרצוח 18 בני אדם בהפצצת בניין מגורים ולחוש רק מכה קלה במטוס, מעלה שאליה יגיעו הרשעים הגדולים.
    הערה אחרת באשר לגיבוש, יש לציין, כי מדובר בפשע חמור, שהרי מדובר בגיוס ילדים מתחת לגיל 18. האמנה הבינ"ל לזכויות הילד, מסמך שאושרר בידי כל 192 המדינות חסר ארה"ב וסומליה – אוסר גיוסם של ילדים מתחת לגיל 18.גם ארה"ב שלא אשררה את האמנה, אשררה את הסעיף הספיציפי האוסר על גיוסם של ילדים. היועץ המשפטי לממשלה היה צריך מזמן לבטל את הגיבוש, אך גם הוא ברשעים.

  11. שלומי הגיב:

    חג שמח לכולם ושנה טובה

    אם שמאל אמור להביע עמדות לקראת שלום והומניזם כאורח חיים, לא הגיוני שמאבק בין שתי אימפריות- האיראנית והאמריקאית בתור "ניסיון לאיזון" יוכל להביא שלום. האירנים לא יוכלו לעשות את העבודה שלנו- השמלאנים, אנשי העולם המערבי שלא ממש פועלים לצימצום תופעות מגיפת התודעה הכוזבת המערבית.
    שנה טובה עם ישראל פאק יו קוקהקולה רוק פסטיבל!!

  12. לעירית הגיב:

    חליפות איסלמית זו אמפריה שתתיחס לנשים כאל אזרחים מדרגה שלישית.
    חליפות איסלמית הומוסקסואליות לא תהיה חוקית והומואים יוצאו להורג.
    בחליפות איסלמית סקילה ומלקות יהיו עונשים לגיטימיים.
    בחליפות איסלמית לא-מוסלמים יהיו אזרחים מדרגה שניה.
    חליפות איסלמית הח’ליף הוא מחליפו של מוחמד עלי אדמות. הוא שליט שאין להחליפו, ובוודאי שלא יכול לטעות.
    בניגוד לאימפריה האמריקאית על כל תחלואיה, חליפות איסלמית לא תקדם את ערכי הדמוקרטיה וחופש הביטוי.

    כמי שבוודאי לא היתה מקדמת מדינת הלכה יהודית וגם לא מדינה דתית-נוצרית, נשאלה השאלה למה את מקדמת בברכה אימפריית הלכה מוסלמית?

    עד כמה אפשר להיות טפשים.

  13. מכלוף הגיב:

    "כבה יעשה לאיש" ,שלא יישר קו עם האתוס היהודי-ישראלי. כך קרה לרבי ישוע בן יוסף.
    מרדכי וענונו,פחימה,ועכשיו זקו,ועוד אלפים אחרים.
    יהודי-ישראלי .הוא מושג קשיח,שלא מסוגל לקבל את החריג ,השונה, האינדוידואל החושב אחרת.
    ואולי מכאן נובעת הטרגדיה של העם היהודי.
    זו המשמעות האמיתית של "חורבן הבית"

  14. גדעון ספירו הגיב:

    לגורגיאנה,
    שאיפתו של ראאד סאלח חידש יה של חליפות מוסלמית לא קשורה ישירות בכיבוש, אבל הכיבוש מאד מסייע לסאלח לגייס תומכים למאבקו.
    אינני חושב שהקולוניאליזם,האימפריאליזם והציונות הם שורש כל רע בעולמנו. יש עוד מקורות של רוע. אבל שלושה אלה מנקזים לתוכם הרבה מהרוע בעולמנו.

    לאורי וייס,
    הנימוקים שאתה מעלה נגד הטירונות אינם מיוחדים לצבא הישראלי. הם נכונים בעיקרם לכל הצבאות, גם כשמדובר בארצות שאינן נתונות במלחמה. זו הסיבה שפצפיסטים מסרבים להתגייס לצבא.
    דבריך קשורים לשאלה יותר כללית: האם יש דבר כזה כמו "טירונות צבאית הומנית", כזו שלא שוברת את האזרח שבך, והופכת אותך לכלי נוח לביצוע פקודות בלי לחשוב יותר מדיי על צדקתן?
    במדינות כמו גרמניה נתנו לפצפיסטים מוצא חוקי של סירוב לשרת בצבא ולהמירו בשירות אזרחי. בישראל זה לא קיים.
    עניין שבירת רוחו של האזרחי שבך הוא בסופו של דבר גם פונקציה עם מה באת לצבא? הבן שלי למשל, שמראש החליט לא ללכת ליחידות קרביות, עבר טירונות מאד קצרה, שרק הגחיכה בעיניו את הרציונל של הצבא.
    אני התמקדתי בהיבט יותר צר של הנושא:הרי מדובר בצעירים שלצערי באים חדורי מוטיבציה. מדוע צריך הצבא לסכן את חייהם ובריאותם בטרם גיוס? יש כאן דפוס של טימטום, שהרי כל הגיבוש הזה כלל לא משרת מטרה שאי אפשר להשיג לאחר הגיוס הפורמלי.
    ואת הטענות שיש לי נגד צבא בכלל ונגד צבא הכיבוש הישראלי בפרט, אני הרי מעלה כל ימות השנה.

    ויש כמובן שאלה יותר עקרונית: האם אתה מציע לבטל את הצבא בישראל בכלל?
    שאלות לשורה של מאמרים והתדיינויות.

  15. מכלוף הגיב:

    "כבה יעשה לאיש" ,שלא יישר קו עם האתוס היהודי-ישראלי. כך קרה לרבי ישוע בן יוסף.
    מרדכי וענונו,פחימה,ועכשיו זקו,ועוד אלפים אחרים.
    יהודי-ישראלי .הוא מושג קשיח,שלא מסוגל לקבל את החריג ,השונה, האינדוידואל החושב אחרת.
    ואולי מכאן נובעת הטרגדיה של העם היהודי.
    זו המשמעות האמיתית של "חורבן הבית"

  16. גורגיאנה הגיב:

    חג שמח לכל גולשי האתר.

  17. נמרוד ברנע הגיב:

    ג’ו אייזנברג לא "סירב" לשרת בצה"ל מעולם. הוא לא זכה לעמוד באותה שורה של אנשים אידואלוגים ומכובדים כחגי מטר, מתן קמינר, שמרי צמרת, גדי אלגזי ורבים וטובים אחרים שקצרה היריעה מלאזכר את שמם – אלא *השתמט*. ויש הבדל עצום בין המינוחים. סרבנות משמע הכרה בחוק, ומתוך כיבודו, במוצהר לסרב למלא את לשון החוק ומתוך נכונות לשאת בעונש שהמחוקק הגדיר. השתמטות משמע קבלת פטור משירות בצה"ל בדרכים שהן לא רק לא כשרות אלא גם לא חוקיות, דהיינו – קב"ן. באם כל בן תשחורת שהולך אל אותו קצין בריאות הנפש, שהפך לפקיד שחרורים, יזכה לתואר "סרבן", אזי יהיה בדבר זילות באותם סרבנים השייכים לשמאל העקבי והאידאולוגי.

  18. ושוב: השמאל מתכחש לעובדות, הגיב:

    פשוט, כי אינן נוחות לו.

    מר ספירו כותב: "מלחמת לבנון השנייה, עוד מלחמת ברירה פרי יוזמת בית המדרש הישראלי".

    סליחה??

    האם צה"ל פרץ את הגדר, חטף שני חיילי חיזבאללה ופתח בהרעשת דרום לבנון, סתם כך, בלא שנורתה מלבנון ולו יריה אחת לעברו?

    לתומי חשבתי, שזה היה להיפך.

    כל המתנגד, למלחמה האחרונה בצפון, מתבקש לשלוח את תלונותיו, לאחראי הבלעדי לה: חסן נאסראללה.

  19. ישר דרך הגיב:

    ספירו אני מציע להעניק לך את פרס ישראל:
    בקטגוריה חדשה אומנם אבל הרי היא לפניך:
    האיש עם הכי הרבה מוסר, מוסר כפול, מוסר משולש, מוסר מרובע
    דוגמאות:
    כשברוסיה החליטה להוציא אל מחוץ לחוק את קיצור שלוחן ערוך, התנפלת על כך כמוצא שלל רב וראית בזה הוכחה שהיהדות היא גזענית (כמובן המאור הגדול לזכויות אדם- רוסיה היא היא הפרמטר)ואילו עכשיו אתה מוחה נגד ביקורת עניינית על האיסלם.
    דוגמאות:
    במאמרך אתה מכנה את כל מי שאתה לא מסכים איתו נאצי, ואילו על בן כספית אתה יוצא בשצף קצף על ספסור בשואה..הא ראייה:
    — קישור —

    לגבי פרובוקציה של השב"כ, אני נזכר בכל מיני גורמי ימין לא מתון שהרינונים שלהם-"עמיר הוא סוכן שב"כ" וכו..

  20. עודד הגיב:

    דובר כאן על כי עמדתו של "השמאל העקבי"חייבת להיות לטובת כל מה שיפגע באימפריאליזם.

    אני לתומי חשבתי כי "השמאל העקבי" תומך בערכים אוניברסליים של חירות,חופש וזכויות אדם. ולי נראה שיש הרבה יותר מאלה בשטן הגדול -ארצות הברית,מאשר במדינות"הלכה" כמו סעודיה ואירן.

    תמיכה במשטרים או באמפריה ריאקציונריות בתחום זכויות האדם רק כי הם נגד ה"אימפריאליזם" גובלים באבסורד אורווליסטי.
    כאן לדעתי מתחבר השמאל הרדיקאלי עם הלאומנות הפאן ערבית בשילוב עם "מדינת הלכה"אסלמית הכוללת סקילה,כריתת אצבעות,השפלת נשים,חידוש מעמד הד’ימי (אזרחים מדרגה שניה המופלים לרעה בפני החוק (מס גולגולת של 50% ,אי שויון במעמד משפטי וכו’)).
    האם זהו שמאל ? האם זהו הומניזם? או שזכויותיהם של מליוני בני אדם לא מעניין את השמאל עם האג’נדה האנטי אמריקאית?

  21. למערכת הגדה השמאלית: הגיב:

    האם המילים המופיעות בכותרת המאמר -"מדינה זונה מדינה מוצצת" אינן בגדר הסתה/נאצה?

    האם לדעתכם אין הם מהוות סיגנון החורג מן הטעם הטוב?

    בתודה מראש,

    ג’ודית.

  22. לספירו הגיב:

    למדתי בתיכון ש-30%-50% מבוגריו השתמטו משירות צבאי. והם לא עשו זאת בשם סירוב לשרת בצבא הכיבוש, ולא בשם סירוב לשאת נשק / להרוג / כיו"ב.
    הם עשו זאת כי לא התחשמק להם, והיו להם דברים יותר טובים לעשות.
    איש מהם לא טרח לעשות שירות לאומי במקום.

    אין שום סיבה להלל את התופעה.

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לנמרוד ברנע ואחרים שמגנים "משתמטים" מהצבא,

    הגדרת משתמט היא במידה רבה בעינו של המגדיר.
    מי שרואה בגיוס לצבא דבר חיובי יראה במי שמסרב להתגייס "משתמט".
    מי שרואה בצבא הכיבוש תופעה שלילית, יראה בסירוב להתגייס תופעה חיובית.
    יש כמובן רמות שונות של סירוב. לא כולם בעלי תודעה ולהט פוליטיים עד כדי נכונות לשאת בעונשי מסר ארוכים, כחלק ממאבקם הפוליטי.
    אחרים, שמחוייבותם הפוליטית פחות חד משמעית, אבל עדיין רואין בגיוס לצבא דבר שראוי להימנע ממנו, מנצלים דרכים אחרות, עוקפות עימותים חזיתיים. אני רואה באור חיובי מי שבא לקב"ן ואומר לו, "תשמע, אני לא מסוגל להחזיק נשק, לא מסוגל להרוג בני אדם, זה מכניס אותי למצבי לחץ נפשיים שעלולים להיגמר באסון. אני מבקש פטור משירות צבאי". והקב"ן נותן פטור. זהו לדידי פטור מכובד. אם תרצו, האיש הוא "משתמט", אבל במובן חיובי, כי הוא משתמט מלהרוג בני אדם. כל הכבוד.
    ג’קו איזנברג קיבל פטור חוקי משירות צבאי, וכבר מסיבה זו הוא לא עונה על ההגדרה הלשונית של משתמט. במהות הוא עשה דבר חיובי, לא לקח חלק בזוועות הכיבוש.

    לרמי,
    זכותך כמובן להזדעק ולעמוד לצידם של אוהבי שרון, אבל זה לא מחייב אותי, שאיני נמנה עם מעריציו. אני ממוקם בקצה השני של קו הרצף, מתנגד חריף.
    גם באיטליה היו רבים שהעריצו את מוסוליני, היתה ויש לו משפחה, (נכדתו היא חברת פרלמנט מהסיעה הפשיסטית), ועד היום יש לא מעט הכמהים לדוצ’ה, מה שלא הפריע למתנגדיו להגדיר את תלייתו כמי שגופתו מתנדנדת כנבלה בשוק.
    שרון הוא לאוהביו גיבור ישראל ולמתנגדיו המושבעים פושע מלחמה. די במעשי הטבח בקיבייה ובמחנות הפליטים סברה ושאתילה כדי לדבר עליו במונים הלקוחים מהשורש פ.ג.ר.! שלא לדבר על ההוצאות להורג ללא משפט בשטחים הכבושים. מילון אבן שושן נותן את העוגן הלשוני.
    לערך "פגר" יש מיגוון משמעויות, ביניהן המלה "פגר" (פא עם חיריק גימל עם צרה) שמשמעותה: "הרס, השחית, המית, הרג". מאד מתאים לשרון.

  24. לידיעתך הגיב:

    "בן תשחורת" בעברית זה צעיר ולא שחור או משהו כזה.

  25. יוסף לבן-שבת הגדול הגיב:

    התפרצת לדלת פתוחה.
    נמרוד ברנע לא עשה שום הפרדה בין מזרחים לאשכנזים מה גם שהביטוי "בן-תשחורת" אכן לא קשור לצבע עור.
    זאת ועוד, ברשימת השמות שהביא ברנע של סרבנים "ראויים" ישנם שניים מתוך ארבעה שמות שהם מזרחים: חגי מטר וגדי אלגזי.
    ועוד דבר: שמו של ג’קו אייזנברג מעיד על כך שאביו אשכנזי לא? (שם משפחתו – "איזנברג")
    לכן אין הוא מזוהה לא עם מזרחים ולא עם אשכנזים.

  26. מכלוף לנמרוד ברנע הגיב:

    אין כבוד מיוחד בלהשתין מהמקפצה.
    זה בסדר להשתין בתוך הבריכה,
    ממילא הבריכה היא נוד של מיים מזוהמים.

  27. המגיבה לעירית: הגיב:

    אינני מסכימה עם דעתך:

    גם בעל המאמר וגם כל כותבי המאמרים באתר הזה מחייבים משא ומתן עם החמאס, הדוגל בדיוק באותם עקרונות אותם פירטת.

    לכן אינני מבין מדוע רעיון החליפות האיסלמית אינו התפתחות חיובית מנקודת המבט של השמאל העיקבי.

    העיקרון נוסח היטב על ידי קמינר במאמר האחרון שלו – כל דבר המחליש את האימפריאליזם הוא בבחינת התפתחות חיובית.

  28. בן שבת הגדול הגיב:

    כותב הגזען האשכנזי נמרוד ברנע:

    "באם כל בן תשחורת שהולך אל אותו קצין בריאות הנפש, שהפך לפקיד שחרורים, יזכה לתואר "סרבן", אזי יהיה בדבר זילות באותם סרבנים השייכים לשמאל העקבי והאידאולוגי."

    כבן תשחורת מזרחי ובן מעמד הפועלים שסרב בחייו, אני לועג לעשירים בני אדוני הארץ שממרקים את מצפונם בהעמדתם מעל לנו, "בני התישחורת."

    הנה, קרא עוד מאמר של מאיר עמור (מ-2003), בן תשחורת מזרחי אף הוא, שסרב דרך יש גבול כבר בסוף שנות ה- 80, אבל שהוא אינו גזען אשכנזי כמוך:

    ההיסטוריה המושתקת של הסירוב החברתי

    — קישור —

  29. גורגיאנה הגיב:

    לגדעון –

    "תגובתו של ראאד סאלח אינה קשורה ישירות לכיבוש"
    כך אתה סבור.

    אם כן, הרי שהנימוק בו משתמשים הן הפלסטינים והן דוברי השמאל העיקבי לדורותיו שגוי מיסודו.
    אמור מעתה: הרקע לטרור הפלסטיני האיסלמי הוא הרצון לחסל את היישות הציונית ולהקים במקומה חליפות שבירתה ירושלים.
    במסגרת הזו היהודים (או מי שיוותו מהם בחיים לאחר חיסול היישות הציונית) "יזכו" למעמד של ד’ימי (בני חסות).

    מפחיד, אתה חותם בצדק את דבריך.

    אותי מפחיד דבר נוסף: לא שמעתי ולו גינוי אחד לדבריו של השייך המכובד מאנשי ציבור ערביים.

  30. ל.א. הגיב:

    מעוניינת לדעת היכן פורסמה הידיעה לגבי החרמת מתנחלים במדינות מתפתחות וכיצד הן מתכוונות ליישם את זה.

  31. אמיר הגיב:

    בכל ירידותיך על האפיפיור, משום מה שכחת לרדת עליו שהדת שהכי הרבתה רצח בהסטוריה היא הנצרות
    אולי משום שהיא רצחה בעיקר יהודים אז אין לך
    טענות עליה בכך

  32. גדעון ספירו הגיב:

    לחיה ולרגב,
    חולק עליכם. אין בטורי שום נימה סקסיסטית. חיה ניסחפה ונכנסה חזק לסקס והכניסה את המלה "בולעת", אבל מה לעשות, וזו כלל לא מופיעה בטורי.
    הכותרת לטור מתבקשת, שהרי זהו המשפט שמופיע בשיר של להקת הרוק של ג’קו מלפני ארבע שנים, והוא היווה את העילה להתנפלות עליו.
    מי שמכיר את תרבות הרוק של להקות צעירות יודע כי אחד מסימני ההיכר הוא שימוש בלשון בוטה. בהקשר שלנו המשפט נועד להביע ביקורת על המדינה בעיניים של רוקיסטים צעירים. אין לי בעיה עם זה,ואין לכך כל קשר להעלבת נשים."הפוליטקלי קורקט", כשהוא מגיע לאבסורד, מתחיל להדיף ריח עכור של משטרת שפה ומחשבות.
    בגוף הטור מופיע משפט הכותרת במרכאות. השימוש שעשיתי לקראת סיום הטור במלה מוצצת, היה רחוק מכל סקסיזם, אני מצטט: "ישראל במצבה הנוכחי היא מדינה המוצצת, סוחטת ודורסת את אזרחיה העניים ונותנת על חשבונם את הצוף והקצפת לעשיריה".מישהו מבחין כאן בסקסיזם? (אלא אם הוא/היא הוזים בכך יומם וליל ללא קשר לכתוב).
    בנוסף, המלה מדינה היא לשון נקבה ולכן היא מוצצת ולא מוצץ.

  33. גדעון ספירו הגיב:

    לחיה,

    את כנראה סובלת מאיזה תסביך מיני, שאחרת איני מבין כיצד הגעת מטורי אל הסיפא בתגובתך של "אדונים גברים ונשים זונות ומוצצות".

    מאחר שאת כופה עלינו את המעבר מטור פוליטי א-מיני לסוגיות מיניות, אני חייב להעיר כי את כנראה תקועה איפה שהוא בימי הביניים אם מציצה מתקשרת אצלך לזונה.

    תתעוררי. חלו תמורות, אנו בעידן אחר. מין אורלי הוא לא חד כיווני, הוא דו סטרי. האשה והגבר יכולים להעניקו אחד לשני, בשוויון ובהנאה משותפים. לא אדנות ולא זנות, הכל אצלך בראש.

  34. גדעון ספירו הגיב:

    למגיב האלמוני תחת השם "לספירו",
    נראה שלמדת בבית ספר מעולה אם כ-50 אחוזים מבוגריו לא התגייסו לצבא.אני תומך כמובן בעדיפות ראשונה באותם סרבנים העושים זאת מסיבות אידיאולוגיות שמשייטות באזור השקפת העולם שלי, אבל עדיין מעדיף את סרבני הגיוס שלא מכריזים על סרבנות אידיאולוגית, מאשר את אלה הרצים כשטופי תזזית לגיבושים ולאחר מכן ליחידות הכיבוש הקרויות "יחידות עלית".
    כל עוד הצבא עוסק בשליטה על עם אחר ועיקר פעילותו בהפרת זכויות אדם, אני מברך על תופעת הסרבנות. אחת הדרכים להביא את הממשלה לשינוי מדיניות, היא, אם תבין כי אין לה די כוח אדם לביצוע פשעי המלחמה.

    לעודד,
    יתכן שתמצא בשולי השמאל מישהו המעדיף את משטר האייטולות בטהרן על האימפריאליזם האמריקאי, או הבריטי, אלא שמדובר בתופעה איזוטרית שאין לה כל קשר ל"שמאל העקבי".
    איש השצאל העקבי מתנגד לאימפריאליזם האמריקאי כמו לזה האיסלאמי, הוא תומך בזכויות אדם, במשטר חילוני סוציאליסטי ודמוקרטי, שכולל כדבר מובן מאליו שוויון לנשים וכיבוד הקהילה ההומולסבית, בהפרדת הדת מהמדינה והדברים הרי מוכרים.
    דרך אגב, ככל שמדובר בהיבט הכלכלי, משטר האייטולות בטהרן הוא משטר קפיטליסטי, אפילו קפיטליזם אכזרי, האוסר את פעילותם של איגודים מקצועיים עצמאיים, עוצר מנהיגי פועלים, מגייס את המשטרה נגד שובתים. בנושאים אלה יש אינפורמציה מפורטת מטעם פעילי מפלגת הפועלים הקומוניסטית היושבים בגלות, ומצאו מקלט באנגליה, אחרים בקנדה, משם הם יכולים לפעול ללא פחד מהשלטונות.

    לל.א.
    הידיעה פורסמה לא מכבר באחד העיתונים, ואינני זוכר כרגע באיזה מהם.

    למגיב "ושוב השמאל מתכחש לעובדות",
    טעות בידך. העובדה שאינה ניתנת לערעור, היא, שישראל פתחה במלחמה. הפרובוקציה של החטיפה, שימשה את ישראל כעילה, אבל פתיחה במלחמה לא התחייבה מכך. עובדה שבעקבות החטיפה הקודמת, ישראל לא פתחה במלחמה והסוגיה נפתרה במו"מ.
    גם הפעם זו הייתה יכולה להיות אופציה, נסראללה הציע זאת, אבל ישראל בחרה לפתוח במלחמה. מכאן שזו מלחמת ברירה מובהקת.

    לגורגיאנה,
    את קוראת אותי באופן סלקטיבי.כתבתי כי השקפתו של ראאד סאלח על הקמת חליפות איסלאמית לא קשורה ישירות לכיבוש, אבל פעילותו ועוד איך קשורה. הכנס השנתי שהוא מקיים "להצלת מסגד אל אקצה" קשור בהחלט לכיבוש הישראלי של מזרח ירושלים, למאמצים של קנאים דתיים ל"הסיר את השיקוץ" כפי שהם קוראים למסגדים, ולבנות במקומם את בית המקדש. כך גם באשר לחפירות הארכיאולוגיות במתחם שעורכת מדינת ישראל, ללא תאום עם המופתי, ובניגוד לדעתו.
    כל זאת יוצר את הרקע לפעולות כמו אלו של ראאד סאלח.
    באשר למה שאת מכנה "הטרור הפלסטיני", הוא קשור ישירות לכיבוש, ורק תמימים או צבועים מצפים כי בעקבות משטר כיבוש אכזרי שישראל מקיימת מזה ארבעים שנים על העם הפלסטיני, הם יגיבו בפרחים ובמחולות. אז לא. כמו כל עם תחת כיבוש,, כך גם הפלסטינים מנסים להשתחרר ממנו, ומשתמשים בשיטות של טרור נגדי אל מול הטרור הממלכתי של מדינת שראל.

    לישר דרך,
    האם אתה סובל מהתקפי עיוורון חלקי בקריאתך אותי? או שמא אתה פשוט קורא בהקפצות ומדלג על קטעים שאינם עולים בקנה אחד עם עמדתך הנתונה מראש?
    לא זו בלבד שאיני מוחה על ביקורת עניינית על האיסלאם, אלא אני שותף לה וגם נתתי לכך ביטוי ברשימתי.
    באשר ליהדות, יש בה אכן גזענות לרוב, כמו שיש בה קטעים של אהבת אדם ושלום, ולצערי הזרם המרכזי ביהדות היום בחר בתועבה הגזענית. זהו המצב גם לגבי דתות אחרות.
    אין גם יסוד לקביעתך כאילו אני "מכנה כל מי שאינו מסכים איתי כנאצי". אלמלא מגבלות המקום הייתי יכול להזכיר כאם רשימה ארוכה של אנשים שאיני מסכים איתם ומעולם לא כיניתי אותם נאצים.במקום שאני עושה זאת, אני גם מנמק.
    באשר לבן כספית הוא באמת ספסר שואה, וגם הסברתי זאת. קרא עוד פעם.

  35. רגב יוסיפון הגיב:

    מסכים לגמרי עם דברי חיה לגבי הלשון הסקסיסטית הגברית המתנשאת כלפי נשים ומזלזלת בהן. אפשר כמובן לצטט כותרת שיר כזה או אחר, אבל לחזור על זה בכותרת, ללא מרכאות, נותן לזה חיים משלו.

    וכחיזוק לגבי הסבטקסט המאד מסויים של כותרת כזו, אביא את הטענה הבאה: ממש לא סביר שספירו לא היה משתמש בכותרת הומופובית כגון מדינה אוכלת בתחת, גם אלו היו מילות השיר של ג’קו. אבל כותרת מעליבה לנשים, זה עובר. וחבל שכך!

  36. חיה ווילדע-וייסגל, מחאה לספירו הסקסיסט הגיב:

    מדוע הלשון הסקסיסטית הזאת?

    "מוצצת"… "בולעת"…וכו’ וכו’. חסרים ביטויים אחרים להשתמש בהם??? וגם אם מישהו אחר אמר, לא צריך להמשיך את השפה המכוערת והמשפילה הזאת, וזה לא מהווה גושפנקא להמשיך את השרשרת.

  37. חיה ווילדע-וייסגל הגיב:

    מאיזה תסביך מיני אני סובלת, לדעתך? וכמו כן, האם תוכל לפרט את הסמכתך לאבחנות מסוג זה?

    ולמה תמיד אתה מוכרח לומר את המילה האחרונה?

  38. גדעון ספירו הגיב:

    לחיה,
    סייגתי את דברי ב"כנראה". האם זה כך, ומהו בדיוק סוג התסביך, זה באמת עניין לבדיקה אישיותית יותר מעמיקה, שאין לי את הזמן, החשק והאפשרות לבצעה.
    אינני מוכרח "תמיד" לומר את המלה האחרונה, ולעתים קרובות זהו המצב. יחד עם זאת אני אדם אדיב, וכאשר מגיבים שואלים אותי שאלה או מבקשים ממני הבהרה, אני נענה. כך גם אצלך. שאלת שאלה, וכאדם מנומס ואדיב אני עונה.

  39. מיכאל: מה עם המרחב הממשי? הגיב:

    כה עלוב זה הדבר הזה, תרועת השווא של אנשים המשתמשים בעובדה שהן ממין נקבה, על מנת לשטוח הגיגי-כלום, שהמסר חסר השחר שבהם, ממוסך על ידי מעין ברק מילולי. ובמה ניכרת שרשרת מילים המציבה בעייה מדומה, ומנסה להעטות לה עור וגידים? בראש וראשונה במסקנות השיקריות. הטענה שאנשים בעלי זהות מוגדגרת כאן הם "שוביניסטים" היא חסרת כל בסיס אופרטיבי. ובמאמר מוסגר, איינשטיין הציב ב-1905 את מבחן האופרטיביות כדרך לסינון טענות חסרות בסיס אמפירי, מטענות בעלות ממשות.

    וכך, ראו נא, במה ספירו ואחרים ספציפיים נוהגים באופן שוביניסטי בעולם הממשי? פעולות, הביאו פעולות כראייה. וכך, אנו נישארים בעולם מלל ערטילאי, שהינו הרמטי לחלוטין למציאות, וכולו בתחום המילה, ומוענקת לו המייה, לעולם השווא הזה, בכוח משחקים מילוליים. אך זאת ללא כל השלכות במרחב הממשי.

  40. חיה ווילדע-וייסגל הגיב:

    לגדעון,

    מאז התכתובת המשונה הזאת, יצא לי לדבר עם ירושלמית שהכירה אותך לפני המון שנים, והיא עזרה לי מאד להשלים את התמונה.

    תודה על אדיבותך, אבל ממש אין לי רצון לשאול אותך כלום, במיוחד אחרי מה ששמעתי.

    והנה, סוף סוף אני אזכה להגיד את המילה האחרונה בענייים המגונים/המשונים האלה.

  41. אורן הגיב:

    גדעון
    בעוורונך,אתה מנכס ומשייך למחנה שלך(ההולך ומתרוקן)דמויות שלא בהכרח ישמחו לחיבוק החם והתמוה שלך.מצבך בכי רע אם מעלה אתה על נס "גיבורי תרבות" כז’קו,שהאינטליגנציה אינה אחת ממעלותיו.או שמא זו הרמה בה יש להתייחס לדבריך.

  42. אירית הגיב:

    חיה, גדעון ספירו לא יקבל את פרס הפמיניזם בלשון המעטה. ומאחר ש"הגדה" רואה בו כוכב רכש ראשי, אני מבינה שזו עמדה רשמית ב"שמאל הרדיקלי" כלומר, שמאל שמאל אבל נשים בתור מוצצות זה בסדר (גרסא מקומית של שמאל).

    אך דוקא במקרה של השיר של אייזנברג מצאתי שהדימוי הוא הולם, המדינה כדמות נשית (מולדת, אמא) זה מקובל, והאמא שלנו, לצערנו, משמשת כרגע כזונה לעת מצוא של גורמים פשיסטים ומיסוגנים. האם היא עושה זאת מרצון או שמא נאנסת ? אפשר לדון בזה. הדימוי של אמא מושחתת, מקולקלת, המוכרת את ילדיה, או טורפת אותם, קיים במיתוסים ובארכיטיפים שלנו, ואינו סותר עמדה פמיניסטית. להיפך.
    —-
    צריך להפריד לדעתי את שתי הסוגיות, כלומר השיר של אייזנברג והמציאות המאד פרובלמטית של ספירו. להערכתי, עומק שיתוף הפעולה של גורמי שמאל מסויימים עם פרקטיקות של דיכוי, השפלה, שעבוד נשים, הוא עמוק מאד, ושומט את הקרקע מתחת לשאר ההצהרות הגבוהות. כי צדק לא ניתן לחלוקה וגם גזענות יש לה נטיה כזו. ספירו טען פעם באוזני, בטלפון, שאני זנזונת פחות או יותר (קלאודיה שיפר), כי הוטרדתי קשות על ידי פקיד מדינה בכיר. לדידו, כניראה, זה לא משנה אם נאנסת או לא, את "שרלילה" בכל מקרה, כי ככה הוא אוהב להרגיש חזק, ואולי גם מוגן, כי אחרי הכל, אחוות האנסים במאצואיאדיה הישראלית גוברת על כל הבדל פוליטי. לנוכח הפעילות שלו בנושא מסויים, הייתי אומרת שהפוסל במומו פוסל, לעניין הזנות, המציצה וכל השאר, לבעלי השררה.

    מאחר שאני פה כמה פעמים ננטשתי בדיון מן הסוג הזה, אני מוצאת צורך לצופף שורות ולעמוד לצידך. את לא מדמיינת ולא זקוקה לעדויות רבות מידי, האיש שוביניסט.

  43. ירושלמית הגיב:

    חיה יקרה, את בוודאי תשמחי לקרוא כי אני מכירה את גדעון שנים רבות, כחבר, כידיד, כבן זוג לשעבר, ויש לי לומר עליו רק מלים טובות.

  44. הוועד לסולידריות עם ז’קו הגיב:

    מה רע בלהעלות על נס את ז’קו? יש משהו יותר טוב לעשות?

    עצומה באתר: — קישור —

  45. גדעון ספירו הגיב:

    אינני יודע מי זו אירית, בוודאי שלא שוררת בינינו היכרות שתביא אותי לדבר אליה בסגנון שהיא טופלת עלי. מעולם לא אמרתי לאשה כלשהי, לא בטלפון ולא בשיחה אישית שהיא זנזונת. זה פשוט לא סיגנון הדיבור שלי. סתם הכפשה. רק מוח זדוני יכול להמציא שקרים כה גסים.

    אם מותר לי להעיד על עצמי, הצלחתי ב-71 שנותיי להשתלב היטב במאבק נגד דיכוי האשה, עוד בימים שהתנועה הפמיניסטית הייתה בחיתוליה. יש לי קבלות בנושאים אלה בפעילות בשטח, כולל במאבק נגד סחר הנשים, והדברים מתועדים היטב הן בכתובים מפרי עטי והן בספרות פמיניסטית, כולל עדות מהכנסת. מה שאני דורש מאחרים בתחום זה, אני מיישם גם בביתי פנימה. סולידריות גברית היא ביטוי המצוי מחוץ לעולם המושגים שלי. הסולידריות היחידה שאני מכיר היא עם הסובלים מדיכוי.

    אין בשמאל סולידריות מאצ’ואיסטית עם אנסים כנטען על ידי אירית. זו הוצאת דיבה על קולקטיב שפעילותו נגד דיכוי האשה תרם תרומה משמעותית במאבק בעד שיחרור האשה מכבלי השעבוד. מאבק זה עדיין רחוק מסיומו, והשמאל בישראל כמו בעולם הוא עוגן מרכזי להמשכו.

  46. חגית הגיב:

    מסקרן אותי לדעת מה דעתך ודעת אחרים בשמאל על הייצוג המשפטי של אל"מ עטף זאהר שהורשע לפני כשבועיים בעבירות אונס שונות, ייצוג ע"י עו"ד אביגדור פלדמן (גם במשפט המקורי וגם בערעור).

  47. עורך דין הגיב:

    לאור העימות שנוצר כאן בין גדעון ספירו לבין שתי מגיבות, אני רוצה לספר סיפור.
    לפני עשרות שנים עמד גדעון לפני גירושין. זהו אחד המבחנים הקשים ביותר לגבר הטוען כי הוא תומך בשוויון מגדרי. נסיבות הגירושין היו כאלה שמצבו המשפטי בבית הדין הרבני היה מצויין. מחמת מצוות הסודיות שאני מחוייב בה כעורך דין, לא אפרט מדוע היה מצבו המשפטי כה משופר.
    על אף הפיתוי, גדעון סירב להזדקק להליכים משפטיים של בית הדין הרבני בטענה, שמדובר בחוקים המפלים את האשה, והוא לא רוצה ליהנות על חשבון חוקים אלה.
    במקום התדיינות בבית הדין הרבני, פעל גדעון להשגת הסכם גיושין שוויוני, ואיתו בא הזוג לבית הדין הרבני כמעשה מוגמר וביקש פסק דין המאשר את ההסכם והגירושין.

    הייתי נוכח באותה ישיבה ולא אשכח כיצד ניסו דייני בית הדין הרבני לקבל מידע על נסיבות הגירושין, וגדעון סירב בתוקף למסור מידע כלשהו מעבר להסכם שהונח לפניהם.
    גדעון עמד במבחן שמעט גברים מצליחים לעמוד בו.

  48. גדעון ספירו הגיב:

    לחגית,
    עו"ד אביגדור פלדמן רכש לו בדין מוניטין כמי שמגן על פעילי שמאל וזכויות אדם כמו גם פלסטינים מהשטחים הכבושים.
    מי שרואה באביגדור גיבור זכויות אדם בוודאי מתקשה לראות את שמו מופיע במשפטים פליליים "מו המנין", כמו אונס, שוד וכו’.
    הבעיה היא שקשה להתפרנס רק מתפרני השמאל, והכספים "הכבדים" שזורמים במשפטים פליליים, מאפשרים לאביגדור להמשיך ולייצג פעילי זכויות אדם במחירים מצחיקים ולעתים גם בחינם.
    מעבר לכך, יש גם השקפת עולם, האומרת כי לכל נאשם מגיעה זכות להגנה. אני לא הייתי רוצה לחיות במדינה שבה נאשמים עומדים למשפט ללא הגנה משפטית. משעה שעורך דין לקח את ההגנה על נאשם, אם הוא עושה מלאכתו כהלכה, יעשה כל לאל ידו להוציאו זכאי או למזער את כתב האישום, ולצורך זאת אינו צריך להזדהות איתו.
    עטף זאהר אינו שונה לעניין זה מכל נאשם אחר, ולא חשובה מידת הדחייה והתעוב שאנו חשים לנוכח כתב האישום.
    הניסיון בישראל כמו במדינות אחרות מלמד שאסור להניח מראש שכל נאשם הוא אשם, וקרה לא אחת שאנשים חפים מפשע הורשעו בעבירות נוראות כמו רצח או אונס.
    עטף הכחיש בנחרצות את ההאשמות נגדו, והיה חשוב לתת לו את יומו בבית המשפט.

    בנושא זה של הגנה על נאשמים יש סוגיות רבות, כמו למשל ההבדל בין איש עתיר נכסים שזוכה להגנה משפטית מעולה לעומת עני ואביון שלא מסוגל לשכור את שירותיו של פרקליט בעל שם.
    הצדק במשטר קפיטליסטי הוא לא אחת פונקציה של כמות ההון שבידי הנאשם.
    בישראל כמו במדינות אחרות, משחקת הגזענות תפקיד בהרשעת נאשמים.
    מושבעים לבנים בארה"ב יגלו נטייה להרשיע נאשם שחור ברצח או אונס לבנה, גם אם יש יותר מספק העומד לזכותו. כיום אנו יודעים שלא מעט שחורים חפים מפשע הורשעו בארה"ב על ידי מושבעים לבנים.
    בישראל יש נטיה ברורה להרשיע ערבים, בוודאי אם הקורבנות בכתב האישום הם יהודים.
    כאשר קצין דרוזי רצח ילדה פלסטינית בדרכה לבית הספר בעזה, הוא יצא זכאי, כי מה שווים כבר חייה של ילדה פלסטינית בעיני בית המשפט?
    כאשר אלוף יצחק מרדכי הורשע במעשים מגונים במספר נשים, הוא נשפט למאסר על תנאי ודרגתו לא נשללה.לגנרל יהודי יש הנחות גם אם הורשע במעשים חמורים.
    כאשר קצין דרוזי מועמד לדין על אונס ןמעשים מגונים בחיילת יהודיה, סיכוייו קלושים, גם אם הוא מצליח להציג ספק, כי שופט יהודי, בעיקר אם הוא חובש כיפה, חושב במושגים של :"גוי שטימא נערה יהודיה" והוא ירשיע אותו בגלל שקיים ספק שמא ביצע את העבירה, כלומר היפוך הכלל המשפטי וגם דרגתו תשלל כמובן.
    מכאן אין להבין כי אני מטיל ספק בהרשעתו של עטף זאהר, כי לא קראתי את כל התיק, שהרי העובדה שערבים ולא יהודים בכלל מופלים לרעה בישראל, לא אומרת שהם לא מבצעים עבירות ולא אומרת שיש גם מקרים רבים שהם מורשעים כדין.
    ככל שאני יכול לשפוט מהחוש חש שלי, כמי שעקב אחר המשפט, עטף ביצע את המעשים שיוחסו לו ונענש כדין (אני הייתי מחמיר בעונש) אבל ליתר ביטחון אני מחכה לסופו של הליך הערעור, שהרי הוא הגיש בקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון.
    קצת הארכתי, ואיתך הסליחה.

  49. משתומם, לחגית, בעניין יצוג משפטי הגיב:

    מה יש כאן לחשוב? עו"ד מייצג את לקוחו ושואף להשיג לו זיכוי או את העונש הקל ביותר. יש כאן יחסים עסקיים גרידא. הלקוח משלם במיטב כספו, העו"ד מנסה לשרת את הלקוח כמיטב הבנתו. הוא אינו מזדהה עם מעשי הלקוח או דעותיו. אין כאן הבדל בין ימין ושמאל, פשוט עניין של כסף המחליף ידיים, ותאווה רבה לכסף הזה… שכיר חרב מציע שירותי מלחמה תמורת כסף, עו"ד מציע שירותים משפטיים תמורת כסף. ולא נזכיר עוד כמה מקצועות…

  50. ארנולד ברט-הייד הגיב:

    "המדינות המתפתחות, שהן רוב המדינות בעולם, יחרימו ישראלים המתגוררים בהתנחלויות. תרמילאים מתנחלים לא יצאו יותר לדרום אמריקה והמזרח הרחוק"

    אוף… כיצד ניתן לקבל פירוט אילו ישובים כלולים ברשימת ההתנחלויות? תודה מראש.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים