הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-3 בפברואר, 2007 6 תגובות

הבוקר, יום חמישי 1/02/07, בשעה 8:00 נכנסו מאות שוטרים מהיחידה המיוחדת שהקים אריאל שרון לאכיפת הריסות לבדואים, לכפר תראבין א-סאנע. מטרתם: הגשת צווי בית משפט להריסת כל הבתים בכפר.

הכפר הבלתי מוכר תראבין א-סאנע נמצא בשכנות לעיירה העשירה עומר. ראש עיריית עומר, פיני בדש, חומד מזה זמן רב את השטח שעליו יושב הכפר. בדש עשה ועושה כל שביכולתו לסלק מהאזור את הבדואים ולספח את הקרקע ליישובו, עומר.


בדש הצליח לשכנע את המדינה להקים כפר חדש לתושבי הכפר הבדואים. אבל המדינה שוב כשלה בדרך "טיפולה" בקהילה הבדואית. נבחר על ידי מוסדות המדינה אדם מהכפר, "שייח", שהבטיח שיצליח להזיז את אנשיו מהכפר, כמובן תמורת קצת פיצויים מוגדלים לעצמו. למשל שהשטח החקלאי שהוקצה לכפר החדש, בעצם כמעט הכל, יהיה עבורו. המדינה הסכימה. כי בעצם למה חשוב מינהל תקין כשמדובר בבדואים? העיקר שיסתלקו מהעיניים של בדש.


ואכן השייח’ הצליח לשכנע – אבל רק את מחצית הכפר. החצי השני דרש מהמדינה לראות את ההתחייבות שעליו חתם "הנציג" שלהם, אך לא איפשרו להם. דרשו לאפשר להם להיות חלק מהמשא ומתן – ושוב לא איפשרו. אז תושבים אלה בחרו שלא לחתום, עד שלא תהיה להם ידיעה ומעורבות בעניין. הדבר לא הפחיד את בדש, וזה החליט להמשיך כאילו הכל בסדר. מחצית מהכפר עבר. את החלקות בכפר החדש חילק השייח’ למשפחות מהכפר הוותיק באישור המדינה כראות עיניו, וכל החלקות נגמרו. עכשיו למחצית הכפר שעל יד עומר, גם אילו היו מגיעים להסכם עם המדינה, כבר לא היה לאן לעבור.


המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים אירגנה בחירות דמוקרטיות במחצית הכפר שנשאר. היו משקיפים מארגונים משפטיים, בכדי שיהיה ברור שמדובר בהנהגה נבחרת, ולא לפי שיטת המדינה, ב"הנהגה" ממונה. נציגי התושבים שבו וביקשו מהמדינה לשבת ולראות על מה חתמו קודמיהם, ושוב נענו בשלילה. ביקשו פתיחת משא ומתן, ונענו בשלילה.


ומה עושים בכל זאת עם מחצית כפר שנשאר על גדרות עומר? הורסים להם את הבתים, ומשאירים אותם ללא כלום. פשוט כלום. הרי את השטח אחר כך ימכרו בכ-200 אלף דולר לחלקה בעיירה היפהפיה עומר. ופיני בדש דואג לעשות את פעולת ההרס כמו שצריך, כפי שאמר איש מהכפר היום "הם עושים את זה חוקי": הגישו לכל ראש בית בכפר מעטפה עם כ-30 עמודים של טפסים משפטיים, תצלומים של הבתים, צווי הריסה של בית משפט אשר הונפקו על ידי עיריית עומר, כל מה שצריך. אבל אפילו פה הבדואים מקבלים טיפול אחר: בכל טופס כתוב "מדינת ישראל נגד… לא ידוע".


מהכרותינו את המדינה, ההריסות יבואו בזמן הקרוב מאוד. האנשים מסתובבים מוכי תדהמה, למרות שהצדק איתם, למרות שהכל נובע מרצונות נדל"ניים של ראש עיריית עומר, למרות הפניות שלהם לצדק בבתי משפט, הם יודעים שהמדינה גדולה עליהם, ועוד מעט יעמדו חסרי כל. הרי חטאתם – העבירו אתכם בשנות ה-50 מאדמותיכם על יד אופקים למקום שיום אחד ירצה בו פיני בדש.


המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים מבקשת כל עזרה שאתם יכולים לחשוב עליה בכדי לחייב את המדינה לפעול באופן הוגן כלפי אזרחיה – גם אם הם ערבים.

תגובות
נושאים: מאמרים

6 תגובות

  1. אירית הגיב:

    לא יאומן, ממש מנהרת הזמן לפני שמונה עשרה שנה כאשר ייצגתי את השבט שלכם. בינתיים הרבה יהודים התעשרו ועשו קריירה על הנושא. אילן סבן, נטע זיו…ואללה, היה עסק משתלם לכמה מהם. אל תבוז לשייח שסוגר עסקה עם הממסד, כי גם ב"שמאל" זה מה שתקבל. אגב, הארגונים השמאלניים היהודים עושים בדיוק מה שהשייח שלך עשה, שולחים כמה פראיירים מתאבדים להלחם עם הממסד, כדי לסגור לעצמם דילים וקריירה.
    צא מהתמימות, ותלך על שיקולים כלכליים.
    אתה יכול לסגור את הדיל שלך בעצמך עם הממסד ולא דרך "עסקני שמאל" שמורידים לעצמם קומיסיה יפה באמצעות משרות באקדמיה.

  2. מיכאל שרון: מדוע הדרה כה בוטה הגיב:

    נבלות שאין לה שם, החמס כל כך מעורטל ומבליט את עצמו ככזה. הבלטה זאת של השרירותיות החמסנית "דרושה" על מנת להתיש את רצון החופש של העם בישראל ובשטחי הכיבוש – המודר ברובו במדינת האיון והדיסאינטגרציה התרבותית-חברתית. הערה: ולא, רק חלק מכך מוסבר על ידי מבנים קולוניאליסטים ובאמצעות הסכימה, "קולוניאליזם". יש כאן משהו שונה, שהינו גם קולוניאליזם (ניצול יתר) וגם משהו אחר: מערכים עתירי איון (כתבתי על כך ואציג זאת בחלקו בשולי מאמרי הבא באופן שיטתי). האיון הזה חייב להראות ככזה, להטיל מורא על מנת לאפשר את מערכי ההדרה הנפוצים בישראל (שכאמור, אין להסביר אותם רק באמצעות הקונסטרוקט של קולוניאליזם כפי שמנסה לעשות ד"ר לייבנר במאמר סמוך ונרחב העוסק בנושא ההפרטה בין היתר).

    כללית, הבדואים הם אוכלוסיה מקורבנת המאפשרת את 1) התפעול הגלוי והבוטא של המערך המאיין, 2) בשרות צבירת נכסים חסרת גבולות. נושא האיון יחד עם נושא חוסר הגבולות הכרוך בו, ויחד עם המושג של "מרחב התפעול הבוטה והגלוי" המשמש למטרת הצבת כלל שרירותי המממש את שני אלה תוך הטלת מורא וטרור (הטרור הרוחני היא הדרך להנחית על אוכלוסיה מודרת כללים המנוגדים לתחושת הצדק הטיבעי) כל אלה יובהרו בהמשך, כרשימות שוליים למאמר שאני תקווה שיתפרסם כאן.

  3. מיכאל לאירית הגיב:

    וואללה… תשמעי, את טובה..

  4. על המשמר הגיב:

    מה יש לומר:
    בעית הבדואים היא אחת הבעיות הקריטיות של מדינתנו.
    לפעמים שואל אני את עצמי האם אנשים כפיני בדש באמת רוצים את טובת המדינה כמו שהם אומרים ומציגים עצמם.
    גם אידיוט מושלם היה צריך להבין,ש"טיפול" כמו שהוא מעניק לבדואים לא יביא שום דבר חיובי למדינה,ובכל זאת הוא ממשיך לעשות כן,מסקנתי הבן אדם הרבה יותר חכם וממזרי,הוא יודע טוב טוב את הנזק הנורא שמעלליו גורמים,אך התעשרותו והתעשרותם של חבריו/שולחיו חשובה לו יותר.
    המוני הפשיסטונים הקטנים,צרי המוח והאופקים,הנוהים אחריו,הם לא יותר מעדת כלבים שאפשר "לבזבז" בצייד החיה הבדואית,ע"ח עורה שיופשט מעליה.
    האדמות ועלית ערך הנדל"ן פועלים פעולת קסם על שיפוטו שלו ושל חבר מרעיו.
    אך אל דאגה האדון מר שכונות וילות איש הנדל"ון בדש היקר:
    האמת תראה והצדק יעשה,גם איתך.
    בתור ישראלי ויהודי תושב המקום,לא אתן לשום בן עוולה שכמותך לפעול בשמי,ואח"כ להסתתר מאחורי גבי,ולשסות בי את הזעם הבדואי הצודק.
    מה אתה חושב אדון בדש? שאנחנו לבנים איתן אתה בונה לעצמך חומת מגן.
    לא יהיה כדבר הזה!
    אתה וחבריך לא תתעשרו על חשבון הבדואים ואנחנו לא נהיה קורבנותיהם לשמחתך.
    יש גבול לפלצנות והנבזות,ואתה חצית אותו מזמן.
    מפלט פטריוטיותך,לא יסתיר את נבלותך ואם אינך מבין זאת עדיין,אדון השכר מר פנחס,לעניננו אתה גרוע מזימרי!!
    בוש והכלם לך.

  5. מיכאל שרון: מסך ההונאה של מלקוח-הדרה הגיב:

    למערכת: אנא הביאו גרסה זאת.

    לעיתים, כאשר אנו חשים מותשים מול קיר שאין לו מיצרים – אנו נוטים לגלוש למעין ציניות ישומית-פרקטית בנוסח, אינך יכול להם, הצטרף עליהם, או עשה איזו עסקה, במקום לצאת וידיך על ראשך. דברים ברוח זאת כותבת בשנינות אירית, שהאכפתיות הרבה שלה ומסירותה הותירה אותה, יתכן, חבולה כדבעי. כן, הגיל, הניסיון, הותרתך לעיתים עירום מכל, לאחר שנות היגע והכשרון.

    אלא שכאן יש לומר משהו אודות ממסדי ניצול יתר, חמס, עריצות שרירותית ורווחי עתק לא מרוסנים כישראל: הפורע הממסדי תמיד בנה על אשלייתו של הנחמס בעל המעלות, החל מניסיון הונאתו של ג’ורדנו ברונו על ידי האינקויזיציה ("עשה איתנו עסקה") וכלה במקרה הבדואים בישראל. אלא שברונו הבין היטב שאין לו כל מוצא, שכן הכיר היטב את המנטליות של מעניו, ולכן שמר על מעלותיו עד הסוף.

    ובעניין דומה מהותית, כתבה לי מי שכתבה: הייחוס של פרקטיקה נתעבת לתהליכים הסטוריים או כלליים כאלה, היא טשטוש – שנוצר לעיתים על ידי המעוולים עצמם – כדי למסמס את העבירה הפשוטה של אחד (או קבוצה) נגד קורבן". אין טעם לעסוק בזה אלא באנשים ספציפיים.

    __

    וכאן אני מנסה להבהיר במה המדובר למעשה:

    אכן, גם מקרבנים וגם מצטיירים כהוגים הנילחמים בסוגי רשע. זו אכן גם גישתי, שאינה נוטה לעשות אינטלקטואליזציות ורציונליונליזציות של מעשי פגע, תוך הסחת הדעת הן מהזהות הספציפית של הפוגעים, והן מיחודיות האסון של הנפגע.

    עם זאת, מעשי פגע, אנא שימי לב, מתעצמים באקלים חברתי או אירגוני היוצר היתרים, אקלים של סאוב. בין אם ההיתרים גלויים ובין אם לטנטיים, יש לחשוף זאת, אחרת יטענו שאת עוסקת במצוקה אישית דימיונית, או שסתם מדובר בגורל ביש, ומכאן קל לגלוש בהאשמתך במוזרויות למיניהן.

    עדיף לדעת שאוגוסטו פינושה עסק בעינויים, בשביל שתהיה קבילות לטענתך שבצ’ילה בתקופה הזאת עברת עינויים, ולעבור את מסך ההכחשה. אם בתקופה שנפגעת אישית, היתה פרקטיקה של פריעה, הדרה, שקר, שחיתות, פעולה בחבורה למטרות שוד, עדיף לחשוף זאת גם במקרו, כדי שטענתך תהיה קבילה בבית משפט למשל (בישראל או בטריבונל בינ"ל). אחרת יאמרו, אין דברים כאלה בישראל.. ואנונו אכן קורבן על ידי גורמי בטחון, אך ללא העניין הכללי, לא היה שום גורם מתייצב לימינו. תגידי שהם מורידים דיוידנדים, אכן, אין ארוחות חינם, וסבלך יראה כגורל ביש אילולי המימד הכללי של סבל הרבים.

    וכך, מעבר לפרטים היחודיים של המקרה הבודד, עולים קווים כלליים של פגע-הרבים השגורים בישראל. הדברים מסואבים מספיק, הרבה מעבר לאשליות אודות אפשרותן של עסקות "הוגנות" באורח כלשהו עם גורמי ממסד או גורמים אחרים המניעים את תהליכי מלקוח-הדרה הללו, ללא שתיפול בפח, למשל, משהו מסוג "הבדואים גנבים וחסרי חוט שדרה, שימכרו גם את אמא שלהם"…דבר שישמן את מנגנון רווחי העתק של העושק כלפי האוכלוסיה הבדואית ביתר שאת. מדובר בסיסית ברווחי עתק ללא בקרות, המציגים עצמם בראש גלי ככאלה, כחלק ממנגנון הטרור והתשת ההתנגדות הטיבעית, ולכן, עושק ללא מיצרין נעוץ בבסיס המערך הזה כולו. קיים למשל מאותה תקופה המקרה של מאיה קוך ומקרים נוספים, וגם אם לא מדובר כאן בחושפי שחיתויות, עדיין ניתן להציג את הרכיבים שהיו שגורים אז במקרים רבים מסוגים שונים, של טרור אישי ופסיכולוגי, ובלבול דעתו של אדם עליו, תוך הונאה במחזורי הנעה לפעולה באמצעות ערור תקווה, תוך ניצול הדבר לפגיעה בו.

  6. מיכאל לאירית: עקרון השרירותיות והשותפות בהגמוניית הביזה הגיב:

    אירית היקרה,

    רשימה משמעותית שלך לא פורסמה כאן, אולי משום שהיא ניתפסת במבט ראשון כבעלת צביון רכילותי, ומציאת דופי בעמלם של אנשים בעלי כוונות טובות. אלא, שיש כאן משהו הרבה יותר מסתם רכילות:

    ראשית, מבחן התוצאה: ציינת כמה מעט הושג עבור הבדואים ב-20 שנה (ולמעשה, הנישול נימשך במשנה מרץ), במסגרת שיתופם במאבקם של אירגוני זכויות אדם בעלי ציביון רדיקלי.

    וכללית, דברייך עשויים לשמש כמקור ביקורתי להפקת לקחים.

    1) מהאמור ניתן להבחין שסיטואציות נישול בהם מעורב ממון רב, שימשו במקרה הזה למעשה כמצע להזנקתם של בעלי חזקה בינוניים לעמדות וכיבודים רבים יותר. עולה מכאן גם מונופוליזם הבינוניות של בעלי החזקה הללו.

    2) ביחוד, מצטייר שיש כאן מעין מנגנון שבו אקטים בוטים זוכים ללגיטימציה של בקרה דמוקרטית "גלאט כושר" אף מצד אירגוני זכויות אדם, כאשר אלו המוצבים בראש "כוח המשימה" זוכים לעמדות יפות בליבת ההגמונייה הציונית (משרה מכובדת באקדמייה).

    3) אם תרצי, העושק משמש מצע לשותפות אנשי שמאל במנגנון ההגמוני במעין תהליך של שותפות סמוייה – שמאפיינת אותה גם הבוטות של הבינוניות, בבחינת הכתרת כוח שרירותי ולא תבוני.

    שהרי הבינוניות הנצלנית מסמנת: כאן העקר זה לא ההתלהבות חדורת ההשראה הרעיונית והתושייה של לוחמה בחמס בכל דרך. אלא משהו אחר לגמרי, המוצג לעיתים כמעין פרגמטיזם פשרני, ולמעשה – אינו אלא מעין עקרון של שרירותיות (המנוגד בתורת כזה לתבונה) המתעמת עם שרירותיות כוחנית גדולה ממנו.

    מיכאל שרון

הגיבו לעל המשמר

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים