הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 באוקטובר, 2007 30 תגובות

איש לא זוכר היום את מריו טראן. אבל לפני ארבעים שנה מריו טראן היה לאישיות מפורסמת ושמו התנוסס בכותרות העיתונים. אני מבקש מן הקוראים לזכור את השם הזה, לפני שהוא יישוב אל השכחה. בנו של מריו טראן פירסם בשבוע שעבר בעיתון "אל דבר" בעיר סנטה קרוס שבבוליביה מודעה ובה הבעת תודה לצוות הרופאים הקובנים שהשיבו לאביו את ראייתו. הרופאים הקובנים שוהים בבוליביה במסגרת "מבצע נס" וכבר השיבו את הראייה לרבבות מתושבי בוליביה, פרו וצפון צ’ילה.

כאמור, צוות רופאים קובני השיב את ראייתו למריו טראן ובנו אסיר תודה על כך. הוא אף טרח לפרסם מודעה בעיתון מקומי. השם מריו טראן אינו אומר דבר לצעירים. אבל לבני גילי, בייחוד לתושבי קובה, השם מריו טראן קשור במותו של צ’ה גווארה. כי מריו טראן הוא הסמל, שלפני ארבעים שנה, רצח בדם קר את מפקד הגרילה השבוי ארנסטו "צ’ה" גווארה בבית הספר שבעיירה לה היגרה הגרילה. טראן סיפר אז לכלי התקשורת איך רעד כולו בעת הרצח, כאשר מולו ניצב "בן אדם ענק, ענק כל כך".


גווארה הפצוע, ישב על הרצפה הלא-מרוצפת של בית הספר הקטן, והסתכל עליו בבוז. ברגעיו האחרונים הוא פתח את חולצתו והפטיר לעבר טראן "אתה עומד להרוג בן-אדם…" סמל צבא בוליביה טראן מילא אחר הפקודה שיצאה ישירות מן הגנרלים רנה בריינטוס ואלפרדו אובנדו ושהתקבלה מן הבית הלבן והסי.אי.איי. גווארה מת, אבל עיניו נותרו פקוחות.


כעבור ארבעה עשורים, לסמל הרוצח אין את האמצעים כדי לטפל בראייתו הנחשלת, ולכן הוא פנה אל הרופאים הקובנים הפועלים בבית חולים בעיר סנטה קרוס, בית חולים שהוקם הודות לתרומה של ממשלת קובה, ושנחנך על ידי הנשיא אוו מוראלס. טראן יכול עתה לשוב ולשחק עם נכדיו. הוא גם יכול לשוב אל מגרשי הכדורגל האהובים עליו. השאלה הנשאלת היא האם טראן מודע לפרדוקס – דווקא רופאים קובנים הם אלה שהצילו את מאור עיניו. האם הוא מודע לכך שגווארה, המפקד והרופא, טיפל בכל הפצועים ובכל המערכות בהן היה מעורב. גם בפצועי הגרילה וגם בפצועי האויב. כך הוא עשה בבוליביה וכך הוא עשה בקובה. זאת, על פי פקודה מפורשת שהוציא מפקד הכוחות המהפכנים, פידל קסטרו.


ארבעה עשורים לאחר שמריו טראן ניסה, ללא הצלחה, לסיים את מפעלו המהפכני של צ’ה גווארה, הגיעו הרופאים הקובנים כדי להצילו מעיוורון. צ’ה גווארה מנצח שוב בקרב.

תגובות
נושאים: מאמרים

30 תגובות

  1. אחמד פילגר / סיפור נפלא הגיב:

    סיפור נפלא, הוא גם פורסם באתר האינטרנט של עיתון אלג’יראי בשפה הערבית. איך שהגלגל מסתובב!

  2. אשר פרוליך הגיב:

    לכל אלה המותחים ביקורת על קובה:

    מותר לבקר כדי לשפר,אסור לבקר כדי להשמיץ !

    גם באתר זה עלו ביקורות על קובה כדי להשמיץ.
    אולי יקח עשרות שנים,אולי מאות,כדי להבין את את כל המשמעות עבור האנושות של המהפכה הקובנית ובמיוחד של צ’ה גווארה,שבמותו,הקנה
    לנו את התקווה.
    וללא תקווה,אין אנו חיים.!!!

  3. עמי מאור הגיב:

    כתבה נפלאה , וסיפור מעניין לא פחות
    איך שגלגל מסתובב לו!
    צ’ה גווארה הפך בעיני אוהדיו לסמל של אומץ לב, צדק ולמהפכנות ואמונה באידאלים פוליטיים
    ובמותו העניק לאנושות אמונה ברוח האדם וביכולתו לשנות.

  4. דוד החפש / אבל …. הגיב:

    "הסמל הרוצח" ממתי לוחם שהורג לוחם אחר נחשב רוצח ?!
    אבל למרות זאת אין ספק שיש בזה ניצחון מתוק .

  5. איתי [לדוד] הגיב:

    מ-1929 [חתימת אמנת ג'נבה ה-3] – רצח שבוי פצוע הוא פשע מלחמה. פעם אפילו בצה"ל היו מלמדים את זה.

  6. לדוד החופש הגיב:

    לאחר שנלכד צ’ה היה במעמד של שבוי מלחמה (או חטוף), ולכן חלו אליו כללי אמנת ז’נבה שכנראה לא עניינו במיוחד את הסמל. הרוצח.

  7. בן צבי הגיב:

    לאחר קריאת הכתבה של מנחם ברנע בידיעות אחרונות על קובה לא נותר אלא לאחל לעם הקובני שישתחרר במהרה מהמשטר שמדכא אותו כבר 50 שנה. מי שחושב שיעברו עוד הרבה שנים עד שיובן "עומק " השינוי ומשמעותו לאנושות שיסע לקובה ויתחלף עם תושביה .

  8. אורי זקהם הגיב:

    לגדה הבולשביקית. תגידו לי, למה נראה לכם שאתרום, אם אתם לא מפרסמים תגובות שלי שלא מהללות את צ’ה גבארה? צ’ה עצמו גם כן הוציא להורג ללא משפט.

    כנופיה של בולשביקים.

  9. עופר נ. הגיב:

    נראה לי שחסר דיון ביקורתי בסוגיית מאות או אף אלפי האנשים שצ’ה גווארה הורה על הוצאתם להורג לאחר הניצון בקובה.

    פרט לכך שצריך להתנגד לעונש מוות באשר הוא, בודאי צריך להתנגד לבתי דין בזק "של המהפכה", גם אם המהפכה מוצדקת ביסודה.

    האם קוראי האתר לא סבורים שהתעלמות מסוגייה כזו מקשה להגיע לליבם של אנשים ביקורתיים ומשכילים שאפשר לגייס למאבק למען מה שהאתר הזה מנסה לקדם?

  10. כמה נקודות הגיב:

    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות בקובה של בטיסטה
    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות ברוב ארה"ב, ולהיות אחד ממליוני המסכנים חסרי ביטוח הבריאות, העבודה היציבה או קורת הגג
    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות אחד ממשטרי הבובה של ארה"ב ברחבי אמריקה הלטינית- האיטי וקולומביה, ווודאי באחת הדיקטטורות הפרו-אמריקאיות כמו צ’ילה של פינושה או הקונטראס בניקרגואה
    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות באחד מהמשטרים בהם תומכת ארה"ב ברחבי אסיה המערבית, מפקיסטאן של מושארף עד מצרים של מובארק וסעודיה של בית המלוכה הוואהבי
    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות באפריקה המנוצלת, הענייה והקרועה לגזרים
    לחיות בקובה של פידל עדיף מלחיות כבדווי באחד הכפרים הבלתי-מוכרים בנגב, כערבי-ישראלי ביפו שהורסים לו את הבית, כפלסטינאי בשטחים הכבושים וכמובטל בשדרות

  11. לעופר נ. הגיב:

    די להיות ליברל שפוט של אמנסטי אינטרנשיונל.

    ההוצאה להורג של הקצבים והמענים של הדיקטטורה של באטיסטה היא צדק היסטורי, לא פחות ממשפטי נירנברג של מנהיגי הטרור הנאצי אחרי תבוסת הפשיזם במלחמת-העולם השנייה.

    חבל שיש מי שחושב שעל-ידי הכנסת המילה "ביקורתי" (על הטיותיה השונות) לכל פיסקה, הוא פוטר את עצמו מהצורך לעמוד לצידם של העמים מול מדכאיהם, וזאת בשם זכויות אדם אוניברסליות-כביכול, שאמורות להינתן בצורה שווה למי שאוחז בשוט ולמי שמוצלף בשוט.

  12. עופר נ. הגיב:

    למבקר(ת)י האלמוני(ת),

    כיצד אני יכול לדעת שכל מי שהוצאו להורג היו קצבים ומענים?

    אולי היו סתם חזירים קפיטליסטיים ובעלי הון? ואולי היו חלילה קורבנות של חיסול חשבונות פוליטי?

    יש עדויות מוצקות להפרות זכויות אדם ולמאסר ממושך למשך שנים של מתנגדי משטר בקובה של ימינו, שזו צורה של עינויים. האם צריך להוציא להורג את מי שמעוללים זאת?

    והאם מק"י תומכת בעונש מוות?

    אני אולי ליברל שפוט של אמנסטי, אבל אין לי ספק שמשטרו של באטיסטה היה משטר נתעב, ולשקובה של פידל יש הישגים אדירים (וגם שממשלות ארה"ב ביצעו פשעים בהיקף נרחב בהרבה).
    אז? זה פוטר אותנו מהדיון הזה? מילא השפיטות הליברלית שלי, אבל את\ה (ואחרים) באמת לא מבינים שהתעלמות או אף הצדקה של הדברים "הקטנים" הללו היא אחד הדברים שמרחיקים אנשים ממק"י היום?

    נ"ב

    מאחר שמבקרי האלמוני כנראה מכיר(ה) אותי, אשמח אם י(ת)תזדהה

  13. אשר פרוליך הגיב:

    למערכת האתר:

    האם "חופש הביטוי" שלכם מתיר כל דבר?
    חלק מהתגובות מתאימות לאתר של הרב קהנה ואין
    להן מקום באתר זה.
    אם נמשיך כך,בקרוב נקבל תגובות של התופעה
    המרעננת החדשה של קבוצות ניאונציות,והכל,
    למען "חופש דיבור"(סליחה,חופש זיבול)!!

  14. אלכס הגיב:

    OK, אז החלפנו תליין א’ בתליין ב’.
    שיא החופש והרוח האנושית. זה בכלל לא משנה את מי הרג ארנסטו גווארה אם עשה זאת בשיטת פס ייצור של קצבים וללא הגינות. נאשמי נירנברג נשפטו וחלקם זוכו מבלי להידרדר להרג חסר אבחנה של כולם ע"י המנצחים (ואת זה לא חסר במלה"ע ה-2).

    אני מעריך יושר ואנשים הוגנים ומתעב רוצחים.
    עד כה מצטייר ארנסטו (צ’ה) גווארה כאידאולוג נוסף שגילה כי המציאות לא נשמעת לאידאולוגיה בראשו והחליט להחיל אותה בכח.

  15. בוריס הגיב:

    מעניין. מי שמבקר את צ’ה וקובה הוא "ליברל שפוט של אמנסטי", ואילו מי שמבקר את מדינת ישראל איננו נחשב שפוט שכזה.

    ישנן עדויות בשפע לפשעיו של צ’ה גווארה, ביניהן ענויים שהוא שהתתף בהם בעצמו, הוצאות להורג של יריבים פוליטיים וכ"ו.

    צ’ה גווארה היה פושע נאלח, ואין סוף אשר הולם אותו יותר מזה אשר לו הוא זכה.

  16. בוריס הגיב:

    האים מישהו יודע על ארועים בארץ בקשר ל-40 שנה
    למותו של צ’א ? לא יכולתי למא באינטרנט שום
    הודעה על כך. אודה מאוד על מי שימסור פרטים על
    כך כאן או אלי ל-superpija2@yahoo.com

  17. א. פרח הגיב:

    אני ‘המום’ מתביעתו של פרוליך לדכא עוד יותר את חופש הביטוי ב’גדה השמאלנית’ המדוכא בלאו הכי. מול הקללות וההכפשות שלו (תגובות המתאימות לרב ‘קהנה’) עומדים הגידופים המכוונים נגדו עצמו בתור ‘גזען’ מצד ליצנים עוד יותר גדולים ממנו – מוני יקים וגדעון ספירו. אם זאת גישתם של מארכסיסטים לדמוקרטיה אז אפשר לומר: לילה טוב לכל דבר שמריח ממארכסיזם. ניזכר כולנו בדבריה של רוזה לוכסמבורג: החופש הוא תמיד החופש של בעלי הדעה האחרת.

  18. שוחר נשים הגיב:

    האם יש הסבר מדוע אין לכתבה זו תגובות של נשים ?
    ואני לתומי חשבתי שלארנסטו נשמתו עדן היתה עדנה אצל נשים ?

  19. צ’ה ניצח הגיב:

    לא ממש בטוח שאילו צ’ה היה בחיים היתה לממשלתו את הכסף והידע לפתוח בתי חולים לריפוי עינים. סביר יותר להניח שהוא היה נופל למלכודת שטמונה לרבים מסוגו ומהשקפותיו הפוליטיות – הוא היה הופך למיליונר אכזר שמנחיל ערכים לאנשים מתוך הטירה המפוארת שלו. אבל צ’ה ניצח…הוא מודפס על כל בנדנה של ילדה בת 14, על חולצה שהביאו לי מדרום אמריקה ומחלטר כלוגו של אתר שאלו שבאמת מזדהים עם התכנים שלו מונים פחות מאלו שהגו את אותם התכנים…בדיחה..

  20. ל"צ’ה ניצח" הגיב:

    מדוע "צ’ה היה הופך למליונר אכזר שמנחיל ערכים לאנשים מתוך הטירה המפוארת שלו"? על מה את\ה מתבסס\ת? האם פידל הפך לכזה? האם מישהו במפלגה הקומוניסטית הקובנית הפך לכזה?

  21. אשר פרוליך הגיב:

    לא.פרח=

    צר לי שאינך מבין מה הןא "חופש",ואינך הבנתה כלל את המשפט של רוזה לוקסמבורג.האם אתה חושב שלנאצים היה ויש "זכות" להפיץ
    גזענות?האם אתה חושב ש"חופש דיבור" מתיר
    לשקר במכוון כפי שנעשה במקרה של "נשק להשמדה המונית" בעירק שעדיין מחפסים אותו ?או שקרים על רצח חפים מפשע שבאחריות צ’ה גווארה?
    האם אתה חושב שסגנון הכתיבה והגידופים
    שלך ("ליצנים",ושאר "מחמאות" ?)הוא "חופש דיבור ?
    האם אתה לא מבחין בכך שרוזה לוקסמבורג דברה
    על "דעות" של אחרים בקונטקסט מאוד שונה מזה
    של הדיון הנוכחי,והיא לא דברה על שקרים מכוננים להכפשת מהפכנים שהקריבו את חייהם למען אחרים?.
    תגובתך היא המשך של אותה שיטת הכפשה שהפעם
    אתה מפנה אותה נגד האתר "הגדה השמאלית" ונגדי, בהיזכור "דיכוי חופש דיבור"באתר או"קללות" שאתה לא מסוגל לצטט או להוכיח,כי
    אלה שקרים גסים ושפלים ולא "דעות".
    הבעייה שאתה לא מבחין בין "דעה" לשקר,וזו
    באמת בעייה גדולה !

  22. א. פרח לפרשן בעיני עצמו של רוזה לוקסמבורג הגיב:

    ר"ל כתבה במקור:

    Freiheit nur für die Anhänger der Regierung, nur für Mitglieder einer Partei – mögen sie noch so zahlreich sein – ist keine Freiheit. Freiheit ist immer nur Freiheit des anders Denkenden. Nicht wegen des Fanatismus der "Gerechtigkeit", sondern weil all das Belehrende, Heilsame und Reinigende der politischen Freiheit an diesem Wesen hängt und seine Wirkung versagt, wenn die "Freiheit" zum Privilegium wird.

    "החופש רק לתומכי הממשלה, רק לחברי מפלגה – ואפילו יהיו הם רבים ככל שיהיו – איננו חופש. החופש הוא תמיד החופש של בעל הדעה האחרת. לא בגלל הקנאות ל’צדק’, אלא מכיוון שכל מה שמקנה דעת, מרפא ומטהר בחירות הפוליטית תלוי במהות הזאת ומאבד את השפעתו אם ה’חופש’ הופך לפריווילגיה."

    מה לעשות, אני מעדיף את המקור הדמוקרטי של רוזה לוקסמבורג על ה’פרשנות’ הסטאליניסטית של פרוליך.

  23. אשר פרוליך הגיב:

    לפרח:

    1)אין דבר רחוק ממני מאשר הסטליניזם,אבל
    עדיין לא הבנתה לא את רוזה לוקסמבורג ולא
    אותי.

    2)כמובן שאני מכבד חובש להביע דעה,אבל אינני מכבד שקר גס ומכוון.אינך התיחסתה כלל לנקודה זו ואתה עדיין מתעסק במשחקי מילים.

    3)כשמישהו כותב שצ’ה גווארה רצח ועינה יריבים פוליטיים (ראה את "בוריס" לעייל)
    או כשמישהו ("עפר" ראה לעייל)טוען שבקובה
    רצחו אלפים חפים מפשע,אלה לא "דעות" שאפשר
    להתווכח אתן,אלא שקרים שאין להן כל ביסוס.

    4)שאלתי קודם אם הייתה נותן לנאצים חופש
    להביע את "דיעותהם",ולא עניתה.
    אני שואל שוב=כן הייתה נותן להם חופש?

    5)אם אתה כל כך דואג לדמוקרטיה,תבין שאותה
    צריך לשמור מכל אלה שמנצלים אותה לרעה
    בטענה של "חופש ביטוי".גם החוק בישראל אומר
    זאת,והיא לא "סטליניסטית".

  24. א. פרח לפרוליך: כן, בקובה רצחו אלפים חפים מפשע הגיב:

    צ’ה גווארה פיקד אישית על הוצאתם להורג של מאות עצורים שהוחזקו במבצר LA CABANA. הינה תאור של עד ראייה ל’משפטים’ ולהוצאות להורג בסגנון הנקו"ד:

    — קישור —

    ומאמר בנושא מפרי עטו של סופר קובני בגלות שתמך בתחילה במשטר קסטרו ואחרי שחווה על בשרו את זוועות המשטר נמלט מקובה:

    — קישור —

    הניסיונות שלך להכחיש את פשעי צ’ה גווארה וקסטרו מזכירים את נסיונות הקומוניסטים להכחיש את פשעי משטר לנין, טרוצקי וסטאלין.

  25. אשר פרוליך הגיב:

    לפרח=

    עוד לא עניתה לשאילות שלי ואתה שוב מתחמק

    אתה לא יודע שעדות של אדם בודד אינה מספיקה לא רק בבתי משפט אלא בכלל ?
    אתה מכיר את הסיפור של שני חברים הולכים ברחוב ואחד אומר לשני ש"ל"הוא" יש אחות זונה"
    עונה לו חברו"אבל ל"הוא" אין אחות !"
    אז הראשון משיב לו="לא חשוב,אם להוא היה
    לו אחות,בטח שהייתה זונה !"
    ה"עדויות " הבאתה לא שוות את הנייר בהן
    נכתבו,כוון שאני יכול להביא לך עוד אלפי עדויות סותרות,ו אז מה היית האומר ?
    סירובך לענות על שאילותי מוכיחות שכל מטרתך היא להכפיש וללכלך.
    כך לא מגינים לדמוקרטיה !

  26. נגלר יצחק – פרוייקט ‘דעות’ הגיב:

    שלום לכם,
    אציין, כי ע"מ לשמר את רוחו וזכרו של צ’ה הגיבור בליבנו, אנו צריכים להמשיך את מורשתו ולנקוט בכל האמצעים שבידנו להפלת השיטה המשטרית המעוותת הקרויה: הדמוקרטיה הליברלית. משטר שאוכל כל חלקה טובה, נצלני, המשעבד את האזרח הקטן, את העשירונים הנמוכים ומפקיר אותם לניצול כוחם של המעמד הגבוה במערכת הבנקאות הפרטית, לעיתים הציבורית.
    מפקיר אותו לחסדיהם של עושי דברם של בעלי החברות הגדולות אשר נכנסים לכיס המדולדל שלנו בכל הזדמנות שהיא ללא גילוי של טיפת חמלה פעמים רבות.חברות שמקבלות גיבוי ממשלתי, על כל צעד כמעט, לגריפת הון פרטי לתועלתם האישית בלבד.
    נא לעיונכם.
    נייד להתקשרות לכל המעוניין: 054-7944440

    צחי

  27. א. פרח לפרוליך הגיב:

    אתה מוזמן להביא ‘אלפי עדויות סותרות’ על ההוצאות להורג של צ’ה גווארה במבצר לה קאבאנה. אתה יודע מה, נעשה לך הנחה: מספיק שתביא תריסר עדויות אמינות, כאלה ש’שוות את הנייר’.

    בינתיים חוץ מקשקושי תעמולה וקלישאות שחוקות בסגנון של ‘פראבדה’ משנות ה-30 לא הבאת דבר.

  28. חיים ו. הגיב:

    צ’ה כן עומד למשפט, משפט ההסטוריה.
    זו בדיוק מטרת המאמר, להראות שהסטורית צ’ה מנצח. אולי צ’ה מנצח, אולי לא. בכל מקרה צ’ה היה מהפכן ורוצח, ישנם כאלו באתר הזה שיראו ברציחותיו מעשה מוסרי, נכון, צודק וראוי, המטרה מקדשת את האמצעים, גם אם האמצעים מלוכלכים. זו עמדה בעייתית אפעס אבל לפחות כזו שמתבססת על המציאות המעט בעייתית של מהפכות קומוניסטיות שתמיד כללה הוצאות להורג, טיהורים וכדומה.

    פרוליך מציג עמדה אחרת, מטוהרת, קומוניסטית במובהק. לא היו רציחות, לא היו הוצאות להורג, לא היו טיהורים. זה ההבדל בין מרקסיסטים אמיתיים כמו פרוליך לליברלים ושמאלנים סתם, הלאה הבורגנות…

  29. אשר פרוליך הגיב:

    לפרח ה"דמוקרטי" ו"אומניסט" דגול:

    לא צ’ה גווארה עומד במשפט.מי שעומד במשפט
    הם כל שכירי החרב,אנשי הצבא במדינות הנכשלות,
    הרוצחים וסוחרי הסמים ומוצצי הדם של עשרות
    מליוני עניים שחיים מהיד לפה,בזמן שכל אלה
    משתכרים עם הדם של כל אלה שמוכנים להקריב
    עצמם במאבק נגדם.
    ויחד אתם,כל משתפי הפעולה לפשעים,בתמימות
    או שלא בתמימות,ואתה עצמך ביניהם,אם תרצה
    בכך או לא.
    לך,סע לטייל באמריקה הלטינית לא למטרת TRECK או סתם טיול אחרי נופים ,לך,ותבקר בשכונות העוני והפחונים של לימה או בואנוס אירס,בFAVELAS של סאן פאולו,במיכרות של בוליביה,או בכפרי האינדיאנים הנרדפים
    בגואטמלה,כפי שעשה צ’ה,ואז,"תגלה את אמריקה".
    ותבין את צ’ה,ואם אתה בן אדם,תתנצל,אולי,עם דמעות.

  30. אשר פרוליך הגיב:

    לחיים:

    במישפט בכלל וגם במשפט הבורגני יש הבחנה בין
    רצח לבין הריגה.
    האם הריגת חיילים נאצים על ידי הפרטיזנים
    היה רצח?האם הריגת מענים ורוצחים של מליונים
    וחפים מפשע הוא רצח?האם תליית אייכמן היה רצח?
    נכון שצ’ה גווארה הרג רבים,אבל לא רצח אותם!אלה היו בני מוות,לא גנבים קטנים,אלה
    פושעים סידרתיים.
    להלן משפט של צ’ה,ומי שמבין טוב אנגלית יבין בדקויות במשנאמר,ומי שלא מבין,שיבקש
    תרגם מקצועי=
    ,HATRED IS AN ELEMENT OF STRUGGLE,RELENTLESS HATRED OF THE ENEMY THAT IMPELS US OVER AND BEYOND THE NATURAL LIMITATIONS OF MAN AND TRANSFORM US INTO EFFECTIVE,VIOLENT,SELECTIVE,AND COLD KILLING MACHINES.
    OUR SOLDIERS MUST BE THUS,A PEOPLE WITHOUT HATRED CANNOT VANQUISH A BRUTAL ENEMY
    מילים אלה היו יכולים להיות בפיו של כל פרטיזן במלחמת העולם השנייה ואפילו בפיו של כל מפקד בצה"ל.כל מי שהיה חייל בצה"ל למד זאת.אלה חוקי המלחמה,ושאילת הצדקה או לא של
    כל מלחמה זו שאילה אחרת.
    מי שלא מבין זאת,הוא לא חי על כדור הארץ הזה.

הגיבו לאלכס

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים