הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בנובמבר, 2007 80 תגובות

שני אירועים שמתרחשים בימים אלה בישראל משקפים את פניה המכוערות של ההפרטה הישראלית.

תמונה ראשונה:


עו"ד דב וייסגלס, שהיה יועצו הבכיר ומנהל לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, קיבל מתנת פרידה יפה ומכניסה עם פרישתו מתפקידו: יו"ר הדירקטוריון של חברת בזק. היקף משרתו היה 80% ועלות שכרו שלושה מיליון שקלים. דב וייסגלס לא היה חס ושלום עני ואביון בטרם נכנס ללשכתו של שרון. הוא היה פרקליט צמרת, שעשה קופה יפה בסדרי גודל של מיליונים במתן שירותים משפטיים לשועים ונגידים וסתם אנשים עשירים.


הוא נכנס לתפקידו בבזק ביוני 2006 ונאלץ לפרוש, יחד עם המנכ"ל ועוד מספר בכירים בעקבות אי סדרים כספיים בתחום אישורי שכר ובונוסים לבכירים בחברה שהתגלו בתקופת כהונתו.


בסך הכל כיהן וייסגלס קצת יותר משנה בתפקידו. הדעת נותנת כי אדם המקבל שכר של מיליונים וכשל בתפקידו, עליו לעזוב את תפקידו בטרם יגרום לנזקים נוספים.


מתברר כי הקפיטליזם הישראלי הוא אכזר מאוד לעניים אבל רחב לב לעשירים. דירקטוריון חברת בזק אישר ליו"ר הפורש והכושל מענק פרישה של 1.5 מיליון שקל.


כל מנוי של חברת בזק צריך לדעת כי המיליון וחצי האלה הם מתנה מושחתת על חשבונם. שהרי מאין יש לבזק מזומנים לחלק שלל לנכשלים? מאיתנו, מאלפי המנויים שמשלמים מדי חודש לבזק סכומים מופרזים על השירותים שהם נותנים. את המיליון וחצי האלה ודומים לו, ניתן היה לחסוך ובמקביל להוזיל את השירותים. אבל מדינת ישראל מכרה את בזק למשקיע פרטי והוא משחק עתה בצעצוע החדש שלו בהפקרות על חשבוננו.


אנשים שואלים לא אחת, ומה היית עושה במשטר סטוציאליסטי? הנה תשובה קונקרטית למקרה קונקרטי. חברה שהיתה משלשלת לכיסו של בכיר מיליונים מעבר לשכרו שמקורם בכספי ציבור (והכסף של בזק בא אך ורק מהציבור), ראשיה היו מועמדים לדין על גניבה ושוד, בדיוק כמו שכיום מעמידים לדין גנבי כספומטים. אלא שבקפיטליזם הישראלי שוד הציבור מהכספומט שקרוי בזק הוא חוקי, ובמשטר סוציאליסטי הוא עבירה כלכלית חמורה עליה מעמידים לדין את מאפשר השוד ומקבלו. באחת – לשיטתי הסוציאליסטית גם וייסגלס שלקח את הכסף וגם כל הבכירים שאישרו אותו היו עומדים למשפט על גניבה ומעילה.


תמונה שנייה:


בימים אלה עומדות משמרות שביתה של מלצריות מול בית הקפה "עלית קופי-טו-גו" באוניברסיטת תל-אביב.


בית הקפה הוא חלק מרשת בבעלות המיליונרית עפרה שטראוס (51%) והאמרגן שוקי וייס (49%). למעלה מ-30 מלצריות החליטו לאחר זמן ממושך של פגיעה בזכויותיהן להתארגן כוועד במטרה לחתום על חוזה עבודה קיבוצי.


הנהלת הקפה השתלטה על הטיפים והשתמשה בהם ככלי דיכוי ושליטה על העובדים. היא החליטה על חלוקתם, להיטיב עם "מקורבים" ולפגוע באלו שהחיבה הוסרה מהם. זכויותיהן הסוציאליות האחרות כמו ימי חופשה, ימי מחלה ודמי הבראה, לא הופיעו באופן מסודר בתלושי השכר, וכל מלצרית היתה צריכה להיאבק על קבלתם. יש מי שקיבלו יותר ואחרות פחות, הכל שרירותי על פי מצב הרוח של המעביד.


שעות נוספות ועבודה בשבתות מומנו בחלקם על ידי הטיפים, על העובדות הוטלו קנסות ללא כל דין ופיטורי עובדים נעשו באופן פסול.


דרישות המלצריות מסתכמות בכיבוד זכויותיהן הבסיסיות:


א. הטיפים שייכים על פי חוק למלצריות ולא לבית הקפה. רק המלצריות תחלטנה איך לחלקם. אין לעשות בטיפים כל שימוש למימון שעות נוספות. המעביד חייב לשאת בתשלום כנדרש בחוק.


ב. תשלום שעות נוספות, דמי הבראה, ימי חופשה ומחלה, הכל חייב להיעשות על פי חוק והדברים חייבים להופיע באופן מסודר בתלושי השכר.


ג. חתימה על חוזה עבודה קיבוצי.


אין דבר שנוא יותר על בעלי ההון הישראלים מאשר עובדים מאורגנים. הם רוצים עובד בודד, עם כמה שפחות זכויות הנשלט על ידי המעביד ונתון לחסדו.


המלצריות הבינו את זה ולכן הגיעו להחלטה הנבונה כי רק יחד ובאופן מאורגן יש סיכוי שזכויותיהן תשמרנה.


ניסיונן לפתור את הנושא במו"מ מאורגן עם ההנהלה נכשל. המטרה של המעבידים היתה לשבור אותן. עד כה נכשלו. המלצריות פתחו בשביתה והן נהנות מתמיכת הקליניקה לזכויות חברתיות של הפקולטה למשפטים. הן עומדות בכניסה לבית הקפה ומבקשות מהקהל לא להיכנס לקפה תחת הסיסמה "אל תקנו קפה נטול זכויות".


עד כתיבת שורות אלו ההצלחה היא מעבר למצופה. בית הקפה ריק. תומכים באים להטות כתף עם המלצריות ומחלקים כרוזים ותורמים לקרן השביתה.


ההתנגדות של ברונית ההון עפרה שטראוס לכבד זכויות עובדים מקוממת במיוחד, לאור העובדה שההוצאה הכספית הכרוכה בכך היא עבורה בסדר גודל של דמי כיס.


ההנהלה ניסתה לשבור את השובתות באמצעות בריונים מחברות אבטחה, אולם גם בכך נכשלו עד כה.


מאכזבת התייצבותה של עו"ד סיגל פעיל לצד בעלי ההון, כי אני זוכר אותה עדיין בטרם היותה עורכת דין מתייצבת כתומכת בשביתות עובדים. גם היא נשבתה על ידי אצולת הממון, לפחות במקרה הנדון. האיום שלה בהגשת תביעת לשון הרע נגד השובתות במיליוני שקלים, הוא מעשה ציני ומעורר קבס.


אם הנהלת בית הקפה לא תתעשת, והשביתה תימשך אני מקווה שהקוראים רשימה זו יצאו לתמוך בשובתות ולתרום לקרן השביתה.


אני עדיין מצפה לתמיכתם של חברות וחברי כנסת שעל פי הצהרותיהם חרדים לזכויות עובדים.


וההסתדרות, כן גם היא צריכה להתייצב בכל משקלה הארגוני והפוליטי לצידן.


השחקנים בישראל לא ידועים כאמיצים במיוחד בכל הקשור למאבק בכיבוש ובהגנה על זכויות אדם. אולי עתה, בעיקר אלה העובדים עם האמרגן שוקי וייס, יגלו צבע, ויאמרו לו, כל עוד אתה מתעלל במלצריות, אנו לא עובדים איתך.

תגובות
נושאים: מאמרים

80 תגובות

  1. אבי הגיב:

    בנורבגיה היה מקרה דומה בחברת "הידרו", החברה הסופר רווחית שנשלטת ע"י המדינה הנורבגית. יו"ר החברה עבר על החוק וניסה לתת לעצמו משכורת גבוהה מזו המותרת בחוק לבכירים בחברות ממשלתיות ולכן הוא פוטר ומואשם כעת בעבירה פלילית.

  2. אותנטי כזה כאילו הגיב:

    מוני, כתבת:
    "הייתי המום מרמת ההתיחסות האטומה והגזענית של אלו שסיסמאות השמאל והמרקסיסם לא הניחו לשניה את מוצא פיהם.אבל בשטח הם תמיד ביקשו לכופף את הפעילות המזרחן/ספרדית לתכתיבים מתנשאים של האשכנזים. אילו היו אשכנזים שאינם גזענים זה היה מתבטא בשטח, אבל גם מה שקורה פה באתר של השמאל עם הפרובוקציות שאני עושה להם מעיד שהקיבעון המחשבתי שריר וקיים כי הוא מעוגן במערכת פריבילגיות מובנות שלא ניתן להשתחרר מהן."

    סיפור מעניין. תוכל להרחיב, לספר קצת ולתת דוגמאות על ההתנשאות של השמאל האשכנזי על המאבק המזרחי באותן שנים?
    תודה מראש.

  3. אורי וייס הגיב:

    גדעון, החמצת כאן נקודה חשובה מאוד.
    אכן, ראוי להיאבק בבתי הקפה של הקפיטליסטית-נצלנית, עופרה שטראוס. ברם, במקרה הנדון השימוש בקריאה המוצדקת לכשעצמה: "אל תקנו קפה נטול זכויות" הוא גזעני ונפסד. הקפה שנמכר בבתי הקפה הללו איננו קפה סחר הוגן, אלא כזה שמנוצלים בייצורו ילדים רבים. לצערי, הקריאה לא לקנות קפה נטול זכויות מכוונת רק לזכויות המלצרים, ולא לזכויות הילדים הנעשקים והמדוכאים.
    אכן, אין לקנות קפה נטול זכויות, אלא רק קפה סוחר הוגן.

    ומשיבתה לשביתה באותה ביקורת – גם שביתת המרצים, שהדרישות שלהם מוצדקות, היא פגומה, כיוון שהמרצים אינם שובתים גם בדרישה לאפשר לפלשתינים ללמוד וללמד באוניברסיטאות ישראליות.

  4. יובל הלפרין הגיב:

    צריך להחרים את עלית-קופי כי העובדות הנאבקות ביקשו זאת בכרוז שחילקו. נקודה.

    צריך לתמוך במאבק המרצים כי מדובר במאבק עובדים מאורגן נגד שחיקת שכר, וכל פגיעה בעובדים "חזקים" מבשרת פגיעה קשה שבעתיים בעובדים "חלשים". כאן "תיאוריית הטפטוף" בהחלט עובדת.

  5. מכלוף הגיב:

    עושה רושם שכל הכתבה הזאת הועתקה מאתר העוקץ
    מה? חסר נושאים חשובים לדון בהם?

  6. גדעון ספירו הגיב:

    לאורי וייס,
    אני מודע לנושא שהעלית,אבל לא דנתי בו הפעם כי ביקשתי להתרכז בשביתת המלצריות, אבל יפה שהרחבת את היריעה.
    ארגון "אוקספם" עוסק הרבה בנושא זה של סחר ותשלום הוגן לחקלאים שמגדלים את פולי הקפה.
    הלוואי והיה קם בישראל ארגון שהיה קורא לכל רשתות בת הקפה לקנות פולים רק ממקומות בהם הופעל עקרון הסחר ההוגן, ובמקביל מחנך את צרכני הקפה להקפיד לשתות קפה רק באותם בתי קפה שעומדים בדרישה. אולי חד"ש הייתה יכולה לנתב חלק מהתקציב שהיא מקבלת מאוצר המדינה להעמקת המודעות בנושא זה.
    לצערי נושאים של זכויות עובדים אינם זוכים לאותה התעניינות כמו נושאי הסכסוך, גם לא בתוך השמאל. תבדוק את מספר המאמרים והתגובות בנושאי הסכסוך באתר זה (ובאתרי שמאל אחרים) שהוא רב ועצום, לעומת זרזיף בנושאים כלכליים.
    גם טור זה, יש להניח, לא יזכה למבול של תגובות.

  7. יובל הלפרין, שאלת מידע הגיב:

    מישהו יודע אם מאבק עובדות עלית-קופי חל גם על סניף עלית-קופי ברחוב הרצל, או רק על קופי-טו-גו ליד האוניברסיטה?

  8. גדעון ספירו הגיב:

    תודה למכלוף שהפנה את תשומת ליבי למאמר בהעוקץ. כל מי שקורא את טורי ואת המאמר בהעוקץ יבין כי העתקה לא יכולה להיות כאן, בגלל השוני הברור בין השניים. וגם בגלל העובדה ששתי הרשימות פורסמו באותו יום, אבל נכתבו לפני כן, כך שלא היה סיפק בידי מי מהשניים להעתיק איש מרעהו.
    יחד עם זאת יש נקודות השקה ברורות בין שני הפרסומים כי שניהם נכתבו מתוך נקודת מוצא דומה -הגנה על זכויות עבודים, ועל כך אני רק יכול לברך. כן ירבו.
    מה שמצער הוא שמכלוף חושב שהנושא לא חשוב. זהו כנראה אחד ההבדלים בין איש שמאל לבין מכלוף.

  9. ג.ש. (ירושלים) הגיב:

    אני מאחל הצלחה ב-100% לתביעותהם של
    המלצריות.
    הן צודקות ב-100%.
    השאלה המתבקשת האם זה יתן להם שעור מהותי
    להבדיל בין "קפיטליזם מכוער" לבין
    סוציאליזים אמיתי?
    לצערי מודעות ההכרה של האזרח הישראלי
    לא מקשרת למציאות המרה של השכיר בישראל
    אשר מתדרדרת בזכויות העובד עקב ההפרטה
    של הקפיטליזים המכוער.

  10. מכלוף הגיב:

    כרגיל במחוז זה מכופפים את האמת לצורך העכשווי
    האמת היא שהכתבה בעוקץ פורסמה בזמן אמת כלומר לפני שבוע
    גם אם אניני איש שמאל במובן ,שאתה מכוון אליו
    הרי שאני בהחלט חושב שהנושא חשוב מאוד
    אבל ציפיתי ממך לקצת יותר מקוריות

  11. דני אורבך הגיב:

    כל הכבוד למאבק המלצריות!

    כסטודנט, שרבים מחבריו וחברותיו בעבר ובהווה עבדו במלצרות, נחשפתי באופן אישי לניצול המזעזע שהצעירים הללו, שבסך הכל רוצים לעבור לפרנסתם, עוברים בידי בוסים תאבי ממון ומושחתים. מה לא ראיתי, ועל מה לא שמעתי? בתי קפה ומסעדות שלא משלמים למלצרים משכורת ונותנים להם להתפרנס מהטיפים; יחס מזעזע למלצרים כעבדים; ואפילו בוס במסעדה מסויימת, שעלה בי חשד כבד כי הוא משלשל את הטיפים לכיסו. מאותו הרגע, רגלי לא דרכה במסעדה ההיא.

    אני, דרך אגב, פרנסתי את עצמי בעבודה זמנית כמתרגם. שם הניצול אינו חמור כמו במסעדות, אבל גם בתחום התרגום נתקלתי בבוסים נקלים ונצלניים שמשלמים פרוטות למתרגמים ומצפים מהם לשלוח עבודות מדוייקות במהירות לא אנושית.

    בקיצור- כל הכבוד והתמיכה למלצריות הנאבקות!

  12. שירה הגיב:

    הכתבה טובה מאוד וגם התחקיר שעשית .

    להגיע למודעות הזאת ולהתאגד זה לעשות את רוב העבודה לקראת שחרור מניצול ודיכוי.

    זה הישג נפלא.

  13. מכלוף הגיב:

    סליחה מראש על הטרחנות,התפרסם ב"עוקץ "פוסט מאלף על עסקת "ישקר"
    ממליץ לכולם לעיין בו,מאחר ויקח זמן עד שמישהוא בגדה השמאלית ינכס את הפוסט

  14. מוני יקים האנטי ציוני הגיב:

    הבנת מכלוף ?
    האשכנזים הסמולנים חושבים שאם יצנזרו הם יהיו יותר צודקים…בחורבן הציונות המצנזרת ננוחם.

  15. גדעון ספירו הגיב:

    ליובל הלפרין,
    למיטב ידיעתי עובדי הסניף באוניברסיטת חיפה העמידו משמרת תמיכה בתל-אביבים.

  16. נו… הגיב:

    מוני יקים, כמה רגשי נחיתות? לאן זה יוביל אותך? פחות דיכוי מזרחי זה בטח לא! אבל שישהיה. אם את מרתך באת לשפוך בגדה השמאלית, מה ילינו האתרים הממסדיים?

  17. יעקב הגיב:

    בתחילה אומר מכלוף שעניין שביתת המלצריות הוא לא חשוב. לאחר שגדעון ספירו מביע צער על כך (בעדינות, כי הוא כנראה חושש מהתנפלות יקימית-מכלופית- אבל כפי שיתברר זה לא יעזור לו), מתלונן מכלוף "שמכופפים את האמת" ואת "מכת המחץ" נותן בן בריתו מוני יקים (האנטי ציוני שהוא בעצם סוכן ציוני) כשהוא מאשים, כמובן, את האשכנזים.
    הצמד יקים-מכלוף דומה שתי טיפות מים לתעמולה הציונית ישראלית, שמנסה לסתום כל ביקורת על ישראל בנימוק של אנטישמיות, כך יקים את מכלוף מנסים לסתום כל ביקורת עליהם בנימוק שמדובר בקונספירציה אשכנזית אנטי מזרחית.
    כמזרחי צאצא בית שני אני מבקש להיבדל מהצמד הגזעני שנישא על כנפי שנאת אשכנזים חולנית, כאשר יקים הוא הקטר המוביל ומכלוף הקרון הנגרר.

  18. מוני יקים האנטי ציוני לנו הנחות הגיב:

    ריגשי נחיתות בגדה השמאלית.
    מה נחות במאבק בגזענות האשכנזית ,ועוד באתר שטוען שאינו מימסדי וגם שמאלי. הטיעון שלך מוכיח שאין בכם שמץ של שמאל וזה למעשה אתר אשכנזי מימסדי ויעידו על כך הצינזורים הרבים שנעשים ע’י השד העדתי הלבן המושל בכם…בחורבן הציונות מזייפת השמאל ננוחם.

  19. אבי הגיב:

    מוני באמת, מה הקשר בין פוסט על שביתת המלצריות ועל משכורות מנופחות של מנהלים בכירים בשוק הפרטי ופערים בין עובדים למנהלים, לבין אפלייה בין מזרחים לאשכנזים? האם נושאים אלו לא ראוים לפוסט? למה בעצם אתה מתנגד פה?

  20. יעקב הגיב:

    מוני יקים חוזר כתקליט שחוק על משנתו הגזענית, שמקורה כנראה במוגבלות אינטלקטואלית. יותר טוב מזה הוא לא יכול.
    הסכנה היא, שמגביליו הגזענים האשכנזים יסיקו מכך שזהו דגם מייצג של המזרחים, והרי ברור לכל איש נאור שאין זה כך. אין לי ספק, שאתר העוקץ למשל, המנוהל על ידי מזרחים, לא ייתן למוני יקים לפרסם את הבליו הגזעניים באותו רוחב לב שנוהג אתר הגדה. מתברר כי אותו רוחב לב של הגדה לא זוכה להכרת תודה אלא לעוד ועוד גידופים מאשפתו של יקים, שכבר משעממים מרוב שהם חוזרים על עצמם. החוצפן אפילו מתלונן על צנזורה. אין ספק שאתר הגדה לא היה מאפשר לאף אשכנזי לפרסם דברי גזענות בזויים נגד מזרחים כפי שהיא מאפשרת ליקים וחברו לפרסם את משנתם הגזענית נגד אשכנזים.
    מוני יקים וחבריו הצליחו לטעת תחושות אשמה אצל אשכנזים גם אם אלה לא נשאו בכל אחריות שלטונית, להיפך נימנו תמיד עם האופוזיציה הלוחמת נגדו. ההשקפה הגזענית של יקים לפיה עצם היותו של אדם אשכנזי הופכת אותו שותף למחדלי השלטון באפליית המזרחים, גם אם הוא מתננגד לו בכל מאודו, היא מסוג הגזענות האנטישמית שרואה בכל יהודי אחראי לרצח ישו גם בחלוף אלפיים שנים.

  21. ד.ר הגיב:

    לא שאני מסכים עם הסלט שמוני יקים עושה בדרך כלל, אבל אי אפשר להכחיש שחלק מההד שמאבק המלצריות מייצר חייב את קיומו לעובדה שמדובר במאבק שנעשה במרכז תל אביב, בלב הברנז’ה התקשורתית ובמקום נגיש לפעילי השמאל ה"אשכנזי". השוו למשל את הכיסוי שהקמפיין למען המלצריות מקבל לעומת מאבקי עובדים אחרים, לדוגמת השביתה בחיפה כימיקלים-דרום או מאבק עובדי הנמלים, שלא יצרו אפילו פעולת הזדהות אחת אם אני זוכר נכון, בטח לא של הנוער העובד והלומד.

  22. שי נ. הגיב:

    אבי, עזוב,

    אתה קופץ ראש לבור ללא תחתית ובדרך למטה מחפש לנהל דיון הגיוני.
    זה לא שלמוני יקים יש רגשי נחיתות, זה אלו רגשי הנחיתות שיש להן מוני יקים.
    האיש הוא פיקציה של הדמיון.

  23. גדעון ספירו הגיב:

    לד.ר.
    אתה לא בתמונה. הדוגמאות שאתה מביא דווקא מוכיחות את ההיפך.
    שביתות בנמלים אינן אירוע בפריפריה, אלא בליבה של המדינה. הן יצרו פעולות הזדהות רבות בקרב השמאל, אולם לשובתי הנמלים היה גב ציבורי וכלכלי איתן, קודם כל של הוועדים עצמם, אחר כך של ההסתדרות הכללית, כל מה שאין למלצריות, על אף היותן במרכז תל-אביב.
    אשר לשביתת העובדים במפעלי כימיקלים בדרום, היא זכתה לתהודה והזדהות ציבורית גדולה, בין השאר בגלל שני צעירים (אשכנזים?) שעשו על השביתה סרט מאד אוהד שגם זכה לפרס בפסטיבל הסרטים בירושלים.

  24. מכלוף הגיב:

    יעקוב
    לא טענתי ששביתת המלצריות אינה חשובה, טענתי שהכתבה מועתקת ,ושיש נושאים חשובים אחרים לדון בהם.

    אני לא סניגורו של מוני יקים,ואף אינני מאושר מתאורית הכוזרים שלו,אך מי שמאשים את מוני בגזענות,יבדוק ראשית בציציותיו הוא.
    בציציות הוריו,ובציציות קבוצתו האתנית.

    אתה מכנה את עצמך "מזרחי צאצא יהודי בית ראשון" ובכך מפיץ את תורתו של מוני
    ובאשר למזרחיותך ,נסה להתחבר אליה,אל תתביש בה ,ואוליי תגיע לתובנות חדשות

  25. מכלוף הגיב:

    ועוד הערה ליעקוב
    הייתי מעריך אם הייתה משתמש בשם המלא והנכון..כלומר ישוע
    אם טעותיך נובעת מאי ידיעה הרי שיש"ו היא קללה
    פירושה ימח שמו וזכרו
    אישית אני מעדיף לראות בראשי תיבות אלו ישתבח שמו וזכרו
    אבל ישוע זה הכי אחי

  26. יעקב הגיב:

    מה לעשות והשם ישו רווח בשפה העברית, גם אצל אלה שאין להם כל טינה דתית כלפיו, ולי אין. אלמלא הזכרת את הגידוף של ראשי התיבות הנושא כלל לא היה עולה על דעתי. הוא לא הכי אחי ולא הכי אויבי, כאדם לא דתי אני מתייחס אליו באותה סובלנות וכבוד כמו לכל דת, ובתנאי שלא יכפו את אמונתם עלי ויתייחסו באותו כבוד להשקפתי החילונית.
    אשר למוני יקים, הדגש מבחינתי אינו על העניין הכוזרי, שממילא לא מחזיק מים וכולו אגדה, אלא הבוץ שהוא זורק כלפיי כל אשכנזי גם אם מדובר במי שנאבקים בגזענות ובממסד הציוני והיו והינם שותפים נאמנים למאבקים על צדק חברתי, מאז ימי ואדי סליב, עבור לפנתרים ועד היום. לא קראתי אצלך גינוי ברור וחד משמעי של התופעה המכוערת הזו. בכל מדינה ולשון אדם כמו מוני יקים מוגדר כפשיסט, וכזה יש להוקיעו גם בישראל. אתה כל הזמן מתיצב לצדו.
    בענין החינוך מהבית, הצעתך שכל אחד יבדוק את עצמו הוא רעיון מצוין והוא טוב לא רק לאשכנזים אלא גם למזרחים. שכל אחד יבדוק מהם הערכים שקיבל בבית, כמו למשל שנאת ערבים, אפליית נשים וכו’. בסופו של דבר מה שחשוב אינו רק מה שקיבלת מהבית אלא גם מה אימצת ומה דחית ומהן עמדותיך כיום.

  27. מוני יקים האנטי ציוני למכלוף! הגיב:

    לאף אחד אין בעלות מוחלטת על האמת, אבל לשלול בלי לבדוק זה מעיד על צרות אופקים, הסיפור של הכוזרים הוא בדיה בעני אלו שאינם רוצים שעולמם המחשבתי המקובע ינופץ.
    ולכן כל מי שאינו במסגרת הקבעון מיד קוראים לצינזורו וזורקים לראשו את מגבעת הפשיסט, כנראה גם תגובתי זו תצונזר ואז נוכל להמשיך את הדיאלוג בקדמה שאינה מצנזרת לא על סמך געות ולא על סמך מוצא, קדמה היא שמאל אמיתי ולא איזה זיוף של שמאל נוסח זיקני אשכנז.
    השמאל האשכנזי היה מאז ומתמיד מנוכר ל "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" גם בוואדי סאליב וגם עם הפנתרים השחורים שהייתי דובר התנועה בראשית שנות ה 70 וגם הממונה על הקשרים עם הסמול הישראלי. הייתי המום מרמת ההתיחסות האטומה והגזענית של אלו שסיסמאות השמאל והמרקסיסם לא הניחו לשניה את מוצא פיהם.אבל בשטח הם תמיד ביקשו לכופף את הפעילות המזרחן/ספרדית לתכתיבים מתנשאים של האשכנזים. אילו היו אשכנזים שאינם גזענים זה היה מתבטא בשטח, אבל גם מה שקורה פה באתר של השמאל עם הפרובוקציות שאני עושה להם מעיד שהקיבעון המחשבתי שריר וקיים כי הוא מעוגן במערכת פריבילגיות מובנות שלא ניתן להשתחרר מהן. ומכיוון שהם תקועים מחשבתית אז עוברים לפתרון הקל של צינזור מרושע על נסיונות להגיב על האשמות חסרות שחר ורצח אופי על רקע גזעני.יפי הנפש רוצים ספרדו/מזרחים חיות מחמד כמו יעקב הלוקק את מגפי קלגסו.
    כמו גם הנסיונות לסכסך בינך לביני למרות שאין כל נסיון בינינו ליצור חזית משותפת אלא הסכמה רעיונית עינינת.זה מראה ש "פרקליטי העשוקים" פוחדים שוב מכך שהעשוקים יתחילו להגן על עצמם….בחורבן הציונות והמתחזים לשמאל ננוחם.

  28. מכלוף הגיב:

    שמח שהארתי את עיניך בנושא ישוע,אני מאמין שמכאן ואילך לא תשתמש בכינויי גנאי ,אלא בשמו המלא
    אגב נסה לעשות הפרדה מלאה בין ישוע ,ובין הנצרות
    ישוע נולד יהודי ,ומת יהודי,הנצרות היא סיפור אחר.

    באשר למוני יקים,הוא בעיניי אדם עתיר זכוית הנאבק באמצעים רדיקלים כדי לשנות את השיח המזרחי
    אני שוטף מלא בהוקעת הגזענות האשכנזית,ובעיקר את שתיקת הכבשים, וקריצת העין של השמאל הישראלי ,כולל השמאל הרדיקלי.

    אשר לגזענות המזרחית,אין לי בה חלק,היא פוגעת בי,באשתי הפולניה ,ובילדיי החצי כוזרים,וכבר הבעתי עמדתי בנושא

  29. מוני יקים האנטי ציוני למכלוף הגיב:

    השימוש הסיטונאי במןשג הגזענות יש בו אלמנט של הטעיה .גזענות קונקרטית קשורה לשלטון וכוח בר ביצוע, וזה מה שיש לאשכנזים ,מי שנילחם בגזענות כדי להביא לגזענות הפוכה זה לא יפה ולא מקובל, אבל מי שנלחם לשיוויוניות ולתיקון עוולות העבר אינו יכול להיקרא גזען. מי שמתעלם מהדרישה לשיוויוניות ומתעלם מעוולות העבר ואינו שם יד לתקנן כי זה נוח לו שישאר המצב כמות שהוא ,הוא גזען.
    ענין הכוזרים מכלוף אין בו כל שמץ של גזענות אלא נסיון לתיקון היסטורי של מידע שמועלם מהציבור.באף אחת מתגובותי לא תימצא מילה על כך שאני מייחס איזו שהיא נחיתות מאיזה שהוא סוג לכוזרים להיפך ועמד על כך גדעון ספירו שהוא אחד היחידים שיש בו משהו של הגינות.
    תוציא את אישתך הפולניה ואת ילדיך החצי כוזרים מהמשחק אין שום גזענות מזרחית שרוצה לפגוע בהם רק על סמך מוצאם זה הכל שימוש ניפשע בטראומות אשכנזיות כדי לפגוע במיזרחיים.
    ישוע היה מהפכן סוציאליסטי ספרדו/מזרחי אילו היה חי היום האשכנזים היו צולבים אותו מחדש כי הוא התקומם כבר אז נגד הגזענות האשכנזית .
    שנתנה דגים שמנים לעשירים ופרורי קמח לעניים,מרכז ופריפריה כמו היום…בחורבן הציונות ננוחם.

  30. עמיחי למוני יקים הגיב:

    הפוסל – במומו פוסל. מצד אחד אתה יוצא נגד "לשלול בלי לבדוק", ומצד שני אתה חוזר שוב ושוב על עניין ה"כוזרו-אשכנזים", "אשכנזו-כוזרים" וכולי כיד הדמיון הטובה עליך, כאילו הסיפור הנ"ל הוא אמת מוחלטת וסופית.
    האם אתה בעצמך בודק את העובדות ברצינות?
    או שמא אתה לוקה באותה בעיה של אלו "שאינם רוצים שעולמם המחשבתי המקובע ינופץ"?

    שים לב: אימצת לך תאוריה איזוטרית מסוימת רק בגלל שהיא מתאימה להשקפת עולמך (כאילו אשכנזים אינם כלל יהודים, או משהו כזה) והתשובה המוחצת שלך לאלו שמעלים סימני שאלה היא: "תבדקו את העובדות… "
    אז במטותא – תבדוק אתה את העובדות ועזוב אותנו בשקט.

    אגב פאשיזם: אל תצפה שלא תדבוק בך תוית לא מחמיאה כזו או אחרת, הסגנון המתלהם שלך והקלות בה אתה מכליל ופוסל את האשכנזים היא מחליאה.

    בקיצור – בדוק את עצמך.

  31. ישראלה הגיב:

    רציתי למחות על כך שאתר הגדה מפרסם את שירותיהם של מתווכים נצלניים!

    עשיתי חיפוש באתר ביחס לטורי "סמרטוט אדום", ותיכף ומיד קפצה לי מודעה של קבלני עוזרות בית:

    קישורים ממומנים

    עוזרת בית
    נתקעתם בלי
    עוזרת בית?
    — קישור —

    לאן הדרדרנו? חבר’ה, לא שמעתם שהפרסטרטויקה היתה רעיון ממש גרוע???

  32. ד"ר נצחונה ברליץ, למוני הגיב:

    מדוע השבחים לגדעון ספירו כיחיד סגולה? ומה איתי? השכחת את כל השבחים שהרעפת עלי בשנות השבעים, למרות ועל אף מוצאי הייקי/צלבני? אני מודה שאני נבוכה קצת למשמע הלהט המשיחי הפלצני שלך.

  33. מכלוף הגיב:

    המהפכן היהודי ישוע נלחם בממסד הכוהני המושחת של אותם ימים(ולא האשכנזי-לא היו אשכנזים אז)

    גם אנחנו צריכים להילחם בשחיתות , ובעוולות ,ובממסד האשכנזי.
    אך עלינו להימנע מלהתייחס למשוואה שחיתות שווה אשכנזים כמשוואה חד חד ערכית

  34. מוני יקים האנטי ציוני לעמיחי ומכלוף. הגיב:

    ענין הכוזרים אינו אגדה פרי מוחי המעוות , זו אמיתה היסטורית של התרחשות שלגביה קיימים עשרות אלפי מימצאים, בין אם במכון "בן צבי" 1350, ובין אם במוזיאון של מוסקבה 40000 מימצאים, שלא לדבר על עשרות מחקרים היסטוריים בנושא ועדויות מהתקופה.
    כל עוד לא תובא הוכחה לקיומה של הגירה מאסיבית של יהודי בית שני לארצות הכפור במאה העשירית, הגירה שהביאה למהפך הדמוגרפי בין יהדות אשכנז לבין יהודי בית שני בארצות הים התיכון, אז נןתר רק ההסבר המוכח של התגיירות הממלכה הכוזרית כמקור לשינוי הדמוגרפי האדיר. המילה פאשיזם כשהיא באה מפיהם של גזענים שמאלנים אשכנזים אינה מרתיעה אותי , אלא מחזקת את אמונתי בצידקת הדרך שלי.
    מכלוף-ישוע חברנו היה מהפכן סוציאליסטי שנלחם בממסד הכוהני המושחת שהוא המקבילה של 4 העשירונים העליונים של היום שמרביתם אשכנזים כידוע לנו.
    במציאות הקיימת של "חפיפה עדתית מעמדית" שתוצאתה מטרתה ניחשולה של "מדינת כל ענייה הצבועה שחור" לצערי לא ניתן להימנע מהמשוואה שחיתות שווה אשכנזים למרות שיש גם אחוז קטן של משתפי פעולה, המשוואה נותרת חד ערכית עד למהפך.
    מי זו הפלצנית כדבריה ד’ר נצחונה ברליץ? לא מכיר ולא יודע, אבל יש הרבה עלוקות שמטפסות על גבי…בחורבן הציונות מסלפת השמאל ננוחם.

  35. יעקב הגיב:

    הדיבוק האנטי אשכנזי של מוני יקים הגיע לשיאים של הבל כאשר הציג את ישוע כיהודי מזרחי שנלחם נגד מימסד אשכנזי מושחת. למכלוף ידידו הטוב, שמנסה לגונן עלין בעור שיניו, לא נותרה ברירה אלא להזכיר ליקים שאז, בזמן ישוע, לא היה כלל מימסד אשכנזי. כולם היו מזרחים, גם המושחתים.
    וכמו אז גם היום יש מימסד שלטוני מושחת, ובהבדל מאז הוא מורכב מאשכנזים ומזרחים ואין האחד טוב מרעהו.

  36. למוני הגיב:

    גם לנאצים היו מיתוסים מלפני אלפי שנים שנראו רלוונטיים להתרחשויות בזמנם. גם האיטלקים פנו להיסטוריה הרומית בשביל להצדיק את האלימות שלהם. להבדיל (בינתיים), גם הציונים הולכים להתיישבות העברית מלפני הספירה בשביל צידוק לכוחניות והברוטאליות שלהם נגד הפלסטינים. תמיד הימין הקיצוני נוטה ללכת לעבר הרחוק, למצוא שם "עלבונות", "בגידות", ו"התחזויות", כמו גם "שליחויות", "מטרות" ו"הבטחות" מטאפיזית כאלה ואחרות, בזמן שהשמאל העקבי מנתח את ההווה ניתוח קר ואמפירי על מנת לשפר את העתיד.

    בתקומת האנושות ננוחם.

  37. כדור להנחתה הגיב:

    מוני
    האם תוכל להפנות אותנו לחומר מדעי המאשש את טענת הכוזרים שלך ?
    האם יש מחקר רלוונטי בעניין?
    ולחילופין האם יש בר סמכא שיכול בצורה אשכנזית תרבותית לסתור את טענתו של מוני?

    אגב חיפוש בגוגל העלה תוצאות עלובות למדיי

  38. מוני יקים האנטי ציוני לאותנטי.. הגיב:

    דוגמאות רבות יש לי ולאחרים מהמאבק הספרדו/מזרחי ,הדוגמאות בהרחבה בפרק מיוחד שיטפל בנושא הרחב של יחסי הסמול והפנתרים השחורים ייכלל בספר שאני מקווה לכתוב בעתיד הקרוב.
    מבחינה כללית מערכת היחסים היתה מבוססת על כך שהסמול האשכנזי גילה אהדה מילולית למאבק אך בתכלס הדרישה היתה להניח את הנושא ולהתרכז בנושא הפלסטיני, כמו גישתו של משה דיין שאי אפשר להניף את שני הדגלים בו זמנית, דגל הבטחון והדגל החברתי.
    אנחנו בפנתרים ראינו בהפרדה זו ענין מלאכותי פשיסטי.הסמול באופן היסטורי קיבל את גישת דיין שהיא גישת הימין הסוציאליסטי שהיה מאוחד בגישה זו עד לקצה הסמולי של המפלגה הקומוניסטית. זו אמנם תשובה על רגל אחת אבל זה יתן לך חומר למחשבה….בחורבן הציונות והימין הבולשביקי ננוחם.

  39. מוני יקים האנטי ציוני,כדור להנחתה הגיב:

    יש חומר ומחקרים בויקפדיה, במכון בן צבי .
    קיים בני יורק מכון מיוחד שעוסק בנושא הזה , כמו גם שיש במוזיאון של מוסקבה כ 40 אלף מימצאים על הממלכה הכוזרית ויהודיה.
    אין אף מכון או מחקר שיעידו על הגירה כה מסיבית של יהודי בית שני לארצות הכפור שונאות היהודים.
    פרט לדברי שקר על מחקרים גנטיים מוטים והשערות היסטוריות על הגירות חסרות שחר , אף אחד לא הצליח באופן המסבר את האוזן להוכיח שהטיעון שלי מופרך.קללות והשמצות יש לרוב אך ככה לא מנהלים דיון תרבותי…בחורבן הציונות מנחשלת הכוזרים ננוחם.

  40. גדעון ספירו הגיב:

    אינני יודע על איזה שמאל מדבר מוני יקים אבל השמאל שאני השתייכתי ומשתייך אליו דיבר תמיד כפי שדיברו הפנתרים, דהיינו שיש לשאת את שני הדגלים, דגל המאבק החברתי ודגל המאבק נגד הכיבוש.
    ראו הקישור — קישור —

  41. אבי הגיב:

    מוני, עוד פעם אני שואל, בהנחה שרוב האשכנזים לא יעזבו את ישראל, משום שהם מרגישים שהיא ביתם (ואכן רוב האשכנזים נולדו בישראל וחיו כל חייהם כיהודים לכל דבר) מה זה משנה אם מוצאים מיהודים "טהורים" או שמוצאים מכוזרים שהתגיירו והפכו ליהודים? האם צריכים להתייחס אליהם כיהודים סוג ב’? כאזרחים לא שווים? להבהיר להם שהם נחותים מהיהודים "הטהורים"? מה בעצם אתה מנסה להשיג פה ומזה משנה מה מוצא היהודים האשכנזים?

  42. מיכאל שרון: שלב הציונות הנוכחי וביזה מואצת הגיב:

    למערכת, בבקשה זה ולא קודמו]

    זה שלב קריסת הציונות, באופן מואץ. אירן מתחמשת בנשק גרעיני, בפקיסטן תיפול הדיקטטורה של מושארף הנישענת על כידוני המארינס וירוקי ה-CIA, וכבר עכשו יש בממסד האמריקני קולות, האומרים לחבור לאיסלאם לטובת האינטרסים האמריקנים, תוך נטישת שכיר החרב הציוני (מאז מלחמת 1956 ) שעלותו עבור משלם המיסים האמריקני גבוהה, והוא איבד האפקטיביות שלו, בפרט בכשלון מלחמת לבנון השנייה ומאז האמריקנים החלו לחבור לסונים בעיראק לפני 4 חודשים.

    ראשי הממסד הציוני בחושיהם החדים הם הראשונים להבחין בכך, כאשר גם פושעי המלחמה הישראלים אינם בטוחים עוד ממאסר ושיפוט בחו"ל. לראשי האוליגארכיה הוזרמו כספי האימפריאליזם, לשכבה צרה, ומכאן זכויות היתר שלהם, הנישענות על כסף. הם מחדירים את בניהם, כגון סופרי זבל, לחזית התרבות והמדייה הישראלית באמצעות כסף זה, משלמים לכתבני מדורי ביקורות תרבות עבור ביקורות טובות. ניתן להניח שזה ההסבר לתופעות של "סופרים" מסוג א. קרת בדור הקודם, ולגרועים ממנו בדור הנוכחי. אירית לינור אגב, סופרת חסרת חשיבות וצהובונת, אך מרתקת בכתיבתה, לא נזקקה לכסף של אבהל’ה, פנתה בכשרון הסנסציוניזם הרכילותי שלה והמרתק ישר לקהל, ולכן לא היה איכפת לה תמיכת ה"ארץ", איתו ניתקה את היחסים כשחשה שהרווחים מצויים בפופוליזם הלאומני של תחילת האינטיפאדה (אין כאן דיבה, אלא פרשנותי ההגיונית).

    ראשי האוליגארכיה הציונית מבינים שהעסק די אבוד, ומכאן שהם מצויים בשלב מואץ של שוד כספים לכיסיהם, בכל מקום שאפשר, החל ממיסוי כבד ויקורי מחירי מוצרים ללא זיקה למצב בשוק ומחיר חומרי הגלם; שוד אדיר מימדים על ידי ראשי האדמיניסטרצייה והאוליגארכיה ודרג ב’ שלה של הקופה הציבורית, כשכרגע גם הושתקה ביקורת הפשיעה הכלכלית האפקטיבית, וכלה בבהגברה תלולה של קנסות מחלקת חנייה בעיריית תל אביב, וכל דרך אחרת לשוד כספים מואץ, במטרה להבטיח "נחיתה רכה" במדינת הבריחה המיועדת בחו"ל.

    בשלב זה, האוליגרכיה, המנסה להרויח זמן בטרם פורענות למטרת חליבה גדולה ככל האפשר, תשחד אנשי שמאל רדיקלים ותתן להם כיבודים שונים, במות, דקות שידור, על מנת לנסות עוד להציג פנים יפות של הדמוקרטיה הישראלית ה"מאפשרת ביקורת נוקבת" במטרה שהכסף מחו"ל ימשיך לזרום עוד זמן מה. זאת כשבפועל, ביקורת אמיתית מושתקת בשלב זה בנחרצות קשה וביד ברזל ובאופן ההרמטי ביותר שניתן, כשכל הבמות מושמטות מאלו שביקורתם צלולה, מבוססת היטב, וחסרת עירפול.

  43. אבי הגיב:

    מוני, מה עם חורבן הליכוד, ש"ס וכל שאר המפלגות שמזוהות עם המזרחים ותומכות בקפיטליזם ניאו-ליברלי?

  44. עמיחי למוני יקים: האומנם כוזרו-אשכנזים בויקיפדיה? הגיב:

    עקב ההפניה שלך לויקיפדיה ערכתי שם חיפוש בנושא בכדי לראות האם "כצעקתך",
    והרי לך מספר ציטוטים רלוונטים:

    1.
    "היישוב היהודי הראשון במזרח אירופה היו ערים-מושבות שעל חופי הים השחור במאות הראשונות לספירה.
    ישוב זה, בצפונו של הים השחור, היה היישוב היהודי היחידי במזרח אירופה עד המאה ה-7. בתקופה זו החלה התפשטות יהודית מזרחה אל עבר המדינה הכוזרית.
    המהגרים הגיעו מביזאנטייה ומארצות האיסלאם. אל הקיבוץ היהודי הזה התווספו מקצת הכוזרים אשר התגיירו". (נא לשים לב, מוני, כתוב "מקצת"!)

    2.
    "כיום הוכיחו מחקרי DNA את הקשר בין יהודים מזרחיים ואשכנזים, ונראה כי הכוזרים, אם אכן נטמעו ביהודי אשכנז, מהווים אך חלק מזערי מיהדות זו" (אופס, ויקיפדיה כבר לא ממש איתך).

    ובכן, נראה שקבוצת האשכנזים וקבוצת הכוזרים הן לא ממש אותן הקבוצות.
    מה גם שהציטוט הבא מראה מדוע ואיך התיאוריה הנ"ל ממונפת לשני כיוונים אינטרסנטים מנוגדים:
    "לדברי קסטלר יהיה בכך על מנת לשלול את הבסיס לאנטישמיות באמצעות שלילת הקשר בין היהודי האירופאי ובין היהודי המקראי, לו מיוחסת הריגתו של ישו … למרבה האירוניה שימשה תאוריה זו דווקא קבוצות אנטישמיות ופרו פלסטיניות, שביקשו להשתמש בה לשלילת זכותם של היהודים על ארץ ישראל".

    ובכן מר יקים, טוב תעשה עם תנטוש את ההבל הכוזרי שלך ותנתק עצמך מהמצילים מחד ומהשונאים מאידך.
    זה לא כבוד גדול להיות חבר בכל אחת משתי הקבוצות הנ"ל.
    אני אשכנזי, ועם זאת יהודי בדיוק כמוך
    ומעניין את הסבתא של הסבתא של הסבתא שלי אם סבתא שלה היתה כוזרית.
    צא מזה, בן-אדם! אלא אם אתה רוצה להשאר טרחן הזוי כפי שאתה מצטייר עכשיו.

    בחורבן התאוריה הכוזרו-אשכנזית ננוחם.

  45. קורא קבוע הגיב:

    אין דבר כזה "מאבק ספרדו/מזרחי" באשכנזים, וגם לא יהיה.

    יש בהחלט שיגעון לדבר אחד של מוני יקים לישות דמיונית שנקראת בפיו "כוזרים".

    אנשים שמקיימים מלחמות-חורמה ביצירי רוחם המופרעת, חוסים בדרך כלל במוסדות יעודיים.

    במוסד של מוני כנראה יש גם קישור לאינטרנט בכדי לתת תעסוקה למאושפזים, והתוצאה היא הטוקבקים המוזרים.

    מאוד מזכיר את האובססיה ל"עמלקים" אצל גדודי חללי הבית השלישי על שם יהושע בן-נון, דרך אגב.

    מעניין אם יש מצב לארגן מפגשי פנויים-פנויות בין כוזרים וזרע עמלק…

  46. מוני יקים האנטי ציוני לגדעון ספירו הגיב:

    השמאל שאתה מדבר עליו הוא שמאל של איש אחד ששמו גדעון ספירו שיש לו מניית אופציה בילתי ממומשת עדיין.
    הדברים אינם ניכרים מספיק לא בפעילותך ולא בכתיבתך. שאר המתחזים לשמאל ניכרים בתגובותיהם מלאות השקרים וההתלהמויות כנגד כל נסיון לשנות את הטיית כפות המאזניים. ואני מדבר על המשקל הסגולי שלפי הנחתי הסיכוי להקמת שמאל ישראלי חובל ע’י כך שאותם שהתחזו לשמאל לא הצליחו להשתחרר מהגזענות המובנית שהיא בסיס הציונות האשכנזית.
    השאלה היא באם יצליחו האשכנזים של הסמול להשתחרר מקיבעונם המחשבתי, ולהסכית למצב בו הם לא יהיו מכתיבי הדרך אלא מקבלי תורה של אחרים וגםיפעלו תחת הוראותיהם של אחרים, ובעיקר הם יצטרכו לוותר על מערך הפריבילגיות המובנות בחברה שהיא על בסיס גזעני לא רק נגד הערבים.
    אם אתה רוצה להסתמך על סרטון שערוך באופן די מעורר רחמים ע’י אנשים שדי מרוחקים מהענין ,זו הורדה של רמת הדיון.
    תכלס בשטח אין כל איזון עליו אתה מרמז של נשיאת שני הדגלים בו זמנית , לא בפעילות ולא בכתיבה. כשזה ישתנה אולי נשמע פעמי משיח…בחורבן הציונות מטפחת הסמול ננוחם.

  47. נועה למוני יקים הגיב:

    "אין אף מכון או מחקר שיעידו על הגירה כה מסיבית של יהודי בית שני לארצות הכפור שונאות היהודים".
    השפל עצמך לויקיפדיה, למכון בן צבי, לכל ספר היסטוריה. למד את ההיסטוריה של עמך.
    למד מתי היהודים הגיעו לאירופה.
    יהודים הגיעו לאירופה עוד בתקופת בית שני. בתקופת האימפריה כל אזרח עשירי באימפריה היה יהודי. יהודים התיישבו ברומא ובחלקים אחרים של איטליה, ומשם נפוצו לצרפת, ספרד וגרמניה. תעודות מתקופת קונסטנטינוס (המאה ה-4) מעידות על קיומם של יהודים בקלן – עמוק בתוך מה שקרוי "אשכנז". גם לאחר התנצרות האימפריה החוק הגן על היהודים בתור "אזרחים רומיים". קרל הגדול וממשיכיו רצו למשוך יהודים לקיסרות הרומית הקדושה, ע"י זכויות יתר ליהודים ועד המאה ה-11 המילה "יהודי" והמילה "סוחר" הקבילו זו לזו.

    עם הרנסנס של המאה ה-12 ועם עליית כוחן של הגלדות הוצרו צעדיהם של היהודים – כדי להיות חבר בגלדה היה עליך להיות נוצרי ולא הורשית לעסוק במקצוע אלא אם היית חבר בגילדה, ליהודים הותר לעסוק בהלוואה בריבית בלבד, הואיל וזה היה עיסוק שנאסר על נוצרים.

    ב-1290 גורשו יהודי אנגליה.
    הם זרמו לצרפת.
    ב-1394 גורשו יהודי צרפת (הגירוש הסופי. קדמו לו גירושים ממחוז למחוז).
    הם זרמו לגרמניה, ברובם (ספרד כבר לא היתה כל כך קורצת).
    גם בגרמניה המצב לא היה זוהר, הואיל וגם בגרמניה הפרנסה הוגבלה בעיקר להלוואה בריבית, ובמחוזות מסויימים נאסר על היהודים לשבת.

    לעומת זאת, נפתחה בפני היהודים ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – פולין.
    פולין דאז היתה לא-אנטישמית בעליל, בהשוואה למערב אירופה (אם כי גם בה הונהג לבוש מיוחד ליהודים בתקופות מסויימות, כמו גם אזור מגורים מיוחד, וזה עוד במאה ה-13, לפני הנהירה הגדולה מאשכנז, קרי גרמניה).
    שלטונות פולין ראו בדת עניין פרטי, וחוץ מהמלך, שחייב להיות קתולי, לא היו מגבלות דתיות בשום תחום, וכל ענף כלכלי היה פתוח בפני היהודים.
    הנה איך היהודים הגיעו ל"ארצות הכפור והפוגרומים". אתן לך רמז נוסף: לפני היות היהודים בארצות הכפור והפוגרומים, לא היו בהם פוגרומים נגד יהודים.

    תנוח דעתך, בניגוד למיתוס, גם תחת שלטון המוסלמים החיים לא היו כאלה יפים. אפליה, רדיפות, שמד ופרעות היו גם שם.

  48. מוני יקים האנטי ציוני לגדעון ספירו הגיב:

    מה קרה לגדעון ספירו אביר טוהר השפה, מצאת רק בתגובותי מילים לא תרבותיות או שאתה קורא רק את תגובותי ,ואילו את האחרות אתה מעביר ללא בדיקה, אבל אצל מוני צריך לבדוק בציציות, מה כשעמיחי קורה לי טרחן הזוי זו לא קללה של אשכנזים, מה ההתחסדות הצבועה הזו.
    אתה יודע מה גדעון יפה הבלורית וטהור הנשק תוריד בבקשה את שתי המילים שהפריעו לך כל כך ותפרסם את השאר, ולהבא תיישם את אותן נורמות לגבי אחרים כפי שאתה דורש ממני ,אחרת אסיק שאתה נוקט נורמה גזענית מנחשלת…בחורבן הציונות וסמולניה ננוחם.
    גם לא ענית לתגובתי מאתמול וגם אתה מתנשא עלי בגלל שתי מילים בלהט הויכוח!!!!

  49. אבי הגיב:

    מוני, ונניח שהאשכנזים הם כוזרים, מה זה נותן לך? הם פחות יהודים ממך? הם יהודים סוג ב’ וצריך להפלות אותם? הם צריכים להבין את מקומם כנחותים יחסית ליהודים המזרחיים?

  50. איל הגיב:

    העיניים רואות והלב מסרב להאמין, דיון עמוק, רציני, מדעי וגזעני כל כך,בגדה השמאלית.
    אנה אני בא!
    אין ערבים יהודים אשכנזים או מזרחים, כולנו בני אדם, וכל ההפרדות האילה נועדו לחרחר מלחמה, הגנטיקה היא רק איזו שהיא הערכה פוטנצילית, ראו תאומים זהים כמה הם שונים בבגרותם, אנשים לא נולדים רעים, אורח חייהם ותרבותם קובעים את הדרך שבה ימומש הפוטנציל הגנטי.
    היו רחומים…

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים