הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-7 במאי, 2007 17 תגובות

במאמר משותף שפירסמו אפי איתם ויוסי ביילין ערב ההפגנה שקראה להתפטרות ראש הממשלה, ציינו השניים כי הם שותפים לקריאה לבוא להפגנה הדורשת את התפטרות ראש הממשלה, הואיל ו"מעבר לכל ויכוח פוליטי על המלחמה האחרונה … קיים יסוד שבלעדיו הופכת דמוקרטיה לדמגוגיה, ולפיו אמון העם הוא שמעניק לגיטימיות לממשלה". אי האמון בממשלה הנוכחית, כתבו השניים, אינו קשור לאיכות ההחלטות כי אם לאופן קבלתן ולאופיים של המחליטים. ההפגנה שקראה להתפטרות ראש הממשלה, היא בעיני ביילין את איתם, מבחן לנכונות העם להשיב לעצמו את מעמדו כריבון במדינה דמוקרטית. מטרת ההפגנה: הגנה על נשמת אפה של הדמוקרטיה, ועל האומה להתלכד לנוכח סכנה חמורה ליסודות הדמוקרטיה.

על דברים אלו חתם מי שאמור להיות יו"ר המפלגה שמרימה את נס הדמוקרטיה וזכויות האדם, ביחד עם חבר הכנסת שאמר, אך בספטמבר האחרון, כי יש לגרש את הערבים בישראל מהמערכת הפוליטית הישראלית, ואת רוב רובם של התושבים הפלסטינים מהשטחים. בראיון שנתן מאוחר יותר לבן כספית, לא התכחש איתם לדברים, ואף ציין כי בלבנון היה צה"ל צריך להרוג יותר אזרחים: הרג אזרחים, אולי עשרות אלפים, צריכה להיות בעיניו אחת הדרכים להשגת מטרות ישראל בלבנון. ההצעה לגרש את תושבי הגדה המערבית היא אולי "התקדמות" לכיוון הטרנספר, לעומת הצעתו הקודמת של איתם, בראיון לארי שביט בשנת 2002, שתושבי השטחים צריכים להיות תושבים – תחת שלטון ישראלי – בלי זכות הצבעה. אז הוא אמר שטרנספר הוא לא דבר "שכרגע אפשר לעכל אותו מבחינה מוסרית". כנראה שמאז המוסר כבר התפתח. אז הוא גם אמר שיתכן שנצטרך לשקול את המשך היכולת של "הדמוקרטיה הישראלית לאפשר לציבור הזה להמשיך ולהשתתף בה" – וגם בתחום הזה מתברר שמחשבתו התפתחה בינתיים לכיוון עוד יותר אנטי-דמוקרטי.


אחרי שאמר איתם את דבריו בספטמבר 2006, קרא ביילין ליועץ המשפטי לממשלה להעמידו לדין בגין הסתה לגזענות שחוצה גם את הקווים האדומים של הימין הקיצוני. מזוז קבע אז שיש בדבריו של איתם משום עבירה פלילית אך מטעמי הקפדה על חופש הביטוי של חברי כנסת לא העמידו לדין, תוך אזהרה שחזרה על אמרות דומות עשויה להביא לניהול תיק פלילי.


אין כל ספק אם כן, שעמדותיו של איתם אינן עמדות דמוקרטיות: הוא בעד שלטון לא דמוקרטי על אוכלוסייה פלסטינית בשטחים שתהיה במעמד של תושבים או נתינים חסרי זכויות במקרה הטוב, או גירושה במקרה הרע; הוא בעד סילוק אזרחי ישראל הערבים מהפוליטיקה. היסודות של ריבונות במדינה דמוקרטית זרים לו אם כן לחלוטין, ותפיסה מהותית של דמוקרטיה רחוקה מעמדותיו כרחוק מזרח ומערב.


אך כל זה לא הפריע לביילין, שמכיר היטב את עמדותיו של איתם, לחבור איתו לקריאה לבוא להפגנה בשם הדמוקרטיה, שהיסוד הבסיסי שלה הוא כדבריו אמון העם.


הייתי מצפה מביילין להבין היטב את הריקנות בדיבור על כך שאמון העם בראש הממשלה וריבונות העם הוא היסוד הבסיסי לדמוקרטיה, אם מדובר במשטר שעשוי לשלוט שלטון כיבוש בלתי דמוקרטי, ולהדיר את אזרחיו הערביים מהדמוקרטיה. לו הבעיה של איתם היתה רק עמדות גזעניות כלפי המיעוט הערבי, הייתי אומר שמכתב ביילין-איתם הקריב דמוקרטיה מהותית בשם הדמוקרטיה הפורמאלית. אך מאחר שעמדותיו של איתם על אופן השליטה בערבים בישראל ובשטחים מעקרים מן היסוד כל ממד דמוקרטי, אפילו המינימלי ביותר, הרי שמכתב ביילין-איתם מקומם עוד יותר. מעבר לכל מחלוקת עמוקה שיש בינינו, אומרים השניים, אנו מסכימים כי הישארות ראש הממשלה בתפקידו בהעדר אמון העם היא סכנה ליסודות הדמוקרטיה שסביבה אנו צריכים להתלכד. וככה זה כנראה בישראל: לא נתלכד סביב העובדה שהכיבוש והשליטה בפלסטינים במסגרתו הם סכנה ליסודות הדמוקרטיה; לא נתלכד סביב העובדה שהאיום להדיר ערבים מהפוליטיקה הישראלית הוא סכנה ליסודות הדמוקרטיה ומעקר מתוכן את הרעיון של העם כריבון במדינה דמוקרטית. אלו, אליבא דביילין-איתם נושאים שעליהם אפשר להתווכח במסגרת הדמוקרטיה. אבל יש נושא אחד שהוא מעל לכל, אמון הציבור בממשלה. חבל שביילין הצטרף לעיוות זה של מהי דמוקרטיה, ובכך גם נתן לגיטימציה לעמדותיו של איתם כעמדות דמוקרטיות.

תגובות
נושאים: מאמרים

17 תגובות

  1. דניאל הגיב:

    טוב, אישית, לא ציפיתי לשום-דבר אחר, מיוסי ביילין = הזגזגן מספר אחת, של הפוליטיקה הישראלית. הבנאדם משנה, דעותיו ועמדותיו, לפחות מדי-שעה – וכך גם מפלגתו. אולם, שרש-הבעיה הוא, כמובן: מנטליותו הגזענית, של הציבור הישראלי – גם זה, המגדיר עצמו "שמאלני", "ליברלי" ו"דמוקרטי" (בלא שיהא מודע, כמובן, למשמעות המלים…). הדבר בא לידי-ביטוי, למשל, בכנסי-הידברות: יהודים "כחולים" עם יהודים כתומים. יהודים דתיים עם יהודים חילוניים (במטרה להפכם לדתיים, כמובן). "שמאל" נוסח מר"צ עם ימין נוסח מרזל ואיתם ועוד… והערבים? הלא-יהודים? הלא-ציונים? "טוב"… (חיוך סלחני), "אלה, הלא, כלל אינם יהודים… ואנחנו, הרי, מדינה יהודית… שאם לא תהיה לנו, מדינה זו – נהפוך לסבונים… מה, השכחת את השואה?"

    כל עוד, זוהי המנטאליות, של מה שמכנה-עצמו "שמאל" – ואיש אינו קורע, את מסיכת-הצביעות מעל-פניו – שמאל אמיתי, לא יהיה לנו כאן.

  2. נתן. הגיב:

    עוד מנפלאות השמאל "הנאור וההומני".
    עם חמאס וחיזבאללה ושאר ארגוני טרור כן.
    אבל עם ליברמן לא.

  3. רמי הגיב:

    וכי למה ציפיתם ממי שסועד את ארוחות הבוקר שלו עם איווט ליברמן? חבל"ז. בואו נתגייס פעם אחת כולנו למען המפלגה היחידה שחרתה על דיגלה שותפות פעולה של יהודים וערבים בארץ הזו. לא שאין לי עליה ביקורת – אבל באוירה כל כך גזענית ושונאת זרים עצם קיומו של אידיאל כזה ושל רבבות התומכים בו הוא בבחינת אור גדול בקצה המנהרה. שוב לא אבזבז את קולי, אפילו לא על זהבה גלאון שאני מוקיר ומכבד.

  4. עלי הגיב:

    2 הערות לכותב
    א ישראל אפשרה בחירות דמוקרטיות לפלסטינים וגם לא פסלה תנועה גזענית כמו החמס
    ב הפלסטינים בחרו 76 נציגי חמס בפרלמנט פלסטיני של 132 חברים
    אתה מבין מה אני רומז לך ????!!!!
    מכיון שאתה לא מבין אתן לך רמז
    את תופעת החמס הפאשיסטי גזעני אתה מקבל ללא בעיה אבל חבירה בין ביילין לאיתם נראית לך כסוף העולם
    ריח חזק של סירחון עולה באפי

  5. רמי הגיב:

    לעלי הנכבד,
    מה ההתממות הזו? ואתה, אילו היית פלסטיני, וכי לא היית מצטרף לאחד האירגונים הלוחמים לחירות פלסטין מהכיבוש הישראלי? אם למשל היית עזתי, האם היית סובל וסופג את האיסור ליצא סחורות מנמל תעופה דהניה? וזו רק דוגמית של כלום לעומת הטרור הישראלי המאמלל והורג על כל צעד ושעל ושולל זכויות אדם בסיסיות. הבא נזכור כי בעבר הלא רחוק גם אש"ף היה "ארגון טרור" ואנשים יקרים כמו אייבי נתן למשל ישבו בכלא בעוון דברם עמו. דומני שהיה זה אהוד ברק שאמר שאילו היה פלסטיני היה מצטרף לאחר מארגוני הטרור. הוא בסך הכל אמר אמת שכולנו שותפים לה. וכי אינך מבין שהכיבוש הוא האבא והאמא של החמס והחיזבאללה והטרור על כל צורותיו וצרותיו? אז כדי לנוע קדימה חייבים להפסיק להתממם ולגלגל עיניים למרום כמו צדיקים. איננו צדיקים ואיננו טובים מהם. ארגוני הטרור היהודיים בשעתם רצחו והזיקו לא פחות מאלו של הפלסטינים. וכי לח"י לא רצח בריטים וערבים ויהודים? וכי לא שדד בנקים? וכי אצל ולח"י יחד לא פיצצו את מלון המלך דוד בירושלים כשהם רוצחים ברגע 92 בני אדם (יהודים ואנגלים ומעט ערבים). ובדיר יאסין – מה הם עשו שם? לא מספיק לרצוח גברים צריך להשמיד גם נשים וילדים? ובשאר מקומות הטבח כמו ליד טבריה או צפת ורק קצה הקרחון פורסם (ר’ ספרו של דן יהב). עד היום טרם הוקמה אבן ומצבה לזכר הנספים במלון דוד המלך! אני מציע שביום השנה (תחיל אוג’ כמדומני)המשפחות יפגינו על יד המלון עם קריאה להנציח את יקיריהם ולהוקיע את הרוצחים.

  6. רונן הגיב:

    על איזה מוסר אתה מדבר? מזיז לך משהו על תושבי שדרות שחיים תחת הקאסם כבר 6 שנים? האם בכלל יש זכות לעם היהודי בארץ ישראל? את מי אתה מייצג? לא אחר מאשר את אוייבינו הגרועים ביותר. המוסר הבסיסי ביותר של ממשלה ומדינה הינו לדאוג לבטחון אזרחיה, וזאת לפני אשליות ודיבורי סרק על דמוקרטיה, דמוקרטיה הינה כלי ולא המטרה.

  7. דניאל הגיב:

    אין לאף אדם שום זכות על שום אדמה בשום מקום.

    עצם המושג "זכות על אדמה", חושף הלך-חשיבה בורגני, ריאקציונרי ואולטרא-פרימיטיבי, המכיר במושג ה"רכוש".

    מלבד-זאת, בהתחשב בעובדה, שהזן הביולוגי "אדם" (כלומר: השימפנזה השוטה וצמא-הדם), משמיד והורס, בשיטתיות, כל פיסת-אדמה, אליה הוא מגיע – אני ממליץ בזאת, לבטל את "זכותו" המדומיינת עליה ל?א?ל?ת??ר.

  8. לרמי ודני הגיב:

    לרמי: דבריך הם בדותות המבוססות על אי דיוקים וחצאי אמיתות. ראשית, טרור פלסטיני קדם לכיבוש ואף קדם להקמת מדינת ישראל כך שהסיבות לו "מעט" יותר מורכבות ועמוקות. בדיר יאסין לא נהרגו כמעט בכלל נשים וילדים ומעשי הטבח שהיו במלחמת השיחרור מהצד היהודי מחווירים בהשוואה למאורעות הבתי ניתנים לתפיסה בחברון, 1929.
    במלון המלך דוד נהרגו 91 איש ולא 92 והלח"י לא היה מעורב בו. בניגוד למה שכתבת רוב ההרוגים היו ערבים, ויהודים היו המיעוט מבין ההרוגים. שכחת (כמובן) לציין שטרם הפיצוץ ניתנה אזהרה לבריטים והם בחרו להתעלם מימנה. מעניין מתי נתנו הפלסטינים התראה קונקרטית לפני פיגוע תופת. הפעולה הייתה ביולי ולא באוגוסט.
    לדניאל-אם אין דבר כזה "זכות על האדמה", אזי אין משמעות לטענות הפלסטינים על נישול מאדמתם, לא?

  9. עלי הגיב:

    לרמי הנכבד
    תשובות קצרות כדי לא לטבוע בים הנושאים
    א מיד אחרי ההתנתקות הוצע לפלסטינים תוכנית שהיתה הופכת את עזה להונג קונג היפנים האירופאים ארה"ב פרס והשמאל הישראלי נשיא הבנק העולמי כולם הציעו השקעות של מליארדים
    למעשה השמאל היה נוחל נצחון עצום אם הפלסטינים היו פונים לדרך ההגיון והשלום אבל הבחירה שלהם היתה לדרך הטרור והעוני
    (דפקו פעם שניה את השמאל)
    לגבי שדה תעופה זו באמת לא הבעיה ותמיד ניתן לפתור אותה על ידי הקמת שדה תעופה פלסטיני מצרי בסיני (כמו שישראל מקימה שדה תעופה לאילת בשטח ירדן)
    לגבי הסגר על עזה רוב מוחלט של הסחורות מגיע וכל הסיוע ההומני מגיע ואם יש עכובים מיד הפלסטינים מפעילים את העולם כולו ובנותיו
    ב לגבי אש"ף כארגון טרור
    מתי פלד מעיד (בגאוה) שלקח לו 30 שנה לשכנע את אש"ף לדבר על שלום ולו רק מטעמים טקטיים
    השמאל קיוה שדיבורים על שלום יביאו את הפלסטינים גם למעשים(אייבי נתן) כיום המצב הוא שגם אנשי שמאל נאמנים מודים שהפלסטינים לא רוצים שלום אלא צדק
    ג הגזירה השוה שרוצה להוכיח שאין הבדל ביננו לבינם מופרכת ביסודה שהרי ברור שהם תוצר של תרבות איסלמית ערבית פלסטינית ואנחנו תוצר יהודי ישראלי אירופאי מזרחי
    קח את ענין המתאבדים או החגיגות כאשר הם פוגעים בחפים מפשע או את התעמולה שלהם בסגנון הפרוטוקולים של זקני ציון
    טרור המתאבדים סותר את כל דבריך על חירות
    הפלסטינים רוצים יותר בהשפלת ישראל ובהכנעתה גם על חשבון החיים שלהם משום כך אין הם לוחמי חרות אלא עוות של תיאוריה פאשיסטית
    ד להזכיר רק את הכיבוש בלי להזכיר את השלום והפשרה נקרא אצלי ה"רוע בטענת הכיבוש"
    הרוע אינו רק מוסרי או רגשי אלא גם אינטלקטואלי משום שהוא מתעלם מהמכלול מהתמונה הכללית
    למשל ניקח את ענין דיר יאסין שהוא פשע לכל דבר וענין אצל הפלסטינים אין ממש צער על הקורבנות אלא הקורבנות משמשים לדבר אחד והוא תועלת פוליטית משום כך הפלסטינים לא טרחו לציין את הענין במצבה ומי שהקים מצבת זכרון היו אנשי שמאל קיצוניים הפלסטינים גם לא מסוגלים להביא שמות ההרוגים וגם אינם יודעים את מספרם המדוייק שוב אנשי שמאל יהודים נחלצו לעזרתם ומצאו לאחר שגרדו עד תחתית הקערה 190 שמות (לעומת הטענה הרשמית של 250 הרוגים)(בגוש עציון נרצחו יותר מ250 יהודים מבלי לקחת את הל"ה ולוליא הגנת הלגיון הירדני הפלסטינים היו טובחים את כל היהודים)
    הרוע בטענת הכיבוש לא לוקח אחריות על כלום למשל הקמת מדינת טרור קורבנות טרור כתוצאה מהנסיגה מלחמת חורמה שתחריב את האיזור
    טענת הכיבוש אומרת כמו ילד קטן צאו מהגדה ומה שיהיה אחר כך לא מענין וזו טענה ילדותית ובלתי מוסרית שאינה לוקחת אחריות בעקר כאשר הפלסטינים בחרו בדרך הגזענות והמלחמה ואינם מרפים מדרישת השיבה…
    אמרתי קצר ויצא ארוך ותאמין לי שזו רק ההתחלה…

  10. עלי הגיב:

    תגובה לגלית
    אני ציוני נלהב בן לעם היהודי העתיק הנשמה שלי היא יהודית כלומר אני מזדהה לחלוטין עם ההיסטוריה היהודית ורוצה שתמשיך
    מה שמבטיח את המשכיות העם היא התנועה הלאומית הציונית
    התנועה הציונית היא תנועה צודקת וטהורה שעומדת מול כוחות מפלצתיים ויכולה להם
    אותה תכונה של הרצון להמשיך ולא לאכזב את הדורות הקודמים הוא הגרעין של חיי הרוח שלי ההמשכיות הזו היא גם שיוצרת את התחושה שלעם היהודי ולציונות המשרתת את העם יש תפקיד מופלא גם בעתיד
    ההזדהות עם העם שלי ולא עם כול העמים היא בעלת מסר של אהבה משום שמהות האהבה היא בחירה (למשל בחירה של אישה אחת מתוך רבות אחרות)מי שדואג לכל העולם ולכל העמים מאוהב רק באידיאה ומשום כך הוא אדם אומלל חסר שורשים
    האינטרס שלי הוא העם היהודי ומכאן שסבלו של הפלסטיני מצב רוחו שאיפותיו אינם מענינים אותי
    הענין שלי בפלסטיני נובע מהעימות שיש לי איתו אם הפלסטיני לא רוצה שלום אז העימות ימשך ויתכן שהציונות תצטרך לנקוט בצעדים חריפים יותר
    במקרה שהפלסטינים יגברו אז תמיד ישנה ברירת שמשון והארץ תהפוך למדבר שממה
    לא לנו וגם לא לשונאינו

  11. עלי הגיב:

    תוספת לגלית
    פספסתי אולי את הדבר החשוב ביותר וזו הגדרה חילונית של היהדות כפי שקיבלתי מאבא שלי
    היהדות היא השאיפה לצדק ולאמת
    כל אדם שנלחם למען צדק ואמת הוא יהודי
    אבל הצדק והאמת שלי הם מנקודת המבט של ההיסטוריה היהודית והאינטרס הציוני
    מה המלל הזה אומר
    זה אומר שאני מוכן לפשרות עם הפלסטיני בתנאי שהחלום הציוני לא יפגע(הרצון שהעם היהודי ימשיך בהיסטוריה והאמונה שיש לעם היהודי מטרה עתידית )
    אבל בניגוד לעמדה שלך אני לא רוצה להיות רגיש לנארטיב הפלסטיני ולמצוקות הנפשיות שלהם אני לא רוצה לתקן את הפלסטיני או להחליט בשבילו

  12. גלית הגיב:

    תגובה לעלי:

    "כיום המצב הוא שגם אנשי שמאל נאמנים מודים שהפלסטינים לא רוצים שלום אלא צדק"

    למה שהפלסטינים ירצו שלום איתך אחרי שנים של התעללויות חוזרות ונשנות? למה לעם שעבר התעללות מאז שובו של הציוני לאדמתו לרצות לעשות שלום? הדבר היחיד שנשאר לעם נכבש וחלול, זה שנאה וייאוש ועל זה משגשגים כל אותם אנשי דת מטורפים כשכעת הקרקע הוכשרה על ידי מדינת ישראל. החומר הכי טוב להשתלטות של הדת זה אנשים מיואשים וחסרי תקווה. היווצרותה של תרבות הטרור היא הודות לאידיאולוגיה ה"ציונית" והקלוקלת שלך ושל מנהיגיך ה"ציונים" שבמקום להרגיע רוחות קיצוניות – חיזקה אותם ע"י התעלמות ממציאות של הפלסטינים בא"י עד למצב שהעוגה הזאת תפחה והתפרצה. לפחות תלמדו משהו מההיסטוריה!

    "הגזירה השוה שרוצה להוכיח שאין הבדל ביננו לבינם מופרכת ביסודה שהרי ברור שהם תוצר של תרבות איסלמית ערבית פלסטינית ואנחנו תוצר יהודי ישראלי אירופאי מזרחי קח את ענין המתאבדים או החגיגות כאשר הם פוגעים בחפים מפשע או את התעמולה שלהם בסגנון הפרוטוקולים של זקני ציון
    טרור המתאבדים סותר את כל דבריך על חירות"

    ההבדלים בינינו לערבים הם פרי התרבות ה"ציונית" שבכל מאודה רצתה ליצור הבדלים כאילו בסיסיים כדי להצדיק את הזנחתם של הערבים כזרים ושונים. זוהי לגיטימציה מושלמת להתייחסות אליהם כחבר מכוכב אחר. הם לא דומים לנו, הם שונים, אי אפשר לדבר איתם, הם מדברים במושגים שונים… כל אלו נועדו כדי ליצור את החומה הדמיונית עד להיווצרותה הממשית. ואכן שלחת אנשים פשוטים לזרועותיהם של דתיים קיצונים שמשגשגים על הייאוש. במקום לתת מענה לגיטימי לאוכלוסיה שרצתה לנהל את חיה בשקט נתת לה סטירות ודחיפות עד שהם הגיעו לזרועות של המטורפים.
    "טענת הכיבוש אומרת כמו ילד קטן צאו מהגדה ומה שיהיה אחר כך לא מענין וזו טענה ילדותית ובלתי מוסרית שאינה לוקחת אחריות בעקר כאשר הפלסטינים בחרו בדרך הגזענות והמלחמה ואינם מרפים מדרישת השיבה…"
    היהודי הקטן והציוני השוכן לו בא"י התעורר ונתן דעתו על הפלסטינים לאחר שאלו פרצו במלחמות טרור. עד אז, מי שמע בכלל על היצורים האלו שחיו בבית שלך עד לפני 60 שנה.
    באשר לטענה האינטליגנטית של הילד הקטן, אפשר להניח שהנצחת הכיבוש היא הדרך המוסרית והאחראית בעיקר כאשר רואים את פירותיה.
    2 העמים חיים באומללות, נתונים לקיצוניים משם ומשם. עד מתי תמשיכו ליצור מציאות מעוותת המושתת על פחד שנוצר מאותם שקרים "ציונים" המעוותים את המציאות? תבינו – פה יש אנשים ושם יש אנשים והעניין עם אנשים זה שהם לא כ"כ שונים אחד מהשני. סה"כ כולנו מושתתים על אותם צרכים ורצונות. אם תוכל להבין את הרעיון הבסיסי הזה תוכל אולי לראות את האמת הכואבת -שכבר 60 שנה אתה מתעלם מהאנשים הפשוטים שרצו לחיות ברמת חיים טובה כמו שלך, אך במקום להכיר בהם התעלמת מהם, הוקעת אותם מהחברה הישראלית עד שלא נותר להם אלא לפנות לאיפה שיש איזשהו מענה אמיתי ורציני.
    הצביעות הזאת שאומרת שאני אילו הייתי במקומם – כשאין לי דרך לפרנס את משפתחתי, כשנכשלתי בלתת למשפחה שלי חיים מכובדים ולילדיי חינוך כשהעתיד מונח בסימן שאלה, כשהממשלה היהודית רוצה עוד ועוד לפנות אותנו מהבתים כדי להמשיך ולכבוש שטחים ולהקים בסיסים צבאיים. לא, במצב כזה היית מלטף את היהודי. לא היית נלחם במדכא שלוקח ממך וממשפחתך את הסיכוי לעתיד טוב.
    תהיה בטוח שאתה ואנשים בעלי דעות כשלך היו הראשונים שהיו קמים ומפוצצים כל חלקה טובה וכל אזרח במדינה שהטיבה להתעלל בך. ואתה יודע מה – אם מצבך היה גרוע כשל הפלסטינים – זה תמיד היה לגיטימי.

  13. שמעון גרופמן הגיב:

    יש כאן עירבוב מין בשאינו מינו וכי מה לדמוקרטיה ולכיבוש? במקום כבוש אין דמוקרטיה! דמוקרטיה יש רק במדינה חופשית.

    יש להבין ולהפנים כלל בסיסי זה, ואז אפשר יהיה לדבר על דמוקרטיה בלי דמגוגיה. טוב לפעמים לשאת את רוממות הדמוקרטיה בגרון ניחר ולו רק כדי לכסות על אנרכייה מתקנת.

    כל מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונו צועק וזועק ותובע את שלטון החוק אלא שאוצר המילים שלו די מצומצם והוא יודע להגיד רק יהודים או שיתכן וידיעותיו מצומצמות והוא אינו יודע על ערבים החיים במדינת ישראל (לא תחת כיבוש). או שיתכן והוא בדעה שהם (הערבים) מעל החוק.

    טולו קורות מבין עיניכם…

  14. גלית הגיב:

    אמת וצדק?
    על איזה אמת אתה מדבר? אמת וצדק הם מונחים אובייקטיבים שלא נוטים לכאן או לכאן. אתה מדבר על האמת והצדק שלך שמייצגים את צידך הסובייקטיבי.
    לצערי הרב התעלמת מהסיבה העיקרית לשמה ציינתי את השתלשלות ההתרחשויות הפשטנית בקרב הפלסטינים. העניין הוא שלהם אין מה להפסיד במלחמה הזאת, הם נלחמים על החיים והעתיד שלהם ולכן המאבק שלך בהם הוא חסר סיכוי.
    עד לרגע שנבין שמדיניות ההחזרה רק מביאה לנו עוד שנאה ואויבים חדשים אנחנו נמשיך להסתחרר במערבולת של שנאה וטרור משני הצדדים. אין לזה סוף.
    אם ההתפכחות האמיתית שלנו לא תגיע בקרוב אנחנו נגיע לנקודת האל חזור שבה העיוורון שהוביל אותנו כל השנים יגרום לנזקים בלתי הפיכים. ואט אט זה קורה. המדיניות שנוצרה בישראל בסוגיית הפליטים בחרה להתעלם ממאמציהם הלגיטימיים לפיתרון והם הפכו למיואשים יותר וכך גם לקיצוניים יותר. הקיצוניות הזאת, עם הזמן, תאבד כל הקשר לסיבה ממנה התחילה ותפתח חיים משלה – כמו שכבר קורה.
    ואז כולנו נוכל לשבת ולהרהר על הצדק והאמת היהודים שלנו ולאן הם הובילו אותנו.
    לא עדיף שנוותר על הקיצוניות ההולכת וגוברת שלנו ונעשה את מה שבאמת חכם לעתיד שלנו?ההדבקות שלנו לאותם ערכים שמרנים חסרי כל ערך ממשי במציאות, הפנטזיות האימפריאליסטיות המאפיינות עם מורעב באדמה גובים את מחירם.
    אנחנו הוכחה למחיר שעל הטיפש לשלם על בורותו.

  15. דניאל הגיב:

    מסכים לחלוטין עם כל דברי גלית.

  16. עלי הגיב:

    תגובה אחרונה לגלית כדי להבהיר
    ההגדרה של צדק ואמת ליהדות באה להתמודד עם ההגדרה של הדת ליהדות
    המקור של ההגדרה הם דברי הנביאים
    הנביאים תובעים צדק לפני פולחן
    הצדק והאמת של הנביאים הוא כלפי החלשים בתוך החברה מתוך הנחה שחברה מלוכדת תהיה חזקה יותר
    יש לך חוסר הבנה מוחלט לגבי העמדה הזו
    העמדה הזו רואה רק את העם היהודי ומדינת ישראל אם למשל טיפול בפליטים הפלסטינים יחזק את ישראל צריך לדון בכך אבל לטעון שבגלל שהפליטים הפלסטינים מסכנים צריך לעזור להם הטיעון הזה הוא הבל ורעות רוח
    גם הטעון שהם ישנאו אותנו יותר או שאין להם ברירה הוא שטות משום שאני לא אחראי לגחמות של אנשים אחרים בעקר אם הם השונאים שלי
    הנסיון לגרום לפלסטינים לאהוב אותנו הוא פתולוגי וחסר סיכוי !!

  17. דניאל – מומלץ לקרוא את עלי הגיב:

    פשוט על-מנת לראות, מהן דעותיו, של הישראלי המצוי (לרע ולרע).

    בלאט.

הגיבו לנתן.

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים