הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-14 באוקטובר, 2007 31 תגובות

עבור פלסטיני תושב עזה המוחה בדרך כלל נגד פשעי הכיבוש נגד עמו, קשה עד מאוד לתאר את מצבה של הרצועה. מצב שהפך דרמטי בכל המובנים ושיש לו השלכות קשות על כל האוכלוסייה. עזה הצטיינה תמיד בגלל הנחישות שלה במאבק נגד הכובש הישראלי. אבל עזה של היום היא שונה. עזה של היום שורדת למרות הסכסוכים הפנימיים, המחלקות והקרע בין אחים ובין פלגים פוליטיים. אבל חמור מכל, היא הולכת ומתרחקת, גיאוגרפית ופוליטית, משאר שטחי פלסטין ומכל העולם.

איך הגענו למצב הזה? מי אחראי לכך? הפתח? החמאס? הכיבוש או העם כולו? המאבק בכיבוש עמד בראש סדר היום של העם בעזה. חרף המאבק המתיש בן עשרות שנים, לא נטשנו מעולם את החלום – להקים מדינה פלסטינית חופשית ועצמאית!


אבל כעת ברצועת עזה השתנה סדר העדיפויות של פלסטינים רבים. עכשיו רבים רוצים לנקום את מותם של יקיריהם שנפלו קורבן לסכסוכים בין הפלגים השונים ולאו דווקא את אלה שנפלו קורבן להפצצות הישראליות. יש מקום לדאגה, כאשר רבים שוכחים את ההפצצות ואת ההתקפות הישראליות כדי להתמקד ברגשי הנקמה.


כך הגענו למצב שמכוניות מתפוצצות ברחובות עזה ושפיגועים נעשים נגד שוטרים פלסטינים על ידי פלסטינים אחרים. גם לוחמים ותיקים שנאבקו שנים רבות בכיבוש נלקחים למעצר, לאו דווקא על ידי הישראלים, אלא על ידי אחיהם הפלסטינים. בעזה המצב הוא כה חמור בגלל תחושת העלבון והאכזבה שהיא פועל יוצא מהתנהגותם של הפלסטינים עצמם. רגשות הנקם והשנאה של אנשי החמאס נגד אנשי הפתח וכוחות אחרים הם עזים מאוד. כך יוצא שפלסטינים רוצחים במו-ידיהם את הפרויקט הלאומי.


אל קשיי המצור שהטילה ישראל מצטרפים קשיים נוספים שהם פרי יוזמות של פלסטינים ושיש להם השלכות במישורים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים על 1.5 מיליון תושבי הרצועה:



  • המדיניות האנטי-דמוקרטית של מנהיגי החמאס המופעלת נגד כל האופוזיציה והעיתונות, הפוגעת קשות בזכות הביטוי. כך, אנשי החמאס עצרו עיתונאים וסגרו תחנות רדיו ומערכות עיתונים בגלל קרבתן לפתח או לכוחות השמאל.


  • המחירים עלו בצורה מדהימה, כתוצאה מן המצור הישראלי. עליית המחירים פגעה בכולם, אבל בייחוד בעניים. המצור מופעל בכל המעברים הקיימים בין עזה לבין העולם.


  • רמת האבטלה הגיעה עד כדי 75% מכוח העבודה.


  • 80% מן הפלסטינים ברצועה שורדים הודות לסיוע ההומניטארי של האומות המאוחדות.


  • הלוויות החללים, שפעם היו מוקד להתכנסות ולמפגש הפעילים מכל הזרמים, הפכו עתה למוקד לסכסוכים ומשתתפים בהן רק חבריו הפוליטיים של החלל.


  • שחרורם של האסירים הפלסטינים שפעם היו מקום למפגש ולשמחה, היו לאירועים בהם משתתפים רק חבריהם וקרוביהם של המשוחררים. כך קרה לפני שבוע עם שחרורם של 30 פעילים מן הכלא הישראלי.


  • אין דין ואין דיין. החמאס הוא מקור כל הסמכויות ואנשיו סוגרים עיתונים, עוצרים פעילים, אוסרים הפגנות ועוסקים בפעילויות נקם.


  • בימים האחרונים אנו עדים להתנקשויות דמים באנשי מנגנוני החמאס. "אלמונים" עומדים מאחורי מעשים נפשעים אלה.

פעם, עד לסילוקם של אנשי הפתח מן השלטון, נשמרו כאן חופש ההתארגנות, חופש הביטוי והחופש להפגין. איש לא סבר שיש למגר את השחיתות השלטונית באמצעות מעשי רצח וגם תומכי החמאס לא חשבו שיש לסלק את אנשי הפתח בכוח ממשרותיהם. גם בגלל שכולנו היינו מודעים לכך שהעמקת הפילוג בתוך העם, רק מחזקת את כוחו ואת רוחו של הכיבוש. אבל היום חוסר התקווה היה לנחלת הכלל, בייחוד בקרב הדור הצעיר הרוצה להתרחק מכל עיסוק בעניינים פוליטיים כי הוא סבור שהפלגים השונים עושים שימוש בעניין הפלסטיני רק לצורכיהם הכיתתיים. תחושת הביחד נעלמה, הסולידריות החברתית לא קיימת עוד.


איבדנו לא רק את הלכידות הפנימית, אנו גם עלולים לאבד את הסולידריות הבינלאומית. אותה סולידריות שעמדה לצידו של העם הפלסטיני בעתות המשבר הקשות ביותר. אותם צעירות וצעירים הבאים מדי שבוע לבילעין, או שמשתתפים במסיק הזיתים או שמשקמים בתים שנהרסו על ידי כוחות הכיבוש; נאבד את כל אותם האלפים הפועלים למען העם הפלסטיני, אך שאינם מבינים איך אנו מאבדים את עצמנו לדעת.


הפלסטינים הידועים בכל העולם בגלל נחישותם ורוח ההקרבה שלהם, נקרעים מבפנים. יחד עם זאת, למרות המצור הישראלי והכיבוש; חרף הקרעים בתוכם; הפלסטינים לא ינטשו את המאבק למען השלום. כי את פלסטין העצמאית ניתן להקים רק תוך שילוב של שלום צודק, חירות וצדק.

תגובות
נושאים: מאמרים

31 תגובות

  1. ישראל עזרה לחמאס הגיב:

    למנפץ המיתוסים,
    קל לך להילחם נגד טחנות רוח. הטענה אינה שישראל המציאה או הקימה את חמאס. הטענה היא שישראל עזרה בצורה משמעותית למחאס נמשקל נגד לפתח. כרגיל התרגילים הקולוניאלים האלה מתנפצים בפנים. ואז הצביעות הישראלית מנסה להשכיח את חלקה בחיזוק החמאס. למה לך להצטרף למסע השקרי הזה.

  2. שם ושם משפחה הגיב:

    "(לא יפורסמו תגובות הכוללות דברי הסתה, נאצות, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב אנא התייחסו לטקסט ולא לכותב באופן אישי. דברים אישיים יימחקו. מהטקסט בחלון זה יתפרסמו באתר 300 מלה בלבד.) תגובות שלא יתייחסו לתוכן המאמר – יימחקו."

    אולי הגיע הזמן לאכוף את זה?

  3. אילן למגיב תחת הכותרת "ישראל עזרה לחמאס" הגיב:

    מסתבר ש"הצביעות הישראלית" עליה אתה מדבר לא פסחה גם על מגיב או שנים כאן בגדה השמאלית
    כמו למשל שמואל אמיר שחרד חס-וחלילה שתשתמע "חד צדדיות" ממאמרים באתר הזה.
    פתאום רואים שיש גם צד שני למטבע,
    כנ"ל לגבי מיכאל שרון שפתאום החליט לקרוא לדתיים פונדמנטליסטים "שומרי מסורת" שיש להם בסך הכל "אוריינטציה דתית-חברתית".

  4. אדם הגיב:

    כתבה מדהימה, אין ספק שהיא הוכתבה במרתפי השב"כ שאחרת אין להבין כיצד כותב באתר זה ועוד ערבי מעיז לצאת כנגד הקונצנסוס השמולנאצי שאנו ורק אנו אשמים בכל: הכיבוש , הכיתור, ההרעבה, רצח העם, הגזל, ה… (השלם את החסר).
    ניסיתי לקחת משפט אחד לציטוט אבל כל הכתבה היא גליון אשמה אחד גדול של הפלסטינאים, ע"י פלסטינאי וחבל שהוא עומד לחטוף כאן על יושרו

  5. לנין הגיב:

    לא הבנתי עדיין איך עובדת החלוקה המעמדית-פוליטית בפלשתין.
    איזה זרמים חברתיים עומדים מאחורי החמאס ואילו מאחורי הפאתח?
    במי תומכים האיכרים,במי הפליטים ובמי הבורגנות?

  6. שמואל אמיר הגיב:

    המאמר הזה המופיע כדו"ח הוא חד צדדי. לשם איזון הנה קטע ממאמרה של עמירה האס היום ב"הארץ":
    ממשלת ישראל, ארה"ב ואירופה רואות בכליאה הרמטית של 1.5 מליון בני אדם ובהרס סופי של התשתיות הכלכלית את התשובה הראויה לחמאס עד נפילתו. נראה ש"ממשלת" רמאללה מסכימה עמם. אמנם ראש "ממשלת" עזה, איסמעיל הנייה, רמז שהשלטון החמאסי הבלעדי ברצועה הוא זמני. אבל הזמניות תלויה בהצלחת הדיאלוג עם פתח, ואילו ישראל וארה"ב אוסרות על יו"ר הרשות, מוחמד עבאס, לקיימו. ועבאס, ממילא, דבק בינתיים בגישה שחמאס הוא ישות עוינת.

  7. קורא הגיב:

    נחמד לראות שיש פלשתינים שחושבים שגם להם יש אחריות על מה שקורה להם ולא הכל כי ישראל רעה. אם הם ימשיכו בצורה כזו בסוף הם יסכימו לעשות שלום עם ישראל תמורת מדינה משלהם ולא מדינה במקום ישראל כמו שרובם דורשים כיום

  8. אסף אורון הגיב:

    לזיאד,

    תודה על המאמר האמיץ והכואב.

    נקווה ששני העמים ימצאו דרך להשתחרר מאחיזת החנק של פוליטיקאים מושחתים ואנשי צבא/מיליציות המוליכים אותם לאבדון.

  9. מיכאל שרון: זיאד – הבעייה פשוטה הגיב:

    יש לכם, תומכי פת"ח, אנשי אקדמייה, אופני שיח עם הציבור הליברלי בישראל – אבל בשלב זה הם לא יעזרו לכם. אתם במצור, אין כל פנים ישראליות נאורות סביבך. אתם מתנהגים בדיוק כפי שנוהגים אנשים תחת מצור, כאשר אמצעי הקיום מצטמצמים, והביריונות עולה. אנשי החמאס מנסים לשמור על אירגון כלשהו, אך הם מבטאים גם את האוריינטציה הדתית-חברתית שלהם, זה לא מה שהורגלת.

    אין לכם כל ברירה, אלא לפנות לאיחוד האירופי, בבקשה להזרים אמצעים ולהציב כמה אלפי אנשים ממדינות האיחוד בעזה. אלה בני תרבות נוצרית, ומצוקתכם כן עשוייה לגרום להם להתאמץ ולהציל אתכם, תוך מתן זמן להתאוששות ולאירגון בונה יותר של העשייה הכוללת שלכם, מכל הפלגים, כולל ציבור אקדמי בעזה.

  10. יוסף לשמואל אמיר הגיב:

    אמרת שהמאמר הזה המופיע כדו"ח חד צדדי?
    שקר וכזב!
    הרי לך ציטוטים רלוונטים מן המאמר:
    "אל קשיי המצור שהטילה ישראל"
    "אלה שנפלו קורבן להפצצות הישראליות"
    "למרות המצור הישראלי והכיבוש".

    מעניין כמה פעמים קפצת להגן על הפלורליזם והאובייקטיויות כאשר פורסמו כאן מאמרים שכל כולם ניגוח ישראל.

  11. מיכאל שרון: זיאד – מצבכם ומה לעשות הגיב:

    זיאד היקר, אני קורא כאן בין השורות את מצוקתך המובעת בלשון מאופקת, את מה שלא כתבת במפורש.

    מה קורה כאן?

    יתכן שקיימת בחלקים במערב, מגמה מחודשת של התיישבות קולוניאליסטית המופנית למזרח התיכון. הרטוריקה האנטי קולוניאליסטית משנות ה-50 עד 1989 – זמן התפרקות הגוש הסובייטי – היתה בגלל סיבה אחת בלבד במישור היחסים הבינלאומיים: משקל הנגד של בריה"מ ובני בריתה לקולוניאליזם המערבי. במקום התיישבות קולוניאליסטית היו בתקופה זאת מלחמות כמו מלחמת וייטנאם וכן פעולות בדרום מזרח אסיה ובאפריקה, שנועדו הן לשמור על עמדות קדמיות, והן לתרגל, לתחזק ולהעצים את תעשיית ומנגנוני המלחמה במספר מדינות מערביות.

    כרגע מציאות זאת לא קיימת, והמזרח התיכון, כמו גם העולם הערבי, נחשב כנראה לאיזור "רך" מבחינת יכולת כיבוש, שליטה, בקרה, דיכוי התנגדות – והתיישבות.

    זאת בהשוואה לאיזורים בדרום מזרח אסייה, כלפיהם קיימת הרתעה מצד סין ויפן, וכן אפריקה, שאינה נוחה להתיישבות מטעמים שונים. ההתיישבות הקולוניאליסטית שימשה לארצות מערביות גם אמצעי לשלוח מעבר לים חלקי אוכלוסייה בעייתיים, לא יוצלחים יחסית, מרושעים וקטנוניים מבחינה אישיותית, שהסיטואציה הקולוניאלית אפשרה להם לבטא דחפי פרע והתעמרות אטאויסטיים ולחיות ברווחה יחסית, תוך הבאת טובין למדינה המיישבת, במקום שיהיו גורם בעייתי מבחינה חברתית וכלכלית בארץ המוצא.

    במלה אחת, החלאות בכל מדינה מערבית מצאו את מקומם באיזורי ההתיישבות. פלשתין-ישראל כאיזור התיישבות ענק מצד עם שנירדף והושפל מאות שנים וחלקו סובל מבעיות נפשיות שונות עקב כך, עם שגם נישאר בשלב שלפני הנצרות, אינה שונה במובן זה, מהמתיישבים בקונגו הבלגית, באירלנד הצפונית, ובסומליה.

    עזה בשלב זה משמשת כשדה ניסויים ענק בידי ישראל להמחיש כיצד ניתן לרסן ולדכא התנגדות עם ילידי באופן אפקטיבי על ידי שיטות מצור, הרג ופריעה, ששוכללו בישראל והמכונה הצבאית שלה לדרגת אמנות. מדובר בפריעה אטאויסטית שלבשה על עצמה מערכות תחשיבים משוכללים הממומשיםבנשק משוכלל
    well calculated savagery

    כל שאר הדברים שמספרים לכם, על קוטביות פת"ח-חמאס, על עמדות בציבור הישראלי, כל אלה הם דברים חסרי ממשות במציאות, מאחזי עיניים.

    ישראל ובנות בריתה תימרנו אתכם למצב חסר מוצא ותקווה, של חוסר אונים מוחלט, בכך שדאגו ליצור אצל אנשים כמו מובארק את ה"הבנה", שמדובר כאן בחלוקה לאיזורי השפעה – זה של פת"ח בגדה, מול איזור השפעה של החמאס. אלה הבלים, מדובר בניסיון של ישראל ליישם כאן קונספציות קולוניאליות בריטיות ישנות של "הפרד ומשול", ולהביא גורמים בינלאומיים לתמוך בכך.

    מובארק לא יעזור לכם, ישראלים בוודאי שלא, כשגם אצל ה"נחמדים" ביותר שבהם, תמצאו רק פילפול בסיגנון תלמודי, למה המצב ישאר כמו שהוא, בלי שינקפו אצבע, ובכלל, אין כל חשיבות למלל אין סופי מצד ישראלים-יהודים, והנקודה היא לא שיש או אין להקשיב למלל זה, אלא הנקודה היא אחרת, מי יוכל לעזור לכם בשלב זה.

    הצעתי: מדינות בעלת רוח נוצרית אמיתית באיחוד האירופי וסין.

  12. תגובה ללנין ( ולדימיר אילייץ’ ) – מקס אפלבאום הגיב:

    אתה מסרב להבין אה ? אין מלחמת מעמדות ברשות הפלסטינית , אין ! הרקע למאבק הוא שונה לגמרי . ממשלת ברית המועצות לא הצליחה לפצח את הבעיות של אפע’אנסתאן בשנות השבעים והשמונים וקיבלה בראש במלחמה ( כמובן שלא רק עקב היעדר התפיסה הנכונה בהקשר למאבק ) . קשה לך לתפוס שלא כל מאבק הוא מאבק בין שני מעמדות כלכליים . מסתבר שישנן סיבות נוספות למלחמות ומאבקים בעולמנו הקטן . אתה בן 21 רבאכ ואתה חי כמו מסומם בתוך עולם של קונצפציות ונרטיבים , תתחיל ללמוד היסטוריה ולא סיסמאות ריקות מתוכן .
    שבוע טוב !

  13. לשמואל אמיר הגיב:

    אם המאמר חד-צדדי, תביאו גם מאמר של חמאסניק, שיציג את הצד השני. אתה עורך דין של החמאס? הם משלמים לך לייצג אותם? מה אתה קופץ להיות מליץ יושר של כל חלאה? ואיך תמיד כששני חלאות רבים ביניהם, אתה מוצא לנכון לתמוך בחלאה הגדולה יותר? נו, לפחות אי אפשר להאשים אותך בחוסר עקביות.

  14. אחמד מג’יבאליה לשמואל אמיר: חזק ואמץ הגיב:

    מזל שיש אותך, את עמירה הס, את מוני יקים ועוד כמה צדיקים כמוכם המגינים עד הקליק האחרון במקלדתם על כוחות השחרור הלאומיים והאיסלאמיים נגד הכופרים, הבוגדים וסוכני האימפריאליזם והציונות. מי ייתן ואללה באמצעות הנביא שליחו יעניק לכם עוז וכוח לעמוד במערכה הקשה. הלוואי וכל המאמינים וכל נאמני הנביא היו בדעתכם.

  15. ללנין הגיב:

    היא לא עובדת היא לא היתה קימת פעם והיא לא קימת עכשיו בודאי לא בחברה חקלאית בעיקרה.

  16. לנין למקס הגיב:

    זה שאתה לא חושב או לא מכיר את החלוקה המעמדית ואת המתחים החברתיים שהיא יוצרת ואת הביטוי הפוליטי שלה עדיין לא אומר שהיא לא קיימת.

  17. לאחמד הגיב:

    בתור מוסלמי נלהב, אתה צריך לדעת שמגיני הפונדומנטליזם היו דווקא הישראלים שהקימו בשנות ה-80 את החמאס, תמכו בו וחימשו אותו. זה נעשה גם בשביל לחפש דרכים "לדפוק" את התנועה הלאומית הפלשתינאית, אבל גם סתם כי לראות ערבים רבים אחד עם השני זה כיף ועוזר לנו להראות נורא דמוקרטיים וסובלנים, ואולי לקבל כמה משלוחי נשק מהביג בוס.
    לאיסלמיסטים יש גם הרבה מה להודות על סרבנות המו"מ העיקשת של ממשלת ישראל כגורם שתרם להתפוררות ההנהגה החילונית, שלא לדבר על ההרס (הפוליטי והכלכלי, אבל לפעמים גם הפיזי) של מוסדות הרווחה האזרחיים הפלשתינאים, שזרק את האוכלוסיה לזרועות הריאקציה הפונדומנטליסטית. איכשהו, הדבר הראשון שהחמאס ביקש מישראל כשעלה בבחירות היה "בואו נדבר", אבל הרבה יותר נחמד לנופף בססמאות על איסלמופאשיסטים רצחניים, התנגשויות הציוויליזציות וכל זה.

    לא כן, אחמד?

  18. מכלוף הגיב:

    אל תלך שולל אחרי אלו שאצבעם קלה על המקלדת.
    המצב הוא קשה,גם לכם ,וגם לנו.
    ניצחון לא יהיה לא לכם,ולא לנו.
    לכן בתפילותיך לנביא בקש שלום ,שמבוסס על צדק לשני העמים

  19. אילן למוני יקים (האנטי ציוני) ולמיכאל שרון הגיב:

    למוני יקים:
    חבל שאתה עושה מעשה לנין (לנין של הגדה השמאלית כמובן, לא זה מהמהפיכה) ומוצא דרכים-לא-דרכים להביע את השקפת עולמך גם כאשר דנים בנושא אחר לחלוטין.
    מה קשור "מדינת כל אזרחיה" ו"הפשע ההיסטורי שביצעה הציונות האשכנזית" למכתב האמיץ של זיאד מדוך? ומהו הקשר לתגובה של המגיב אחמד?
    אני אעזור לך: אין קשר.
    ובחורבן הטרולים ננוחם.

    מיכאל שרון:
    איך הצלחת לכתוב תגובה כזו קצרה (זו כבר שאלה בפני עצמה) ועם זו כל-כך מופרכת?
    דבר ראשון: האם לדעתך יש לפת"ח בלעדיות אקדמית? אם כך מדוע תיארת קשר בין תומכי הפת"ח לאנשי האקדמיה?
    דבר שני: "אנשי החמאס מנסים לשמור על אירגון כלשהו"? מה??
    תיכף ומיד ננפיק להם את פרס פלורנס נייטינגייל על שמירת הסדר הטוב ו"ארגון" השורות בעזה, ממש צדיקים גמורים.
    כאן בא איש שמאל מעזה וזועק "חמאס" (תרתי משמע) ואתה מסביר לו שמדובר בהתארגנות לשם ארגון… אתה מבין? אתה מסביר לו עם מי יש לו עסק ושזה לא כל-כך נורא.
    לא רק זה, אלא שאתה עוד מוסיף וטוען שהחבר’ה מהחמאס הם לא כאלה רעים, בסך הכל קצת שומרי מסורת ושלא לזה הוא הורגל! (מעניין אם תשתמש באנדרסטייטמנט כזה לגבי אפי איתם וליברמן גם כאשר אלו ישלטו בעזה).
    זיאד מדוך עובר שם שבעת מדורי גהינום ואתה אומר לו לא להתפנק… על זה אומרים "שמור אותי מאוהבי".
    דבר שלישי ואחרון הוא לגבי האמירה שלך לפיה תרבות נוצרית היא איזשהו תנאי מספיק לאמפטיה.
    להזכירך: הדת השלטת בארה"ב היא הנצרות,
    מה זה אומר? כנראה שסייג לחוכמה – שתיקה.

  20. מוני יקים האנטי ציוני לאחמד. הגיב:

    לאחי אחמד מג’יבאליה.
    שיהיה ברור שאני תומך בעם הפלסטיני כולו ,על כל פלגיו הפוליטיים. כאדם חילוני מוחלט שאינו מאמין בקיום כל אלוהים אך מצד שני דוגל בפולחן דתי חופשי לכל הדתות והאמונות,הרי שהנני מתנגד לכל מעורבות של כל דת שהיא שיש בה סממנים של התערבות בחיי היום יום באופן כפייתי זה או אחר.
    לכן אני גם דוגל בפתרון של מדינת כל אזרחיה לאחר שתהיה הכרה בפשע ההיסטורי שביצעה הציונות האשכנזית כלפי העם הפלסטיני שמולדתו נשדדה לאור היום.מדינה זו תהיה חילונית ודמוקרטית עם הזכות הכל סקטוריאלית לפולחן דתי חופשי,בלי הזכות לדת אחת להציק או לכפות על בני דת אחרת כלום…בחורבן הציונות ננוחם.

  21. מנפץ מיתוסים הגיב:

    לזה שטוען שישראל הקימה את החמאס וכו’ – אדוני וודאי מאמין ששקר שחוזרים עליו מספיק פעמים יתקבל כאמת בלתי מעורערת. עם מספיק חזרות, כנראה שגם השקרן מתחיל להאמין לעצמו.

    היה מעניין לראות הסטוריון חמאסניקי שמגבה את עצמו במקורות בדוקים, שתומך במיתוס ההקמה על ידי ישראל.

    הגישה המיסטית לפיה יש לישראל יכולת אלוהית להפעיל עם אחר כמריונטות, וליצור אצלו תנועות פוליטיות בעלות משמעות, היא מגוחכת, שלא לומר גזענית.

    לפי הגישה הזו, ישראל גם "הקימה" את הפת"ח, שלא לדבר על העם הפלסטיני עצמו. לתופעה הפלסטינית כנראה אין הנעה פנימית אוטונומית. הכל בא מבחוץ, באדיבות התנועה הציונית.

    מעניין מדוע, אם כוחות היצירה וההשפעה שלנו אדירים כל כך, לא "הקמנו" תנועה פלסטינית בעלת משמעות שתגרום לכל הפלסטינים לארוז מזוודות ולהגר לקיבינימט. זה היה הרבה יותר יעיל מתנועה איסלאמית דתית שמתייחסת לישראל כאל אדמת ווקף, לא כן?

    במאמר מוסגר, יתכן בהחלט שישראל נקטה מדיניות של הפרד ומשול בין הזרמים האיסלאמיסטיים לזרמים הלאומניים בחברה הפלסטינית, אבל לא יוצא מזה שהיא "יצרה" את הזרמים האלה, אלא שהיא ניסתה לעשות מניפולציה (שחזרה אליה כבומרנג, כמובן) במשהו שכבר היה קיים, ושהיו לו שורשים אמיתיים וחזקים בחברה הפלסטינית.

    ישראל לא הקימה את החמאס יותר משהיא הקימה את האחים המוסלמים, וההתחזקות של המגמות הדתיות היא תופעה גלובלית שקיימת גם בישראל כמו גם בעולם הנוצרי והמוסלמי בכלל.

    זו תנועת מטוטלת שנגרמה בגלל אכזבה של ההמון מה"תוצר" של אלטרנטיבות החילוניות במאה העשרים. ולא מדובר רק על תוצר חומרי, כי המגמות האלו קיימות גם בעולם השפע. מדובר על התוצר *התרבותי*. כנראה שלא מספיק לפטם את הגוף, גם הנפש צמאה למשהו.

    החמאס נבנה מתוך כשלון האלטרנטיבה החילונית, על מסד של חברה של חברה שהיתה ברובה מסורתית/דתית ושמרנית.

    ישראל לא המציאה את המסד, וגם לא היתה הגורם היחיד לכשלון החילוניות. אנחנו הישראלים מתמודדים בעצמנו בדיוק עם אותן בעיות. מי אשם בכישלון החילוניות אצלנו? מי אשם בכשלון החילוניות בדרום אמריקה, בארה"ב, במזרח אירופה, ברוסיה?

  22. מ. רוזנפלד: עזה היא סומאליה ב’ ואפגניסטאן ג’ הגיב:

    שתי מדינות אומללות שהאיסלאם הפונדמנטאליסטי זרק מאות שנים אחורה והפך אותן לזירת מתמדת של מלחמת כנופיות.

    אין שום סיכוי שבעולם שתחת שלטון האיסלאם הקנאי עזה תהפוך מתישהו ל’סינגפור’. עזה ותושביה נדונו להיות כלי משחק בידי המפלצות שהם בעצמם הקימו – החמאס, הג’יהאד, ‘ועדות ההתנגדות’ וכד’.

    תושבי עזה השפויים מצביעים ברגליים ובורחים ממנה לכל עבר.

  23. לנין למנפץ המיתוסים הגיב:

    בקשר לאם ישראל הקימה את פת"ח וחמאס, זה כמובן לא חד סיטרי וישראל לא משחקת בפלסטלינה ועושה בחברה הפלשתינית כרצונה, אבל ישראל היא כן הגורם ה כ י חשוב ומשפיע בשטחים ב-40 השנים האחרונות, ומן הסתם פעולות של ישראל יוצרות תגובות ושינויים חברתיים אצל הפלשתינים שלא היו קורים בלי התערבות ישראלית.
    כמובן שגם העם הפלשתיני קיים בגלל ישראל.
    סביר להניח שבלי ההתפתחות של הקפיטליזם היהודי בארץ ואם לא היתה עלייה יהודית לכאן אז ישראל היתה מחולקת בין סוריה וירדן.
    אין בזה מכדי להכחיש את קיומו של עם פלשתיני (מנהג ישראלי נפוץ, ולמעשה די בזוי ואנטישמי, בהתחשב גם ברגישות הישראלית העמוקה ל"זכותנו להתקיים כמדינה יהודית", ו"היהדות היא גם דת וגם לאום"), הרי רוב העמים בעולם השלישי הם תוצאה של האימפריאליזם והקולוניאליזם וזה לא הופך אותם לעמים פחות לגיטימיים.
    הפלשתינים הם עם שהפך לכזה בעקבות הקולוניאליזם היהודי.

    "מעניין מדוע, אם כוחות היצירה וההשפעה שלנו אדירים כל כך, לא "הקמנו" תנועה פלסטינית בעלת משמעות שתגרום לכל הפלסטינים לארוז מזוודות ולהגר לקיבינימט. זה היה הרבה יותר יעיל מתנועה איסלאמית דתית שמתייחסת לישראל כאל אדמת ווקף, לא כן?".

    כמובן שאני לא אומר שישראל מקימה במו ידיה תנועות, אלא שהתנועות הן תוצאה של פעולות של ישראל, שהרי ישראל היא הכוח החזק,המשפיע והמחולל בחברה הפלשתינית כבר 40 שנה.
    אבל אם ישראל כן היתה מקימה תנועות במו ידיה ולפי צרכיה, היא לא היתה מקימה תנועת הגירה, שהרי ישראל דובקת בשטחים ומוצצת אותם כמו ערפד כבר 40 שנה ב ג ל ל היתרונות שהיא מפיקה מהאוכלוסיה הפלשתינית.
    כמעט כל תפקיד קלאסי שמילאו שטחים קולוניאלים בהיסטוריה שלאחר המהפכה התעשייתית ממלאים השטחים הפלשתינים מבחינת ישראל-
    שוק לסחורות ישראליות
    פיתוח של השטחים (פיתוח ליהודים בלבד) שמאפשר לשחד את המעמדות הנמוכים ולחברות נדל"ן לגזור קופונים
    חומרי גלם (בעיקר מים וחקלאות)
    והכי חשוב- ניצול של עובדים פלשתינים זולים
    בשביל לשמור על שכר נמוך לפועל הפלשתיני ישראל מנשלת איכרים בשביל לשמור ליצור "חיל מילואים תעשייתי", וישראל נמנעה גם מלפתח את השטחים בשביל לא להעלות את השכר.
    ישראל פיתחה תלות בעבודה זולה ולכן לאחר ההתקוממויות העממיות של 1987 כשפחת זרם הפועלים, ישראל התחילה להביא עובדים זרים.
    גם בהסכמי השלום (עם או בלי מרכאות) שישראל ניסתה להשיג,היא רצתה לשמור על היתרונות האימפריאליסטים הללו ("אזורי תעשייה משותפים", "אזורי סחר חופשי").

    השאלות שאתה מעלה על כשלון החילוניות מראות כמובן את ההזיות האידיאליסטיות שאתה שוגה בהן.
    אם תפרט למה אתה מתכוון אני יותר מאשמח להאיר את עיניך מנקודת מבט מטריאליסטית.

  24. אנג’לו איידן הגיב:

    רק מבחינה אחת ניתן להשוות את עזה לסומאליה ולאפגניסטן גם יחד: הבחינה אשר חושפת את חמסנות של ההשתלטות האמריקאים בעולם.

    אבל לא רק התרפסות לבוסים האמריקאים של הציונות יכולה לפעול על מנת לעודד את האסלאם הבורח ואת זה ה-’סינגפורי’ מול ונגד אותו האסלאם אשר היום מציב בגבורה עילאית חסימות לאויבים של האנושות כולה: הציונות והאימפריאליזם; גם מגמה מאוד מסוימת, שבשמאל – האופורטוניזם – אשר אינה רוצה וגם אינה מסוגלת להציב מחסומים ממשיים כל שהם, יכולה לנהוג כך.

    אנג’לו איידן

  25. מיכאל: מושיע? מז’נון? הגיב:

    — קישור —

    חשבתי שני דברים כשקראתי את הידיעה למטה: מתייחסים שם ברצינות לאנשים שאצלנו ישר היו מוציאים עבורם צו אישפוז למחלקה סגורה. מה שעשוי לרגע להדהד כתחושה דתית עמוקה, מייד היניח האימאם שמדובר בנביא שקר, והתרגז.

    דבר שני, חשבתי שמעניין לפחות לשמוע מה היה לאיש לומר. אבל רק האימאם שמע, ומייד ירו ברגליו, להזהירו לא לבלבל דעתם של אנשים עליהם בעזה, שכן כרגע הם במאבק קיומי אמיתי.

    אבל מתייחסים שם לאלוהים ברצינות לפחות, ומה שנישמע כיומרה לקבלת דבר אלוהים, מועמד במקומו.. התופעה מוכרת ונפוצה במיוחד ברצועת התנ"ך בארה"ב, כאשר כל יום מופיעים בטלויזיה המקומית בכל עיירה לפחות שני אנשים היסטריים שאומרים: Last night Jesus spoke to me, and you know what he said? He said, Man —

    Rafah – Ma’an – The Palestinian police force in the southern Gaza Strip city of Rafah, formerly Hamas’ Executive Force, on Tuesday opened fire at a local resident who claimed he was the prophesised redeemer of Islam ‘Mahdi’.

    The self-professed Mahdi went to a Hamas-affiliated Imam in Rafah to state his claims, stressing that people follow his divine direction.

    According to eyewitnesses, an enraged Imam contacted the police.

    The man was arrested and ordered to revoke his claims. When he refused, the police shot at his feet, before releasing him.

    Mahdi is mentioned in the Qu’ran and heralds the Day of Resurrection

  26. למנפץ הגיב:

    מאמר על יחסי ישראל-חמאס בשנות ה-80:
    — קישור —

  27. אילן למיכאל: אנא הסבר ונמק הגיב:

    על תגובתך האחרונה אומרים אצלנו: "בא לברך ויצא מקלל", או שמא תגובתך שזורה קווי אירוניה דקים כל-כך שעיני פשוט כושלות מראותם.
    אתה מתאר ש"מתייחסים שם ברצינות לאנשים שאצלנו ישר היו מוציאים עבורם צו אישפוז למחלקה סגורה". מה זה ברצינות? יורים להם ברגליים!
    אנחנו הישראלים הרשעים (יהודים ישראלים, כמובן) היינו מאשפזים את המסכן.
    אך למזלו הרב הוא פלסטיני והוא ניצל מאישפוז כפוי ואפילו הרוויח כמה כדורים ברגליו, בר מזל!

    ועוד אתה אומר ש"מה שנישמע כיומרה לקבלת דבר אלוהים, מועמד במקומו", וטוב שכך! אני אומר, טוב לדעת שיש אנשים בגדה השמאלית שחרדים לשמו הטוב של אלוהים ויודעים להעריך את אלו שיורים, הורגים ומתעללים במי שפוגע בבורא עולם.
    "הם לפחות פונדמנטליסטים אמיתיים" – זה בעצם מה שרצית לומר, לא? ועל כך נתונה להם הערכתך הניצחית.

  28. מנפץ מיתוסים הגיב:

    ל"ישראל עזרה לחמאס".

    תגובתי היתה לפסקה הבאה – ציטוט:

    "אתה צריך לדעת שמגיני הפונדומנטליזם היו דווקא הישראלים שהקימו בשנות ה-80 את החמאס, תמכו בו וחימשו אותו. "

    כסניגור מתנדב לתעמולן הכושל, אולי תמסור ל"קליינט" שלך שגם תעמולה צריך לדעת לעשות. אסור שהשקרים יהיו בולטים כל כך, כי אז משיגים בדיוק את המטרה ההפוכה. כל מה שיגיד מעכשיו, גם הדברים הנכונים, יפלו על אוזניים אטומות.

    ובאמת יהיה מעניין לקבל פרטים ומקורות מוסמכים לגבי סוג ה"עזרה" שישראל הושיטה לחמאס, לטענתכם.

    דרך אגב – למען הדיוק – כנראה שלא התכוונת ל"נלחם בטחנות רוח" אלא "תוקף מטרות דמה (אנשי קש)".

    להלחם בטחנות רוח דווקא לא כל כך קל. זו משימה דון-קישוטית, עקרה, והנלחם יוצא ממנה בעצמות שבורות.

    ואם כבר דיוק – מצבה של עזה (ליתר דיוק של העזתים) הוא טראגי ולא דרמטי גרידא. כל "ניצחון" של ה"התנגדות" מתגלה כניצחון פירוס.

    היומרות הקולוניאליות של ישראל אכן מתפוצצות לה בפרצוף, אבל היא שורדת למרות הצלקות.

    במקרה הפלסטיני, הישות הפלסטינית מפוצצת את עצמה. הפלסטינים מיישמים את אידאל המחבל המתאבד אד-אינפיניטום. הפגיעה באוייב הופכת להיות חשובה יותר מהקיום העצמי. זה גם טראגי וגם אירוני.

  29. מיכאל: הוראת האנגלית בתיכון הגיב:

    כתוב: shot *at his feet לפני ששיחרוהו (כלומר, ירו לפני רגליו לפני ששחררוהו) ולא כתוב shot him *in his feet שהרי אילו היה כך, היה על המשטרה לשאת אותו לאמבולנס אחרי הירי, אך מצויין שקרה דבר אחר לגמרי אחרי הירי – שיחררו אותו. כיצד הלך משם אילו רגליו היו ירויות? ולא היא.

    חשוב מאד ללמד הבנת הניקרא באנגלית, אבל יש בעייה בהוראת אנגלית וגם עברית בתחום הבנת הנקרא בישראל.

  30. לנין למנפץ המיתוסים הגיב:

    כצפוי אתה מתמודד עם הטענות שקל להתמודד איתן במקום עם הטענות שלי (עם כל הצניעות).
    על זה נאמר- אם הפרכת את פלכאנוב עדיין לא הפרכת את המארקסיזם.

  31. מנפץ מיתוסים הגיב:

    ביקשתי פרטים ומקורות מוסמכים וקיבלתי קישור למאמר *דעה* של מישהו חסר מוניטין, שהופיע באתר דמוי "תיק דבקה". באותה מידה יכולת לשלוח לי קישור למאמר דעות בגדה השמאלית או בכל אתר איזוטרי אחר באינטרנט. גיגול לשמות כותב המאמר (דין אנדרומידס) ומוביל האתר (לינדון לרוש) יגלה לך שהיה עדיף לא להציע את הקישור הזה.

    בכל מקרה, מקריאת מאמר הדעה הנ"ל מסתבר שחוץ מגבבא של פרשנות חסרת ערך יש פסקה אחת בלבד שניתן להתייחס אליה כאל "אסמכתא". מדובר בציטוט של דן קרצר.

    להלן הציטוט:
    "It therefore did little to stop the flow of money to mosques and other religious institutions, rather than to schools."

    ובתרגום – ישראל עשתה מעט מאוד לעצור את זרימת הכספים למסגדים ומוסדות דת אחרים.

    ראשית – אם זו לדעתך ההוכחה הניצחת שישראל "הקימה ומימנה" את החמאס, מישהו פה צריך לשפר את הכישורים הקוגניטיביים שלו.

    שנית – יש מעט מאוד שמדינה דמוקרטית יכולה לעשות לעצור מימון פרטי של מוסדות דת בלי לעמוד במוקד של הכפשות כגזענית ועוסקת ברדיפה דתית. אפילו מאמץ לגלות את נתיב הכסף ממוסדות הדת למימון פעולות אנטי ישראליות נתקל בתגובות עוינות מצד "תומכי הפלסטינים". ראה מקרה ראאד סלאח. נסיון לעצור כסף שנועד במוצהר לתמוך במשפחות מחבלים מתאבדים נתקל תמיד ביללות על "חוסר הומאניות". כך גם נסיון להחרים כספי "דעווה".

    שלישית – זה כמה שנים שישראל משקיעה מאמצים אדירים גם בזירה הבינלאומית בנסיון לעצור הזרמת כספים לחמאס, ולא מצליחה. לפי ההגיון העקום שלכם, חוסר ההצלחה הזה מעיד על תמיכה בארגון?

    התעסקות פרטנית עם המאמר שבקישור מועילה רק לצורך אחד – להראות תבנית טיעון שחוזרת על עצמה –

    1. ישות X היא חזקה, ישות Y היא חלשה.
    בפועל – ישות X היא מניע שאינו מונע. ישות Y היא מונע שאינו מניע.

    2. כל הפעולות של ישות Y נובעות באופן בלעדי מפעולות ישות X

    3. כוחה של ישות X מאפשר לה לחולל כל שינוי בישות Y שבו היא מעוניינת

    מסקנות

    א. ישות Y פטורה מכל אחריות למצב הדברים. ישות X נושאת בכל האחריות.

    ב. מצב הדברים (כולל הנזקים שנגרמו ל X מפעולותיה של Y) הוא מה ש X רצתה ותכננה במסגרת "תוכנית על" – כתירוץ להיפטר מ Y.

    מעבר לכך שהנחות היסוד בטיעון תמוהות,נשאלת השאלה, אם מעצם מהותן ישות X היא אומניפוטנטית (כל יכולה) וישות Y היא אימפוטנטית (לא יכולה שום דבר), למה "מגיע" להן אותן "זכויות"?

    אם מישהו באופן טבעי ואינהרנטי סובל מנחיתות תפקודית שאיננה מאפשרת לו לשאת באחריות, מדוע הוא זכאי לניהול אוטונומי?

הגיבו ללנין

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים