הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 באוקטובר, 2007 3 תגובות

15 שכונות בבירת רוסיה הפכו בקיץ האחרון לזירת סכסוכים ומחאות. מול הספסרות הגוברת בנדל"ן, התושבים מתארגנים ב"ועדות הגנה על הדיור הציבורי". המחאה מכוונת בעיקר נגד מכירת שטחי ציבור לצורך הקמת מגדלי יוקרה ומרכזי קניות בשכונות ובהן מתגוררים תושבים בשכירות מוגנת. המחאה היא נגד ההשלכות החברתיות והסביבתיות של הבנייה החדשה הגורסת גם הריסת בניינים ישנים בהם מתגוררות משפחות מזה שנים רבות. לדעת התושבים אין כל סיבה להריסת השיכונים. אך הספסרים מעוניינים לפנות את דייריהם, כדי "להשביח" את ערך הקרקע.

רוב ועדות ההגנה השכונתיות התארגנות בשלוש השנים האחרונות, אבל רק בקיץ האחרון החלו במחאה הציבורית. מנהיג תושבי הוועד שהוקם בסמוך לרחוב ביריוזובה, ליובוב טרונבה, מספר כי "שלחתנו טונות של מכתבים ועצומות כדי להתריע נגד הבנייה המתוכננת. אבל איש לא התייחס למחאה השקטה שלנו; וכאשר קיבלנו מענה כלשהו לתלונות נאמר לנו ש’הכל נעשה במסגרת החוק’".


אבל בקיץ האחרון, החלו נעלמים לפתע מרחבים ירוקים שבין הבתים, גני ילדים ומרכזי ספורט. הכל במסגרת "הכשרת הקרקע" לקראת בניית הבניינים החדשים. העבודות נעשו ללא התייעצות מוקדמת עם התושבים – כפי שמתחייב בחוק. מול הפלישות המתוכננות היטב של כרישי הנל"ן והקבלנים, פלישות שנעשו בתמיכת העירייה, התארגנו התושבים וחסמו בגופם את הכלים הכבדים. עוד הם הפגינו בקרבת העבודות, הקימו גדרות והפיצו מנשרים בשכונות רבות. בעקבות גל המחאות, גם העיתונות החלה להתייחס לדרישת התושבים ואף התקיים דיון ציבורי.


פעילי ועדי השכונות שהתארגנו במסגרת "מטה מאבק" יחד עם צעירים שמאליים פלשו ב-30 באוגוסט אל מתחם עיריית מוסקבה כדי למחות נגד המשך העבודות. מדובר על פלישה של ממש, כי על פי הוראת המשטרה אסור להפגין בקרבת העירייה. כאשר הגיעו למקום כוחות המשטרה המתמחים בדיכוי הפגנות (יחידות ה"אומון" – הידועות לשמצה), לא נותר להם אלא להקיף את המפגינים שכבר שהו בתוך המתחם. ההתקהלות הגדולה והנוכחות של עיתונאים מקומיים וזרים רבים, מנעו מן השוטרים לפרוץ בכוח אל תוך ההמון כדי לבצע מעצרים – כמקובל במקרים אלה. הנחישות של המפגינים גרמה לכך שלראשונה נציגי העירייה גילו נכונות להיפגש עם נציגי השכונות. אנשי העירייה אף הבטיחו למפגינים "לפעול בחומרה בכל מקרה בו מפירים את חוקי העזר העירוניים – כולל את חוקי הבנייה".


עבור פעילי השכונות מדובר על הצלחה ראשונה, כי ברוסיה מקובל לבודד את הפעילים החברתיים כדי להאשימם ב"פעילות חתרנית", ולאחר מכן להעמיד אותם לדין כדי לשולחם לתקופות מעצר ממושכות. כך קרה לפני מספר שבועות עם שתי פעילות שכונת ג’ולייבינו שבדרום מוסקבה. הן עמדו בדרכה של קבוצת עובדים שניסתה להרוס שביל שחיבר בין בתי השכונה כדי לבנות במקומו מגדל מגורים. הן דרשו מן הקבלן להציג את אישורי הבנייה מטעם העירייה. המשטרה פעלה במהירות ועצרה את שתי הפעילות, ששוחררו מאוחר יותר לאחר שמאות אנשים הפגינו מול מטה המשטרה. בשכונת בוטובו, עשרות תושבים מפגינים באתר בנייה מזה שבועות ללא הפוגה כדי למנוע הריסת בתיהם. שריפות מסתוריות פורצות לעיתים קרובות בשכונה, והמשטרה אינה מוכנה לחקור את מקורן.


סכסוכים מהסוג זה פורצים בחודשים האחרונים לאורכה ולרוחבה של רוסיה. מצד אחד, נעשתה רפורמה בחוקי התכנון והבנייה – כדי להבטיח העברת נכסים מן הציבור אל חברות הבנייה והספסרים. מצד שני, העיריות משתפות פעולה עם בעלי ההון כדי לפגוע בזכויות מוקנות של התושבים – אף בניגוד לחוקי העזר הקיימים. מדיניות התכנון העירונית החדשה סותרת את המדיניות התכנון של העידן הסובייטי ומשרתת עתה את צורכי הקפיטליזם. היא פוגעת בתושבים – בייחוד בעניים יותר – ובסביבה. יחד עם זאת, המחאה רק החלה והוועדות השכונתיות לא תמיד מתאמות את פעילותן. יש בין הפעילים המעוניינים להקים רשת של ועדי שכונות בעיר מוסקבה; ולאחר מכן, רשת כלל-רוסית של ועדי תושבים ושכונות.

תגובות
נושאים: מאמרים

3 תגובות

  1. ומה אצלנו הגיב:

    עיריית תל אביב מפנה את דיירי יפו מביתיהם בשביל לפנות שם שטח לנדל"ניסטים מקומיים.

  2. לנין- "ומה אצלנו" הגיב:

    הריסת בתים "לא חוקיים" של פלשתינים, בדואים וערביי ישראל.
    בנייה לכל אורך חוף הים.
    בדרום ת"א (אני מנסה לדלות מזכרוני נתונים שהובאו בכתבה ב"הארץ" לפני כמה שבועות) השטחים הפתוחים פר תושב הם, אם אני זוכר נכון, פחות מרבע מהתקן של האיחוד האירופי.
    דוגמא מאיזור מגורי-
    עד לפני כמה שנים היה בגבעתיים אזור פתוח (שטח 9 קראו לו) של חולות, שיחים,גבעות וכו’, טבעי לגמרי, כמו שהיה לפני מאות שנים, באמצע גבעתיים.
    אנשים היו מטיילים שם,מדורות בל"ג בעומר ומה לא.
    מה יש שם היום?
    קניון גבעתיים המפורסם (לדעת מעמד ביניימים רבים לטובה, לדעתי לשמצה), וקאנטרי קלאב.
    מדובר בשטח בגודל של 400X100 מטר לפחות.

  3. דניאל – ומה אצלנו?? הגיב:

    נו, וכל הדברים הרעים האלה קורים – ומה?

    הישנה התארגנות ממשית כלשהי? לא!! מנסים לארגן את האנשים – והתגובה היחידה שמקבלים היא, "אבל דווקא יהיה נחמד אם יבנו פה קניון!!" בע.

    מי יתנני רוסיה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים