הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-15 בנובמבר, 2006 37 תגובות

בליל ה-9 בנובמבר 1938, כשיהודי גרמניה נמו את שנתם, יזמה ממשלת גרמניה פוגרום ביהודים, שהתקבע בהיסטוריה כליל הבדולח. באשמורת הבוקר של ה-8 בנובמבר 2006, כאשר תושבי בית חאנון ברצועת עזה נמו את שנתם, ירה הצבא הישראלי ביוזמת מפקדיו וממשלתו פגזי תותחים על שכונת מגורים של אזרחים שלווים. שם זמני: טבח בית חאנון.

יש קווי דימיון בין שני האירועים.


ב-7 בנובמבר ירה הרצל גרינשפן, פליט יהודי בן 17 שחי בצרפת במזכיר השלישי של שגרירות גרמניה בפריז ארנסט פום ראט. הוא מת מפצעיו למחרת. בפעולתו ביטא גרינשפן את מחאתו על סבלה של משפחתו שהוגלתה לפולין, כחלק ממסע גירוש של 17 אלף יהודים גרמנים ממוצא פולני.


ההתנקשות בדיפלומט הגרמני היתה העילה לפעולות נקמה של ממשלת גרמניה ביהודים. בליל הבדולח הוחרב רכוש יהודי, הוצתו בתי כנסת, 36 יהודים נרצחו ומאות נפצעו. אלפי יהודים נעצרו על פי רשימות מוכנות ראש. (מספר הקורבנות בנפש היה גבוה יותר אם מוסיפים את אלה שקיפחו חייהם בתקופת מעצרם).


ביוני 2006 הפתיעו לוחמי גרילה פלסטינים עמדה של צבא הכיבוש הישראלי, הרגו שני חיילים ושבו אחד, גלעד שליט.


הפעולה הפלסטינית, שהיתה ביטוי להתקוממות ומחאה נגד הכיבוש וסבלו של העם הפלסטיני, נוצלה על ידי ממשלת ישראל כעילה לסדרה של פוגרומים באוכלוסייה הפלסטינית, אם תרצו שורה של לילות בדולח, שגבו את חייהם של מאות אזרחים, בהם נשים, ילדים ותינוקות בעת שנתם. מאות פלסטינים נעצרו ללא משפט.


ההרס בבית חאנון הותיר מאחוריו עיירה חרבה, שמראיה הזכירו לי את חורבות הרכוש היהודי שנהרס בליל הבדולח.


בגרמניה של 1938 כמו בישראל של 2006, תמך מרבית העם בפוגרומים. המחאה היתה של בודדים.


האקדח של הרצל גרינשפן, היה הקסאם של עם מדוכא, אל מול אלימות של אימפריה גרמנית חמושה מכף רגל ועד ראש.


מה שהיה עבור הגרמנים הדיפלומט ארנסט פום ראט, היה עבור הישראלים גלעד שליט.


שתי הממשלות הגיבו מול מחאת המעונים בפרץ מעשי דיכוי בעלי אופי גזעני המכוונים כלפיי מיעוט חלש שחיי אנשיו אינם נחשבים.


בימים אלה פורסם בעיתונות כי צעיר גרמני בן 19 התדפק על דלתן של ניצולות שואה משום שחש צורך להתנצל לאחר שגילה כי סבו היה חייל בתפקיד שומר במחנה עבודה גרמניה. הצעיר בן ה-19, דור שלישי לאחר מלחמת העולם השנייה, בוודאי לא נושא באחריות אישית לעוולות העבר של עמו, אבל הוא מרגיש שאינו משוחרר מלעשות מעשה.


אני מתהלך בימים אלה בהרגשה דומה. אינני חושב שאני נושא באחריות אישית לפשעי ממשלת ישראל, שהרי אני נאבק נגד מדיניותה מזה שנים, ובכל זאת, מכוח היותי אזרח כאן, חשתי בושה נוראה על מעשי הממשלה. המעט שיכולתי לעשות הוא להפגין נגד פשעי הממשלה ולסייע במעט, יחד עם אנשים טובים אחרים, לפצועים ומשפחותיהם ששרדו את גיא ההריגה, ואושפזו בבתי החולים תל השומר ואיכילוב. בתל השומר שוכב אחמד עתאמנה בן השנתיים, שנפצע בראשו, ילד יפה להפליא, שסבתו המתלווה אליו העירה, ראו את יורה הקסאם. הוריו של הפעוט שוכבים פצועים בבית החולם בעזה.


אני כבר שומע את קולות צדקני הימין והמרכז, שאומרים "איך אתה יכול להשוות"? ואני ממהר לענות, כי גרמניה של שנות ה-30, עד לפתיחת מלחמת העולם, היתה בשלב הליברמני שלה. ישראל מגלה היום סימני חולי חברתי, מההיבט של ערכים והשקפות עולם, שמזכירים את גרמניה דאז.


יש כמובן גם הבדלים. טור כזה, בוודאי היה מזכה את כותבו בגרמניה של שנות ה-30 במאסר ובשעת מלחמה גם בהוצאה להורג. אבל אנחנו בדרך. ליברמן בשער.


מי כאן הבהמה?


מצעד הגאווה לא צעד. הגאות והגאים הוכנסו למעין כלוב גדול, רחוק מעיני הציבור, מוקפים ב-3,000 שוטרים, ששמרו היטב על הבידוד.


אין ספק. הקנאות הדתית זכתה בניצחון. ממשלת ישראל ומשטרת ישראל נכנעו תוך שימוש ציני בנימוקי ביטחון. חבל שגם ראשי הבית הפתוח בירושלים נפלו למלכודת הזו.


החרדים והמתנחלים הוכיחו כי מה שלא הולך באלימות, הולך ביותר אלימות. הם בוודאי ישאבו עידוד לקראת חידוש המאבק בשנה הבאה.


ואף על פיכן, יש לי קושיה. מדוע הקנאים הדתיים משווים את הקהילה ההומו-לסבית לבהמות?


הם אפילו ארגנו יום לפני "המצעד שלא צעד" תהלוכת בהמות בהשתתפות חמורים, פרות ועוד.


ילמדונו רבותינו החרדים, איפה ביקום קיימות בהמות חד מיניות? הסוס עם הסוסה, החמור עם האתון, הפרה עם הפר, הקרנף עם הקרנפית, האריה עם הלביאה, הכלב עם הכלבה, החתול עם החתולה, כולם סטרייטים למהדרין ככתוב בספרי הקודש. אין סוסים וחמורים הומוסקסואלים ואין סוסות ואתונות לסביות.


רק האדם יצר את הקהילה ההומו-לסבית. באחת, ההומו-לסביות היא ההיפך הגמור מהבהמה, ומתייחדת רק לאדם.


הדתיים, שמאמינים כי כל היקום ואשר בו הם פרי יצירתו הגאונית של היושב במרומים, ראוי כי ישאלו את עצמם: אולי בכל זאת היה לקב"ה עניין בגיוון אנושי שאותו לא רצה לראות אצל הבהמות?


תחשבו על כך קנאים חשוכים.


הקביעות כזכות יסוד


אחת הרעות החולות של שוק העבודה הישראלי הוא הזמניות. עובדים שמועסקים לעתים שנים באותו מקום עבודה מפוטרים מדי עשרה חודשים, ומתקבלים לאחר מכן מחדש לאותו מקום עבודה, וכל זאת כדי להימנע ממתן קביעות.


וכל כך למה? כי הקביעות מביאה עימה זכויות סוציאליות שהמעביד מבקש להימנע מהם. וכך מתקיימים להם אלפי עובדים, ששכרם דל והם משולים לעבדים שהמעביד יכול לשלחם כל אימת שיחפוץ.


כזה הוא מצבם של הסבלים בנמל התעופה בן גוריון. הם עובדים זמניים, שעובדים כבר שנים במקום, ולא זוכים בקביעות. השנה ביקשה ההנהלה לפטר רבים מהם. הם נערכו למאבק, שבתו, אבל ההסתדרות במקום לתמוך בהם, סגרה עסקה עם הנהלת נמל התעופה לפיה יפוטרו מחצית מהסבלים.


הנה בקליפת אגוז ההבדל בין קפיטליזם לסוציאליזם. התפישה הקפיטליסטית אומרת שהעובד הוא שבוי של המפעל ורווחיו. אם אין רווח, מפטרים. תפישה זו אומצה גם על ידי מקומות עבודה ציבוריים כמו נתב"ג.


ההשקפה הסוציאליסטית אומרת, לא, העובד אינו רכוש המפעל. זכותו לעבודה קבועה ולשכר הוגן הינן זכויות אזרח בסיסיות. הזכויות הסוציאליות שהקביעות מקנה, אם הן משבשות את הרווחיות, אזי תפקיד הממשלה לסבסד את המפעל כך שהעובד לא יפוטר.


ממשלה סוציאליסטית דמוקרטית תקנה לזכות העובד למקום עבודה קבוע, לפחות אותה קדימות כמו ההוצאה לצבא, שהיא הרבה פחות פרודוקטיבית.


וגם חלוקת המסים תשתנה, כך שמנהל בנק לא יוכל להרוויח 32 מיליון שקל בשנה, והסבל בנמל התעופה ייזרק לכלבים לאחר ששבר את גבו.

תגובות
נושאים: מאמרים

37 תגובות

  1. ניצן אביב הגיב:

    תגובה ליעקב – האובססיה הכפייתית של הימין הקצוני – השוואתו של גדעון ספירו, אמיתית, נכונה וצודקת!
    טול קורה מבין עיניך!

    ההשוואה של ישראל והציונות לגרמניה בתקופת הנאציזם, שעושה ספירו, לא רק שאיננה מופרכת כלל ועיקר ואיננה "אובססיה כפייתית אצל שונאיה המושבעים של ישראל" וגם איננה "השוואה נלוזה וחסרת שחר", כדבריך, אלא שכל יום שעובר מוכיח בעליל את צדקת הטיעון הזה.
    הדיבורים הנשמעים מן הממשלה [ומקבלים גבוי מכוחות האופל של הימין בארץ והמימשל האמריקאי] ובעיקר, כמובן, המעשים הנפשעים של השלטון הישראלי, הלוחמני והנחוש לדכא עד עפר את העם הפלסטיני, להכריחו לקבל את תנאיו ותכתיביו לא סייג ולהכפיפו לרצונו ולמאוויו מחד ולשלילה של כל נסיון להידבר עמו ולהגיע למו"מ מאידך,
    ,הם ההוכחה הניצחת לשלטון רשע של רמיסה ברגל גסה ודכוי ללא רחמים.
    מי שהזוי וסהרורי הוא הימין הלאומני-קצוני-גזעני, שאתה, כנראה, נמנה על אוהדיו.

  2. נתן. הגיב:

    ונעבור לחדשות:

    בעקבות ירי הקאסם על שדרות שבו נהרגה אזרחית, ואזרח אחר נפצע קשה הודיעו הפלשתינאים כי הם מפסיקים את כל ירי הקאסמים
    על ישראל עד לברור מלא של פרטי התקרית שבו נהרגו אזרחים חפים מפשע.

  3. יעקב – השוואה נלוזה הגיב:

    השוואת ישראל והציונות לנאצים הינה אובססיה
    כפייתית אצל שונאיה המושבעים של ישראל.מסתבר
    שספירו הינו אחד מהם.זאת השוואה נלוזה וחסרת
    שחר.ספירו כנראה "שכח" שהיהודים בגרמניה לא
    רצו להרוס את גרמניה ולהקים במקומה מדינה
    יהודית. הם גם לא הרגו אזרחים גרמנים בבתי קפה
    ובאוטובוסים.
    רק שנאה עיוורת לישראל יכולה לגרום לאדם
    לטעון שצה"ל ירה לכיוון בית חנון בכוונה תחילה.
    ספירו הינו הוכחה לכך שאכן קיים בארץ שמאך הזוי.

    וההרג היו ם

  4. קטנוניות הגיב:

    למעלה מ-1500 מינים שונים של בעלי-חיים תועדו כבעלי התנהגות הומוסקסואלית, למשל זוג נשרים זכרים בגן החיות התנ"כי בירושלים.

    אני לא חושב שיש לכך משמעות מוסרית לכאן או לכאן אבל נראה לי נכון להעמיד דברים על דיוקם.

  5. ירושלמי הגיב:

    בתור יהודי וישראלי ,המתבייש ,מגנה ומוחה על מעשי מדינת ישראל בגדה וברצועה , שחלק מבני משפחתו הושמדו בידי הצורר הנאצי אני מבקש למחות על הקישור בין זוועות הנאציות לבין הפשעים של ממשלת ישראל בעזה בכתבתך .

    המאבק בעזה הוא חלק ממאבק טריטוריאלי
    בין ישראלים לפלשתינאים , מאבק כמוהו יש עשרות בעולם – מאבק אכזרי , אלים כרוך בפשעי מלחמה לא מעטים משני הצדדים .

    אך בוודאי , אחרי 40 שנות כיבוש , ניתן להעיד שאין בכוונת ממשלת ישראל להקים בעזה מחנות ריכוז ולשרוף את הפלשתינאים , כפי שביצעו הנאצים , או לבצע גירוש אתני .

    כאדם הסבור שרק הכרה והבנה של שני העמים לפחדים הקיומיים של העם השני , ( הנכבה והשואה ) , ניתן יהיה להגיע לשלום אמיתי , אני סבור שהשוואה בין פשעי מדינת ישראל בעזה לבין מעשי הנאצים הינה בזויה ולא במקומה .

    השוואת כל מלחמת טריטוריאלית למעשה הנאציים מפחיתה את האפקטיביות של המאבק כנגד השמדות עם שהתנהלו בעזור האחרון – דראפור , רואנדה וכול .

  6. אילון לניצן אביב הגיב:

    תרשה לי לחלוק על הביטחון הרב שאתה מביע במשוואה ישראל=גרמניה הנאצית.

    כל הדוגמאות שאתה מביא קורות כמעט בכל פינה בעולם: האימפריאליזם של ארה"ב, הכיבוש הסיני בטיבט, רוסיה בצ’צניה, וכו’.

    לעשות השוואה בין נאציזם לבין דברים כמו כיבוש, לאומנות אנושית "רגילה" וחוסר רצון להתדיינות זו איוולות וזילות של ההיסטוריה.

    לשם הדיון: אם נלך עם ההשוואה שלך צעד אחד הלאה – למה תשווה את הטבח בדארפור?
    שהרי שם יש רצח עם וטיהור אתני אמיתי.
    ראה עכשיו איך פתאום אתה נשאר "חסר מקורות להשוואה" שהרי "ביזבזת" את הנאציזם על ישראל, ולא נשארה דוגמה הסטורית למה שהוא באמת יותר גרוע…

  7. מכלוף לניצן המתלהם הגיב:

    בית חנון הוא דוגמא לפשעים נגד האנושות.
    ההשוואה שאתה וספירו עושים הוא זילות השואה.
    לא חשוב……..העיקר שאתם נהנים מזה.

  8. יורם גת הגיב:

    אני מסכים עם ספירו שישנם הרבה קווי דמיון בין ההתנהלות של הציבור והממשלה הגרמניים בשנות השלושים לבין אלו של הציבור והממשלה הישראליים בימינו.

    עם זאת, אני סבור שניתן למצוא אנאלוגיות מדוייקות בהרבה, ואפקטיביות לא פחות (ואולי אף יותר). שתי אנאלוגיות מדוייקות יותר בעיני הן דרום אפריקה של שנות האפרטהייד והנישול הזוחל של האינדיאנים בידי ארה"ב. לגבי שתי הדוגמאות הללו, ישנו היום קונצנזוס שמדובר בפשעים בקנה מידה נרחב למרות שבשתיהן לא בוצעה השמדת עם שיטתית מתועשת. בשתיהן מדובר במדינות בעלות שלטון "דמוקרטי" (פוליארכי), כמו בישראל, ובשתיהן נעשה שימוש בתעמולה המצדיקה את הפשעים בצרכי הגנה על הציבור מפני טרוריסטים התוקפים אזרחים ללא אבחנה.

    איני רואה סיבה לשוב כל פעם לעניין ההשוואות עם השואה כאשר השוואות עם אירועים הסטוריים אחרים הן משכנעות יותר.

  9. ישראל הגיב:

    מר ספירו , בשנת 1938 קרו עוד "מאורעות" מחוץ לגרמניה, למשל בארץ ישראל וחבל שזיכרונך סלקטיבי. בחודשים יולי דצמבר 1938 נרצחו ונטבחו על ידי ערביי ארץ ישראל כ- 255 יהודים ביניהם ילדים רבים.

    ואם אתה רוצה פירוט יתר אז הנה לך: ביולי 1938 60 טבוחים. באוגוסט 49 טבוחים. בספטמבר 53 טבוחים. באוקטובר 49 טבוחים. בחודשים נובמבר ודצמבר 1938 רק 32 טבוחים.
    אתה הבנת את זה מר ספירו???

  10. ניצן אביב הגיב:

    תגובה לירושלמי:

    הגיעה השעה להפסיק לנפנף בכל פעם את האמירה שאין להשוות מעשי טבח של ישראל בפלסטינים עם השואה ומיד לאזכר בני משפחה שהושמדו בה.
    הפשעים של הנאצים היו איומים ונוראים מעין כמותם בהסטוריה האנושית אך גם הפשעים נגד הפלסטינים הם איומים ונוראים.
    נכון, אין כאן מחנות השמדה וכבשנים אך הזמנים משתנים וכך גם האמצעים:
    יש לנו מחנות-מעצר שנמקים בהם אלפי פלסטינים במשך שנים,
    מתקיימים "סיכולים ממוקדים" באמצעות ירי טילים שלא אחת נספים בהם אזרחים רבים חפים מפשע, נשים וילדים, ללא אבחנה.ורק אתמול שמענו את שר הבטחון שיש להמשיך ולהגביר אמצעי השמדה זה,ופצצת הטון על בית בעזה, שרק הרעידה לרמטכ"ל המעופף את זנב המטוס והרגה תוך כך אזרחים רבים ופצצות המצרר בלבנון, וחומת [גדר] האפרטהייד שבאמצעותה סופחו ומסופחים שטחים נרחבים לישראל מאדמות הפלסטינים, מחסומי הדרכים שממררים יומיום את חיי האוכלוסיה, ההתנחלויות הבלתי פוסקות וההשתלטות בכוח הזרוע על אדמות בשטחים וההצקות הבלתי פוסקות של המתנחלים האלימים וקצרה היריעה מלפרט את יתר הפשעים.
    אין כאן רק מאבק טריטוריאלי אך יש כאן בהחלט כיבוש נפשע וזדוני באמצעות פשעי מלחמה ובניגוד לכל האמנות הבינלאומיות והשתלטות בכח וסיפוח של אדמות פלסטין, והכנעה ודיכוי עד עפר של הפלסטינים בשטחים הכבושים.
    אז אין מקום להשוואה?

  11. גדעון ספירו הגיב:

    למגיב תחת השם "קטנוניות",
    אינני מומחה להתנהגות בעלי חיים, ובהחלט יתכן שיש כאלה המאופיינים גם בהתנהגות הומוסקסואלית, כמו אותם נשרים שאתה מזכיר.
    ככל הידוע לי אין בהמות בעלי התנהגות כזו. תחשוב, מדוע השתמשו החרדים והכהניסטים בבהמות, כמו חמור, במצעד הבהמות שלהם נגד הקהילה ההומו לסבית? משום הדימוי השלילי למושגים כמו התבהמות וחמור. מדוע לא השתמשו בנשרים? משום שלנשר יש קונוטציה חיובית. אחד מכינויי הרמב"ם היה הנשר הגדול.

    לירושלמי,
    בשנת 1938 לא היו משרפות בגרמניה. הייתה גזענות בוטה. השלטון הנאצי דיבר על גירוש היהודים וגם נקטו בכמה פעולו בכיוון. זהו השלב הליברמני. לנקות את גרמניה מהיהודים ולנקות את ישראל מהערבים.
    אני מסכים איתך שאין לעשות השוואות כוללניות בין ישראל לנאצים. למשל, לא נכון לומר ככה בהכללה שהכיבוש הישראלי שווה לכיבוש הנאצי. הכיבוש הנאצי בדנמרק, למשל, היה הרבה פחות אכזרי מהכיבוש הישראלי בפלסטין. לא כך היה בפולין, שם הכיבוש הגרמני היה אכזרי יותר מזה הישראלי. אכן, צריך לדייק.דומני שדייקתי באותם קווי דימיון שהזכרתי, מה שלא אומר כי היו גם הבדלים, שהרי יש הבדל בין ארוע דומה לארוע זהה.

  12. רמי הגיב:

    עדיין ספירו צריך להתנצל על שבהביעו דעתו בפרשת מצעד הגאווה, לא נתן גיבוי לקהילה ההומו-לסבית. על טעות מתנצלים.

  13. ג’ון גאלט הגיב:

    אם מר ספירו סבור שישנה זכות לקביעות, או זכות לעבודה בכלל, לצורך העניין, אזי יצא נא אל היער
    ויקטוף את הזכות הזו מהעץ עליו הוא סבור שהיא צומחת.

    מי שמכיר בעובדות המציאות, יודע שאין זכויות שכאלה משום שמקומות עבודה יש ליצור, וזכות
    לעבודה גוררת שיעבוד של אדם שיאלץ ליצור מקומות עבודה בין אם ירצה ובין אם לאו.

  14. התותחן מעזה הגיב:

    תאמין לי, תתתבייש.

    מספיק לי לקרוא את הפסקה הראשונה בכדי לדעת שזהו עוד נאום אחד מני רבים שכולו מבוסס על שנאה, ללא רעיון הגיוני נראה לעין.

    לא חשבתי שאזכה לראות את היום שבו יהודי יקרא ליהודים אחרים נאצים.

  15. לישראל הגיב:

    הטבח שנעשה בציונים בשנת 38 בארץ ישראל הוא תוצאה ישירה של ה"כיבוש".

    המשוואה פשוטה מר ישראל: התוצאה הישירה של ה"כיבוש" היא חיסול לגיטימי של יהודים על ידי אנשי גרילה פלסטיניים.

    אבל משתנה אחד במשוואה חסר. בשנת 38 ה"כיבוש" עדיין לא בא לעולם.

    עכשיו צריך למצוא לוגיקה אחרת שתוכיח לנו כי באין כיבוש אין רצח יהודים על ידי פלסטינים.

    אולי גדעון ספירו יוכל ללמד אותנו את היסודות של לוגיקה חדשה זו, שכן הישנה אינה תקפה עוד לאור המציאות של 38 בארץ ישראל.

  16. חיים הגיב:

    "הכיבוש הנאצי בדנמרק, למשל, היה הרבה פחות אכזרי מהכיבוש הישראלי בפלסטין"

    האם הכיבוש הנאצי בדנמרק היה פחות אכזרי מהכיבוש בפלסטין גם ליהודים הדנים? או שמה דנים יהודים אינם דנים באמת?

    ספירו תמיד צועד על גבולות הסילוף, כפסע מהשקר, לעיתים בלי משים(או עם) הוא חוצה את הקווים.

  17. גדעון ספירו הגיב:

    ליורם גת,
    חולק עליך. למרבית הישראלים ההשוואות עם האפרטהייד בדרום אפריקה והשמדת האידנמיאנים בארה"ב לא מזיזות. להיפך. חלק ניכר מיהודי ישראל מקווה שישראל תבצע בפלסטינים את מה שארה"ב ביצעה באינדיאנים. ארה"ב יצאה מזה בסופו של דבר מעצמה עולמית. מה רע?
    כך גם באשר לאפרטהייד בדרום אפריקה. לא במקרה הייתה דרום אפריקה דאז אחת מידידותיה הטובות של ישראל. שתי המדינות חלקו גזענות משותפת. לדעתי מרבית יהודי ישראל בכלל סבורים שחיסול האםפרטהייד היה טעות. "יוחזר השלטון הלבן" – הוא חלום מתוק של ממשלת ישראל.

    ההשוואה עם המשטר הנאצי, בהקשר נכון, הוא הדבר המתבקש. יהודים היו קורבנות גזענות ורדיפות, וגרמניה הפכה לסמל בנושא. כאשר הקורבן לא לומד מההיסטוריה, ונהיה יותר ויותר דומה למקרבן, יש לומר זאת, גם אם זה מעורר מחאות.

  18. כליל החורש נאורי הגיב:

    צר לי, מר ספירו, אך אתה טועה ומטעה, לפחות בנוגע להומוסקסואליות בבעלי חיים. כפי שניתן לראות ברשימה שנמצאת בויקיפדיה:

    — קישור —

    בהמות רבות, כגון פרות, באפלו, כבשים, עזים, סוסים וחזירים, נוהגות לקיים יחסי מין ומערכות יחסים חד-מיניים.

    מה לעשות, שמותרנו מן הבהמה הוא ביצירתנו, ולא במיניותנו.

  19. ניצן אביב. הגיב:

    תגובה ל"התותחן מעזה":

    רק הכינוי שבחרת לעצמך "התותחן מעזה" ו"ההתפארות" המשתמעת מכך, מלעיגה ומציגה אותך במלוא ערוותך המוסרית.
    רצח, הוא רצח, הוא רצח, מכל צד וע"י כל צד, ע"י כל שלטון שהוא.
    חיי אדם הם הדבר העילאי שיש לשמור מכל משמר ולא לגרום לאובדנם.
    אנחנו משחקים כאן במילים ובינתיים אנשים, נשים וטף נטבחים ונרצחים וסחרור האימים וההשמדה אינו נעצר.
    ועד שההנהגות תתעשתנה וכל ההרג הזה ייפסק והכיבוש הנפשע בראש וראשונה – כל השוואה ראויה!

  20. יורם גת הגיב:

    לגדעון ספירו –

    מי שזונח כל שאיפה להתפס (בעיני אחרים או בעיניו שלו) כמוסרי, אין דרך לשכנע אותו אלא בפנייה אל האינטרסים האנוכיים שלו. לי אין לי כוונה לנסות לעשות זאת. ראשית, אני מחשיב את הטיעון האינטרסנטי כמבזה את הטוען לא פחות מאשר את זה שאליו הטיעון מכוון. שנית, מנסיוני נדמה לי שלרוב בני השיח שלי חשוב מאד כן להרגיש שעמדותיהם וטיעוניהם הם מוסריים. האנשים שאני מתדיין איתם (גם בפורום הזה) נזעקים מרה לשמע השוואה בין הפלשתינאים לבין האינדיאנים, ובמיוחד לשמע השוואות בין החברה והשלטון הישראלי לחברה ולשלטון של דרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. ייתכן שהדבר מעיד שבני השיח שלי שייכים לפלג מסויים של האוכלוסיה, אך גם אם כך הדבר, מדובר בפלג שהשפעתו על מדיניות השלטון והלכי רוח בחברה היא גבוהה.

    אגב, גם כאשר בני השיח שלי אינם כבולים על ידי כל עכבות מוסריות ואינם נאלצים להשתמש בראציונאליזציות להצדקת עמדותיהם, איני מבין מדוע יש לצפות שהאנלוגיה לנאציזם תהיה אפקטיבית במיוחד. הלקח היחידי שזן כזה של אנשים מפיק מזוועות הנאציזם הוא אנוכי – "יש לוודא שאני לא אהיה קורבן", ברגע שמישהו אחר הוא הקורבן, איבדת את תשומת ליבם.

  21. חיים ברעם הגיב:

    לרמי,
    התרשמתי שגדעון ספירו דווקא כן תמך בזכותם של חבר הקרהילה ההומו-לסבית לצעוד. חבל על התחמושת נגד ידידים כאשר יש לקהילה כל כך הרבה אויבים.

  22. זידאן, תשובה לשאלה הגיב:

    סוף סוף תשובות לשאלות שאף אחד בשמאל המתון אינו מעז לשאול, בניתוח מבריק פרי מקלדתו של סילבן סיפל (=צבי ציפל ממצפן טרוצקיסטי):

    — קישור —

  23. תל אביבי הגיב:

    גדעון יקירי –
    בזמן שדרום אפריקה הייתה אחת מידידותיה הטובות של ישראל מכרה ישראל נשק בכמויות אדירות לסין העממית, רחוק מעיני הזרקורים.

    ובכן מה חלקו ישראל וסין?

    חשבתי רבות והגעתי למסקנה הזו:
    שתיהן חלקו כיבוש משותף – זו של טיבט וזו של פלסטין.

  24. קולואינדוס הגיב:

    לגדעון שלום –
    לדעתי מערכת הגדה השמאלית צריכה לפרסם את היוזמה הפלסטינית לחקר הנסיבות בהן נהרגה האישה בשדרות.

    ממשלת ישראל מנסה להסתיר מן הציבור את העובדה הזו מטעמים מובנים – הרצון לצייר את הנהגת החמאס כפוגעת במתכוון בחפים מפשע.

    הפרטים אודות יוזמה זו הובאו בהרחבה באתר ממשלת החמאס ביום רביעי שעבר, ואף כלי תקשורת בישראל לא פירסם אותה.

  25. צביקה ק., חוג ללימוד הקוראן? הגיב:

    עלה בראשי רעיון, בהמשך לדברי מיכאל שרון:

    מה דעתכם להקים חוג שבועי ללימוד הקוראן, כמו שפעם עשינו חוג ללימוד "הקפיטל"? מה יש להפסיד מזה, במיוחד אם יש תרגומים חדשים המסייעים בהצגת הקוראן כדת משחררת המדוכאים?

  26. גדעון ספירו הגיב:

    לכליל החורש נאורי,
    תודה על ההפנייה לויקיפדיה. אכן, לא ידעתי על תופעה זו בעולם החי בהיקף כה נרחב. למדתי דבר חדש. לעולם לא מאוחר להרחיב את הדעת.
    כמובן שהדבר לא משנה את השקפתי באשר לקהילה ההומו-לסבית, על זכותה לחופש ביטוי, על קבלתה כחלק מהמיגוון האנושי הפורה והמפרה, ואת דעתי כי הגישה הדתית לנושא כפי שבאה לידי ביטוי בירושלים היא חשוכה ומסוכנת.

    לתל אביבי,
    אתה כמובן צודק. כתבתי בטורי לא אחת בגנות יצוא הנשק של ישראל לסין, בין השאר בגלל כיבוש טיבט ומשטר הדיכוי שסין הנהיגה שם.

    ליורם גת,
    דרכך היא טובה ואין לי טענות אליה.
    אני מסכים איתך שההשוואות לנאציזם אינן יעילות. מהבחינה הטקטית הייתי צריך להימנע מזה. יותר משזה משכנע זה מרגיז ומרחיק יריבים וגם מעט קרובים. ובכל זאת, אני עושה זאת מעת לעת. מדוע? כי אני חושב שזה נכון.

  27. חייה ווילדע-וייסגלס הגיב:

    האם יתכן שהנשרים הפגינו התנהגות הומוסקסולית בגלל שהיו סגורים יחד בכלוב, בהיעדר בנות?

  28. מיכאל שרון: הופלנו כולנו בפח הגיב:

    ג’ היקרה,

    התחלתי לקרוא את הקוראן בתרגום חדש, ומדוייק. ספר כביר. ראי מכתב ששלחתי לפני כמה דקות לידיד נוצרי בצרפת.

    בברכה,

    מיכאל

    __________

    ניקולא שלום,

    ראה, אני קורא עכשו את הקוראן בתרגום חדש. נידהמתי. בכלל לא מה שסיפרו לנו. מוחמד הוא הנביא האחרון, להבנתו, והוא, מייד בפרק הראשון, מנסה לומר לנו, מה לא עבד אצל המאמינים ביהדות ובנצרות. עד כמה שהדבר מדהים, הוא רואה עצמו כרפורמטור. מבחינתו, היהודים לא תמיד שמרו את דברי אלוהים, ויש גם בעייה עם הנצרות, וחלק מהמאמינים משקרים לעצמם, בראש וראשונה. הפרוייקט שלו הוא להפוך את בני האדם להגונים וישרים יותר, ולהלחם בחמס, שהיהדות והנצרות, שמוחמד מעריך אותם מאד, לא כל כך היצליחו לעשות. זה ספר גדול, גאוני. אני לא מאמין, במה שעשו לנו, פשוט שיקרו לנו. בפרק הראשון הוא פונה בידידות ואהבה לנוצרים וליהודים, וגם אומר להם להיות נאמנים לאמונתם.

    שאלתי את עצמי, איך שיקרו לנו ככה, למה לפני 4 שנים פתאום התחילו לאמר לנו שהאיסלאם פרימיטיבי וחשוך. התשובה לפי דעתי היא בתרגומים, הקוראן ספר קשה מאד לתרגום, ורוב אלה שקראו את הקוראן, לא הימשיכו לקרוא מעל לכמה עמודים בהתחלה, או קראו את ההמשך במהירות בלי לשים לב. על זה כל מיני אינטלקטואלים רמאים ספרו לנו שקרים. אני יודע, דברי לא נישמעים לך אמינים, אבל קשה גם לי להאמין בכך. בתקופה הפוסט מודרניסטית אפשר להפיץ כל שקר, איבדנו מגע עם המושג אמת אוביקטיבית. מדובר, כמו שכתבתי, בהונאה הגדולה ביותר בהיסטוריוגרפיה המודרנית. אולי השאלה האמיתית היא מי ממן את תעמולת השקרים הזאת, ומי היפיל אנשים מצויינים בפח.

  29. לכל החוכמולוגים הגיב:

    שכתבו כאן על "ועדת חקירה שמקימה ממשלת החמאס בעקבות הרג אישה בשדרות". דרך ‘עדינה’ לומר כמה אנחנו נאורים והם ברברים.
    יש לכם פואנטה, אבל היא לא מה שאתם חושבים.

    אין הבדל בין ממשלת אולמרט לממשלת חמאס מבחינת היחס לחיי אדם. אלה גם אלה לא שמים קצוץ.
    אבל החמאס הולכים דוגרי, ומודיעים בקול גדול שרצח זה או אחר בא כנקמה, או כדי להשיג יעד פוליטי. המדיניות נאלחת, אבל לפחות אין צביעות.

    ואצלנו – תמיד יש ‘חקירה’ (שלא מובילה לכלום, או לכל היותר מאשימים איזה סמל בדווי), או ‘התנצלות’ (בתוקף עד הפעם הבאה), או הכחשות והתפתלויות עד בוא המשיח. והעם קונה.

    בקיצור ידידי, ההבדל הוא לא בנכונות לרצוח, אלא בכך שאצלנו הממשלה יותר צבועה ושקרנית והעם יותר טיפש.

  30. מושון למיכאל שרון: הופלנו כולנו בפח – האמנם? הגיב:

    אני מתאר לעצמי שדבריך לא נכתבו בציניות
    אבל עדיין קשה לי להאמין שאדם בוגר עם ליטרת שכל בקודקודו יעמיד פני מופתע מעניין התייחסות לטקסט קדום:
    "בכלל לא מה שסיפרו לנו"… "פשוט שיקרו לנו"… מי זה "הם"? מי בדיוק שיקר לך?
    מדוע אתה מעמיד פני ילדון תמים ומסכן?
    האם אתה לא יודע שהאמת היא בעיני המתבונן והפרשנות היא בידי הקורא?

    הרי כל אדם ימצא בטקסט (תנ"כי או אחר) את אשר יחפוץ. אתה רצית למצוא משהו נאור ורפורמי – ומצאת. אוסאמא בין-לאדן (שמכיר את הקוראן מעט יותר טוב ממך) רצה למצוא צידוק למגה-פיגוע – ומצא.

    לכן כל מה "שאמרו לנו" ומה "שסיפרו לנו" כלל לא רלוונטי, כמו שגם ה"ממצאים" שלך לגבי הקוראן אינם רוולנטים.
    מה שרלוונטי זה אופי האדם שפותח את הספר, וכולי פליאה על כך שאתה מיתמם ולא יודע את זה.

    עוד דבר: אם אתה חושב שהקושי בתרגום הקוראן הוא הסיבה לכך ש"לפני 4 שנים פתאום התחילו לאמר לנו שהאיסלאם פרימיטיבי וחשוך" אתה טועה ומטעה.
    האמירה היא לא לגבי האיסלם כדת אלא לגבי האיסלם כאומה. צא וראה את שלל מדינות האיסלם, רמת החיים, שיטות המשטר וההתייחסות לזכויות האדם הם אלו שהובילו למסקנות של כל אלה ש"אמרו לך",
    לא הקוראן אלא העובדות…

  31. מיכאל שרון: שתי משימות העתיד הגיב:

    1) עתיד העם היהודי כאן תלוי בברית אחים עם העולם הערבי ובראש וראשונה עם ערביי פלשתין, אנשים יוצאים מהכלל, שהסבל פתח בהם תכונות יחודיות. העתיד כאן יראה אחרת לגמרי מאשר אתם מדמים, תוך פריצות דרך בתחומי הרוח, החברה, הכלכלה והמדעים. איזור זה של העולם, מלא תפקיד אדיר בהווצרות הדתות המונותאיסטיות, ונכון לו עתיד מעצב.

    2) משימות העתיד תהיינה קשורות בהתמודדות קשה עם אנשים בעלי מלייה אנושי ותרבותי שונים – עמי דרום מזרח אסיה, שמפתחים עוצמה שטרם נודע כמוה, אך שגישתם המהותית והרגשית היא גימוד יחודיות הפרט ודספוטיזם טבעי. מאידך, הערבים הם בלב המערב, בליבה של הציויליזציה העתיקה שהמערב הוא חלק ממנה, ובימי הביניים שימרו את הפילוסופיה היוונית, פתחו את המתימטיקה, המדעים והאסטרונומיה ועוד. הוגי הדעות המיסטיקנים של ימי הביניים, מייסדי הסופיות למשל, השיגו דברים כבירים. אלא שלאדם הערבי מתווספת באופן טיבעי גם מידה אישית גדושה של חום אנושי, אצילות נפש טיבעית, רומנטיקה אמיתית, ורוח תעוזה, ועוד מעלות חשובות ביותר, בצד אינטליגנציה טיבעית ויכולת גבוהה מאד לחלוקת קשב. הערבים נוחשלו מאות שנים על ידי האימפריה העותומנית, ועל ידי דפוסים חברתיים דספוטיים. האיסלאם עיקרו בין היתר לוחמה בדפוסי שחיתות והסתאבות אנושית, תוך דגילה בעקרונות צדק ואנושיות, ויש לו מקום חשוב בעתיד שנישקוד לעצב. לא ארחיב כאן מעבר לזה.

  32. מיכאל: הומוסקסואליות בעולם החי הגיב:

    יש בכ"ז הבדל מהותי: ההומוסקסואליות בעולם החי אינה דפוס קבוע. אצל יונקים ופרימאטים, ההומוסקסואליות היא מזדמנת וספורדית למדי, ואינה דוחה מין הטרוסקסואלי שהינו תמיד דומיננטי ומתמשך יותר, אצל כל פרט. מאידך, אצל ציפורים או זוחלים, מין הומוסקסואלי הינו תכופות תגובה אוטומטית, המשתחררת עקב הדמיון המורפולוגי בין זכר ונקבה. אם כך, מהותית, הדין עם גדעון.

  33. מושון למיכאל שרון הגיב:

    בתגובתך "שתי משימות העתיד" אתה מפרט את מידותיהם הטובות של המוסלמים.
    לא משנה כרגע אם אני מסכים איתך או לא, הבעיה שלי היא עם הקונספט שהוא אנטיתזה לשמאל אמיתי – הקונספט של הכללה ורדוקציה של תכונות אנושיות מן הפרט אל הכלל ולהיפך.
    דבר זה הוא מסוכן ביותר מכיוון שכפי שהוא משליך תכונות חיוביות על פרט לא ידוע רק בגלל שהוא למשל מוסלמי,
    עד כדי אבסורד בסגנון "יכולת גבוהה מאד לחלוקת קשב" (מאיפה בדיוק גירדת את האבחנה המוזרה הזו?) כך הוא גם ישליך תכונות שליליות כמו אלימות, תאוות בצע, וכו’.
    וזו כבר גזענות מסוכנת.

  34. מושון למיכאל שרון הגיב:

    אין ויכוח על כך שניתן לעשות (ועושים כל הזמן) סטטיסטיקה לגבי קבוצות אוכלוסיה.
    מיד אגע ב"ממצאים" שלך שפשוט אינם נכונים, אבל לפני זה אומר שהבעיה האמיתית (= גזענות) היא כאשר תוצאות מחקר סטטיסטי לגבי אופי של קבוצת אוכלוסיה משמשות כלי ואמצעי בידי גורם פוליטי.
    למשל, אתה משווה את קבוצת הערבים-מוסלמים ("מידה אישית גדושה של חום אנושי, אצילות נפש טיבעית, רומנטיקה אמיתית וכו’")
    לקבוצת עמי דרום מזרח אסיה ("שגישתם המהותית והרגשית היא גימוד יחודיות הפרט ודספוטיזם טבעי")
    וכך אתה אומר בין השורות שכדאי להתחבר לקבוצה א’ כנגד קבוצה ב’ כי "משימות העתיד תהיינה קשורות בהתמודדות קשה עם אנשים בעלי מלייה אנושי ותרבותי שונים".
    אז מה בעצם עשית? ע"י ניתוח אופי שיטחי ומוטעה סיווגת "טובים" ו"רעים".

    ועכשיו לחלק העובדתי:
    לתומי חשבתי שהלינק שצירפת לתגובתך יוליך אותי לממצאי סקר כלשהו התומך בעובדות שהבאת.
    מה רבה הייתה הפתעתי כשראיתי שהלינק מוליך למאמר פרי עטך…
    הנה לינק נוסף:
    — קישור —
    לתוצאות מחקר שהוגש לועדת הכנסת לצמצום פערים חברתיים.
    ניתן לראות שתוצאות החינוך במגזר היהודי גבוהות בהרבה מאשר במגזר הערבי. יש לכך המון סיבות כמו אפליה והזנחה מתמשכים, אבל לפחות בא נודה בעובדות אחרת לא נגיע לשום מקום.

    נ.ב. אני אשמח לראות מחקר שיוכיח את טענתך לגבי הישגי ערבים נוצרים בבגרות ותכונת חלוקת הקשב.

  35. מיכאל שרון למושון: תכונות אוכלוסיות הגיב:

    מאז קיימת הסטטיסטיקה, אנו יכולים להסיק ממדגמים אודות פרמטרים וערכים מרכזיים של משתנים (כגון ממוצע) ביחס למימדים שונים באוכלוסיות נתונות, במחקר דמוגרפי. ממוצע גבוה של יכולת חלוקת הקשב אצל ערבים, נימצא במחקרי על אוכלוסיות עובדים יהודים וערבים, בשנות ה-80. כן נימצא בישראל, כי תלמידים ערבים נוצרים, ציוני הבגרות בממוצע, עולים על אלה של תלמידים יהודים (אמרו לי אנשים במגזר הערבי כי סיבת הדבר, מדוע ערבים נוצרים עולים בממוצע הבגרות לא רק על יהודים, אלא גם על ערבים מוסלמים, היא כי הכיתות בבתי הספר הנוצרים צפופות פחות מכיתות של מוסלמים).

    אשר למנת משכל ממוצעת לאוכלוסיות יהודית וערבית, נמצא בשנות ה-50 כי מנת המשכל של ערבים היא 101 IQ בדומה לזו של יהודים. חוקר אירי, פרופ’ לין, מצא למשל כי מנת המשכל הגבוהה ביותר באירופה, בממוצע, היא של גרמנים והולנדים (107), פולנים – 106 . הערך עבור אנגלים -100 , צרפתים 98 רוסים 88 ואילו סרבים הם בעלי מנת המשכל הנמוכה ביותר באירופה 85 (האם הדבר קשור בנטיות גזעניות הכרוכות גם ברצח עם?..). סינים ויפנים – מנת המשכל הממוצעת היא 105 .

    — קישור —

  36. ריקי / על חלוקת קשב של מיעוטים הגיב:

    בתגובתו של מיכאל שרון למושון הוא טוען כי מחקר דמוגרפי מראה ממוצע גבוה של יכולת חלוקת הקשב אצל ערבים.
    כשקראתי זאת בדקתי לרגע האם הגעתי לאתר הנכון, שכן זה ביטוי מסוכן שכל כולו התנשאות.
    אם המחקר היה מראה שיש לערבים חלוקת קשב נמוכה משל יהודים, מה היינו צריכים להסיק אז?
    ואם אותו מחקר היה מראה שיש יותר מקרי אלימות בבתי ספר ערבים? אילו מסקנות יסיק מר מיכאל שרון אז לגבי ערבים ומידת הקירבה שצריכה להיות בינינו לבינם?
    ועוד עניין לוגי פעוט – אומר מיכאל שרון שערבים נוצרים עולים בממוצע הבגרות לא רק על יהודים, אלא גם על ערבים מוסלמים.
    ממבנהו של המשפט ניתן להסיק שערבים מוסלמים עולים בממוצע הבגרות שלהם על יהודים (דוגמא להמחשה: בתחרות השחייה יוסי לא רק השיג את משה, אלא גם את דני! => זאת אומרת שדני יותר טוב ממשה…), האם זה מה שרומז מיכאל שרון? כאשת חינוך תמהתני מהיכן המסקנה הנ"ל?

  37. סילבן הגיב:

    מיכאל יקירי, מהי הגירסה המדוייקת של הקוראן שהמלצת (מתרגם,הוצאה,שנה)?

הגיבו לכליל החורש נאורי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים